19 Nisan 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

19 Nisan 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

” 7 Şi Sayta 6 ım Ispanya'da örfi Idare |Yağmurlar, Italyan'ların İlerleyişine Mani Oluyor 18 ler Komitesi Toplamrsa Te dümerine Avrapada korkunç ih- tilâtlar kapacakmış — Başı | inci sahifede Bo İzshala göre yeni karar Tsr verllecektlir. Konseyin — mobaribler nez dinde yenlden bir sulh teklifi | yapacağı tabmla — edilmektedir Zecri tedbirlerin kaldırılması tereyanı çok zayıf görülmek tedir.: Cenevre, 18 ( Radyo) — Düskü vaziyetton sonra, Co nevre'de umami vaziyet sökün arzetmektedir. Ocüçler komitesinin — salh mes'elesini konseye terketmesi bu süküceti icab ettlemiştir. Murahhaklar arasında devam eden fikir müdaveleleri, sadece Ktalya - Habeş Ibtilâfına ald de Bildir. Ayal zamanda Ren me selesi de tedkik ve mütülea olunmaktadır, M. Pol Bonkur Ren mew'e. lesl Gözerine Rus marahhası M, Potemkin ile müdavelei ef kârda bulunmuştur. Aynal ge: kilde Lebistam murahhası ve Romaoya muarabhası ile de fikir tentisi yapmıştır. Cenevre 18 (Radyo) — On sekizler komltesi relsi M. Vas konsellese M. Pol Bonkur'la görüşmüştür. Sulh teşebbüslerinin akameti karşısında M. Eden'in de on- sekizler komltesinin toplanma: snın — Fransa — intihabatından sonraya bırakılmasına razi ol duğu töylenmektedir. Oasekizler — komltesi, zeeri tedbirlerin — neticelerini tetkik te devam edecek, fakat ne ilga ne de teşdit düşünülmiyecektir. Eden Fransa'nın buügünlerde karar verecek vaziyette olma- diğini kabal . etmiştir. Roma 18 (AA ) — Salâhi. yetter mahfeller, 13 ler koml- tosl mesalsinin akamete uğra- mış olmasından aslâ hayrete düşmemişlerdir. — Yapılan — tah: minlere göre İtalya, Habeşla- tandaki sekeri hareketlere de. vam edecek ve Müareşal Badog Hoya biran evel Adls Ababa'yı İşgal etmesi İçin emir vere sektir. Romu siyesi mahfelleri, Av- ropada İtalya aleyhinde vuka mühtemel berbangi bir hare- kete karşı koymak üzere kara, doaniz ve haya küavvetleri tara- fından her türlü tedbirlerin alındığıdı haber veriyorlar. Parle, 18 (B.R) — Franmz gazeteleri, Cenevre'de barış mü zakerelerinin akim kalmasını İyi karşılamamışlardır. Fransız elkârtı umumlyesi; sosyetece ve- Çar'ın Mavi Şeytanı —döz mdafan etmediğiniz için —daha fazla elem ve keder Içinde kal maktan kurtulursunuz. . Benenayo'de Katerin, küçük salonunda iki küçük köpeği beraber, halılar Gzerine, soba mın yanında yüzü koyun nzen- miş öoynüyordü. Gözleri kırmızı idi. Hâla da ağlıyordu. İmparatoran bir. mekteba, cebennem makioesinin İnfilâkı rilmesi mahtemel secri todbir ginl haber verdi. . Temdid —— —-. — Başı 1 inci sahifede — şlat Tücsam tevkif edilmiştir. Madrid'de Iagiliz sefaretha nesi önünde mechal bir çabıs mülâzüm Rene'nin cenaze ala yına silâb atmıştır. Zabit, e faretheneden — mechal — şahun tevkifi müamadesini İstemlştir. Tevkif edilen şahsın sefaretba- ve şoförü olduğa soylenmek tedir. lerin şiddetlendirilmesi hakkın. daki karara muarız bulanmak- tadırlar. Londra 18 (A.A) — 13 ler komltesinin barış teşebbürünün akim kalmasndan — bahseden gazeteler İtalya'ya karşı şimdi llk yeni zeeri tedbirler konnl- derpiş — edilmiyeceğini fakat mevcutlarının da idame olunacağını yazma rlar. Nev Chronlele Coneswre'den — yu ha. berl almaktadır : Akdeniz'de İtalya İngiltereye hücum ettiği takdirde Fransa, nn İngiltere'ye yardım edeceği hekkındaki temicat bugün ar- tik mevcnt — değildir. Bundan bir bafta evvel Fransız hükü: meti köçük sntant devletleri nezdinde teşebbüste bulunarak bir. Italyan Ta iliz — Ihtilâfına mani olmak zarvretlel — anlat. maya çalışmış ve — Fransa'nın böyle bir ihtilâftaki hattı ba: reketloin meşkük bulunduğunu bildirmişti. Bandan İki gün evvel kü- çök felâf devletleri yana kerar vermişlerdir ki, Fransa İle Ta- iltere arasında birini tercih etmek Tüzim gelirse Toglltereyi tercih edeceklerdir. Çönkü In giltere'ala battı bareketi mll. letler cemiyeti paktına — daha - uygundar. Manmefih Romanya delege sinin nutka Fransa'nın panik çıkarmak yolundakl gayretleri nn mavaffak olduğu İntibamı vermektedir. — İngiliz - Fransz dostluğunun — nasıl bir. tehlike geçirmekte olduğu İşaret — edil. diği vakit bizzat İngilizler de derin bir tesir altında kalmış lardır. Belki de Togiliz'ler bu nun bir blöf olduğunu biliyor. lardı. Fakat Fransız İntihabatın. dan evvel ba blöfü meydana vurmak — İstememişlerdir. Bua fatihabattan — sonra — İngiltere çok mühtemeldir ki, şöyle di- yecektir: Milletler cemiyeti paktının fesbi pahasına idume edebile- cek bir dostluğan Ingiliz ef kârı omümiyesli İçin bikmeti vü cudu yoktur. sevdiğini samimi ve kat'i sa- rette yeniden temin etmekte İdi. Katya, bu mektuba da âdeti veçhile göğsüne koymuş ve vaklt, vakit elile mektaba ok. şamakta Idi. İki küçük köpek ten başka bir arkadaşı olmıyan Ketya, müteessir ve mustaripti; yalbızlık onun rübünü - sıkı: yordu. General — Potopov Katya'ya İmparatoran kevdisini bekledi. irini geyri mn K Edildi Örfi idare 30 gön daha temdid edilmiştir. İşçiler - federasyonu — Marki Delsol'an kodağını İşgal ederek merkez bürosu — Hittihaz etmliş lerdir. Madıid'de grev devam et mektedir. Vaziyet çok mübhem dir. Sivil mubafız — kıtaati. art. tırılmış ve kışlalarda asker mev- cüdn çoğaltılmıştır. Tatişar eden gezeteler satıl mamıştır. Çüönkü müvezziler d- grevcilere İltibak etmişlerdir. Madrid içinde yalnız hava gazları faaliyettedir. — Elektirik. ler sönmüştür. Siyasetle iştigal eden — zablilerin ve — mütekalt zabitlerin maaşlarınıa keallece gi bakkındaki karar sül tesir yapmıştır. Jil Robles, bükümetin bu kararlarının diktatörlüğe mah. #08 kararlar olduğuna ve sske riye mensupları aleyhine bu gibi kararların ittihazının mem Tekette askerlik hissini öldü receğladen bahsetmiştir. Madeld'de ve salir kasabalar da Façlatlerin evleri basılmakta ve birçok silâh ve mübimmeat elde edilmekte ayni zamanda tevkifat ta yapılmaktadır. Delos'ta iki zabıta memura üzerinde silâb bulanan meçbal bir. gabtı tevkif etmiş fakat halkın tecavüzüne uğramış za bıta memuarlarından birlel bi çakla iki yerinden yaralan: mıştır. İspanyol faşlet relali bepleba: nede olmamakla beraber basta: nede nezaret dadır. Santlmarya'da dün birçok hâdiseler olmuş ve kiliselerden birisi daha yakılmıştır. Katalonya da ise baştan başa sükün büküm sürmektedir. 1 marttanberi zikre şayan — hâdi. seler koydedilmemiştir. Taymis Nehrindeki adalar da tahkim edilecek Londra, 18 (H. R) — İn. giltere bükümeti; Taymls vebri ağrzındaki adaların — taehkimine karar vermiİştir. Meksiko'da Fırın amelesi grev ilân etti. Nevyork, 18 (H.R.) — Meok- tiko'da fırın amelesi grev yap mışlar ve fırınlar ekmek çıkar mamağa başlamışlardır. Grevci amele; greve İştirak etmiyen bir kısım ameleye hücum et- miş ve bir arbede olmuştar. tazır ziyaroti Kutya'yı — şaşırttı; birazda endişeye düşürdü. Dün- kü solkasttan sonra, İmparator kendisine ne söyliyecekti, çok sinirli idi, — Genersl, dedi. İmpara: tordan bana İyi haberler ml getirdiniz?. — Bilâakla size İmparatoriça: den baberler getirdim. * — Yani?.. Bunlar nasıl ha berler? — Buyurvnuz prensesl General bunu — söyledikten sonra, kolunun katı arasından dikkatle kıvrılmış parşümen bir küğed çıkardı. Saygı İle Kat- ya'ya usattı. Yani, gümüş bir tepsl İmiş gibi kasketfola üze rine koyarak verdi! Katya kâğıdı dikkat ve itina ile açtı, ve okudu: | efkârı Imparator; Bir Protesto Daha Verdi. İtalyan'lar, Hararı Almışlar.. Londra, 18 ( AA) — Dün Dessle'ye yeni piyade ve topça kuvvetleri gelmiş olduğandan Ttalyan'lar bu şehirde kuvvetli bir şekilde yarleşmiş bulunmak tadırlar. Eritre menbalarından gelen heberlere göre, İtalyan kavvet lerinin — ilerlemiş — müfrezeleri Desste'nin takriben 40 kilo meltre ötesinde ve Adın - Ababa tetikametlode bulunmaktadırlar. İtalvan'lar mokavemet görmek sizin ve Habeş — kavvetlerinin berhaogl bir toplanmasına rast gelmekslzin ba mesafeyi aşımış: lardır. İtalyan umum! kerarar gühının 24 anet sonra Dessle'ye yerleşmesi mühtemeldir. -Buan dan sonra — motörleştirilmiş ko lan sür'etle Adis Ababa'ya doğ ru İlerlemesi — için hazırlıklara başlanacaktır. Dolaşan — şaylalara — İnanmok Jâzımgelirse İmparator. Habeşin tan kısa bir. müddet — İçinde Milletler cemiyetinden yardım görmediği takılirde Habeş tah tını Vellahta bırakmak niyetla- dedir. Ogaden cspbesinde kanlı pişmalar vukubuldüğü söylen- mektedir. Hedaflarinin birço ğana varımış bolünan — general Gresçyani bu suretle ehemml- yetli bir şekilde İlerlemiş ba Tanmaktadır. 'Teana gölü cephesinde Ital- yan'lar gölün garp cephesinl İşgal etmişlerdir. Diğer taraf. tan Adis Ababa'da söylendiğine göre, Ögaden de yağan şiddetli yağmuarlar İtalyan İlerleyişine mânl olmaktadır. Motörleştiril miş kuvvetler 'tarafından İnşa edilen yeni yollar birer çamar nebri haline gelmiş ve tanklar- la kamyon otomobillerin geçmesini İmkânsız bırakmıştır Çete muharebesi — taktiğini güden Habeşler tek başına ha reket eden Italyan — kıt'alarına hücum etmektedirler. Harrar mmotekasını bombardıman eden Italyan teyyaraleri abaliyi im paratora karşı ayaklanmıya da- vet eden beyannameler atmak: tadırlar. Londra 18 (d R) — Gaze müsbet bir şekilde ne' tioolanmemesi üzerine İlalyaya karşı zecri - tedbirlerin — derhal ağırlaştırılması hakkında müta' leslarda bulunmaktadır. İngiliz ümümiyesi de — zecri “Bütün Rusya'nın ve Rus larjn İnayeti hak ile imparato- riçesi olan biz Mari Feodorovoa, çok sevgili Katerin Mikaolov- Da'ya, iffetli ve asaletlü premsca Dolgoruki'ye başmetlü şevketlü kmparatorumuzun sarayında dam d'onör'lük payesl — bahşettiği: mizl...., İlk hayret dakikaları geçince, Katerin veziyeti anladı: Çok mnofret ettiği saray teşrilfat ve ueullerinin en başta gelen bir gariyesi, bir esiri olduğunu birden kavradı! Fakat buna neden lüzum görülmüştü? Yok. a.. Ba düşmanlarının yebi bir manevrası mı İdi? Kabol etmek mi lâzımdı, yoksa?. Reddederse, İmparator ne derdi. Katerin gözlerini generalin tedbirlerla ağırlaştırılmasını le: temektedir. Cenevre, 18(B.R) — Mah telif delegasyonlar relsleri ara- sında noktalnazarlar toati edil. miştir. Milletler cemiyeti mah ferleri, vaziyeti çok mühlm ve Bezik bulmakta, mühim müza kerelerin asıl bundan sonra başlıyacağını #pylamektedirler. Milletler samiyetl — komseyi; pozartesi günü —toplanacak ve sulh müzakereleri akim kalan İtalyan - Haebeş vaziyetini mü zakere edecektir. Onüçler köraltesi Madaryaga, — konseya relel M. vereceği raporun hazırlınmasile meşgüal olmuştur. Ba rsporda, komite. bin salba temin için çalışma: sından ve maraz kaldığı zar laklar babsedilmekte, komite: Din salhu temin için musald bulduğu zamanlarda yaptığı te. şebbüsler yazılmaktadır. M. Ma daryrga raporda: 1 — Muhasımlara yapılan mürecgatları, 3 — Muheasımların verimiş oldukları cevapları, 3 — Netlcenin ble uzlaşma İle niçin netlcelenmediğini. Reporda ozan uzadıya İzah etmiştir. — Raporda, — İtalya'nın 13 ler komiteslala solh husu- sundaki arzalarını yerine ge: tirmek İstemediği tebarüe etti rilmektedir. Fransa dışbakanı M. — Flan. den'in Pazartesi günü toplana cak konseye İştirâk — edemiye. ceğl — anlaşılmaktadır. — İtalyan mürabhası Baron Alülsi'nin de iştirâk etmiyeceği tahmin edi. Miyorda. Son dakikada Buron Alafzi'nin — toplantıya — İştirâk edeceğl anlaşılmıştır. Roma, 18 (E.R.) — ' Italya elyasi mahfelleri, Avrupa'da bir harb tehlikesini uzak görmek. tedirler. Fakat, her ihtimale karşı tedbirler alınmıştır. Pa- zartesi günü Uluslar sosyetesi konseyi toplantısına büyük ehem- miyet verilmektedir. Adle Ababa 18 (A.A) — İm parator, — milletler —cemiyetine yeni bir protesto notası gönde rerek cemiyetin — mütecavize karşı — hareketsizliğini protesto etmiştir. Ve Habeşlstan'ın kol. lektif emniyet 'pronsibinin ölü bir tabir. olup olmadığını sor- makta haklı olduğunu bildi. rzerek — İstilâvın — dorduralması için derhal — icabeden tedbirle: gözlerine diki, ve; — İmparatorun bundan ba: beri varmı?, Diye sordu Potopov genç kıziın bü ba: kışından adeta Garktü; İmparator - hazretlerinin malümatı var mı, yok mü bil. miyorum. Fakat beni gönderen imparatorlçadir. Katya, menetmeğe vakit bı- rakmadan elindeki parşümeni iki parça etii, yırttı. Genersl bayret ve dehşet içinde kaldı. Bir İrade, sarayın bir İzadesi nasıl yırtılırdı?. İ paratora ne diyecekti? Bu işi ademi muvaffakıyetle neticelen miş demekti! Katya'yı snraya kolayca ge- tlreceğini sanıyordu. Fakat l bir şeytanla işi olduğanu zavallı Nizan — 19 İN Ziraat Bakanı —— ——— Bu Akşam Şehrimize Geliyor Algkadarlara gelen malimsti göre, birkaç gündenberi Aydıf da bulunmakta — olan — Zirsii bakanımız — Mühlls, bu — sabtl Aydından — bareketle — akgifi üzerl şebrimize gelecektir. Bakun, Burnavada — $i mektebinde misafir kalacaktıf Bakanın — refakarinde, — İzml' saylavı Rabmi, eski müstetf' İbhsan Abidin ve kalemi mabif' müdürü bulunmaktadır. Mısır Zecrt tedbirleri zayıf letiyor. Kahire, 18(B. R.) — Mf bükümeti, iktısadi bazı hâdit?) ler karşısında İtalya'ya — keff tatbik edilen zeeri tedbirler b rarındaki bükümleri zayıfle meğa karar vermiştir. — Zirsi müterllik makinelerle kitep * salirenin İtalya'dan İthaline sandeedilecektir. Ecvelce hükümet tarafındıf parası verildiği balde Ttalya'dıf itbaline müsaade edilmemi ol! eeya ve arire de İthal oli caktır, Küin Meri Tecrübeler yapacak Londra, 18 (Radyo) — Yü Küln Merl vepuru tecrübelei Darak adası açıklarında yi mıştır. Birinci tecrübede 20 ikinel — tecrübede 83044 ml üçüncüde de 30 mll sür'at e edilmiştir. Ba sür'at hasebile ve| sulara gömülmüş bir helde İ rilemekte İdi. zin İttihazını İstemektedir. Londra, 18 (AA) — B0 ter'in harb cephesinpekl mı birlerinden gelen haberlere İtalyan'lar Adis Ababa — istli metinde İlerlemektedirler. nopta de kanlı müsademe' vokubulduğu haber — verili tedit. İtalyan'lar, Tana gölün' garb mıntakasını da - İşgal mişlerdir. Adis-Ababa'da dolaşan çYf lara İnanmak lüzimgelirse 1f parator, Habeşistan — kısa müddet içinde Milletler ce! yetinden müzaharet — görl Habeş tabtınını, vellahta birek mak olyetindedir. Harar bölgestol bombardı eden İtalyan — açakları, imparatora karşı ıyıllıı-* davet eden beyansumeler al lardır, general hiç - bilmiyordi yaşta, bu kadar genç bir bu mukavemet cidden lı-’" retlere çeyandı, General pov hayretine, biraz da #? klinden — korkmasına Ti Katya'yı, Katya'nın bu tinl takdir. etmekten de * dlsini alamıyorda. Yenl sırmalı elbiselerine men koş-koce generel, diz VM ve yırtılan İradenin pır#'_’ topladı. Zavallı yeni polls ııl" düşünüyordu: Tayiolola binde yapılan dünkü s0! bougünkü bu vazifeyi IM“., edememek, çok fena idi. ? Rusya'sında bir memur iç!? yaziyet ölümden daha berbeli | Katerin bu zavallı (Sonu © I .. nusamracrsnsrererrar-ocumLSrARCKARNL T ORAR İ a