5 Mayıs 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

5 Mayıs 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

N Sayia 2 Alman Milletine Fihte'nin Hitabeleri 21 Onu İileriye İton aşk, asla (Onun için hiçbir değeri olmu yan) maddi bhaz üstüne dayan mış değildir. Rahun fasliyeti ve bu fasliyetin kanunn onun aşkını teşkil ederse yahad öz- gidimin (Conoli) muharriklal ssla maddi bazlara bırakmamak saretlle, ahlâkazlığın köklerini mahveder, Şimdiye kadar çocukta — ilk Kokişaf ettirilen bu maddi tah riklerdi. Çönkâü çocuğu — yetiş tirmek ve özerinde bir etke İyesl olabilcnek İçin başke hiç bir vesita — bilinmeyorda. —Ba, şuna sebeb oluyordu: Sonradan, ablâki tehrikler fakişaf ettiril mek İstenlnce, çocuğun — kalbi başka bir sevgi ve aşk İle dol muş olduğundan buna geç ka lnmış oluyorda. Yeoi eğitim İse — ilkönce İra deyi kuüvretlendirmeğe — uğra gır ki sonradan harlei ve dahlit etkeler altında egolzm doğmak Ksterse, yerini iradenin — kapla mış olduğunu görsün. Ba gayeyi temin edebilmek içla, telebenin, önden sona ka- dar, biç erasız, yeni — eğitimin tesiri altında kalması ve camla dan ayrılarak onunla — münase bette bulünmaması — lâzımdır. Zira çocoğan, etraftakllerden; “Hayatın ve okumanın gayesl nin kendi maddi refabımı — te min,, oldoğunu sala İşitmemesi gerektir. Çocoğun rubu, yuka mda söylediğimiz çekilde, ge Hetirilmelidir. — Şüphesiz bu zihoi kültür, egolemin doğmasına meni olur Ve bir ahlâki idare çekli te bellür eder, Bununla beraber bu henüz tam bir ahlâki idere demek değildir. Eger bizim öne sürdüğümüz eğitim, daha üst fosanlar yaratamayacak - olursa çi (Eaklal gibi) derin bilglaler yetiştirmekten İbaret kalır ki bizlm ulosumuzun — şimdi böy lelerine çok — ihtiyacı yoktar. Bu türlü adamlar, bizim İnsani ve ulusal olan ereğimizi realize edemezler. Bunlar maddi tah riklere muhtaçtırlar. Önce de dediğimiz ;1bi, ru hun hür faaliyetini inkişaf et tirmek lâzımdır. Ancak bu su retledir ki çocuk, hakiki ba yatta, hür olarak ahlâki bir hayal tasavvor İle bunu — âlkü edinebilir. Ve ba ülküye bağ lanabilir. Şimdi kendimize şuna - sora biliriz: Yeni eğitim, — talebede, ksek gayeyi elde ettiğini li yacak? Aşikârdır. ki — talebenin, ev. velce başka mevzular üstünde Mümarese görmüş olan, zihni fanliyoti; aklın kanunlarına da yanarak yaratılacak bir İçtlmei DİZam tasavvur ve — hayal üze: riode tabrik bdilmiş olmalıdır. Talebenin şekillendirdiği bu hayal, doğra mudor? Buna an cak bakiki hayale malik — olan eğitim, bir. hüküm verebilir Ve gene yalmız o, eğer bu hal bizzat çocoğun fasliyotl vasıta #ile yaratılmış İse, ve — (Pasif) bir sarette hariçten -Eaki mek tebde diğer öğretilmiş — şeyler gibi * falınmamışsa, — doğrüdür deyebilir. Bu hayal, vuzah ve ganbılık İtibarile olgun dereceye yarıb varmadığını da 0 tayin eder, Bütün banlar hakkında yenl eğitim hüküm verecektir. Çünkü banların bepsi, daha, ) sahasıne alddir. Çevire Bondan çok övemli mes'ele şadur: Talebe bu ülküye, derin bir aşk İle sarılbp kalacak mı? hayatta kendi kendine kalınca bunu dalma benimseyip — yük seltecek mi? Buna yalnız bü diseler cevab verebilecektir. M. Rahmi Balaban Bu mülâbazaların — uyandır- dığı mes'eleler karyısında benim düşüncelerim; Büyümüş İnsan- ların — sosyetesinden — ayrılmış olan, yeni eğitim almış talebe ler, kendi aralarında, — teşkilâtı esesiyeleri tamamila muayyen, akıl kanunlarına ve — tabiata, eşyaya dayanan, otonom bir semaat kurmalılar. Talebenin tahakkuk ettirmeği düşüneceği Içtimaf nizam ülküsü, bu çema alın süreceği hayat şekli — ola. caktır. Talebe İken tasavvur et. tiğl bu ülküç hayatı, büyüyün ce, noktası noktasına — realize etmelldir. Bo, herşeyden önce, bilgi mahsulüdür. Böyle bir içlimsi nizamda, berkes, yalnız başına iken yapacağı — şeylerin çoğunu, umumi menfaat namına, bir tarafa bırakmak — mecburl yetindedir. Bunun içindir ki kanun ve buna bağlı olan öğ retim, her taleboye: Vatandaş- ların bepsinin ülküç içtiçal ni sama candan aşık — olduklarını göstermelidir" Aclki hopsl bu derece candan — değildir. Fakat olması gerektir. Ceza - şiddetli olmalıdır. Her ihmal eğır ceza görmelidir. Cemaatın idamesini temin için ble müvyyide lâzım olmakla dalma başuçanda hazır olan bir ceze korkasa mevcud olmalıdır. İhmal ve hatalardan, bu müeyyide korkusundan, çe kinilmiş olmaktır: Blaaenaleyh ceza, me bir İstina kabul etmeli, ne de mülüyimleşmeli. — Sonu var — Almanya'ya Verilecek Nota.. Londra 4 ( Radyo) — Al manyaya gönderilecek eüel Ha tesini tetkik için toplanan Ta giliz kabinesi bu İşten vazgeç: miş ve Labeş mes'elesini mü- zakere etmiştir. Negüs'ün emri ne bir ” torpido ;verilmesi bu toplantıda kararlaştırılmıştır. Istanbul'da Mücevherat çalan Hırsız çetesi yakalandı Istanbul, & ( Radyo ) — ve mücevherat lar arasında eşkiden Bursada posia ve telgraf başmemurluğu yapan Eyüb Sabrl de vardır. ANA Necaşi, İstanbul, 4 Ç(özel) — Habeş İmuparatoru ve malyetl düo saat 16 da Diyana namındaki İogi- Hz destroyeri İle — Cibuti'den 'ya hareket etmiştir 3 (AA) — Nogüs ve Cibutiye ıııvıııllnıı İstanbual 4 (özel) — Balkan vaziyetin müstacel diğini yazmaktadırlar. araamda hüsule leceğini yazmakta ve: etmek boş şeydir,, diyor. Övr de: | ... da bir Senegalli bölük resmi selâmi İfa etmiştir. Otoz yük sek Habeş memuru da Negüs'e refakat etmektedir. Hava çok tıcak — olduğundan — seyirciler pekâzdı. Yalnız birkaç gazeteci ile Adis Ababa'daki Italyan el- Tevfik Ruştu Aras Yarın Viyana'ya, Oradan da Paris'e Ve Cenevre'ye Geçecektir. ablantı konseyl — toplantılarında boğazlar mes'elesi razaame hurlci olarak görüşülecektir. Tevfik Rüştü Aras çarşamba günü Viyana oradan da Paris'e gidecek tomaslarda bulundukıan sonra Cenevre'ye dönerek cemi yeti akazm asamblesinin 11 mayıstaki hayır bulunacaktır. Araplar, Yahudileri Iste- memekte İsrar Ediyorlar Kahire 4 (Radyo) — Kudüs'ten alınan haberlere göre Arap ların umumi grevi devam etmektedir. Grevin hali bazır şartlar altında duraceği ümld edilmemektedir. Araplar Yahudi müz 5x doe kat'i sürette nihayet verilmesini fetemektedirler. Telaviy şehri ile hatlci mücakale ve mamen katedilmiştir. Bazı yerlerde bâdiseler olmaktadır. Londra 4 (Radyo) — Londra gazeteleri, Yemen Londra'ya gelerek Arap — âleminla Filletin — davasındaki nazarını İzah edeceğini yazmaktadırlar. Edvard tarafından da kabal edilecektir. Fransız'lara Göre Vazi- yet Ne Olacak? Parla 4 (Redyo) — Negüs'ün Firarından bahseden iokişafı otrafında faraziyeler İtalya Habeş ihşilâfında son bâdiselerin son safhayı teşkil eyle- tÜcaret ta İmamının noktal Yemen imamı, sekizinci gezeteler, yürütmekte ve Ekselsiyor, Negüs'ün Cibuti'de bir misafir gibi karşılanacağını | ve bu şekilde muamele yapılacağını Negüs'ün haklarından fera | güt etmediğini ve bu hakkın, Habeş milleti ile Italyan gelecek bir İhtilâf veticesinde tayin yeni bükümdarın mevklil iktidara gelmesinden ordusu olunacak sonra kaybolabi “Arıık Habeşletan'ın kendi mükadderatına — kendisinin bâkim olamıyacağını anlıyabiliriz. Cenevre, elyasi rüştüne erişmemiş bir milleti kabal etmekle hata etmiştir. Bu devlet Cenevre'nin vean- İte muhtaç olduğa meydana çıkmıştır. Negüs'ü Cenovre'ye davet “Şimdi İngiliz siyasetinde büyük bir değişiklik — olacaktır. İn- giltere Italyan zaferini İster İstemez tasdik edecektir. İogiliz «i yasetinin cephe değiştirmesi lâzımdır. Şimdi mes'elenin — yegâne bal şekli 1906'da Fransa, İogiltere ve İtalya arasında Imzalanan muüshedenin değiştirilmesi için bir konlerans akdimi midir,, Diyor. Günün Telya Haberleri Ankara'daki Habeş elçiliğinin bir bildiriği Imparator Cibuti'de Merasimle Kar- şılandı Ve Hayfa'ya Geç- ti. Cibuti'de Yumrukla Dövüş Oldu. Hâdiseye îebep, Bir Italyan'ın Folograf Çekmek 1Is- temesidir. Habeş'ler, Müdafaada Devam Edecekler. Cenevre'ye Bizzat Başvuracaktır. çiliğinin kâtipleri bulunuyordu. Tren durunca — evvelâ Impa- ratoriçe ve arkasından da İm parator İnmiştir. loparator der- hal gazetecilerin — uzakleştırıl masını rlca rica etmiştir. İm- parator. Babeş elçiliğine gider ken bir İtalyan resmini çekmek İstemiş, fakat Negüs'ün malyetl buna maci olmuk İstediğladen iki taraf arssında yumraklar teatl olunmüştür. Ankara, 3 (ALA) — Anka ra'daki Habeş olçiliğinin bildir diğine göre Habeş hükümeti merkezini resmen Gore'ye vak Tetmiştir. Ve lmparatoran riya setinde Adis Ababa'da akdolu. nan son bir toplantıda bakan ların ve Habeş rücsasının v0 nuna kadar mücadeleye devam Me elçilik müsteşarı Petrldes Habeşlstan'a dönere daha şimdi boşlamakta olan son mücadeleye İştirak — için hükümetlerinden mezvniyet İstemişlerdir. Parle, 4 (Radyo) — Havas Ajansına göre, Habeş İmpara toru Halle Seldslye, memleke- tolo — mukadderatını. müdafaa için Uluslar sösyetesine mürecaat edecektir. Necaşinin Tagiliz topra'slarına geçeceği hakkındaki haberler henöz teyld etmemiştir. En ziyade sararla devam eden şayla, Necaşlala — Filistin'e — gideceği bakkındaki baberlerdir. Londra, 4 (Radyo) — Habeş hükümetlnin — Londra doktor Marten: “Necari'nin Londra'ya gele sefiri LOLMEM —a Romanya Dileğimizi kabul etti.. İstanbul, 4 (Özel) — Ro- munya hükümeti, — boğazlar mes'elesi hakkındaki - cevabi Bükreş büyük - elçi mize teodi etmiştir, Cevabi notada; mnan, Türk talebini dostane bir hisle tedkik ve müzakereye notasını Romanya- hazır bulunduğu bildirilmek- tedir. Tayyarelerimiz Geliyor.. İstanbul, 4 (Özel) — Togil tere'den satın aldığımız üç yolcu tayyaresi bugün Londra'dan ha- etmişdir. Yarım sabah şehrimize gelecektir. Yunan Siyastleri Arnavutluğun artık Mustakil sayılamıya- cağını söyliyorlar... Istanbul, 4 (özel) — Atina- dan haber — verildiğine göre, Yucan paati lderleri ble top- lantı yapmışlar ve Arnavadluk yazıyetini tedkik eylemişlerdir. Liderler; Ttalya İle akteniği Milâf neticesinde istiklâliyetini kaybeden Arnavutlağu — musta- kil bir devlet olarak tanıma- mağa karar vermişlerdir. Dahiliye Vekili Şehrimize Gelecek.. İstanbal, 4 (Özel) — Birkaç gündenberi çehrimize bulanan Dahiliye vekili Şükrü Kaya'nın bugünlerde İmir'e gitmesi temedir. Göçmen Geldi lstanbul, 4 (Özel) — Bagün Hilsar — vspürile Romanya'dan ilk defa olarak 1600 kişilik bir göçmen kafilesi fehrimize geldi. reket ti yoktür. Yalnız Necaşi'nin allcelle birlikte Kudüs'e gide ceğial biliyoram, Yalvız Dük Dö Harar tabsll için Londra'ya gidecektir.,, demiştir. Mısır İntihabatı Vafd Partisi Bnyıîk Bir Ekseriyetle Iktidar Mevkiine Geçecek. Kabire, 4 (Radyo) — Bu gün yapılan İntibatta muhtelif fırkaların rolsleri kazanmıştır. Başta vefd pertisi relsl Na bas paşa, İlberallerin relsi Mah mut paşa vardır. lik netlceler göre vefd par Hslnin büyük bir ekeriyet ka zandığını göstermiştir. Kaza- PROGRAMA İLAVETEN : MYRNA LOY ELHAMRA Sinemasında Bugüa meatinelerden ltlbacen sloemacılığın fedakârlık ve süpriz haftası, yepyeni ve çok güzel iki büyük film birden 1- Beklenmiyen Sahit VILLIAM POVVEL 2 - Holivud Eğleniyor BING CROSBI — MARION DAVIES Kediler ve Piliçler renkli komedi ve canlı resimler Bu oşeiz programdaa herkesin lstifede edebilmesi için smat yediden ftibaren birleci mevki 25 kuruştur Seanslar: 3,30—6,30—9,30 Beklenmiyon çahit 2—6 — 8 Hollvud eğleniyor nanların yüzde doksanı vefd ptrtisine mensutur. Tatihal hü kümet dabinde olmuş, yalaız bacı Muardar bazı büdiser çık- mıştır. Kabine relel Ali Mahir puça, beyanatta bolunarak 7 mayısta ayan — İntihabatı — yapılucağını töylemiştir. — Niyabet — mecllel bundan sonru seçllecektir. HalA, ba husüsta partiler arasında bir uzlaşma vrrdır. Kahire, 4( Redyo ) — Mü teveffa Kral Foad'ın hatırası teziz için — 10 bin telebe teze: hürat yapımıştır. Kahire, 4 (Radyo) — Mur saylay seçimi bugün sona ef miştir. Partiler, dâyan seçimi için de matabık kalmışlardır. .îyııı seçimi bittikten sonra Mayıtın onuncu günü her İkl meclle — toplanacak ve niyabel beyetini seçecektir, Saylav — seçimi — neticesinde Vafd partlsi, 192 sandalya kö: zsanmak suretile büyük bir ek- seriyet elde etmlştir.