5 Mayıs 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

5 Mayıs 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

—e _. ll | ü mmm Müstakbel Liman Nerede Olacak? —— . .— Fen heyeti şehitler Semtini muvafık buldu. İzmir Ulmanında — yapılacak yeni tesisat le vepurlara kömür verme İoçsatı için İktisat Vo kületi namına bir haftadanberi şehrimizde tedkikat yapan ve kölet başmüşuviri Fonder Porten Hle İstanbal Hman İçleri umum müdürü Ranfl ve Mühendis Fahreddin tedkiklerici bitire. rek dün deniz yolları İşletme İdaretivin Karadeniz vapurlle İstanbol'a gütmişlerdir. Hey'et; İzmir Hlmanında yaptığı tedkik- lere ve ihtiyaca göre İlmanın ne gibi tesisatı muhtevi olması Tâzım geldiğine dalr hazırlaya- ceğı raporu İktisat Vekâletine verecektir, Alâ rlar, hey'e- tin İbracatı artan İzmir lima nında ne gibi yenilikler yap mağı muyafık gördüğü hakkın- da çok ketüm davrandığını #öyliyorlar. Ba te'slsatın neoler olacağı, tedkikatı yapan fen he'yetinin — yekâlele — vereceği rapordan sonra bolli olucaktır. Fonder Porten, cihanca meşhur bir mütahassıs olmak — İtibarile İzmir llmanımın müstakbel ih. tyacımı Tâyıkile teabit etmiştir. Limanımızda eenebi ve Türk vapurlarına ucuzca kömür vere- bilecek — tesisat — bulunmaması mühim bir noksan olarak gö rülmektedir. Hey'et, bu nok: sanı da vaporda bildirerek ted. bir ahnmasını, Yunanletan'ın Pire İlmanında olduğu gibi Tz mir İlmanında vapurlara vcuzca kömür verilebilmesinin teminini vokâletten istiyecektli Bizim hususi sürette öğren. diğimize göre mutahhassıa Fon. der Porten, müstakbel Izmir Hmadının Şebitler ve Halku piner semtinde vücuda getirli. mesl muvafık olecağı mütalân sında bulunmuştur. —.. Yeni neşri :ıu. Yeni Adam 122 inel sayısı çıktı, İçinde: kiler (İsmall Hakkı Yeniyl Iş- teriz, fakat) ve rüyamdaki mek- tep (Hatlco Hallın, mektep ge zeteleri), (Camille Zulllan, yat- lar nasıl ölür), (Donjuan), (La- boratavarda — yeştirlilen Tosan), (Kerim — Sadi - Lassnlco — dalr), (Zean Moxance Romanın letik. bali), (Paul -Meran, kahrolsuu belâgat), (Avni Çakır - Ananevi not) kısa tetkikler ve tenkitler. Bunlardan başka kapitalin 8 İnci formasını İlâve olarak ih: tiva etmektedir. Karilerimize tavsiye ederiz. Vilâyet encümeni Vilâyet Dalmi encümeni dün öğleden evvel Vali Fazlı Cü- lec'in başkanlığında toplanmış, mühtelif İşler üzerinde kararlar Vermiştir. İzmir'in Şükranı Büst Büyük Törenle Açıldı. Doktor. Mustafa — Eüver'la büstü ; bu değerli bilgin namı na şebrla İmar — sahasında açı. lan güzel caddenin — deniz tarafındakl methaline - dikilmiİş ve açılma merasimi Pazar günü saat 11 de yapılmıştır. Mera- tlnde — Vall Fazli Gücleç Hle Müstahkem Mevki Kumeandanı Korgenersl Kirameddin Koca man, General Rasim, Partl başkam — Yozgüd saylavı Avnl Doğan, Şarbay — doktor Behçet Uz ve birçok doktorlarla gaze- tocller ve halk bulunmuşlardır. Mektepler talebesi de kalabalık bir grap teşkil ediyordu. Memlekete bllgisl İle büyük hizmetler etmiş olan bilgin nâ mına dikilca büst, bir kadir. şinaslık ifadesidir. Büs, Türk bayrağı “İle örtülmştur. Sast 11 de İstiklâl marşile merasime başlandı. Bandan sonra belediye relel doktor Behcet Uz, büstün önünde gür bir sesle bir natuk | irad ederek doktor şerefli meazlelol, metleri belirtti. Nutak : Sayın hemşerilerim; Bügün İzmir'in Ege mınta- kasının değerli bir Türk çocu: ğgönne, çok değerli bir dokta- runun heykelinle açılma mera- bilginin yaptığı — hiz- simlol - yapmak İçin toplanmış | bulunuyorauz. Doktor Mustafa Eaver, Ödemiş'in Birgi nahiye- sindendir. 1846 senetindo do gan bu Törk çocuğa Birgi gibi küçük bir yerden kendi zekâ sile, kend! vergisile, hiç kimse den yardım görmeden &vrilmiş, Hlk tahallini, sonra da medrese tahellini Birgi'de yapıp tıp tah sili için İstanbul'a gitmiştir. O zamanki bekimlik tahesl: Hnl şimdiki ile mukayese ede cek olursak o zamanki tahallin, büyü bir mâna ifade ettiğini görürüz. Maurif, bilgi voe bil. bassa bekimlik — hususunda o zaman ne halde bulunduğumuzu tabli takdir edersiniz. Bu Türk 4î1! İ HK İ Ti x r çocoğu, İstanbul - tıbbiyesindeki tahallinden sonra 93 — harbinde doktor olarak vatan! vazifesini yaplıktan sonra İzmir'e — ilk defa gelmiş olan bir Türk dok torudur. O zamanlar, İzmir'de hiçbir Türk doktorunün — bulanmadı ginı düşünürsek doktor Mostafa Eaver'ln basıl - cehalet kitlesi içinde ve gerazkârlar karşısında güç bir mücadeleye — atıldığın: gözlerimizin önünde tebaröz ettiririz. Cehelet kitlesinin, Türk olmıyan doktorlara yardımı İla doktor — Mustafa Eaver'in ba büyük adamın nevmidiye ka- p'ldiği anlar olmuştur. Bu gibi mes'elelerde — hırsların hudüdü yoktar. Bu, büyük doktora eephe alınmakla, bütün Türk'lük ha reketlerine, kültür hareketlerine cepe alınmak İstenmiştir. Fakat Mustafa Enver, biç fütur getir meden meşalsine devam — etmiş ve çok çalışarak muvaflak ol. muştur. İşte, bugün heykelini açarken takdla ettiğimiz adam, böyle bir Türk çocuğudur. O vakit Güreba hastancıl adile anılan bügünkü Memle: ket hastanesinin ilerlemesinde, modern bir. hsle gelmesinde büyük âmlil olan bu Türk dok. toru, nüfuz ve hülül etmeslini İyi bilirdi. Onun İçin o zamanki İş ba: gındakilere — yaptığı — tesitlerle bugün mevcndiyetlle iftihar et tiğimiz modern hastahaneyi ih- zara muvaffak olmuş, bu bas taveyi yaloız İzmir'in ve Ege mintekasının değli, hatta Kon ya ve elvarının bile 1stırapla rını dindiren, onlara çila ve: ren bir mücesese haline sok: müştür. Borada doktor Mustafa En- ver'in çalışıma tarzından bahse- den belediye relal, onun sa- bahları erkenden vazifesi başı- ma geldiğini, 1516 ameliyat yapmak suretile en - teblikeli aö B SEHİR HABERLERİ Doktor Mustafa Enver'e (Dört Kişi Bekçiye Hücum Etmiş. Bekçi Yaralandı, Fakat Attığı Ta- banca Ile Bir Kişi Yaraladı. Evelki gece Namazgâh mu ballesinde İki mezar arasında bir vak'a olmuş ve gece bek çisi, iki — kişiyi — yaralamıştır. Vak'a çöyle olmuştar. Ge: tep'li Ahdullah oğla Mehmed'le arkadaşları İbrahlm oğlu Meh med ve Mur oğlu Osman sarhöş oldukları halda — sant 23,30 da iki mezarlık arasından geçerken nara atmışlardır. Bun ları gören gece bekçlal Ömer; suşmalarını İhtar etmiş ve din lemediklerlni görerek — yakala- mak İstemiştir. Bunun üzerine dört klşi bek çitin üzerine hücum etmişler 've Ahdallah oğlu Mehmed çakı hastalarının vaziyetlerini ku mıb muhltinin teveccühünü ka zandığını söylemiş ve demlş- tir ki: Onan bu kadar çok çalış ması, memleketine ve milletine karşı duyduğu heyecandan İleri gelmiştir. Bu heyecan her sene artmış, moptazam takib ettiği Fransızca — eserlerle — bilgisloi artırmış ve kendisine — memle kette unatulmaz bir mubit yap mıştır. O, Birgi gibi bir köyden çıkıp kendi kondisioi — yetiştir miştir. Bunun mânası şudar : * Memleketla — ber — köşesinde böyle uçılmağa müsteld Türk çocuğu zekâmı vardır. Hatip, bundan sonra dok tor Müstafa Eaver'in yalnız böbrek ve messne taşları üze rinde (12) bin kadar ameliyat yapmış olduğunu, yaptığı bütün ameliyatların. yeküna 50 bin den (Çazla bulanduğunu, böbrek ve mesanelerde çıkardığı taşlar İle hastanede küçük bir müze vücuda getirdiğini, Avropa'lı- ların takdirlerile kargılandığını, Kızılay ve şef kat mücsselerinde mühim vazifeler —alarak mem lekete mühtelif şekillerde yar- dımlarda bulunduğanu ve ni Sağda merasimden bir intiba, solda merasime iştirak eden kız lisesi talebesinden bir gurup.. Bir kaza neticesinde erkekliğini kaybeden bir adamın genç ve güzel karısı hem koci Bugün her seansta KADIN NE YAPSIN? seviyor, hem de tablatın müte- hakkim kanunlerile mücadele ediyor. Fırtınalı bir denizin müthiş dalgaları kadar kuvvetli sarantılar geçiren kadın Tuhunu göz önüne getiriniz ve hükmünüzü veriniz: KA Bötün bu suellerin cevaplarını bugün Ayrıca Türkçe sözlü FOKS dünyua haberleri İlâveten İN NE YAPSIN ? TAYYARE SİNEMASI nda Bulacaksını ki dwarcı (Canlı karikatür) Soana aaetleri: Her gün 165—17—19—21,15. Coma, onmartesl ve pazar günleri 13 de İlâve seans vardır | merasime son verilmiştir. Yıldönümleri Ecnebi gazetelerini, dergilerini okuduğum vakit yüreğimde hir ya: ranın kenadığım sezerim. Banlarda ekseriya bu fani düğe yadan göçmüş vatanseverlerin, yük: sek ilim ve fen adamlarının, yüce edih ve şhirlerin — hayatlarından hahsedilir, Salâhiyetli kalem sahipı leri kıymetli vesikalara dayanarak yazılar yazarlar. Ölüm ve doğum yıldönümlerinde ulusça yapılan ih; tifallerde — süylenen nutuklar ve banların neşti gene ayın., Bütün bunları okuyanlar, bu büyük ölülere karşı olan hürmot: letini artırırlar ve onların yürüdü: Bğü yollardan yürümeğe çalışarak yurdlarına faydalı olmağa hevcalo: nirler ve bu hevesle durmadan dinlenmeden çalıprlar. Son samanlarda hizim gazetes lerde de böyle yamlar görülmeğe başladı. Fakat ne yazık ki devede kulak kabilinden!. Mühtelif çağlarda Avrapa'mın, Asya'nın muhtelif bucaklarında ye- işmiş, ün almış büyük Türk cenk çileri, büyük Türk bilginleri ve büyük Türk yazıcıları yok mu? Yok dömek tarihi inkâr olur, Öyleyse —muharrirlerimizden bunu istemek hakkımızdır. Büyüklerini tanımıyanlar, on- lara lüzm olan hürmeti besliye. mezler. Büyüklere hürmetsizliğin, mü: nasebetsizliklerin en büyüğü oldu: Runu batırdan çıkarmıyalım. Nuri $. Erboy ANADOLU — Arkadaşımız Nu rinin pazar günü çıkan «<İnkılâbı. miz) başlıklı yazısının imzamı sehe ven unutulmuştur. Özür dileriz. Emlâk -l;ankası Daha mütit bir şekle sokulacak.. Hükümetimiz tarafından emlâk ve eytam bankasının inkişafı ve memlekete daha faydalı hizmetler ifasının temini için celbedilmiş bulunun — Franta Kredi Fonsiyesi müdürlerinden ve ayni zamanda banka müdür ve şeflerini bazırla: mak gayesile açılmış olan “Mali Tedrisat yüksek mektebi,, vin umu: mi kâtibi olan M. Hanri Gotran şebrimizde tetkiklerine devam et mektedir. e bekçi Ömer'i sol koltuğa altından İki yerinden yarala- mıştır. Bekçi Ömer, kendisini yaralıyarak kaçmağa başlıyan Mebmed'i arkasından attığı bir *l tebanca kurşuünlle soğ kuba- sından yaralamıştır. r, İzmir memleket kaldırılarak tedavi mmışlar ve bâdise tah müddelumam!i muavioi mdan elkonmuştar. a Şi fa, Karantina'da Eşrel, Kemer- de Kamer, Alsancak'ta Ahmet Lütfi, Eşrefpaşa'da — Eşrefpaşa eczaneleri açıktır. hayet 932 senesinde hayata gözlerini kapadığım, plan cenaze alayının, mübltin: de kendisin! ne kadar sevdirmiş olduğuna en büyük bir delil teşkll ertiğini anlatmış ve be- lediyenin bu Türk doktorunun memlekete — yaptığı — İyilikleri gözönüne alarak mümına İz miz'in İmar sahasında, en güzel bir yerde bir cadde açtırdığını, bir de bheykel diktirdiğini söy- lemiş ve demiştir. ki: — Aramızdan ebediyen ay rılıp giden bu zat için bu kü çük büst, belki büyük bir kıy- met ifado otmez. Fakat mede ni İnsan sıfatile buna yapmak boynaumuzun borcadür. Yarım vsırdan ziyade Türk sağlığına yaptığı hizmet pek büyüöktür. Medeni memleketlerde -onun yaptığının dürtte birini yapan- lar için heykel dikiliyor. Büstün yapılmasında yardım: ları görülen Sıhhiye Vekili dok- tor Refik Saydam'a İzmir ma- hasebel husoslyesine ve partl- mize şükranımızı şunmayı bir borç bilirim, Büstün dikilme sinde - sevinilecek — ikinel bir nokta da bu eserib, partimizin teşvik ve himayesile yetişen genç bir Türk kürı tara- finden muvaffekiyetle yapılımış olmasıdır. Atatürk, iki şene evvel bir nutuklarında millete verdiği di- rektifler arasında gözel san'at lar için de mühim sözler söy. lemişler ve bizlere güzel san'at- lara ehemmiyet vermemizi bil dirmişlerdi. Bögünkü vaziyeti, bau ve bünün gibi yer yer yükeclen heykeller eziz önderl: mit Atatörk'ün ve onun kur duğu cumuriyetin - eserleridir. Yaşasın büyük önderimiz ve onun kurdağu cumuriyet! Alkışlarla karşılanan bu nu- touktan sonra etibba odası na- mmna doktor Ali Agâh bir na tok İrat etmiş ve belediye relsl tarafından büst önündeki kur delanın kesilmesi için kendisine verilen makası alan memleket hastancel başhekimi üstat dok tor Hasan Yusaf, meraslmde bulunanlara — teşekköür — etmlş, kürdelâyı — kesmlştir. Bandan sonra büstü örtev bayrak açıl- mış ve değerli doktorün hatı- rası alkışlar içinde yadedilmiş, ona ya- Mumaileyhin pek esaslı ve şü. mullü görüşleri ve çalışmaları ne- ticesinde bankanın memlekete daba müfit bir şekilde hizmet edebile: ceği kuvvetle umulmaktadır. Tetkikleri hakkında kendisinden malümat almak üzere müracast eden bir mabarririmize mumaileyb Adana ve Mersin'deki tetkikatını bitirerek İzmir'e geldiğini ve şarı: mızla bankonın — İstanbul vo Burm gübelerinde icabeden etüdleri ik. mal ettikten sonra Ankara'da izhar edeceği raporumu Maliye Vekâleti ne vereceğini raporun ikmalile Fis mnans Bakanlığına — verilmesinden evel bu bususta beyanatta —bulun: makta mazur olduğunu söylemiştir. General K. Dirik| Telgrafla cevap verdi Doktor Mustafa Eaver bey büstünün — açılme — merssimi bir telgrafla Trakya nmami müfettişi ve eski Izmir vallei Kâzım Dirik'e bildirilmişti. Dün belediye relsine açağıda- ki cevap — gelmiştir: Doktor Beheet Uz Şarbay Temir Büyük doktor bilginin bu- gün törenle açılan anıtı İz- mir'in yüksek varlığını sösli- yen bir kıymettir. Değer bi- len umümi meclle İle - şehlr mecllelni ve başaranları saygı Hle anarım. Trakya umum! müfettişi K. Dirik