8 Mayıs 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

8 Mayıs 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

ŞA LA ŞRRORT LA AAA 23 1 — Bu pedağojinin yetiş Yrdiği telebe, bu arz füstünde, yalsız beş o0 senelik ömrü boyunca cemiyetl beşeriyenla bir azası olmayıp, —mahsusatın üstünd ve hittikçe yükselen ebedi bir soysal — nizam halka sdır. Talebenin her — türlü ta blatını tekâmül ettirmeği ken Alsine erek alan bic pedegojl; ona bu yüksek soysel nizama geçirecek firsatlar — vermelidir. Yenl eğitim, talebeyi, bizzat kendi faaliyet! vasıtasile kendi ni sevk ve İdara ettirir. Bun dan başka ona bir de, namü tenahi yüksek bir ahlâki nize mın dalma — tahakkuk etmekte olduğa tasavtar — ve bayallvi vermiştir. Talebe, bunu, gene Şabsl faaliyeti vasıtaslla Inkişef ektirecektir. Mahsosatın Gstün- de kalan bu namütenahi yük sek abhlâki nizam, bizlm tekâ mül ye tasavvurumuzdan beri olup ezelen no İse ebeden de odar. Bunu o talebe anlar ve başka türlü olamıyacağını da açıkça görür. Yeni eğitim ile yetişen tale be, böylece doğru yola girer; ve bu ülkünün ardından gide rek ereğe varır. O 2aman gö rür ki, düşüncesinde yaşattığı bu manevi yüksek hayattan başka — real hiçbir. şey yoktar. Başka ne varsa hepsl gölgedir; zabiridir. Banu böylece anlı yacaktır. Gene anlıyacaktır ki yegâne hakikat olan ba manevi hayat, zahiren — muhtelif görünüşler altında <stosadüfli olarak değil, Takat membar - ebediyet olan kanun sayesinda- aynldir. Ha kikatte var olan yalmız bu ebedi ve Ilâbi bayat olop, canlı ve dirik düşüncede tezahür edebllir. Yeni eğltim almış olan talebe, hayatını, ebedi yüksek hayat sezahürleri zincirinden bir balka olarak kabul eder: Diğer bütün manevi bayat, ona ayol suretle görünür. Ve bun ların hepstol kutlalıyabilir. Ebe diyet ile bu doğrudan doğruya olan temas, kendi hayatının o ebedi ve İlâhi haysttan kop muş olmasıdır ki onunla kendi arasına araçlar girerar; bu ölüm karanlık ve betbahtlık deniek te, Sözün kısastı, bu kültür, onu, ça dioi fikre götürecek: te ki bu, bizim — hayatımızın membamı Taori olmak üözere alır. Ba fikir bizlm zamanı mıza bükim olmalıdır. Eski varlık temin otmek maksadile) din rubi hayatı, ilâbt hayattan ordu. Ve (Bu ayrılık ve- bebile birinciye müstakil bir Tanrıya, ölümden sonra rubu, beşka bir âleme kaldırma işini gördürürdü. — Egolzmlmizi de abhret bayatının ümit ve kor kusu İdere ve tekviye ederdi. Egolzmin resmi kölesi olan böyle bir div, eski devir ile beraber mahvolap - gitmelidir. Ebediyet: Mezarın öte kapışın dan başlamaz. Bu hayatta bu #tatten İtibaren başlar. Egalı terkedilirse, köleleri de aonunla beraber; kaybolacaktır. Hakiki didi teşkll etmek, yeni peda göjinla en son İşi olacaktır, Talebe, fevkalmahaus âlemin nizamı bakkında, bizzst kendi fanliyeti İle tem bir tasavvar we bayal kurabildi mi? Bu ta Savvur, tamamen — vazih ve an Jaşılır bir. balde mi? - Bunlera Alman Milletine Fihte'nin Hitabeleri M. Rahmi Balaban Çeviren: cevsp — verecek 'te <diğer her bangi bilgiler için olduğu gibi. eğlilindir. Çünkü bepsi ayal sahaya alttir. Bundan çok daha önemli mes'ele şudur: Eğltim, verdiği yüksek dini (Manevi) mefbum ların, soğuk ve - ölü kelmayıp, talebenin hakikt hayata kadar nüfuz ederek tesir edip etme- diğlni nasıl bilecek? Bunun cevabı, başka bir. mes'eleye bağlıdır: Hayatta, din, natıl tezahür ve tecelli ediyor. Muntazam bir sosyetede, ha- yatı sevk ve İdare için, dio, zarorl birşey — değildir. Hakiki ahlâklılık, sosyetonin hayatını Idareye süfidir. Ba bakımdan derin, pratik değildir. Pratik olamaz ve olmağa mecbüriyetl de yoktar. Hatıra gelen bir meseleyi, fasanın kendine ballettiren bir bilgiden — ibarsttir. — Aklının altında, şahslyetin birliğini ya par. Yât rabıtalarından — insanı kurtarır. Eğitim ; başka bir ereği olmasa — bile, ba nevl dini #sadece bu uygunloğu dolayıslle aerebilir. Fakat din, hayat üzerine ; ancak tamamen ahlâkazlanmış ve bozulmuş bir sosyetede lesir yapabilir : Dine deyanmadan - otoritesini muha faza edemiyen bozulmuş hükü metlerin bali buna şahittir. — Arkası var — Müteahhitlere Sicil Defteri Istanbal, 7 (Özel) — Mem leketimizde İş gören bütün müteahhliler Için Nafla bakan. lığında bir elcil defteri tutul ması kararlaştırılmıştır. Varidatımız artıyor Istanbul, 7 ( Özel ) — Ge- çen seneye maezaran bu sene 2,5 milyon ralık varidat faz- İslığı vardır. Kudüs'te Grev devamda Kahire, 7 (Radyo) — Ku- düs'ten gelen haberlere göre Filletin'de grev devam etmek- tedir. Yenin'de halk ile polla oto ka arasında bir. vak'a çık. mış, halk, otokarları ve blir polis yaralanmıştır. Italya Istikraz akdetmiyor. Roma, 7 (Radyo) — Bazı güreteler ve ajanslar, İtalya'nın baziçten bir istikraz akdi için çalıştığı ve İngiltere lle birleşik Amerika piyasalarına mürrcant ettiğini yazmışlardır. Ajans Stefani, bu - haberi Kati surette tekzip etmektedir. M. Mussolini'ye nişan Romas, 7 ( Radyo ) — Iİtal ya Kralı ba gün M. Müssoll Di'ye İtalya'nın en büyük ni şavı olua * Şövalye dö Lordr Militer dö Savva ,, nlşanını vermiştir. Sısam Adasında Açlık grevi başladı Bstaobul, 7 (R. H.) — Ati dan bildiriliyor: Sısam adasında tötün amelesi geçinmek İçin güçlük çekmektedirler. Amele- ler, depolara — çekilerek açlık gtevlae başlamıylardır. (Günün Telyazı H aberleri Tevfik Rüşdü Aras'ın bey anatı Avrupa'yı Idare Eden Rica- lin Aklıseliminden Eminim. Fakat Bundan Daha Evvel De Kuvvetimize Güveniyo- rum, Dedi. M. Metaksas Da Beyanatta Bulundu. Tevfik Rüşdü Aras Yunan başvekili ile beraber Atina'da, lstanbal 7 ( özel ) — Harl- | konseyinin toplı dam sonra diye Vekilimiz doktor Tevfik | beyanatta bulonmuş: Rüştü Aras; Balkan antantı — “Avrapa'yı idere eden Endüstri Hareketlerimiz Karabükte Demir Sanayii, Iğdır'da Pamuk Fabrikaları Kurulacak.. Aakara 7 (özel) — Karabükte kurulucak olan demir sanayi fabrikalarının laşası — İçin birçok tanınıış firmalar — teklif lerde bulanmaktadırlar. Sümerbank direktörlüğü bu — teklifleri tetkik etmektedir. En müsalt şeralt dermeyan eden firmalardan birine İhale olunacakı İstanbul 7 (özel) — Hüküdet Iğdırda da bir pamukla fabri kası kurulmasını kararlaştırmıştır. Ankara 7 (A.A) — Iğdız su baskınında zarar gören köyler halkına dağıtılmak üzere Kuara valisi emrine kızılay — cemiyetine bin lira gönderilmek suretile yardım yapılmıştır. Ingiltere Süel Listesini Verdi.. Berlin 7 (Radyo) — İngiltere nin Berlin sefiri Sir Erik Fipa hariciye dalresine giderek İagdtere'nin sücl listesini Baron Norat'a vermlitir. Bu sual notası neştedilmiyecektir. Listenin muhteviyatı henüz Parle ve Brüksel'e verilmiş değildir. Alman siyasi mebhafilinde de sükünet muhafaza edilmektedir. Liste terkik — edilmektedir. Bu akşam Hitlerin riyatetinde toplanacak, mecllse verllecektir. lıglllı sefiri ile Alman harlciye bakanının mülükatı üç çey rek sant sürmüştür. İngiliz vefiri ayal zamanda yifahi İzahatta vermiştir. Londra 6 (A.A) — Tayols gazetesine göre, Almanya'ya veri lecek suallerin perşembe veya cuma günü gönderilmesi muhte meldir. Susaller 7 martta — Hitler tarafından yapılan teklif lerle 24 ve 31 tarihli Alman mnhüurasına taallak odecektir lan biç olmazıa ağını ve umnmMİ İçin Deyli Telgraf gazetesi, İnglitere'nin Almany bazı mes'eleler. hahkında İzahat almıya — çi müzakerelerle muvaf fakıyet İmkânlarına — muol vesikayı neştetmemek niyetinde olduğunu yazıyor. HALK OPERETİ 8 Mayıs cuma günü akşamı temslllerine başlıyor Dost Elen ” a'in İştiraklle ve Su anlal — ZOZO DALMAS', taracaladen bü yük muvaffakıyetle avdet eden san'atkür HICR AN!ııı riyasetindeki bale heyeti birlikte olarak 42 kişilik mohteşem kadrostle Elhramra Sinemasında B Mayıs cuma günü akşamı saat 9 da ve 9 cumartesi matine 4.30 da Halime 9 cumartesi ekşamı ve 10 Pazar matine Florya 10 Pazar Akşamı ÇARDAŞ Karşıyaka, Alsancak Ve Reşadiy Otobüs Temin Edilmiştir olmumak ricalin - aklıseliminden eminim Fakat bundan evel de kuvvetl mize illmadım vardır.,, Demişiir. Tevfik Rüştü Areo, Belgrad- dan Viyana'ya gitmiştir. Ora fdan Parle'e geçecek ve 11 ma Yıtta Cenevrede bulunacaktır. Belgrad, 7 (Redyo) — Kü çük Hilâf mecllel bugün de de- yam etmiştir. Bugöokü İçtima enat 9 dan 13 e kadar sür müştür. Üç devlet diş bakanlarım nalbi hükümet Prens Pol sara yında kabal etimiş ve öğle ye meğini beraber yimişlerdir. Istanbul, 2 (Özel) — Atina: den - bildiriliyor: Belgrad'dan başbakanı geni zetecilere beyanatta bulunmuş, Balkan antantı - asamblesinde Yonanisten'ın bir taarruza uğ- radığı takdirde me süretle mü bafaze edileceği mes'elesinin gö rüşülüb kararlaştırıldığını, Tür kiye'nla boğazları tahkim etmesli könseyde İyl bir tedbir olarak karçılandığımı, Yunanfstan'ın da ikl adada tahkimat yapması ka bul edildiğini, kimi işin,n Balkan paktı tecavüz olmadığımı töylemiştir. Bükreş, 7 (A.A.) — Rador #jansı bildiriyor: Bütüv Romanya — matbuatı Belgrad'da balkan antantı mü zakerelerinin ebemmiyetini kay- detmekte ve dün neşredilen tebliği müşterek barış ve kol lektif emniyet eserine devam etmeğe karar vermiş olan Bal kan müttefiklerinin tesanüdüne perlek bir delil olarak telâkki etmektedir. Keza gazeteler, Küçük an- laşmanın üç bakan tarafından başlangıçta iİzbar edilen mut. lâk anlaşmayı ve İki antant arasında mevcut siki - baği kaydediyorlar. İstanbul, 7 (Radyo) — Bel grad'dan Atina'ya dönmüş olan Yunan başbakanı general Ma taksas, mühlm beyanatında de miştir ki: — Mosalmiz sükünet buvası içinde cereyan etil. Mevzauba- his olan mes'elelerin ehemml- yet ve vehametinden İlerl ge- lecek herbangi asabiyotla tesiri altında kulmadan Balkan pak- tnın şümül sahasına ait har- bangi bir tefsire mabal bırak. mumak Özere vaziyet tamamile aydınlatılmıştır. Maliye Tah- sildarının Katili Idam kararı mecliste Istanbul, 7 (özel) — Moğ- la'nın Güzeller köyünde para amnı çalmak İçin maliyo tahsil darımı öldüren — Ali'sin — ölüm cezasına çarptırılması hakkın- deki mazbata kamutaya - gel miştir. Yarınki (Bugün) top Jantıda karar verllecektir. Türkkuşları Ankara, 7 (özel) — —Adana ve Bursa Türkkuşu mektebleri yakında. açılacaklır. Mayıs —8 MNN Ingiltere ... Italya'nın teşeb- büsnü bekliyecek Londra, 7 ÇH.R.) meselesi İçin Togiltere"- şimdiki — hulde İtalya'yı mze etmiyeceği —anlaşılı yor. — Adla Ababa'nın — İşgalile doğmuş bazı mühim vaziyetlerin halledilmesi lâzımdır. Bunun için de Tagiltere — teşebbüste bulunmıyacak — ve — İtalya'nın bulanmasını bekliyecektir Istanbal'da Gene bir tram- vay kazası oldu.. Tstanbul, 7 (Radyo) — Ru- gün gene bir tramvay kazesi oldu. Beşikteş'ta bir tramvay arabası, Selma adlı bir. kızı çiğnedi ve öldürdü. Vatman tatulmuştur. Numan Mene- mencioğlu Lenin- gtad'da ,bulunuyor.. Moskava, 7 (Radyo) — Dit kanlık müsteşarı Numan Mene- meneloğlu, Lanlagrad'a varmış ve Istasyonda karşılanmıştır. Le- ningrad komlseri — Vaynstayn, öğle Özeri Naman Menemencl- oğlu şerefine bir ziyafet ver- miştir. Müsteşar, müzeleri gez miş ve akçşam tUyatroda balan muştur. muv Negüs Avyapa'ya giderek da- vasıunı müdataa ede- cek diyorlar. Kudüs, 7 (Redyo) — Hebeş Imparatoranan mümesslli, İm- paratoron Filletla'de ancak bir kaç gön kalacağını ve allesini yerleştirdikten Ho davasını müdafas İçin Avrupa'ya gide- ceğini beyan etmiştir. Paylaşma Zamanı Gelmiş. Londra, 7 (Radyo) — Niyöz Kroopiki gezeteni, son kabine mden bahsederken di- “Artık Habeşistan'ın payla- sılması mevzüuu — babstir. M. Eden yakında Cenevre'ye ba- reket edecektir. Cenevre top lantısı çok mübimdir. Finlandiya Güreşçileri Is- tanbula geliyorlar.. Lstanbul 7 (Radyo) — Fin landiya gürefçileri, 21 mayısta İstanbula gelecek ve Türkiye milli takım göreşçilerile karşı- laşacaklardır. Finlandiya göreş takımı, Avrapa'cın çok kür- vetll göreş takımıdır. Badoglio Setirlerin kalmasına müsaade etmiş. R ma, 7 (Radyo) — Mareşal Badogllo; Adir Ababa'daki elçi- lerin — şimdilik — Habeşistan'da kalmalarına müsaade etmiştir. Zahiri sarette Ttalya, Habeşle tan'ın hükümet merkezini İşgel etmiş olduğundan yabancı dev- letler elçilerinin çekilmelerini fetemekte baklıdır. Fakat böyle bir dilekte — bulunmıyucaktır. Royter Ajansı mubhabiri, diğer devletler — elçileri çekilse — bile İnglltere sefirinin — kalacağını bildiriyor.