12 Mayıs 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

12 Mayıs 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

eee DA a '.'—' k——.r»' llli Sayta 6 Ağırcezada; İnebolu Facıası Mes'ulle- rinin Muhakemesi, Kaptan Mehmed X;',"Hnmule Alma- Bi İçin Çekilen Telsizi Anlattı, Zeke- riya, Suçu Bulunmadığını Söyledi. Taebola faclasına — sebebiyet vermekle maznun kaptan Ahmed Nalm oğlu Mehmed Ali ile üçüncü makinlet İsmall oğla Rami, baş makinist Cemal oğla Salim, İkinci makinist Sayld oğla Is mall Halld ve Denizyolları ida Tei İşletme kısımı şefi Mehmed Nuri oğla Zekeriya'nın muha kemelerine dün ağırceza mah kemesinde baş! ış, — öğleden evvel ve sonra İki celse akde- dilmiştir. Mazaunların — vekil- Heri Baha, Halid Tevfik ve Nurl Fottah yerlerinde — bulu nüyorlardı. Ayrıca — İstanbul barosundan Ahmed Erduran, Sinan ve Raşid muznunlardan Zekerlya'nın vekili idiler. Mu hakemeyi dinlemeğe — gelenler, büyük bir kalabalık teşkil edi yordu. Mahkeme heyeti; rels Söreyya, sza Sabit ve Temali, müddel- umumi muavini Şevki'den mü- teşekkildi. Evvelâ maznanların hüviyet leri tespit edildi, Mehmed Ali kapten, 48 yaşında yüksek mektep mezonu, evli ve bir çocuk ba: bası, maznun Salim, 34 yaşında Ticareti bahriye mektebi me zünü, öç çocukla ve evli, diğer maznun Remi, 1328 doğumlu, deniz çarkçı mektebi mezunu, evli, bir çocuk babası, maznun Halld, 39 yaşında Ticareti bah. riye mektebi âllsi mezanu, evli ve İşletme şefi Zekerlya 46 ya gında mülkiye mektebi mezanu ve bekâr olduğunu — söylemlş- lerdir. Rels, istintak kararnamesinin okunacağını söyledi, kararname okundu. Kararnamede Mehmet — Ali ve Rami kaptanların — bareket. lerl Türk ceza kanununun 383 Gocü ve Zekeriya'mın 240 ıncı, Salim ve Halit'iln de yine 383 üncü maddeye göre maznun mfatile muhakeme - edilmeleri lsteniyordu. —Ehli vükuf ve ölüm raporları da okundu, ehli vukuf raporlarında suçan mü- #ebbibi olarak —birinci, ikinci ve üçüncü kaptanlar ile çarkçı başı Salım ve iklaci çarkçı Halit'in bamüle — tonajından fazla yük — yüklediklerinden bahsediliyordu. Boğulanların 11 kişi ve kay- bolanların da 7 kişi oldukları bir raporda okunuyordu. Mersin, — Silifke, — Anamor, Antalya ve Alâlye İlman relslik- lerinden İnebolu vapurana bi- nen yolcoların sayısı — İle yük- Tetilen eşyanın tonunu ve kilo sonu bildiren telgraf lar okundu. Bunlara göre vapura 775 ton ve Alâlye'den de ayrıca 550 çuval yük alındığı anlaşılıyordu. Suçlulardan iİçletme şefi Zeke riya tarafından İnebola vapu- runa gönderilen telsiz okundu. Bunda; Antalya'dan 260 ton Persloli çiftliğladen 150 ton bamule alınması emediliyordu. Mahalili vak'ada tahkikat yapan enmuriyet müddelumumlel İle polle komlserleri tarafından ya- pılan tahkikat ve tetkikata ait zabıt varakasmı okundü. Bünda büdiste yerinde araştırma ya- pıldığı, fakat cesed bulanama- dığı bildirillyordu. Bandan sonra İnebolu kap' “tanı Mehmed Ali'nin İstlcvabı- başlândı, Sorulan suallere Mebmed Ali kaptan Antalya'ya gelinceye kadar na yük aldığını anlatmış ve demiştir. ki: — Hafif olan hamuleyi gü verteye koydurdum. Vapur Ân talyaya gelince acenta, İşletme şefinin telgrafımı gösterip: — 200 Ton yük ulacaksın, dedi. Bana da aldım, aldığım yök miktarına göre İtiraz ede cek — vaziyetim yoktu. Çöünkü bu miktar fazla değildi, vapur daki bamule 450 ton olmuşta, hattâ gece İşletme şefine tel sizle 150 tondan fazla alemam demiştim, İşletme şefi 200 ton için emir vermişti, en sonra geminin bamule miktarı, gemi kâtiblofa söylediğine göre 774 tonu bulmuştu. Eşyanın gemide İstifine ben nezaret etmedim, bu vazife, ikinci ve Güçüncü kaptanlara aittir. Ben yalnız kontrol ede- rim. Kaptan burada, yüklerin vapura masıl İstif edildiği hak. kında izahat verdi, halbuki okunan raporda, fgemldeki ba mülenin İstifi iyi bir - şekilde yapılmamış olduğa bildiriliyor: do, Kaptan, bu rsporün — İyi tetkikat yapılmadan — yazılmış olduğunu söyledi — Kalidenya burnunda va: pur 45 derece mil yaptı, çönkü rözgür vardı ve burada rota değişmişti. Fakat tehlike yoktu. Vaparan meyili, yalnız puslaya tesir eder. Rotayı değiştirirken ekseriya bu bal olur. Su tanklarında da su vardı. Bunlar muvazeneye yarar. - Di- Berl kısmen dolu İdi. Radostan sonra Adalar denizine giriliyor. Burada adalar sık sıktır. Ba rzada vapor, meyliler yaptı, bu- nu bertaraf etmek İçin eşyala rın — yerlerini değiştirdik — ve Salb adasına kadar bu böyle devam etti, adalar arasında da bir defa meyil yaptı, Salpler adasında aert bir yıldıza, yani poyraz rüzgürna tesadüf ettik. Salp adaları, İzmir körfezine 20 mlil uzaktadır. Kösten ada sına kadar geldik. kaptan, bu- rada, vapurların körfeze girince natıl bir yol takib ettiklerini anlatmış ve demiştir ki : — Kösten adası, arızasına geçlldi, yodi mil seyirden sonra sert yıldız yanl poyrız rüzgârı başladı. Eşyayı tayfalar, bir taraftan diğer tarafa naklettiler, ben yukarıda Idim, vepur, yana yatmıştı, yolculardan da müra- osat edüp yardım etmek tekli- finde bulunanlar oldu, pelikan feneri yanında rüzgâr şiddetini artırdı ve geml birden tomba olda. Sular, tskeleden kömür löğe ve kazana girmişti. İkinci çarkçı salim, bunu baber verdi. Bundun sonra gemi daha fozla meyil etti, ben yukarıdan ikinci kaptana güyret edilme- sini emrettim, İcap eden ted. birleri almalarını — bildirdim. Açağıdan gene seslendiler : na eevaben — Su ocaklara çıkıyor, ocak- lar sönmek üreredir. Mânl ol- mak mümkün değili. Dediler, Tehlike bütün bü tün boş göstermişti. Vapuru karaya oturtmauk mümkün de gildi, demir atmoğa mecbur ol- dum. Geminin bulanduğu yer. den Pelikan fenerine kadar olan mesafesi T mildir. Eğer karaya gitmek İstemiş olsaydım, kazanın patlaması ve geminin daha fona bir şekilde tomba olması İbtlmali vardı. Demir attığım yerin de su de rinliği 25 kulaç olduğu İçin burada bir tehlike olmadığını hissetmekle beraber Imdad için düdük de çaldım. İkinci kaptan böyle müşkil bir vaziyette beni bırakmaması lâzımgelirken va purun kıç tarafına gidiyor, bir filiku indirib canını kurtarmağa çalışıyor. Geminin devrilmek tehlikesinin arttığını görünce mevcud yükleri attırayım da müvezeneyi temin edeyim de dim, gemide ikincl ve üçüncü kaptanlar — İle tayfadan kimse kalmamıştı Tayfaların panik çıkardıkla. rını, yolcuların da ortalığı vel veleye verdiklerini görünce fi- Hkaların Iadirilerek yolcaların kurtarılmasını söylemek istedim ve İkinci kaptandan — mada üçüoccü kaktanı da orada göre medim. Bo sırada İstiklâl — vu poru yanaştı, baştan halat attı, halat totulamadı, İstiklâl vapu: ra, halat tatulamadıktan sonra tornlscan yaparak — yanına gel mek İstedi, o nakit Taebolu'ya şiddetle tosladı ve bu - toslamu üzerine Taebolu, batmağa baş: layınca ben de — vapurdan ay: rıldım, Mahakeme - relsi, ehli hibre raporlarında — gösterilen ve ya- pilması lâzım — gelen tedbirleri almaktaa mes'al gösterildiğini mazbuna söyledi. Kaptan: — Bu raporları evvelâ oku- yayım, — İtirezlarımı — bilâbara bildiririm. Dedi. Bilâhara üçüncü kaptan Ra- mitin İstlevabına başlandı ve Rami dedi kt: — Benim amirlerim birinci ve ikinci kaptanlardır, ben üçüncü kaptanım. İkinci kap: tan bana emir vermeden birşey yapamam, üçüncü ambara ben nezaret ederimi, aldığım yükler gayet güzel İstif edilmişti. Hat- tü süvari ve ikinci keptan ge Hp baktılar, muvafık buldular. Gece Kaledonya burnuna kadar gemiyi ben getirdim, vapur düz gidiyordu, burada vardiyam bitti, ikinci kaptana teslim ettim, Gemi burada meyledince; süvari kamarasından çıkarak: — Ne oluyor ? Dedi. Serdü- men İle tayfayı, baştakl yükleri aktarma etmeleri için gönder- dim, ben dümene geçtim. Va- pur düzeldi ve yolumuza de- vam ettik. Karaburı geldik, rüzgür bastı, Olak adasından dönerek Kösten'e geldik, bu sırada şid. detli rüzgürdan salar — Tombar kapakları ve frengi doliklerin: den sızıyorda. Kösten'i dön. düktea sonra Pelikan — feneri başında rüzgâr bordoya ulındı. Gemiyl aksl tarafa meylettirdi, bu sebeble sulı yine vapura girmeğe başladı, vadiyaya Ikinel kaptana çıktım, süveri köprü- sünde ve mülâzim — kaptanla birlikte Idiler. — Sular giriyor, ne yapalım? dedim. Baveleleri attır, dediler. Am bara su girmemesi için bütün enimi göstordim, fakat tehlike vardı, tekrar süvariye gittim. — Ne yapacağız? diye sar- dum: — Pelikanı geçince bu vazi: yet kalkar, siz fenize devam edin, dediler. Fakat biraz sonra imdat düdüğü çalındı. Emir almak için İklaci kaptanı ara dım, balamadım, süvariyi ara dım, bulamadım, biz vapurun kıç tarafında çarkçı başı, Mü Tüzüm kaptan ve Lostrom - ile beraberdik. O srada karşıdan bir geml göründü, bu İstikbal vepuru İdi. Filikaları — İkinel kaptan ve süyari mayna ettir- mişler, gitmişler, Denize beş sandal attırdıim ve beş dakika içinde 200 can kurtardım, fili kalardan birlnec ikincl kaptan biniyor, fakat 20 kişi hücum ediyor, filika devriliyor va içindekiler denize dökülüyaor. Vapurun da batmasına boş da- kika kala biz de kıç tarafıan denize atladık. İstikbal vapurunun attığı ha lata totaondam ve beni kurtar dılar. İstikbal vaporu kıç tarafa balat attı, bizl çekecepti, fakat vapora — bağlayamadık. — Yalnız bir kişi, fstikbal vapuru çok yakın geçtiğinden İnebola va- pourundan bu vepora atlayabli. miştir. Ben Tstikbal vepurunun Enebolu — vapurüna — toşsladığını görmedim. Vaparda müvazeneyi temin için su tankı falan yok: tür, su fazi mca kazaba su alınır. Başta ve kıçta İklşer tane İçme suya tankı vardır. Vapura yükletilen hamülenin Istifinin de iyi olduğunu söy- liyen maznun, Antalya'dan faz la yük alınmasından kaptanın mes'al olduğana bildirmiştir. Diğer maznun çarkçı Salim; Tstanbul'den 89 ton İyl su al: mış oldağanu, ;vyapur batarken makine dalresine giren suların güverte üzerinden yolcuların dalma gezindikleri yerden gel diğini söylemiş ve demiştir ki; — Geminin fazla meylet- mesl Özerine solar makine dal- resine girmeğe başladı, vepur da istoper edince on dakika makine dalresinde bekledim. istim derecesi 130 du, Suların makineye yükseldiğini kaptana haber verdim, on dahika bek. ledikten sonra ben de yukarı- ya çıktım. Yük atmak enretile vapuran müvazenesini temin edebilirdi, ooun İçin süvari yükleri attırı: yordu. Üçüncü kaptan da ea Çattırmağa — çalışıyordo, — salları indictmişti; halk bu sallar üze: rine binmişti. Gemil tayfaları, sön vazifelerini yapmağa çalı- gıyorlardı. İsyan vaziyeti yoktu, bence; boğulanlar, ikinci kap- tanın İndirdiği fılıkaya binmiş olan yolculardır. Vapur demirledikten sonra batıncıya kadar yirmi dakika geçmiştir. Herkese trhlisiye da- gtdılmıştır, Diğer mazanon ikinci çarkçı Halid de ayni İzabatı verdi ve kömürlüğe sa sızmağa baçla- yınca kömürcüye mânl olma- sını bildirdiğini, sonra geml- nla darduüğüdu anlattı, bizim hiçbir. dikkatsizlik ve tedbir. vizliğimiz yoktor, son dakikaya kadar vazifemiz başında bulun- dük, süvariyi haberdar etmek soretile de bize terettüp eden vazifeyi yaptık, dedi. Bündan sonra — İşletme şefi Zekeriyanın lsticvabına başlandı. — Mersin'de bulanan İne- bolü vapura süvarisine Antal ya'dan 250, Persinli çihliğin- den 150 ton eşya almak üzere telsizle emir verdim. Antalya için verdiğim emir kat'i mahi- yette idi. Fakal Peorsinli çift L Mayıs 13 Izmir Liman işleri idaresi umu müdürlüğünden; Karşıyaka'da Osmanzade üç sene müddetle kiralanmasına talipli mevklindeki denix banyolarının çıkmadığından bir müddetle kfrası açıh artırmağa konulmuştur. Artırm-16 Mayıs * cama günü saat 16 da yapılacaktır. İsteklilerin bir senelik hammen bedeli İcarı olan 1900 liranın yözde yedi buçuğu betinde teminat akçesini İlman İşleri veznesine yatırmaları taaınımış milij bir bankadan teminat mektubu — getirmeleri zımdır. Fazla malümat almak İetiyenlerla büro - şefliğine caatları Hlân olunur. 1185 9 Istanbul Gedikpaşa jandarma £ tın alma komisyonundan: Jandarma dikim evinde yapılacak fanilâ ve çorap için &? mılmak Özere beşbin kilo yün fanilâ ve altı bin kilo yün € ipliği ile dört bia beşyöüz kilo pamuk çorap İpliği kapalı eksiltmesine konmuş ve eksiltmenin 19,mayıs,036 günlemeç günü veat 1Ö te yapılması mukarrer bulunmuştur. sarlanan bedellerile fik güvenmeleri aşağıda yı dır. bir istekliye ihalesi calz olduğu gibi fanilâ ve çorap yün Bunlarıt Hep lerinin bir ve psmuk çorap İpliğinin bir İstekliye ihalesi calzdir. Ekelitme Gedikpaşada ja deki komleyonumuzda yapılacaktır. rma dikim evi binası Şart kâğıdı onaltı kurüt del mukabilinde komisyondan hergön alınabilir. Isteklilerin yecekleri kaleme ait İlk güvenme mal sandığı (makbuzunu müteber banka kefalet mektobunu ve artırma vo ekelitme nunda ve şart kdıdında yazılı salr belgelerile havi teklif tublarını ekelltme asatinden bir saat evveline kadar komley! bulunmaları. İlk güvenme Lira k. 900 00 Lira &. 12000 00 990 00 13000 00 88 88 5625 00 00 421 2311 liğindeki eşya için olan emirde süvariye serbestil hareket ver- miştim ve bunu da telsizin al- tına ya o gece veya Perşembe günü saat 10 a kadar - telsizle veya yıldırım İşaretli telgrafla bildirmesini — yazmıştım. Bana bildirmeden bu eşyayı almış, benim bu İşte ne alâkam, ne me de vazifemi sulletimal etmek gibi bir vaziyetim olabilir. Hukuku ammeo sahitlerinden mobaşir Ali ve karısı Ayşe dinlendiler, Bunlar Alanya'dan Izmir'e gelmek Özere — vapura bindiklerial söyleyerek demiş lerdir. ki: — Alanya'dan vapura alırken Mehmed Ali mütemadiyen: — Başka yük almuam. Diye bağırıyordu. —Kösten adasına kadar iyi geldik, fakat Kösten'de giddetli bir rüzgür çıkımca vapurun telsiz memuru yük kaptan Tasarlanan bedel 30825 3 8 12 Ziya'ya saat kaçta İzmir'e va- racağımızı sorduk, saat dokuzda varacağımızı eşyledi, biz de bu esnada tolsiz. memurunun del- resi önünde bulunurken telsiz memuru: — Imdad! İşareti verdi, memura : — Ne var, ne olayorus ? Diye sorunca; — Geml batıyor. Cevabını verdi, bir de baktık, gemide panik başladı, kuçan kaçana.. Hava da kararmıştı. Ea sonra birinci ve ikinci kaptanları te lâşle oşağı yukarı koşuşürken gördük ve üzerlerimize cankur- taranları geçirdik, bir de ken- dimizi İstikbal veporanda bul. dük, nanıl alındık ve kuartarıl- dık bilmiyoruz. Şahitlerden Mahmnd gelme- mişti, mahkeme heyeti, Mah- mud'ün ihzaren — getirilmesine, İstanbul, Merstn ve İnebolu ile Orda'da bulunan birçok çahit- lerla mahalli mahkemeleri ta rafından İstinabe suretile Hfade lerinin elınmasma karar veril miç ve muhakeme 8 Hazirana bırakılmıştır. lu-lıl'ılıı. .llılıınem De. Alınacak miktar Kilo — gr. 5000 — 00 fanilâ yö liği, 00 çorap yül Hiği, 00 çorap p ipliği, 16 2284-1104 nizaltı adındaki dalgiç. İle kadaşlarından — mürekkep grop, körfezde batmış olan bolu vapura ambarlarındak! yayı çıkarmak İçin gene mize gelmişlerdir. 6000 4500 Uşak İcra Memurluğund lcra — dafresinden gayri menkal malların - bir ve ikinci artırma İlânı. Bir borcun ödetilmesi baciz altına alınarak 5 -7 * tarihinde kıymeti taktir. vt zlyet muamelesi ya; Kânunuevvel 929 gününüf sayısında kayitli tapa ka! oygun görülen üstünde 11 ile bir kahvehane, altındt dükkânı ihtiva eden — Üşt| şadırvan — karşısında — bül bedestanın bey'eti umum! Din 7 sebimde bir sehiml sehim İtibarile 17 sehmi Gedik oğlu Münüb'e alt ol! mevcut mülk — kıymeti 30000 Hiradan borçlu h fsabet eden 3036 üç bin altı Hra kiymetindeki Uşak belediye dellâl dü önünde 9-6- 936 Salı sant 14 de açık artırmt peşin para İle satilecaeği! taliplerin orada hazır bul! satın memuruna *> 7,5 ti akçesile müracaat ederek konmaları konan pey mi men kiymetin ** 75 şinde lanmadığı taktirde birinci tırmada almak — İstiyez Mi riola almak hakkı baki kı şertile 25.6- 936 Peri günü eyni yer ayni çerel! ayDi saatte İkinci artı! konarak — satılacağından mengul üzerindeki bütün kollefiyetlerle birlikte v esir amme borçları müf! ait olmak üzere taliplerle bazır olan memura müraci ve fazla malümat almak 18? müşterilerin 5 - 5 -936 8 den İübaren Jera dali açık bulündürülan — şart0f', görmek özere dalremizin : 108 mumarasında kayıtlı yaya müracatları ilân ol y