2 Haziran 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

2 Haziran 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

Ankara mektupları : Iş Kanununda Ne Gibi Maddeler Var? - — İ Ankara, (Hususi muhabirimiz yazıyor ) — 146 maddedden mürekkep olan yeni İş kanunu projesi; birl muvakkat olmak Özere 10 fÇasla ayrılmıştık. İşçi, iş veren, İş — yerlerinin terifi, İş yerlerinden hangile rioin yeni kantn hükümlerine tabi olacağı ve nihayet hangi işlerin sanayiden sayılacağı ka nunun başlangıcı — sayılabilecek olan ümumi hükümler başlığı altında, ayrı bir. bahlste top- lanmıştır. Yedi maddeden Ibaret olan umum! bükümlerin biriaci mad- desi, İşçi İle — İşçinin tarifine hasredilmiştir. Bu maddede ay- nen şöyle deniliyor: “Bir İş akti dolayınlle, başka bir şabsın İş yerinde, bedeni veya fikri, yahat hem bedeni, hem fikri surette çalışan kim veye (İşçi) denir ,, “Bir iç akti dolayıslle, kendi İş yerinde, başka bir kimseyi bedeni veya fikri, yahut bem bedeni hem fikri eurette çalış fıran şabsa İş veren denir. ,, Müdürler, Idare memurları ve omuümiyet İtibarı İle İşin sovk ve idaresi vazifesini gö ren kimseler İş veren — vekili. dir. İş veren vekillela ba & fatla diğer İşçilere karşı mua mele ve tsahhütlerinden doğ rüdan doğroya İş veren mes'al tatulur. İşçiler, doğradan doğruya İş veren veya vekil tarafından olmayıp to üçüncü bir şabsın Bracılığı İle İşe girmiş ve bu üçüncü şahısla makavele akdet- miş olsalar bile mukavele şart- latından asıl İş vel İşçinin, birinel fıkranın tarifi veçhile işini görmekte olduğa yere İş yeri denir. İç, sâbir ve müusayyen bir yerde yapılıyor lse bu İşin mahiyeti dolayisile bü yere beğlı bulunan diğerle avlu, İstirahat, çocuk emzirme, yemek uyka banyo, muayene bakım, beden mesleki terbiye yerleri — gibl salr müştemilâtı İş yerinden sayılır. Projenin ikinel maddesi, ka nunan habgi iİş yerlerine ve Jşçilere tatbik edileceğinden ba glatir. Bu maddeye göre, kanan günde enaz 10 föçi çalıştırmağı Yeabettiren Iş yerlerine ve bun Tarda — çalışan — İşçilere — tatbik olunur. Bu tarifin dışında kalmakla beraber mabiyetleri ve ekono- mik durumları — itibarı ile — iş kanununun herhengi bir faslı- nin veya bir hükmünün ken- dilerice teşmili lüzumla görü- lecek İşler bir olzamname İle tesblt olanacaktır. Prujeye göre sanayiden sa- yılacak İşler şanlardır: A — Her türlü madenleri veya diğer herhangi bir mad deyi topraktan çıkarma ve taş ocakları işleri. B — Ham yarı ve tam ma mol madenlerin — İşlenmesi, te mizlenmesi, şeklinin değiştiril mesi, süslenmesi, satış İçian ba zırlanması İşleri, C — Her türlü kurma mon tej, tamir temizleme, söküp dağıtma İşleri, Ç — Bina yapılması, tadili, tamiri, tadilf ve buzulup yıkıl ması İşleri ve bunlara yardımcı T gıDal İmalât İşleri. mes'aldur. törekli iç akitlerinin feshi için, kanal, dalgakıran, tünel, köprü, lağım ve kuyuların yapılması, ve bataklık kuratma İşleri. E — Elektirik ve her türlü muharrik — küvvetler — İstimali, tahvlli nakli ve tovzlatı İşleri. F — Su ve gez tesisatı ve İşletme İşleri. G — Tolefon, telgraf, teleiz telgraf — ve telelon — teslemti ve İşletme İşleri, H — Geoml ve vapur İnşası, tamiri, tadili ve bozup değirma işleri, İ — Karada nakliyat işleri, J — Eşyanın İistasyon, ant- repo, İekels ve limanlarda yük- letilmesi, boşaltılması ve İşle- tilmesi İşleri. K — Matban İşleri, Mavakkat encümen hükü- metin — teklifinde — kullan ideri teşkilatta müstahdem ıı birinin, birbirine uymıyan tel- tirlere yol açacağını düşünerek, bu tabir yerine, ,Umumi, mül. hak ve husust bütçelerle bele- diye bütçelerinden maaç veya Öcret alan memurin ve müstah- demin> formülücü kabal et. miştir. Bunlar İş kenunun hü kümlerine tabi olmıyacaklardır. Yalnız, devlet veyahat vilâ yet veya belediyeler tarafından bilvasıta yardımda bulunulmek süreti İle İşletllen İş yerlerinde sırf iİdari mahiyette İş gören lerden maada İşçiler, ba kanu- non hükümlerine tabl tatala- caklardır. Yine İktısat vekâletine beğli olan ekonomik — mabiyeti balz müesseselerle her türlü İş yerlerinde her ne mahiyette olurta olsun bedeni, (ikri veya hem bedeni ve hom fikri İşler gören Bbütün İşçiler de kanu- nun şümülü dalresine alınımış- lardır. Sürekli ve süreksiz işler.. Projede, İşler sürekli ve sü- reksiz olmak — üzere iki kışma ayrılmıştır. Mahiyetleri itibarile otuz İş günü devam eden İşler, sürek. siz iş ve bundan fazla süren işler de sörekli İştir Müayyen müddetl bir sene veya daha fazla olan sörekli iş ekidelerinla yazı ile mukavele- ye bağlanması meeburldir. Ya- zılı mukavelede tasrih edilmesi lâzimgelen şeyler kananda ay. rıca gikredilmiştir. Müdeti musşyyen olmiyan ve- ya muayyen olmakla beraber otuz İş göününden fazla ve bir seneden eksik bulunan İş akit- lerl yazı ile mükaveleye bağ- Tanmamış olduğu - tal veren İşçi her ne kendisine umomi ve hasusi İş şarılarını gösteren ve İmzasını topıyan bir. vesika — vermekle mükellefiir. Ba vesikalar her törlü resimden muaftır. Takım Mukavelesi Bir iş verenle mütesddid İşçilerden mürekkep bir takım srasınde tekim başı ölen İşçi Ve İşçiler adına aktedilen mu- kaveleye, takım mukavelesi de- nir. Takım mukavelesinin müd- deti ne olursu olsan, yazı ile yapılması mecboridir. Takım mükavelcelne girmiş olan İşçi- lerla Geretleri iş veren tarafın- dan ber birine eycı ayrı veril. mek lâzımdır. Müddeti moayyen — olmıyan .azami bir ay İşçiyi çalıştırmıya Bıılrıı 2 YN Guınuın Telyazı Haberller Türk Ingiliz Dostluğu Eskidir ve Git- tikçe De Inkişaf Etmektedir. Lord Loid, Atatürk Tarafından Kabul Edildiğinden Memnundur. Genel Harpta, Türk - Ingiliz Dostluğunun Bozulmasından Ingiliz'ler Mes'uldur. İstanbul, 1 (Husasi muhabirimizdev) — Arnkara'dan dönen İngiltere'nin eski Mısır fevkalâde komlseri Lord Lold, bugün Belgrad'a bareket etmiştir. Lord Lold gazetecilere vâki beyi — İki memleketin dostluğu fakişaf ediyor. Esasen aramızda eski bir dostluk varı da: Bunun berp esnasında zali olması İse, belki de bizim kababatimizdir. Memleketinizde bulandağam zaman zarfında bana, İngiliz mekteplerinin teplerin mali vaziyetinin Iyi olmadı; Lord Lold, ecacbl mekieplere karşı yapılan maamole İçin de; — Biz de olaak İngiltere'de böyle yaparız. Demiştir. İngiliz Lordu, Relsieamur Kamâl Atatörk | nan banka veznedari tarafından kebul edilmesladen mütevellit memnuniyetini de ızbar eylemiştir. e — G Kamutayda Dün Banka- lar Kanunu Istanbul'da Yapıl;cak Devrim Anıtı Konuşuldu. Ve Müruriye Resmi Ankera 1 (A.A) - Bagün Nurl Cönker'in buşkanlığında ya- pılan kamatay toplantısında benkalar kanunu lüyihası İle comu- riyet merkez bankası kaDununun bezi maddelerinln değiştirilme #i Istanbalda yapılabak devrim amtı için belediy bankasınca üç yöz bin Hralık Ikrazatta bulunulması, polla teşkilât kananu: na beğlı kudrolurda bazı değişiklikler yapılması hakkındak! ka nun lâyihaları müzakere ve kabul edilmiştir. Gene kamutayın bugünkü toplantısında müzakere edilen ma- balli idareler mürariye resmi tariflerinin iktısat vekâletince tas diki hakkındaki kanonun bazı maddeleri İlerl sürülen tekliflere göre düzeltilmek üzere encümede verilmiştir. Kamütsy çarşamba günü toplanacaktır. Almanya, İagiliz - Alman Hava Misakı İstiyor Von Ribentrop'un Londra Ziyareti- nin Fransa'daki Akisleri. Parls, 1 ( Redyo ) — Von Ribeotrop'an — Lord London Derri'nin Irlanda'da Belfest ci varındaki —mall esindekl mi safirliği, Fraosa'da alâka uyan- dırmıştır. Ba misafirliğin slyast mahiyetl olduğu kanaatl — bâ: kimdir, Ziyaretin rveami — olduğunu gösteren — delillerden birlei de Togiliz hava Erkânı harbiye rejel Lord — Belllogton'uc da eyol yerde misafir - olmasıdır. Bu bâdise Loadra'da bile derin bir tesir uyandırmıştır. Von Ribentrop'an Hitler'den direktif uldığı söylenmektedir. Sir Con Simon'un geçen senekl Berlln ziyareti de tekrar mevza babsolmuştur. Almanya'nın bir Ingiliz — Alman bava — mlsekı akti için çalıştığı - anlaşılmak- tadır. M. Hitler, deveran — eden şoyınlara göre, gerp bududun- vEm a TLEr Y E aN ai iş-bitmezden Öönce feshedebil metl için diğer tarafa İhbaratta bolünulman şarttır. İş veren tarafından — İşçiye yapılacak fcehl akit İhbarların İşçi bakkında muüteber olabil mesl içlo, İşla devamına göre değişmek üzere, bir haftadan dört baftaya kadar müddet kabul edilmiştir. Yani iş veren, akti bozdüm — diyerek - İşçiyi hemen İştaden - ozaklaşlıramı- yacak, aktla — bozulmasından sonrada aegeri bir hafta ve mecbur qluıtuı da ve Akdeniz'de hiçbir bare- kette bulunmamağı tasbhüt et- mektedir. Buna — mukabil İn giltere'den şark hududlarında mutlak serbesti İstemektedir. Bütün bu şayınlar, Lort Lon don Derri'nin hoşana gitme miş ve Asosyete de prese beya natında şupları söylemiştir: — Bü şayıslar ve neşriyat basebile müteemirim. Von Ri bentrop'un ziyareti husnsidir. Benim misafir kabul etmek değil midir? Bu ziyarette siyasi hiçbir maksat yoktar. Malikâ neme gelenler dostlarımdır. ve kendilerlal ben davet — ettim. Von Ribentrop yarın Londra yola İle Berlin'e dönmektedir. Fransız mehafili, hususi de nilen bu ziyaretlerin her defa snde resmi mehiyet aldığını Herl sörmekte ve endişe — gös termektedir. Muhafizgücü'nün 14 üncü yıldö- . nümü kutlulandı.. Aokara 1 (Husosi) — Mu hafızgücünün 14 üncü yıldö nömü münasebetile dün mera elm yapılmıştır. Moskova'da Vahim feyezanlardan korkuluyor Moskova, 1 (Radyo) — Ar- gana mıntakasında vahim feye ganlar vükuuna — İntizar edil. İyetlerini tetkik vazifesi verildi. Tetkikatımı bitirdim. Mek- gördüm, Para sıkıntısı çekmektedirler. 19 Haziran'da Güneş Tutulacak. Romanya heyeti Inebolu'ya geldi... İnebolu, 1 (AA) — 19 ba- ziranda vakua gelecek — güneş totulması büdisesini burada tet- kik etme özere Romanya aka demlel fizik Aretronoml rasat hanesi direktörü M. — Nigola İle müsvini Madam — Ninokon şebrimize gelmişlerdir. Hüdise- nin Taebolu'nun 27 kilometre gerbından! daba İyi rüyet edi- leçeği teeblt edilmiş — olduğun- dan o mintakalarda — tetkikat yapacaklar ve beraberce getirmiş oldakları rasat ületlerile şimdi den — tecrübelerde - bolüunmak- tadırlar. Cumuriyet Lirası Yeni şekilde basılacak Tatanbul, 1 (Hosast muhabi. rimizde) — Tagiliz lirasını ba san meşhar (Vilkirson) matbar assnın mümeeslli şehrimize gel Cumurilyet İlrasının yeni şe kilde basılacağı ve — Vilkirson maltbaası mümes:illakn müzake relerde bulunmak üzere Anka ra'ya gittiği söyleniyor. Bulgar Kabinesi üç Dört Nazır Değiştirecek.. Sofya 1 (Radyo) — Bulgar kabinesinde bazı tadilât yapıl- matı ve Üç dört natırın değlş Parti Yurttaşların kendi ocaklarıdır.. Zanguldak, 1 (A.A) — Ba göün parti kurağında kulabalık bir partili huzuranda- üç ay içinde partimize yeniden gir 139 Güyenin giriş töreni he canlı ve semimi bir hava içinde yapılmış, eeki ve yenl partilil rin peril prensiplerine ve Al türk ülküsüne sarsılmaz baği hkları tekrarlanmıştır. Çaldığı Paraları Barda yerken yakal, İstanbul, 1 (Hasust muha birimizdes) — Çorlu Zirsal bankatı veznedarı Kâmll, zim metine — geçirdiği 25 bin ea Ho şehrimize gelmiş — ve bir barda paraları yerken — zabile tarafından yazalanmıştır. Yugoslavya Takımı Istanbul'a Davet Edildi Istanbol, 1 ( Hususi muhe: birlmizden ) — Yugoslavy milli takımı şehrimize davet — edil: miştir. İzmir muhteliti İle İlk ma- çını yapacak olun Först Viene takımı cuma günü şebrimlade bulanacaktır. Ingiltere Almanyanın teklitini kabul ederse Rusya Italya ile anlaşacakm Tetanbal, 1 ( Hususi muba> birimizden) İngiltere hükümetl Almanya tarafından teklif ediler emniyet misakımı — kabal ettiği takdirde, — Sovyet — Rusya'nın Ttalya He anlaşacağı haber ve' riliyor. Italya Kabinesi Habeşistan'ın idare ikanununu tastik etti.. Roma, 1 (Radyo) — Kabine meclisi bugün M. Massolin!'ain riyasetinde toplanmıştır. Bu içtimada muhtelif mes'e leler görüşülmüş, Habeştstan'ı! idere kanunu tasdik edilmiştir. Bu kanun Etitre, Habeşlatsi ve Samalı'yı birleştirmekte vt beş vilâyete takelım etmektedir. Bunların merkezl Ağla - Ababt olacaktır. ej ELHAMRA SİNEMASI TELEFON : 2573 Bugün matinelerden İtibaren Iki büyük film birden 1 -Maskeli Balo Emsalsiz, zengin ve muhteşem (Maskeli balo)ların çılgınlık” larla dola bütün gizli srları, Kornaval gecelerinin macera V€ meraklı sovdalarını en İoce teferrostma kadar tesbit eden v eldden görülmeğe şeyan bir san' 'at barikası, OYNIYANLAR: Güstav Froehlich ve Lyda Barrova 2-13 No.lu Casus OYNIYANLARI” Garry Cooper ve Marrion Davis Ayrıca fevkatâde eğlenceli canlı resimler Salon 20, Balko Senntlara dikkat : Cumartesi ve pazar günleri 2 n 25, Hususi 35 3.30, 6.30 ve 9.30 da Maskeli Balo B de ve 8 de 18 Namaralı Casua de 13 Nolu Casus ile b