21 Temmuz 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

21 Temmuz 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

4 . | | v T ST 'vA ST T RRERAU YAT aa sayıa a — Başı 8 inci sayfada — tonilât0 yekünu o derece ve nihayet azami 45000 ton olun- caya kadar tezyit edilecektir. Bu maksatla, her sahildar devlet, işbu mukavelenamenin ahkâmı mucibince Türk hükü- metine her sene bir Kânunu- sani ve bir temmuzda Kara- denizdeki donanmasının to- nilâto yekünunu bildirecek ve Türk hükümeti de bu malü- matı diğer akitlere ve millet- ler cemiyeti umumi katibine iblâğfledecektir. C — Sahildar olmıyan her hangi bir devletin Karadeniz- de bulundurabileceği tonilâto miktarı yukarıdaki ve Â. ve B. fiıkralarında — zikredilen — toni- lâto yekünunun üçte ikisini geçmiyecektir. D — Bununla beraber Ka- radeniz sahildarı olmıyan bir veya müteaddit devlet, insani bir maksatla bu denize bahri kuvvetler göndermek istedik- leri takdirde, mecmuu hiçbir veçhile 8000 tonu geçmiyecek olan bü kuvvetler, işbu muka- velenamenin 13 üncü madde- sinde zikredilen evelden ihbar üsülene tâbi — tutulmaksızın aşağıdaki şerait — dairesinde Türk hükümetinden müsaade almak suretile Karadenize gi rebileceklerdir. Yukarıdaki A veB fıkra- larında zikredilen tonilâto ye- künu dolmadı ise ve gönde- rilmesi istenilen kuvvetler de bu yekünu aşmayorsa, Tür- kiye hühümeti kendisine arze- dilen talebi aldıktan sonra en " kısa bir zamanda bu müsaa- | deyi bahşedecektir. Şayet mezkür tonilâto ye- künu esasen doldurulmuş ise ve yahut gönderilmesi isteni- len kuüvvetler bu yekünu aşı- yorsa, Türkiye Hükümeti mü- saade talebinden diğer kara- deniz sahilleri Devletlerini der- hal haberdar edecektir. Ve bu devletler haberdar edildik- ten 24 saat sonra buna itiraz etmezlerse, Türkiye Hükümeti, alâkadar devletlere — nihayet 48 saat gibi- kâfi bir müddet zarfında alâkadar devletlerin taleplerine vermeyi kararlaş. tırdığı neiiceden haberdar ede- cektir. Sahildar olmıyan dev- letlerin bahri — kuvvetlerinin karadenize bundan sonra vaki olacak her duhulu yukarıdaki A, ve B. fıkralarında zikredi- len tonilâto yekünunun müsait olduğu derecede - yapılabile- — cektir. E — Karadeniz'de mevcu- diyetlerinin maksadı ne olursa olsun, sahildar almıyan dev- letlerin harb gemileri Karade- nizde 21 günden fazla kalmı- yacaklardır. Günlük siyasal gazete Sahip ve başyazgamı Haydar Rüşdü ÖKTEM Umumi neşriyat ve yazı işleri müdürü: Hamdi Nüzhet İdarehanesi: İzmir İkinci Beyler sokağı C. Halk partisi binası Telgraf: İzmir — ANADOLU Telefon: 2776 - Posta kutusmu 405 ABONE ŞERAİTİ Yıllığı 1200, alta aylığı 700, aylığı 500 kuruştar Yabanca me; abone üç ıılır için senelik liradır Tei Geğe ' ü Vaçkal - ümü geçmiş nüshalar 25 kuruştur. ——— ANADOLU MATBAASINDA BASILMIŞTIR Madde 19 — Harb halinde Türkiye muharib olmadığı tak- dirde harb gemileri 10 ile | 18 inci maddelerde münderiç ayni şartlar dairesinde boğaz- larda tam bir mürur ve seyri sefain serbestisinden istifade edeceklerdir. Bununla beraber bütün muharib devletlerin harb sefinelerinin boğazlardan geç meleri memnudur. Şu kadar ki, işbu mukavelenamenin 23 üncü maddesi tatbikatına dahil | olan haller ve kezalik cemiyeti akvam paktı kadrosu dahi- ! linde aktedilip 18 inci maddesi hükümlerine tevfikan tescil ve neşredilen ve Türkiyeyi de taahhüd altına koyan bir mütekabil müzaha- ret muahedesi mucibince taar- ruza uğrıyan bir devlete ya- pılan müzaharet halleri bun- dan müstesnadır yukarıdaki fıkrada ittihaz edilen mürur memnuiyetine rağmehn 10 ilâ işbu paktın tatbik edilmiyecektir. Karade- niz sahildarı olan veya olmı- | yan muharib devletlerin harb gemileri merbut - oldukları li- manlardan ayrı bulundukları takdirde bu Timahlara iltica edebileceklerdir. Muhariplerin harp gemileri boğazlarda bir güna zaptumü- sadereye tevessül etmiyecek. ler, muayene ve taharri hak- larını kullanmıyacaklar ve hiç bir hasmane harekette bulun- mıyacaklardır. Madde 20 — Harp zama- nında Türkiye muharip olduğu takdirde, 10 ilâ 18 inci mad:- deler hükümleri tatbik olun- mıyacaktır. Harp gemilerinin geçmesi tamamen Türk hükü- metinin reyine - bırakılacaktır. Madde, meti kendisini pek yakın bir ı 18 inci maddelerdeki tahdidat hissettiği takdirde, kavelenamenin 20 inci maddesi hükümlerini tatbik etmek hak. kı olacaktır. Yukarıdaki fıkra- nin Türkiye'ye bahşettiği hak- linden evel boğazları geçmiş olup bu suretle tâbi oldukları limandan aynı bulunan harp gemilerinin bu limanlara ilti- hak etmelerine müsaade olu- | nabilecektir. Bununla beraber şurası mukarrerdir ki, Türkiye tavır ve hareketi işbu madde- nin tatbikine sebep olan dev- letin gemilerini bu haktan isti- fade ettirmiyebilir. Türkiye hü- kümeti yukarıdaki birinci fıkra nın kendisine bahşettiği selâ- hiyeti istimal ettiği takdirde, bu hususta diğer akitler ve Cemiyeti akvam kâtibi umu- misine tebliğatta bulunacaktır. Eğer Cemiyeti akvam mec- lisi Türkiye tarafından bu su- retle ittihaz edilen tedbirlerin haklı olmadığına üçte iki ek- | seriyetle karar verir ve eğer işbu — mukavelenameyi — imza eden diğer akitlerin ekseriyeti- de kezalik bu reyde bulunursa, Türkiye hükümeti mevzuu ba- his tedbirleri ve kezalik işbu | mukavelenamenin 6 ıncı mad: desi mücibince alacağı tedbir- leri kaldırmağı taahhüt eyler, Madde 22 — İçinde veba, kolera, sarı humma; - lekeli humma vak'aları veya ciçek hastalığır zuhur eden ve yahut yedi gündenberi zuhur etmiş bulunan harp gemileri ve ke- zalik bulaşık bir limamı beş kerre 24 saattan az bir müd- ! dettenberi terketmiş bulunan 21 — Türk hükü- | | harp tehlikesi tehdidine maruz | işbu mu- | | kın Türkiye tarafından istima- | ANADOLU - Boğazlar mukavelenamesı şudur' .—— — — — gemiler boğazları -karantina al-| mekle iktifa etmek | tında geçmiye ve boğazların bulaştırılmasına mahal bırak- mamak için gemide mevcut vesait ile lâzimgelen tahaffuz tedbirlerini almıya mecbur- durlar. Hava gemileri Madde 23 — Akdeniz'le Karadeniz arasında sivil hava gemilerinin mürurunu temin | maksadile Türkiye hükümeti memnu mıntakalar haricinde olarak bu mürura mahsus ha:- va yollarını gösterecektir. Sivil hava gemileri, Türk hükümetine gayri muntazam uçuşlar için üç gün evel ha- ber vermek ve muntazam ser- visler için- geçiş tarihlerini umumi surette evelden haber vermek suretile bu yollardan istifade edebileceklerdir. Bundan başka boğazların yeniden — askerileştirilmesine rağmen Türkiye —hükümeti, Türkiye'de cari hava nizam- pamesi mucibince izin alan si- vil hava gemilerinin tamamen emin bir surette Avrupa ile Asya arasındaki Türk arazisi üzerinde uçmaları için lâzım gelen teshilâtı gösterecektir. Uçmak müsaadesi — verild haller için boğazlar mıntal sında takip olunacak yol, za- man zaman gösterilecektir. Umumi hükümler Madde 24 — Temmuz 1923 tarihli boğazlar rejimine mü: teallik mukavelename — muci- bince teşkil olunan beynelmi- lel komisyon vazife ve salâhi- yetleri Türk hükümetine inti- kal etmiştir. Türk hükümeti 11, 12, 14, 18 inci maddele- “yin tatbikine mütedair malü- mat vermeği ve istatistikleri toplamağı taahhüd eyler. İşbu mukavelenin boğazlar: dan harp gemilerinin geçme- sine taallük eden bütün hü- kümlerini icra etmeğe Türk hükümeti itina edecektir. Türk hükümeti, boğazlar- dan yakında ecnebi bahri bir | kuvvetin geçeceğinden haber- | dar olunca, diğer akitlerin Ankara'daki mümessillerine bu kuvvetin teşekkülünü, — tonilâ- tosunu ve boğazlara hudut için derpiş edilen tarihi ve icabında avdet için muhtemel tarihi — bildirecektir. Türkiye hükümeti, cemiyeti akvam kâ- tibi umumiliğine ve diğer akit- lere her sene birer rapor ve- recek ve bu rapordâ boğaz- larda ecnebi harb gemilerinin hareketini gösterecek ve iş bu mukavelenamede derpiş edil- diği üzere ticaret ve bahri ve havai — seyrisefain — hakkında faydalı bütün malümatı vere- cektir. Madde 25 — İşbu muahe- denamenin hiçbir hükmü, Tür- kiye için veya cemiyeti akvam azasından bulunan bütün di- ğger akitler için cemiyeti ak- vam paktından mütevellit hu- kuk ve vecipleri ihlâl etmiye- cektir. Nihat hükümler: Madde 26 — İşbu muka- velename mümkün mertebe kısa bir zamanda tasdik olu- nacaktır. Musaddak - senetler, Fransa cumuriyeti hükümeti- nin Paris'teki evrak hazinesi- ne tevdi edilecektir. Japonya hükümeti tasdikin lera edildi- ğgini Paris'teki diplomasi mü- messili vasıtasile Fransa cu- muriyeti hükümetine - bildir- selâhiye- tini haiz olacaktır. Ve bu tak- dirde tasdiknameyi mümkün olduğu zaman tevdi edecektir. Türkiyenin tasdiknamesi da- hil olduğu halde; altı tasdik- name bu suretle tevdi edilince bir tevdi zabıtnamesi tanzim kılınacaktır. Bu hususta evelki fıkrada derpiş edilen tebliğ tasdiknamenin tevdiine muadil adedilecektir. İşbu mukave- lename bu zabitname - tari- hinden itibaren meriyet mev- kiine girecektir. Fransa hü- kümeti — yukarıdaki — fıkrada derpiş —edilen zabıtnamenin musaddak — bir ve sonradan tevdi olunacak tas- diknamelerin — zabıtnamelerini bütüfa diğer âkid devletlere verecektir. Madde 27 — Meriyete gir dikten itibaren işbu muka- velename 24 Temmuz 1923 Lozan muahedesini imza eden bütün — devletlerin — iltihakına açık bulunacaktır. Her iltihak diploması — tarikiyle — Fransa cumhuriyeti hükümetine tebliğ edilecek ve bu hükümette diğer akitlere bildirecektir. 'Bu iltihakın hükmü, Fransa hü- kümetine tebliğ edildiği gün- den itibaren mer'i ve muteber olacaktır. Madde 28 — İşbu muka- velename mer'iyete girdiği ta- rihten itibaren 20 senelik bir müddet için cari olacaktır. Bununla beraber, işbu muka- velenamenin - birinci madde- sinde temin olunan mürur ve seyrisfain serbestisi prensibi gayri mâhdut bir müddet için caridir. Mezkür 20 senelik devre- nin hitamından on sene evel yüksek — âkitlerden hiçbirisi Fransa hükümetine mul dem bir fesih ihbarnamesi vermediği taktirde, işbu mu- kavelename iki sene geçinciye kadar mer'i kalacaktır. Fesih ihbarnamesi — gönderildikten sonra bu ihbarname Fransa hükümeti — tarafından diğer akitlere tebliğ edilecektir. İş- bu İşbu mukavelename bu madde hükümlerine tevfikan fesibedilecek — olursa, diğer akidler yeni bir mukavele hü- kümlerini tayin etmek Üüzere bir konferansta — kendilerini temsil etttirmeği taahhüd ey- lerler. Madde 29 — İşbu muka- velenamenin meriyete girmesin- den itibaren her beş senelik bir devrenin hitamında akit- lerden her biri mukavelena- menin bir veya muhtelif hü- kümlerin tadili için teklifte bulunmak teşebbüsünde bulu- nabilirler, kabul edilebilmek için yüksek akitlerden biri ta- rafından dermeyan olunan ta- dil talebi, 14 üücü veya 18 inci maddenin tadili mevzuu bahis ise diğer bir akit tara- fından ve başka maddelerin tadili mevzuubahis ise, diğer iki akit tarafından takviye edil- melidir. Bu suretle takviye edilen tadil talebi, cari olan beş se- nelik devrenin hitamından üç ay evel bütün akitlere tebliğ edilecektir. Bu tebliğ - teklif olunan tadilâtı ve esbabını gösterecektir. Bu teklifler üze- rine diplomasi tarikile netice istihsali mümkün olmazsa yüksek akidler bu hususta toplanacak bir konferansta kendilerini tem- sil ettireceklerdir. Bu konfe- suretini Umumhane- de Bir Vak'a.. Bir kadıı-ı. eTi ağır yaralandı... Evelki gün Kemer'de Sür- meli sokağında Zehra'nın umu- mi evinde bir vak'a olmuştur. Limandaki kum kayıklarında çalışan Oflu Receb, umum- hane sermayelerinden Mustafa kızı fidan Ayşe'yi bıçakla kar: nından ağır surette yaralamış- tır. Vak'anın sebebi, Receb'in, umumhane sermayelerinden di- ğer birini tokatlaması ve bun- | dan kızan Âyşe'nin, — Öyle tokat atılmaz, böyle atılılır. Diyerek Receb' tokat- lamasıdır. Recebi, vak'adan sonra kaçmışsada takibedilerek yakalanmıştır. Fidan Ayşe'nin : karnındaki yarası çok ağırdır, tahkikata el koyan muddei- umumi muavini Ali Akkaya, tahkikat evrakını hazırlamış ve Receb, dün akşam - sulhceza hâkimliğince tevkif edilmiştir. Balcılar'da Bir vak'a Kadını zorla sürükledi Şoför muavini Mehmet ve ' Salih ile bir arabaya binen ve Akhisar'a gitmek üzere Leblebici hanında otomobile ! binmeğe giden İsmail karısı Hanife, Balcılar içinde bir ta- arruza uğramıştır. Bunların ar- kalarım takip eden Hanife'nin | Mustafa ! eski dostu Uşak'lı oğlu Mehmet, arabaya hücum ederek Hanife'yi kolundan tut muş ve sürüklemiştir. Yetişi- lerek zabıtaca tutulmuştur. Koruyucu aşı Şarbon hastalığına karşı bir | çok - kazalarımızda - koruyucu aşı yapılmaktadır. Aşı bitti- ğginden ziraat vekâletinden ye- niden aşı istenmiştir. KK AT L LL T R rans ancak ittifakıârâ ile karar | verebilecektir. Ancak 14 ve 18 inci mad- delere mütaallik tadil mese- leleri bundan müstesnadır, ki bunlar için yüksek akitlerin dörtte üçünün ekseriyeti kâli gelecektir. Bu ekseriyet, Tür- sahildarı akid devletlerin dört- te üçünü ihtiva etmek üzere hesap edilecektir. Yukarıda anılan murahhas- lar, ifadelerini tasdik zımnında işbu mukavelenameyi imza et- mişlerdir. Montrö de 20 Temmuz 1936 da 11 nüsha olarak yapılmış- tır ve murahhasların mühürle- rini havi olan birinci nüsha, Fransa Cumuriyeti hükümeti- nin evrak hazinesine tevdi 21 Zahire satışları: Ç. Alıcı K. & 52,5 Ton buğday 6 25 1776 Buğday 6 25 144 Arpa 3 25 433 Bakla 4 25 15 Kumdarı 4 25 Nöbetçi eczanele Bu akşam Kemeraltında y Karantinada Eşref, Kemerd mer Alsancakta Ahmet Eşrefpaşada Eşrefpaşa neleri açıktır. Talebe kampı Yamanlar dağındaki kampı kapanmış ve 900 8 be İzmir'e inmiştir. h J | Â İzmir Sulh hukuk hâkli ğginden: Rusçuklu Fahriye vekili & kat İbrahim Halil — tarafı Karşıyakada soğukkuyu ramanlar sokağında 8 nü ralı hanede Rusçuklu Sad aleyhine 100 İiranın - ti hakkında açılan davasında © | yan etmekte olan mahkefll sinde müddeialeyh namına & | tir ve berai tebliğ irsal kılı! davetiye varakasının ikafi gâhının meçhuliyetine bil bilâ tebliğ iade edilmesi müttehaz karar üzerine Ve ilâna rağmen muayyen gül mahkemeye gelmemiş veh* kında giyap . kararı - verili olduğundan bu bapta M keme 10 Ağustos 936 hine müsadif Pazartesi saat 10 a talik edilmiş old? gğundan yevmi mezkürde mab” kemeye bizzat gelmediği veyi bir vekil göndermediği dirde hakkında gıyaben küm sadır olacağına dair te? lığ nıılumını kaim oli 21424 Sevgili annemiz, avukat m hum Tevfik Nevzadın kât Bayan Cemile Nevzadın el ayrılışından dolayı cenaze l'__ reninde hazır bulunmak bizzat veyahud yazile iııiyt*_" bulunmak suretile acımıza 1f tirak etmek lütfunda bulunâf | yüksek zatlarla sayın dost V€ kiye dahil olarak karadeniz | akrabalarımıza minnet ve ranlarımızı birer birer ıunmll,ı derin açılarımız. mani oldu gundan sayın gazetenizin t vassutunu rica ederiz. Kızları: Menije Rahmi, Mur tahhare Sarim, İzmir sayla'' Benal Ariman Dımaklın Rahmi Oke. 5". 'Salihli Şarbai' hığından; j edilecek ve diğerleri akid devletlere verilecektir. Protokol Bugünkü tarihli mukavele- namenin —imzası esnasında, Zitde imzası bulunan murah- haslar kendi hükümetlerini ta- ahhüt altına alarak atideki ahkâmı kabul ettiklerini beyan ederler. Türkiye, mezkür mukavele- name mukaddimesinde tarif edilmiş olan boğazlar mınta- kasını yeniden askerileştire- bilecektir. 2—15 Ağustos 1936 tari- hinden itibaren Türkiye hü- kümeti mezkür mukavelena- mede musarrah rejimi mu- vakkatan tatbik edecektir. 3 — İşbu protok bugünden itibaren mer'i ve muteberdir. Urayımız elektirik fabrikâti için ayda yetmiş lira ü bir makinistlik açılmışlır. — Fabrikanın Peter ve Rostoft marka iki motörü vardır. İhti” sası olanların ehliyatnamele” rile yirmi beş Temmuza dar müracaatları ilân olunuf _____'ll S 27—/, İzmir Sicilli Ticart! memurluğundan: — (M. Ali Dirier) ticaret uf7 vanile İzmir'de Kestane pazf” rında 36 numarada zahire zeytinyağı ticaretini yapan Ali Dirierin işbu ticaret ünvi ticaret kanun hükümlerine 35" h sicilin 1771 numarasına 3 ve tesçil edildiği ilân olunuf İzmir sicilli ticaret murluğu resmi mül F. Tenik imzasi