21 Temmuz 1936 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

21 Temmuz 1936 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

| ON YEDİNCİ YIL. NO: 5381 ADIMIZ, ANDIMIZDIR ULUS -Mukavele dün gece imzalandı Son haberler üçüncü sayfamızdadır 21 TEMMUZ 1936 SALI örrrn HER YERDE 5 KURUŞ Başbetke İMZADAN SONRA Falih Rıfkı ATAY Bu akşam Montrö'de yeni boğazlar mukavelesi imza edilmiş- tir. Türkiye'nin tercih ettiği usul ne kadar dürüst, ve Türkiye, da- vasında ne kadar haklı ise, Montrö davetini kabul eden devletle. vin Atatürk cumuriyetine karşı itimadı o kadar tam olmuştur. Reislerimize ve onların muvaffak arkadaşlarına şükran duyduğu- muz sırada, yeni mukaveleyi imza eden devletlerin iyi niyet ve güzel samimiyetlerini hatırlamayı borç biliriz. Boğazlar evimizin deniz kapılarıdır- Onların emniyeti üzerine titremek ve bunun icablarını yerine getirmek ne kadar — hakkı: mız olduğunu herkes tasdik eder. Boğazlar, iki işlek deniz arasın. da enternasyonal her türlü münasebetler üzerine tesir cden geçit- lerdir: Bu geçitlere sahib olmak vazifelerinin ne kadar nazik ol- duğunu takdir etmekte olduğumuzda hiç kimsenin tereddüdü olmamak lâzımgeldiğini bir daha tekrar etmek isteriz. Bizim mil- İi politikamızın iki i mız hususundaki kis ivet ve hürri dikbatin eseri man o itina hi Boğazların bundan sonraki idaresinde her za- ssedilecektir. Yeni medeniyetimizi, halk yığınlarımızın saadetini tamamla- mak için sây güvenliği ve sulh istiyoruz. Cumuriyet ihtidarının '€n ağır metuliyeti, bunları her türlü tehlike ihtimallerinden ko- rumaktır. Yeni zamanların genç bir devleti olarak, bütün kudreti- nternasyonal sây ve sulh emniyetlerini sağlayabilecek her ve teşebbüslere yardım etmeye hasretmek — azmin- Türk silahı nerede bulunursa orada bir tehdid değil, ma- sunlek hali teessüs eder. Boğazlar tam idare ve mesuliyetimiz altına girmekle, sulh, birtac büvük tekhlikenin birinden kurtelmreter. Burün türk mi etinin, milli emniyeti namına bayr ya hakkımız olduğu kadar, sulhü seven milletler. bo #elesinin hallolunmasından aynı de olur. Büvyük Reisimize, onun büyül dünva harsısında barışçı Tü ine layık büvük bir kudret ve dürüstlükle temsil eden Tevfik Rüştü Arasla arkadaclarına teşekkürlerimizi sunmalıyız. 'k ile sevinseler o kadar yerin- | îllukavele imzalandı İmza merasimi 35 dakika sürdü | Konferans, hazır bulunmıyan üç delegeye sempati- sini bildirmeğe karar verdikten sonra, Dış Bakanımız bir nutuk söyledi. Möntrö, 21 ÇAA.) — Anadolu A- jansının bususi sürette giden muhabi- rinden) — Ziyafet saat tam 21.30 da bitti. İmzaya tekaddüm eden dakikala- ft heyeti murahhasalar ve gazeteciler- le bü imza merasimine davetli . olarak iştirak kniş holür nekte bulunanlar, ot yağıyan dakikanın tatlı he- yecanı içinde geçirdiler. Saat 22 ye doğru yer yer ve grup g toplanmış olan / murahhaslar Yavağ yavaş imza merasiminin yapıla - Boğazlar mukavelesinin imza cağı salona doğru bir hareket - başladı ve herkes salonda — kendisine ayrılmış olan yerleri almağa başladı. Davetliler- hhaslardan — daha le gazetecilerin m: büyük bir tehalükle salona koşuştukla. at görülüyordu. Bu manzara, cidden görülecek bir şeydi. Saat tam 22 de herkes yerini almış ve salona derin bir #ükün hakim ol mağa başlamıştı Nihayet bu . sükün içinde konferans başkanı B. Brus, bü - (Sonu 3. üncü sayfada) Büyük reisimize, onun bür yük Başvekiline ve dünya karşısında barışçı Türkiyeyi reislerinin teveccühüne lâ- skerimiz bugün öğleyin çaııakkale'ye girmiş olacak yık büyük bir kudret ve tTüstlükle temsil eden T. R. Arasla arkadaşlarına teşek- Kamutay 30 temmuzda toplanacaktır Resmi tebliği Hükümetin gösterdiği lü zum üzerine teşkilâlı esasi- 19 uncu maddesinin verdiği salâhi ye kanununun yete istinaden Türi yük Millet Meclisini 30 tem muz perşembe günü - saat | 14 de içtimaa davet ediyo- İ B. M. Meclisi Reisi | M. A. Renda | Yarı - Siyasal Anafartalar dan Montreux ye Mon- treux vermiştir. Açık boğazlar, türk Lausanne'ın veremediğini milletinin varlığında, artık müdafaa zırhının delik noktasını temsil etmi- yecektir. Hem Akdeniz hem Karadeniz, hem Avrupa hem Asya devleti olan Türkiye, bu dört taraflı hususiyetini boğazlar mihverine istinad ettirmek- te, bu dört tarafa doğru olan müna- sebetlerini, boğazlar bölgesinin mer- kezinden idare eylemektedir. Boğazlar, Türkiye için, öyle bir noktadır ki, bunun emniyette olma- ması, bu milletin tarih içindeki var- lığınn emniyette olmaması deme tir. Halbuki türk milleti, Asya'yı Av- rupa'ya ve Akdeniz'i Karadeniz'e bağlamakla. kandi a AT 'BURHAN BELGE tirdiği bir misyonu, otomatik olarak, insanlık adına da yerine getirmekte- dir. Bu misyon, Asya ile Avrupa Akdeniz'le Karadeniz rış'ın, kültür'ün, milletler ” ve kıtalar ve denizler arasındaki medeni işbir- liğinin köprüsü olmaktır. Eğer Kemalizm bir akide ve bu- nun en büyük garant'ları Atatürk ve onun milleti ise, Türkiye, bu misyo- nunu, yerine getirmektedir ve veri- ne getirecektir. Atatürk ile türk milleti, talar'dan sonra, Lozan'ı yaptılar. Ba iki nokta arasında, bir imparatorlu- iğun feda edilmesi pahasına bir hak' (Sayfayr ceviriniz) Anafar