22 Temmuz 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

22 Temmuz 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

AM Sayfa 4 İzmir, tarihi hâdisenin heyecanı ile dün bir miting yaptı — Baştarafı 1 inci yüzde— Ondan sotra - gençlik na- mina Hâkimiyeti Milliye mek- tebi başmuallimi İhsan Çetin tarafından bir söylev — verildi ve her iki genç alkışlandı. Daha sonra hitabet kürsüsüne belediye reis muavini -Suad Yurdkoru çıktı ve çok — veciz bir hitabede bulundu, boğaz- ların dünya ve bizim için olan ehemmiyrtini izah etti. Alkış- lanan bu ot'u maiye me- murlar.. a — Yus:!'un ve da- ha sonra vali ve parti başka- mımiızin nutkü takibetti — Vali Fazlı Güleç veciz ifade ve gür bir yüksek nutku verdi ve sürekli bir şekilde alkış'ardı. Sayın vatandaşlarım; Bugün hükümetimizin büyük muvaffakıyetile neticelenen ve boğazlar üzerindeki davamızın milli emelimize uyguh netice- lenmesinden mütevellid süru- rumuzu birbirimize ifade için burada toplanmış bulunuyoruz. Benden evel söz söyliyen ar- üadaşlarım bu mes'cle ettafında her noktayı - tamamile tenvir ettiklerinden ben daha fazla bir sesle şu söz söyliyerek sabrımızı suis- | timal etmiyeceğim » Sevgili vatandaşlarım; hü- kümetimizin bugünkü muvaffa- kıyeti, sizin onu takviyı nizin ve sizin hük! bağlılığınızın neticesidir. Eğer bugün Türk “hükümeti muvafb fak olmuşsa bu, Türk milleti- nin sevgisine ve itimadına is- tinad etmiş olmasındandır, bi- nacenaleyh ben bu işte sizi, milletimi tebrike şayan görü- rüm, Arkadaşlar; bundan evelki | devirlerde millette canlılık his- sedilmemesi ve son senelerde 'I'Fşedilmui milletin karakte- rine uygun idare sistemini bul- muş ölmasıdır. Bu idare (Cu- muriyet) tir. Saltanat idaresin- de millete kendi kendini idare “hakkı verilmediğinden büyük milletimizin en mühim muvaf- fakıyet kabiliyeti söndürülmüş- tü Cumuriyet devrinde kısa bir zamanda muvaffakiyetten muyaffakiyete yürüyorsak bu, doğrudan dsğruya hükümeti- mizin kuvvetini sizin muhab- betinizden almış olmasından münbaistir. Biz çok bahtiyar bir milletiz, çünkü bizim ka- rekterimizi sezen ve - bizim için hakkımız olan tam mâ- nasile geniş ve serbest idare sistemini kuran bir Dahiye kavuştuk, mazhar olduk, bu da Atatürk'tür. ç Atatürk idaresinin .bundan evvelki idarelere ve hattâ bugünkü muasır idarelere gıb- ANADOLU Günlük siyasal gazete $abip ve beşyazganı Haydar Rüşdü ÖKTEM Urmunut ueşriyat ve yanı içleri müdürü: Hamdi Nüzhet Telgraf: İszmir — ANADOLU Telefon: 2776 -- Posta kutusa 105 ABONE ŞERAİTİ Yıllığa 1200, al aylığı 700 üş aylığı 500 kuruştur Yabancı memleketler için senelik abone ücreti 27 liradır Her yerde 5 kuruştur - sönü geçmiş müsbalar 25 kuruştur. T ÂNADOLU MATBAASINDA BASILMIŞTIR ta bahş olacak muvaffakıyetler elde etmesinin sırrı burada- dir. En son muvaffakıyetide bugün burada takdis ettiğimiz Montrö muvaffakıyetidir. Ben partinin başkanı sıfa- tiyle ve ayni zamanda dev- letin mümessili olarak büyük şeflerim Atatürk ve İsmet İnönü namına söyliyorum: — Eğer rvüzgâr bir. gün bizi sevkeder ve vaziyet icab- ettirirse elinizdekinin msfını ve ağzınızdaki lokmanın ya- rısını yürd içia sizden alabilir, y asla esir Huzurunuzda buna , Sizi, | Sürekli bir şekilde alkışla- nan hitabeden sonra muzika İ pnuncu Cumuriyet marşını çal- | mış ve meydanda top'aran | binlerce hak bir ağızdan marşı tekrar etmiş ve mit ngo nihayet verilerek herkes da- ğılmıştır. Resmi ve gayri resmi mücs- sese ve teşekküller tarafından Atatürk heykeline yüzlerce za- fer çelengi konmuştur. Hey- kelin kaidesi çelenkten gö- rünmiyordu: Geceleyin : Gece şehir baştan-başa elek- trik ışığı içinde ça'kalanıyor- du. Şehrin birçok semtlerinde zafer takları vücuda getiril- mişti, —| Resmi ve yarı “resmi daire ve müesseseler binaları tama- tenvir - edilmişti. Gece şehrin muhtelif meydanlarında | kurulan halk kürsüleri etrafına toplanan /halka, birçok hatip- ler tarafından boğazların ehem- miyeti ve elde edilen zaferin | büyüklüğü hakkında nutuklar Dirad” olunmuştur. Tezahürat jgeç vakte kadar devam et- miştir. Şehrin muhtelif yerlerinde toplanan halk ve mektepler talebelerile gençler ve askerler fener alayları tertib etmişler ve şehri dolaşmışlardır. Burnava'da: Dün Burnava'da saat 17,30 da Atatürkün Burnava parkın- daki anıtı etrafında — binlerce Burnavalı vatandaş, başlarında general Rasim, ve nahiye mü- dürü Şefik, aralarında Parti, belediye erkânı, Kızılay, Genç- lerbirliği azaları, muallimler, mektebliler Hazır bulunduğu halde tezahürat yapmışlardır. Şefik Erol, güzel bir hitabe irad etmiş, bunu küçük mek- teblerin manzum — parçaları takibeylemiş, hepsi de alkış- | lanmışlardır. Bu - vesile ile büyük şefe, başbakanımıza, genel kurmay başkanlığına, dış bakanlığına ve parti genel sekreterine tazim telgrafları | çekilmiştir. Gece, fener alay- ları ve bol tenvirat yapıl- mışsır. Aydın'da bayram: Aydın, 21 (Hususi) — Bu akşam bütün Aydın'lılar şehir parkında toplanarak muahede- nin imzasını beklediler. Müjde gelince muzikalar çalmağa, halk ulusal marşları söylemeğe başladı. Bütün Aydın ışıklan- dırıldı. Bu büyük siyasal zafer bayram şeklinde sabaha ka- dar kutlulandı. Nöbetçi eczaneler Bu akşam Başdurak'ta Sıh- hat, Karataş'ta Sanio, Tilki- lik'te Yeni İzmir, Irgatpaza- rında Asri, Güzelyalı'da Afi- yet eczaneleri açıktır. men e ANADOLU Rusya- Mogolistan İki devlet münase- batı çok sağlamdır. Moskova 21 (A.A) — Mo- golistan — kurtuluşunun 15-ci yıldönümü şenliklerine iştirak için Ulanbatura giden Sov- yetler birliği merkezi icra ko- mitesi beyetinin başkanı M. Eliava orada küçük kura toplan- tısında söz alarak büyük bir tebrik nutku — söylemiş ve büu nutukta ezcümle demiştir ki: Karşilıkh Soövyet-Mogol yar- dım miünasebatı şimdiye ka- dar olduğu gibi tam bir kar- şılıklı hürmet ve riayet esası- na dayanmaktadır. İki ta af- tan biri diğerine ancak diğer tarafın muvalakatile ve haki- katen lüzüm ve ihtiyaç hudu- du dairesinde yardım edecek- |tir. Sovyet dostluğu şimdiye | kadar olduğu gibi bugünde | başka bhiçbir memleket aley- l hine müteveccih olmadığı gibi | herhanği bir ulusa zarar ve- | rebilecek amaçlar da takibet- memektedir. ,Belçika Sulh istiyor! Brüksel, 21 (Radyo) — Ha- riciye bakanı M. Stark dün bir -xziyafette söz alarak: “Coğrafi — vaziyetimiz, irki şeklimiz ne olursa olsun biz bütün Belçika'lılar sulh isti- yoruz, Fakat larımızın da bizim gibi iste- meleri lâzımdır. Böyle olma- | dıkça, sulha inanmak bizim için müşkildir. *“Bütün cihanın da bildiği gibi Belçika, sulhperverdir. Sadece sulh için yaşamakta- | dır. Buna itiraz edecek bir kimse tasavvur edemiyorum.,, Demiştir. Yunanistan'da Kalama- ki'de merasim.. Atina, 21 (Radyo) — Kral ikinci Yorgi Veliaht ile birlikte 26 Temmuzda Kalamaki'de yapılacak merasime — iştirak edecektir, manevralarda bulunan Yu- nan donanmasıda Kalamaki'ye gidecektir. N t Japonya Gemi ve tayya- relerini artıracak.. Tokyo 21 (Radyo) — Bahriye bakanı, harp — sefineleri inşaatında mevcud muahedelerden - hiçbirisini nazarı — itibara —almıyacağımı — söy- lemiştir. Japonya bükümeti yeni hattı harp sarhlıları İnşa' edecek ve muhriblerle, — whtelbahirlerde de tefevyuk teminine çalışacaklır. Bun- dan başka muazzam bir hava fi- losu vücuda getirilecektir. Spor işleri müzakeresi Mıntaka ajanlar heyeti, dün mıntaka ikinci reisi Dr. Hü- seyin Hulki'nin başkanlığında toplanmıştır. Futbol lik heyeti ile yardımcı komitenin teşkili ve yabancı takımlarla temas- lara ehemmiyet verilmesi, ve futbol için esaslı geniş bir Erogrım hazırlanması mevzu- rı üzerinde konuşmuştur. Şehirdeki beş kulüp mu- rahhaslarından bir “Yabancı takımlarla temas komitesi,, seçinek ve bu komiteye imin- takaca da iştirak - edilerek 6 hisseli — anlaşmalar yapmak, kârı © nisbette taksim etmek, fakat zararı lik hasilâtından kapatmak ğibi şekiller düşü- nülmektedir, bunu komşu- | SON HA YTELEFON TELGCRAF R ea TELSiZİ Fransahududu kapadı. Bq selona ateşler içinde! Bir geminin kumandanı denize atıldı. Asileri bir kısmı Fransa'ya iltica eçtiler. a v dapanya'daki nadiseterden bir sahne ve İspanya reisicamuru M. Azana | Perpinyan, 21 (Radyo) — | selone'nin birçok mahallaleri | Yorgos vesair bazı yerle Son haberlere göre Katalan- | ateş içinde yanmaktadır. Hü- ya'da. vaziyet çok vehamet kesbetmiştir. Mevki reisi M. Komkani ne yapacağını şaşırmış bir halde- dir. Komünistlerin - tasvibile sosyalist fırkaları lâğva kalkış- mışlır. Hudüttan silâh sesleri gelmektedir. Gota'da âsilerin bir kısmı | Fransa'ya iltica etmişlerdir. Kucbla'da kulüpler hep yağ- ma edilmiştir. Yağma edilen kulübler ınut- lâkiyet taraftarıdır. Mutlâkıyet taraftarı bir gazete idaresi de tahribedilmiştir. Madrid'de Milis, amele, as- kerden mürekkep beş kıt'a teşkil edilmiştir. Bunlar To- ledo, Siragüza gibi" yerlete âsilere karşı sevkedilecekler- ır, Madrid'de yüzlerce kimse tevkif edilmiştir. Liberto ve Esyata hükümete sadıktır. Endoz'da 65 âsi askerin si- lâhları alınmıştır. Riyo'da bir köprünün ber- hava edildiği söylenmektedir. Fransa hükümeti hudutları kapatmıştır. Bunun için — İs- panya ile münakalât ve muva- salâ tamamile munkatidir. Hu- dut takviye edilmiştir. Londra, 21 (Radyo) — Bar- kümete mensup bir tayyare asileri bombardıman etmiştir. l İspanyol hükümeli, Saragosa- | asilere müdafaaya hazırl da isyanın bastırıldığını Lond: l mışlardır. General Ogano ra sefaretine bildirmiştir. Madrit, 21 (Radyo) — İs- panya hükümeti kapanmış olan giıda maddeleri mağazalarının yarına kadar açılmasını kati sürette emretmişlir. Londra, 21 (Radyo) — Son habere göre Endülüs. Gırnata, | asiler hâkimdirıi Sansibastiyen'de hükütl mensup olanlar mitralyözli kümet kıtaatı tarafından dürülmüştür, Servahtes k!' zörü ikinci derecede zabi rin idaresindedir. İkinci Ce kruvazörü tayfası isyan eti tir. Sefine kumandanı del atılmıştır. Sefine Tonca'ya | mektedir. Ingilterede yeni si lâhlanma hazırlığ 52 fabrika kuruldu. Tersaneler artırılı Deniz ve kara kuvvetlerine krediler açi /Londra, 21 (Radyo) — Mü- | getirerek bunlardan ondö dafaa bakanlıkları irtibat ba- kanı Sir İnskip, avam kama- rasında silâhlanma faaliyet ve kredileri hakkındaki suallere cevab vererek demiştir ki: “Donanmamıza icab ettiği şekilde bakmadığımızı hiçbir kimse iddia edemez. Teşkil ettiğimiz teslihat komiteleri azami neticeler elde etmek için icab eden bütün mesaiyi sarfetmektedir. Yeniden 52 fabrika vücuda İngiltere Kralı Fransa cenubunda müstear bir isimle vakit geçirecek Londra, 21 (Radyo) — Kral sekizinci Edvar bugün sarayda M. Ramzey Makdonald'ı ve Kanterboru baş papası kabul et- miştir. Londra, 21 (Radyo) — Kral sekizinci Edvar yarın portsmo- nuna gidecek ve amirallık yatı ile Kaleye geçecektir. Buradan şimendiferle Vimiye gidecek ve Kanada meçhül asker âbidesi küşadında hazır bulunacaktır. Burada Fransız Cumhur reisile mülâkat edecek ve Dük Lângastr müstear ismile Akdeniz sahillerinde bir müddet vakit geçirecektir. Arap'lar greve devam edemiyecekler mi? Bedeviler, yollarda kervan ve otomo. billeri soymağa başladılar. Kahire, 21 (Radyo) — Mısır gazeteleri maverai şeriadaki bedevilerin çölden geçen bütün kervan ve otomobillere taar- ruz ettiklerini bildirmektedirler. Bu taarruzlardan doğan zarar maâlüm değildir. Fakat Filistin'deki İngiliz askerlerinin mave- râi şeriaya doğru büyük bir hareketleri göze çarpmaktadır. Filistin'de vaziyet vehametini muhafaza etmektedir. Yeni gelen î;ıgiliz kuvvetlerine Arap'lar Nablus'ta taarruz etmişler ve yedi saat müsademe devam etmiştir. Öryente Ajansı, Yahudi'lerin Arap'ların grev hareketine de- vam edemiyecekleri kanaatinde olduklarını bıldirmektedir. hükümetin siparişlerini ederek faaliyete geçmişl Diğerleri de yakında ayni kilde çalışmağa başlıyacı lardır. Memleketin sekizde kısmında yeniden tersane fabrikalar, havuzlar ve fabrikaları vücuda getirece! Donanma için 6,800,000 lli kara kuvvetler için 11,700,0 İngiliz liralık ilk krediler rilmiştir. Hava kuvvetleri — için Şnayder kupasını elde ede€ derecede seri yeni layyare temleri yaptık.,, Londra, 21 (Radyo)—A! kamarasında Sir Çurçil ye den 800,000,000 İiralık sil lanma tahsisatı istemiştir. Müdafaa bakanlıkları irtili bakanı Sir .İskip: — Sir Çurçil'in istediği ? rakam yanlış bir esasa müst nittir. Amele partisinin tahsisatlar aleyhine — verdi takrir retldedilmiştir. Demiştir. M. Riket dün Pire'ye gitt İstanbul, 21 (Hususi mt birimizden) — Habeşistand maden- işleri üzerinde Sf geçmiş olan M. Riket buli dan Pire'ye müteveccihen © reket etmiştir. Gazetelere ” yanatında; — Türkiye'ye sadece # meğe geldim. Habeşiğtan'd#f hukuküum mahfuzdur, * Demiş ve Türkiye'nin / türk'ün dehası sayesinde, olduğu yüksek terakki ve " kişafından — sitayişle bab miştir.