23 Temmuz 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

23 Temmuz 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

DÜŞÜNDÜKLERİM Yâr kucağında ölenler Bir martı düşünüyorum: Gümüş dalgaların üstüne yatıp kanatlarını açınış, gözlerinin aralı- | ondan, göklerin ebedi, mihayetsiz, meçhul noktalarına bakıyor. Dalgalar iniyor, dalgalar kalkıyor ve martı, Tere doğra gidiy Martı sulara Aşıktı, sularda öldü. r. Sanki n hazlı bir vuslatın derinliğine gömül,: mes'ut ve rahat bir uzamşla engin. Bir ihtiyar kartat hatırlarım: Ben © yıllarda Tire'de idim, çocuktum. İri, haşmetli, yıllanmış bir mahlüktu. Şehrin üstündeki dik bir tepede, kayalar arasında yuva kurmuştu.. Tunduğu — yükseklikten, aşağıdaki Her gün bu yuvanın önüne çıkar, bu- uçurumu, Odaba ötedeki “sıztları “ve mihayet şehri, uzak ovaları seyrederdi.- - O civarda bir bahçede oturuyorduk, Onu sak &wk gîırllrdllnı Bu yüksek noktada durarak ayaklarının altına serilen varlığı seyret mek, onun için bir zevkti. O, bu makla üşık olmuştu. Günler Birkaç çocuk, Kartal, yuvasının ovalarda.. O, aşkımı ve gürürünü & ediyordu. Nihayet gene orada öldü Ö manayı, o buldum veya bi Bir vakitler yarı, güzel, canl kız için de, kuvveti, ne yazdığım, zilli'de peri masalı gibi dilden dile ğit bir delikanlı idi. r bahar sabahi kadar parlak, diyorlardı. dünyaya, ancak bu noktudan bak- Farkına vardık ki, ârtık ihtiyar kartal gözükmiyordu. wn yuvasına kadar tırmandık. Ne gördük beğenirsiniz: ada cansız or. Ve gözleri gene aşağıki bu mürtefi mıntakada tatmin ne de okuduğum — ramanlarda dolaşmıştı. — İri Kış günü evlenmişti. Sevdiği Frlendiklerinin üçüncü günü, genç gelin, henüz kıvrılmamış duran telli davağım sürük- h sürükleye ebediyete gitti, mezarlara göçtü. Delikanlı üç gün gözük- Aradılar, taradılar. Cesedini, kelenle örtülü buldular. geaç gelinin mezarının dibinde kar- O genç erkek, o güzel geline vurgundu. Mezarının dibinde öldü. Gavetelerde akudum, — Eski Türk muharibi, vaktile süngü sün- Büye, kurşun kurşuna, gülle gülleye çarpıştığı Çanakkale'nin bayramım görmek istemiş Kahraman muharip, ayagi zamanda hasta imiş. Sedyeye koymuşlar, tâ, Çanakkale'ye, terinin ve kanının damladığı mukaddes ye- re götürmüşler onn., Mehmedecikler Çonakkale'ye girmi dürmüş, halk içten gelen bir heyecan bu sırada, kahraman eski muharip, daha açmamış. kale topraklarında Büyük ve O Çanakkale Türk tayyareleri gökleri dol- klere doğru bağırmış ve tam alerini ağır ağır kapamış, bir büyük muradına eren bir insan rabatlığile ve Çanak» Çanakkale sevgisi için hayata veda etmiş. aşkan ne asil tecellisidir. bu: aşıktı, Çanakkale'de öldü! Yar koynunda ölmek safası herkese nasip olaydı, hayatın ne acıları, he yeisleri, ne ıstırapları unutulmaz ve avutulmazdı? F rans; î aüi Grev tazelendi.. Paris, 22 (Radyo ) — Son © haberlere göre, Fransa'da grev — hareketi yeniden şiddetlen- miştir. Monbelyar'da Pejo ve —— sair fabrikalarda grev yeniden ilân edilmiş ve amele fabri- kaları işgal etmiştir. Ziraat amelesi arasında da yeni grevler ilân edilmiştir. — Bunlar en ziyade Paris'e yakın olan yerlerdedir. Paris, 22 (Radyo) — Yeni- den 20,000 amele grev ilân etmiştir. Mühim bir kısım Ş ve daha hazırlanmıştır. Gre- — vin şiddetlenmesine — sebej — patronların verdikleri sözde —- durmamasıdır. D Cebelüttarık, 22 (Radyo)— - Hükümete sadık harp gemi- — leri, asi karargâhlarını topa — lutmuşlardır. Tanca, 22 (Radyo) — İs- — panyol hükümet filosunun bü- — yük bir kısmı limandan ayrıl- — mıştır. Asi kumandan Franko, — hükümet gemileri derhal ha- — reket etmezse Tancaya taarruz — edeceğini tehdit makamında bıldırmıştıı Bunun üzerine — İspanyol konsolosu, Tanca'nın bitaraflığına halel gelmemesi için gemilerin derhal çekil- mesini rica etmiştir. Asiler, — Tanca hududlarında kamp — kurmuşlardir. — Sevil, 22 (Radyo) — Ge- neral Mola Borgos'ta muvak- — kat bir hükümet teşkil ede- — cektir. Ve umumi seferberlik “ilân etmiştir. Londra, 22 (Radyo) — İki —Mührip bugün Dovonpor'dan Sen Sabastiyan'a hareket et- — mişlerdir. — Cebelüttarık, 22 (Radyo) %r'düncü filo Malta'dan bu- vasıl olmuştur. Orhan Rahmi Gökçe G. Ali Hikmet ——— İstifa Etmedi İstanbul, 21 (A.A) — Dün- kü İstanbul gazetelerinin ba- zılarında spor kurumu baş- kanı Gaziantep saylavı gene- ral Ali Hikmet'in -istifasına dair bir fıkra intişar etmiştir. Bu havadisin aslı esası yoktur. General Ali Hikmet bilâkis heyeti vekile kararı ile olim- piyatta bulunmak üzere Ber- lin'e hareket etmiş ve hare- ketinden evel Atatürk'ün çok samimi takdirat ve muhabbet- leri asarına mazhar olmuştur. İngiltere kabi. nesinde değişiklik.. Londra 22 (Radyo) Son bir habere göre dahiliye bakamı Con Simon ve Makdonali kabineden çekilecek ve kabine tamamen mn- bafazakâr kabinesi şeklini alacaktır. Londra, 22 (Radyo) — Mak: donaki'ın istifası, ancak sıhhi ah valden neş'et edecektir. Sir Con Simou da yüksek bir adliye vazi- fesini dernhte edecektir. Kabinede yapılacak tadilât ne- ticesinde Baldvin de çekilecektir. Belçika'da kuyumcular grevi Brüksel, 22 (Radyo) — El- mastraşlıkla meşgul - olanlar tarafından grev ilân edilmiştir. Brüksel'deki "grev büyümek- tedir. Anvers'te bahriyeliler ve tahliye amelesi grevi de- vam etmektedir. Dün bir mü- sademede 6 amele yaralan- mıştır. A. Ç. Kaya Teftişe çıkıyor. Ankara, 22 (Hususi muha- birimizden) — Nafıa vekili | Ali Çetinkaya, Filyos - Çatal — | ağzı demiryolu inşaatını teftiş için bugün Ankara'dan hare- ket etmiştir. Atatürk . M. Lebrun'u |Tebrik ettiler.. Ankara, 21 (A.A)—Fransız milli bayramı münasebetiyle Türkiye Cumur başkanı ile Fransa Cumur başkamı ara- sında aşağıdaki telgraflar teati olunmuştur: Ekselans M. Albert Lebrun Fransa Cumur Başkanı Fransız milli bayramı dola- | yısile samimi tebriklerimle be- raber gerek şahsi saadetiniz gerek Fransa'nın refahi. hak- kındaki hararetli tememnileri kabul buyurmanızı - ekselansı- mnızdan rica ederim. Ekselans Atatürk Türkiye Cumur Başkanı Tebriklerinden ve temenni- lerinden dolayı ekselansınıza hararetle teşekkür eder - ve şahsi saadetleri ile Türkiye'nin refahı hakkındaki çok samimi tememnilerimi bildiririm. Atatürk Galatasaray deniz. cilerine iltifatta bulundular. Istanbul, 22 (Hususi muha- birimizden)— Galatasaray de- nizcileri dün gece denizde büyük bir fener alayı tertip ile Florya'ya gitmiş ve Ata- türk'e tazimlerini arzetmişler- dir. Büyük Şefimiz memnun kal- mış ve gençleri - iltifatlarına mazhar eylemişlerdir. Tayyare Vapurun üzerine nasıl düşmüş? Londra, 22 (Radyo) Normandiya vapuru üzerine düşen İngiliz tayyare zabitinin muhakemesine Oksford'da de- vam edilmiştir. Maznun tay- yareci, “Bir torpil attığı sıra- da müvazenin bozulmasile va: pur üzerine düşmeğe başladı- ğını, söylemiştir. Mahkeme henüz karar ver- memiştir. Yaşlı askerler- den bir kuvvet Londra, 22 (Radyo) — Milli müdafaa bakanı yakın zaman- da 45-60 yaşları arasında bu- lunan sabık — tuhariplerden mürekkep ve 8400 kişilik bır milis kuvveti vücuda getirile- ceğini bildirmiştir, Bu teşkilâta iki eylülden sonra başlanacaktır. Danzig mes'elesi müzakerede Danzig, 22 (Radyo) — histan'ın Danzig komiseri M. Pay'ı, bugün Ayan reisi Dr. Greyzer ile uzun bir mülâkat yapmıştır. Bu mülâkatta Danzig'teki Lehistan hukuku mevzuubahs edilmiştir. Dr. Grayzer, buhususta Le- histan komiserine teminat ver- miştir. Edirne pavyonu Edirne, 22 (Hususi) — sılusal İzmir Fuarında kuru- lacak olan modern pavyon için hazırlırlara başlanmıştır. Pav- yon bedeli İzmir Belediyesine gönderilmiştir. '| eden Montrö (Olimpiyat meş'ale Italya si için hazırlıklar. Bulgaristan'dan sonra Sırbistan-' dada şenlik yapılacaktır. Sofya, 22 (Radyo) — Bulgar olimpiyat komitesi Yunanis- tan'dan gelen ve Sırbistan'a geçecek olan olimpiyat meş'alesi münasebetile büyük tezahürat yapmıştır. | leyi 230 kilometre mesafeye kadar taşıyacaklardır. Bütün yol- Meş'ale her şehir ve kasabadan da alaylar tertib edilmiştir. geçerken şenlik yapılacaktır. Belgrat, 22 (Radyo) — Yugoslavya'da fevkalâde merasimle hududun diğer kısmına kadar Bulgarlar bu meş'a- olimpiyat meş'elesi dile- cektir. Meş'ale Oplenaç şehrine vardığı zaman küçük kral tarafından alınacaktır. Küçük kral atlet kıyafetile babasının mezarındaki mumları bu meş'alenin ateşi ile yakacaktır. Avusturya'da Saltanat Habsburglar hanedanının iadesi için hazırlıklar yapılıyor Viyana, 22 (Radyo) — Ecnebi gazeteler muhabirine göre, Avusturya hükümeti Habsburg hanedanının tahta geçirilmesi için hazırlıklarda bulunmaktadır. Bu hazırlıklardan” birisi Of- burg Belveder saraylarının acele olarak tamiridir. Diğer taraftan bütün memurlar ve belediye reislerinin müte- veffa Fransova Jozef'in resmini havi madalyaları takmalarına müsaade edilmiştir. Yunanistan ve Akdeniz işleri Atina 22 (Radyo) nn Akdeniz tesı vererek demiştir Yunan hükümeti siyasetinin dürüstlüğünü — göstermeğe muktedirdir. Atinsika Nea gazetesi: «Yunan hükümeti Balkan — itilâğimn Başvekil M. Metaksas matbuntn, Yumanista- üd misakından çekilmesi hakkındaki neşriyalına cevap her syaman Akdeniz tesanüdünden çıkan ilk devletidir. Yunanistan İtalya ile dostluğuna devam edecek ve ittihaz olumazi tedbirler haklı ve yerindedir... Demektedir. Stoyadinoviç T. Rüştü Aras'ı tebrik etti. Harıcıye Vekaletı, memleketin hertarafından gelen tebrik tel- graflarına teşekkür ediyor. Şükrü Kaya'nın telgrafı: Ankara, 22 (A.A) — Dahi- liye vekili ve parti genel sek- reteri Şükrü Kaya boğazların emniyet ve hâkimiyetini temin mukavelesinin imzası dolayısile parti baş- kanlarına aşağıdaki / telgrafı yazmıştır: Boğazların emniyet ve hâ- kimiyetini temin eden Mon- trö mukavelesinin imzası do- layısile tebriklere candan te- şekkürlerimi arzederken yur- dun büyük ve ulusal işlerinde de daima ön olmuş olan par- timizin kıymetli mensuplarına ayni heyecanla - tebriklerimi sunarım. Montrö, 22 (AA) — Bo- gazlar mukavelesinin imzası münasebetile Yugoslavya baş- vekili M. Stoyadinoviç'ten ha- riciye vekilimize çok hararetli tebrik telgrafı gelmiş ve Dr. Aras dost memleketin bıwe- kiline ayni hararetle samimi teşekkürlerini telgrafla bildir- mirmiştir. Hariciye Vekâ- letinin teşekkürü.. Ankara, 22 (A.A) — Hari- ciye vekâletinden: Boğazlar konferansının mu- vaffakıyetle neticelenmesinden dolayı memleketimizin her kö- şesinden ve memleket dışın- dan hariciye vekâletine gön- derilen ve yüce milletimizin | sevinç — duygularım — gösteren binlerce telgraflara ayrı ay- n cevap vermek maddeten imkânsız olduğundan hariciye vekâleti vekili Şükrü Saracoğlu hararetli teşekkürlerini — iblâ- ğına Anadolu ajansını tavsit etmiştir. Yeni Vapurlar 12 vapurdan Altısı Alman şir- ketlerine ihale edildi İstanbul, 22 (Hususi muha- birimizden ) — Denizyolları işletmesi idaresince satın alın- ması mukarrer olan 12 posta vapurundan altısı Alman gemi inşaat şirketlerinden birine si- pariş edilmiştir. Bu vapurlar üç bin ve beş bin tonluk ola- cak, karadeniz ile Mersin ve İzmir seferlerini yapacaktır. Diğer altı geminin de inşası için muhtelif şirketlerden ge- len teklifler tetkik edilmek- tedir. İngiltere Sulh için mü- zakereye hazır! Londra, 22 (Radyo) — M. Mandels'in İngiliz politikası hakkındaki sualine M. Eden: — Sulh için herhangi bir plân etrafında çalışmağa ha- zırız. Cevabını vermiştir. | Habeşistan İtalyan kuvvetleri fa- aliyettedir. Habeşler teslim oluyorlar. Adis-Ahaba, 22 (Radyo) — Askeri mahkemece dün 66 yerli silâh taşıdıkları ve sak- ladıkları için muhakeme edil- miş, fakat Mareşal Graçyani- nin bir af emirnamesi üzerine serbest bırakılmışlardır. Cibuti, 22 (Radyo) — İtal yâ hükümetinin Adis-Ababa umuümi vali muavini Petreti buraya gelmiştir. Yarın Adis- Ababa'ya gidecektir. Adis-Ababa, 22 (Radyo) — General Galina kuvvetleri Adis- Ababa-Cibuti şimendifer hattı boyunda temizlik hareketlerine devam etmektedirler. Bu ha- valide faaliyette bulunan çete- ler fazladır. Harar, 22 (Radyo) — Ge- neral Nazi bu muhitteki şüp- heli yerleri işgal etmiştir. Ayni zamanda sabık necaşi Liji Yasso'nun hapsedilmiş ol- duğu 4000 metre yüksekliğin- deki dağlık kısmı da temizlen- miştir. Adis-Ababa, 22 (Radyo) — Adis-Ababa'da bulunan bütün yerli inşaat levazımile inşa edilmiş olan büyük kışlanın inşası bitmiştir. Lindberg Berlin, 22 (Radyo) — Ame- rikalı tayyareci Lindberg tay- yare ile Berlin'e vasıl olmuştur. —CC Küçük Haberler Kapatılmış Berlin, 22 (Radyo) — Dan- zing âyan reisi Danciger ga- zetesini 10 ay müddetle tatil etmiştir. Kabul Karakovi, 22 (Radyo) — Lehistan cumur reisi M. Mo- siski bugün İtalya'nın yeni se- firi M. Ralento'yu resmen ka: bul etmiştir. Uçan tayyareciler Möskova, 22 ( Radyo ) — Moskova - Çıta hattı üzerinde | 11,000 kilometrelik bir mesafe için hareket eden üç tayyare bugün Petrolofski şehri üze- rinde uçuşlar yapmışlardır. İngiltere kralına suikasd Londra, 22 (Radyo) — Eve- ning Niyüs ve Deyli Ekspres gazeteleri aleyhine, krala sui- kasd yapan Mak Mahon üze- rine neşriyatından dolayı ka- nuni takibata başlanmıştır. “Fransız borçları: Paris, 22 (Radyo) — Yııın neşredilecek olan Bank Dö Frans plânçosu 17 Temmuza kadar 250,000,000 - frank hü- kümet tediyatını göstermek- tedir. Hükümetin bundan son- raki borcu bir milyar franktır. Mahküm gazeteci Berlin, 22 (Rıdğo)—Borsen Çaytung gazetesi başmuharriri müebbet kürek cezasına mah- küm edilmiştir. Bu başmuharririn suçu, Go- bels'in gizli direktiflerini giz- lememekten ibarettir. İran ve zecri tedbirler Tahran, 22 (A.A) — Baş- vekil, İtalya'ya karşı alınmış olan zecri tedbirlerin kaldı- rıldığını parlâmentoya - bildir- miştir.