28 Temmuz 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

28 Temmuz 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

<X öi n el Yapımız İrfan Hazar — Şahsiyetlerimizin berleri, lk çocukluk hayatımızın hülya ve Tüya- larla dolu çıkrıklarında dokunmuşlardır. Gaipten haber veren birer si- O hirbaz olmamakla beraber diyebiliriz ki, yavrularımızın istikballerini — önceden keşfetmek hemen elimizde gibi birşeydir. Bizsim saçma telâkki ;. ettiğimiz çocuk dünyasımın nev'i şahsına münhasır ciddiyetine ehemmi- — yet vermek, ve © dünyayı dinlı ecek küvvetli bir içe sahip olmak.. vişte o gizli istikbal anahtarına kavuşmuş bulunmak demektir. —— Elindeki kör bıçakla toprakları ve kumları — karıştıran, — irili ufaklı O çakıl taşlarını topliyarak sabahtan akşama kadar onları ayrı ayrı sayıp — düken bir çoklukla; eşyayı toplayıcı, sonra — birleştirlci, mukayese — ve Mmüşahede edici bir âlim arasında hiç te büyük fark yoktur. - Kuş yuvası aramak için ağaca çıkan, kayalıklara tırmanan çoruğun, lnlııpl.ırd.ı keşifler yapmaya giden ve birşey bulmak ihtirasile yanan ile “tiyar Amondsen'le müşabeheti yok mudur? Değnekleri at “sicimden dizgin takan miniminilerin yalancıktan kavgal: hici harplerini bazırlamış olmuyor mu? Çocuk, beşeriyetin geçi — dün devirleri oyunla yaşıyor. Av mlık, ziraat Va. Hulâsa, bütün arzularımızda çocukluğumuzun damgası vardır. İskam- l Cavla gibi oyunlardan tutunuz da futbola, hasketbola doğru gidiniz.. . ların hepsinde bâkim olan müşterek his, karşımızdakini yeamek, | oyundan muzafter çıkmak, kendimizi daima üst görmektir. Buraya, kü- Çüklerin beştaş, saklambaç, köşe kapmaca, el değdi oyunlarını ilâve edi. — biz! Göreceksiniz ki hep birdir bunlar. — Fdebiyat muhakkak; lâkin kütle üzerine en çok tesir yapan — bilgi- lerin yapıları da, çocukluk hülyalarımızın tuğlalarile meydana gelmiş ölerlir. Meselâ dine nazaran: sema, yedi katlı muazzamı bir binadan iba- O Tetlir. Birinci katta şu melekler, ikinci katta şu melekler, uçüncüde Oşunlar oturur. Dağlar: gökyüzünü yere mıhlıyan ilâhi çivilerdir. Birinin — göçmesile semada büyük zararlar vukua gelir. Yıldızlar: Arşıalâdaki gizli — konuşmaları şeytanların duymaması için, rekzedilmiş nurani karakollar: odlir. Düşününüz! Bunlar ne tatlı efsanelerdir! Ve bu elkaneler asırlardan Üheri iusanlara gıda olagelmiştir... © — Dedelerimiz çocuk gibiydiler, Çocuklar gibi hayal ileminde yü- Ozüyorlardı. Fakat bix..» — Demeyiniz Tütfen büyle birşey! Çünkü biz de onlar gibi, ,“ıu şekilde, kendi masallarımızın - ve n —,ııııuıı.n arasında çırpınıyoruz. Ingiltere kralı Vimi'den döndü.. Uğ.. fakat baş- kendi çocukluk rüyalarımızın ince Y 'erasim çok parlak oldu. Binler- — ce Kanada'lı bulundu. | Paris, 27 (Radyo)— Büyük Londra, 27 (Radyo) — te Fransa'da ölen altmış | kingam sarayından verilen bir Kanada'lı için Vimi'de | tebliğde sekizinci Edvard'ın ilen âbidenin resmi küşadı, | Fransız Akdeniz - sahillerinde odün, büyük * bir kalabalık — Önünde yapılmıştır. — Merasim de İngiltere kralı sekizinci Edvard, Fransa rcisi nuru M. Alber Lebrun, — Fransa meb'usan meclisi reisi 1.Heryo, nazırlar ve daha bir ik resmi şahsiyetler ve Ka- 'dan gelmiş olan binlerce Deski muharib bulunmuştur. — Abidenin dikilmiş olduğu yerde, eski istihkâmlar - elân muhafaza edilmekte olduğun- n, müuharibler buralarını bi- AD Ter-birer gezmişler - ve ıipcr—' lere girerek müthiş harbin körkunç anlarını hatırlamışlar Evvelâ Frans'a Adliye nazırı söylev vermiş, müteakiben ere kralı âbidenin örtü- açmışlır. M. Heryo'da bir nutuk söyle- “miş ve bu sırada âbide üze- Tinden Fransız tayyareleri uç- ıştur. Merasimden sonra, İngiltere Kanada delegasyonunu Lebrun'a takdim et- .l’. — Kral sekizinci Edvard, be- rinde Fransa Reisicumuru lde hususi trenle Vimi'den le'ye gelmiş ve oradan bir ta eye binerek Londra'ya gitmiştir. “Sekizinci Edvard, sabahle- yin Fransa'ya gelirken Ports- ot'tan yatına binmiş ve Ka- kadar yatı ile gelmişti, " Fransa hükümeti, Vimi âbi- 4 esinin dikildiği araziyi Ka- n dı hükümetine hediye et- le') ondra, 27 (Hususi)— Kral inci Edvard saat 20,40 ta don tayyare karargâhm- yere enmiştir. — bulunmaktan — vazgeçtiği bil- dirilmektedir. Bunun sebebi, İspanya'daki ihtilâldir. Londra, 27 (Radyo) — İn- giliz kralı, İspanya'daki vekayi dolayısile, yazı Fransa'nın cenu- bunda geçirmekten vazgeçmiş- tir. Bundan başka kral, ken- disini koruyacak olan memur- İIstanbul'da Nüi gadirda Şiddetli yağmurlar yağdı.. Halk, sokaklarda sandallarla gid gidip gelmiştir, ha- sarat, bir milyon lira tahmin olunuyor. İstanbul, 27 (Hususi muhab detli yağmurlar yağdı. Sellerden bazt evler yıkıldı. irimizden) — Pazar günü şehrimizde gene tufanı andıran şid- Nülusça zayiat olmamakla beraber hasar mühimdir. Birçok mağazalar ve evleri su basmıştır. Sokaklar göl haline geldiğinden, sandal- larla dolaşılmıştır. Son yağmurl: Denizaltı Ana gemimiz İstanbul, ,27 (Hus (Hususi)— Al- manya'dan satın alınan sekiz bin tonluk denizaltı ana ge- misine bugün merasimle bay- rak çekilmiştir. İpekli kumaşlar Cinslerini tayin için damgalanacak Ankara, 27 (Hususi muha- birimizden) — Yerli ve ecnebi ipekli — kumaşların cinslerini tayin için mecburi olarak damgalanması hakkındaki hey- eti vekile kararnamesi resmi ceride de intişar eylemiştir. Çolovası Yeni hükümet kona-| ğı merasimle açıldı.. Dinar; 27 (A.Ay— Çolovası nahiyesinde köylü tarafından yapılan yeni hükümet kona- ğının açılma töreni dün Afyon Valisi — tarafından — yapılmış, kaymakam ve kaza erkânı ile parti ve belediye ve köy teş- kilâtları nahiye halkı törende hazır bulunmuştur. Bu münasebetle bir söylev veren B. Durmuş Evrendil'in Cumuriyet eserlerinden birine Bundan sonra | BN a ğ | nahiyesinde yapılmakta olan Sivas—Erzurum demiryolu inşa« daha birçok zevat olduğu | ların bir kat daha artırılması- daha kayvuşan köylüleri tebrik nı da istemiştir. etmiştir. Sivas - Erzurum demir- yolu inşaatı ilerliyor. On kişilik bir heyet hat boyunda tetkikat yapıyor. Erzurum, 27 (A.A) — Umumi müfettiş Tahsin Uzer Askale atını görmek ve çalışan amele ile temasta bulunmak üzere belediye reisi ile memleketin ileri gelenlerinden on kişilik bir heyeti Askaleye gönderdiler. Demiryolu güzergâhını takibederek Askale'nin yedi saat garbında Tercan hududuna kadar gitmiş olan heyet, bu k- sımda yapılan inşaatı görmüş, dün akşam geç vakit Erzuruma dönmüştür. İnşaat güzergâhına yakın köylülerin yollarda arabalarile taş ve kum ve malzeme taşıyarak kazanması bu civar halkının yüzünü güldürmüştür. İş almak için Of, Epir, Bayburt kaza:- larından ve daha uzak - yerlerdende- “gelenler - vardır. Heyet inşaatta umum? çalışan amelenin vaziyeti hakkında edindiği malümatı müfettişe bildirmiş ve umumi müfettiş bazı yol- suzlukların düzeltilmesi için icabedenlere emir vermiştir. Yeniden Dört Denizaltı Gemisi Ismarladık Almanya'dan satın aldığımız denizaltı Ana gemisine merasimle bayrrk çekildi İstanbul, 27 (Hususi muhabirrmizden) — Bugün Almanya- dan satın aldığımız denizaltı ana geıııuıne bayrak çekme me- rasimi yapılırken, bir nutuk söyliyen gemi kumandanı, Avru- paya dört denizaltı gemisi daha ısmarladığımızı söyledi. K Vettt L az İÖ öR Di Z A v ardan bir milyon liraya yakın zarar vardır. 011100 Araplar Ingılızlere yenidensaldırdılar 12 Arap öldü' Emir Abdullah'ın mevkü sarsıldı. Kudüs, 27 (Radyo) — Arap grevinin yüzüncü günü müna- sebetile Mescidi Aksa'da büyük ruhani merasim yapılmıştır. Bu münasebetle yeniden birçok hâdiseler ve Arap taarruz- ları vukua gelmiştir. Maverayı Şeriada vaziyet çok vahimdir. Umman'da toplanmış olan kabile şeyhleri mühim kararlar ver- mişlerdir. Emir Abdullah'ın da vaziyeti sarsılmıştır. Kudüs ile Telaviv arasında bir İngiliz. müfrezesine taarruz etmiş olan oniki Arap şiddetli”bir müsademe neticesinde mak- tul düşmüşlerdir. - Kudüs, 27 (Radyo) — Telaviv ile Kudüs arasında, Rabbel- vad mevkünde Arap'lar İngiliz'lere taarruz için toplanmış: larse da İngiliz'lerin şiddetli mitralyöz ateşi karşısında firara mecbur kalmışlardır. İngiliz'ler bu mevkü muhasara ederek taharriyatta bulunmuşlar, birçok silâh elde edilmiş ve -birçok Arap ta tevkif edilmiştir. Başvekil ve Vekiller An- » ... kara'ya gittiler. İstanbul, 27 (Hususi muhabirimizden) — Şehrimizde bulun- makta olan Başvekil İsmet İnönü ile Hariciye vekili Dr. Tev- fik Rüştü Aras, Adliye vekili Şükrü Saracğlu, Dahiliye vekili ve C. H. P. genel sekreteri Şükrü Kaya bu akşamki ekis- presle Ankaraya hareket clımşlerdır Edirne'den İzmir'e bir ge zinti hazırlandı. Kâzım Dirik'in başkanlığında bir ko- mite teşekkül etti. Edirne, 27 (AA) — Edirne Turing ve otomobil kulügü Trakya'dan İzmir vilâyetini ve İzmir fuvarını ziyaret için 50 ilâ 100 kişilik bir tenezzüh tertip etmektedir. Bu iş için seçi- len özel bir komite umumi müfettiş General Kâzım Dirik'in himayesi altında şimdiden hazırlıklara ve tren ve vapur tari- feleri için temaslara başlamıştır. Seyyahların İzmir ve fuvarın- dan başka vilâyetin görülecek yerlerini Ödemiş, Tire Çeşme, Bergama gibi büyük ve ileri kasabalarını ve antikitelerini gö' rebilmeleri için zengin bir program hazırlıyor. 69Sanayi mühendisimiz diplomalarını aldı. Alınan neticeler çok güzeldir. Bunlar Nazilli fabrikasında çalışacaklardır. Moskova, 26 (A.A) — Mensucat sanayiini tahsil eden 69 Türk mühendis ve ustabaşısının diploma tevzi merasimi dün yapılmıştır. Merasimde Türkostroy müdür muavini ve baş mühendis Ziglin, Türkiye maslahatguzarı ve konsolosu, dış komiserlik mümessili ve diğer birçok zevat hazir bulunmuştur. Zigline merasimi açış nutkunda, Türk talebenin teknik tah- silinde elde edilen parlak neticeyi kaydetmiş ve Nazilli kom- binasının vazifelerini başaracakları kanaatiyle Türk mütahas- sıslarına tevdi olunduğunu söylemiştir. İki dost Cumuriyetin Şefleri şerefine içilmiştir. 69 talebeden 62 si pe'” iyi yedisi de iyi derece ile tahsik lerini bitirmişlerdir. Menemencıoğlu Japon ticaret filosu Tokyo 27 (Radyo) — Ka: Ankara, 27 (A.A) — Mon- | binenin verdiği bir karar üze- rine — Japon ticaret filosu ye- tiştirilecek ve vapurların 20 mil üzerinden hareketini temin edecektir, Bu maksatla 45 milyon franklık sipariş veril- miştir. trö konferansında hükümeti- mizi temsil eden heyeti mu- rahhasamız azasından dış iş- leri bakanlığı genel sekreteri Numan Menemencioğlu bugün şehrimize gelmiştir. Ankara 'sporcuları eli SA ü Atatürk'e tazimat- larını sunmak ,için İstanbul'a gelecekler Ankara, 27 (Hususi muha- birimizden) — Ankara spor- cuları, Mantrö zaferi münase- betile Atatürk'e tazimatlarını sunmak için 8 Ağustosta hu- susi bir trenle İstanbul'a gele- ceklerdir. Sporcular kafilesine, Tüm General Eyüb başkunlık ede- cektir. !Posta— Telgraf Ücretleri Ucuzlıyacak İstanbul, 27 (Hususi muha- birimizden) — Posta ve tel- graf ücretlerinin ucuzlatılması için bir proje hazırlanmak- tadır. Artık Tehlike Kalmadı Boğazlar mukavelesi işi bitirdi İstanbul, 27(A.A) — Abi- din Daver, Cumuriyette, bo- gazların tahkimi — do'ayısile döst ve komşu memleketlerin geriden bir hücuma maruz kalmaları ihtimalinin meydan- dan kalkdığını yazmakta ve bu vaziyetin dünya sulhunu takviye eden manasını izah eylemektedir. Tan'ın baş yazısında deni- liyor ki: İspanya'daki dahili çarpış- malar, bugün moda olan iki türlü dünya cereyanının taral ve aleyhtarlarının birbirlerinin zararına olarak hâkimiyeti el- lerine almalarından ibaret de- ğildir. Asıl derd, İspanya'da milli menfaat, hâkimiyet ve temennilere ait müşterek bir ölçü tertib etmemiş olmaktır. (Açık Söz)de Etem İzzet Yeğce, devlet neşriyatını idare ve tanzim edecek mes'ul bir makamın ihdası lüzumundan bahis makale silsilesine — de- vam etmektedir. Almanya ile İtalya Âsilere yardım ede. ceklerini bildirmiş. Londra, 27 (Radyo) — İs- panyollar'ın tayyare ile Paris'e gönderdikleri 11,000,000 pe- çeta, sadece silâh mübayeası maksadile gönderilmiştir. Almanya ve İtalya hükü- metleri Fransa tarafından Mad- rid hükümetine istediği silâh- lar verildiği takdirde bilmu- kabele âsilere yardım edecek- lerini bildirmişlerdir. İnfilâk Bir İtalyan silâh Deposu sıcaktan Ateş aldı.. Musavva, - 27 ( Radyo ) — Şiddetle hüküm süren sıcak- lardan dolayı ( Otonolo ) da kâin İtalya silâh ve mühimmat depolarından birinde infilâk olmuştur. Verilen haberlere göre, yalnız 8 kişi yaralanmış, kimse ölmemiştir.