5 Ağustos 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 5

5 Ağustos 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 5

| BÜYÜK TARİHİ TEFRİKA Çeviren: F. Şemseddin Benlioğla Validei krali, Fransova'nın zaicesinde şeamet olduğunu söyledi, amma... Temmuzun sıcak bir günün: de, tozlu bir yol üzerinde Fransova'nın ordusu Marsilya- ya yardım için şarkı söyliye- rek Provanse ilerliyordu. Birinci Fransova, zayıf, mah- zun ve hasta kraliçeyi Bluaz- da bırakmağa mecbur kaldı. Kraliçe, ayrılırken güzel fakat zayıf ve küçük ellerini kralın, 29 yaşında, yirmi yaşından daha güzel olan kocasının ba- şına koydu ve: — Allah sizi krallıkta daim kılsın! Diye dua etti. Kral, Burges'de kraliçenin 24 yaşında ölümü haberini aldı; ve ağlıyarak: —Ey benim sevgili ve munis kraliçem.. Eğer sana hayat bahşedeceğini bilsem, şu anda hayatımı sana bağış- larım!. Dedi. Kraliçe esasen çoktanberi yalnız yaşamaktaydı. Vakıa sa- rây kalabalıktı, fakat kraliçe sanki bir çölde yaşıyordu. Yalnız kilisenin ibadet zaman- larını bildiren çan seslerini dikkatle takibediyordu. Kral, cenaze merasiminde hazır bulunmak üzere dönmeğe mecburdu. Kralın dönüşünü beklemek üzere kraliçenin ce- sedi tahnit edilerek Bluaz ki- lisesine kondu ve... Humma hastalığına tutulmuş - olanları iyi etmek suretile mucizelere başladı! Kraliçenin başında, azizlere mahsus nurani halka gördü- günü iddia eden papaz ve rahibeler pek çoktu! Düşman, İtalya'ya —doğru büyük bir karışıklık ve korku içinde firar ediyordu. Kral, zaler neşvesile düşmanı ta- kibe karar verdi.. Maiyeti ve erkânıharbiyesini teşkil eden- ler dağlarda bir kış harbının müşkülâtını ileri sürerek bu takipten vazgeçmesini tavsıye ettiler; çünkü Teşrinievvelin ortalarıydı. Ve kış yüksekler- de dahâ çabuk başlârdı! Fakat kral, kendi kafasına giderek bunlardan hiçbir şey dinlemedi. Validei krali, ihanetler, isti- lâlar yüzünden harab olmuş ve fakir düşmüş olan Fransa- dan ayrılmamasını şiddetle is- tedi: ağır harb vergileri mem- leketi eziyordu. Ve, bu şef katli anne, zayiçesinin şeamet gösterdiğini, kendisini muha- faza eden meleğin omuzların- dan çekildiğini de söylüyordu! Fakat.. Zafer, cihangirlik arzularına nasıl karşı kayma- hydı?. İmparator kıt'alarının Fran- sa'dan harice def'i, Burbon'un ezilmesi, Milâno'nun istirdadı, Fransa'ya uzun bir sulh temin edecekti. Ordu, Fransova'nın elinde munis bir at gibiydi. Bir haf- taya kalmıyacak, Milâno'yu istirdad edecektil Validei kralile kral arasında bu münakaşalar devam eder- ken, Tribule'nin cırlak sesi duyuldu: — Dayızade.. İtalya'da mı kalmak istiyorsunuz?. Diye sordu. — Hayır. Bu suale neden lüzum gördün?. — Çünkü.. Fikirleriniz ho- şuma gitmiyor.. — Ah.. Ahl, Neden hoşu- na gitmiyor benim güzel sir Tribule'm! — Çünkü: hep İtalya'ya girmekten — bahsediyorsunuz.. Bu kâfi değil.. — Ya?. — Ve asıl lâzimgelen İtal- ya'dan nasıl çıkılacağından hiç bahsedilmiyor! Teşekkür ederim. Tam ve katıksız. bir mecnunsu- nuz!, * .* Kralın çadırının etrafında, yerlere dikilmiş meş'aleler et- rafında askerler zar oynuyor- lardı, b Askerlerden birkaçı birden yerlerinden fırladılar: — Kim var orada?, Diye bağırdılar. Bir ses cevab verdi, bir süvari: — Kral için geliyoruml. Dedi. Gelen bir saiydi. Küçük Şarlot; kralın yedi yaşındaki kızı ölmüştü. Bu karahaberi getirmişti! AĞA Namustan başka herşey mahvoldu! Kral: — Askerler ve dostlorim. Zafer bizi buralara getirdi, zalerin iradesine tâbi olalım, Ve dağları ilk aşan, silâh kul- lanmadan galib gelecektir. Ce- saret. Zevklerimizi, ailelerimizi biran için unutalım; biraz yor- günlüğun mükâfatı, Fransa'ya şeref ve daimi huzur ve sükü- net olacaktır. Dedi. —Sonu var— ZABITA: CurGüErE ea e A Am Bıçak taşıyanlar Kemer'de Sürmeli sokağında Ali oğlu Hüseyin'de ve Mer- sinli'de Ali'de birer bıçak bu- lunarak zabıtaca alınmıştır. Kadının sarhaşu Keçeciler caddesinde ken- dini idare edemiyecek dere- cede sarhoş olarak rezalet çı- karan umumi kadınlardan Behçet kızı Behice, zabıtaca tutulmuştur. Yaralıyan tutuldu Tire kazasının Soratlı ma- hallesinde oturan Ödemiş'li Haşim oğlu Tahir'i, tütün çar- dağında bıçakla altı yerinden ağır surette yaralıyarak kaçan Osman, jandarmalar tarafın- dan takib edilerek tutulmuştur. Silâh atmak Karataş'ta İngiliz bahçesi civarında sarhoş olarak sebep- siz havaya iki el silâh atan Mustafa oğlu Sadık, zabıtaca tutulmuştur. Ekmek bıçağıle Karşıyaka'da Menemen cad- desinde Mustafa oğlu Ali ile Bekir oğlu Şerafeddin arasın- da kavga çıkmış, Ali ekmek bıçağıle Şerafeddin'i boynunun altından halif surette yarala- dığından tutulmuştur. nn ARADCOLU aa *İ;'panyd’da her iki taraf maruf kadın simaları Zamora'nın oğlu, kızıl be- kârla sevişti, fakat.. —— . ——— Ispanyol sağlarının Jan Dark'ı, eski dikta- törün kahram İspanya'da ihtilâl var; bu ihtilâlin çok büyük ve şiddetli olmasına rağımen İspanya için yeni yerin olmadığı muhak- kak! İspanya çok zamanlar: an ve dilber kızıdır.. 9 Solda sosyalist hatiplerden Julia Alvores, ortada sağ cenahın Jan Darkı ve eski diktatörün kızı, yanında Margarita Nelken,| solda sosyalistlerin ü:_cr_inds çok nüfüzu olan Pasiyonariya..* ve Yasbanarya'nın tamamen zıddı yani âlim bir kadındır. danberi ihtilâl ve isyanlar”di- yarı olmuştur. Fakat... Bu defaki ihtilâl ve isyanın hususiyeti var: Se- nelerdenberi süren isyan ve ihtilâllerde bedbaht — zevce, ana ve hemşireler ölen erkek- leri için matem tutarlardı. Bu defaki ihtilâlde ise lıpınyol kadınları da alâkadardır!. Evet, İspanya'da son sene- ler içinde esaslı bir değişik- | lik olmuş ve kadınlar da siya- sette faâl bir rol oynamağa başlamışlardır. Viktorya Kent — sosyoloji pek çok eserler neşretmiş ve koönferanslar vermiştir. Mahud diktator Primo Dö Riveranın zamanında hapsedilmiş ve cu- muriyetin ilânı üzerine de ha- pisaneler #mum müdürü ol- muştur. — Viktorya Kentin ilk işi hapisaneleri, sosyalizm na- zariyelerine göre islâh ol- muştür. — Mahpusları kadınsız bı- rakmak tehlikelidir! İspanya'da siyasete yakın- dan karışmış kadınlar içinde en evel göze çarpan Pasiyo- narya denilen Dolores İbaru- ri'dir. Şimdi de başlarında ve Kortez meclis azasından olan bu kadın Astunya'da doğmuş ve son Astunya ihtilâlinde, ihtilâlcıların ön safında bu- lunmuştur. Bu kadın yaralan- miş bir ihtilâlciyi almak için mitralyöz kurşunları altında en tehlikeli yerlere kadar git- miştir! Pasiyonarya bu ihtilâlin ha- kiki şeflerinden birisi olmuş- tur. Ve Asturya madencileri son intihabatta bu kadını meb us seçerek Kortez'e gönder mişlerdir.. Okumak yazmak bilmiyen bu amele kadının söz söylemek kudreti büyük- tür; bu suretle amele kitleleri üzerinde hudutsuz bir nüfuzu vardır. İspanyol — sosyalistleri, şefi Pruyeto, bu kadının — gençli- ğinde güzel olduğunu temin etmektedir. Ve Pruyeto'nun Yasbonarya ile evleneceği de söylenmektedir. İspanyol siyasetci - kadınla- rından ikincisi Viktorya Kent- tür! İsminin tam bir İngiliz is- mine benzemesine rağmen bu kadın halis kan İspanyoldur | | Kanaatinde bulunan bu si- yasetçi kadın, mahpusların muayyen günlerde zevcelerile ve bekâr mahkümların da umumi - kadınlarla buluşmala- rına müsaade etmiştir. Margarita Nelken ismindeki kadın meb'us ise, bir Alman babanın kızıdır ve ancak meb- us olduktan sonra İspanyol tabiiyetine girmiştir. İspanyada sade sol cenah ve komünistler - siyasetçi ka- dinlara malik değildir; sağ cenâh ve kraliyetçi, faşistlerde kadın siyasetçilere maliktirler. Bunların başında müteveffa ve sabık diktatörün kızı Do- leres Primo Dö Rivera Y Cobo Dö Güzman gelir. Bu kızın kardeşi İspanyol faşist- leri demek olan Falanyelerin reisidir. Son - intihabatta halk cep- hesinin galebesini gören itidal perver farkalar faaliyetlerini kestikleri halde faşistler mü- cadelede devam etmişlerdir. Fakat meb'us Yinenez Asua- ya yapılan taarruz üzerine şiddetle takip edilmişlerdir. Bunlar arasında bu genç ka- dın da bir. sene hapse mah- küm edilmiştir. Bundan — başkajil: Roblesin Aksiyon Populer - teşkilâtına | mensub Siyorita Orraka Pas- tor vardır ki kendisini “Sağ cenah anarşisi,, addederler?! Katalonya, ne Asturyalılara ne de Madridlilere hukukun- dan en azını bahşetmiyen ce- sur, azimperver — Katalonyada da siyasetçi kadın çoktur: Lig Kotalan mensubu Ranlina Pi güzellik ve zekâveti ile çok maruftur. Bunun karşısında “Katalan solları, teşkilâtında Leonora Vinata vardır. Bu kadın, Jil Robles'in başvekilliği sırasında hapse atılan zevcinin fırkadaki yerini işgal etmiştir. Bu kadın, Pasyonarya'nın bir eşidir. Gü- zel, sert, koyu siyah saçlı ve daima erkek mantosu giyer halk üzerine sözlerine büyük bir nüluz tesis etmiştir. ..' Kadın olur da aşk mace- rası olmaz mı? Hiç! İşte İspanyol siyasetçi ka- dınlarına aid bir aşk macerası... İspanyol amele lideri Largo Kabellora'nın dilber iki kızı vardır, bunlara “Kızıl bekâr- lar, derler. Bunlardan - birisi Marya, bir gün ©o zamanlar İspanya Reisicumuru olan Al- kala Zamora'niın oğlu ile se- vişmiştir. Zamora ile Kabal- laro birbirinin - muarızır; bir asilzadenin kızını bir serseriye hiçbir vakit vermeğe razı ol- madığı gibi, amele lideri de kızı Marya'yı Cumur reisi Za- mora'nın oğluna vermesine imkân yoktu! Zamora'nın oğlu, aşkı için sosyalist partisine girmiş ve babasına karşı — mücadeleye başlamıştı. Buna rağmen bu | aşk bir “Aşk memnu,, olmak- tan kurtulamamış idi! Araya giren birçok dostlar nihayet bu kızla bu delikan- lmın babaları hazır. olmadan nikâh merasiminin yapılması müsaadesini almışlar fakat son dakikada bu izdivaçtan tama: men vazgeçilmişti. O zamandanberi genç Za- mora sosyalist partisine men- sup kalmıştır. Kızıl bekâr da bütün mevcudiyetini sosyalist partisine vakfetmiş ve iki sev- dalı birbirlerini ancak - parti toplantılarında ve kürsü üze- rinde görebilmektedirler. Partimize yeni î giren vatandaşlar — Aydın, 2 (Hususi) — Dün akşam parti taraçasında, pars timize bu yılın ikinci üç ayın- da merkez ocaklarına yazılan üyelerin kabul töreni yapıl- mıştır. ” j Törende, başta ilbay ve il- yönkurul başkanımız Özde- mir Günday olmak üzere il- yönkurül azaları, kamun ve ocak başkan ve azası, halkevi yönetim kurul ve komite büş- kan ve azası ile birçok partili ve halkevli bulunmuştur. Törene halkevi bandosunun çaldığı istiklâl marşı ile baş- lanmış, ilbay ve başkan yeni üyelere partiye girmek — şere- fini ve karti prensip ve ödev- lerini tebarüz ettiren bir söy- lev verdikten sonra ve yeni üyeleri birer birer kutlulamış ve ellerini sıkmıştır. İ Bundan sonra bando onun- cu yıl marşını çalmış, gelenlere ayran ve gazoz ikram — olun- muştur. 'Törenden sonra ilbay ve başkan geç vakite kadar Parti ve Halkevlerile parti ve mem- leket işleri üzerinde konuşma- lar yapmıştır. Turfanda incir ne vakit gelecek? Aydın (Hususi) — İncir İz- mir borsasına ağustosun 17 veya 18 zinde sevkolunacak- tır. Rekolte geçen yılın ayni- dir. Fakat bu yıl incirler daha ballı olacaktır. Aydında sıcaklar Aydın (Hususi) — Bir haf- tadır vilâyetimizde devam eden boğucu siçaklar dündenberi bi- raz azalmıştır. Dündenberi de- niz esmektedir. Deniz yeli bütün mahsullere fayda ver miştir. Çiftçi sevinç içindedir. Yıldırım Bir zavallıyı öldürdü Aydın, (Hususi) — Son yağ: murlardan Aydının Balta kö- yünden kör Osman oğlu — Ahmed Menderes - kıyısında hayvanlarını sularken yıldırım çarparak heman ölmüştür. Bu sırada orada bulunan ayni köyden 60 yaşında Mehmedle oğlu 15 yaşında Mehmedi de üç metre ileriye fırlatmış, fa- kat her ikisinede birşey ol- mamıştır. Uşak Halkevinde Uşak, 4 (ALA) — Halkevi — yönetim kurulu evin Kültür faaliyeti üzerinde görüşmeler yapmış ve bu hususta karar alınarak tatbikine geçmiştir. 24 Ağustosta toplanacak üçüncü Türk Dili kurultayına delege olarak Halkevi başkanı seçilmiştir. Yeni Fındık Gireson, 4 ( Hususi muha- birimizden ) — Yeni Findık mahsulü bügün Gireson'a ge- tirilmiş ve kilosu 22 kuruştan merasimle satılmıştır. Zahire şları: Ç. Alıcı K“S' K. SoR 516 Buğday 5 6 25 189 Arpa 3125 3316 80 Ton Susam 13 13 7 B. pamuk 44 44 kdk 4 e lll