14 Ağustos 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

14 Ağustos 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

ÜĞN Sayfa 6 * « 84 Böyle yazılardan nefret ede- lim, bunda yalnız kalmış ol- sak bile, bu, bizde bir âdet oluncıya kadar böyle yapalım; nihayet görürüz ki bu utan- lacak yazılar görülmez olur. Günün efendisinin aşırı med- dahlığını yapmak ile de ecnebi nazarında küçük düşmekteyiz. Aramızdan bir çokları ; ne akılı ne zevki, ne âdeti dinle- miyerek, evelce de böyle aşırı meddahlık etmişlerdi. Şimdi © medhedilenlere, ateş püskü- rülüyor. Bugünün medihleri, günün efendisi çevresinde yük- seliyor. < Alman karakteri, bunu evel- ce yayılışında bile hoş görme- mişti ; fakat o zaman hiç ol- mazsa kendi aramızda kalı- yordu. Şimdi bunu bir de ecnebiye göstermek mi - iste- yoruz ? Bu takdirde hem ze- kâce hem karakterce iki kat zaâf göstermiş olmiyor mıyız? Almanlar da bu meddahlık bususunda, asla ecnebilerdeki incelik yoktur. Biz ifrata fazla meyyaliz. Kahramanlarımızı, medihte bizi geçen olmasın diye, yıldızlara çıkarırız. Bun- dan başka medihlerimiz; kor- ku sebebiledir de.. Kalbinin fena dediği bir adamı dilile Mmedhetmek kadar gülünç bir şey olamaz. Medihlerimiz ; temellükten değil, beşerin — işlerini idare eden dahiye hürmetimizden mi denilecek ? — Bu halde ha- kiki büyüklüğe — vukuftan ne kadar geriyiz ! Hiçbir millette hiçbir zaman böyle birşey ya- pılmamıştır. - Büyüklük, boş şeyler istemez. Büyük adam ; muasırlarının medihlerini ve statülerini sevmez. Meddahlık- larından nefret eder. O kendi hakkındaki hükmü : Kendi de- rinliğinden ve sonraki — nesil- lerden bekler. İstikbâl mu- kadderatına doğru giden giz dolu ve fatal bir akış karşı- sında daima biraz iç ürperme- lidir. En sonuna varmadıkça kendisi hakkında hakiki bir hürmet hissi duymaz. Eğer yapılan iş hakkında hakikaten yüksek - bir takdir hissi duyuyor isek sadece : *“Bizim medihlerimizin üstün- dedir, demek, hürmetkâr bir süküt ile karşılamak ile onu daha ziyade honörlendirmiş oluruz. Yoksa bir kimseyi aşırı medhetmek, ya ondan birşey yapacak diye korkmaktan ya- hut mükâfat beklemekten ileri gelir. Derin incelersek : Ne bü- yük deha, ne derin hikmet, ne geniş proje gibi aşırı me- dihlerin mânası şudur : Bu o kadar büyük bir deha ki biz anlıyabiliyoruz. Bu o | kadar derin hikmet ki bunu kavrıyoruz. Bu proje o kadar geniş ki biz *bütün teferrüatına akıl er- diriyoruz demektir. Yâni Met- hedilen adamın bizden üs- tün birşey olmadığını söyle- mektir. (1) Ciddi ve dürüst karakterli insanlar! Böyle şeylerden uzak- laşınız. Böyle her on senede bir, yeni uluhiyetler ve büyük- dük forması icadını ecnebiye biz — birakalın : Bu, insanları meth Mabutları zemdir | Biz ea Haa ANADOLU illetine ” _Ifîhteniı_ı Hitabesi M. Hitler Leh dış bakanını * kabul etti. AÖT İ Kadşi Delder hakiki klüğü, eski ölçüsile ölçüyoruz : Hakiki büyük in- san ; insanlığı kurtaracak fikir- | ler bulandır. Şunü da hatırlıyalım ki mu- | asırların hükümleri üstünde, ahlâkın sert hükümleri vardır. Hitabe : 14 İ Umumi Neticeler (Harekete geçmeli — Bir mil- let, ancak kendi enerjisi ile durtu. Tabilir — Milletin her sanıfına ant.) Sizlerin karşısında söyledi- ğgim bu hitabeler, bhakikatte bütün millete de hitap etmek- tedir. Burada, çarpan kalpler- den birine, bütün hayatı bo- yunca alevlendirecek kivilcım atabildimse nemutlu.. Dilerim ki bu örnek tek kalmasın. Bü- tün ülkemiz üstünde buna ben- zer fedakârlık doğsun. Her yerde en alicenap vatansever- lik alevlensin ! Hitabeler ; boş vakitte eğ- | lenme ve göz önüne hoşa gi- decek tablolar serme için de- M. Hitler Berlin, 13 (A-A) — Olim- | piyatlar dolayısile Berlinde bulunan Polonya dışişleri ba- kan muavini M, Szembek ya- nında Polonya büyük - elçisi olduğu halde dün akşam M. Hitler tarafından kabul edil- | gildir. Ben şunu bilmek isti- | Mistir. yorum (Benim gibi düşünenler | y de ister): Bu mahfilin hari- iFranSIZ kablnes'| cinde olanların bizim fikirle- | toplantısı rimize iştirak etmesi müm- kün mü ? İçimizden çoğu, kendisini henüz, bir ve ayni milletten sanıyor : O millet hakkında büyük ve güzel fikirleri var, M. Blum ihtilâfı tedkik ediyor. Paris, 13 (Radyo) — Bugün saat 14 te kabine toplanmıştır. oda güveniyorlar, onun için a herşeye rağmen — tahammül 'Ç""“'g 17,15 ; ıfa'j'" de- ediyorlar. Bu adamlara deme- | YA etmiştir. Bu içtimada ha. | liyiz ki - sizin bu inanışınız, | "i siyaset, İspanya meselesi hakkındaki cevaplar görüşül- müştür. Ayni içtimada İspanya-Fransa hududunda ittihaz olunan ted- birleri de izah etmiştir. M. Blum dün âyan ve me- busan meclisleri arasında çı- kan ihtilâf ile alâkadar ola- rak sağ cenah meb'uslarından bir grubu kabul etmiştir. Adis-Ababa'da Bir Rasın emvali mü- sadere edildi Roma, 13 (A.A) — Adis- Ababa'dan bildirildiğine göre, umuümi — vali Necaşinin eski hariciye nazırı M. Blatten Gusta Herouyin bütün emval ve emlâkinin müsaderesini em- retmiştir. Adis-Ababa 13 (Radyo) — Ras Seyyum Mareşal Graç- yanı tarafından resmen kabul eğer ahmaklıktan mütevellid değilse, sağlam mı ? —Sonu var — (1) Fihte'ye göre: İnsan birşey bakkında edinmek istediği fikirden üst olmadıkça o şey hakkında fikir edinemez. ROMATİZMA LUMBAGOŞJİ SİYATİK ağııları TESKİN! ve izale eder. Elizede |* kin büyük bir milletini tanıt- — Başı T inci sayfada— Burgos, 13 (A.A) — Dün ihtilâlçi knvvetlerin mevzilerini ıslah etmiş oldukları öğrenil- miştir. Bu kuvvetler Tolosa ve Bilbao arasında küçük bir şehir olan Eibari işgal etmiş- lerdir. Bu şehirde bir - silâh fabrikası mevcud olup şimdiye kadar San Sebastien milisle- rine silâh yetiştirmekte idi. İhtilâlciler Tolosanın şima- linde . ve Tolosa'ya altı - kilo- metre mesafede bulunan Villa- Bonayı *tağal cetmişlerdir. Bu kuvvetler Tolosadaki mevzile- rini tahkim etmişlerdir. Şimdi San Sebastien'i tehdit etmek- tedirler. Seville'den bildirildiğine gö- | re, halihazırda Badajoz'un et- raf ile alâkası tamamen kesil- miştir. Bu şehrin ihtilâlcilerin | eline düşmesinin gecikmiyeceği tahmin olunmaktadir. Bir Türk dostu 'profesör İzmirde . —Başı T inci sahifede— *Japon tabiat ve hayatı, Ja- ponya'nın coğrafi mevkü, Ja- pön “ikliminin” hayal veibara üzerindeki tesirleri, Japon ırkı ve milleti, Japon - Türk ben- zeyişi, Meji devri ve son Ja- pon ıslahat devresi.., Profesörün konleransı şar mak ve bizimle olan münase- betlerine de dokunmak itiba- rile çok mühimdir. Profesör dün müzeyi gezmiş, müdür Selâhittin Kantar'dan izahat almış, bilâhare Valiyi ziyaret etmiştir. Buradan Sel- çuğ'a, Tire ve Ödemişe gide- rek tarihi eserleri gezecektir. Dil kurultayımızda da buluna- caktır. Profesör, dün bizi de ziya- ret etmek nezaket ve lütülkâr- hğımı göstermiş, sorduğumuz suallere şu cevabı vermiştir: — Türk'lere karşı derin bir sempati taşıyoruz. Bence Şark dünyasında iki büyük millet vardır. Bunlar, kelimenin tam manasile müstakil olarak ya- şıyan ve çalışan Türk, Japan milletleridir. Şuna benzetile- bilir ki, Asya'nın Aksayı Şark- taki sütünü Japonya, yakın Şarktaki sütunu da Türkiye'dir. Onlarca Asya'nın iki direği- dirler. edilmiştir. Bu sırada dehalet merasimini de yapmıştır. Ras Seyyum Asmarada ikamete l memur edilmiştir. Macarlar Yugoslavları koğmak istiyorlar Peşte, 13 (Radyo) — Ma- car matbuatı müttehiden sabık Macar meb'usu Alioji Cizeri'n hudud harici edilmesi hasc- bile Yugoslavya'ya hücum et. mekte ve Macaristan'daki Yu- göslav tebeasının hudud harici edilmesini istemektedir. İtalya - Yunanistan Roma 13 (Radyo) — Kont Çiyano, hariciye dairesinde Yunanistanın Roma maslahat- güzarını kabul etmiş ve iki devlet arasında yeni bir mü- nakalât mukavelesini imza et- miştir. Her eczanede bulunur Palamut | Yeni mahsul piya- saya geldi Bu senenin ilk palamut | mahsulü, dün borsaya getiril- | miş ve satılmıştır. Yalanmış Berlin 13 (Radyö) — Ber- lin Romanya sefareti Raman- ya'nın Tuna'ya müvazi bir şi- mendifer hattı inşasını teklif ettiğini tekzip etmiştir. Bu hattın Çekoslovakya ile Rus- ya'yı — birbirine bağlıyacağı söylenmişti. y Büyük Atatürk'ü şimdi Ja- ponya'da üç yaşındaki bir çocuk bilir ve tanır. Onun hakkında tasavvur - edemiye- ceğiniz bir sevgi taşır. Kat'i zaferi kazanmaklığınız Japon- ya'da büyük bir tesir uyan- dırmıştır. Asya milletleri ara- sında Atatürk milletinin bizim için hususi bir kıymeti yardır. Atatürk'e karşı olan hürme- timiz ve sevğimiz, onun. Âs- ya'nın doğurduğu en büyük dehalardan oluşundandır. Asya tarihinde iki büyük hâdise, bütün Asya milletle- rinin uyanması - fırsatını ver- miştir. Birincisi eski Rus-Japon| harbı, ikincisi de Türk mille- tinin İstiklâl mücadelesi ve heriki harbın kat'i zaferleri.. Bunlar. Şark milletlerinin ha« yatında çok büyük rol oyna- mışlardır. Tekrar edeyim, Tür- kiye hakkındaki hürmet ve sevgi çok büyüktür. Hükümet kuvvetleri Sara” gosa'ya girmek üzeredir | General Franke ile general Mola'nın orduları Merida'da birleşmişlerdir. İhtilalciler ha- lihazırda Galico, Econ, Estru- madure, Badajoz müstesna Castille, Endülüs, Malaga müstesna Jean Oragon, Na- varre ve Asturies vilâyetlerini kontrolları altında bulundur- maktadırlar. Madrid, 13 (A.A) — Hükü- met kuvvetleri Granadaya 50 kilametre mesafede bulunan Loja ve Orjiva zaptetmişlerdir. Malaga-Jean milisleri iltisak- larını temin etmiş olan Gra- nada'ya doğru ilerlemekte- dirler. Paris, 13 (Radyo) — Liz- bon'dan alınan »bir habere göre, Badakos'un âsiler tara- fından alındığı tamamen ya- landır. Hükümete mensup bazı za- bitler Portekiz hududlarına il- tica etmişlerdir. Bayon, 13 (Radyo)—İspanya Cumur reisi ile şedi bakanın Madrid'den çıkarak Valans'a geçtikleri şayiası vardır. Londra, 13 (Radyo) — İs- panya hükümetinin Londra maslahatgüzarı hükümet erkâ- nınin Valans'a çekildiği şayi- asını kat'i sürette tekzibet- miştir. Londra, 13 4Radyo) — İs- panya'da — âsilerle hükümet kıt'aleri arasında Gırnata'daki kıiymetli eserlerin muhafazası ve 200 ccnebi tebaasının tay- yarelerle müfarekati üzerinde bir uzlaşma yapılmıştır. Madrid 13 (Radyo) — Âsi- lerin İrona yaptıkları taarruz esnasında âsi tayyarelerde bu- lunmuşlardır. İronun sukutu et-|verilen kredi.. rafındaki şayialar yalandır. Saragoza, 13 (Radyo) Âsi- ler Saragoza'da bulunan - iki dökümhane ile bir kâğıt fab- rikasını işgal etmiştir. Hendaye 12 (A.A) — Havas Ajansı Tolosa'nın mühim âsi kuvvetleri tarafından - işgalini haber vermektedir. Şehir halkı San Sebastiyen'e iltica et miştir.. Pasaportsuz Belçika'lı faşist aleyhtarlarının hükümet — kuv- vetlerine iltihakını menetmek için Fransız hükümeti hudud karakollarını kuvvetlendirmiştir. Perpignan, 12 (A.A) — Roy- ter Ajansı muhabirinden: Âsilerin hükümet kuvvetle- rinin elinden Aragon'da kâin Sastago kasabasını almış ol- dukları söylenmektedir. Solarinad Abrea gazetesi faşist aleyhtarı milletler ara- sında disipline riayet edilmesi için bir beyanname neşretmiş- - tir. Bu beyannamede disiplinin hürriyet mefhumuna muhalif olmakla beraber - teşkilâtlı ve muntazam — bir orduya — karşı muharebe edildiği zaman za- rurt olduğu beyan olunmak- tadır. Bu yor ki; Eger milletler arasında di- siplin bulunmıyacak olursarin- kılâbın bütün semerelerini eli- mizden kaçırmakla kalmıyaca- gız hepimiz öldürüleceğiz. Madrid 12 (A.A)— Başba- kan M. Girai Fransız komü- nist misyonu başkanı Gabri- eli kabul etmiştir. beyannamede — denili- | sının - birçoğu k,ııbalarım | zengin İspanyollardır. Mmüştür. İki Japon hademe kayboldu.. n Barselon, 12 (A.A)— Ç rika patronlariyle ıenı'i. b panyollar amele - kıyafetit'| ve günlerce traş olmadi& rından uzun sakallariyle ortâ? dolaşmaktadırlar, Süt inekler de yenmek üzere silmiştir. Barselon dağı tarikiyle Clube giden yolda birçok nayetler olmuş ve - hal olmaktadır. Bu clubun İngilizler Saint Jean de Luz, 12 ( Hakkında büyük endişeler yulmuş olan Arjantin'in panya büyük elçisi İsp: dan kaçarak buraya salii gelebilmiştir. Burgos, 12 (AA) —H ajansının haber verdiğine milliyetperverlerin — muzali yeti üzerine San Sebasti şehrinin vaziyeti büsbütün Kişmiştir. Şehir sokakları! dolaşan kızıl milisler ortadi kaybolunca bir kısım hicret etmiye başlamıştır. Su - mecralarının — kesili olduğu teeyyüd etmektedir. Lizbon, 13 (A.A)—Şidd bir hava bombardımanına dahili isyana rağmen Badaj henüz hükümet kuvvetlerini elindedir. Badajoz — milislerine k. kıyam etmiş olan ihtilâlcil reislerinden M. Gonzala mon kızıl milislere teslim maktan imtina ettiğinden münistler tarafından öldü! 'da Paris, 13 (A.A) — Senali ufak tadilâtla Fransız ihracat çılarına verilen devlet kredi teminatının fatbik — sahasıl genişleten ve azami kvtdîl bir milyardan iki milyara karan kanun projesini - tasvil etmiştir. Bu kanun projesinde mı zuubahs olan garanıi yalnıf siyasi risklerle kambiyo ri: leri takdirine vazife görmi ledir: Tokyo, 12 (ALA) — Yı resmi Domoi Ajansının san ğına göre, Japonya'nın Mo# kova. büyük elçiliği hademt” lerinden iki kişi kaybolmı tur. Bunlardan bir tanesi, moin söylediğine göre, Ja büyük elçiliğinden Sovyet di işleri komiserliğine bir & götürmekte iken Sovyet kamları tarafından tevkif ed miştir. Japonya'nın Moskova mi ae hükümeti nezdinde protı bulunmuştur. Mücellit Ali Rıza Yeni Kavaflar şısı No. 34