15 Ağustos 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

15 Ağustos 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

Siyaset.. Aşk. Edebi, Tarihi, macera romanı Fakat polis m ünün ka- pıcısı, müdürü görmek müm- kün olmadığını söyliyerek: — Müdür uyuyor artık! Dedi. Dük Lodovik kapıcıya: — Siz kartımı kendisine götürünüz. Ondan sonrasına karışmazsınız.. Fakat kapıcı halâ tereddüt içinde idi. Bunun için Dük, bu sefer âmirane bir sesle: — Haydi çabuk olunuz! Dedi. Bulundukları yerde müdhiş bir ceryan vardı; dışarıdaki fırtınanın husüle getirdiği bu ceryan altında Dük tır-tır tit- redi. Kora bu halin farkına vardı. — Aman, dedi, dikkat edı- niz. Arabaya gidelim de ora- da bekliyelim.. Yoksa, burada ölüm senin için muhakkatır! Fakat Dük Lodovik Kora'nın bu tavsiyesine kulak asmadı ve: — Beş dakikaya kadar bu adam dönecektir! Dedi. Ve bir sigara yaktı, kori- dorda iri ve seri adımlarla dolaşmağa başladı. — Evvela hastanın senin evide nakli müsaadesini almak lâzımdır. Ondan sonra ne ya- pacağımızı kararlaştırırız. — Ben de bu fikirdeyim Lodo, fakat Lüsi'nin kararın- dan korkuyorum. Biran evel bunu tevkif ettirerek dosya- yı da kurtarmak lâzımdır. Son- ra, bu hainler hastaneden Pi- bulet'i kaldırır ve kaçırırlar. Kapıcı henüz dönmemiş idi. Soğuk Ladovik'i çok muztarip ediyordu. Fakat biraz sonra kapıcı döndü: — Polis müdürü sizi bekli- yorl! Dedi, Lodovik ve Kora iki kat çıkarak polis müdürünün ika- metgâhını teşkil eden kısma vardılar. Bir polis kendilerini müdürün yanına soktu. Polis müdürü Dük'ü büyük bir samimiyet ve - saygı ile karşıladı; Köra'yı sadece sc- lâmladı. Her ikisine de karşı- sında birer koltuk işaret ede- rek : — Lütfen oturunuz. Böylece rahatsız olduğunuzdan dolayı size çok teşekkür ederim, Dük hazretleri.. Dedi, hastaneden geliyorsunuz, değilmi; — Evet, hastanedeki kız bizim bildiğimiz Pibulet'tir. — Demek ki tahminim doğ- ru imiş. Bu cihet beni memnun etmiştir. Kızcağız ne haldedir? ANADOLU Günlük siyasal gazete Sahip ve başyazganı Haydar Rüşdü ÖKTEM Umum! neşriyat ve yazı işleri müdürü: Hamdi Nüzhet Beyler sokağı G Hılk partisi binası içinde Telgraf: İzmir — ANADOLU Telefon: 2776 - Posta kutusu 405 ABONE ŞERAİTİ Yıllığı 1200, altı aylığı 700, üç aylığı 500 kur ştur Yabancı memlek, için senelik aboöne ücreli 27 liradır Her )Fnlr 5 kuruştur. geçmiş ıuıhıl.ıı 25 kuruştur. ANADOLU MATBAASINDA BA ŞTIR 95 HB — Vakıa hastadır, Fakat hemşirenin teminine nazaran kurtulacaktır. — Çaok iyi, tahkikat için de bu kızın iyileşmesi lâzımdır. — Bilhassâ ben bu kızca- ğızın kurtulmasını çok isterim, çünki elimde doğmuş ve elim- de büyümüş, çok afif ve sa- mimi bir kızdır. Fakat sizi sade bunun için ziyaret etmi- yorum. Sizden bir müsaade istiyeceğim. — Nasıl müsaade? — Bu kızı madam Kora Pearl'ın nezdine nakil müsaa- desi, burada hastaneden iyi tedavisine gayret edilecektir. Maalesef... Böyle bir müsaade vermek benim için mümkün değildir. — Sebebi? — Mühim bir dosyanın dos- tunuz yüzbaşı Buagemon'un nezdinden çalındığından ha- berdarsınız sanıyorum. — Evet. Ve yaralandığı haberi Pibulet'i Hanri'nin nez- dine götüren de benim? — Fakat bu meselenin tam -bir şekilde tenviri meselesi bana tevdi edilmiştir. Ve şüp- helerimin doğrudan doğruya bu genç kiz üzerinde olduğu- nu da söylemekten kendimi alamam.. — Müdürün bu sözleri üze- rine Kora ve Lodovik - ikisi birden irkildiler. — Bu şüphe yersizdIr, böy- le bir şeyin imkâni yoktur. Pibulet için böyle bir hareket mümkün değildir. - Aldanmış - olmanızdan korkuyorum, — Müdür hazretleri, size diyorum ki Pibulet benim kı- zim demektir. — Fakat şüphelerimin boş olmadığını size isbat edece- Parti şild ANADNOLU Fransız Meclisinde Münakaşalar M. Heryo Celseyi tatil etti.. Paris, 14 (Radyo) — Dün Fransız meclisi meb'usanda mühim hâdiseler olmuştur. Meb'uslardan M. Valad, ha- va bakanı M. Kota Madrid'e tayyare verdiği için şiddetle taarruz etmiştir. şahsi ve şiddetli olduğu için meclis reisi M. Heryo celseyi tatile mecbur kalmıştır. |Fransa ve İtal- İyanın vaziyeti.. İspanya hâdisesi karşısında nedir? Roma 14 (Radyo) — Paris- ten bildiriliyor: gliıc sarayın- da toplanan kabine içtimaında hariciye bakanı Fransız Fasın- da yerlı!crxn İspanyol âsileri- ne günü olarak - ilhakları mes'elesini izah etmiştir. Bu hareket münferit vazi- yette olduğu — için mennedile- memektedir. Fransızlar bu hu- susta yapılan propagandaları mennetmişlerdir. Bundan baş- ka Fransız hükümeti, İspanya- da hükümet cephesi mağlüp olduğu takdirde Fransaya'ya müthiş bir İspanyol muhace- reti olacağı nazarı dikkate al- mış ve böyle bir hal vuku bulduğu — takdirde - İspanyol muhacirlerinin garon nebri şi- maline sevkine karar veril- miştir. İngiltere'de Dökümhanelerde büyük faaliyet var. Londra, 14 (Radyo) — Bü- yük Britanya çelik dökümha- nelerinde geceli ve gündüzlü bir faaliyet hüküm sürmekte- dir. Hükümetin verdiği büyük siparişleri yerine getirmek için dökümhaneler idareleri resmi tatilleri lâğva karar vermişler- dir. Amele bu kararı kabul etmemek istemektedir. müsaba- kaları programı Dün akşamkı toplantıda fudbol şildi için kararlar alındı. Dün akşam Egespor, Buca, Demirspor, Altay, Alunordu, Burnava ve K.S.K. kulübleri fudbol lik heyeti delegeleri, parti merkezinde fudbol ajanı Adnanın başkanlığında topla- narak önümüzdeki Eylülde yapılacak olan partimizin şild müsabakanın kurasını çekmiş- ler aşağıdaki programı tanzim etmişlerdir. 1 — Şild müsabakaları, her takım arasında - elimine usu- lile yapılacaktır. 2 — Berabere kalınacak maçlarda müsabakalar temdid edilecektir. 3 — Müsabakalar beş haf- tada neticelenecektir. Kur'a neticesi şudur: 30 ağustosta Karşıyaka, Burnava takımları saat 16,30 da karşılaşacaklardır. Orta hakemi Altay'dan Fehmi, yan hakemleri Altınordu'dan Mus- tafa ve İzmirspor'dan Sabridir. 6 eylülde Ege spor - Buca takımları saat 14 te ve Altı- nordu - Altay takimları Saat 16 da, 13 eylülde Demirspor, İzmirspor takımları saat 14 te, Göztepe, Burnava ve Karşı- yaka takımları galipleri ara- sında saat 16 da, 20 eylülde saat 14 te 6 eylül galipleri arasında ve saat 16 da 13 eylâl galipleri arasında müsa- bakalar yapılacaktır. Final mü- sabakası . 27 eylüldedir. 30 ağustos maçından sonraki mü- sabakalar hakemlerini — futbol ajanı bilâhare bildirecektir. Bisiklet mukave- met koşuları Bursa'dan — bisikletle tura çıkmış olan 3 bisikletçi bu- gün Bergama'dan şehrimize gelecektir. Bundan bir hafta evel Bursa halkevi başkanlı- gının İzmir parti başkanlığına vaki olan müracaati üzerine spor bölgesi bu koşuları yap- mâğı kabul etmiştir. Misafir sporcular 3- 4 gün İzmir'de kalacaklar ve pazar günü sa- bahı 'saat 7,30 da başlamak üzere Tire yolunda 50 kilo- metrelik bir mukavemet ko- Taarruz çok | 15 /8/ 936 SON HABER Kt.l.i.l“'! YELGCGRÂAÂAF YELSİZLE Almanya, kendi tayyarelerinin iadesi şar- ADK 5 S ARE Ğİ tile'bitaraflık'"anlaşmasına yanaşmaktadır. Müşkül, kontrol istiyen Italya şartlarındadır! .—— - Fransız sefiri izahat verdi. Eden, hafta içinde Londra'ya dö- Berlin, 14 (Radyo)— Resmi mahafil, Almanya'nın Fransız notasına cevabının resmen ve- | rilmesi Madrid ile Almanya | arasındaki ihtilâfın halline ka- | dar mümkün olamıyacağı ka- naatindedir. Bu ihtilâf dört Alman'ın katli, Madrid'de altı Alman tayyaresinden birinin müsade- resi üzerine çıkmıştır. mehafilin teyid ettiğine göre, Alman hükümeti Madrid hü- kümeti tarafından zaptolunan Alman ticaret tayyarelerinin iadesi şartile İspanya işlerine ademi müdahale hakkındaki Fransız — tekliline iştirak et- mektedir. Yarı resmi bir tebliğe göre, İspanyol hükümeti Alman tay- Londra, 13 (A.A) — Roy- ter Ajansı Almanya'nın İspan- yol işlerine müdahale edilme- mesi hakkındaki Fransız pro- jesini pek yakında kabul edeceğini tahmin etmektedir. Halihazırda en büyük müş- kül İtalya'nın ileri sürmüş olduğu üç ihtirazi kayiddir. İtalya İspanya'ya gönüllü ve para gönderilmesinin menedil- mesi hususunun kat'i surette menedilmesini ve ayni manda beynelmilel bir kontrol komisyonu ihdas istemiştir. Büyük Britanya Fransız pro- jesine müzaharet etmek için Roma hükümeti — nezdinde ikinci bir teşebbüs yapmıştır. Puriz. İA (Radyo)— Elize'de kabinenin dünki içtimaımdan sonra, lkeiye bakahı'M. Döl bos, Fransa'nın Roma sefiri Kont Dö Şambrone, Kont Ciyano nezdinde İtalya'nın is- tediği izahatı vermesini emret- miştir. Kont Şambron Kont Ciyano ile uzun bir mülâkat yaparak bu izahatı vermiştir. Fakat izahatın mahiyeti henüz ma- lüm değildir. Yalnız Kont Ciyano'nun, Fransa'nın Roma sefirine yarın yortu olmak ve Mussolini'nin Roma'da olmaması hasabile Pazartesi gününden evel cevap vermek mümkün olmıyacağını bildirdiği malumdur. za- olunmasını GERETT C LEE ETORLLAD TU GN şusu yapacaklardır. Mıntaka- miz mükavemet birincisi Kâ- zım'ın halen Berlin'de bulan- duğuna göre bisikletçilerimi- zin mısafirlere karşı alacakları neticeyi tahmin edemeyiz. Maa- mafih misafirlerimizin yanla- rında kuvvetli rakipler göre- cekleri ve koşunun çok alâka ve heyecan uyandıracağı ka- naatindeyiz. Manisa'da futbol maçı Manisa'nın Yıldırmspor ta- kımı ile İzmir Şehid tayyare- ciler spor takımı arasında ya- rın Manisa sahasında bir fut- bol müsabakası yapılacaktır. Berlin, 14 (A.A) — Siyasal | | bir zamanda İspanya işlerine yarelerinin iadesini emretmiştir. Diğer cihetten de Lord Ha- lifaks'ın ancak pazartesi günü Londra'ya döneceği anlaşıl- mıştır. Maamafih Lord Hali- faks İngiliz hariciye- bakanlığı ile rabıtasını muhafaza etmekte ve icabında Londra'ya gel- meğe hazır bulunmaktadır. M. Eden ise önümüzdeki haftanın ortalarında Londra'ya dönecektir. Fransa'nın siyaseti, en kısa ademi müdahale ve tayyare vermemek esaslarının tesbiti mecburiyete bağlıdır. Almanya'nın cevabına ge- lince ; Almanya İspanya hâdi- selerinden başka bir netice ve istifade teminine çalışmak- tadır. Almanya, Rusya işlerile İspanya işini karıştırmaktadır. Almanlar Ruslar'ın 21 ya- şında başlıyan askeri hizmetin 19 yaşına indirmelerine bu suretle hazır ordusunu 2 mil- yona çıkarmalarına büyük bir ehemmiyet vermektedir. Rus- ya'da hava, kuvvetlerinin fevkalâde arlırıl- ması, askeri yollar ve tesisatın şekil ve dereceleri çok nazarı dikkati caliptir. Almanlar, bu askeri hazırlıkları, Rusya'nın | kendi emniyeti için lâzımolan dereceden çok yüksek gör- mektedirler, Londra, 14 (A.A) — Siyasi mahafil Almanya, İtalya ve Poprtekiz'in ademi müdahale itilâfı akdine dair olan müza- kereleri bırak- makta oldukları çünkü kendi- lerinin yardımı ile ihtilâlcilerin pek yakında kati bir muzaffe- riyet kazanacaklarını tahmin etmete bulundukları mütalca- sındadır. Vaziyet çok ciddi telâkki edilmektedir. Çünki İspanyol ihtilâlcilerine İtalya, Almanya ve Portekiz tarafından yardım dolayısiyle fevkalâde heyecan içinde olan Fransız efkârı umumiyesini hesaba katmak meckuriyetinde bulunan Fransa hükümeti çok — müşkül bir mevkidedir. İngiltere hükümetinin Bezlin ve Röma hükümetleri rîndc sürüncemede | necektir. Almanya, Rusya ve İspanya işlerini karıştırıyor. daha fazla tesir icra . edeme- mesinden korkulmaktadır. Çün- kü İngiltere hükümeti bundan evel Fransız teşebbüsüne kuv- vetle müzaheret etmiş ve fakat ulak bir netice bile elde ede- memiştir. İngiliz amele mehafili vazi- yet dolayısile endişe - içinde- dir. Fakat Muhafazakârlar ih- tilâlcilere mütemayildirler. Bu sebepten dolayı İngiltere hü- kümeti uzlaştırma — yolunda yapmış olduğu teşebbüslerden başkk her hangi bir - tedbir almaktan kaçınmaktadır. Berlin, 14 (A.A) — Yarı | resmi mehafil Almanya'nın ademi müdahale hakkındaki Fransız - tekliflerine vereceği cevabı mütemadiyen tehir et- mekte olduğuna nazarı dik- kati celbetmektedirler. Bu me- hafil Madrid hükümeti tara- fından müsadere edilmiş olan Lutfhansa'ya ait 6 tayyarenin | iadesi hakkında Berlin ve Mad- kara ve deniz | rid arasında müzakereler ya- Şakaakl Mokdüğünü ebiimi- yetle kaydediyorlar. Bu tayyareler Madrid'teki Almanları alıp götürmek için Madrid ile Alicante arasında sefer ediyorlardı. — Bunların beşi iade edilmiştir. Yalnız altıncısı henez Madrid'de ve İspanya — hükümetinin — elin- dedir. Bu tayyare bir. bombardı- man tayyaresi olup yanlışlıkla Badajozda yere inmiş ve sonra benzini tükenmiş olduğundan Badajoz ayaletinde kâin Az- haşçada yeniden yere inmek mecbuüri: yehmh kalmıştır. Şimdiki halde Almanyanın istediği şey Barselonda dört Almanın idam edilmesi mes- elesinde tatmin olunması ve müsadere edilmiş tayyarelerin iadesidir. Lufthansa şirketi İspaayayı terketmek - istiyen Almanlarla diğer bütün ecnebileri alıp ğötürmek üzere Madrid-Bar- selon ve Marsilya arasındaki servislerini artırmış olduğunu | bildirmiştir. » Kudüs'tekanlımü- cadele devamda. Arap'lar bir belediye reisi ile bir Yahudi ailesini öldürdüler Küudüs, 14 (Radyo) — Ebron belediye reisini Arap'lar öl- dürmüşlerdir. Bundan başka civarda bir Yahudi ailesini de katletmişler ve Yahudi'lere bombalar atmışlardır. Kudüs, 14 (Radyo) -— Siyonist komitesi icra komitesini da- vete karar vermişlir. Siyönist ve icra komitesi 70 azadan mü- rekkeptir. Bu komite talik edildiği söylenen Yahudi muha- cereti me: ajans müdürü M. Sertak: elesini tetkik edecek ve kararlar verecektir. Yahudi * Bu yeni vaziyetin iyi ve esaslı surette letkiki lâzımdır. , Demiştir. |