21 Ağustos 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

21 Ağustos 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

— yapılan ithamları reddetmemiş ve tusya sül- kasdının içyüzü | —— .. — —Başı T inci sahifede— ne sebeb bükümeti elde etmek '*ılnrlı idi. l — Blök bu emeline varımak için Bükümetin en mümlaz şellerine 'f)mı suikasdlar tertib etmeği cen | loğru yol olarak telâkki etmiştir. | “ Mazmanlar - kendilerine — karşı | — suçlarım tamamile itiraf etmişlerdir. Troçki “ile ölan münarebetle- O rini itiraf eden — maznunlardan — Şmülrgof teshisçi burekete iştirakini ““piddetlö inkâr etmiştir. Maamafih diğer maznunların — galesine bakılırsa Sınirnof bu ha: — Czekette büyük bir rol oynamıştır. Girvief, Kamenef, Evdoki- — mof, Bakaef, Mratckovski, Ter- H vıgııııcf ve Smirnof, — Stalin, Voroşılof ve diğer şeflere sui kı.ıt tertip etmekle maznun- / durlar. —— Maznunlardan Zinşvyef Troç- *— kist Zinovyefist merkezin parti — şeflerinin ve ilk olarak Stalin D d — laştırmıştık. Troçkistler ile ara- ğ — pasaportunu hamilen Sovyet K € — şekküllen 13,000 Çekoslovak ve Kirovun katli maksadını takip eylediğini itiraf etmiştir. Kamenef Sovyet hükümeti tarafından elde edilen muvaf- fakıyetlerin menfi unsurların kin ve kıskançlığını artırdığını ıoylemış ve demiştir ki : İ —Parti şeflerine ve bilhassa “Stalin'e karşı yapılacak tethiş |N - hareketlerinin iktidara geçme- miz için yapılacak yegâne iş- ler olduğunu 1932 de karar- mızda yapılan görüşmeler bu esasa istinat etmişlerdi. Sövyet Rusya şeflerinin bi- rer birer katlini hazırlıyan merkez oyununu gizlemek için ayni zamanda partiye - karşı olan sadakat ve dürüstlüğünü de izhar ve eskiden yapılmış olan hatalardan pişman oldu- ğunu göstermek için elinden geldiği kadar çalışmakta idi. Kamanefin ifadesine göre yapılacak tethiş hareketinin Mmuvaffakiyetinden sonra parti ve hükümet idarecileri arasın- da büyük bir şaşkınlık ve ka- rarsızlık bâşgöstereceğini ve bundan istifade ederek iktidar mevkiine geçebileceklerini ümid etmişlerdi. Kitovün — katlinden sonra Troçki, Stalin ve Voroşilof'a karşı yapılacak tethiş hareke- tinin biran evel başarılmasına karar vermiş ve Sovyet Rus- — ya'da menfi grupların - teşki- line matuf bir takım — tedbir- ler almıştır. Honduras cumuriyetinin bir | | | Rusya'ya girmiş olan maznun: lardan Olberg bu pasaportu Alman polisi ve bu polisin Prağ'daki ajanları sayesinde tedarik etmiş olduğumı söy- lemiştir. Tuhalevski'de Troçkist te- kurunluk rüşvet almış - oldu- — ğunu itiraf etmiştir. (e Maznun Berman Yurin Troç- ki'nin adamı sıfatile ve Stal'- nin katlini tertib etmek üzere Sovyet Rusya'ya geldiğini söy- lemiştir. Berman — Yuri'nin - Kopen- hag'taki Troçki ile yaptığı bir mülâkatta Troçkir — suikasdın büyük bir ihtimamla - hazır- lanması ve bilhassa komitenin asamblesi gibi büyük bir hâ: dise esnasında yapılması lâ- zım geldiğini kendisine söyle- miştir. Maznun Fritz Avide geçen ilk trende Troçlı' örü Ilmızda hazırlık.. İ|Maarif Vekili de dün İstanbula geldi. |) tarihi yaklaşmıştır. Dolmabah- | h- | ye vekâleti sefir konsolosları- — blok liderleri Stalin'e karşı | heT A GAĞT TEE ST S UREMA KERTUTAYLALARALC AM TOEEL Hn'in katli gibi tarihi bir va- . ME T $ Dil kurultayı İstanbul, 20 (Hususi mu- habirimizden) — Üçüncü bü- vük dil kurultayının — içtima çe sarayında hazırlıklara de- vam edilmektedir. Kurultaya iştirak için birçok ecnebi profesörler gelmekledir. Bu- gün de Fransız profesörü Dany ile Macar âlimi Nemea || şehrimize geldiler, Bu sabahki Ankara eks- presi ile şehrimize gelen maarif Vekili doğruca saraya gitti ve hazırlıkları tetkik etti. Şimdiye kadar dil kurul- tayı genel — sekreterliğine 153,504 tane Türkçe kelime fişi gönderilmiş bulunmak- tadır. Kurultayda, bu keli- meler üzerinde - tetkikat ya- pılacaktır. İzmir fuar ve Panayırı için —3 . y Hükümetin yardım Ve alâkası.- İstanbul, 20 (Hususi muha- birimizden) — Dahiliye vekâ- leti, Kültürpark'taki inşaat için İzmir belediyesine onbeş bin liralık tahsisat vermiştir. İzmir fuarına iştirak ede- ceklerin gezmeğe — gelecek olanların, pasaport vizelerinin derhal yapılması için Harici- mıza da emir vermiştir. Türk - İngiliz Ticaret mukavelesi imzalandı İstanbul, 20 (Husust myha- birimizden) — İktisat 'vekâleti mümessilleri ile, İngiltere tica- ret nezareti mümessilleri ara- sında Londra'da cereyan et- mekte' olan ticaret görüşme- leri çok iyi bir netice ver- miştir. Yeni Türk - İngiliz ticaret muâhedesi bugün Londra'da imzalanmıştır. Sıvas - Erzurum de.- Miryolu inşaatı Gümüşhane, 20 (A.A ) — Sıvas — Erzurum demiryolu inşaatını tetkik eden Nafia müsteşarı Arif Baytin dün ak- şam Erzurum'dan Gümüşha- neye gelmiştir. Geceyi burada geçirdikten sonra sabahleyin Nafia daire- sine gelerek Nalfia müdürün- den yollar hakkında lâzimge- len izahatı almış ve saat 9 da Trabzon'a hareket etmiştir. zifeyi kendisine vermek iste- diğini söylemiştir. thamname bundan başka Kirov'un katlinin Troçkist, Zi- novyevist birleşik merkezi ta- rafından tertib edilmiş oldu- ğunu tesbit etmektedir. Moskova, 20 ( Radyo ) — Suikasdaıların dün — yapılan muhakemesi devam etmiştir. Bu davanın yeni kanun muci- bince temyizi yoktur. Verilen ——....— — Yakında Yunanistan'da bü- tün sanayi devletleştirilecek Buğdayı hükümet satın alacaktır. Siyasi kulüpler de birer birer kapatılmağa başlanmıştır. Atina, 20 (Radyo) Bazı mevsuk mehafile göre Yuna- nistan'da bilümum sanayi dev- letleştirilecektir. Bütün sanayi büyük anonim şirketler tara- fından idare. edilecektir. Hükümet şimdiden buğdN) ——— ——— işlerile uğraşmaktadır. Busene |. mahsul geçen senelerden az- dır; bunun için bütün buğday mahsulünü — satır alacak ve memlekette ekmek - buhranı zuhuruna — meydan cekkıı Balkan festivali Galatasaraylı bir genç İstanbul boğazını 21 dakikada yüzerek geçti.. İstanbul 20 (Hususi muhabirimizden) — festivali Balkan münasebetile boğazı karşıdan karşıya geçmesi müsabakası l-v_ıı- gün yapılmıştır. Yarışa birçok yüzücülerimiz iştirak etmişlerdir. Müsabaka küçük su köşkünün ünden başlamış ve Bebek- te hitam bulmuştur, Galatasaraylı yüzücü Orhan 21 dakikada boğazı geçmeğe muvaffak olmuş ve birinci gelmiştir. Örhana bir kupa verilmiş ve diğer derece alanlara da muhtelif mü- kâfatlar ve madalyalar tevzi edılmışlır M. Benes mühim bir nutuk söyledi. Çek reisicumuru, Almanya ve İtalya ile de teşriki mesaiye hazırız, diyor. Prag, 20 (Radyo)— Cumur reisi Benes Bohemya'daki se- yahatine devam etmektedir. Dış siyaset hakkında yaptığı beyanatta demiştir ki: — 'Bizim siyasetimizin' dai- ma açık bir hedefi olmuştur. Her zaman istinad edebile- ceği bazı sağlam noktalar ara- mıştır. Bizim devletimizin hiç bir büyük devletin avucuna girmek fikrinde değildir Onun yapacağı tek bir vazile vardır ki, o da sulh vazifesidir. Bu- nun içindir ki sulh siyasetinin birinci istinad noktası millet- ler cemiyetidir. Ve sonra kü- çük Aantant , Çekoslovakya şimdiki Avusturya ve Maca- ristan ile de teşriki mesai arzusundadır. Ve uzun müd- det halisane tam ve hakiki bir hüsnüniyetle İtalya ve Almanya ile teşriki mesaiyi aramıştır. le ümid ederim ki ve Avrupa'nın ileride gös: tereceği tekâmül devresinde buna da muvaflfak olacağız. Sovyetler birliği ile bunu elde ettik. Bu Avrupa'da sul- hun muhalazasına hâdim ola- caktır. Başka hiçbir hedefimiz yoktur. Moskova ile Prağ arasında yapıldığı iddia olunan akıllara hayret verici haberler betha- hane maksatlarla yapılmış uy- durmadan başka birşey değil- dir. Ve Moskova'nın - elinde alet olduğumuz yolundaki tef- sirler de gülünç şeylerdir. tarzda idare olunmuştur. De- vamlı ve uygun muslihane bir | teşriki mesai münasebatı da- ima mümkündür, lâzımdır ve tabüidir.., Gayri mübadil- ler kongresi. | Münakaşalar çok | hararetli oldu. İstanbul, 20 (Hususi muha birimizden) — Gayri müba- diller kongresi bugün toplan- mıştır. Koöngre çok gürültülü olmuştur. Azalardan bazıları, idare heyetinin hattı harekâ- tını tenkid etmişler ve şiddetli hücumlarda — bulunmuşlardır. Bunlardan bir kısmı salonu terketmişler ve kongreye işti- rakten imtina eylemişlerdir. Fransız Vapuru Nasıl Battı? İki müslüman Teokif edildi. ; Pariş, 20(Rağyo)—L'Oranez vapurunun esrarengiz - surette garkı çirafındaki tahkikat he nüz hiç bir netice vermemiş- | tir. Vapur müstahdemininden birisinin zevcesinin mahkeme ye müracaalı Üzerine vaziyet | değişmiştir. Polisin yaptığı tah- İ Almanya ile münasebetimiz | SA | Bu adamın amucazadesi Abi- mes'elesi bizim siçin en ehem- miyetlisidir. Bi siyasetimiz Avrupııdır Ve başka türlü de olamaz. Fransız - Alman anlaşması, Berlin ile Prağ arasındaki ba: zı müşkülâtın kendiliğinden kalkmasını temin edecektir. Bizim siyasetimiz bugüne kabar tamamile kikat ve Mostagana hastane- sinde bulunan Ahmed Amo'nun istintakı üzerine bu adamın tevkifine lüzum görülmüştür. vermiye- | Atina, 20 (Hususi) — Hü- kümet, Yunanistan'ın her tara- fındaki bütün siyasi partilerle alâkadar kulübleri kapatmağa başlamıştır. M. Metaksas'ın rcisi bulun- duğu İhrar fırkası kulübleri de kapatılmağa başlamıştır. Atina, 20 (Radyo) —- M. Zaviçyanos “Amerika'da Yu- nanca çıkan Atlanlis gazetesi muhabirine beyanatta buluna- rak: — Vergileri arttırmağı dü- şünmiyoruz, fakat — bazı yeni vesait ile vergilerin daha müs- mir olmasını temine çalışıyo- ruz. Milli döviz hiçbir teh- likeye maruz değildir, ittihaz olunan yeni tedbirler ve hü- kümetin yeni siyaseti drahmiyi daha sağlam bir vaziyete so- kacaktır. Demiştir. Sağlık bakanı Akşehire geçti Konya, 20(A.A) — Sağlık bakanı bugün ilbaylığı, par- tiyi, belediyeyi, doöğumevini, hastahaneyi ziyaret ederek in- celemeler yapmıştır. Vekil, sıhhat müesseseleri- mizin çalışmasından memnun kalmış, doğumevinin yeni bina- sınt çok beğenmiştir. Öğleden sonra sıtma Mmü- cadelesi üstünde incelemeler yapdıktan sonra göçmenlerin vaziyetini tetkik için akşam trenile Akşehire hareket et- mışhr Futbolcularımız /Silezya'da 2-2 berabere kaldı.. Beuthen (Yukarı Silezya'da) 20 (AA) — Olimpiyatlara iştirak eden Türk futbol takımı Silezya muhtelitile burada yap- tığı maçta 2-2 berabere kal- miştir. Türk takımının yaptığı gol- leri, Şeref atmıştır. Futbol takımı Cumartesi sa- bahı Sirkeci'ye varacaktır. İstanbul, 20 ( Hususi ) Olimpiyada giden oyuncuları- mız yarın sabah. gelecekler ve Sirkeci'de karşılanacaklardiır. | elikklliler Fransa'da grev Paris 20 (Radyo) — Sen | nehri üzerinde sedlerde çalış- makta olan amelenin umumi greyi mesai bakanlığında' ce- müzakeresinden sonra nihayet bulmuştur. Saiy yerlerde de müzmin — şekilde grevler var- dır. Maden müesseselerindeki grev hitam bulmuştur, Mon Belyarda da grev va- ziyeti eskisi - gibidir, amele yevmiyelerinin artırılması is- tenmektedir. Ziraat amelesi de din'de tevkif edilecektir. Tah- kikata devam edilmegtedir. Kayseri valisi Kayseri 20 (A.A) — Bugün fevkalâde olarak toplanan be- lediye meclisi Sıvas ilbaylığı: na tahvil edilen ilbay Nazmi Tokere fahri hemşehrilik ver- şuurlü bir müiştir. ayni metalıbatta bulunmak- tadır. İktısad Vekâletinde umumi kâtiplik Ankara, 25 (Hususi muha- birimizden)— İktisad Vekâle- tinin yeni teşkilât projesinde, bir de umumi kâtiplik bulu- nacaktır. reyan eden amele ve patron | Tp Demıryol- ları ve Aydın.. ——— -4 . a— KĞprüye başlandı su boruları da verildi. Ali Çetinkaya geçen, bugün gyeni yapılan köprü yerini tetkik ederken Aydın - (Hususi) — Bayın- dırlık bakanı Alı Çetinkaya geçen yıl buğünlerde Aydına geldiğinde parti ve uray alan- larının arasında demiryolu kıs- mina 20 metre genişliğinde betonarme bir köprü yaptır- mağı vadetmişlerdi. Köprünün yapısina iki gündenberi baş- lanmıştır. Trenlerin geliş gi- dişine sekte vermemek üzere İnşaata geceleri devam edil- mektedir. Köprü bitince Ay- dın çok güzel bir meydan kazanacaktır. Ali Çetinpaya bundan baş- ka Aydın suyunun membaın- dan istasyon kadar 7 kilo- metre uzunluğunda borularım devlet demiryollarından ver- dirmiştir. Filistin'de Mücadeleler Devamda Arap Komitesi toplandı.. Kudüs, 20 (Radyo) — Va- ziyette hiçbir salâh yoktur. Her tarafta büyük ve küçük taarruzlar devam etmektedir. Hükümet Arap grev komite- sinin toplanmasını men'etmiş fakat buna mukabil âli arap komitesi toplanmıştır. * Tiber- yaa mıntakasında bugün sü- kün hüküm sürmüştür- Manidar Görü- len Bir Olüm.. Berlin, 20 (Radyo) — Olim- pik şehrini idareye memur bulunan yüzbaşı. Von Küskner evinde ölü olarak bulunmuştur. Bu ölüme birçok manalar ve- rilmektedir. Yahudi olduğun- dan da bahsedilmektedir. Volkişer Beobahter, bugün harbiye bakanlığının bir taziye - namesini neşretmiştir. Bu ta- ziye rivayetleri hukuıtuııı bi | rakmaktadır. 'Memleketi- İmizden harice yaş meyva ihracatı. Ankara 20 (Hususi> muha- birimizden) — Türkofiste uzun müddet — bekletilen pathcan ambalajı; tecrübe için epi za- man sonra bir heyet huzurun- da açılarak müsbet - netice verdiği memnuniyetle görül- müştür. Bu vesile ile memleketimiz- den harice yaâş sebze ihracı imkânı da hasıl olmuş de- — mektir. ç