21 Ağustos 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

21 Ağustos 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

B B Napolyon yine omuz silkti, fakat prens - sözlerine- devam ederek: — Mamafih, bu mes'elele- rin aramızda münakaşası lü- zumsuzdur. Eğer senin adam- ların bu Pibule'in ölümü ile bu skandalın ört-bas edilece- ğine inanıyorlarsa, aldanıyor- lar. Çünkü bu mes'eleyi biz- zat ben tenvire azmetmiş bu- Tunuyorum. Dedi. — Yardımına dostların Şal- nel - Lokuru, Peyreyi, Delesk- lüzü, Jül Favrı ve Aragoyu mu davet edeceksin? — Bunlara ihtiyacım yok. icra meclisinin kürsüsü bana kifayet eder! İmparator cevap - vermedi. Mamafih endişeli görünüyordu. Çünkü yeğeninin "söylediğini yapanlardan olduğunu biliyor- du. Bu harekette de kendi- sine ve idaresine karşı bir ta- arruz görünüyordu. Bunun için İmparator birden vızıychnı değiştirerek ve gül- miye başlıyarak: — Ne kadar kötü fuhlusun, jerom? Dedi. Şimdiye kadar benden istediklerini reddettim- mi? Senin bir işaretin üzerine ben bher şeyi . yaparım! Polis * müdürüne bu genç kızın has- taneden alınarak Kora Pearl'ın evine verilmesi için bir irade- mi istiyorsun? Pekâlâ.. Bu ar- zun da yerine gelecektir! Üçüncü Napolyon masası- nın başına oturdu. Ve M. Pi- etri'ye hitaben lâzımgelen ira- deyi yazdı ve jerom'a dönerek: — Mamafih bu kızın asıl ismini de yazmak lâzım, İsmi ne idi? Diye sordu. — Anais Següre! İmbarator ba ismi de kâ- Oğıda yazdıktan sonra hususi kâtibini davet etti, bunu usulü veçhile yazmasını emretti. Az sonra, kâtip emirnameyi yazılmış bir halde masa üze- rine koydu, İmparator imzala- dıktan sonra yeğenine verdi, ve: — Nasıl? memnun oldun- mu? Dedi. Prens, memnundu ve: — Görüyorsun ya... Dedi. Aramızdaki kavgalar bile mem- leketin menfeatına oluyor!. nığjâ. Dük Lödovik ile Kora'nın azimetinden sonra, hemşire Viktoar, bu iki kibar kimseye hoş görünmek için Pibulet'i daha güzel ve hususi bir oda- ya naklettirdi. Henüz şiddetli bir hararet Sahip ve başyangamı Haydar Rüşdü ÖKTEM Umumi neşriyat ve yazı işleri müdürü: Hamdi Nüzhet İdarehanesi; ” İzmir İkinci Beyler C. Halk partisi binası Bî:ı.fâı Telgraf: İsmir — ANADOLU Telefon: 2776 — Posta kutusu 405 ABONE ŞERAİTİ Yullığı 1200, altı aylığı 700, üç aylığı 500 kuruştur “Yabancı memleketler için senelik abone ücreti 27 liradır Her yerde 5. kuruştur - Günü geçmiş müshalar 25 kuruştur.| ANADOLU MATBAASINDA — BASILMIŞTIR Siyaset.. Aşk Edebi, Tarihi, macera romanı 100 Ş içiude olmakla beraber, Pibu- let kendisine geldi, Stuber'in evindeki korkunç macera, fi- rarı, suya atılışı aklına geldi. Bilhassa casusun — başından akan kanları düşündükçe, ih- tiyarsız olarak: — Eyvah... Herifi öldürdüm. Beni hapse atacaklar! Diye haykırdı. Başı ucunda bulunan hem- şire kızı teskine çalıştı ve: — Dua ediniz kızım! Dedi. Allah, yardım istiyenlerin im- dadına her zaman yetişir. Hemşire bu sırada, vaktı gelen ilâcı hazırlamak için dışarı çıktı. Yalnız kalan Pi- bulet Stuber'in, Dük Lodo- vik'in Hortans'ın âşiki olduğu hakkındaki sözlerini tahattur etti. Vakıa, Dük'ün kendisini seveceğini hiç bir zaman ak- lna getirmiş değildi. Fakat, Lodovik'in bir başka kadını sevmekte olduğu hakkındaki kanaatı, genç kızı derin bir yeise düşürdü, kendisini cihan- da busbütün yalnız sandı! Hemşire tekrar dönerek ya- nına geldi ve Dük'ün hasta- nede olduğunu ve kendisini görmek istediğini bildirdi. Bu hab:r, Pibulet'in vicda- ninda derin 'bir aksülâmel hu- süle getirdi;. demek ki Dük kendisini halâ unutmamıştı! Tegayyübünden endişeye düş- müş demekti! Ve derin bir neş'e hissetti. Ve, İlk iş olarak hemşireden kendisine bir ayna vermesini rica etti. Aynaya bakınca ben- zinin sarılığından, gözlerinin çukurlaşmaşından dolayı bü- yük bir ıstırap hissetti! Daha güzel görünmek için saçlarını biraz düzeltti, intizama koy- du, ve: —Sonu var Ç. Alön K.S. K.S. 773 M.). Taranto 7,50 14 679 K.A.Kâzım — 7,50 16 346 Ş. Riza halefi 8 13 305 Alyoti li. 6,7S 10,50 264 1/2 Jiro ve şü. 6,50 9 243 F. Solari 6,75 11,50) 223 D. Arditi 7 10,50| 212 Albayrak — 9 14,50) 174 Vitel ve şü. 8 — 12,50 120 H. Alberti 7,50 11,50 108 1/2 İ. Talât 6,25 12 106 İ. Kohen 7,50 12,50 70 H. İ. Ahmet 8,50 10,50, 67 S. Celârdin — 9,50 10,50) 55 S. Emin 9,50 13,50 52 J.TarantoMah. 8 11 32 H. Alanyalı 8 9,50) 26 O. Saci 7,50 - 8,50) 17 P. Klark 9,50 - 9,50) 13 K. İzzet 7 8 4 İ,Gazden — 1414 2 Alan. Cevdet 11 11 2 H. Alyoti 1" ış — 3894 832 Ş. Remzi —— 7T —9 317 A. Muhtar — 8:50 9 248 A.Haydar Nafi 9 — 9 206 B. Alazraki 9 9 141 M. J. Taranto 9 9 128 Tütsü T. incir 9 — 9 1872 Zahire satışları: Ç. Alıcı 1191 Buğday : 18 Bakla 4 50 158 K. darı 3 50 5 SO B.Paemuk 42 25 4 Köye Yeni Türk rejimi daha ilk günlerden , itibaren — köyün ehemmiyetini bütün genişliğile kavramıştı. İlk teşkilâtı esasiye kanununda, devlet otoritesini köye götürecek olan kommün teşkilâtı yapılacağı vadediliyor- du. Büyük Millet Meclisinin hararetli celselerinden birinde Atatürk bir münasebetle türk köylüsünün sonsuz faziletlerin- bâahsederken “koylü efendimiz,, demişti. O zamandanberi, ve- rilen bu yönden içinde bazan geniş ve uzun bazen de kısa adımlarla ve fakat durmadan yürümekteyiz. Yeni Türkiyenin köye verdiği ve vermek - iste- diği ehemmiyet hiç şüphesizki tamamiyle yerindedir. Memle- ketin enbüyük istihsal kuvve- ti olan ve umumi nufusun dörtte üçünü teşkil eden bu- yük bir kütlenin ihtiyaçları, temayülleri ve refahları mese- leleri üzerinde — durmamak mümkün değildir. Halkçılık vasfını aziz umdelerinden biri- si sayan yeni rejim, en büyük bhalk yığınına elbette ehemmi- yet verecekti. Köy kanunu, â- şarın kaldırılması işte bu dü- şüncenin ilk verimleridir. Şim- di şurasını itiraf edelim ki : Kö- ye bu kadar ehemmiyet ver- mekle beraber bu iki kanun- dan başka, köy üzerinde he- nüz esaslı bir iş yapılmış de- gildir. Bunün sebebi ise köy meselesinin ilk bakışta olduğu kadar halli kolay ve basit bir iş olmamasıdır. Köy kalkın- ması demek bütün bir cemiyet in soysal veekonomik alanda kalkınması demektir. Soysal meakezi köy olan bir. milletin bu hareketine doğru ve sarsılmaz bir istika- met vermenin ne kadar güç olduğunu ve bunun kaç türlü işlerle kontakt yapacağını yal- nız düşünmek bile jşin büyük lüğünü anlamak - bakımından kâfidir. Köylüyü borçtan kurtarmak, köylünün sıhhat işlerine önem vermek, köyde mektep - yap- mak gibi bazı yerlerdefyapılan tedbirler kâfi değildir. Köy davası bütün bir yurd davası ve yeni rejimin davasıdır. Bu- nun için köy işini birkaç basit nokta üstünde değil bir kül olarak tetkik etmek lâzımdır. Halk hakimiyetinin manası, bu kalkınma ile birlikte yük- selecek ve genişliyecektir. Bü- yük hareketleri daima bir sisteme bağlamalıdır. Sistemsiz hareketler yanlış ve çok defa isabetsizdir. Şu hale göre bu işte biraz yavaş davranmak ve etrafı yoklamak çok zaru- ridir. Köycülük Danimarka'da Şimali Amerikada, Meksika'da Belçikada yepyeni bir anlama- da inkişaf etmektedir. Husui- yetle makinalaşmak ve ziraat- leşmek davalarını birleştirmek ekonomik ve sosyal mihveri (metropollerden ) alarak bü- tün memlekete saçmak fikirle- ri ortaya atılmıştır. * İşte bununiçinköycülük pro- gramını çizerken harekete geç- mezden önce bunları etrafiyle icelemek ve kavramak ve bi- zim memleketimizin de husu- siyetlerini göz önünde tutmak yeni formüller bulmak lâzımdır. K.S. K. S.| Bunun için Dahiliye Vekâle- 6 75| tinde açılan köycülük şubesi- 4 50| ni bu tarzdaki haektin başlan- AAA İA 21/8 SEN,H ABERİ İngiltere, bitaraf kalacaktır. Bir ga- ) zeteye göre, kat'i netice meçhuldur.. Asiler galip gelirse Fransa nın mevcudiyeti sarsılacak îl'LSıZLî- M. Azana buna işaret etti. Âsibir generalise, Fran: sız müdahalesi Fransa için tehlikeli olur, dedi. Ecnebi ameleden 35 bin İ—z;ı-l:k bir kuvvet İspanya'ya gide- cek. Âsilere karşı zehirli gaz kullanılıyor. Cebelüttarık, 20 (Radyo) — Royter ajansına göre, hükü- met tayyarelerinin âsi kuvvet- lere zehirli gaz attıkları henüz belli değildir. Vakıa, İngiltere hükümeti İspanya hükü netine umumi harpte bir miktar ze- hirli gaz vermiştir. Eğer şimdi böyle bir gaz kullanılınışsa, herhalde bu gazlar olacaktır. Paris, 20 (Radyo) — İspan- ya'da bir taraftan dahili harp devam ederken diğer tarafta da Avrupa'da ademi mnüda- hale müzakereleri - devam et- mektedir. Dahili harp, bütün şiddetile devam etmekte ve görülmemiş bir vahşet göste- rilmektedir. Ademi müdahale hususunda İtalya'nın cevabı da henüz ve- rilmemiştir. Dünkü Roma mü- lâkatında hiçbir netice elde edilmemiş ve İtalya — yeniden muşkıılıer çıkarmıştır. Almanya'nın da cevap ver- miş olmakla beraber İtalya ile birleştiği tahmin edilmektedir. İtalya iane toplanmasını da müdahale addetmektedir. Fran- sa bu hususta müzakerata gi- rişmeğe hazır bulunduğunu bildirecektir. Berlin, 20 (Radyo) — Alman hükümeti, bazı ecnebi memba- lardan çıkan ve Burgos'daki âsi hükümeti tanımağa amade olduğuna dair bulunan haber- leri resmen tekzib etmektedir. Roma, 20 (Radyo) — Fran- sa'nın Roma sefiri Kont Dö Şambr'un, dün akşam İtalya hariciye nazırı kont Ciyano ile uzun bir görüşme yap- mıştır. Görüşmelerin — mevzu- zuunu Fransız teklifi hakkında İtalya'nın ihtirazi kayıtları teş- kil eylemiştir. Bu mülâkatta hiçbir netice elde edileme- miştir, Çiyano, İtalya hükü- metinin Paris'ten yeni izahat beklemekte olduğunu söyle- miştir. Madrid, 20 (Radyo) — Ülite de Prese göre Fransız halk cephesi meb'us Pidimye'nin riyasetinde bir heyet gönder- miş ve İspanya'daki halk cep- hesini ıslah kararı vermiştir. Diğer bir habere göre ec- nebi ameleden mürekkeb 35 bin kişilik bir ordu vücuda getirilecektir. Paris, 20 (Radyo) — Umu- mi iş konfederasyonureisi M. Jüo, İspınyı dan dönmüş ve Fransız işçilerine İspanya hak- kındaki müşahedatını bildir- miştir. Fransız amelesi, hükümetin razı olmamasına rağmen — İs- panyol amelesine yardıma ka- rar vermiştir. Sevil, 20 (Radyo) — Ge- neral Kiyepo Dölana ecnebi gazetecilere beyanatla bulu- narak: *“Fransa'nın İtalya dahili iş- lerine müdahalesi istikbalde iki memleket münasebetleri üzerinde elim tesir yapacaktır. İspanya'nın Madrid - aley- hine kalkan kısmı, Fransa'nın bitaraflık maskesi altında ha- rekâtını unutmiyacaktır. Fransa Moskova'nın bir aleti olma: maktadır. Fransa'nın yardımı memleketimize çok zarar ver- miştir,, demiştir. Roma, 20 (Radyo) — İspan- ya cumurrreisi M. Azana, Fran- sız gazetecilerine — beyanatta bulunarak: “İspanyol halk cephesinin âti ve menafii Fransız halk cephesinin istikbal ve mena- fiile yakından alâkadardır. Eğer İspsnya'da. faşizm ga: lebe çalarsa, garbi Akdenizde siyasi vaziyetin ne olacağını tahmin edebilirsiniz. Bu vazi- yet, Fransa'nın mevcudiyetini bile sarsacaktır. Çünkü Balear adaları faşizmin üssübahrisi olacak Fransa'yı Afrika'dan elim surette ayıracaktır. Bu isyanı yapan İspanyol askeri partisi, mukadderatını mevcud diktatörlerden ikisine bağlamıştır. “Bu suretle Fransa'nın ne kadar müşkül vaziyette olduğu kendiliğinden meydana çıkar.., Demiştir. Barselon, 20 ( Radyo ) — Elliberol gazetesi, vaziyetin bir bilânçosunu neşretmiştir. Bu gazeteye göre vaziyet henüz hiçbir tarafın lehinde ını.ısaf etmemiştir. Dcmııkra nin galebesi için cihan de- mokratlarının yardımı lâzımdır. Londra 20 (Radyo) — M. Edenin tatilden dönmesi ha- sebile İngiliz gazeteleri hari: ciye bakanlığında yeni bir fa- aliyet başlıyacağını yazmakta- dırlar. Bu faaliyetin mihverini uluslar sosyetesi islâhati teş- kil edecektir. Değişmiyecek olan İngiliz siyaseti, İspanya işlerine ade- mi müdahale hususunda bir* anlaşmanın yapılması için Fran- sa ile iş birliği siyasctine is- tinad edecektir, Madrid, 20 (A.A) — Mad- rid vesair yerlerde yapılan taharriyat neticesinde ekserisi nakid ve hükümet bonoları olmak üzere mühim miktarda paralar ele geçmekte ve bu paralar milisler tarafından İs- panya bankasına ve diğer emin yerlere konulmaktadır. Araştırmalar devam etmek- tedir. Majork adasında hükümet namına harekâtta bulunan yüz- başı Bago'dan hiçbir haber alınamamıştır. Öyle anlaşılı- yor ki hükümet kuyvetleri iler- leyememişler ve âsiler muvaf- fakıyetle karşı koymaktadırlar. T. Talât T. heyeti reisi İstanbul, 20 (Hususi muha- birimizden) — Kastamoni va- lisi Tevfik Talât, Dahiliye ve- kâleti teftiş heyeti reisliğine tayın cdılmışnr Italya Avusturya or duları Manevrası Veliahd da iştir. ıştıralz ediyor. k ediyor. Mühim İtalyan kuvvetleri toplandı. Avelino, 20 (Radyo) — İtalyan ordusunun ve tayyareleri- nin toplanması büyük bir faaliyet ile ve geniş bir mikyas da- hilinde devam etmektedir. Burada şimdiden mühim kuvvetler toplanmıştır. İrpinya'da 38 fırka piyade toplanmıştır. Bugün general Baostroki beklenmektedir. Veliahd da bizzat manevralara iştirak etmek üzere buraya gelmiştir. Bu manevralar münasebetiyle yeniden birçok askeri yollar vücuda getirilmektedir. inşasına devam edilecektir. Manevralardan sonra da bu yolların Şarno ve Montello'ya birçok asker loplıınmışııı_. Viyana, 20 (Radyo)— Avusturya ordusunun manevralarına Karantiya'da başlanmıştır. Başvekil M. Şuşnig bu manevralarda hazır bulunmıyacaktır. Masavva, 20 (Radyo)— Kızıl deniz İtalyan filosunun ku- mandasını Konter amınıl “Basen deruhte etmiştir. Ingiltere Kralı Yunan Kralı ile Görüştü- Korfo, 20 (Radyo) — İngiliz kralı sekizinci Edvard bugün yatlarile Korfo'ya vasıl olmuş ve Yunan kralını ikamet etmekte olduğu köşkte ziyaret etmiştir. İngiliz kralı istikbal ve mera- sim istemediğinden bu geliş ve ziyaret çok sâkinane olmuştur.