27 Ağustos 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 5

27 Ağustos 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 5

Birinci Fransow BÜYÜK TARİHİ TEFRİKA 71 Fransova'nın rehin çocukları Fransızca'yı unutmuşlardı.. 25 — Küçük esirler Şarlken, kral Fransova ye- rine gebin aldığı iki küçük prense çok fena muamele yaptı. Bunları Afrika'dan veya korsanlardan alınmış - esirler 'gibi muameleye tâbi tuttu. Ne olur ne olmaz diyerek ve firarlarına meydan verme- mek için Kastil dağlarında, en sarp ve haşin bir yerde bulunan bir şatoya gönderdi. Bu şato, bir kartal yuvasını andırıyordu. En kaba ve haşin askerleri bu iki çocuğa muha- fız tayin etti. Çocuklara sade İspanyol'ca hitab ediliyordu. bu iki esirin henüz hiçbir şey- den haberleri olmıyan iki ço- cuk olduğunu unutmuş - gibi hareket ettiler. Yanlarına dost veya düşman hiçbir kimseyi sokmadılar. Bizzat kraliçe Eleonor, yani çocukların müstakbel annesi de çocuklarla kolayını bulamadı! Kamlrey'de iki ihtiyar kraliçe müzakerata başladıkları zaman, Fransova'nın annesi pek bü- yük güçlükle emin adamların- dan birisini çocukların yanına göndermek ala: bildi Bu emin adam, Zındancılar üveği temas müsaadesini pek büyük meşakkatlarla Pedrazza şato- suna varabildi; ku- mandanı, vesveseli - ve çok kötü bir adamdı. Bunun için ancak uzun müzakere ve mü- nakaşalardan sonra validei kralinin adamının çocukların müsaade etti. şatonun bu emin yanına girmesine Fakat kendisi de beraber olmak şartile! Birçok dehlizlerden geçti- ler, birçok merdivenlerden inib çıktılar, nihayet alçak bir kapı önüne geldiler Kapı açıldı. Kral Fransova- nin memurüu mahsusu gayet az aydınlatılmış ve çıplak bir odaya girdi. Sefil bir surette giyinmiş, benizleri sarı ve 3 metre kalınlıkta dıvara oyul- muş ve demir parmaklıklı pen- çerenin kenarına oturmuş - iki zavallı gördü. Çocukların kuçaklarında bi- rer küçük köpek vardı. Bu adam validei kraliye gönderdiği mektupta der ki: “Burası, ancak en büyük canilere yaraşan bir yerdi. Benim sinyorlarım gibi iki küçük masumun burada bulu- huşu yüreklerimi yaraladı gözlerimden hemen yaşlar bo- şandı!,, ve Valideci kralinin emin adamı tcessürüne hâkim olmağa” ça- lışarak çocuklara yaklaştı ve büyük Aannelerinin selâm ve Muhabbetini tebliğ etti. Cere- Yan eden müzakereleri haber Verdi; yakında Fransa'ya dö- hebileceklerini mideledi! Veliahd, mahzun bir tavırla bunları dinledi. Sonra muha- fizlarından birisine dönerek SPanyol'ca: Adam akıllı anlıyama- _d'm Eğer babam kralın me- Hüru mahsnsu İspanyol'ca bi- “Yorsa, bana bu dilden söyle- iklerini tekrarlasın! Dedi. ı | Çeviren: F. Şemseddin Benlioğlu| esarette Memuru mahsus, veliahdla kardeşinin dört sene gibi uzun süren bir esarette kendi dille- rine yabancı kaldıklarını tees- sürle gördü ve vaziyeti çocuk- lara İspanyolca izah etti, Çocuklar, İspanyolca olarak babaları, büyük anneleri, hala | ve kardeşleri hakkında birçok şeyler sordular; cevaplarını al- dılar. Fransova, artık olan çocuklarının boy ölçüle- istemişti; tukların boy- büyümüş rini öğrenmek me- muru mahsus ç larını ölçmek için ileri gidince, şato kumandanı mani oldu ve bütün ricala- mahsus bir daha bundan sonra, rina rağmen memuru çocukların yanına sokulmadı. Bunun üzerine şatoyu terk etti. küçük prensler — kur- tulmak için on ay daha bek- lemek mecburiyetinde idiler. —Sonu var— Rebeka —— Ali adında biri tarafından kaçırıldı. Namazgâhta bir kız kaçır- ma vak'ası , olmuştur. Etem oğlu Ali adında 17 yaşlarında bir genç, Yako kızı 16 yaşın- ebekayı kaçırmış ve kir- Rebekanın ası Ali aleyhine dava aç mıştır. Tahkikatımıza göre Re- baka vak'ayı şu süretle an- latmaktadır: Ali ile iki seneye yakın bir zamandanberi sevişiyoruz. Nihayet birbirimizle evlenme- ğe karar dik, fakat b bamla anam, Ali ile evlenme- me olmıyorlardı. — Salı Namazgâhta evimiz civarında buluştum ve kaçmak * istediğimi, ba- bamla anamin, beni kendisine başka türlü vermiyeceklerini söyledim. Birlikte Karşıyaka- vakte kadi ve razı günü — kendisile ona ya giltim, gezdik, sonra benim tek üzerinc Alinin evine gittik. Gece Alinin evinde kaldım ve kendisini çok sevdiğim için teslim oldum. O da | lar rızamla beni seviyor ve evlene Yaşım 16 de; nüfusa küçük —.aıdırıııışl. Şimdi yaşımı büyüteceğim - ve Ali ile evlencceğim. Babası Yako ise, kızının henüz 15 yaşında bulunduğu: nu iddi etmektedir. Sulh ceza hâkimliğ ticvap edilen Ali tevkif edil- miştir. Tahkikata devam olu- nacaktır. Rebeka iri yarı, sa- rışın ve güzel bir kızdır. Ya- şıni üsülen büyütünce Ali ile evlenecektir. ve o vakit Ali- nin de serbest bırakılacağı tahmin ediliyor. Balıkçılar arasında kordon'da balıkha- nede balıkçı İzmir'li Muzaffer seyyar — balıkçı - Aydın'lı Hayım arasında balık - selesi yüzünden kavga çıkmış, Mu- zaffer, yanında taşıdığı 14 santim uzunluğundaki bıçakla Hayım'ı yaralamak - istemişse- se de saldırdığı bıçak boşa gitmiştir. Muzaffer zabıtaca tutulmuştur. Birinci ile ANLU#/&'#%İ Tebliğ memurları ve tahsildarlar arasında Maaştan ücrete geçirilecek ve müdde. tini dolduranlar tekaüt edilecekler. 5 Madrld " L . 'Düştü mü? aB Miş ö rakei — Başı Tinci sahifede — Moskova, â5 (A.A) Tas Ajansı bildiriyor: Dişişleri 'komiseri - Litvinof maslahatgüzarı M. Payar ile İspanya vaziyeti hakkında bir mülâkatta bu- lunmuştur, Mülâkatta takibe- dilecek hattı ha talar teati edi hütlerin — yap olunmaktadır: 1 — İspanya'ya müstemlekelerile ve Fas'ın İs- panyol mıntakasına doğrudan transit olarak dün Fransız ete dair no- tir. Şu taah- acağı tahmin İspanyol doğruya yeya yeniden her türlü silâh, cep- bane, harb levazımı, — tayy ve tayyare aleti ve harb ge- sinin men'i, ğın bundan tratolara da mileri teşmili, 3 — Bu taahhütlerin yerine getirilmesi için alınan tedbir- lerin itilâfa girecek memleket- lere bildirilmesi Fransız ve İngiliz hükümet- lerinden ayrı olarak Almanya, İtalya ve Portekiz bükümetle- ri de bu beyannameye iştirak edinca itilâf tatbik geçecektir. Burgoz, 26 (Radyo) rid - Geteka miştir. i Madrid, 26 (Radyo) — Âsi ler birçok hapishaneleri bom- ba ile berhava etmişlerdir. Bıınıh'ı maksat, Mili edildiklerini mevkiine Mad- yolu da in gizle- da müdafaa deyam M 26 (Radyo) — Di- vanıharb mesaisine devam et- mekte ve Madrid ile Barse- lon'da kıyam etmiş olanların selerini yapmaktadır. ile muhak Madrid kışlaları isyanı medhaldar olanlardan on dört kişinin idamı beklenmektedir. Birçok zabitlere de kürek ce- zadı: verilmiştir: Lizbon, 26 ( Radyo ) — Âsiler Oviyedoya yardım için mesai sarfetmektedirler. Maa- mafih, bu teşebbüs henüz mu- vaffak olmuş değildir. Hükü- met kılt'alarının mukabil taar- ruzları muvaffak - olmaktadır. Oviyedo'da mahsur olan âsi- lerin ancak 40 günlük su ve 20 günlük yiyecekleri vardır. Enday, 26 (Radyo) — Âsi- ler bugün büyük — kuvvetlerle İrun'a taarruz etmişlerdir. Fa- kat hükümet kıt'aları bu taar. ruzu da defetmişlerdir. Âsi tayyareler hükümete sadık olan yerlere mütemadi- yen bomba atmaktadırlar. Bu yüzden çok telefat vardır. Bir habere göre Âsiler mitralyözlü oto- muvaffak İrun yolunu dört mobil ile geçme olmuşlardır. Bundan başka şiddetli bir bombardıman ile şehre büyük zararlar - veril- miştir. Lizbon, 26 (A.A) — İspan ya hükümetine ait bir askeri tayyare Valede Lesika cıva- rında yere inmiştir. İçindeki subaytar millicilere iltihak et mek üzere Madrid civarındaki Getafeden uçtuklarını, fakat yollarım — şaşırdıklarından ve benzinleri de tükendiğinden Portekiz topraklarında yere inmiye mecbur - kaldıklarını söylemişlerdir. Tayyare müsadere muşiur. Lontdra, 26 (A.A(— Times olun- kesil- | Maliye Vekâleti teşkilât ve | vazifeleri hakkındaki 2996 sa- | yılı kanunun muvakkat 3 üncü | maddesinde (Bu kanunla ma aşları ücrete tahvil memurlardan, ve daha ziyade hizmet etmiş olanlar tekaüde sevk olunurlar. Hizmet müddeti 20 sene ve daha ziyade olanlara tekaüt müddetini dolduruncaya kadar eski bu müddetin bitmesinde teka- ütlükleri icra edilir, bunlardan 25 seneyi doldurmadan her- hangi bir sebeble olursa ol- îPn ayrılanlar — hiz- edilmiş olan sence maaşları verilerek sun va met üde sevkedilirler. Hizmet m detleri 30 seneden az ol ların maaşl eski e aid tekaüd hakları ıııah[ıı kalmak üzere istihdamlarına devam olunur) denilm-ktedir. 2996 numaralı kanunun mül- hakatta 31 Ağustos 1936 ta- rihinden itibaren tatbikine ge- çileceğinden bu tarihte mez- kür madde mucibince yapıla- cak muamele Maliye Vekâle- tince Şu suretle tavzih edil- miştir: Bu madde aşları - üc mucibince ma- tahvil — olunan memurlar şunlardır: 1 — Tahakkuk tebliğ me- murları, 2 — Tahsil- tebliğ memür- ları, 3 — Piyade tahsildarları, 4 — Süvari tahsildarları 5 — Şube evelce bu vazifede piyade tahsildarları. 1 — Bu memurlardan 31 Ağustos 936 tarihinde fiilen 25 söne hizmat - etmiş ' buli: nanlar bu tarihte - rizalarına bakılmaksızın resen tekaüde sevkedileceklerdir. 2 — Bu memurlardan 31 Ağustos tarihinde fiili hizmet müddetleri 20 sene veya da- ha ziyade, fakat 25 sencden noksan olanların 25 seneyi dolduruncıya kadar eski ma- aşlarile istihdamlarına devam edilecektir. Bu müddetin hi- tamında birinci madde muci- bince bunların da resen te- kaütlükleri icra olunacaktır. Ancak bunlardan 25 seneyi doldurmadan istifa, işden men ve Vekâlet vazifeden mahkümiyet gibi herhangi bir sebeble olursa olsun den ayrılanlar 1683 numaralı kanununun 26 1ncı maddesi hükmü dairesinde hizmet müd- detlerine göre tekaüde sevk edilirler. 3 — Maaşları ücrete tahvil edilen memurlardan 31 Ağus- tos tarihinde fili bizmet müd- deti 20 seneye baliğ olmamış bulunanların maaşlı memuriyet müddetine ait tekaüd hakları mahfuz kalmak üzere ücretle istihdamlarına devam olunur, yalnız ücretli olan yeni vazife- lerinden istifa suretile ayrılan: larla herhangi bir suretle va- MN TT YST SAÇ SAA ADGAT gazetesinin hususi muhabiri Lizbon'dan gelen Rabat yoluyle ulaştırılan bir habere göre, Son zamanlarda İspan- yol gemileri taralından taharri ve muayene edilmiş olan Ka- merun adındaki Alman vapu- runun Lizbon'a 8 ton harb malzemesi çıkarmış olduğunu bildirmektedir te darları, kullanılan emrine alınma veya mütevellid vazile- ve filen 25 | zifelerine nihayet verilenlere istedikleri takdirde 1683 nu- maralı tekaüd kanununun 26 cı maddesi müddetlerine göre istihkakları verilerek tekaüdlükle alâkaları kesilir. 4 — 2 inci Bince maaşlı olarak istihdam- larına devam edilecek memurların istihkakları 145 nci faslın birinci daimi müstah- demler ücretinden verilecektir. $ — 1683 nıını'ıı'ılı kanu- nun suç dola; mucibince — hizmet madde muci- olan Fransa maİıasa rayamı alınıyor? —at 24 . a— — Başı TP inci sayfada — Raportöre göre Fransa'nın müstemlekeler — hâriç olmak üzere kuvveti Alman'ların ha- zeri kuvvetlerinden çok dun- dur. Raportör: — Majino hattına, tanklara, mühim hava kuvvetlerine ma- lik olduğumuz söylenmektedir. | Bunlar yalan değildir; fakat Hitler'in yeni askeri tedbirleri yânında: bu. hiçtir. So istinad ettiğimiz de doğrudur; fakat' bizi şimdi dört taraftan sarmak istemektedirler. Bunun için İtalya ile askeri bir an laşma, Fransaının düşecektir. “Fransa ileİtalya'nın uzlaş- ması nisbeten — kolaydır.,, de- miştir; Paris, 26 (Radyo) — Cumur reisi Paris'e pazartesi günü dönecektir. menafiine Cumur reisinin riyasetinde bir kabine içtimar yapılacak ve M. Lebrun bundan sonra Voklüs'e giderek büyük ma- nevralarda hazır bulunacaktır. Bu manevraya on beşinci kolordu ile altıncı kolordu iş- tirak edecektir. Ecnebi ataşe- militerler de manevraları takip edeceklerdir. Alp'lardan ruza karşı mukabeledir. Berlin, 25 (AA) — D. N. B. Ajansı bildiriyor : “Almanya'nın ihtiyati ted- biri,, başlığı altında Voelki- scher Beobahter gazetesi neş- rettiği bir makalede, laal as- keri hizmeti bir sene yerine iki sene olarak tesbit eden emirnameyi tahlil etmekte ve Şimdiye kadar İzmirde Manevranın tezi | gelecek bir taar- | | Borsada Üzüm satışları: çe Ahcı KSi 716 Alyoti bira, 25 542 Y. |. Talât 75 295 K. Kâzım |285 A. B. üzümcü 8 273 Vitel 8 2 255 M. ). Taranto 9 1188 D. Arditi 8 1155 H. Alyoti — 9 İ53 Beşikçi x. 119 H. Alberti |100 T. Debbas | 85 B.S. Alazra. 8 53 J. Kohen 7 Ş. Riza halef.10 Y.E. Bencn. 8 P. Paci 9 T. Erman 97 4 J. Taran, ma.l1 ) 10 7 8 8 10171 119613 İncir salışları: . Alıcı K. S. 1041 Tütsü te, in. 7 181 Göldeli İzzet 8 375 167 H. Şeşbeş © 141 B. S. Alazra. 9 82 Ş. Riza halef. 7 875 67 B. Franko — 8 75 20 A. Karasu 7 | 1699 8606 10305 Zahire satışları: Ç. Cinsi KS 493 Buğday — 6 25 2121 Bakla 5 56 Kumdarı 4 14 Nohut 5 50 pamuk 43 . tabak yü. 56 men hemen bütün memleket- lerde bu hizmetin bir seneden fazla ol tmektedir.| Gazete, Almanya'nın, bu hareketi ile öteki memleket. lerin hattı hareketine uymak- tan başka birşey yapmadığını )aırr—_ıkludır Alman hükümeti tarafından | alınmış olan tedbir, bütün | millcte pek haklı olarak emei yet, rahatlık tesiri vermek- tedir. Milyonlarca — Alman, umumi harbin facialarını ya> şamışlar ve bu faciaları unut- | mamışlardır. Bunun için aldığı | bu tedbirden dolayı Alman- | ya'ya harpcüyane bir maksat | takibettiği söylenemez. Çünkü Almanya asla harp istemez. Almanya ancak harpten ken- dini muhafaza etmek arzsun- dadır. Ve onun içindir ki bu gibi ihtiyat tedbirleri almak mecburiyetindedir. Sulh şimdi Almanya - için | her zamankinden daha sağlam | bir şekilde temin edilmiş bu- | lunmaktadır. niyı görülmemiş müthiş bir SIRK arsıulusal 9 eylül panayırı münasebetile kül- türparkta bütün dünyaca tanınmış büyük KLUKEFSİ SiRKi Panayırın resmi küşadından itibaren: KLUKEFSi SiRKi Husususi trenle Köstenceye ve oradan 6000 tonluk hususi bir Türk vapurile İzmire gelecektir. KLUKEFSi SiRKi 40 büyük vagondan ibaret olup 100 adet muhtelif vahşi hayvan, 4tane beheri 12 tonluk fil, aslanlar, kap- lanlar, ayılar, maymunlar vesair vahşi hayvanlardan ımirtkkeiıır.