10 Ekim 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

10 Ekim 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

«4f Sayta 4 Yabancı gazetelere göre Italya, Rusva ile pek bo- zuşmak istemiyor Bilhassa Akdeniz'de bir İngılız çem: berine düşmekten korkuyor. Npye Fraye Prese - gazete- sine Roma'dan . bildiriliyor: İtalya'nın Rusya'ya karşı olan durumu iki suretle teba- rüz ettirilebilir. Faşizm bir taraftan üçüncü faşist diş politikası, hâlen esaslı bir surette antisovyet bir tavır takınmıyacaktır. ltalya ve Rusya'nın diş po- litikadaki meyillerinin oldukça büyük bir tezadı ilade etmek- enternasyonali iç politikasında l te olması, günün birinde bu en büyük bir düşman diye telâkki etmekte ve bir. tesa- nüd derecesinde değilse bile, başka memleketlerde Bolşe- vizm ile mücadele eden tek- mil siyasi gruplarla büyük ölçüde bir sempati çerçivesi içinde yaşamakladır. Fakat diğer taraftan da - İtalya, dış politika mes'elelerinde, parti politikasındaki meyillerile Rus- ya'yı ölçmiyor; bilâkis kendi- sine hatırı sayılır ve hattâ ica- bında İtalya'nın menfaatlerine yardımı dokunabilecek - poli- tik bir ikudret faktörü gözü ile bakıyor. Bu telâkki ve mülâhazadır ki, vaktile Roma hükümetini Rusya'nın Milletler Cemiyetine girmesi için çalıştırmıştır. Bu- günkü günde İtalya, gene ayni kaygularla, Rusya'ya karşi ide- olojik bir haçlılar seferine gi- rişilmesinin aleyhindedir. İtal- yan'ların takındıkları bu tavyır Nurenberg - parti — toplantısı münasebetile de kendini belli etmiştir. İtalya gazeteleri, her ne ka: dar antibolşevik nutukları bü- yük başlık ve puntolarla te- beröz ettirdilerse de, doğru- dan doğruya kendi fikirlerini de katarak Sovyetler - Birliği aleyhinde herhangi bir suretle propaganda faaliyetinde bu- lunmaktan çekindiler. İtalya- nın bir Akdeniz devleti ol- ması itibarile — İspanya'daki hâdiselerin kendisini çok ya- kından —alâkadar etmesine, zecri tedbirler mes'elesinde Rusya'nın İngiltere'den ziyade kendisine muarız bulunmasına ve faşizmin fkomünist ideolo- jisini kayıd ve şartsız red- detmekte olmasına rağmen, ANADOLU Günlük siyasal gazete Sahip ve başyazganı Haydar Rüşdü ÖKTEM Umumt neştiyat ve yazı işleri * müdürü: Hamdi Nüzhet İdarehanesi: İzmir İkinci Beyler sokağı C. Halk partisi binası içinde Telgraf: İsmir ANADOLU Telefon: 2776 — Posta kutusu 405 ABONE ŞERAİTİ Yallığı 1200, altı aylığı 700, aylığı 500 kuruştur Yabancı memleketler için senelik abone ücreti 27 Tiradır Her yerde 5 kuruştar ANADOLU MATBAASINDA BASILMIŞTIR uç| — sünü geçmiş nüshalar 25 kuruştur.| )ğretmenler okusun! ş. Orta, Lise okullarının bütün kitapları geldi Ahmet Etiman kitap evi Müşterilerinin değerli ilgilerine dayanarak İzmir'e yaraşacak şekilde - genişletilmiştir. . . . Ahmet Etiman kitap evi Kültür Bakanlığımın okul kitapları ile diğer bütün eserleri gü- hÜ gününe takip eden ve en müsait fiatlerle sayın müşteri- lerini memnun eden İzmir'in biricik kitap ve kırtasiye deposudur. Hariçten siparişler iskontolu fiatlerle ve sür- atle gönderilir. Hükümet caddesi No. 58 - 60 — Telefon (2535 iki memleket arasındaki mü- nasebetlerin — iyileşmiyeceğine delâlet etmez. Kaldı ki, İtalya, daha iyi münasebetlerin inki- şaf imkânlarına çıkan' bu gibi kapıları kapamak - niyetinde değildir. İtalya'nın takındığı bu tav rın asıl sarih sebebi, Londra- nın politik faaliyetine karşı Roma'da hissedilmekte olan güvensizliktir. Habeşistan zabtedilkten son- ra Roma, bir yandan İtalyan- ların yeni sömürge topraklarını kendilerinden yalnız bir har- bin ayırabileceğini Londra'ya anlattı; fakat diğer taraftan da Habeşistanı ele geçirmeleri üze- rine, sömürge isteklerinin tat- min edilmiş olduğunu, İngiliz- lerin kızıl denizdeki ve dola- yısile Afrika'daki menfaatle- rine halel getirmek istemedi- ğini bildirdi. Bilâkis, milletler cemiyeti ve Londra ile olan anlaşmazlığırın — tasfiyesinden sonra, İngiltere ile ananevi dostluk münasebetlerine tek- rar girişmeğe amade olduğu- nu da söyledi. Filhakika, çok geçmeden İtalya ile İngiltere arasında gerginlik hatifler gibi oldu ve politika bakımından her iki tarafın anlaşma yoluna girdik- leri görüldü. Akdeniz seyahatleri işte bu atmosfere rastlamaktadır. Bu seyahatlerin tesiri altında ka- lan İtalyan'ların — itimadsızlığı tekrar canlandı. Ciyornale — dİtalia ve Tori- no'da çıkan Stampa gibi ga zeteler, bu seyahatlerle güdü- len gayenin, bir harb takdi- rinde büyük bir tazyik yapa- bilmek - için, — İtalya'yı bir çenber olduğunu açıktan açı- ğa ortaya attılar. İngiliz politikasının tehdidi altında bulunmak duygusunun İtalya'nın lokarno mes'elesine karşı takınacağı tavır üzerinde tesirli olacağına şüphe yoktu. Nitekim bu vaziyetle alâkadar olmak üzere Ciyornale d'ltalia, yeni bir lokarnonun kurulması etrafında. girişilecek olan gö- rüşmelerden evel, bu andlaş- mayı imzalıyacak — devletler arasındaki münasebele vüzuh verilmesi lânmgeldiğini ileri sürdü, Bir yangın Kebek (Kanada), 9 (Radyo) - Büyük bir yangın neticesinde belediye dairesi ve 11 büyük bina yanmıştır. Şarkılara dair Mal canın yonguıdır, der- ler. Meğer ne doğru imiş : — Anam olasın Ömer, Vayyyyyyl Diye, karım ağtısı nev'inden bir şarkı vardır. Siz de duy- muşsünüzdür. Bu şarkıyı, İz mir'li Zeki namında bir zat bestelemiş. Ve birçoklarının yap- tıkları gibi, gülte sahibi ola- rak ta kendisini göstermiş. Aylar var ki, bu mes'elenin münakaşası yapılıyor. Şimdi de Urfalı deli Mehmed na- mında biri çıkmış; — Bu şarkı benimdir. Diyormuş. Birşeye malik ve sahip olmak. Elbette güzel- dir amma, o şey, para etse, birşeye benzese baril Gramofonda, — Vayyyyyl Diye zırıldadıkça, (Anâm ola- sın Ömer) şeklindeki mısralar, sevdiği erkekten dişilik iste- dikçe böyle bir nesneye sa- hip olmak iddiası, bir hayli gülünç ve enteresan olsa gerek. Bestekâr Zeki'nin yerine ben olsam şarkıyı; — Babam olasın Ömerl! Şekline kor, kendime mal ederdim. Fakat kahvehaneler- de avaz avaz yükselen;"Vayyyy. şeklindeki narayı da kaldır- mak şartile.. *.. Muhakkak ki, musikimizde bir beste ve güfte katliâmı vardır. Hele bazı şarkılar, çat- lak kadın sesleri ile karışık, öyle bir tesir yapıyor ki, in- san kendisini, Konya'nın şu maruf ve eski oturak âlemin- de saniyor. Meselâ Eminem, diye birşey tutturmuşlar. Bir mısrar da : — "Gözlerinin altı çukur Eminem.,, Şeklindedir. Kulağıma ve hafızama çivi gibi saplanmış, bir türlü çıkmıyor. Eski çap- kın gençler bunu düydükça, keyfe geliyorlar. Ne tahayyül ettiklerini ben bilirim : Tenha mahalle evlerinde, kırda, övada, kadın oynattık- larını. Ellerde kaşık, zilli maşa; sazlar çalıyor, defler vurulu- yor ve kaşları rastıklı, saçları bele kadar düşmüş bir kadın, göbek ata ata, gerdan kıra kıra, topuk üstünde fırımıl fırıl dönüyor. 'Kadehler tıngir tingir. dö- lup boşalmaktan ve köçekler- den biri de : — “Gözlerinin altı çukur Eminemi,, Diyerek ötmektedir. Bu ba- yat ve pis nesneler şimdi, otu- rak âleminden bas-bayağı gra- molonlara, sazlara girmiş, otur: muş. Hele — telefunkenlerle öbür mahalle ve caddelere kadar aksederken, kendi he- sabıma, sokaklarda eli kaşıklı eski köçeklerin şıkır şıkir. öy- nadıklarını sanıyor da utanı- yorum. Çimdik gi eli leeiğÜneeelüree dd el Belçika - Fransız ittifakı yok mu?.. Brüksel, 9 (Radyo) — Sabık milli müdafaa bakanı M. De- vera, askeri vaziyetten bahse- derken: — Bizi Fransa'ya bağlıyan bir ittifak yoktur ve bilhassa Sovyet — Fransa misakından sonra, böyle bir ihtimal de kalmamıştır, demiştir. ANADOLU YELRFON YIkRLORAF KELSıZLE Bir İtalyan haberine İbakılırsa Eden Fransa'ya, Rusya'ya dayanmamasını söylemiş. Lehistan bundan kuşkulanıyormuş. Sosyete siyasi komisyonu Suriye mes'elesinden Fransa'yı tak: dir etti. Filistin hâdiselerine karşı teessüflerini bildirdi. Roma; 9 (Rad- yo)— Sağlam me- nabiden alınan ha- berlere göre, M. Blum, M.Delbos ve M .|Eden'in Cenev- re'deki temas ve mülâkatlarında ve bugün yapılan mü- lâkatlarda M.Eden Fransa ricaline Al- manya'nın malüm sual listesine bu- günlerde cevap ve- receğini temin et- miştir. Roma mahafili, M. Eden'in Fransa hükümetine Moskova siyasetine istinad etmemesini tavsiye ettiği kanaatindedir. M. Bek'in, Montekarlo'da M. Eden'e Lehistan'ın bu siya- setten kuşkulandığını — söyle- diği de söylenmektedir. Paris'ten alınan diğer bir habere göre Fransa'nın Ber- lin sefiri, Paris'ten ayrılmaz- dan evel yeni değişiklikler al- mıştır. Cenevre, 9 (Radyo) — İk- tısadi ve mali komite bugün mesaisine devam etmiştir. Fransa iktısad bakanı M. Spinas Paris'ten buraya gel- miştir. İngiliz amele ve lspanya ışlerı Adzmı müdulıalede Henüz bir Karar vermediler.. Edimburg, 8 (A.A) — Ame- le parlisi kongresi İspanya hükümeti tarafından kongreye ve amele milli konseyine ya- pılan şikâyetler hakkında Ne- ville Chamberlain ile görüş- mek üzere reis Atlee ile Geen- voodun Londra'ya gitmelerine karar vermiştir. Her ikisi de cumagünü Edimburga dönecekler ve mü- lâkatları hakkında kongreye izahatta bulunacaklardır. Tasrih edildiğine göre ame- le partisi bu mülâkatın neti- cesini anlamadan İspanya iş- lerine ademi müdahale saha- sında hiçbir. karar vermiye- ceklir. Leon Blum Kabinesi. Komünistleri Himaye ediyormuş Paris, 8 (A.A) — Meb'usan meclisinin muhalefrt partileri aralarında yaptıkları müşte- rek bir. toplantıda hükümeti, komünistleri himaye etmekle ittiham eden ve bu yüzden diğer Avrupa memleketlerinde başgösteren endişeleri bildiren bir karar sureti kabul etmiş- lerdir, Asamblede Fransız murahhas heyeti Cenevre, 9 (A.A) — Asamble Milletler cemiyeti paktı pren- siplerinin tatbiki işini tetkik etmek Üüzere büronun teklif ettiği umumi bir komisyon ihdasını kabul “etmiştir. Bu komisyon ilk toplantısını Cuma günü yapacaktır. Cenevre, 9 (A.A) — Millet- ler cemiyetinin siyasi komis- yonu mandalar mes'elesini tet- kik ettikten sonra asambleye teklif edilecek karar suretini kabul etmiştir. Bu karar sure- tinde Suriye ve Lübnan'ın is- tiklâle doğru gitmesi için Fran- sa'nın sarfettiği gayretler tak- dir olunmakta ve istiklâl mes'e- lelerine aid mes'elelerin adi- Paris'te umumi Toplantı yasak Parıste3:3607grevcı var. Komünist gaze- tesinin beyannamesi. Paris, 9 (A.A) — Dün ak- şam bütün Fransa'daki grev- cilerin mecmuu — 33,007 idi. Bunların 7855 i Siene mınta- kasındadır. Paris, 9 (A.A) — Komünist partisi partinin gazetesi olan Humanite neşrettiği bir be- yannamede dahiliye bakanı Salengron'un Paris'te umumi toplantıları yasak etmiş olma- sını şiddetle tenkid etmekte ve parlamentonun tekrar top- landığı vakit derhal bu işe mü- dahale etmesini istemektedir. Komünist partisi keza fes- hedilmiş olan cemiyetler hak- kındaki yasağın fili olması hususunda ısrar eylemektedir. Paris, 9 (A.A) — Feshedil- diği halde tekrar gayri kanuni olarak teşekkül ettiği iddia- sile geçen ay Fransız sosyal partisi aleyhine girişilen adli takibat dolayısile mezkür parti reisi Larogue hazır olduğu halde parti merkezinde Laro- gu'in Paris ve Versailles'deki evinde ve diğer yirmi yerde taharriyat yapılmış ve ele ge- çen eşya ve vesikalar istintak hâkimine tevdi olunmuştur. Paris, 9 (Radyo) — M. Blum dün sayfiyeden dönmüş, Ko- münist partisi sekreteri M. Dükloz'u kabul etmiş ve Meç mitingi hakkında görüşmüştür. lâne bir tarzda #halledileceği hususunda itimad beyan olut” maktadır. Gene bu karar - süretinde Filistin'de Nisandanberi dcvım eden karışıklıklara tesadüf edik mekte, buralarda sükünun süf” 'atle teessüs edilebileceği ümi” di izhar olunmaktadır. Ve man” dater devletin tahkikatın bitâ” raflığına karşı itimad göıleru' mektedir. —a Faşistlerin Fran | sa'daki şefleri —a e— Hükümet aleyhine Atıb tuttu.. Miralay Dolarok Paris, 9 (Padyo) — Kolo: nel Dolarok'a aid müessese- ler ve miralayın evinde yapı- lan taharriyatta bir ruvelver ve bir hançer bulunmuştur. Yalnız miralay Dolarok evinin taharrisi sırasında: — Moskova emrile hareket edenlerin evimi taharrisine ta- hammül edemem! Diye bağır- miış ve hükümet aleyhinde sözler söylemiştir. Bu sebeple hakkında takibat yapılacaktır. İtalyan askerle- rinin faaliyeti. Gore'ye doğru yürü- yüş devamda. Adis - Ababa, 9 (A.A) — General Garibaldi Gore'ye ilerilemekte olan kuvvetleri teftiş etmiştir. Ayni zamanda Valega - Adis-Ababa — yolunu gözden geçirmiştir. Birçok kim- seler dehalet etmektedirler. Roma'dan verilen haberlere göre İtalyan kıt'aları garbi Habeşistan'ı istilâya — başla- mıştır. Hartom'dan bildiriliyor, Go- re İngiliz konsolosu Gambe- lan'a varmıştır. Ras İmru'da gelmek üzere- dir. Buradan Hartom'a geçe- ceklerdir. 10 /10/ 936f l: SON HABER