10 Ekim 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

10 Ekim 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

| L v | ı Sayla 6 O baber tabakkuk Madrid . | tehlikede.. —-0 .— ' —Baştarafı 1 inci sayfada—, Valadolid, 9 (Radyo) — Âsiler Siğuenca'yı içgal etmişlerdir. Bu ettiği —takdirde Madrid'in şimalle muvasalası ke- #ilmiş olacaktır. Âi tayyareler bombalarla Ara- T — moczi de tahrip etmişlerdir. Bevil, 9 (Radyo) — Âsiler şi- mal cephesinde Figença'yı, Madrid pimslinde Neval Peral mevküni almışlardır. Madrid - Valansiya yolu tayya- “relerle tahrip edilmiştir. K İspanyol faşistleri reisi Anton. — yo Primo de Rivera, yakım bir 2a- manda idam edilecektir. Paris, 9 (Radyoy — Mad- rid'in ihatası gün geçtikce ta- mamlanmaktadır. Şimalde bulunan âsiler Mad- rid'e doğru ilerilemişlerdir. Madrid'i 3 kolordu almak için sarmağa çalışmaktadır. Burgos'ta, Barselon'dan Oye- do'nun sukutu hakkında çıka- rılan haberler tekzibedilmek- tedir. Londra, 9 (Radyo) — İngi- liz faşistleri reisi M. Ozvald Süzley, geçen Pazartesi Bet- lin'e gitmiş ve bugün Lond- «ra'ya dönmüştür. Irlanda faşistleri reisi O'dü- fi Irlanda faşist gönüllülerinin Burgoz'da bilfül çalıştıklarını söylemiştir. Sevil, 9 (Radyo) — Mad: rid'de gece ve gündüz tah- kimat yapılmaktadır. Âsilerler tayyarelerle Mad- rid'e binlerce beyanname at- mışlar ve halkı teslim olmağa davet etmişlerdir. Endülüs cephesinde iki muh: rip Motriko'yu bombardıman etmiştir. Sevil, 9 (Radyo) — Toledo cephesinde nasyonalistler 4 kasaba işgal etmişler ve Na- val Kartero'nnn 16 kilometre yakınine sokulmuşlardır. Paris, 9 (Radyo) — Mad- rid'den gelen haberler, çocuk- z ların şehirden çıkarıldığı ha- vadisini teyid etmektedir. Şimdiye kadar kız ve erkek 6 bin çocuk Madrid'den Bar- selon'a gönderilmişlir. Paris, 9 (Radyo) — Mad- rid'den Valâns'a şimendiferle mühim miktarda harb malze- mesi gönderilmiştir. Barselon- da çıkan bir gazete, nasyona: listler muhasarayı çözmedikleri takdirde Madrid'de tek ev bile kalmıyacağını yazmaktadır. Hükümet kuvvetleri, Ovie- do'ya girmişlerdir. Âsilerden bir kısmı hükümetçilere iltica p 44 etmiştir. Şehrin âsiler elinde bulunan - kısımlarında - sokak muharebesi olmaktadır. Londra 9 (Radyo) — Dik- tatörlük rejimine tabi devlet- ler İspanya âsilerine yardımda devam ederlerse, Sovyet Rus- yanın İspanya sularına harb gemileri göndermesinden kor- kulmaktadır. Siyasi mahafil, vaziyeti çok nazik görmekte- dirler. Bu takdirde İngiltere İspanya sularındaki gemilerini geri çekecektir. Paris, 8 (A. A) — Sovyet- lerin İspanya işlerine ademi medahale anlaşmasından do- ğan — taahhüdlerle kendisini bağlı görmiyeceği hakkındaki tehditleri burada — endişeler uyandırmıştır. Sabah gazete- leri halkçı cephesinin bu yeni tazyik karşısında hiç te mem- nun olmiyacağını kaydetmek- tedirler. (A. / -— Menemen ve Bergama ova. larının sulanması.. —a a— —Başı T inci sahifede— mektedir. Barada birikecek olan nehir suları, mutfğzam cetvellerle ovaya akıtılacak ve her mevojinde tarlaları sulamak, bol mahsul al. mak mümkün — olacaktır. Cediz nehri civarında ve cetvellerle vu- Tanmağa başlandıktan sonra bütün orada pamuk zer'iyatına çok ehem miyet verilecektir. Kurak mevsim: lerde tütün tarlalarını ve hattâ bağları bile sulamak ve bire elli, hattâ yüz nisbetinde mahsul almak mümkün olacaktır. Bu hususta tetkikat yapan alâ- kadar fen memurları, - taporlarını bazırlıyarak Nafa Vekâletine gön- | dereceklerdir. Valimiz Faxlı Güleç- te gerek Menemen ovasımın Gediz nehrinden ve gerekse Bergama ova- sn bakır çayından sulanması ve ba sayede bol mahsul alınarak halkın — refahına yük ebemmiyet vermektedir. Evel. ce bakır çay mecrammın da temiz- Tettirilmesi ve orada bendler ve eetveller — yaptırılmak suretile ova- zan sulanması için Nafıa Vekületi mütahassızları tarafından tetkikat yapılımıştı. Her iki işe birden baş- Tanması muhtemeldir. Bu iki ova, cedveller yapıl- dıktan ve sulanmağa başlandıktan sonra Ege mantakasınım, hattâ Ana- dolu'nun zahire ve diğer mahsul- leri istihsal hosusunda birer mer- kezi olacaklardır. ZABITA: KERGTA KA MA Kadın kavgası İkiçeşmelik'te Soğuk çeşme sokağında Abdurrahman oğlu Ahmed ailevi bir mes'eleden kaynanası Ayşe Hediye'yi döv- müş ve zabıtaca tutulmuştur. Yankesicilik Kordonda dolma mevkiinde Hasan oğlu Cemal, seyyar sa- tıcı Hamid'in caketi cebinden yankesicilik suretile para çal- dığından yakalanmıştır. Ciğer çalmış Başdurak'da kasaplar çarşı- sında kasab Mustafa ve Ha- san'ın çengelde asılı duran hayvan ciğerlerini çalıb kaçan Mehmed oğlu Cemal zabıtaca tutulmuştur. Hakaret Karşıyaka'da Köprü soka- ğgında Mustafa kızı Ayşe, Ali kızı Ayşe'yi tahkir ettiğinden zabıtaca — tahkikata — başlan- mıştır, Hırsızlık Şehitlerde miyankökü fab- rikasında yağcı Recai'nin ce- keti cebinden 21 lira kıyme- tindeki ceb saati — çalınmıştır. Tahkikata devam edilmek- tedir. — parçâları başka devletlere ve- receğine dair ecnebi memle- ketlerde çıkan yalan haberleri tekzibetmiş ve milli hüküme- tin milli toprakların taksimini aslâ düşünmediğini kat'i ola- rak söylemiştir. Paris, 8 (A.A)—Madrid'den gelen. haberler çocukların şe- hirden çıkarılmıya başladığını teyid etmektedir. Şimdiye ka- dar kız ve erkek altı bin ço- cuk Barselon'a gönderilmiştir. Burgos, 8 (A. A) — Havas ajansı bildiriyor: Madrid şimalde Aviladan merkezde San Petrodan ve çenupta Magueda'dan ilerliyen Nasyonalist kuvvetlerin müte- madiyen daralmakta yarın bir çenber — içine girmiş bulun- maktadır. Nasyonalistler merkeze üç mıntakadan birincisinde Mad: rid'den 55, İkincisinde 58, ve | Afrika kavuşmasına bü. | YKT MCAMUTAR F ocammır tinin güya topraklarından bazı Uluslar Sosyetesi finan- sel komisyonunda —— .— —Başı 1 inci sahifede— Bu raporda deniliyor ki: “ “Şimdiye kadar devletlerin ittihaz etmiş oldukları eko- nomik tedbirlerle dünya salâh bulamazdı. Ticaretin serbest kalması esasına riayet edik medikçe, dünyanın düzelme- sine imkân yoktu. Binaenaleyh alınan - tedbirleri alkışlamak iktiza eder. Bu tedbirlerin kuüvveden file çıkması için | beynelmilel müzakerelere gi- rişmek ve durmamak lâzımdır.,, Bundan sonra Uluslar sos- yetesi ıslâhatı hakkındaki nok- | tai nazarı tedkik eden komis- yon toplanmış, evvelâ cenubi delegesi — tarafından ileri sürülen noktai nazar tet- kik olunmuştur. Bu noktainazar, bütü ndev- letlerin iştirakile teknik bir komitenin toplanması ve 1s- lahat işini tetkik etmesidir. Şili delegesi ise, Uluslar sosyetesinin cihanşümul bir müessese olması lâzımgeleceği fikrinde bulunmuştur. Bu fikri Macar delegesi de - kabul et- miştir. Rus delegesi M. Litvinof, buna itiraz etmiştir. İsviçre delegesi M. Motan'ın - teklifi üzerine onbeş devletin mü- messillerinden mürekkeb bir komitenin teşekkül ederek bu işi tetkik etmesi kararlaştırıl- mıştır. Berlin, 9 (A.A) — Parala- rın kıymetten düşülmesi etra- fında Cenevre'de yapılan mü- zakereleri mevzuu bahseden Doyçe Algemanya Zeitung di- yor ki: İngiltere bu hususta bed- bindir. Ve paralarını düşürmüş olan memleketlerden dünya ticaretinin artırmasına yardım etmelerini beklemektedir, aksi takdirde İngiltere mukabil ted- birlere ve hattâ lirasını ileride düşürmeye de tevessül eyliye- cektir. Berliner Borser Zeitung de şöyle yazıyor: Fransa'nın çevirmek istediği siyasi cephe akim kalınca şim- di para çenberine girişmiştir. Öyle ki liretin kıymetten dü- şürülmesi de Fransız diplomasi de tefsir olunmuştur. Fakat Roma bu faraziyeyi reddetmiş vealdığı tedbirleri bizzat ken- di menfaatı bakımından der- piş ettiğini beyan eylemiştir. Giornale D'İtalia para me- selesini İtalya dış siyasasının hedefleri ile karıştırmamak Tâzımgeldiğini yazıyor. Fransız bankasında iskonto Paris, 9 (A.LA) — Fransa bankası iskonto haddini yüz- de üçten iki buçuğa, esham üzerine avansları yüzde dört- ten üç buçuğa, ve otuz gün vadeli avansları da yüzde üç- ten iki buçuğa indirmiştir. Cenevre, 8 (A.A ) — İsviçre ve Hollanda para- larının düşmesi üzerine Mil- letler cemiyeti maliye mura- kabe komisyonu — cemiyetin bütçesini kat'i olarak tesbit edememiştir. Çünkü bundan doğacak vaziyeti kastiremc- mektedir, Komisyon azanın altın ola- rakstaahhütleri üzerinden yüz- de 20 tenzilât yapılmasına ye her ihtimale karşı da yüzde 10 bir pay BAA SS ŞAĞ Çü ANADOLU SonDakika: Kral Aleksandr'ın katlinin üçüncü yıldönümü. Yugoslav kiliselerinde kralın istirahat ruhu için âyinler yapıldı. Paris'te dikilen âbidenin resmi kü: reisi cumuru bir nutuk irad etti. şadında Fransa Belgrad 9 (Radyo) — Mü- teveffa kral Aleksandı'ın ölü- münün üçüncü yıldönümü ha- tırası bugün bütün Yugoslav- yada yadedilmiş ve bütün ki- liselerde dint âyinler yapıl- mıştır. Sabahleyin Belgrad orto- doks kilisesinde yapılan âyin- de, niyabet heyeti, başvekil ve heyeti vekile, kur diplo- matik generaller, amiraller ha- zır. bulunmuştur. Aleksandr'ın gömülü bulun- duğu Sen Jorj türbesinde de âyini ruhani yapılmış, kral Pi- yer, kraliçe Mari, saltanat nai- bi prens Pol, Romanya krali- çesi Meri ve sarayı krali mül- ki ve askeri erkâm «hazır bu- lunmuş, kralın mezarına çe- lenkler konmuştur. Öğleden sonra heyeti vekile de kralın mezarını ziyâret etmiştir. Gar zeteler, matem nüshaları neş- retmişlerdir. Paris, 9 (Radyo) — Bugün Yugoslavya kralı Petro - ile kral Aleksandr. için yapılan heykellerin küşad. töreni ya- pılmıştır. Bu törende, Belgrad —i üğüee e belediye reisi ile Fransız ma- reşalı (Peten. mareşal Franşe Despere, Paris belediye reisi Limon Loran ve Sen - valisi hazır bulunmuşlardır. Heykelleri, Fransız Cumur reisi M. Lebrun açmıştır. Bu heykelleri, mütevelfa kralların hatırasını teyid için Paris be- lediye reisi yapmıştır. Bu mü- nasebetle Paris belediye reisi ile M. Lebrun ve mareşal Franşe Despera birer söylev vermişlerdir. Fransız Reisicumuru M. Al; ber Lebrun, Kral Aleksandrın yalnız bir Kral olmayıp ayni zamanda büyük bir diplomat olduğunu, küçük itilâfın temel- lerini attığını, Balkan — ittifa- kının vücut bulması için meş- kür gayretler sarfettiğini ve Fransa'nın değerli ve sadık bir dostu olduğunu, kendisi- nin, Balkan'larda sulhun tesisi emrinde unutulmaz hizmetler ifa eylediğini söylemiştir. Reisicumurdan sonra Bel- grad belediye reisi İliç bir söylev vermiş, bu heykellerin, Fransız milletile Yugoslavya Alsas'ta yapılacak nümayiş. Alsas'lı Alman'larîa komünistler ara- sında arbedeler vukuundan korkuluyor. Meç, 9 (Radyo) — Komünistlerin hazırladıkları nümayiş hasebile bütün Alsas'lılar ayağa kalkmışlardır. Çünkü bu, Al- sas'ta Almanya aleyhine bir nümayiş telâkki edilmektedir. “Alsas'lı,, gazeteler bu nümayişi protesto etmekte ve: — Divarlara asılan davetnamelerden başka, tahrikât çoktur. Paris hükümeti tedbir almaz ve bu nümayişin önüne geçmezse Alsas'lılar komünistlere saldıracaklardır. Bu vaziyet önünde sinin bir muvafiakiyeti şeklin: ı feci hâdiseler çıkacaktır. Demektedir. Köylüler oduncul rı eşkıya sandılar İki taraf arasında muş, bir kişi ölmüştür. İstanbul, 9 (Hususi) — Eskişehir'in Türkmen dağı ormanın- da, çalışan oduncuları eşkiya sanan köylüler, kendilerine hü- cum etmişler ve bir oduncuyu öldürmüşlerdir. İki taraf ara- sında vukubulan müsademede birçok yaralı vardır. “ZINGAL,, Parkeleri | FUZE M YOSE ST YS TC AT VÜKT ADT NETET ” GKLK OAYA | En modern ve en son sistem usulle fırınlanmış ve İıurytql- | muş, içinde haşerat yaşatmaz, şeklini kat'iyyen değiştir- n modern konförü temin eder. mez, çok uzun müddet e EVLERİNİZİN TABANLARINI ZINGAL Parkelerinden -et —— z 10 /10/ 9361 milletini daimi surette birbirine bağladığını söylemiştir. Törenden sonra bir Fransiz askeri kıt'ası, heykellerin önün” den geçmiştir. Bundan sonra Müsyü Leb- run, Marsilya'da kral Aleksan- dr'la beraber öldürülen sabık Fransız hariciye nazırı Bartur nuün mezarına giderek bir çe- lenk koymuştur. Paris, 9 (Radyo) — Gene- ral Gamelen, bugün bir as- keri kıt'a müvacehesinde Yur göoslavya harbiye nazırı gene- ral ( Mariç ) ile maiyetindeki zabitlere nişanlar vermiştir. Paris, 9( AA) — Paris'e gelen Belgrad belediye mec- lisi heyeti ile Yugoslav mu” hafız alayı bugün Cumurrcisi Lebrun ve mareşal Franchet Despereyde hazır olduğu hal: de Sırbiya Kralı birinci Piyer ve Yugoslavya kralı Aleksandr âbidesinin bugün açılış mera- simine iştirak edeceklerdir. İstanbul, 9 (Hususi) — Yu- goslavya kralı Aleksandır'ın ölümü yıldönümü münasebe" tile şehrimizde âyin yapık mıştır. Hakaret a ANADARILAADRANKUANAKINNR aNN müsademe ol- Aıi Rlza .. ve tecavüz Körfez vapurları — kontrol memuru Hasan Basri, evelce bir mes'eleden muğber bu” lunduğu bekçi Osman oğlu Rıza'ya vazife başında haka” ret ve tecavüz ettiğinden za” bıtaca tutulmuştur. .A Dövmüşler Kahramanlarda Yusuf kız! Nazike, karakola müracaatlt Ali karısı Ayşe, Hatice ve Ramazan taraflarından dövül düğünü şikâyet etmiş ve tah* kikata başlanmıştır. |||||llllllllllllllmmllll||İ|||l“||||l|l|" Mücellit Yeni Kavaflar çar- şısı No. 34 DXNADDIRNNDN Almdmmımdumnnı RULARATAKKTATAAATAKAAK IKYK IAK UKN Ü”