11 Ekim 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

11 Ekim 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

p $ ll Sayfa 6 Madrid'e son —-Başı | inci sahifede— — milerinden gönderilmiş oldugu ha- — ber verilmektedir. Bu hâdiseler gösteriyor. ki, Özilerle faşist devletler İspanyol Brazisinden bir kısmımı üssü bahri yapmak için istemekte ve Avrapa: ya hükim olmak için bir harb gçıkarmak arzusunda bulunmukta- dırlar, Üerlin - 10 (MA) — İspanyol — gularından dönen — gemilere çektiği Bbir telsiz telgrafta, Alman deniz kuvvetleri - başkumandanı müsmir faaliyederinden dolayı Almun harb Bemilerini tebrik etmiştir. Paris 10 (Radyo) — Maten ge- zelesi, Sovyet Rusya'nın İspanya — İşlerine ademi müdabale komite- zine, Almanya, İtalya ve Portekiz hükümetleri aleyhine protesto ver- diği sırada Sovyet vapurlarımın da — İşpanyol limanlarına hanl haril mühimm-at ve silâh çıkarmakta ol: Toğusu yanyor. Londra 10 (Radyo) — İs- panya işlerine ademi müdaha- le komitesi, dün yedi saat mü- zakerede bulunmuş, bu içti- mada flnlya, Almanya ve Por- tekiz — murahhasları; Sovyet Rusya'nın 20 ağustos uzlaş- masından sonra İspahya hü- kümetine yapılan yardımları bildirmişlerdir. İtalya murah- hası vesaike istinat ederek Sovyet Rusya'yı ademi müda- hâale uzlaşmasına ademi ria- yetle itham etmiş ve eylül ortasında Barselon İimanına Rusya tarafından 30, Madride 40 tayyare gönderildiğini söy- lemiş, Neva, Koban ve Volga Rus vapurlarile İspanya liman- larına gelen mühimmat ve si- lâhları bilhassa zikretmiştir. M. Grandi, Rusya'dan Barse- lona pek çok san'at erbabının V: © gönderilmiş olduğunu söyli- yerek: — Buuzlaşmanın bozulma- sına sebeb Rusya'dır, bu hu- susta hiçbir. mes'uliyet kabul etmiyeceğiz. Demiştir. İkinci müzakere- nin ne vakit yapılacağı şimdi- — lik belli değildir. Paris 10 (Radyo) — Bur- gostan gelen haberlere göre; Madrid'e nihat taarruz bugün- lerde yapılacaktır. Âsi kuvvet- ler, Madrid etrafında toplan: mışlardır. Taarruza başlamak için general Franko'nun emri bekleniyor. Gredoda mühim süvari kuvvetleri toplanmıştır. Taarruzu yapacak kuvvetler- den mühim bir kısmı Madrid'e 44 kilometre, bir kısmı 48 ve bir kısm da 50 kilometre uzakta bulunmaktadırlar. Roma 10 (Radyo) — Jur- nale D'ltalya gazetesi, Sovyet Rusya notasının, Sovyet'lerin Madrid hükümetine yardımına devam etmesi için bir vesile olduğunu, fakat bu yardımın Madrid'i düşmekten kurtara- mıiyacağını yazmaktadır. Paris 10 (Radyo) — Koban adındaki Sovyet vapuru İspan- yanın Alikante limanıma mü- him miktarda yiyecek ve as- keri levazım çıkarmıştır. Ode- sadan diğer vapurlarda İspan- ya limanlarına hareket etmiş- lerdir. Londra, 9 (A.A) — Ademi müdahale komitesi bugün şu işlerle meşgul olacaktır: * Diktatörlük rejimine tâbi devletierin İspanya'ya yapmak- ta oldukları yardıma bir niha- yet- verilmediği taktirde ko- miteyi terkedeceği - tehdidini mutazammın Sovyet taarruz başlıyor.. Ispanya nota İngiltere tarafından veris Ten ve icabında Portekiz'in bitaraflığa riayet edip etme- diğini tarassuda memur bir komisyon ihdas maksadiyle Lizbon hükümeti ile bitaraflık mes'elesi hakkında görüşmeler yapılmasına dair olan nota bahri mahafili Sovyetler'in kor miteden çekilmeleri halinde Sovyet hükümetinin İspanya sularına harb gemileri gön- dermesinden korkmaktadırlar. Böyle bir hal Fransa'da çok nazik bir vaziyet ihdas ede- cektir. Bu takdirde İngilte- re'nin İspanya sularındaki ge- milerini geri çağırılacağı tah- min edilmektedir. Komitenin bugünkü toplan- tısının pek mühim bir ruzna- mesinde şu mes'eleler vardır: 1 — İngiliz notasının göz- den geçirilmesi, 2—Sovyet notasının tetkiki, 3 — M. Dagan'ın Sovyet Rusya'nın konferanstan - çeki- leceği tehdidini mutazammın olan mektubunun tetkiki. Çekoslovakya'nın da Sov- yet'lerin notasına benzer bir notâ göndereceği zannolun- makladır.! Öğrenildiğine göre Sovyet Rusya, İspanya-Portekiz hudu- duna hemen bir kontrol ko- mitesi gönderilmesini arzu et- mektedir. Fakat siyasi mahafil Sov- yet murahhaslarının İngiltere- nin tekliflerini kabul edecek- lerini tahmin etmektedirler. La Coruna, 9 (ALA) — İs- panya paytahtının şarki İspanya ile muvasalasını temin etmekte olan Madrid Aranjuez demir- yolu Nasyonalistlerin tayya- releri tarafından yapılan bom- bardımân neticesinde harab olmuştur. Burgos, 9 (A.A) — Madrid hükümetinin sosyalist lideri Himenez De Asua'yı Prağ el- çiliğine ve deniz bakanı Prie- to'nun oğlunu da Londra ata- şeliğine tayin ettiği bildiril- . mektedir. Seville; 9 (AA) — Mad- rid'den Valence'e şimendüfer- ler malzemesi gönderilmiştir. Bilbao dün bombardıman edil- miştir. Söylenildiğine ('göre Komü-, nistlerin naşiri efkârı - olan Nundo Obero gazetesi şöyle bir yazı yazmıştır : Nasyonalistler bir haftaya kadar püskürtülmiyecek olur- larsa Rîıdrid elden gidecektir. Nasyonalistlerin tayyareleri dün Madrid, Valence ve Bar- selon'u bombardıman etmiştir. Kızılhaç reisinin hazır bu- lunmasına rağmen dün Bilbao- da 150 rehine kurşuna dizil- miştir. Nasyonalistler Bilbao'ya 9 2kilometre mesafede bulunmak. tadırlar, Oviedo, 9 (ALA) — Havas Ajansı muhabirinden: Hükümet kuvvetleri Oviedo- ya girmiştir. Âsilerden birçoğu hükümet kuvvetlerine — iltihak etmiştir. Firari askerler |Oviedo'daki âsilerin reisi albay Aramda- nın isyanın başlangıcındanberi mevcud bütün erzakı müsa- dere etmiş ve bunları meccani olarak eağıtacak yerde halka para ile satmış olduğunu söy- emektedirler ANADOLU İngiltere işçileri ve mes'eles Âsilere silâhverildiğitakdirde mi- lislere de yardım edilmesini istedi Edimburg, 10 (AA) — Amele partisi icra komitesinin parti konferansında M. Atlee tarafından okunulmuş — olan karar suretinde Fransa ile İn- giltere'nin - İspanya âsilerine yardım etmekte olduğu isbat edildiği takdirde İspanya'ya sevkolunan — silâhlar üzerine konulmakta olan ambargoyu kaldırmaları lâzımgeleceği be- yan edilmektedir. Londra, 10 (A.A) — Edim- burg'ta toplanan işçi partisi konferansı bugün — İspanya bulunan kıımmı sokak mu- harebesi şiddetle devam et- mektedir. Burgos, 10 (A.A) — Ha- ber alındığına göre Nasyona- list bükümet Madrid hüküme- tinin beyaz kitabına mukabil bir sarı-kırmızı kitab neşrede- cek ve muhtelif hükümetlerin Cenevre'deki — mümessillerine dağıtacaktır. La Coroögen, 10 (ALA) — Nasyonalistler Gavalueralson Martini almışlardır. Bu kuv- vetler seri ileri hareketlerine devam etmektedirler. Nasyonalistler bundan başka Siguenza'yı da ele geçirmiş- lerdir. Nasyonalist kuvvetlerin Bilbao istikametindeki ileri hareketleri hayli terakki et- miştir, Diğer taraftan Nosyo- nalistlerin tayyare kuvvetleri Madrid'e beşbinden fazla be- yanname atmışlar ve birkaç kilometre imtidadınca Madrid Valence demiryolunu berhava etmişlerdir. Navalperal garb cephesin- deki vaziyetin ıslahına yarıya- cak mühim bir sevkülceyş nok- tası olduktan başka Madrid için iaşe bakımından çok mü- him bir merkezdir. Filhakika bu mantakanın hayvanları hep orada otlattırılmış: olup zırhlı trenlerle Madrid'e - sevkedil- mekte idi; Madrid, 10 (Radyo) — Hü- kümet kuvvetleri, beş saat süren bir harptan sonra ihti- lâlcileri püskürtmüşler ve San Martino şehrini almışlardır. İhtilâlcilerin elinde bulunan İspanya limanlarında İtalyan vapurlarının faaliyeti göze çarp- maktadır. Cenevre, 10 (Radyo) — İs- panya murahhası, Mayork ada- sından kaçmağa muvaffak olan yedi kişinin anlattıklarından Milletler cemiyeti umumi kâ- tipliğini haberdar etmiştir. Bun- ların anlattıklarına göre bu adaların ihtilâlciler tarafından işgalinde bazı ecnebi devlet- lerin büyük yardımları olmuş ve bu devletlerin teşvikile hü- kümete sadık kuvvetlerden ya- kalananlar kurşuna - dizdiril- miştir. Lizbon, 10 (Radyo) — İs- pany'da âsiler tarafından Si- kuertfa'nın zaptı, harb hat tını şimalden Madrid'e elli kilometre'ye kadar yakınlaş- tırmıştır. Davilla'nın şarkında Esküya'lın 17 kilometresinde âsi cebhesi vardır. Neva ismindeki Sovyet va- puru - Alikante — iskelesinden beş milyon peçetalık altın mı: Bu para R mes'elesi hakkında yeni bir beyanname neşretmiştir. M. Atlce tarafından yazılmış olan bu beyanname ademi müda- hale anlaşmasının çiğnenme- sini teşkil eden hareketler hakkında tahkikat yapılmasını ve bu hususta raporlar — neş- redilmesini istemektedir. Paktın filt bir şekilde ayak altına alındığı - tesbit edildiği takdirde Fransız ve İngiliz hü- kümetleri Madrid hükümetine silâh tedarik etmek imkânını vermek için derhal tedbirler almalıdırlar. Bu beyannameyi müttefikan tasvib eden konferans - faşist hükümetin ademi müdahale hususundaki taahhütlerini ye- rine getirmedikleri hakkında munzam bir takrir verilmesini istemiştir. Londra, 9 (AA) — İşçi partisi başkanları Atlee ve Grinvut Londra'dan Edimburga döndükten sonra icra komite- sile parlamento komitesine ve sendikalar genel meclisine İs- panya vaziyeti hakkında M. Neville Chamberlain ile yap- tıkları görüşmelere dair izahat vermişlerdir. Pres Asösiyesin Ajansı işçi partisi tarafından şimdiye ka- dar takibedilen ademi müda: hale siyasasına devam edilip edilmemesi hakkında reye mü- racaat edileceğini bildiriyor. İtalya, deniz, ha- va karakollarını artıracakmış Yeniden fabrikalar da kurulacakmış! — Başı Tinci sayfada— başka bütün bakanlar içüman - işti rak etmiş, Parti şefi M. Staraci de hazır bulunmuştar. M. Müssolini, İtalya'nın mü> dafazsi için başlanmmış - olan işlerin biran evel bitirilmesi Tüzumundan bahsetmiştir. Bu sayede İtalya'nın hava, kara ve deniz kuvvetlerinin büsbütün — değişeceğini ve 1200 fabrikanın bu maksat — etrafında çalışuğını bildirmiştir. Bunlardan başka ihtiyaca göre yeni fabrikalar dâ vücuda getiril. miçtir, bunlar bilhassa motör yap- mağağmahsustur. Bahriye kuvveti 60 bin adedi. ne çıkarılacaktır. Hükümet tez- gâhlarında yeni harp - sefineleri inşa edilmektedir. Müstemlekelerin idaresi, yeni bir usul üzerine kurulmuştur. Brezilya tücaret mukavelesi; pa- ra üserine verilen kararlarda M. Mussolini ve kabine heyeti tarafın- dan tetkik edilmiştir. Bu içtimada givil tayyareciliğin de askeri kontrol altında bulundurulmasına karar ve- rilmiştir. Kabinenin yeni içtimm 21 toş- şinievelde olacaktır. Româa, 10 (Radyo) — İtalya başbakanı Sinyor” Mussolini, askeri hazırlıklarla meşgul olan bin ikiyüz fabrikanin, verilen siparişleri vaktinde yetiştire- bilmek için haftada altmış saat işliyeceklerini, Adriyatik sahil- lerile Pu nehri civarında ve Sardunya'da yeni hava istas- yonları tesis etmek üzere 140 milyon liret tahsis edildiğini ve tayyare imalaâthanesine tah- vil olunan altmış fabrikanın, DD üREİ KS0 Arzecede vandıman verdi | yi i sinden Ecnebi para- larının düşme- doğan zarar. —— e— —Başı | inci sayfada— ahhütleri yerine getirmemeğe ve bu mücsseseler namnna — mal sev- ketmemeğe karar vermişlerdi, İzmir ihracatçılar - birliğinin - bu kararı, dün Türkof'ise irilmiş ve Tür- kofis müdürlüğü tarıfından İktıtad Veklletine telgrafla aynen gönde- rilmiştir. Romanya'da mer'i umumi dö- viz. rejimi hakkında dün İktisad Yekâletinden şehrimizdeki alâka- darlara bir emir gelmiştir. Bu emire, görc: 1 — Romanya'da mor't? umumt döviz rejimi mucibinze kontenjana tabi olan herhangi bir malın Ro- manyaya — girmesi bir ithal müsaz- desinin alınmasına tahi — olmakla ithal müsaadesinde — gösterilen kıy- met, menşe şehadetnamesinde göt- terilen kıymetten az olduğu takdir. de malin ithal müsaadesinin istih- sali icabetmektedir. 2 — İthal müsaadesinde gös terilmiş kıymet; gümrük resmi ah- narak — ithal edilmiş malın kıyme- tine uygun olsa dahi, menşe çeha- detnamesinde gösterilmiş kıymetten az olduğu takdirde bedelinin kli- ring hesablarına yatırılabilmesi için mer'i kliring anlaşmacının hüküm- leri mucibince menşe - şehadetma- melerinin “B., nüsbalarınm göste- rilmesi icabottiğindan menşe şeha- detnamesinde yazılı miktarın tama- manın gümrükten göçmesine müte- vakkıf olmakla kısmt bir tediyeyi mümküsni kılmak için Romanya'da bulunan Türkiye konsolosluklarınca verilmiş müfrez bir menşe şehadet- namesi gösterilmesi icabetmektedir. İngiliz gemileri Fa- ler'e gidecek. Atina, 9 (AA) — Akde- niz'deki İngiliz filosu amira- linin kumandasındaki !İngiliz filosu önümüzdeki 'perşembe günü Faler'e gelecektir. Berut'ta grev Kudüs, 10 (Radyo) — Be- rut'ta işçiler grev ilân elmiş- lerdir. Greve gazete mürettip- leri de iştirak etmişlerdir. İlk, Orta, Lise okullarını! Ahmet Etiman kitap evi Müşterilerinin degeılıüılplı—ıı ine Fk . Fil'-. . Ahmet Etiman kitap evi Kültür Bakanlığının okul kitapları ile diğer bütün cserleri gü nü gününe takip eden ve en müsait fiatlerle sayın müşteri- lerini metmnun eden İzmir'in biricik kitap ve kırtasiye deposudur. Hariçten siparişler iskontolu fiatlerle ve sür- atle gönderilir. Hükümet caddesi No. 58 - 60 Telefon (2535 Türkiye Ziraat bankası İzmir “ şubesinden; Borçlu Ana borç Li Mehmet o.İbrahim hulüsi 938 79 Cennet oğlu hasan 411 24 Mehmtet ali o. hüsnü ve — 29 18 kızı fatmay H. Mustafâ kızı hatice 342 03 üzbaşı feyzullah o, sü- leyman varisleri o. ziya, etem karısı zehra ve kı- zi mesrüre, Pehlivan ibrahim o. ibrahim53 71 Filibeli mustafa o. ismail 27 50 43 44 Ademi müdahale Komitesi dün toplandı ğretmenler okusun! 11 /10/ 936 Londra, 10 (Raeyo) — | panya işlerine ademi müda hâle komitesi bugün mp_lin' miş ve uzun müddet mu-_' kerede bulunmuştur. Portekiz” delegesi, — İspanya - Bortekiz hudutlarına bir heyer gönde rilmesi hakkındaki teklifi red” deylemiştir. i Portekiz delegcıindeıe sonrâ talya delegesi Sinyor Gri ıöıyılmışeg: şidde);loi surette Rus notasını tenkid - etükten” sonra, İspanya —hükümetine yardım eden devletleri sıyırlk demiştir. ki: — İngiltere hükümetinin de İsvanya hükümetine yardım etmediğini iddia etmek müm> kün değildir. Zira İngiliz say" lavlarından - biri, Madrid hür kümetine mensub kuvvetlerle cepheye gittiğini ve ihtilâlcir lete karşı bizzat mitralyöf kullandığını makamı iftihardâ söylemiştir.., )l'(oıniştî başkanı Lord PiF mot, İspanya hükümeti dele* gesince ileri sürülen metalibâr tın, yalnız dinlendiğini ve far kat nazarı dikkate alınıp alın” maması mes'elesinin, doğrudan doğruya komiteye aid - oldu* ğunu söylemiş ve İtalya mur rahhası Grandi'nin - sözlerini: İngiltere — hükümetine ınıtllf olarak kabul edemiyeceğini beyan eylemiştir, Bulgar Ordusu kumandan- larında değişiklikler Solya, 10 (Radyo) — Bulgar ordusu kumandanları mühim değişiklikler yapılacak" tır. Bulgar faşistlerinin lideri sayılan - bir komutan, tekaüd edilmiş ve ordndan uzaklaşt rılmıştır. n bütün kitapları geldi dayanarak İzmir'e yaraşacak Senet No. —Yeri — Vade tarib — 198 — Güzelyalı 15/4/935 2617 Bağkizilder * ğ " 4 313 — Pinarbası — ” B y AĞE mahallesi. Halihazır ikâmetgâhları bilinemediğinden ve bulunamadi" ğgından dolayı yukarda yazılı olanlara aşağıda yazılı hu! ilânen tebliğ olunur. Bankamıza olan ana borçlarınız ve senet No larile vade bir timi tarihleri yukarda gösterilmiştir. Borçlu bulunduğunuz bu î mebaliği faiz ve masraflarile işbu tebliğat tarihinden itibare 30 gün zarfında bankamr'za ödemediğiniz taktirde gayri mer” kulünüz bankamız kanunlarının bu işlere mütedair olan bükült — lerine tevfikan satılacaktır. Yukarda yazılı 30 memesi yüzünden - tal verildiği taktirde ayrıca l tahsil ücreti alınaı ve ünlük müddet - zarfında müracaât ,3' tıilât için ayrıca bir heyetin müracaatin?