October 20, 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

October 20, 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

K K 4i Sayfa 6 Başbakanımız, dün neler söyledi? —. .—— .—— weBaştarafı 1 inci sayfada—: mal etmek,.. Nasıl bunu kabul Bilhassa ameli hayatında Çiltçi saat gibi - işlemelidir. Çiftçi şabahleyin vaktinde kal- kıp işini. zamanında görmezse işi heba olur. Diğer - vilâyetlerde de gör- düm, İzmir vilâyetinde de amele mes'elesi vardır. Bura- dan gidince amele işini teşki- lâta bağlamak için yeni ted- birler alacağım ve (Valiye hi- tapla) bu mes'ele hakkında ne düşündüğünüzü — sorarak mütaleanızı istiyeceğim. “Amelenin mahsul zamanla- rında mıntakalara dağıtılması, bir saat gibi muntazam ve çiftçi taralından ezilmeden ça- Tışması esasını korumak - lâ- Zımdır. . Burada dinlediğim - çiltçiler arasında — mal sahibi - çiftçiyi az gördüm. Arazi de azdır. Ne yapacağız bu toprak ka- nunu mes'elesini... Bunu dü- şünüyorum, bizde büyük ara- ziyi de işletmeğe ihtiyaç var- dır. Diğer memleketlerde arazi dar, nüfus çoktur, onun için büyük arazi yoktur. Çalışan Türk çiftçisi kendisi ve ailesi için lâzım olan araziye sahib olmalıdır. Büyük arazi mes'e- “lesi sonra düşünülecek bir iştir. İzmir'de bir çiftçi ailesinin geçinmesi için 50-100 dönüm lâzım, sona bunu bulmak lâ- zımdır.© Bunu — nasıl hallede- ceğiz? Vali— müsaade buyurursanız söyliyeyim. Bunu halletmek için geniş arazinin taksimi kâfi değildir. Dahilde nakli nüfus bu işi halleder. Muhacirlerin naklinde bir aile için 2000 lira masraf kabul ediliyor. Da- hilde nakli nüfus için 500 lira kâfidir. Bu suretle kesif yer- lerde halkı teşkilâtlandırırız. Başbakan (sözüne devamla) Buralarda istihsal edilen pa- | muk mahsulü, dönüm başına diğer yerlerden fazladır. Bu, çok ümüd verici ve iyi bir hâ- disedir, burada mademki, di- ğer yerlerden iki misli alım- yor, yeni usuüller ve iyi to- humla daha fazla alacağız. Çiftçilerimiz, modern vesait kullanmıyorlar, hâttâ büyük çiftçiler bile pamult istasyon- larını görmemişler. Bu nasıl olur? Bu istasyonları görme- leri, orada tatbik edilen usul- leri öğrenmeleri lâzımdır. Top- rak sahibi olmıyan çiftçilerin de iyi çalıştıklarını anladım, fakat toprak sahibi olsalar daha iyi çalışırlar. PT Satış kooperatifi isteniyor. * Yeni ziraat aletlerini kullan- dırmak - için kooperatiflerin makineleri temin etmesi dü- şünülüyor, yani bütün bir veya iki köy için bir büyük * ziraat aleti almak, bunu kooperatile sı'nda 7 şer; Dikili, Kemal- paşa ve Çeşme kazalarında 1 er, Ödemiş'te 2 ve Foça'da 4 köyde pamuk ekilmiştir. Bergama'da 2200 - hektar, Tire 3000, Bayındır'da 2170, Menemen'de 600, — Torbalı, Ödemiş ve Dikili'de 400 er, Kuşadası'nda 35, Kemalpaşa- da 10, Çeşmede 30 ve Fo- ça'da 29 hektar pamuk ekil- miştir. Tire'de pamuk istihsalâtı 1,200,000 kilo, Torbalı'da 79 bin, Ödemiş'te 50,000, Ke- malpaşa ve Çeşme'de beşer caktıl s bin, Foça'da 26,000 kilo ola- k eder misiniz?. Beş on aile bir araya gele- rek iş ve mahsul zamanında sıraya koymak suretile böyle bir makine kullanabilir mi- siniz?. Menemen müstahsillerinden biri arkadaşları namına cevalı verdi: — Buyurduğunuz fikir, mem- leket için çok mühim ve fay- dalıdır, bu makineler kredi ile alınırsa çok iyi olur. Başbakan (Devamla) — di- ğer vilâyetler için de çalışa- cağım, — İzmir'de kooperatif teşkilâtını genişletmek lâzım- dır. Arazi, hep ufak parçalar- dan ibarettir, vakıt ta çok kıymetlidir. Bir, iki işi maki- neye gördürürsek hem ;işten, hem ameleden, hem de mah- sulden kazanırız. Ziraat bankası müdürü Aşkı Eren söz aldı ve Ziraat ban- kasının evelce getirtmiş nldlfi'". büyük ziraat âletleri üzerine yaptığı tecrübeden çok fena netice alındığını, birkaç yeri kırlan bu makinelerin yedek kısımları — getirtilemediğinden yağmur ve güneş altında bıra- kılarak çürüdüklerini söyledi ve: — Banka, bu makineleri en büyüğünden en küçüğüne kadar getirtmişti. Adana'da muvaffak oldular, fakat bura- larda olmadı. Başbakan Adana'da arazi geniştir. 3000 - 5000 dö- nümlük geniş parçalar vardır. Aşkı Eren — Buralarda yollar da bu makinelerin öte- ye beriye sevkine manidir. Başbakan — Kooperatif bu- na çare bulsun. Bir araya ge- lip beraber çalışmak kabiliyeti olmıyan millet -yaşamaz, bir araya gelip çalışamadık mı hayat hakkımız yoktur. Daima bir araya gelerek çalışacak- sınız, başka çare yoktur, dava mühimdir; müştereken halle- deceğiz. Bu sözlerden sonra İzmir | meb'usu Sadettin Epikmen; | Ziraat bankasının evelce ge- tirtmiş olduğu — makinelerin, Türkiye hayvanlarına uymıyan ağır makineler olduğuğu, bu yüzden fena metice alındığını söyledi. Başbakan: — Yani seçişte cehalet; Diyerek sözüne devamla: — İyi âlet, iyi usul ve ted- birleri hep beraber düşünür ve pamuk — mes'elesini konu- şurken bütün çiftçi hayatına temas ediyoruz. pamuğa çare bulursak diğer mahsullere de çare buluruz. Başbakanımız bu sırada is- tihsal kooperatifleri teşkil ile bu — kooperatitler — vasıtaslci çiftçiye ziraat makineleri ve aletleri temini mes'elesi hak- kında mütalea sordu, bu mes- ele hakkında Menemen ve Tire müstahsillerinden bazıları ile Manisa saylavı Abdurrah- man Sami, Rahmi Davutoğlu, İktisad Vekâleti müşavirlerin- den Yusuf Saim, ziraat mü: dürü Nadir Uysal, Balıkesir saylavı Hacim Muhiddin Ça- rıklı, Niğde saylavı Cavid, İzmir saylavı Sadettin Epik- men söz aldılar, mütalealarını söylediler. Sayın Başbakanımız sözüne devam etti ve dedi ki: — Harman makinesi üze- rinde niçin duruyoruz. Sebebi mütenevvi ziraat yapılan yer- kine, işi görecek, bize vakıt kazandıracaktır. Vaktımız dar- dır, dar zamanda geniş mik- yasta istifade için harman makinesi Jâzımdır. — Bunları, kooperatiflere aldıracağız. Ufak, arazi sahipleri birleşerek bu- nu alacaklardır. Pamuk mes'elesi üzerinde çalışırken yeni âletle, yeni usülle çalışmayı şart olarak kabul etmek lâzımgeldiğini mütehassıslar bana söylediler. Makine lâzımdır, Küçük arazi sahipleri, ikisi, üçü bir araya gelerek bir makine alacaklar- dir. Bunların sira mes'elesi için aralarında aksilikler çı- karmaları mes'elesi de vardır. Amma, bütün bu işleri, anla- yışlı ve birbirine yardım sure- tile uslu, akıllı adamlar idare ederse ibu iş olur gider. Bedeviyet hayatı asil de- gildir, çobana bakın! Dağ ba- şında çok rabattır. Fakat me- deni hayata girince -iş çoğalır, bu hayata gitmeğe mecburuz, Alacağımız Hasibiderlü'ngül- kazanacağız. Hazineye de yar- dim - edeceksiniz. — Vatandaş çok kazanınca hazinesi de çok istifade eder. Devletin yapacak mühim pekçok işleri vardır ve devletin ihtiyacı bü- Çok istifadeli şeyler görüş- tük, yakında teşebbüslerde bulunacağım ve kararlarımız- dan çok istifadeler görecek- siniz. Hepinize çok teşekkür ederim. Toplantıda . bulunan - çiftçi- ler, Başbakanımızı sürekli bir şekilde alkışladılar ve hepsi sevinç içinde, büyük hükümet reisimizle başbaşa kalmaktan mütevellit sonsuz . bir kıvanç içinde salondan ayrıldılar. Başbakanımızın, çiftçilerimiz- le karşı karşıya .gelip onlarla birer birer görüşmesi, onların dertlerini, ihtiyaçlarını kendi ağızlarından dinleyip tesbit etmesi, Türk tarihinde ilk de- fa vuku bulan çok mühim ve Çiftçilere ziyafet Sayın başbakanımızın da- | veti üzerine İzmir'de toplanan çiftçilerimize dün partimiz ta- | rafından bir öğle ziyaleti ve- Haber aldığımıza göre zi- raat bankası müdürü Aşkı Naili pamuk zer'iyatı etrafın- da bir rapor hazırlıyarak Baş- | bakanımıza takdim etmiştir. *. Başbakanımız İsmet İnönü dün saat 17,30 da Burnava Ziraat mektebini ziyaret et- miştir. Refakatlerinde Orgene- ral İzzeddin Çalışlar, Korgene- ral Mustafa Muğlalı, general Rasim ve saylavlarla Ziraat umum müdürü Abidin Ege ve daha bazı zevat — bulunüyor- lardı. Başbakanımız, mekteb mü- dürü Hilmi Omay ve mual: limler tarafından karşilanımş, mektebin lâboraluvarlarını ye- zerek mütehassıs —muallimler- den izahat almış, gördüğü iyi çalışmadan memnun - kalmış- h-rdl'ı Başbakanımız, Ziraat umum müdürü Abidin Ege ile mek- tebin tahsisatı ve talebe mik- tarı üzerinde görüşerek bu günkü kadronun genişletilmesi lüzumunu ileri sürmüşler ve e, talebe kadrosu b ülee l ANADOLU Altınordu, Göztepe'yi Pazar günü, Halk sahasında mevsimin en mühim maçların- dan biri yapildı. 935-936 Tik- lerinde K, S.K. 1 iki puan farkla |takibeden Altınardu, Göztepe ile karşılaştı. Her iki takımda da, Rusya'dan gelen oyuncuları yer almış bulunu- yordu. Mütekabil akınlarla başlıyan oyun yavaş yavaş Göztepe'nin lehine inkişaf ediyordu. Göz- tepe'liler mütemadiyen akıyor- lar fakat Altmordu - kalesi nun 150 ye çıkarılacağını söy- leyince memnun kalmışlardır. Sayın İsmet İnönü, Ege mın- takası için çok lüzumlu gör- düğü bu mektebin daha müte- kâmil bir devreye geçmesi için kiç fedakârliktan çekinilme- mesi icab ettiğini işaret etmiş- ler ve mektepten ayrilırlarken bağcılık enstitüsü şefinden de izahat ı!mışlır, gerek umum müdür Âbidin Ege'yi, gerekse talim heyetini takdir etmiş- lerdir. Oradan haşerat ve emraz mücadele istasyonunu ziyaret eden başbakanımız, bu istas- yonun yaptığı faydalı işler hakkında müdür Nihad İriboz- , dan malümat almışlardır. Başbakanımız, bu sabah hu- susi trenle Manisa'ya giderek oradan Balıkesir'e geçecek- lerdir. Başbakanımız Manisa ve Balıkesir'de de Halkevle- rinde pamuk müstabsillerile önünde muvaffak olmıyorlardı. Mit Emlak Müdürlüğünden: 2-1 mağlüb etti. Diğer taraftan Altınordu ye- gân yegân yaptığı akınlarla daha YJazla tehlike yaratıyor, ancak Göztepe kalecisinin fe- dakârane müdahaleleri gal va- ziyetlerini kurtarıyordu. Oyun her iki tarafın seri hücumla- rile devam ettiği bir sırada, Göztep bir sayı kazandı. Fa- kat top dakika geçmeden san- terden Said'in ayağına geçti ve güzel bir vuruşla anor- dunun beraberlik sayısını kay- detti. Devre bu suretle 1- 1 berabere bitti. İkinci devrenin daha ilk da- kikalarında bâriz bir hâkimi- yet tesis eden Göztepe'lilerin oyunu büyük farkla kazanacak- ları zannediliyordu. Fakat hiç de böyle olmadı. Fuad müte- addid defalar kalecile karşı karşıya kaldığı halde topu ba- zan kalecinin eline bazan avuta atıyordu. Oyunun 32 inci daki- kasında Altınordu'lular âni bir hücumla ikinci ve galibiyet gölünü attılar. Bu dakikadan itibaren Göztepe'liler Altınor- du kalesini tazyike başladılar ve oyunun son dakikasına doğru beraberlik golünü attılar. Fa- kat gölden bir saniye evel hakem oyunun hitamımı dü- dükle bildirdiğinden atilan gol sayılmadı ve bu suretle Altın- ordu takımı 2-1 galib olarak sahadan ayrıldı. Gelecek hafta Altınordu ile K. S. K. arasında şampiyon- luk maçı yapılacaktır. Bu maç beraberlikle neticelenirse, pu- van farkından — istifade eden K. S. K. şampiyon olacaktır. Bu maçtan evel Altay kü- çükleri Demirspor'la karşılaş- tılar ve 6 — O galib geldiler. 19 /10/ 936 da Burnava'da Etyen Varipati'ye ait olup sa- tılacağı ilân edilmiş ev eşyasının satışı geri bırakıldığı ilân olunur. 880 | Beyoğlu Vakıflar direktörlü- | günden: (Satılık arsalar) Boğaziçinin en kıymetli ve şerefli mevkiinde halen kömür deposu olarak kirada bulunan iki parça arsa: 1095 00 Boğaziçi kuruçeşme mahallesinde kuru çeşme caddesinde eski 105, yeni 119/2 harita No. 2-3242 metre murabbaı arsa Değeri Pey parası Lira K. LiraK. 14535 00 15832 50 1190 00 * Bağaziçinde kut desinde eski 105 rüçeşme mahalle ve cad- yeni 119/3- 2 harita No.lı 3533 metre murabbal arsa. Kuruçeşmede - bir tarafı tramvay caddesile mahdut deniz kenarında kâin sahilhaneden müfrez ve yukarda muhammen kıymetlerile mahalle, sokak ve harita numaraları ve miktarları yazılı halen kömür deposu olarak kullanılan iki kıt'a arsa sırf mülk -olmak üzere ayrı ayrı satılmak üzere kapalı zarf usulile 20/T. evvel/936 tarihinden âtibaren açık arttırmaya çıkarılmış- tır. İhaleleri 4/T. sani/936 tarihine müsadif çarşamba günü saat 15 te Beyoğlu Vakıflar direktörlüğünde komisyon önüde yapılacaktır. Taliplerin müzayede, münakasa ve ihalât kanunu ahkâmına tevfikan muhammen kiymetlerin yüzde yedibuçuğu nisbetinde teminatı muvakkatelerini ve teklif mektuplarını muh- tevi zarfları tayin olunan günde ihale saatinden evvel komis- yona tevdi eylemeleri ve haritalarını görmek ve şeraiti saireyi an'amak istiyenlerin hergün öğleden sonra müdüriyeti mezküre mahlülât kalemine müracart eylemeleri — Manisa Vilâyeti Daimi En- cümeninden: 20 25-30-3 870 1 — Hususi muhasebe için 2196 liru muhammen kı mette 54 kalem delter ve vesaire açık eksiltme suretile satın alınacaktır. 2 — Bastırlacak olan evrakın nümuneleri ve eksiltme şart- namesi parasız olarak Hususi muhasebe müdürlüğün- den alınabilir. 3 — Eksiltme 5/11/936 Perşembe günü saat 10 buçukta Vilâyet daimi encümeni önünde yapılacaktır. 4 — Muvakkat teminat mikdarı 164 lira 7i O kuruştur. Düsüle 20 /10/ İnönü ve çı'ftçî*. — - — Başı birinci sayfad? tiştirilmesini, zamanında knlff’ dımi yapılmasını istediler. Başbakan fbu cevapları â hakikif yan hesaplardan, siki ve mukayeselerden sonra bir ve inanç damgatı halinde, imralarile kolleksiyonladığı * çücük not defterine yamyor. Mek ki bu deftercik; başarileeatili azmedilen ve bize refaha bit kalkınma vadeden büyük T“' kitabı mukaddesidir, İki günlük pı'uıııe dün & leden #sonra bitti, Gözlerimiz sona eren rüşmelerin İnönü'nde ve de baraktığı tesirleri çehrelerde *” meğe başladı, Ben, şunları (İnönü)nün gözlerinde yor ve bu güneşin karşısın söyliyeceklerini dinlemağe Dan çiftçilerimiz yanık ve birer beykeli manzarası arzediyordu çehrelerile, aevinen ya el attı. Bu davası davalarda olduğu gibi zafer işeret © refah ufuklarının yolcu ıııM Rüştü Öl dur. Ve hepimiz enun Haydar Üzüm satıştarı: Ç. Alıcı K. S. 1003 Alyoti bira. 11 50 751 D. Arditi 9 50 332 K. Kâzım 13 50 286 A.R. Üzüm. 12 50 281,5 J. Tara. ma. 7 264 P. Paci 1 236 H. Alyoti — 13 50 219 İnhisar ida. 7 216 Beşikçi z. 10 163 S. Süleyma. 12 25 138 S. Celârdin 12 50 112 B. Alazraki 10 25 109 S. Gömel — 10 50 104 Albayrak ti. 11 78 104 Ü. kurumu 14 94 Ş. Remzi 11 90 A. Muhtar 10 5S0 B1 Vitel ve şü. 10 S0 70 H. Alanyalı 13 54 M. İzmir 6 50 | 53 S. Emin 12 49 Ş. Riza ha. 11 50 26 L. Erman 13 24 J. Gozden 10 50 21 C. Mikridis 14 19.R. Kohen 21 17 M. J. Tara. 15 25 20 L. Galemidi 16 50 6 H. Alberti 11 50 4938,5 275943 280881,5 İncir satışları: Ç. Alıcı K.S. 688 Tütsü ile te, 7 90 F. Pakers 8 25 79 Şerman 9 325 60 L. Alharal 7 50 52 C. Cendeli 7 75 50 T. Debbas 10 23 A. Haraho 8 19 P. Paci — 13 İ 12 B. Franko 10 i 1073 139564 140637 İ Zahire salışları: ( İ Ç. Cinsi K.S. K'gf 880 Buğday — 5 125 584 100 Bakla — 48125 450 95 Susam — 13 75 1034 235 4, pamuk 42 Hİ 54 3S <- sd2 1 MEĞ 80000 Ki. P. çekir. 2 90 nakletmiştir. kat ve memmuniyet günefi pedir ida ça Dîlik;tî n Avukat SALİM Gümrük İ(ıyşııınş:ıç' ; kaya hanının üst katınd” yi yarır” yazıhanesini Gazi bul da Ziraat bankası sıras!! (8) No. lu hanın üst katı! Telefon : 2350 ,, W K bu f eet harer e imth a'n'a ae »aai aaSA ü nda na