20 Ekim 1936 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

20 Ekim 1936 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

ON YEDİNCİ YIL., NO: 5472 —— MAAAAAAAAAAARARAAAARAAARARAZZ ATATÜRK Büyük önder dün türk dili kurumu- na gelerek bir saat kadar meşgul oldular Atatürk, dün saat on altı sula« Tında Türk Dil Kuramu'nu ziyaret atmişlerdir. Büyük Önder'in bu zi- yaretinde, maiyetlerinde Bilecik saylavı Bay Salih 'Bozok ile Baş- yaverleri bulunuyordu. Kurum Genel Sekreteri Bay $ İbrahim Necmi Dilmen, üyelerden saylav Hasan Reşid Tankdt, avus. turyalı Dr. Kivergiç, Kurum Baş- Uzmanı B. Abdülkadir İnan Büyük Önder'i cemiyet merkezinde karşı. hamışlardır. Atatürk Türk Dil Kü- Tumunda bir saat kadar kalarak dil işleri üzerinde konuşmuşlar, sonra köşklerine dönmüşlerdir. VAA ARAAAARARARRAARRARAARARAR. Başbetke AFGANİSTAN VE TÜRKİYE Falih Rıfla ATAY Kardeş Afganistanın Harbiye Veziri Mareşal Şah Malımud Han Hazretleri, dündenberi - Ankara'» mızan misafiri bulunmaktadırlar. Kendilerine hürmet ve - sevgileri- mizi sunarken, dost memlekelin büyük kıralına karşı beslediğimiz tazimi, iradeli ve cesur liderleri için duymakta olduğumuz derin takdir ve afgan milletinin refah ve bahtiyarlığı hakkındaki sarsıl- amızı zikretmek isteriz. Türkiye'nin — öte tarafındaki Asya'da pek az istiklâl kalmıştır. Yeni garb medeniyetinin son inki- şaf asırları, bu medeniyet icabla- v uymakta ' geciken devletleri sömürgeleştirmiştir. Kardeş Afga- Histan hürriyetini müdafaa etmesi- ni bildi. Bazen çok pahalıya malo- lan suikastlar, nihayet bu millete has faziletler karşısında akim kal- mağa mahküm olmuştur. Karan- fık Asya ortaçağına yeniden vü- rümek istiyen son reaksiyon, şim- diki kıralın şehid babasının müca- delesile bertaraf edilmiştir. O gün- donberi kâbil ilerici, milli kurtuluş davalarından birinin merkezi oldu. Harbiye Veziri Şah Mahmud Han gibi liderler genç kırallarının et- rafında toplanarak değeri her tür- lü menfaatlerin ve kıymetlerin *Üstünde olan Afgan istiklâl ve re- ma nefislerini ve hayatlarını Vakfettiler, Türk milletinin bun- hissetmekte olduğu sevincin ne kadar samimi ve ne kadar hu- Susi olduğunu izah etmeğe lüzum Yoktur. Milli kurtuluş memleketlerinin hepsi gibi Afganistan dahi içeride inşacı ve medeniyetci, dış politi- İasında barışçıdır. Onun da şiarı (Sonu 5. inci sayfada) ULUS | 20 İLKTESRİN 1936 SALI Son haberler üçüncü sayfamızdadır ua ADIMIZ, ANDIMIZDIR HER YERDE 5 KURUŞ Mareşal_Mahmud han şehrimizde Afgan harbiye bakanı marcşal Şah Mahmud Han refakatinde afgan genel kurmay başkanı olduğu halde dün, sa- bah Anadolu ekspresiyle şehrimize gel- miştir. Muhterem misafir afgaü » türk milli bayfaklariyle stislenmiş olan istas- yonda milli müdafaa bakatu gencral Ki- Sold yaretler yaplılar; Serdar Mahmud Han Ankara durağında karşılanırken Dost memleketin harbiye veziri dün Ankarada çok samimi tezahürlerle karşılandı Misafirimiz dün muhtelif zi Tevfik Rüştü Arasın, akşam general Kâzım Özalp ın ziyafetlerinde ve Ankara Palastaki suvarede bulundular B. öğleyin İstasyon iç ve dışında toplanmış olan halk kardeş afgan ordusunun büyük şe- fini içten bir sevgi ile alkışlamıştır. K N eX Altes Şah Mahmud Han'ın Ankarayı ziyaretleri münasebetiyle gehrin başlıca caddeleri afgan . türk bayraklariyle süs- lenmiş bulunmaktadır. muhterem misafirlmiz, Sü Bakanı generel Kâzım -Özalp'la birlikte « Sağda: Alganistan Genel Kurmay Reisi general Asım Gündüz'le birlikte zım Özalp, dış işleri bakanı B, Tevfik Rüş- tü Aras, genel kurmay ikinci başkanı ge- neral Asım Gündüz, Ankara valisi B. Nevzat Tandoğan, dış işleri bakanlığı genel sekreteri B. Numan Menemenci- oğlu, millt müdafaa bakanlığı kara müs- teşarı tüm general İsmail Haklı Erde- mer, milli müdafaa - ve d lkları ileri gelenleri tarafından selâm- Tanmışlardır., Mareşal Şah Mahmud Han trenden inerken bir askeri kıta ihtiram resmini i- fa eylemiş, mufika afgan ve türk milli marşlarını çalmıştır. General Eidemann Ankaraya geliyor Aldığımız malâmata göre, dost kom- şumuz Sövyet Rusya'nın Assoaeykhim kurumu başkanı general Eidemânn, türk hava kurumunun misafiri olarak Cumu- riyet bayramını Ankarada geçirmesi i- çin yaprlan daveti kabul etmiştir, General, refakatinde bazı arkadaşları olduğu halde bu ayın 24 üncü günü İs- tanbal'a ve ertesi günü de Ankaraya ge- Kecektir, (ALA.) Altes Şah Mahmud Han ikametleri- ne tahsis edilen Ankarapalasta kısa bir (S>mü 5. inci sayfada) Başbakanımız İzmir pamuk müstahsil- lerinin ikinci toplantısı- na reislik ettiler İzmir, 19 (A.A.) — İrmir'e gelmiş olan pamuk müstahsilleri bugün de baş- bakan İsmet İnönü'nün başkanlığı al. tında bir toplantı yapmışlardır. Toplantı saât 10 dan 14 e kadar sür- müştür, Bu toplartıda her müstahsilin top- rak ürünlerinin daha çok artırılması i- çin gösterdikleri lüzüm ve ihtiyaçlar bi- rer birer dinlenmiş ve gereken tedbirler için başbakan tarafından bizzat not e- dilmiştir. İlbay Fazlı Güleç de başbakanın mü- saadesi üzerine bu hususta vilâyetçe a- limmış ve almacak - tedbirler için izahat vermiş ve eksiklerin tamamlanması temennisinde bulunmuştur. (Sonu 5. inci sayfada) Şark demiryolları Hattın satın alınması hakkındaki müzakerelere dün başlandı Konuşmalara bugün devam edilecektir Şark demiryollarının işletme imtiya- zını satın almak müzakeresi için Anka- raya gelecek olan murahhaslar heyeti dün sabah muyasalat etmişlerdir. Heyet şark demiryolları işletme şire keti idare meclisi ikinci reisi Mösyö Dövili'in riyaseti altında Mösyö Baks ve Mösyö Römilhak'tan mürekkebtir, He- yet sabahleyin vekâlete gelmiş ve ilk tanışma samimi olmuştur. Bu arada &- sas müzakereler hakkında teati olunan görüşmelerde iki tarafça büyük bir hüs- nüniyetle işin neticelenmesi hususunda ümidler izhar edilmiştir. Öğleden sonra tekrar vökâlette içti- ma edilmiş ve ilk müzakere mevzuları tesbit edilmiştir. Demiryollar murahhas- Bayındırlık Bakanımız B. Ali Çetinkoya larınım verecekleri teklif üzerinde bu gün müzakerelere dovam edilecektir. Madride taarruz devam ediyor Hükümet milisleri, ihtilâlciler tarafından zaptedilen Oviedoyu tekrar kuşattılar Düşürülen hükümetçi tayyarelerin sayısı 8i buldu Burgos, 19 (A.A) O aP. — Havaş ajansı mu- habirinden: Albay Barron'un nasyonalist kuvvete ler, cumuriyet hü- cum kıtaları ile şide detli ve fakat kıma bit “muharebeden sonra Madrid'e 37 kilometre mesafede bulunan İllîskas )."s;r, mevkiine girmişl gdir. Hükümet kuve vetleri, 200 zayiat vermişlerdir. Hü- | kümet kuvvetleri« nin geri çekilişi düzgün cereyan etmiştir. İlleskas, bir gün önce boşaltılmış idi. Nasyonalistler İlleskas'a — girdikten sonra hüklümetin Üç motörlü dört tay- Hükümetçilerin bir 2ırhlı treni cepheye ğiderken yaresi, şehrin Üzerinde uçmuştur. Âsia lerin avcı tayyareleri, bunu haber almışa lar ve bunlardan ikisini düşürmüşlerdir. (Sonu 3, üncü sayfada) B. Blumun mühim bi u bir nutk Fransız başbakanı, halk cephesinin bugünkü vaziyetini tahlil etti Bu nutkun, radikal - sosyalist kongresi üzerinde tesir yapacağı söyleniyor Orleans, 19 ÇALA.) — B. Blumun Luare departmanının radikal gosyalist federasyonunda söylemiş olduğu nutuk, çok büyük bir siyast chemiyet almıştır, zira bu nutkun perşembe günü Blarritz'- de toplanacak olan radikal sosyalist köngresi üzerinde muhakkak sürette te- siri olacaktır. Bu nutuk, bir saat devam etmiştir. B. Blum, mayıs seçiminden önce Fran- sa'da mevcud olan vaziyetin bir tablo- sunu yapmıştır. Hatib, şimdiki vaziyetin de bir teşhisini yapmış ve ilerde yapıla- cak çalışmaların ana hatlarımır çizmiştir: B. Blum, demiştir ki: “— Yaptığımız işler medhedilebile. ceği gibi takbih de edilebilir. Fakat iyi niyet sahibi slan hiç kimse, hiç bir şey yapmamış | duğumuzu iddia edemez. Bu saatte hakikaten mühim olan meseleyi | yal kuvvetlerin toplantısına istinad ortaya a ıcağım. İşimizde devam etmeli | —1ek suretiyle faaliyetine devam etr miyiz? <abine, parlâmentodaki ayni ek- mi? Beriyzce ve memlekette politik ve s08- B. Blum nutuk verirken (Sonu 8. inci sayfada)