22 Ekim 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

22 Ekim 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

î (ET Öi nam — Te e TTT DA TTTT PCC ANADOLU Iki emperyalist Katolonya'da devlet yeni mah- İspanyol, Sov Ankara'da büyük ıiıqnev y ralar başladı h —a -4 —— — Başı birinci sayfada — Dr, Tevfik Rüşdü Aras'ta bulun- Yanştur, Atatğrk sayın misaliri bir saat pesdinde alıkoymuştur. Ankaya, 21 |Hususi) — Afzan Harbiye vezirinin seyahat programı değişmiştir. Vesir, yarın buradan ayrılmıyacak, Cumaya kadar An. kara'da kalacaktır. Ankara, 20 JA.A) — Millt Mü> dafan bakanı Kâzım ü“ll' dün ak- gam Afgan Harbiye — veziri — Altes Şah Mahmad Han şerefine Anka- ra'palasta verdiği ziyafette aşağıdaki nutku söylemiştir. Sayın Vezir Haztetleri: Dost ve kardeş Af ganistan'ın çok doğerli Harbiye Vezirini bugün aramızda görmekle — hissettiğim - se- vinç pek büyüktür. Türk ve Afgan milletleri ceski zamanlardanberi ara- mevcut olan — karşılıkh dostluk hissiyatımı bundan 15 sebe evel bilfiül tasdik ve teysik ettiler. O zamandanberi ber. an artmakta olan bu dostlak öki milleti çözül: " mez kardeşlik, bağtarile bağlamıştır. * — Afganistan'a , aid her--işi kendi , işimtiz ; gibi | görmeğe, Atgan'lıların hör! duygusu ile yakından alâkadar olmağa 'ça- lışmiş” büllmüyoruz. Memleke- tinizin — terakki - — sahasındaki azimkâr adımlarını yakından takibederek zevk ve gurur hissettik. Bu meyanda kardeş milletin küvvetli temellere isti- nad ettirerek yükseltmeğe baş- ladığı ordu bugün sizin feyizli idarenizde — şerefli — vazifesini görecek hale gelmiş bulunu- yor. Türk ordusu ağuşuma aldığı genç Algan'lıları bu yüksek vazifeye lâyik olacak şekilde itina ile yetiştirmeğe çalışmak- tadır. İki milletin ve iki ordu- nun araşında bu gençler en güzel vifak ve ittihat timsali olub ilerliyeceklerdir. Sizi hürmet ve muhabbetle selâmlarken başında büyük hükümdarınız bulunan sayın hânedanın memleketine etmiş olduğu vatanperverane hizmet- leri yüksek bürmet ve tazimat hislerile yadetmeği vazife ad- derim. Kadehimi Afganistan'ın pa- dişahı Mehmed Zahir Şah haz- retlerinin şerefine kaldırır, zâ- tâlinizin sıhhat ve muvaflakı: yetine, kardeş milletin refah ve saadetine ve Türk - Algan dostluğunun — şerefli içerim. Altes Şah Mahmud Han bu nutka şu cevabı vermiştir: Son Ekselâns hazretleri, Muhterem ve aziz kardeşlerim: Ötedenberi kalbimde bes- lemekte olduğum emele mu- vaffakıyetimder dolayı bugün larında atisine — > kendimi çok bahtiyar- addet. : mekteyim — Zira kendimi dost bir memlekette ve müşfik kar: deşlerimin — yanında görüyo- rum. Buyurduğunuz veçhile bu iki kardeş ve dost milletin münasebatı pek kadimir. Ham- dolsun son senelerde bu mü- nasebat o kadar kesbi kuvvet etmiş ve bu kargdeşlik rabıta- ları o derece sağlamlaşti ki ilerde her iki millet ve sulh için çok iyi neticeler verece- ğine şüphe yoktur. Afgan milleti büyük kardeşi olan Türkiye'yi ve onun ulu ve ünlühalâskârı Atalürk haz- retlerinin haşmetli delâleti al- - E%-dı yaptığı terakkiyatını bü- F — ,, Pima Türkiye cumuriyeti- k bir itina ve dikkatle takib etmektedir. Parti ikongreleri —— e— — —Başı T inci sahifede— İnsan şahst harekâtını tan- zim için bile nefsini aklı ile mürakabe etmek zaruretinde |kalırsa kütlelerin ve kütle ile ilgili ferd hareketlerinin ccreyanımı tanzim ile mükellef olan ida- reci de elbette kendi icraatı- nın akislerini görmek ve icra- atına ona göre istikamet ver- mek ister. Bunun en güzel mürakabe yeri Parti kongreleri ve hattâ alelitlak cemiyetler kongrele- ridir. Bu kongrelerde ortaya atılan muhtelif dilekler ile ar- zuhaller, şikâyetler ve gazete- lerin neşriyatı icraatını müra- kabe için idareciye fırsat ve- ren en güzel Ââmillerdir. Biz bu noktai nazardandır ki bil- hassa yüksek — inkilâbımızın imanlı müzahirlerinin en seç- kinlerini sinesinde - toplıyan Partinin köngrelerine hükümet bakımından da büyük ehem- miyet veriyoruz, Halkın şikâyetlerine mecra vermek ve onları serin kanla karşılamak — benim — idarede şahsi prensibimdir. ve bunun mesleğimde büyük - faydala- rını gördüm. Bunun içindir ki, bütün partili yazdığım bir mektupta üzdeki - kon- grelere şikâyetleri için hazır- hıklı - gelimelerini ve samimi Kleklerini çekinmeden ortaya atmalarını rica ettim. Esasen yüksek şeflerimizin emirleri de böyledir. Bu samimi ricamın iyi karşılanacağından ve Par- tililerin bana bu suretle mü- zahâret Tedeceklerinden çok eminim. Önü — Bu sene için köngreler- de ne gibi yenilikler olacağını tahmin buyurursunuz? — Bu suali, vilâyetlerde parti başkanlıklarında vuku- bulan yeni tebeddül dolayısile sorduğunuzu tahmin ederim. Biliyorsunuz ki, parti başkan- lıkları valilere intikal ederken partimizin tüzüğünde hiçbir değişme olmamıştır. Bu - iti- barla yeni vaziyetin kongre- lerde bir başkalık yaratması için ortada sebep te yoktur. Her zaman olduğu gibi parti- lilerin dilekleri tesbit edilecek ve yolile seçimler yapılacak ve hesap işlerine bakılacaktır. Müsamere Şimdiye kadar birçok tem- sillerinde muvaffak olan “Yük- selme gençler birliği , temsil kolu; ayın 24 üne rastlıyan önümüzdeki cumartesi akşamı C. H. P. Tilkilik kamununda büyük bir müsamere verecektir. CZ D YKO NNT MT muhterem ve güzide reisleri- nin Afganistan hakkında gös- terdikleri hayırhahane dost- luktan çok müteşekkir ve mü- tehassistirler. Kahrama ve şeci Türk mil- letinin şefkatli ağuşunda ter- biye edilen Afgan evlâdları ileride her iki taraf için ümid verecek bir istinad noktası- dır. Şu sözlerimi bitirirken samimi teşekkürlerimi huzuru- nuzda ve aziz kardeşlerime takdim ederek şark tesanüdü- nün pişvasi ve en büyük rü- cülü olan Sevgili Atatürk'ün sıhhatına, pek necib ve asil Türk milleti gayyur ve kahra- man askerinin ve zatiâlilerinin ve mevcut olan siz kardeşle- / min sıhhat ve afiyetine sevinç reçler arayorlar! yet hükümeti mi —.. .—— — Başı Tinci sayfada— asker #bidesin» çelenk koymuştur. Müteakiben 1600 Hitlereinin spor sarayındaki tezahüratta ve gece de bariciye nazırının resmf giyafetinde bulunmuştur, Viyana 21 (Radyo) — Gazete. ler, İtalya» Alman müzakerelerinin bolşevizm aleyhine cebhe kurmağa matuf olduğunu yazıyorlar, Peşte, 21 (Radyo) — Peşti Napl gazetesi, Berlin müza- kerelerinin Macaristan'da alâ- ka ile karşılandığını, bunların Macaristan için iyi neticeler verebileceğini yazmaktadır. Londra, 21 (Radyo) — Tay- mis bu münasebetle; — Almanya'nın emperya- lizmi aşikârdır. İltalya da ayni yoldadır ve beraberce mahreç aramaktadırlar. Dörtler misakı hatıra gelemez. Fakat hâdise- ler herikisini, ister istemez bu misak ctrafında çalışmağa top- hyacaktır. Demektedir. Berlin, 21 (Radyo) — İki nazırın mülâkatına ehemmiyet verilmekte ve bunun ticari münasebetlerin takviyesile mü- badele işlerine aid olduğu, Bolşevizm üzerinde hedefin müşterek — bulunduğu — yazıl- makta ve; — Bolşeviklerin cihan sükü- nunu bozacak plânma iki dev- let ayni kuvvet ve şiddetle karşı koyacaklardır. Demektedir. Roma, 21 (Radyo) — Lâ- varo Faşist gazetesi, Bolşe- viklik müstesna iki devletin hiç bir devlete karşı koymak istemediklerini, ancak Avru- pa'yı bu cereyandan koruya- caklarını, Jurnal Dö Deba, İtalya ve Belçika'yı Fransa'dan uzaklaştıran sebebin Rus-Fran- sız misakı olduğunu, yazmak- tadır. Prag, 21 (Radyo) — Prager Tagblat gazetesi, M. Musso- lini blok siyasetine aleyhtar bulunduğundan İtalyan-Alman ittifakı doğamıyacağını, Maa- mafih bu mesainin Avrupa muvazenesi İehine bulundu- ğunu yazmaktadır. Londra, 21 (Radyo) — Tay- mis, iki devletin siyasi mes'e- lelerde anlaşmak ve ileride ayrılık çıkarabilecek mes'ele- leri de şimdilik tehir etmek istediklerini, Almanya'nın bil- hassa Sovyet-Fransa misakını hedef tuttuğunu ileri sürmek- tedir. B Berlin, 21 (Radyo) — Bu mülâkatta, günün mes'eleleri ile beraber Bolşeviklik, İspan- ya ve Burgoz hükümetleri ile İtalyan imparatorluğunun - ta- nınmalarının konuşulacağı ka- naatı vardır. Roma, 20 (A.A) — Öğre- nildiğine göre M. Ciyano Lo- karno konferansı hakkındaki İngiliz notasına verilen İtalyan cevab notasını, M. Erik Drum- mond'a tevdi etmiştir. Macaristan Roma protokoluna sadık Roma, 21 (Radyo) — Yeni Macar başvekili M. Darani, M. Mussolini'ye- bir - telgraf göndererek, Macaristan'ın Ro- ma protokoluna sadık- oldu- ğunu bildirmiştir. ğ Hırsızlık Karşıyaka'nın Örnek kö- yünde Selim karısı Rukiye'nin 20 kilo bakırı ile iki kilimi çalımıştır. Hırsız zabıtaca ara- —- e— —-Başı 1 inci sahifedı gazeteleri ise, hükümetin, Madrid hükümetipe yardımcı olmasını iste mektedirler. Paris, 21 (Hususi) — M. Azana'nın Barselon'a gelme- sine ehemmiyet verilmektedir. Azana diğer şehirleri de ge- zecektir. Hükümete mensup üç kıt'a, Taj'da âsileri hezimete uğrat: mıştır. ladrid” hükümeti, pa- saportsuz her şahsın şüpheli addedileceğini ilân eylemiştir. Juble'ye taarrüz eden - âsi- ler, milisleri Madrid'e doğru çekilmeğe mecbur etmişiir. Portekiz Sekolo gazetesinin haberine göre, Diyeska şima- linde göğüs göğüse bir çar- pışma olmuş, — hükümetçiler püskürtülmüş, âsiler 21 #top, dört mitralyöz ve mühimmat mat ele geçirmişlerdir. Tale- vera'da 5 hükümet tayyaresi düşürülmüştür. Naval Karne- ro'nun zaptı beklenmektedir. Madrid'e kat'i taarruz. bun- dan sonra başlıyacaktır. Mü- tareke akdi için lavassutta bu- lunulduğu tekzip rdilmektedir. Madrid'den gelen en son bir habere göre, Katalonya'da yakında bir >İspanyol Sovyet hükümeti,, kürulacaktır. Birçok Bolşevik ajanları Katalonya'ya gelmiş ve idari işlere vaziyet etmişlerdir. Rus vapurlarile yiyecek ve mühimmat gel mektedir. İngiltere hariciye nezareti, Madrid sefirine gönderdiği bir emirnamede, hükümetçiler ta- rafından tevkif edilen kadın ve esirlerin serbest bırakılma- sını istemesini bildirmiştir. Paris, 21 (Hususi) — Ko- münist ve anarşisten mürek- kep 650 kişilik bir kafile Ali- kanti'ye ve 200 — kişilik bir grub ta Barselon'a gitmiştir. Madrid; 21 (Radyo) — Ka- dınlar, sokaklarda grup grup dolaşarak: *“— Erkekler cepheye ka- dınlar geriyel,, Diye bağırmışlardır. Milis- ler'in bir taarruz hareketi yap: mak istedikleri söylenmekte- dir. Gazeteler, müdafaanın kâfi olmadığını, taarruza geç- mek İüzüumunu ihtar etmekte- dirler. Dün muhtelif noktalar- da taarruza geçen Milisler, son günlerde kaybettikleri araziyi istirdada muvaffak ol- muşlardır. Londra, 21 ( Hususi ) — Deyli Meyl gazetesi, son gün- lerde İspanya'ya gelen ve hü- kümetçilere yardım eden 50 Fransız tayyarecisinden otuzu- nun öldüğünü, büyük bir ha- va nakliye kumpanyası mü- rettebatının Paris'ten Madrid'e gönderildiğini yazmaktadır. Teşekkür Eşimin doğurma keyfiyetinde beliren tehlikeli durumu yük- sek bilgisile Aatlatarak eşimi muhakkakibir ölümden kur: taran ve âilemize yeni bir uzuv kazandıran Manisa mem- leket hastanesi başhekimi Faiz Osman ile Eskinazi hastanesi rontken şefi doktor Enver Gürgen'e şahsımın ve âilemin minnet ve şükranlarını sunarım. Manisa Saray mahal- lesinde 9 No, lı evde Çamaltı tuzlasında yeni ve mühim birçok inşaat yapıl- makta ve bu meyanda beton- arme büyük- bir iskele inşası için inşaatına başlanmak üzere toprak vaziyeti tetkik edil- mektedir. Memur evleri inşaatı bitmiştir. Amele evleri inşaatı da yakında bitecektir. Yeni mekteb ve hastane binasile Çamaltı tuzlası, modern bir şehir halini almıştır. : Şimdi Tuzla'ya — Urla'nın Çeşmealtı mevkiinden içme suyu getirilmektedir. Burada artezi- yen kuyusu açılması düşünü- lüyordu. Fakat Tuzla'ya yakın Menemen'in Kozluca çiftliği civarında güzel bir içme suyu kaynağı bulunmuştur. Bu kay- nak suyu demir borularla Tuz- la'ya akıtılacak ve çeşmelerle Tuzla'ya içme suyu getirile- cektir. Tuzla'da buseneki tuz istih- salâtı 100 bin tonu geçmiştir. Geçen sene 200 bin tona yak- laşmıştı. Bu seneki istihsalâtın, 150 bin tonu bulması çok muhtemeldir. Şimdi Tuzla'da 1500-1700 amele çalışmaktadır. Filimci Sine Kenan, istihsal mevsiminde Tuzla'daki faali- yeti tesbit etmiştir. Sadıkz;Ie vapuru fırtı 'naya tutuldu |— Başı birinci sayfada — sizde lodos fırtıması ile mücadele- nin devam ettiği ve vapurun ancak gece saat dokuzdan sonra - gelebi- leceği bildirildi ve bu gekilde bir haber çıktı. Bu haber, ortalığı biraz teskin etti. Yolcularını bek- hiyenler, buna rağmen idareye, sa- Ba, sola baş vuruyorlardı. Vapurun — saat dokuzdan sonra limana girmesi imkânsızdı. Çünkü bu, usul harici - birşeyler olurdu. Esasen berkes vapurun gelmesini beklemekle beraber, bilhasın selâ. mette — olduğunu öğrenmek — ikli- yordu. Nihayet geç vakit haber alındıki vapur tehlikeyi atlatmış ve Kösten adasına gelmiştir. Bunun üzerine telâş zail olmuştur. Vapur, bu sabah saat 9-8,5 sularında lima- punızda bulunacaktır. İzmir Sulh hukuk mahke- mesinden: Devlet demiryollarının İzmir 8 inci işletme diretörlüğüne izâfetle vekili avukat Halid Natık tarafından İzmir'de Ye- miş çarşısı'nda Cezair hanında 12 No, da tüccardan Samuel Kreşpin aleyhine açılan alacak davasından — dolayı Samuel Krispin namına tastir kılınan davetiye varakasının — ikamet- gâhının meçhul bulunduğun- dan bahsile bilâ tebliğ iade edilmiş ve müttehaz karar üzerine gazete ile vakı ilâna rağmen davacı vekilinin ifadesi dinlendikten sonra mahkeme 12 /11/ 936 tarihine müsadil perşembe gününe tayin kılın- mış olduğundan yevmi mez- kürda saat 10 da mahkemeye gelmediği veya bir vekil gön- dermedi”i takdirde hakkında giyaben hüküm sadır olaca- ğının tebliğ makamına kaim olma üzere ilân olunur. 914 mücellit Çamaltı tuzlasında yen! mühim inşaat. Tuzlaya içme suyu getiriliyor V€ tuz ihracatımız yükseliyor. Bu filim mektepler de tale beye gösterilecektir. 10 Geçen yıl _l.ıı.xmyı'yl_ı bin tondan fazla tuz ibiüi edilmişti. Tahmildeki kolaylık ve randman, tuzun Japon'ları çok memnun birak” mıştır. Yeniden 100 İwl;* bir angajmana gîrmişldd’" İlk partide - (3000) ton yükliyen bir vapur J ya'ya hareket etmiştir. İnce tuz fabrikası ay başıl” dan itibaren kat'i faaliyete $7 çecektir. Mühim miktarda WW | paketlenerek — âambara imuştür, yakında piyasayâ K karılacaktır. Tuzla'da modeff bir fırın, deniz suyu sevki) için tulumba istasyonları yâP tırılmaktadır. Tuzla'nın i?ı" mesi için lâzım olan cleluf_# cereyanı İzmir'den verilecekt? Bunun için Karşıyaka - Çati altı arasında 10 bin yoltluk cereyanı nakledecek haval tesisatı yapılacaktır, etüdle? bitmiştir. Uludağ'da yapılı cak otel İstanbul, 21 (Hususi) / Istanbul — vilâyeti — tarafı Uludağ'da inşası kararlaştı” lan otel için, 10 bin Iirll'k_ tahsisat ayrılmıştır. Fen hef ”a etinden iki kişi yakında giderek otelin yapılacağı tesbit edecektir. Üzüm satışları: Ç. Alıcı K. S. 671 M. ). Taran. 11 389 A.R. Üzüm. 11 317 J. Tara. mah. 7 50 283 Jiro ve şüre. 10 75 251 Ü. kurumu 11 50 226 S. Gömel 10 186 Y.İ. Talât 10 50 139 K. A. Kâzım 16 50 100 S. Süleyma, 15 625 47 Çolak 0.N. 14 50 32 Albayrak — 16 25 25 Beşikçi z. 12 21 Ali m.z.Ah.15 18 J. Gözden il 50 8 İnhisar ida. —7 25 7 F.z. Mehmet 7 3 İlya Galemi. 19 9 H. Alyoti 15 50 2732 281671 284403 İncir satışları: Ç. Alıcı K& 234 Tütsü ile te. 10 106 Benmayor bi. 7 21 Ş. Remzi 8 361 143667 144623 Zahire satışları: Ç. Cinsi K. S. 1465 Buğday 4625 8 Nohut 53715 $ 25 Haşhaş — 12 25 İZ 94 Sosam — 13625 l 12 K. darı 10 Fasulya Si 0N 1328 Ken. pala. 320 Ali Rızâ ı RIZE ÇAT Şi Na 34 çar