5 Kasım 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 5

5 Kasım 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 5

ı-sıııım Fırtına Âli | Büyük Korsan Romanı e Yazan: M. Ayhan, Faik Genç kız. başını Kendi kendine; — Mükemmel - diye mırıl- dandı - Şeytanlar — almıştır Mmenhusul Bu aralık başını çevirince genç Türk kızını getirdiklerini gördü. İki tayfa, kızı kucak- lamışlardı... Kaptan telâş içinde bağırdı; — Ne oldu?. Yoksa kız gece açıkta kaldı da öldü mü? Mariya kaşlarını çattı. Ba- basına dik-dik baktı: — Bu kadar ileri gitmemeli idiniz.. — Ben değil kızım, ben yapmadım bunu. O Şaşı Pan- eli olacak herif yaptı.. Genç Türk kızı perişan, acı- nacak bir halde idi. Gözleri kapanmış, çenesi kilitlenmiş, saçları şakaklarına yapışmıştı. Yüzü, ki: ibi bembeyazdı. F.lı:iul'eışnnşnfmen ııllkh)î. Kaptan: * — Eyvah - diye mırıldandı- öldü ise, kaybettik. Belki de Pandeli bir halt yemiştir,. kızı öldürmüştür. Mariya eğildi, kıza baktı: — Göüzell - Dedi - çok gü- zel bir kız.. Benim kamaraya indirin, Bence bu kız yaşıyor. Çünkü dudaklarında su ka- barcıkları enüp çıkıyor. Kaptan ses çıkarınadı. Onun kızına karşı körü - körüne bir itaatı vardı. Kızı, gözbebeği idi. Onu elinden geldiği ka- dar iyi yetiştirmiş, okutmuş, büyütmüştü. Onda —fevkalâde bir zekâ kudreti, bir . hâkimi- yet ve irade - de - görüyordu. Gerek kızına karşı-olan - sev- gisi, gerekse hiristiyan kızın kendi hususiyeti, nihayet onu kızına karşı bir köleye yakın vaziyete sokmuştu. Her sözü- nü dinliyordu. Çünkü onun fi- kirlerinden, zekâsından emindi. Bu zalim deniz “kurdu, an- cak kızının karşısında yumu- şayordu. Bir fırtına gibi esüp bağırdığı dakikalarda bile onu görünce hemen gülümser, yal- taklaşırdı. Şimdi de kızını ta- kibediyor ve için-için, Pande- li'ye küfür ediyordu: — Ah, bir yakalasam do- Muzu!. Mariya'nın tahmini doğru çıkmıştı: Esir Türk kızı ölmemişti. Mariya, kızın vücudunu oğuş- turuyordu: — İpler zavallı kollarını çü- rütmüş. Soğuk ve fırtına yidi- ği de muhakkak.. Haydi hepi- niz çıkın, ben onu iyi ederim. Korsan Reis kızına hayran hayran baktı: ANADOLU çevirdi. Günlük siyasal gazete Sahip ve başyazganı Haydar Rüşdü ÖKTEM Umumi neşriyat ve yazı işleri Mmüdürü; Hamdi Nüzhet Çançar İdarehanesi: ” İzmir İkinci Beyler sokağı C. Halk partisi binası içinde Telgraf: İzmir — ANADOLU Telefon: 2776 — Posta kulusu 405 ABONE ŞERAİTİ Yallığı 1200, alta-aylığı 700, üç aylığı 500 kuruştur Yabanca-memleketler için senelik abona ücreti 27 liradır Her-yerde 5 kuruştür Sünü geçmiş müsbalar 25 kuruştur. lm WA ASILMIŞI KEzaMA D — Peki, peki, biz gidiyo: ruz işte.. Vasil kapıda kalsın, bir şeye ihtiyacın olursa çağı- rırsın onuü,. Korsanlar kamaradan çı- kınca Mariya, genç esire baktı: — Tam bir Türk dilberi hakikaten - diye mırıldandı - bu gözler, bu kaşlar, bu vü- cut, bu her şey, tam bir Türk yapısı... Babam bundan iyice para kazanır mahakkak!. Aca- ba sevgilisi, nişanlısı var mı idi?. Hem mınldanıyor, hem de genç kızın vücudunu oğuştu- ruyordu. Kamaranın içindeki bakır mangala yaklaştı. Kena- rındaki sıcak çaydan bir bar- dak doldurdu : — Zencelil, darçın, Hindis- tan cevizi, ,herşey var- içindel Diye düşündü. Bunun fay: dası muhakkaktı. Genç kızın başını kaldırdı, bardağı dü- daklarına yaklaştırarak dişleri- nin arasından hafifçe akıttı. Sonra hatırına geldi. Dolabı açtı, biraz konyak çıkardı. Onu da ayni suretle — verdi. Tekrar masaja' başladı. Kızın göğsünü açtı. Burada ince bir altın zincir gözüne çarptı. Ucunda da madalyona benzi- yen- küçük ve altın bir parça sarkıyordu. Onu tedkik etti, sonra çıkardı. kendi boyauna astı. Türk kızın vücudu yavaş yavaş ısınıyordu. Göğsünden derin bir inilti geldi. Dudak- ları — hafifçe - titriyordu. Bazı şeyler fısıldayor, fakat işitil- miyordu. Bilâhare bu fısıltı yükseldi ve bir sayıklama halini aldı: — Beni kurtarın.. Korku- yorum, üşüyorum.. Ali nete- lerdesin? Ali gel, kurtar benil Mariya; — Ali - Diye mırıldandı - Ali galiba sevgilisinin, koca- sının veya mişanlısının ismi.. Bu aralık esir kız gözlerini açtı, etrafına bakındı. Mariya- yı görünce hayretle etrafını süzdü : — Neredeyim? - diye m- rildandı - burası neresi! Hani © gemi nerede? O şaşı tayfa ne oldu? Zavallı kız adeta inanamı- yordu : Kolları, ayakları ipten, zin- cirden kurtulmuştu. O dalga- ların cirid oynadığı güverte değildi. Artık rüzgârların 15- hklarını işitmiyordu. - Sıcacık bir oda içindeydi. ANADOLU İşçi partisinin lideri kra- Tütün satışları çok hararetlendi —— ... — Başıl inci sahifede — mseddin| ekisperleri, dün öğleden sonra Kuşadası'nda 75 kuruştan mü- bayeata başlamışlardır. -Bil- hassa kaza — merkezlerinden fazla köylerde daha ziyade mübaycat yapılınakladır, Yalnız Akhisar havalisinde | müstahsilden satın alınan tü- tün mikdarı 2,5 milyon kiloyu bulmuştur. Felemenk ve Olston tütün kumpanyaları, bu havalide ha- raretli mübayeat yapmaktadır. Türk tütün tüccarlarından da Akhisar havalisinde tütün sa- tın alanlar çoktur. Ege mınta- kasındaki tütün satış mikda- rının 3 milyon kiloyu geçtiği tahmin ediliyor. Mübayçat çok hararetli devam ettiğinden iki hafta içinde tütünlerin tama- men satılacağı: zannedilmek- tedir. Bu sene tütünlerimiz çok nelistir. Manisa'da : Manisa, (Hususi) — Piyasa inhisarlar idaresi tarafından 85 kuruştan açıldı. Oliston tütün kumpanyası ile Borvah firması da piyasaya girdi. İlk elde 300 bin kilo tütün satıl- mıştır. ı'ı Tütün piyasası bugün Buca- da açılmış ve Amerikan kum- panyaları en iyi tütünleri 95 kuruştan mübayeata başlamış- lardır. Bu vaziyet karşısında Türk Timited şirketinin mü- messili Kâzım müdahale etmiş ve fiyatı 110 kuruşa çıkararak S0 bin kilo tütün almıştır. Bunun üzerine Amerikan kum- panyaları iyi tütün almaktan vaz geçmişler ve gene 95 ku- ruştan ikinci ve üçüncü nevi 400 bin kilo tütün mübayea etmişlerdir. Türk limited şir keti mümessilinin bu hareketi, Buca'lı tütüncüleri çok sevin- dirmiştir. M. Mussolinin nut- kunun küçük itilâf- taki akisleri — Başı birinci sayfada — tedir. İzvestiya ise: “Mussolini'nin Macaristan'ı büyük bir harb malülu addet- mesi sulh için hakiki bir bom- badır; çünkü Macar'ların me- talibatını tatmin için Romanya, Çekoslovakya'yı ve bütün kü- çük itilâfı arazi fedakârlığına sokmak demektir. Bu sebeble küçük itilâf her zamandan zi- yade kuvvetlidir. Demektedir. İstanbul, 4 ( Hususi ) Vreme gazetesi M. Mussolini- Aklını başına topliyamıyor- | nin nutkundan bahis ile yaz- du. Karşısındaki bu güzel, | sarışın ve genç kız kimdi? Bir aralık Mariya'nın boy- nundaki zinciri ve madalyonu görünce derhal elini göğsüne uzattı. Yoktu. Yerinden fırladı: — Çıkar çıkar onu - diye bağırdı- hemen çıkar? — Neden çıkarayım? — Neden mi, neden mi? O bir tılsımdır.. — Tılsım mı, o da ne de- mek?, — Ne demek mi, tılsım işte. Nişanlım onu — bana, Arabistan sahillerinde oturan bir dervişten alıp getirmişti. Ve, yalnız nişanlımla bana mahsustur. — Başkası takamaz mı bu- nu, ben kallanamaz mıyım? var — | dığı bir makalede diyor ki: — Bu âkılâne sözlerden memnun olmak lâzımdır. Fa- kat, bunların filiyatlatahakkuk etmesini bekliyoruz. Bükreş 3 (A.A) — Ende Pendance Rommanie gazetesi Mussolini'in nutkundan Bah- sederek diyor ki: — Milli ideallerini tahak- kuk ettirmiş olan milletlerin kat'i azimleri kendi hudutla- rının mahiyetini ihlâl edecek her türlü teşebbüse karşı du- racaklardır. Paris, 4 (ALA) — Dış işleri bakâm M. Delbos bugün Yu- goslavya elçisi ile görüşmüştür Sanıldığına -göre görüşme esnasında M. Mussolini'nin Mi- lâno'daki nutku — mevzuubah- »lın nutkunu tenkit etti. Dünya vaziyetinin ger- gin olduğunu söyledi. |Mes'ul olarak Ingılte 'yi gösterdi. M. Baldvin söz Aldı * Başı 1 inci salııfrıla . layı memnuniyetini - bildirmiş | ve İngiliz milletinin sulh iste- diğini tebarüz ettirmişti Mis Horsbrugh lamentonun alkışları arasında, İngiliz ordusunun lüzumu ka- dar kuvvetli olmadığını, fakat İngiltere'nin çok kuvvetli ol- ması lâzımgeldiğini de bil- dirmiştir. Bilâhare söz alan İngiliz Nasyonal İşçi partisinden Ni- colson İngiltere'de felâketlere maruz kalmış olan mıntakalarâ yardım e giliz milletinin bugün kendi- sinde bulunan hakları kat'iyen kaybetmek ilâve eylemiştir. İngiliz Dış siyası bir grub a ne müteveccih ittifaklardan ezzeh kalarak serbesiçe imza edilmi takavi aalaşmaları tercilh eti ğini de bildirmiştir. Mubalefet Lideri M. Attlee kralın nutkunda çok mühim bazı meselelere ehemmiyet ve- rilmediğini ve işçiler mesele- sine pek az temas edilmiş ol- duğunu söylemiştir. lmesini istemiş, İ istemediğini de 'Vİ Nicolson n herhangi min- M. Attlee siyasi tezahürler hakkındaki kanuna taraftar olduğunu bildirmiş ya- bancı inemleketlerden gelme siyaset usullerine karşı tedbir- İer alınması | İâzımgeldiğinde ısrar eylemiştir. M. Attlee kra'ın nutkunda beynelmilel vaziyetin gittikçe gergin bir bal alınakta olduğunu bildirmiş olmamasını tenkid,etmiş ve bu gerginliğe üyük mikyasta İngiliz hükü- metinin sebebiyet vermiş ol- duğunu tasrih eylemiştir. Nihayet M. Baldvin - söz alarak bazı - beyanatta bulun- muş ve bu beyanatında yalnız dış siyasa — mes'elelerini mev- zuu bahseylemiştir. Londra, 4 (AA) — Avam kamarasında beyanatta bulu- nan M. Baldvin perşembe gü- nü 'dış: siyasa ' hakkında geniş müzakereler — yapılacağını ve İngiliz-Misir muahedesinin de tasdikinden evel yakında mü- zakere edileceğini bildirmiştir. ve M. Baldvin Filistin mes'e- leleri hakkında kraliyet komiş- yonunun kuvvetli ve ayni za- manda - bitaraf olduğunu bil- direrek cenebi memleketler ef- kârı umumiyesine de hitap et- miş ve demiştir ki: — “Bu komisyon tamamen müstakil ve İngiliz hükümeti- nin kontrolünden münezzeh bir heyettir. Bu heyet rapo- runu tam surette kendi bildiği gibi verecektir. Ticaret hakkında M. Bald- yin şııulın söylemiştir : *İçinde bulunduğumuz (.ıcktedır Hükümetin istikrarı filvaki tenkid ve siyasi mü- nakaşa hürriyetine bağlıdır. Fakat bu hususta müsamaha ile hareket karşılıklı olmalıdır. Herhalde hiçbir partinin teh- didini müsamaha ile görmiye- ceğiz. Londra, 4 (Radyo)— Lard- lar kamarasında Lord Halifaks, İngiliz - Mısır muahedesinden bahsetmiştir. Lordlar kamarası muahede- nin tetkikine başlamak üze- redir. Lord Halifaks ayni zamanda: * İngiltere'nin İtalya ile ih- tilâfı tarihte de yoktur. İngil- tere Akdenizde İtalya ile ihti- lâf halinde değildir. İagiliz hukuku — gayrikabili — tecavüz olduğuna göre ne bugün ne de yarın bir İtalyan-İngiliz ihtilâfı mevzuu bahsolamaz, - bilâkis dostluk mevcuttur!, Demiştir. Londra, 4 (Radyo) — Kral sekizinci Edvard iftitah nutkile birlikte yeni bir takım kanun lâyihalarını da meclise ver- miştir. Kral ayni zamanda gelecek sene sonunda Hindistan'a gi- deceğini de bildirmiştir. İmpa- ratorluk taç giyme merasimi Dehli'de 1937 sonunda yapı- | hacaktır. Lord Halifaks dün Jlortlar kamarasında bir nutuk - irad etmiş ve bu nutukta Mussoli- Di'nin gürültülü nutkuna da temas etmiştir. Lord Halifaks: “Burada İtalya ile İngiltere arasında ihtilâf olmadığını söy- lemek lüzumsuzdur. Arada çı- kan suitefehhümler, beynelmi- lel vaziyetten doğmaktadır; İngiltere diğer devletlerle bağlı olduğu için ve Uluslar sosye- tesinin devam taraftarlığı ha- sebile İtalya ile muarıza haline dönmektedir. Bunların haricinde İtalya ile münasebatımız dostancdir. Or- tada değişmiş birşey ; oktur. Bu sebeple İtalya ile yapıla: cak bir uzlaşma yoktur. Ak- deniz statükosu da değişmiş değildir. ve değişmiyecektir., Demiştir. Çocuk bakımı Birinci teşrin ayı içinde Çocuk Esirgeme bakım evinde 250 hasta çocuk muayene ve tedavi edilmiş ilâçları parasız verilmiştir. ç 14 ikiz çocuğun sütleri te- min edilmiştir. İlkokul fakir talebelerinden sekiz çocuğa elbise yapılmış- tır. 54 fakir talebeye kırlısıye dağıtılmıştır. Çacuk bakım müzesini 180 anne ziyaret etmiştir. Bağdad'da senenin üçüncü ayı zarfındaki nümayışler idhalât geçen şenenin ayni müddeti zarfındaki idhalâta na- zaran mabsus derecede fazla- dır. İhracat ise pekâz miktar düşmüş olmakla beraber ayni gibidir.,, M. Baldvin nihayet umumi nizam hakkındaki kanundan da bahsederek demiştir ki : — Bu çok ıcıl ve ehemmı etli bir n Londra, 3 (A.A) — İrak hükümetinin değişmesi dün Bagdad'da muazzam bir şe- kilde kutlanmıştır. Royter Alansının bir habe- rine göre yapılan tezahürata elli bin kişi iştirak etmiştir. Fransa'ca ekmek fiatleri Paris, 14 (Radyo) — Ek- ınek fııLlerı yenıden 10 san- AA NSSGİ MAĞ 5 BV Sayfa 5 M. Stoyadinoviç Ankara seyaha- tindeki maksad.. ——— * Başı 1 inci sahifede Majeste kral Boris'in beni Kriscin malikânesinde kendisi —— ile beraber birkaç saat geçir — miye davet edişi bana büyük — bir şeref verdi. Kralın bana | karşı gösterdiği yüksek ve hayırhah dikkatten dolayı en | derin minnettarlığı her şeyden evel izhar etmek isterim. Kral ile olan görüşme esnasında Balkanlardaki sulhun sağlam- laşması için Balkan milletleri arasındaki bağların kuvvetlen mesi maksadile yaptığım -An- kara ziyaretinin — meticelerini kendisine »bildirdim. Biz Balkanlılar da Avru" sulhü eserine iştirak mek- teyiz. Gerek kral gerek do tum başbakan Köse İvanof | ile yaptığım mülâkatlarda Bul- garistan'da sulhçu bir mülek- kirenin mevcud olduğunu hü- yük bir memnuniyetle mü; hede eyledim. Bulgaristan ile | Yugoslavya arasındaki doğru- dan doğruya münasebetlere geli ce, bu münasebetlerin çok mükemmel şartlar içinde in- — kişaf ettiklerini - söylemekle bahtiyarım. Bu münasebetler hiçbir zaman şimdi olduğu ka- dar müsaid ve dostane olma- mıştır. # Ankara ve Kiriscin ziy ote leri bende müstakbel B ' iş birliği hakkında en mıulld ümitler uyandırmıştır. Balkan — milletlerinin bütün — sahalarda. daha mes'ud ve daha feyizli bir atiye mazhar olıbılewh—- | lerinden eminim. Belgrad, 4 (Radyo) — M. Stoyadinov.ç dün sabah saat * dokuzda Belgrad'a ge'miş, bü- yük tezahüratla karşılanmıştır. Vreme'nin , İstanbul muha> biri, Yugoslavya başvekilinin Türkiye'de yedi günlük (ika- meti esnasında Türk - Yugoslav dostluğu teyit edildikten baş- ka Balkan statükosunun. mu- hafazası ile beynelmilel mua- hedelerin ihlâli aleyhinde ça- lışılacağı hakkında kararjar alındığını ve beynelmilel hâ- diselerde iki devlet arasında tam bir fikir beraberliği ol duğu görüldüğünü bildiriyor. Bu muhabire göre, iki dev- let iktısadi sahada da beraber çalışacak'ar, mütekabil betten sakınarak, hariçte fi düşmesine mani olacaklard Bu suretle hareketin iyi celeri Türk - Yugoslav anlaşmasında kendini goıleı— miştr. Riç Smigli Mareşal oldu.. Varşova, 4 (Radyo) — histan cumurmeisi M. Mı bugün general Riç Smij Mareşallık vermiştir. Teşrinisaninin onuncu gül asker huzurunda general - Smiyli'ye Mareşallık asası rilecektir. ve ayın 11 inde,de Lehistan istiklâl bayramı . nasebetile büyük askeri nüm yişler yapılacaktır. l Ş Belgrad elçımı,ı Belgrad, 4 (Radyo) — kiye'nin Belgrad elçisi Haydıı, bu akşamki S:mp on ekspresi - ile Belgndı -dön- müştür. 4 İsviçre ve Kom(lrılz İstanbul, 4 (Hususi) — viçre Federal , meclisi, komü: nizme karşı tedbirler alınmas Ha a e