5 Kasım 1936 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

5 Kasım 1936 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

ON YEDİNCİ YIL. NO: 5488 Gü elik PAMUK İŞLERİ T7.COŞKAN Cihanda, ev ve aile ihtiyaçları- am yüzde altmışımdan fazlasını, pa- muklu maddelerin teşkil eylediğine ve pamuk denilen nesnenin de dün- ya üzerinde nihayet yetişeceği kıta- ların malüm ve mahdut bulunduğu- na göre, pamuk yetiştirme kabiliye- tini haiz memleketler, zekâ ve ener- jileri nisbetinde iyi bir pamuk siya- seti kurmak ve takip etmek şartiyle ne kadar çok pamuk - yetiştirirlerse yetiştirsinler oralar için yalnız refah ve saadet mukadderdir. İşte geniş Ve güzel, türk yurdu için mukadder olan akibet bu olacaktır. Saym Başbakan İsmet İnönü hü- kümeti diyebiliriz ki, birkaç yıldan- beri, pamuk meselesini ele almış, in- telemeler yanmış ve bazı mmtaka- larda teknik bakımından esaslı işe , başlamıştır. Yeni başlandığı için öl: çüsü şimdilik istenil lmd-ıv geniş olmamakla beraber elde edilen 80- nuclar hepimizi sevindirecek mahi - Yyettedir. Silifke'de ilgili bulunduğumuz Pamuk ziraatini, vaziyeti daha ziyade aydınlatmış olmak için aşağıda izah etmeği, pamuk sıyasamız bakımın- dan lüzumlu görüyorum. 1935 yılmda üç yüz dönümlük bir saha üzerinde, mensucat - fabri - kalarımızca aranan ince, düz ve mu- kavim elyaflı Klevland cinsi pamu- Bun zirarti yapılmıstır. 935 yılı baha- rmda, Silifke'de Göksu'yun taşma- siyle uzun müddet tarlaların su al - tinda kalmasından, pomuk - ekimi, Zzamanında yaprlamavarak tam - bir ay geç kalmıştır. Böyle olmasma l;îunm elde edilen sonuçlar güzel- ir. Üç yüz dönümlük pamuk - tarla- sına ancak bir defa su verilebilmistir. Adana ve havalisinde ötedenberi e- kilmekte bulunan yerli veya —mısır cinsi pamuklara su verilecek olursa, pamuk fidanları derhal azıp çicek - lerini silker. Netice itibariyle mahsul çok azalmış olur. Halbuki, ekmekte olduğumuz ve Adana pamuk istas- Yonunun yetistirdiği Klevland cinsi Pamuklar verilen sulardan zarar de- #il bilâkis çok fayda görmüş, mah - sul da her bakımdan güzel olmuştur. Elde edilen pamuğun, pamuk Mütehassısının yaplığı dikkatli ve İnce muayenelere göre, elyafın uzunluğu 27 milimetre olduğu gö - Tülmüştür. O havalide ötedenberi ekilen pamukların elyafı 19 - 20 mi- limetredir. Bu bale nazaran 7 - 8 mi- limetre daha uzundur. Pamuğun verdiği randıman nis- beti de çok mühimdir. Şöyle ki, yer- H nevilerin randımanı yüzde 26 - 29 Ve mısır nevi janenin 30 olduğu hal- de Klevlandın yüzde 38,3 olarak s0- nuç verdiği anlaşılmıştır ki, bu mik- dar yüzde itibaryile yerlilere nazaran Yüzde 25 faiktir. Klevland cinsi pamuğun Ameri- ka'daki, randrmanım azami yüzde hisbeti 40 oluşuna göre, Silifke Te- kir Cı[ inde elde edilen yüzde 38,3 epimizi sevindirecek bir sonuçtur. (Sonu 6. ımcr sayfada) Eti tarihi âlimi profesör Garstang şehrimizde Ünlü Eti tarihi âlimi Liverpool üni- Versitesi profesörlerinden Garstang ve Tefikası Ankaraya gelmiş ve dün saat 18 de türk tarih kurumunu ziyaret et- Miştir. İçtima halinde bulunan tarih ku- Tumu üyeleri, profesörle bir saat kadar Börüşmüşlerdir. Konuşmalar bilhassa Alaca höyük hafriyatı üzerine cereyan Etmiş, kendisine hafriyat hakkında iza. hat verilmiştir. Profesör, Türkiyede gör- düğü inkilâb ve tarih hareketlerinden hayranlıkla bahsetmiştir. Atatürkle Suriye vatani fırkası reisi arasındaki telgraflar Cumuriyet bayramı münasebetiyle Şam'da Suriye vatani fırkası reisi B. Fahri Elbarndi reisicumur Atatürk'e aşağıdaki telgrafı göndermiştir. Arab âleminin hassas damarı Suri- ye, büyük eserinizi tebrik ederken, kı disine karşı yüksek teveccühlerinizi dil Reisicumur Atatürk, kendisine aşa- iıdaki cevabı vermişlerdir: Samimi tebrikinize teşekklr ederim. Süriyeye karşı hissiyatımız halisanc ve döstanedir. Suriye halkının mesud ve müreffeh olmasını dilerim. (AA.) A RR j İzmit kâğıd fabrikası Yarm saat onda açılıyor Kuruluşu ile beş yıllık sanayi prog- ramının büyük bir kolunu gerçekleştir- miş olan Sümerbank İzmit kâğıd fabri- kasr yarm saat onda açılacaktır. Açılış töreninde bulunacak olan da- wetliler bu akşam saat 19.45 katarına bağlanacak vagonlarla İzmite hareket e- deceklerdir. LUS ADIMIZ, AND[M[ZDİR Son 5 SONTEŞRİN 19386 PERŞEMBE haberlerimiz üçüncü sayfada KAKTRA HER YERDE 5 KURUŞ B. Ruzvelt ezici bir zafer kazandı Politika mahfilleri; B. Ruzveltin eserine enerjik bir surette devam edeceği fikrindedirler B. Landon bir telgraf çekerek B. Ruzvelt'i tebrik etti * * Ezici bir ekseriyetle tekrar cumur reisi olan B, Ruzvelt BALKANLARDA SULH B. Stoyadinoviç, bulgar kıralına Ankara ziyarelinin neticelerini bildirdi Başbakanımız ve Dış Bakanımızla B. Stoyadinoviç aı'asmda verişilen telgraflar Sofya, $ (A.A.) — Kıral Boris ile öğle yemeğini yediği Kırişçin'den çı- karken yugoslav başbakanı B. Stoyadi- noviç şu beyanatta bulunmuştur ; *“— Majeste Kıral Borisin beni Kı- rişçin malikânesinde kendisi ile bera- ber birkaç Saat geçitmeye davet edişi Suriyede karışıklık Şamda fevkalâde Halebden b. Ekselans Stoyadinoviç İsanbuldan ay rılmazdan önce müzeleri gezerken bana büyük bir şeref verdi. Kıralın ba- na karşı gösterdiği yüksek ve hayırhah dikkatten dolayı en derin minnettarlı- ğımı her şeyden evtl izhar etmek İste- rim, Kıral ile olan görüşme sırasında Balkanlardaki sulhun sağlamlaşması i- (Sonu 6. nci saylada) vaziyet ilân edildi İt ıdrind. ( Yuuı 3 üncü sayfada) Nevyork, 4 (A.A.) — Son netlecele- re göre, B. Ruzvelt 401 seçici ile Ame- rikanın aşağıdaki devletlerinde galib bir vaziyettedir : Alarama, Arizona, Arkansas, Kolo- rado, Konnecticut, Dalaver, Jlorida, Gi- orgia, İllincis, İndiana, Kansas, Kantuk, Mariland, Misigan, Missuri, ch Mek- Nevyork devletinde B. Ruzvelt tam cumhuriyetci olan köy mıntakalarında bile galib bir vaziyettedir. Şehrin ken« disinde Ruzvelt'in rey ekseriyeti bire karşı üç nisbetindedir. Buna mukabil Ruzveltin yazlık evinin bulunduğu Hye deyork mıntakasında Landona - verilen 1233 reye mukabil Ruzvelt 1057 rey al- Seçim neticesini alâka ile bekliyen ve Amerikayı temsil ctmek üzere bir amerikan mecmuasında çı kan dikkate değer bir resim sİco, Şimalt Coroline, Şimalf Dokata, Ohio, Aklahoma, Penşilvanya, cenubi Caroline, Cenubt — Dakota, — Len- mesco, teksas, Virginya, Viscousin, Nevyork, Utah, Nev Jersey. B. Lâandon da 80 seçici ile aşağıdaki devletlerde galib vaziyettedir : Men, Massaşuest, Nebraska, Nevhom- psire, Rohode İsland, Vermut, Kalifor- nla, Mutana, Poaho ve Minneshoa, mauştır. Saat 23 e doğru Nevyorkta Taymls Sauar'de takriben 500 bin kişi buluna makta idi. Halk, gon neticeleri coşkum alkışlarla karşılamıştır. Reylerin mec« muu 531 olduğundan çurahur başkanlığı için lâzım olan rey adedi $31 dir. Hal. buki B. Ruzvelt şimdiden 400 den fazla rey kazanmıştır. Bu itibarla B. Ruzvelt (Sonu 6. inci savfada) Avusturya kabinesi çekildi Yeni kabineyi gene Bay Şuşnig Viyana, 4 (A.A.) — Hükümet gece yarısından sonra 1 de şu tebliği neşret- miştir: Başbakan Şuşnig salı günü hükümet ve müsteşarların istifasını federal baş- kana takdim etmiştir. Bu istifayı kabul eden başkan B. Şuşnigi yeniden başba- Viyana konferansı- nım görüşeceği meseleler Viyana, 4 (A.A.) — Öğrenildiğine göre diplomasi mahlilleri, yakında Viya- na'da toplanacak olan konferansa Ma- caristan'ın vaziyeti meselesinin ortaya a- tılmasını arzu etmemektedir. Hariciye müsteşarı B. Guido Şmid, gazetecilere beyanatta bulunarak Tuna havzasında. ki devletlerin bu mesele hakkında bir uzlaşma zemini bulmalarını arzu etmek- te olduğunu ve bu meselenin Viyana konfergasından sonra diplomasi yolu ile yapılacak müzakerelere mevzu teşkil e- deceğini söylemiştir. Umumi intiba, B. Musolini'nin söy- lemiş olduğu nutkun tamamon İtalyayla alâkak siyasi bir nümayiş olarak telâk- ki edilmesi ve Viyana konferansının bir başlangıer addedilmemesi lâzım geldiği merkezindedir. ' Amiral Horti Romaya gidiyor Budapeşte, # (A.A.) — İyi haber a- lan mahfillerin sandığına göre Maca- Tristan naibi amiral Horti bu ay sonunda Romayı resmen ziyaret edecektir. kurdu kan tayin etmiştir. B. Şuşnigin teklifi üzerine başkan, cephe milisleri genel kumandanı Maree şal Ludvig Hulgerthi başbakan muavini Tekrar başvekil olan B. Şuşnig tayin etmiştir. Yeni kabine şu şekilde tertib edilmiştir : Adliye bakanı: Adolf Pils, maarif: Bertudr, sosyal yardım: Josef Resch, finans: Rudolf Nenmeyer, ziraat: Pe. ter Mandorfer, ticaret ve münakalât: Tanşer, dış işleri: Guido Şmid, millit müdafaa; gençral Vilhelm Zehner, iç İşe leri: Herstenru, emniyeti umumiye: Sturner, Pertner, Mandorfer ve Horstenau bundan evelki kabinede de yer almış bulunmakta idiler, Yeni bakanlardan Sturmer, Haymyer Hulget birliği men- sublarındandır. Ko d | : ; N