19 Kasım 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

19 Kasım 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

LN Madrıdın düşmesi artık bir J4 SLER emrivaki sayılıyor İspanya sularında birçok korsan ge- — —. — - mileri dolaşıyor. Madrid yanıyor.. Âsiler, garp sahillerindeki ecnebi gemilerine ateş açacaklarını bildirdiler. Cumurıyetcılere zehırlıgaz gönderılmış Burgös 18 (Radyo) — muvakkat hükümet Barselon ve sair hükümete mensup İi- manlarda bulunan vapurlara kısa bir zaman içinde çekil- meleri lüzumunu bildirmiştir. Bu haberin bombardıman hazırlığı olduğu söylenmekle beraber, Rus vapurlarının mü- him miktarda zehirli gaz ge- tirmiş olmasile de alâkadar olduğu söylenmektedir. Burgos, 18 (Radyo) — Sa- lamank'ta bulunan karargâhı umumi, Varella'nın hın Madrid Laarruzunu muval- fakıyetle yaptığını ve general Molanın da milisleri aldatıcı manevralarla bu muvalfakıyeti kolaylaştırdığını bildirmiştir. Burgos, 18 (Radyo) — Â kuvvetler, Madrid Porta Del Sol mevküne — varmışlardır. Madrid; — baştan -başa ateş içinde yanmaktadır. Paris, 18 (Radyo) — Mad- rid'de bulunan Paris gazeteleri muhabirleri, Madrid üzerine gece ve gündüz ateş ve bom- ba yağdığını bildirmektedirler. Madrid, gece cehennemi bir manzara arzetmektedir. Kadın sol cena- ve çocukların vaziyetleri çok | fecidir. 'Şehirde halâ göğüs- göğüse ve korkunç bir harb hüküm sürmektedir.! Âsi Fas- hlar ve askerler el bombaları ile ilerlemeğe çalışmaktadırlar, Milisler; evler, parklar ve bi- nalardan muvaffakıyetle muka- vemet göstermektedirler. Franko kuvvetleri dün Mad- rid'de cenuptan gelen kuvvet- lerle temas haline gelmişlerdir. Buna rağmen âsiler henüz şeh- rin merkezini elde edememiş- lerdir. Madrid'in birçok parkları ve bazı mahalleler işgal edil- miştir. Madrid'in kat'i şeklinde su- kutu, neticesi hiçbir nin tayin edemiyeceği yeni bir safha açacaktır. Lizbon, 18 (Radyo) — Azana ile Kabalero, Kumpani arasında aktolunan bir içtima- da Kabalero Bolşeviklik ilâ- nında ve Azana da cumhuri- yetin ibkasında ısrar etmiştir. Madrid hükümet merkezinin müvakkaten Barselon'a nakli düşünülmektedir. Paris, 18 (Radyo) — Mad- rid'in işgaline bir emri vaki nazarile bakılıyor. Cebelüttarık. 18 (Radyo)— Madrid'in âsiler tarafından iş- gali artık bir saat mes'elesidir. ! Paris, 18 (Radyo) — Mad- rid'den alınan son haberlere göre Madrid'in âsiler tarafın- dan bambardımanı tekrar baş- lamıştır. Posta ve telgraf, — telefon dairesi bombardıman edilmiş- tir. Fakat henüz tam bir isa- bet yoktur. Yalnız büyük bir — sonu 6 ıncı sahifede — kimse- | hdt İspanya âsileri Madrid'i bombardımanda i|İhracatı Müra -| kabeye hazırlık. YER Kurs tedrısatı devam ediyor.. İstanbul, 18 ( Hususi ) — ı İktısad — Vekâletinin ihracatı mürakabe için imtihanla koxr trolörler, kurslara devam et- mektedirler. Dersler, yüksek iktısad mektebinde ve licaret odasında verilmektedir. Kontrolörler, iki hafta staj görecekler yumurta kontrolü- nün ne şekilde olacağını ta- mamile öğrenecekler, sonra hep birlikte Trabzon'a gide- rek Fındık - vaziyetini — tetkik edeceklerdir. Memurlar, gele- cek aya — kadar 8 istasyona taksim edilecekler ve yumurta ihracatmı kontrole başlıyacak- lardır. Memleketten harice çı- kacak her maddenin sene ba- şından itibaren kontrole tâbi tutulması muhtemeldir, Alman'lar Rusya aleyhine Ja. ponya ile birleştik- lerini yalanlıyorlar. İstanbul, 18 (Hususi muha- birimizden) — Japonya ve Almanya hükümetleri, Sovyet Rusya aleyhine bir muahede akdetmişlerdir. Avrupa siyasi mahfillerinde bu muahede gü- nün mes'elesi olarak görüşül- mektedir. Berlin'den gelen ha- berlerde böyle bir muahede aktedildiği hakkındaki haberler tekzib edilivor. Japonya'da Fevkalâdelik bekleniyor Tokyo, 18 (Radya) — So- cokai ve Minezota - partileri siyasetindeki tedbir hasebile Başvekil M. Hirotayı şiddetle tenkit etmektedirler. Japonya dahili siyasetinde yeniden fev- kalâdelikler beklenmektedir. Romen torpidosu İstanbul, 18 (Hususi) — Üç gün evel limanımıza gelen Romen torpidosü, dün Haliç'e girmiştir. Torpido havuzlarda tamir edilecektir. aAti ö DĞ aa Oi Çavuş ve K6y hocası oluyorlar İstanbul, 18 (Husust muha- birimizden) — Köy öğretmeni yetiştirmek için kurşa devam eden ve terhis tezkeresi al- miş 80 eski çavuş ve onbaşı imtihan edilmiş ve kendilerine köy öğretmeni diploması ve- rilmiştir. Bu gençler, kursta köy ve Köylü'için faydalı olan her türlü bilgiyi öğrenmişlerdir. Deniz okulumuz 161 yaşında İstanbul, 18 (Hususi muha- birimizden ) — Deniz harb okulunun - tesisinin 161 inci yıldönümü bugün (Dün) mek- tebte yapılan merasimle tes'it edilmiştir. Neft sendikat Şirketinin kasasını soymak istediler İstapbul, 18 (Hususi muha- birimizden ) — Burada Neft Sendikat şirketinin kasası, hır- sızlar tarafından soyulmak is- tenmiştir. Kasa hırsızlarının biri tutul- muştur, diğerleri aranıyor. Doktor Afife Kelebek yakalamak ister- ken pençereden düştü ve öldü. İstanbul, 18 (Hususi muha- birimizden) — Genç kadın doktorlarımızdan Afife, açık pençere önünde bir kelebek yakalamağa çalışırken sokağa düşmüş Ve ölmüştür. Berut'ta yeniden kanlı hâdiseler oldu Londra, 18 (A,A) — Be- rut'ta yeniden karışıklıklar ol- muş ve bazı mağazalar yağ- ma edilmiştir. Nizam ve sü- künun tesisi için askeri kuv- vete müracaat edilmiştir. 6 kişi ölmüş 70 kişi yaralan- mıştır. | Naha Vekili Ali Çetin Ka SiyahElmas A P Dün merasimle açı- | lan hat üzerinden Taşınmıya başlandı. Ankara, 18 (Hususi) — Ça- tal ağzı - Filyos hattı, bugün arlak merasimle — açılmıştır. İk tren, kömür ocaklarından kömür yüklemiş, ZonguldnkJ Valisinin riyasetinde ki bir heyeti hâmil olarak saat 18,30 | da hareket etmiştir. İlk tren, yarın (bugü'n) An- kara'ya varacak, İstasyona gi- rerken bütün lokomotifler dü- dük çalacaktır. Treni, hükü- | met erkânı ve davetliler istas- yonda karşılıyacak, Zonguldak X alisi trenle gelen ilk kömüü verecektir. Heyet, C saat 14,20 de hareket edecek olan ilk yolcu treni ile Zon- guldak'a döneçeklir Ankara, 18 (Hususi) —Zon- guldak'tan Ankara hattına bağ- lanan yeni hat, yarın (bugün) açılacak ve kara yolundan, ilk kömür Ankara'ya gelecektir. İlk kömürü — Zonguldak'tan kara yolule Ankara'ya getire- cek olan hususi tren, Ankara istasyonunda merasimle karşı. lanacaktır. Bu trende Zongul- | dak Valisi ve Zonguldaklılar da Ankara'ya geleceklerdir. Zon- guldak Valisi, karadan gelen ilk kömürü, vagondan alacak ve Nahıa Vekili Ali Çetin Ka- ya'ya hediye verecektir. Nu- tuklar söy'ezecek ve bu mes'ut hâdise tes'it edilecektir. Dr. Şaht Alman sefarethane- sinde ziyalet verildi.. Ankara, 18(Hususi) —Alman | İktıisad Nazırı Dr. Şaht, dün öğleden evel Ziraat, Sümer ve İş bankalarını ziyaret etmiş, Alman sefarethanesinde şere- fine verilen öğle yemeğinde hazır bulunmuştur. Sefaretha- nede ki ziyafette, Hariciye Ve- kili Rüşdü Aras, Adliye Vekili Şükrü — Saraçoğlu, Dahiliye Vekili ve parti genel sekreteri Şükrü Kaya, İktsad - Vekili Celâl Bayar, İnhisarlar Vekili Ali Râna, Hariciye Vekâleti genel sekreteri Numan Mene- menci, bankalar direktörleri, Dış Bakanlığı ileri gelenleri bulunmuşlardır. Doktor Şaht, öğleden sonra Orman çiftliğini gezmiştir. Ha- riciye Vekâleti genel sekreteri Numan Menemenci, akşam Ankara palasta — misafirimiz şerefine hususi bir — ziyafet veımıştır ydimağ ve kalbi Yugoslav meslektaşımız Tür- kiye intibalarını anlatıyor Ankara Asya'nın bir mih —.. —— veri olacaktır — ; Atatürk için, Peygamberleri an: * lıyabilene ne mutlu, dedi. Başvekilimizin mezıyetlerm | karşı da hayranlığını anlattı. Ankara, 17 (AA) — An- kara'da bulunan Vreme gaze- tesi başmuharriri şehrimizden —ayrilirken — Ulus gazetesine Türkiye hakkındaki intibalarını bildirirken Anka'a için demiştir — Ankara') hangi bir yabancı insanın biata karşı kazandığı zaferin tesiri altında kalmaktan ken- gelen dini kurtar örnek alınarak vücuda rilen ve arkirektenik balam- dan çok muvaffak bir muade- eden An- kara henüz on yaşına basmış bir-yavru olduğu halde geniş bulvarları, zarif köşkleri, ba- kanlıklara mahsus binaları bu- gün mevcut olan ve yarın in- bulunan park- lari ve bizim gibi diğer Bal- kan'lıların da yüzünü kızartan stadile Atatürk- Türkiye'sinin olmağa la- geti- lenin hallini ifade şası mukarrer yıktır. Fakat ben Ankara'yı yakın bir istikbalde yalnız idari ba- kımdan desem az olur. Bütün Asya'nın mihveri halini almış bir vaziyette görür gibi olu- yorum. Her gün on veyahud yirmi ekspresin Ankara'nın as- falt caddelerine yolcular dök- tüğü Londra ile Mısır ve Hin- distan, cenubi — Avrupa ile Rusya'nın cenub mıntakaları Kafkas'ların romantiği, petrol mıntakaları ve güzel plâjlar arasında cazip bir irtibat mer- kezi olacağı, dağcılık ve de- nize'lik bakımından Anadolu- da turizm inkişaf ettirileceği zaman Ankara'ya bazı yaban- ct nazırların yaptığı gibi ica- bat ve vazife dolayısile değil meselâ — bugün canlı ve şuh Bükreş'e gidildiği gibi eğlen- mek için ” gelinecektir. Anka- ra'nın böyle bir istikbale nam- zed bulunduğuna eminim. Yapıcılık gayretinin bugüne kadar yapılmış olanlardan iba: ret kalmayıp devam edeceği- ne, ev kadınının iyi undan bir hamuru yuğurduğu - gibi sizin de tabiatı yumuşatacağı- nıza, günün birinde Sakarya'yı Ankaradan geçireceğinize ve Svetovski | her- | bugün bir bardak suyun bile kiymet teşkil ettiği bir şehird yarın-yat kulübü — vücuda gı tireceğinize nasıl emin — İselli Ankara'nın şarka has ol sihrine ve kadınlarının leta tine de 4 Sizin için artık maniler kal: toami ee Ceğayesn e dünya “hayrandır. Veş Billl bunları büyük sırrımı henüz öre taya atmamış olan bir tel adamın idaresine borçlusunuz. Peygamberi anlıyabilenlere n& mutlu a Svetovski Başvekilimiz hak-< kında da şöyle demiştir: — Zimamdarlarınızı ve has rikulâde bir şahsiyet olan B vekil İsmet İnönü'nü tanın ile geçen onbeş - günlük cid den tatlı bir ikametten sonra öylece eminim, — —— bugün Ankara'dan ayrılıyorum Yalnız İsmet İnönü gibi den büyük şahsiyetler, onun kadar dürüst ve samimi ola: bilir. Ve büyük ve real hams lelerini pek.çok ahlâkt veğili sani vasıflarla mücehhez bilirler. Kendilerinin do olan Başvekilimiz Dr. Stöyi dinoviç'in ziyaretini iade mek üzere memleketimize leceği zaman Yugoslav İsmet İnönü'nün Belgrad. toprağına ayak basacağı günün uzak ol madığı kanaatındayım. —— Meslekdaşımız İzmir'i Yugoslavya Başbakanı M. Milân Stoyadineviç'le bir- likte Ankara'ya gelmiş olan Yugoslavya'lı meslekd Stoveski, dün akşam refaka- tinde matbuat umum müdür lüğü — müşavirlerinden Kemal- olduğu halde Ankara trenile şehrimize, gelmiş, Basıı istasyonunda kavşılanmışhr Meslekdaşımız, İzmir'de muh- telif tetkiklerde buluna Muhacirler 1500 kişi geliyor İstanbul, 18 (Hususi) Nazım vapuru, Köstence'den. 1500 kişilik son muhacir sini almaktadır. Kış geli den birkaç ay - için nakli; duracaktır. Bu son münakalk ile busene memleketimize göç eden ırkdaşlarımızın sayı:v bini bulacaktır. Ğ Ça . akale > BOMONTİŞARABİI - Her türlü müskirat imalinde muvaffakıyeti herkes tarafından takdir edilen Bomonti labrikası, Ege üzümlerinden mamul nefis şırıpl.umı piyasaya çıkarmıştır. . amaaa— — Bomonti Şarapları Tecrubelı mütahassıslar tarafından imal edilmiş çok sıhh? - evsafı haizdir. Az zamanda şarap meraklılarının takdirini kazanmıştır. İyi şarap içmek; sağlığı arttırmak ve kuvvetlendirmektir. | Baomonti şarabı hem_ço_lğ_ı;yi ve hem çok ucuzdur. Umumi satış mahalli: Aydın Bira Fabrikası Telefon : 2387 Perakende satış yerleri : Bütün Bomonti müskirat bayilerinde bulunur. | Arayınız ve bir kere tecrübe ediniz. Çok memnun kalacaksınız. 1—3