24 Kasım 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

24 Kasım 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

<dü Sıyta? Taşlar “Bozuk,, Postahanenin bir saatı vardır ki göğsüne asılan “Bo zuk,, yaftası ile tam birbuçuk aydır kendi hazin vazi yetini âleme ilân edip duruyor. Bu zavallı “Bozuk, nesneye gelen gülüyor, ayar etmek gülüyor. Saatlerini geçen istiyenler yanlışlıkla ellerini ceplerine attıktan sonra mahut yaftayı görüyor, — Hâlâ mı bozuk, ne vakit düzeltilecek acaba? Diyorlar, Fikrimizce' umuml! yerlere asılan ” sacilerin bir haysiyeti vardır. Eğer düzelmek kabiliyeli varsa derhal düzeltilir. Eğer bundan mahrum ise ve ömrünü tamamlamışsa hemen indirilir. Halbuki bizim postahane “Hüvelbaki, ile Başlıyan ve ( >:*> ile biten kitabesini göğsüne duruyor. saali, eski mezar taşlarında nin ruhuna fatiha) asmış, hazin hazin, sırıtıp Öldü ise öldü, kaldı ise kaldı. Şunun göğsündeki “Bozuk,, yaftasını kaldırıp icabına bBakmak gerektir sanıyoruz. Çünkü insan onâ baktıkça: — Merhum ve mağfur! Fakat teşhire sebep ne?. Demekten kendini alamıyor. .. Ü Bir kehanet Amerika'nın çıplaklık taraf- tarı bir doktoru olan Aloiz Knop çıplaklar cemiyetinde verdiği bir konferansta : “Pekâz zaman sonra cihan plâjlarında çıplaklık tabit bir hal olacaktır. Buna eminim. Çüfâkü bundan yirmibeş sene evel bir kadının baldırlarını göstermesi bir cürüm idi. Bu gün bir kadın bir karış mayo ile Amerika'dan Çin'e kadar her plâjda gezebilmektedir. Demiştir. Pek 'Bilmiyoruz, amma, bu Amerikalı haksız olmasa gerek! Belçika'lıların bir iddiası Cihanin en seyahat eden mileti İngiliz'lerdir, Buna şüphe olmamakla beraber bir Belçika mecmuasına göre - hiç şüphe yok, bu mecmua Rek- sist faşisttir - En fazla seyahat eden millet Belçika'lılardır. Bir Belçika'lı senede 31, bir Alman 30, bir “İngiliz ise an- fazla cak 29, bir Fransız da 19 se- | yahat yaparmış.. Sel cenaha mensup olduğuna şüphe olmıyan bir Fransız şu suali soruyor: — Bu iddiayı kabul etsek ; bile bir İngiliz'in seyahatinin “on binlerce kilometre sürdüğü muhakkaktır. Bir Belçika'lının ise, nihayet beş on kilometre değil midir? Ucuz altın! İspanya işleri Avrupa'da binbir ihtilât doğurdu. Partiler ve rejimlerden sonra Avrupa devletlerini endişeye düşüren İspanya işleri, şimdi zabıtayığ da işgal ediyor: Paris'de, İspanyol sefaretha- nesine mensub ve adının Kont Voli olduğunu söyliyen bir adam T.con Polen isininde bir Fransız'a 30 kilo altın satmış. Bunlar İspanya- hükümetin!n silâh alınmak üzere Paris'e gönderdiği altın- / lar imiş. Altınların ne biçim olduğu- nu, M. Polen'e teslim edilib edilmediğini bilmiyoruz, amma! bu sayede 540,000 Frangın deve olduğu anlaşılmıştır. Pa- ris zabıtası şinidi bu ucuz al- tıncıyı aramaktadır. Amerikan usulü bir iş! Birleşik Amerika'da Salens ; şehtinde bir Amerika'lının ak- lna esmiş ve ineklerine bira Rundan ve mühimmat sasmağe Kaslamızhıe SAPAN SOR maksadı, hayvanları soğuktan muhafara imiş. Fakat aldığı netice şu olmuş. İnekler epiyce şişmanlamış- lar ve birkaç misli süt ver- Weğe başlamışlardır! Fazla süt ve besli inek me- raklılarına biz de -tavsiye de- ğill- Haber veririz! Cenubi Amerika'nın belâsı Japon'ların İtalyan'lara nis- betle ciddi ve hakiki olarak pek çok arttıklarına — şüphe yoktur: Japon adaları birer karınca yuvasına döndü, gitti. Japon'lar fazla Kültöleri içir mahreç aramakta, Birleşik A- merika, tahtakurusu gibi arlan) bu milletten korktu ve kapı- larını kendilerine sım-sıkı ka- pattı! Japon'lar Cenubi Amerika- da Brezilya'da Şigancuto adın- da şimdilik 25 bin (Çnüfuslu Japon'lara mahsus bir şehir kurdular. Şehir son sistem, geniş park- h, her evde müşterek teshin, teçhizatı olarak kurulmuştur. Japon'lar bu rahatı bulunca, yarım âsıra kalmaz bu 25 bin kişi ile Brezilya'ya hâkim ola- cak kadar çoğalacaklardır. WSR e( n | ŞN Bugün doğan çocuklar.. — Dün — Jubiter, ayın arkasına — düşe- cek bir nevi jabiter - kusalu ola caktır. Ba hüdise bazı. kimscler için şane açıklığı temin edecektir. Fakat barı kimseler için de va- ziyet aksi olacaktır. Öğleden sön- ra, merihin —fena yacaktır. tesirleri başlı: doğan fakat çok azametli Ve kibirli ola- caklardır. Bu çocukların bu ah Takımı tasbih Mzımdır. Erkek ç cuklar iyi mevkiler kazanacaklar, da evlilik — talihleri çok açık ve parlak olacaktır. Bugün çocuklar iyi kızların — Bugün — Bugün, zuhalin ani bir tesiri beynelmilel siyaseti birden birinci plâna koyacaktır. mlan — dikenli mes'elosi olacaktır. Maamal ih hu- gün şen ve mes'ut Unutulmuş sa- mes'eleler susi — bayalta geçec ktir. Bugün doğan çocuklar ince ruhlü ve kavi - seciyeli olacaklar: dır. Orta kabiliyette talebe olma: Tarına tağmen büyük mevkilere erişeceklerdir. —iti | vesaitin | tramvay, gerekse otobüslerde On kat Gümrük resmi —a oe Yananistan'la $ yapanlar... Parası Yunanistan bankası- yatırıldığı halde tediye tarihinden üç ay zarfında Yu- nanistan'a idhal edilmiyen mallar hakkında Yunan Finans ve Ekonomi Bakanlığınca bir karar alınmıştır. Bu karara göre üç ay zarfında memlekete * istihlâk edilmek üzere - idhal olunmıyan mallar, on misli gümrük resmine tâbi tutula- caklardır. Tarih bilgin ve öğretmenleri Belediyede toplandılar.. İzmir mekteplerindeki tarih öğretmenlerile İzmir'deki tarih bilginleri dün belediyede be lediye reis muavini Suad Yurd- koru'nun riyasetinde bir top- lantı yapmışlardır. Bu - top- lantıda İzmir ve Ege tarihi ve antikiteleri hakkında kültürlü Ve (l bilk Sönekrimn veriz lecek konferanslar hakkında görüşülmüş, kararlar alınmış tır..Konferanslara yakında baş- İmacak' ” ye' bur' yenclarii; teşkil edilecek bir kulüpte ça- lışarak İzmir'e gelecek sey- yahlara rehberlik edeceklerdir. Zavallı Genç Fect bir şekilde öldü.. na Basmahane civarında deri tüccarı Ruşen Halil'in 21 ya- şındaki oğlu Rüşen Hakkı'nın tabanca kurşunile kalbinden yaralanarak öldüğünü Şaznmış: tık. -Bu gencin ölümü bükkin- da Adliyece yapılan tahkikat sona ermiştir. Hakkı, kendi tabancasını kurcalarken ateş aldırmış, müştür. yaralanmış ve öl- Yalılar Nakil vasıtası derdine düşmüş bulunuyor | Reşadiye'ye işliyen otobüs- lerden dört tanesi - neden ve | kimin tarafından bilmiyoruz - hatlara bu başka kaldırılmış ve vaziyeti gerek tehacüme sebebiyet vermiştir. Halk, adetâ balık linde gidip gelmeğe başla- mıştır. Kış gününde böyle bir tedbirin ne kadar sakat oldu- ğunu uzun-uzadıya yazmağa hacet yoktur. Şehrin en işlek ve en kalabalık bir semtini böyle nakil vasıtası derdine düşürmekte isabet namına hiç- birşey görülemez. Belediye riyasetinin nazarı dikkatini tel- bederiz. istifi şek- | YEHİRHABERLERİ Kontenjantman kalkınca Vaziyet ne olacaktır? İktisad Vekilimiz Celâl Bayar Kontenjantı sisteminin kalkmasile piyasalarımızda ha- sıl olan vaziyet hakkında dün, atâkadarlar ve bilhassa id lât tüccarları nezdinde tetki- kat yaplık. Tüccarlarımız, hü- kümetin bu hususta gösterdiği isabetten memnundurlar. Hâtta İzmir'de- ki Avrıpa idhalât kom'syoü- etları, köntenjan usulünün kal- dırıldiği haklırda hükümeli- mizce verilen kararı, aynen ve telgrafla fabrikalarına bildir- mişler ve İkinci Kânunun ipti- an dolayı dasından sonra, gümrük kanu- | nunda idhali memnu eşyadan | ddi- serbestce eylemiş: başka bütün idhalât meva nın memleketir girebileceğini lerdir. Tüccarlard kikata göre, kontenjantman sis- ize aptığımız tet- teminin lâğvından en çok isli- fade edecek ölanlar, Almanya ile iş yapan ithalâtçılarla Kle- ring mukavelenamesi imzala mış olduğumuz - memleketlere mal gönderen ihracatçılardır. Zira bu sayede ihracat tüccar- ları, ihraç etmiş oldukları mal- ların bedellerini, takas sure- tile daha çabuk ve kolaylıkla alabileceklerdir, meselâ; bura- dan Çekoslovakya'ya tü gönderen bir ihracatçı; dermiş olduğu malın bedelini Çekoslovakya Devlet bankası- na yatar yatmaz, İzmir'de mu- tabik kaldığı ithalât tüccarına usulü dairesinde ihbarı keyfi- yet edecek ve ithalât tüccarı da, Çekoslovakya'dan almış olduğu veya alacağı malın be- delini Merkez bankasına ihra- cat tüccarı namına yalırmak suretile malını ithal edebile- | cektir. Halbuki şimdiye kadar kon- tenjan münasebetile ithalâtı- mız mahdüt olduğu için, ih- racat tüccarları, ihraç etmiş oldukları malın bedelini, ara- dan epi bir zaman geçtikten sonra alıyorlar, müşkülâtla ta- kas istiyen ithalâtçı bulabili- yorlardı. Şimdi ise vaziyet berakistir. Yani netice itiba- rile, ithalâtçılar arasında da daha fazla bir muamele ola- caktır. * .. Diğer bir faydayı da şu su- retle tebarüz ettirebiliriz: Bundan evel kontenjan lis- teleri, ancak tatbika başlan- dıklarından — yirmi gün evel ilân edilirdi — ve bu rini ancak bu yirmi gün için- | de düşünmek, kararlaştırmak | mecburiyetine düşerlerdi. Bun- fevkalâde | itibarla | tacirler, müstakbel faaliyetle- | Kararın akisleri müsbettir ——i 3 iaiz dan bilhassa y teessüs et: miş bazı sanayi mevaddı üze- rine iş yapanlar arasında sı- kıntı doğduğu da görülürdü. Malümdur ki, Türkiye itha- lâtın yüzde doksanı klering Üzerine muâmeleye — tâbidir. Yüzde on da kontenjantman sistemi — ile muamele görür. Şimdi bu yüzde onda artık bir sene için tam bir serbesti doğmaktadır. Bu suretle itha- lâtçı da kendi vaziyetini geniş bir zamana göre tanzim ede- bilecektir. birimizden) — Genel ithalât rejimi münasebetile kontenjan usulünün hakkındaki karar, men alâka men maddelerden (200) zü şimdi memleketimize serbestçe ithal edilebilecektir. 8000 Ton Piyasada başka üzüm yoktur Üzüm satışları çok iyi de- vam etmektedir. Fiatlerin daha bekleniyor. Ege mıntakasında —mevcut üzüm stok 8000 ton kadardır. Bu üzümlerin de yakında tama men satılacağı edi- Ölüm Eski gazeteci arkadaşları- mızdan Diş tabibi Ömer'in babası Avukat Örmer Lütfü, dün vefat etmiş ve Al- sancak'daki hanesinden kaldı- nlarak asri kabristana defne- dilmiştir. Necdet Ömer arka- daşımıza , ve ailesi efradına taziyellerimizi sunarız. Kredi-Kolar Ve müstahsillere kredi Şehrimiz Ticaret ve Sanayi odası Zirai ktedi kooperatilleri hakkında mühim tedkikler yapılmaktadır. Bu tedkikler neticesinde bir rapor Vekâle: tine gönderilecektir. Raporda Eğe mıntakasının hususiyetle- kooperatifle- rinin ihtiyaçları ve müstahsile kredi temini — işine - bilhassa temas edilecektir. Türk - Yunan Ticaret anlaşması. 10/11/936 tarihli Türk-Yu- nan Ticaret anlaşması Yunanistan'dan ye'ye idhal edilecek malların ödenmesi için tedavüle çıka- rılmış olan “Bon de caisse, lerin 31 kânunusani 1937 ta- rihine kadar muteber olmaları Evelce uyandırmıştır. yükselmesi tahmin | liyor. tarafından hazırlanarak - İktısad rine göre kredi muci- bince ekette büyük bir | Necdet | Türki- | | | | | te ithali yasak olan | | | keb bi ve gene bu anlaşmaya göre | başlamış olan hususi takasla- | rın da ayni tarihe kadar ik- mal edilmesi Yunanistan ban- | kasınca kabul — olunmuştur. Keyfiyet İktisad Vekâletinden şehrimizdeki alâkadarlara bil- dirilmiştir. Göçmenlerin iskânı Romanya'dan son defa gel- miş olan göçmenler de dün Urla tahaffuzhanesinden mü- retteb iskân mıntakalarına sevk edilmişlerdir. | 24/11/ 936 Mi Fındık Alivre satışlardan zarar var! Şehrimizdeki — alâkadarlara gelen malümata göre Gireson mıntakasının bu seneki Fındık rekoltesi S0 bin ton tahmin dilmektedir. İspanya Fındık rekoltesi 25 bin, İtalya 17-20 bin tondur, Bidayette bu yıl rekoltesinin | yüksek olacağını tahmin eden Fındık ihracatçıları kilasu 39- Akürüş üzürinde ÜüyrFİn: n taahhütlerinde - bulı muşlarsa da İspanya'daki i tilâlivaziyeti “sebebile diş pi yasalardaki alıcılar bu sene Türkiye Fındıklarına fazla rağ- bet göstermişlerdir. - Bu yüze den iç Fındık 60-70 kuruşa çıkmıştır. Türkiye - Fmdıkları fazla yağlı olduğundan — sana- yide de kullanılmakta ve bu suretle fazla — satılmaktadır. İç Fındık fiatlarının — böyle k | yükselmiş olmasından Fındık İstanbul, 24 (Hususi muba- | ihracatçıları bu sene çok za- rar görmüşlerdir. İhracatçtların zararı Ankara'daki teşebbüsler müsaid karşılandı Frank ile diğer bazı para- ların kiymetlerinin düşürülmesi yüzünden İzmir'deki ihracat- cıların zarar gördüklerini ve bu zararlarının kapatılması için lehlerine karar alınması için altı ihracatçıdan mürek- heyetin Ankara'ya gittiğini yazmıştık. - Şehrimiz- deki alâkadarlara gelen ma- göre heyet, - İktisad Vekâletlerle temaslarına devam etmektedir. Bu teşebbüslerin müsait kar- şıilandığı öğrenilmiştir. Urla cinayeti davası Urla hâkimi İhsan Ziya'yı döverek ölümüne sebebiyet vermekle maznun Yasin Fehmi ile arkadaşları hakkındaki mu- hakeme bitmiştir. Bugün Ağır cezada karar tefhim edilecektir. Şüpheli ÖOlüm Dizanterili bir çocuk İlâçtan mı ölmüş ? Cumaovası'nın Keler köyün: de oturan Denizli'nin Güney köyünden Hasan, yedi yaşla- rındaki oğlu Mehmed Ali di- zanteriden muztarib olduğun- dan tedavi için babası tara: fındar: doktor İsrail'e gös rilmiş ve doktordan bir reç; te alınmıştır. Hasan bu ilâç- ları bir eczaneden almış fakat çocuk ilâcı içtikten yarım sa- at sonra ölmüştür. Hâdiseden Müddeiumumilik haberdar edil- miş ve yapılan muayene neti- cesinde otopsiye İüzum gö- rülmüştür. Çocuğa yarın Mem- leket hastanesinde otopsi ya- pılacaktır. lümata Vekâletile diğer Yangın Keresteci'lerde Mehmed Sa- dık ve aVlustafa — Nuriye aid kereste ve bıçak mağazasında yangın çıkmışsa da söndürül- müştür. Teşekkür ailemiz halkını de- rin tcessürlere garkeden ye- ğenim Ruşen Hakkı'nın genç yaştaki hazin ölümü sebetile cenaze merasimine iştirak edenlere ve taziyette bulunanlara ayrı ayrı - teşek- küre tcessürümüz mani oldu- ğundan ailece - teşekkürleri- mizin sayın gazeteniz delâle- tile bildirilmesini rica ederim. Deri fabrikatoru M.,Ruşen Akgün ei müna-