24 Kasım 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

24 Kasım 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

Eç. 5 tiğini, TARROL A g Z PP D eai Yugoslavyalı meslekta- şımız dün gitti —Başı Tinci sayfada— Meslektaşımız, İzmir'den çok samimt ve wnatulmaz tahassüslerle aynıllığını tekrar ederek vali Fazlı Güleç ile belediye reisi doktor Behçet Uz'dan ve İzmir gazeteci- » lerinden gördüğü samimi alâka ve — mi uyumakta, y misaf irperverliğinden — müteşekkir bulunduğu ve çok tatlı hatıralar edindiğini, İzmir'i dalma hatırlı- yacağını söylemiştir. Şehrimizdeki müzelerle eski İzmir hafriyatını, mektepleri- mizi ve diğer kültür müesse- selerimizle Bergama ve Efes harabelerini ziyaret eden mes- lektaşımız tetkiklerinin netice- sinden hayran olarak İzmirden ayrılmıştır. Atatürk devriminin memlekette açtığı yeni refah devrini içinden gören dost ga- zeteci, Eles ve Bergama hara- belerinde yaptığı tetkiklerde selahat yüzünden sönen Efes ile kültürel eserlerile göz ka- maştıran Bergama Akrepolu'n- daki eserlerin kısa bir zaman- da bütün cihanın alâkasını çe- keceğini İzmir'e milyon'arca seyyahın akın edeceğini söy- lemiştir. Pazar günü Egepalas salonunda İzmir gazetecilerile çok samimi bir müsahabede bulunan meslektaşımız gazete- mize aşağıdaki kıymetli beya- natta bulunmuştur: — İzmir benim için yeniden keşfedilmiş yeni bir âlemdir. Bu keşif yalnız, İzmir'in beşe- Tiyet tarihinin en muazzam ve Oasırları kısa birer hâdise tesi- riDi yapan en nurlu bir sah- “nesi olması ve burada Atina- “nin en parlak devirleri tara- fından taklid yolile benimsen- miş olan insanlık mefküresinin ve en azametli bir kültürün doğmuş olması itibarile değil, Jİzmir'de ve yakın civarındaki kültür izlerinin fevkalâde beliğ olmaları, bugün bile gayet ilhamkâr bulunmaları ve bu havalideki tarihi eserlerin mer- merlerine göz gezdirir gezdir- mez büyük bir heyecan ve is- tiğrak içinde kalkmaktan kur- faramayışımız itibarile de yeni bir keşif olmuştur. Bu mer- merlere el sürdüğümüz zaman — güya bugünkü . kültürümüzün ve fikirlerimizin ecdadile tema- sa geldiğimiz duyguları hâsıl olmaktadır. Binaenaleyh bu güzellikler diyarının, — tarihi hazinelerini sinesinde saklayan bu kültür- ler beşiğinin gayet yakın bir istikbalde beş kıt'adan mü- rekkep olan bügünkü kültür dünyasının en büyük meşgu- liyet ve tedkikat mevzuu ola- cağına ve tarih meraklılarının yapacakları büyük - teberruat ile Bergama'da, Efes'de, Mi- knde. Sart'da ve bizzat İz- — Mir'in göbeğinde daha esaslı hafriyat ve tedkikat netice- sinde daha cazibedar bir hal lacağına kat'i surette imanım vardır. Bu diyarda çayırların we tarlaların altında asırlardan beri muazzam bir kültür âle- unutulmuş gü- zel ve ahenkdar - ilâhlar yat- - maktadırlar. Ziyaret ettiğim her yerde — Cumhuriyet hükümetinin, belki — ön sene zarfında İzmir'in cn — kârlı varidat kaynağını teşkil — edecek olan turizmin inkişafı —için büyük bir gayret sarfet- büyük - fedakârlıklara katlanmaktan — çekinmediğini .'iöıdum Alâkadar Vekâletler — bu havali için çok şeyler yap- mışlardır. Yalnız; sevgili ar- kadaşlarım, şuna da iman edi- niz ki bugüne kadar vücuda getirilmiş olan eserlerin temin ettiği şeref, faal valiniz Fazlı Güleç'e, fedakâr ve çok gay- retli belediye reisiniz Dr. Beh- çet Uz'a racidir. Türkiye'de ziyaret ettiğim her yerde olduğu gibi İzmir'de- de bu iki kıymetli şahsiyetin candan misafirperverliğine mazhar oldum. Kendileri tu- rizmin bu havali için ne ka- dar ehemmiyetli bir şey oldu- gunu hakkile anlamış ve tak- dir etmiş olduklarından turizm ile birlikte her istikamette in- şaat icrasına tevessül etmiş- lerdir. Her yerde Cumuriye- tin, yenilenmenin müradifi ol- duğunu görüyorum. Her yerde Cumuriyetin uyanma, maarif ve refah demek olduğunu hissettim. Her yerde gördü- güm mektepler Cumuriyetin hediyesidir. Yeni yollar, köp- rüler, resmi binalar, yeni ruh ve zihniyet, kütüphaneler hep Cumuriyetin, Cumuriyeti sevk ve idare eden ve Türk mille- tinin timsali olan Cumuriyet Halk Partisinin eserleridir. Bu seyahattan derin intibalar edin- memek imkânsızdır. Fakat be- ni en ziyade heyecana düşü- ren tezahür şudur: İzmir'den tutunuz da — en ücra ve küçük köylerde bile Yugoslavya'lı ve Belgrad'lı olduğum anlaşılınca halk ara- sında samimi bir dostlukla karşılandım ve elim hararetle sıkıldı. Bu; beni tehyiç etmek- tedir. Bunu unutmıyacağım, bunu memleketimde, her yerde ve herkese söyliyeceğim. Bunun için kendisile daha /yakından tanışmakla mübahi bulunduğum faal belediye re- isiniz doktor Bay Behçet Uz- un yakın bir zamanda resmi murahhaslarımızla — karşılaşa- cağına ve Kültürpark'ta bir Yugoslav paviyonunun da yük- seldiğini göreceğine eminim. Bu paviyonun vücuda geti- rilmesine âmil olacak sebeb ticaret değil, dostluk ve kar- şilikli tanışmak ve anlaşmak arzusu olacaktır. Zaten bu; başvekilimiz M. Stoyadinoviç'in Balkanlar müvacehesindeki dış politikasının mihverini teşkil etmektedir. Muhterem arkadaşlarım; Bana karşi gösterdikleri mi- safirperverlikten dolayı Vali Fazlı Güleç'e, belediye reisi Behçet Uz'a, İzmir'e gelişi- mizde vaktın geç olmasına rağmen bizi Vali namına kar- şılamış - ve yerleştirmek lüt- fünde bulunmuş olan İzmir'in genç ve faal Emniyet müdü- rü Selâhiddin Aslan Korkud'a, Bergama — belediye — reisine, parti reisine, Kuşadası kay- makamı Nail'e, parti rcisi Azmi'ye ve Selçuük muhtarı Halil'e ve gerek Bergama'yı ve gerek Efez'i ziyaretimiz es- nasında daima bize rtefakat lütfünde bulunan belediye baş- kâtibi Ali Büket'e sizin vası- tanızla teşekkürlerimi sunma- ma müsaadenizi dilerim. Bergama müzesinin çok faâl direktörü Bay Osman Bayat Tekin bende mesleğine âşık ve her ilim adamı gibi müte- vazi ve sevimli bir insan te- sirini yaptı. Bu gencin gayre- tini ve alâka ve verdiği çok kıymetli izahat dolayısile ken- disine kemali samimiyetle te- « ANADOLU ü 247!'/9.35 Ispanya sularında meç- hul tahtelbahirler - Başı 1 inci sahifede - Svilla, 23 (Radyo) — Mad- rid üzerinde hava faaliyeti de- vam etmektedir. Fakat yağmur | fırtına ve sis bu faaliyeti akim bırakmaktadır. Milislerin müdafaa hatlarına havalar müsaade ettiği anda mühim bir hava tecavüzü ya- pılacaktır. Sol cenahta General Var- pela kuvvetleri Milislerin Pren- ses köprüsünde bir taarruzunu püskürtmüşlerdir. Perpignan, 22 (A.A) — Bar: selon'dan alınan haberlere göre oradaki Alman ve İtalyan ta- cirlerinin dükkânları general Franko hükümetinin Almanya ve İtalya tarafından tanınmış olması sebebile yağma edil- miştir. Madrid, 23 (A. A) — Hü- kümetin bir tebliğine göre Âsilerin milis efradının mevzi- lerini şiddetle bombardıman etmiş oldukları ve bir taarruza geçmek teşebbüsüne kıyam etmişlerse de bu taarruzun neticesiz kalmış olduğu bildi- rilmektedir. Âsiler ağır zayiata uğratıl- mak surctile /püskürtülmüşlere ve iki top bırakmışlardır. Madrid, 23 (A.A) — Roy- ter ajansından:) Bahriye nezareti bu sabah saat 9 da âsilerin ellerinde hiçbir denizaltı bulunmadığın- dan ecnebi donanmaya men- sub olduğu zannolunan birta- kım denizaltıların Cartagena limanı medhalinde hükümet donanmasına — taarruz etmiş olduğunu bildirmektedir. Londra, 23 (A.A) — Daily Mail gazetesinin Berlin muha- biri B. Vard Price B. Ciyano ile birçok — Alman ricalinin kendisine — yapmış oldukları beyanattan aşağıdaki netice- leri isfihraç etmektedir. Almanya ile İtalya general Franko'nun kıtaatı"müşkül va- ziyete düştüğü takdirde onlara yardım etmekten çekınmıye— ceklerdir. Londra, 23 (A. A) — Hü- kümet Barselon'da ki 300 İn» “giliz tebaasının emniyet altına alınması için bu şehir general konsolosuna talimat vermiştir. Elyevm Barselon limanında demirli bulunan gemiler lüzu- mu takdirinde buradaki İngi- lizler'in hareketini temine kâfi görülmektedir. Lizbon, 22 (A.A) — Âsile- rin Madrid cephesinde ilerle- miş olduklarına dair olan ha- berler âsilerle temas halinde bulunan — mahafil — tarafından tekzib edilmektedir. Diario De Lisbao gazetesi- nin âsilerin nezdindeki muhabiri hükümet kuvvetlerinin bilhassa d LAT R AMT DN A şekkür etmek isterim. Bu ze- vat sayesinde bu havaliyi ta- nıdım. Bu havaliyi görmek ve gezmek yalnız yalnız bir lü- zum olarak telâkki edilmeme- li, şunu açıkça ortaya atmak gerektir ki, kültür sahibi bir adam için İzmir'i ve yüz ki- lometrelik bir kutur dairesin- de civarını görmeden — ölmek ve mezara girmek bir ceha- lettir. . .“. Dost Yugoslavya'lı meslek- daşımızın, Antakya - İsken- derun davamızdaki hakkımıza dair Vreme gazetesine mühim bir. makale yazdığı haber alınmıştır. | Carabanchel Usera ve Basu- rere mıntakalarındaki çok şid- detli mukabil taarruzlarda bu- lunmuş olduklarını bildirmek- tedir. Havalarin fena gitmesi tay- yarelerin âsilere yardımda bu- Tunmasına mani olmaktadır. Telefat miktarı boyuna art- maktadır. Sokaklar — yaralıları götürüb getiren kamyonlarla doludur. Bir İtalyan gazetecisi ge- neral Valeraya müracaat ede- rek Sevillaya bir takım tay- yareler gelmesi yüzünden âsi tayyarelerin — mikdarı arlmış olduğunu bildirmiştir. General şu cevabı vermiş- Ür: — Sefa geldiler. Kızılların tayyareleri pek çoktur. Valensiya, 22 (A.A) —Hü- kümet bir beyanname neşre- derek Burgos hükümetinin İtal- ya ve Almanya tarafından tanınmasına mukabele etmiştir. İşbu tebliğde bu tanınmanın bu iki memleket tarafından âsilere yapılmakta olan yardı- mı meydana çıkarmış olduğu beyan edilmektedir. Burgos, 23 (Radyo) — Bü- tün cephelerde harekât çok betaet kesbetmiştir. Bunun sebebi, havaların fevkalâde bozukluğudur. Âsi kuvvetler topçusu bom- bardımanlarına devam etmek- tedir. Madrid'in işgal edilen kı- sımlarının temizlik ameliyatı Jevam etmektedir. Kazadelkambo'da, milislerin hir taarruzu püskürtülmüştür. Milisler birçok maktul ve silâh ve mühimmat bırakmışlardır. Aragon cephesinde bir mik- far silâh ve beş sandık Rus markalı mühimmat elde edil- mişlir. Londra, 23(Radyo) — Kar: tajen'de Madrid - hükümetine mensub harb sefinelerine vuku bulan taarruzun Alman tahtel- bahirleri tarafından yapıldığı iddiası Roma ve Berlin'den tekzib edilmektedir. İtalyan'ların Mayorka'da bü- yük bir üssü askeri vücuda getirdikleri iddiası da tekzib edilmektedir. Madrid mahafilinin iddia- sına göre Mayorka'daki 10 bin İtalyan askeri 25,000 yeni askerle takviye edilmiştir. Bu- rada 14 deniz tayyaresinden mürekkeb bir hava kolu da vardır. Londra, 23 (Radyo) — Al- manya'nın Londra sefiri Von Ribentrop, Berlin'e hareketin- den evel M. Baldvin'i ziyaret etmiş ve Almanya'nın İspanya işlerine ademi müdahale ko- mitesindan çekilmek niyetinde olmadığını temin etmiştir. Bundan İsonra, M. Baldvin Madrid sefirini kabul etmiştir. Bundan sonra da M. Eden'le müzakeratta bulunmuştur. Londra, 23 (AA) — Bar- selon'u terketmekte olan Şili ve Peru konsolosları - İngiliz baş konsolosuna — müracaat ederek kendi tabaalarının me- pafii ile de meşgul olmasını rica etmişlerdir. Fakat büyük Britanya baş konsolosu hükümetinden aldı- ğa talimat üzerine iki konso- losun bu arzularına müvafık bir cevap Vermemiştir. Svila, 23 (A, A) — Havas ajansı muhabirinden: Casuslar kurşuna dizildi —ai » 6 . a— --Başı I inci sahifede— Ve Rus- Fransız paktı, Fransa için ma- nasızdır. Buna “Cinnet paktı,, demek lâzımdır. Denilmektedir. Berlin 23 (Radyo) — Mos- kovadan alınan hir habere göre son, tevkif edilenler 9 kişidir. Bunların mühim bir kısmı — Rus'tüur. Hepsi — de idama mahküm edileceklerdir. İstanbul, 24 (Hususi muha- birimizden). — Moskoya'dan bildiriliyor: Casuslak; yapmak ve Sovyet Rusya'daki mühim sanayi müesseselerini yıkmak için teşebbüslerde bulunmak suçundan maznan 8 Rus ve bir Alman maden mühendisi mahkemece idama mahküm edilmişler ve bu sabah kur- şuna dizilmişlerdir. Berlin'den gelen haberlere göre idam edilen Alman'a mukabil Alman'lar da Almân- yadaki Sovyet Rus mühendis: lerini tevkif edeceklerdir. Berlin, 24 (Radyo) — Ca- susluk — suçundan Moskova mahkemesinde idama mah- küm edilenler arasında Alman maden mühendisi Hökne'nin bulunması, Almanya'da büyük bir heyecan tevlid etmiştir. Alman'ların 'mukabelei bilmi- silde bulunarak Almanya'da Şovyet Rus tebaalı bazı kim- seleri tevkif etmeleri muh- temeldir. Pamuk fiati yükseldi Pamuk satışları iyi fiatlerle devam etmektedir. Pamuğun kilosu 47 kuruştan 48 kuruşa yükselmiştir. Nazilli'de yetiş- tirilen Akala pamukları da 54 kuruşa satılmaktadır. lâta sokmaktadır. TRR — TF L KEMAR TT DA A Âsilerin'yapmakta oldukları! taarruzların havanın fenalığın- dan dolayı gevşemiş olduğu bildirilmektedir. Paris, 24 (Radyo) — Fran- sız gazeteleri (Arankonej) va- purunun, yabancı bir devlete aid tahtelbahirler tarafından batırıldığını ve Mendejnones vapuruna da taarruz edildiği ve fakat bu gemiye bir zarar olmadığını yazmakta ve İs- panya işlerine müdahale et- memeği taâhhüd eyledikleri halde bunun — aksini yapan devletlerin, muahedata riayet- sizlik göstermiş gibi bir vazi- yete düşmüş olacaklarını ilâ- ve eylemektedirler. Paris, 24 (Radyo) — Gro- vun adındaki İngiliz torpidasu suvarisi, İngiltere deniz ba- kanlığına çektiği bir telgrafta (Kartajen) limanının hâricinde bulunan ( Mikel Çervantes ) adındaki İspanyol vapurunun bir tahtelbahirin * taarruzuna uğradığını ve bir romörkör tarafından çekilerek limana getirildiğini gördüğünü bildir- miştir. Alâkadar mahafil, âsilerin tahtelbahirleri olmadığı ve bu- na nâzaran, son zamanlarda herhangi bir devletin kendi- lerine tahtelbahir vermiş ol- ması ihtimalinin kuvvetli ol- duğu kanaatindedir. Londra, 24 (Radyo) — Âsi- ler elindeki harb gemileri va- sıtalarının İspanya şarkındaki herhangi bir limanı abloka edecek derecede kuvvetli ol- madığı anlaşılmaktad.r. Ancak tayyare ve gemilerle açıklar- daki ticaret gemilerini çevi- rib kontrol edebilirler ki İn- giliz gemilerine yapılacak böy: le bir kontrol çok fena neti- celer tevlid edebilir. | 227 S. Süleyma. 2557 Buğday İhracatı kendi vapu y larımızla yapacağız: » Başı T inci sahifede Yeni vapurlarımızın inşaati busene yetişmediği takdirdt vekâlet, mahsullerimizin ihrar cını Japon gemilerine yaptır” mak için ayrıca tetkikat yap” tırmaktadır. Bu tetkat müspet bir şekilde neticelendiği tak: dirde ihracat mahsullerimit kendi vapurlarımızla Por-Said limanına gönderilecek, oradâ Japon vapurlarına yükletilerek Avrupa limanlarına gönderile- cektir. Japon gemileri Port: Said limanına mühim miktar- | da mal çıkardıktan sonra Av: rupa limanları için pek cüz'i hamule ile yollarına devam etmektedirler. Yapılan tetkik- lere göre bu vapurlar, ihracat mahsullerimizi -Boş olarak Av- rupa limanlarına gitmektense- ton başına 6 şilin gibi cüziü bir para mukabilinde taşıya> | yacaklardır. İzmir'deki ecnebi vapur acenteleri, mahsulleris mizi ton başına 12-18 ve hattâ 24 şilin fiatla taşımaktadırlar. Japon vapurları, cüz71 nak- liye ücreti yerine Türk kömürü almağı da kabul etmektedirler. Bu sayede yerli kömürleri- miz için geniş bir istihlâk sar | | | | hası da elde edilmiş olacaktır. || Hazırlık ve tetkikler önü* müzdeki ihracat kadar bitirilir ve yeni vapur larımızın inşaatı da gecikirse gelecek mevsimde ihracatın Port-Said limanı ve Japon vapurları vasıtasile yapılması çok muhtemeldir. Bundan İzmir liman - faali- yeti kısmen daralacaksa da mahsullerimizin ihraç parası olarak her sene ecnebi vapur- larına verdiğimiz mühim mik- mevsimine tarda para memlekette kalmış || olacak ve kömürlerimiz geniş mikyasta ve istihlâk edile- cektir. DBORSA Üzüm satışları Ç Alıa KS KS 478 İnhisar ida. 9 25 12 75 412,5F. Solari 14 50 17375 242 S. Gömel 13 50 18 25 12 75 16 5S0 193:75.:15 175 17 50 18 17 25 15 50 16 75 19 50 11 75 18 50 17 75 127 K. A. Kâz. 99 M. J. Taran. 68 H. Alanyalı 56 Vitel şüre, 95 A.R: Üzüm. 36 Y. İ. Talât 29 Koope. itti. 23 S. Bencuya 16 T. Debbas L1 D. Arditi. . Erman » Aksel . Alyoti 4 G. Abdullah 9 1952,5 342062 344015,5 İncir satışları Alıcı Ü &: 7 S. Süley. 14 171010 171087 Zahire satışları Ç Ca KS U ZN Ce Whr aa Söüdü 378 Arpa 442 Fasulya 35 Yulaf 7 Burçak 154 M., dan S0 Nohut 40 Susam $ K. Dan 10 Börülce 5e Be. ÇAAT aA AO AAA ARAC Ü iüe Ş