27 Kasım 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

27 Kasım 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

Bi Esrar kullananlar Kü — B Dünkü gazetede, kerkes bir mevzu üzerinde,tercihan daha fazla bir | ehemmiyetle durmuştur. Ben de bize aid bazı haberlerden sonra fakat, | İspanya'nın kanlı bulamaç hüdiselerinden, Alman ve Japonya'nın komi- | teme teveccüh eden ayni markalı ve müşterek muahede mitralyözünden evel. şehir haberleri daki csrar hâdisesi üzerinde durdum: | , Tam 644 kilo cerar yakalanımış. 4 Bunun bir partisi 400 küsur kiloluk, diğeri de 200 küsur kiloluk!. * Bizde kaçakçılık, öyle zannediyoram ki, ekseriyet itibarile ya dı- l, şardan içeriyedir, yahut ta kendi içimizde cereyan etmektedir. Esrar kaçakçılığı da memleket içi kaçakçılıtı kadrosundadır. Yani, şa yakala- — man 644 kilonum, ihraç üzerine bir kaçakçılık olduğu söylenemer.. Bu işi yapanlar, 644 kilo etrar, harb güuleri için zehirli gaz imal edenler veya düşman cebhesine yer altından fitil ve kundak sokanlar “gihi, şehirlere, katabalara ve köye doğru akıtacaklardı. Bir düşmanın, — hastahk mikrobu, zehirli gaz salması ne ise, bir kaçakçının da kanunun — gözünden kaçırarak, saf, fakir kasabalara, köylere ve nesillerin içine bunu sokması ayni derecede alçakça bir iştir, ayai ayarda bir düşmanlıktır. — Esrar, nihayet iki gramlık parçası ile bile, bir kilo alkollâ içkinin | yaptığı tesirlerden daha korkunç tahribata kadirdir. Tonlarda kaçak içki O yakalasalar, bunu sadece kaçakçılığın memlekete başka bakımdan hiya ğ 'yet olduğu ve — vergisi noktasından tetkik ederiz. Fakat esrar, kokain, | Morfin, ercin gibi maddelerin kaçakçılığı karşışındaki düşüncemiz hiç © te böyle değildir. F Esrat, fakir balkın — ruhi safahet ve — sefaleti için birebirdir. Esrar, gaha kolay taammüm eden ve buna ilâveten daha ucuz olarak iptilâla- ;pı bir safahat vasıtasıdır. — Esrar, sandalya, gezlong, meze, masa, hiç, hiç birşey istemez. İptilâ i aldıktan sonra evvelâ iş başında da dostluk göslerir ve aonra müpteldemi alır, yavap yavaş karanlık izbelore, kahvehane köşelerine, “sonta mezaca kadar götürür. Esrarla alkollü içki arusında, her bakımdan, müdhiş farklar vardır. — Esrar enerjinin düşmamdır, esrar zekü, bafıza ve uyanıklığın düş- Omanıdır, esrar intizamın düşmadıdır, csrar cemiyetçe vo meşru eğlenme- hin, mhhatin, haysiyetin düşmamdır. Esrar düşmanların düşmanıdır. Bu Bböyle olduğu halde, halk, niçin esrar kullanıyor? 'Bu esmar köylere nasıl giriyor, oralarda nasıl taammüm etmiştir? Sadece <Yasak> demek ve kaçakçıyı yakalamakla iş biter mi? * — Bu mevzu üzerinde muhakkak durmalıyız, aksi takdirde cemiyet ? feci olur. Eğer bu bir içki ihtiyacından değuyorsa, meselâ köye /— garab vermek, çarabı taammüm etmek cihetine gidilemez mi? Saime Sâdi Sür'atli izdivaç Birleşik Amerika'da evlen- mek çok kolaydır. Biribirile evlenmek istiyenlerin gece ve- ya herhangi bir saatte bir sulh hâkimine müracaat ve iki ki- şinin de bekâr olduklarını tas- dik etmesi kâfidir. Son zamanlarda bu sür'atin mahzurları — olabileceği anlaşılmış ve bilhassa fazla talâk davalarına sebeb olduğu görülmüştür. Bunun için Misters Tood tarafından bir kanun lâyihası hazırlanmıştır. ve bu mücibince hâkime müracaat ile evlenme arasında 72 sa- atlik bir fasıla konması mec- buri olacaktır. Bilârdo, fillerin belâsı Garib bir istatistik'e göre 1830 senesindenberi bilârdolar için tam iki milyon fil dişin- den bilya sarfedilmiştir. Bir çift fil dişinden ancak yedi bilya yapılmaktadır. Bu iki milyon bilya için 300,000 fil avlamak lâzımgelmiştir. Zavallı fillerl. Bugün doğan çocuklar.. — Bugün — ogün arzımız uranusun iki ka: — Posta mütehassıslarından M. Harber Harri, hava postaları hetinden en büyük mevki — İngiltere'nin olduğunu göster: .şı'ıiıtir. İngiltere imparatorlu- —ğunun hava postaları sahası 'S.w 000 kilometredir. Amerika ikinci, Fransa üçüncü, Fele- — menk beşincidir. Alman'ların /— dördüncülüğe razı olacakları ; lidir. — İngiliz hava postalarında -senede 30 milyon mektup nak- lolunur. Amerika da birinci- gi almağa namzettir. Hava acılığı çok yenidir, 1918de pi:etiııi ancak Londra ve aris arasında nakle başla- — Müstağni bir İngiliz Bir İngiliz, son zamanda İtere'ye gelmiş ve birkaç y kadar kalmıştır. Bu İngiliz, — 1901 denberi cenubi Afrikada | İîodeıyı'dı vahşiler arasında — yaşamaktadır. Kendisile mülâkat yapan ngiliz gazetecilerine: — — Ne telsiz telgaraf, ne “telgraf, ne de telefon terakki- atı bende en küçük bir hay- Tet bile uyandırmamıştır. Çün- Bi kü Rodesya yerlileri haberleri İ| defa fena tesirleri altında ha fazla bir sür'atle alabil- ektedirler. Zolo'ların bir is- ni haberini yerliler telgraftan 24 saat evel bana haber vermişlerdir. — Ben Rodesya'ya dönerken avdetimi telgrafla hizmetçile- e bildirmeğe muhtaç de- n. Onlar; avdetim habe- telgraftan çok evel haber Tacaktır; ba #sebeble bir defa sa- bahleyin, bir defa da akşam hoşa gitmiyecek hâdiselerle karpılaşa. cağız. Ve bu günkü hoşa gitmi- yen vaziyetleri kendi hatamızla bazırlıyacağız. Bügün doğacak — çocuklar va: sattan yukarı bir zekâvete malik olacaklar hayatın muhtelif saf ha. larma kendilerini kolayca uydu. rabileceklerdir. Kiz veya erkek bugün doğan çocuklar hayatların. Ğa'ı“ mesaiyi tercih edecek- a " lâyiha . Y İhracatçılarımız döndüler —— — Dilekleri kabuledildi Kıymetleri düşürülen para- lar yüzünden zarar ve menşe şahadetnamelerinin — tanzimi mes'elesinden zorluk gördük- lerini iddia eden İzmir — ihra- catçıları namına altı ihracatçı- dan mürekkep olarak Anka- ra'ya giden ve alâkadar Ve- kâletlerle temaslarda bulunan heyet, şehrimize dönmüştür.JJ3 Heyet Ankara'da 1 — Eenebi paraları kıy- metlerinin — düşürülmesinden evel ihracatçıların Cumhuriyet merkez bankasında kalan pa- raları." 2 — Menşe şahadetnameleri, 3 — Muvakkat kabul sure- tile ithal edilen çuvallar mes'- eleleri üzerinde teşebbüslerde bulunmuşlardır. İktısad vekâ- letile Gümrük ve İnhisarlar vekâleti ihracatçıların müraca- atlarını müsaid karşılıyarak bu üç mes'ele hakkındaki dilek- lerini esas itibarile kabul et- miştir. Bu üç mühim mes'ele yal- nız İzmir ihracatçılarını değil, İstanbul, Mersin ve Samsun ihracatçılarını da ehemmiyetle alâkadar etmektedir. İhracatçılarımızın, para) kiy- metleri — düşürülmeden evel sevketmiş oldukları mallar be- delinden Cumuriyet merkez bankasına yatırılmış olan pa- ralarının eski kur üzerinden verilmesi hakkındaki dilekleri merkez bankasınca kabul edil- memiş olmakla beraber tüc- carlarımızın zararlarını önle- mek - için kanuni bir hal ça- resi bulunmasına İktısad Ve kâleti tavassut edecektir. Menşe şahadetnameleri me- selesi için de bir formül bu- lunmuştur. Buna göre menşe şahadetnamelerile ihraç edilen malların bedelini bu malların ihracından sonra alacaklar ve bir| sene içinde menşe şahadetna- mesini merkez bankasına ib- raz edeceklerdir. Çuvallar hakkında ihracat- çıların yapmış oldukları teklif, vekâletçe muvafık görülmüş- tür. Gerek gümrükten geçiril- mek, gerek muvakkat kabul suretile ithal suretile gelen çuvalların vasatisi alınacak ve gümrükte alınmakta olan çuval resmi, bu vasatiye göre taksim edilerek gümrük resmi indiri- lecektir. Böylece muvakkat kabul su- retile çuval ithali kaldırılacak, bunun için bir kanun lâyihası hazırlanarak Büyük Millet Mec- lisine sevkolunacaktır. Bina vergisi Haczen tahsil ediliyor Bina vergilerinin birinci ve ikinci taksit tediye müddetleri geçmiştir. Birinci kânun ayın- da, üçüncü taksitin tediye edil- mesi lâzımdır, Hususi muha- sebe müdürlüğü, henüz birinci ve ikinci taksit bina vergile- rini vermemiş olanlar hakkın- da tahsil emval kanunu muci- bince haciz muamelesi yap- tırmağa başlanmıştır. Kira ile tutulmuş olan evlerin vergileri de bu evlerde kira ile otu- ranların kira paralarının haczi suretile tahsil edilecektir. $ we Son günlerde, Noelin yak: laşması münasebetile, üzüm ve incir siparişleri artmış, pi- yasa daha — sağlamlaşmıştır. Borsada, üzüm satışları çok hararetlidir. Vasati olarak haf- tada 8 -10 bin çuval üzüm satılmaktadır, Satışların ve si- parişlerin artması, fiatler üze- rinde de tesirini göstermiş ve üzüm fiatlerinde bir kuruş yükselme kaydedilmiştir. Bü- tün mmtakadaki üzüm stoku 6 -7 bin tona düşmüştür. Noel dolayısile incir sipa- rişleri de fazlalaşmışsa da, yi: necek incir kalmadığı için, siparişler lâyikile karşılanama- maktadır. İyi incirler, busene, geçen seneden daha evel bit- miştir. Birkaç ton hurda incir stoku vardır ki, bu da kısmen Dışarıdan 40 bin ton çimento İthal edilecek Çimento ihtikârına meydan varmemek ve çimento fiatlerini düşürmek maksadile İktısad Ve- kâleti, memleketimize 40 bin ton çimento ithaline karar ver- miştir. Bu miktarın 10 bin tonu Sümer bank, 30 bin tonu da Ankara memurin ko- operatifi tarafından ithal edi- lecektir. Ahırlar Şehir dışına çıkarılacak Şehrin muhtelif yerlerinde sıhhatı umumiyeyi zehirliyen, ve her biri mezbele halinde bulunan 159 ahır Belediyece tesbit edilmiştir. Belediyece yapılan tetkikat neticesinde, sivri ve karasinek memba: olan bu ahırların mahalle araların- dan biran evel kaldırılması muvafık görülmüş ve şimdilik buralarda sıkı ve eskisinden daha geniş tertibat alınması kararlaştırılmıştır. Belediye, şehire' yakın dört mıntakada sıhhi ve fenni ahır- lar inşa edilmesi için yer ayır- mıştır. Abır sahiplerine, cn kısa bir zamanda buralarda fenni ahırlar inşa etmelerini bildirecek ve tayin edilecek mühlet nihayet bulunca ma- halle aralarındaki ahırlar kal- dırılacaktır. Kültürpark'ta Nadide çiçekler Yetiştirilerek satılacak.. Belediye, Kültürpark'ta bir çiçek Seri açmağa karar ver- miştir. Serde, en mutena çi- çekler bulunacak ve bunlar Izmir'de üzüm”sto tükenmek üzeredir. İncir kalmamışt:r. Tütün, üzüm, pamuk fiatleri yükseldi. “ . inhisar idaresince —mübayeca edilmekte ve kısmen Avrupa- ya gönderilmektedir. Tütün piyasası, sağlamlığını | muhafaza etmektedir. Esasen Ege bölgesinde birinci nevi satılmamış tütün kalmamıştır. Mübayeata, ikinci ve üçüncü nevi tütünler üzerinden devam edilmektedir. Şehrimizdeki pamuk tacir- leri, son günlerde Polonya, Çekoslovakya ve İtalya'dan fazla pamuk siparişi almışlar- dır. İki gün evelisine kadar 47 kuruşa satılan pamuk, dün birdenbire 3 kuruş fırlamış ve elli kuruştan satışlar olmuştur. Muhtelif memleketlerden, pa- muk istenmekte olduğundan, ongresi için. “Ziraat müdürlüğü rapor gönderdi Zeytincilik kongresi dün Ankara'da toplanmıştır. İzmir ziraat müdürlüğü, zeytinciliği- mizin inkişafı için mühim ted- birler alacak olan kongreye, telgrafla bir rapor gönder- miştir. Bunda, delicelerin aşılan- ması, askeri mıntakadaki ağaç- ların Milli Müdafaaya temlik edilmesi, Evkaf, Hususi mu- hasebe ve Emlâki Milliyenin elinde bulunan zeytinliklerin bunları bakabilecek halka ve- rilmesi, beş yıllık zeytin se- ferberliği yapılması istenmek- tedir. Bundan başka, zeytin ağaç- larının — muhafazasından — kır bekçileri, ihtiyar heyetleri ve memurlarla — kaymakamların mes'ul tutulması, zirai asayi- şin temini, zeytin hasadının mahsul mahallinde tesbit edil- dikten sonra yapılması dilen: fiatlerin daha da yükseleceği mektedir. tıl_ııııin olunmaktadır. GA F Manisa merkez kongresi Manisa, (Hususi) — Merkez ilçe kongresi 22-11-936 Pazar günü Halkevi salonunda yapıl- mıştır. Merkeze bağlı mahalle ve köy ocaklarının kongreleri ta- mamlandığından ocakların bü- tün delegeleri kongreye iştirak etmişlerdir. Manisa merkezinde evel ce ilçeyön kurulu olmadığından bu kongre ile Manisa'da yeni bir- kaza - heyeti kurulmuş oldu. Parti başkanı Lütfü Kır- dar'ın başkanlığı altında ya- pılan bu toplantıda yalnız se- çim yapılmış ve ilçe yön ku- Tuluna: Doktor Rıza, doktor Naci, Faruk Cevdet, bakkal Hilmi, ve Çiftlikli Ahmed seçilmiş- lerdir. Ocak dilekleri vesair - işler yeni heyet tarafından tasnif ve tanzim edilerek 27-12-936 da yapılacak Manisa il kongresine verilecektir. Yeni heyete muvaffakıyetler dileriz. Belediye Cezaları nasıl Tahsil ettirecek! Belediye riyasetince yapılan tetkikat neticesinde, kanunlara aykırı hareket edenler hak- kında kesilen cezaların lâyıkile tahsil edilemediği anlaşılmış ve tahsilâtın zamanında yapı- labilmesi için yeni bir usul bulunmuştur. Bundan böyle, cezayı yazan belediye memuru, bu işi takib ve intaç ettirecek, tahsilâtı bizzat yapacaktır. saksılarla satılacaktır. Hollan- |Soğuklar ve da, Almanya ve Fransa'ya, çi- |hastalığa karşı çek tohumları sipariş edilmiş- tir. İlk olarak 167 çeşid gül getirtilecektir. Serde yetiştiri- len çiçekler, parkın partelleri- ne ve belediyenin, şehrin muh- telif yerlerinde vücuda getir- diği küçük parklara da diki- lecektir. Baytar müdürü Baytar müdürü Adil Yer- gök bugünlerde — Torbalı'ya giderek oradaki aygır depo- sunda bulunan!fhayvanları göz- tramvaylarda tedbirler.. Havalar birdenbire soğudu- ğundan, grip vesaire gibi has- talıklara karşı vesaiti nakliye- de sıhhi tedbirler alınması belediyece - kararlaştırılmıştır. Halkın şikâyeti üzerine, bele- diye tramvay şirketine müra- caat ederek, hava ceryanları- nâ mani olmak için ön kapr ların daima kapalı tutulmasımı, yolcuların arka kapıdan inip binmelerini bildirmiştir. Şirket, bunu tatbike başlamıştır. İplik buhranına karşı Dün alâkadarlar bazı kararlar verdiler. İplik buhranının önüne geç- mek ve fiatlerde istikrarı te- min edebilmek maksadile, ip- lik idhali inhisarı işi, uyuştu- rucu maddeler - inhisarına ve- rilmişti. Uyuşturucu maddeler inhisarı, şehrimizde iplik buh- ranı hakkında tedkikat yap- maktadır. Dün, ticaret ve sanayi oda- sında inhisarın İzmir şubesi müdürü Vahid ve oda umumi kâtibi Mehmed Ali Eten'in iştirakile iplik idhalâtçıları ve müstehlikleri umumi bir top- lantı yapmışlar, buhrana karşı alınacak tedbirleri görüşmüş- lerdir. Vahid, verilen kararları umum müdürlüğe bildirmek — üzere bugün İstanbul'a gidecektir. İzmir'de Havacı- lar kulübü Hazırlıklar devamdadır Şehrimizde açılacak (Ha- vacılar kulübü) için hazırlık- lara devam edilmektedir. Tay- yare cemiyeti müdürü Demir Şevki, dün belediye reisi Beh- çet Uz'u ziyaret ederek bu hususta kendisile görüşmüştür. Belediye, Kültürparkta par raşüt kulesinin yanında inşa edilecek kulüb binasının plân- larını hazır lamaktadır. Kulüb binasında, büyük bir salon, zengin bir kütüphane ve idare heyeti için bir oda ve büfe, üstünde de teras olacaktır. Uçucu, pâraşütçü ve diğer kulüb Aazaları gece gündüz, her zaman salonda oturabile- cekler ve kütüphaneden — isti- fade edebileceklerdir. Hazırlanan plân, Ankara'ya gönderilecek ve tasdik edil- dikten sonra binanın inşasına başlanacaktır. Paraşüt kulesi- nin temel kısmı için Ankara: da yapılmakta olan tetkikatın birn evel bitirilmesi de ya- ır. Yaralamak Gazi bulvarında Ahmed oğ- lu Hüseyin bıçakla Arif oğlu- Mehmed'i hafif surette yara- ladığından zabıtaca tutulmuştur.