11 Şubat 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 5

11 Şubat 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 5

l 11/2/937 Şahsli |ko- runma tediğ birleri » Yangına karşı korun ma: Yangın bombalarının — en; tehlikeli bomba olduğunu söylemiştik. Yüksek hararet neşri, çok fazla kullanılma imkânı, her şeyden ziyade de söndürül- mesi usulünün halkça bilinme- mesi cihetinden tehlikesi bü- yüktür. Bu söbeble buna çok ehemmiyet verilmelidir. Yalnız bu bomba bile hava korunma- sının halka teşmili lüzumunu takdir ettirmeğe kâfidir. Eğer bir evler grubunda tek bir ev tedbirleri ihmal ederse bütün blok tehlikededir ve bir. ev halkının bilgisizliği veya ih- mali yüzünden hepsinin hayatı tehlikeye düşer. Bu sebeble yalnız kendi evinde tedbir almak kâfi gelmez, bilâkis mu- hiti de tenvire ve korunma işini başkalarına da öğretmiye lüzum vardır. Yangın bBombaları Beton evlerde ancak çatıyı deler ve çatı arasında yangın yapar. Geniş bir muhitte bile mevcud şeyleri tutuşturur. 15 dakika devam eden tesirile en kalın hatılları bile yakar. Su ile söndürülemez, bilâkis ç. daha fazla ve çatı arasında eşya balundurmak, yangın pat- l tesirile şiddeti artar. A.ğîp evlerde ise, bütün evi yakar. Buna karşı çare 1 — Beton evlerde çalı arasında yangına müsaid hiç- birşey bulundurmamalı, her halde çatı arasında bulunması zaruri olan eşya muntazam ve gözönünde olacak tarzda ko- nulmalıdır ki işlemeye ve ha- rekete mâni olmasın. 2 — Çatının ahşap kısım- larına hususile direklere yan- gina karşı dayanıklı maddeler sürmeli, yahud yeni binalarda Çatıyı yangına karşı dayanıklı ahşaptan — yaptırmalı, yahud başka tarzda betonarme çatı Yapmalı. 3 — Daha ileri tedbir, ça- fıda kum, kürek, kova ve su bulundurmaktır. Yanan bomba kumla bastırılır, kürekle kal- dırılır ve su ile de tutuşan tş$ya söndürülür. Ev itfaiyesi (Elektron - Thermit) yangın bombalarını söndürme herkes- ten beklenemiyeceği için her evde küçük bir itfaiye kıt'ası bulundurmak lâzımgeliyor. Bu kıt'acık ekseriya yaşlı erkek ve kız talebeden olur. Alarm işaret verilir verilmez çatı arasında veya civarında bulunacak olan ev itfaiyesi, yangın bombaları düşer düş- mez daha azami hararet de- recesini bulmadan bulunduğu çatı aralığının — tehlikeli —kıs- mından — uzaklaştırılır. ve bu suretle azçok zararsız hale getirtlir. Bunun için cesaretle beraber esaslı talim de lâ- zımdır. Bombaların bertaraf edil- mesi usulü muhteliftir. Birkaç tipik misalle izah edelim: Eğer aralık geniş ve taksimatsız ve yanıcı eşya da yok ise o hal- de ekseriya bombayı ortaya doğru sürerek üzerine kum at- mak kâfi gelebilir ve böylece tamamen yanması beklenir. Bu ideal şekle az tesadüf olu- nur. Fakat ekseriya çatılar çok taksimatlı ve basıktır. Bu sebeple bombanın yüksek ha- raretle yanması ve etrafa kı- vılcımlar saçması yüzünden yangın tehlikesi fazladır. Böy- le balde ya bombayı tamamen çatı aralığından uzaklaştırılma- h, yahud hiç olmazsa tehlike- siz bir tarafa almalı, yanan bombayı içinde kum bulunan bir kovaya kürekle koyarak üstünü de kumladıktan sonra, dışarı götürmek ve yere dök- tükten sonra çabuk yanıp bit- mesi için etrafa dağıtmak lâ- zımdır. Bu halden gayri mü- sâid ve fena bir mecburiyettir. En çok tavsiye edilecek usul çatı aralığında genişçe bir yerde geniş ve açık bir san- dıkla kum - bulundurarak — ya- nat bombayı bu kuma göm- mek ve sönmesini beklemek lâzımdır. Düşen yangın bom- balarının cinsini yani fosforlu mu, yoksa elektron - thermitli mi olduğunu ev itfaiyesi tef- rik edemiyeceğinden her hal- de su kullanmamalıdır. Zira bundan daha büyük zararlar | hasıl olabilir. Fırtına Ali Büyük Korsan Romanı Yazan: M. Ayhan, Faik Şemseddin -75. O her şeye inanabilirdi. Fa- ât böyle bir şeye imkân ola- leCeğini. hatırına bile getir- Tezdi. Kendini topladı. Or- k bu düşündüklerine aykırı T hareket varsa, onu öğren- heliydi. Kalbini hançerliyerek a 'çalar, kendini denizlere atar, ürâ"“ aşkı, hasreti, ıstırabi. ile * fakat böyle bir hainle 'Yamazdı. _* Aman Allahım - diye _':"lîllndı * Babamın şüphesi ” Söyledikleri doğru ise.. B azık, o irde her şey dlı. Alı, bir. hayal, ©o puseler, o yeminler hep ya- lan, hep yalan olacaktı. Fakat şimdi onun sırası değildi. Babasının ne demek istedi- ğini iyice anlamak, ağzından baklayı çıkartmak ve sonra karar vermek lâzımdı: — Söyleyin baba, her şeyi dinliyebilecek kadar sağlamım, Talih alnıma başka bir şey yazmışsa ona da razıyım. Osman reis, çubuğunu ta- zeledi. Hizmetçi kız, kahvesi- ni de getirmişti. — Şu halde Zeliha - dedi - rüyor gibi oldu: HDi Havadan gelen tehlike vakıa büyüktür. Fakat on- lardan korunmanın da tür- lü usulleri vardır. Bu ya- zılar o korunmanın usul- lerinin neler olduğunu iyi- ce anlalmak için hazır- danmıştır. Her - vatandaş bu yazıları okumalı ve âdeta ezberinde tutmalıdır. K Fosforlu bambalar Su serpildiği zaman tehlike atlatılmış hissini verir. Fakat su tebahhur ettikten sonra bomba tekrar yanmıya başlar, Bu bombayı bertaraf etmek de gene kum — kullanmak - ve açık bir yere nakletmek lâ- zımdır. Bu bomba yandığı za- man mavimtrak ve sıhhati bo- zan bir sis neşreder. Elktron-thermit bombaları Kapalı yerde de kumla za- rarsız. hale gelebildiği halde herhalde açık havada söndü- rülmek lâzımdır ki dumanı za- rar vermesin. Küçük fosfor yangınları yüzde beş küpfer- vitriol mahlülü ile söndürüle- bilir. Ev itfaiyesi için çatı aralı- ğında müsaid bir yer ayrılır. Ve burası kum torbalarile kü- çük bomba parçalarına karşı temin olunur. Aralıktaki di- reklerin yaş bezlerle sarılma- sının yangına karşı çok fay- dası vardır. Burada en az bir de gaz maskesi bulunmalı, ev itfaiyesinin elbiseleri vücuda uygun ve yapışık olmalı, hattâ mümkünse yangından mütees- sir olmiyan elbise giymeli. Yangın bombalarına karşı, hafif gaz maskelerile talimler yaparak yetişmek lâzımdır. Ev itfaiyesine kolaylık - ol- mak için badema çatı arasına kadar su borusu uzatmak ve bir hortum buluündurmak fay- dalıdır. Fakat her ihtimale ayrıca su dolu kova veya fıçı- lar da bulunmalıdır. Aralık taksimat dıvarları ahşapsız tel örgü ile olmalıdır. Tahrip bambalarına karşı korunma Tahrip bombalarının csas tesiri patlamadan husule gelen hava tazyikindedir. En ağır bom- balar birkaç yüz metre muhi- tinde şiddetli zelzele tesiri ya- pan sarsıntılar hasıl - ederler. Bütün tahrib bombalarında en tehlikeli şey, bu sarsıntı ve parçalar olmakla beraber tesir sahası oldukça mahdud- dur. Bunlara karşı korunma tedbirleri ancak nadir ahvalde ve mühim müessesatta ittihaz olunur. (3-4 m. kalınlığında be- ton örtüler) tahrib bombaları- na karşı en emin melce, evin en alt katıdır." — Devamı var — Ragoza'ya gittiğinden şüphe- | | leniyorum kızım.. Dedi-kodu var. Aldığım bir habere göre, dilber bir Rum kızı ile mü- nascbeti varmış. Zeliha gayri ihtiyari haykırdı: — Bir Rum kızı ile mi? — Evet!... Fakat ne diye telâş ediyorsun. Hani her şeyi dinliyecek kadar metindin? Zeliha kendini topladı: — Söyle baba, söyle!, Kı- zar gibi oldum da ondan. — Bu kız, hem korsanmış, hem de güya bütün Yunan korsanlarından, hattâ Moskof | devletinden yardım görmiye başlamış.. Benim anladığıma göre, bu kız, seni kaçıran korsanın kızı Mariya olsa gerek. Zeliha, derhal Mariya'yı gö- İzmir'de Kaç kulüp tesis etmeli? Altaylı Fehmi İzmir'de mevcud kulüblerin birleştirilmesi ve iki kulüp teşkil edilmesi hakkındaki an- ketimize devam ediyoruz. Tay- yare cemiyeti muhasebecisi Altaylı Fehmi, bu hususta- ki düşüncelerini şöylece an- latmaktadır: — İzmir kulüplerinin bir- leştirilmesi ve Partimizin bu işe de el atması, sporumuzun istikbali için cidden hayırlı olacaktır. Spor işlerimizin 1s- lâhı için şimdiye kadar kat'i ve azimkâr bir adım atılama- ması, yapılan büyük yardım- lara rağmen müsbet bir netice verememiştir. İzmir'de, Karşıyaka ayrı ol: mak üzere, iki kulüp teşkiline gelince, bu vaziyet faydadan ziyade zararı mucib olacaktır. Çünkü, / teşkil - edilecek olan iki kulüpten biri galip, diğeri mağlüp vaziyete düşecek ve bütün karşılaşmalar neticesin- de iki taraftan biri rakipsiz kalacaktır. Tabiidir ki, rekabet olmayınca çalışmalar gevşer ve bunun neticesi olarak bek- lenilen randman alınamaz. Ben, üç ve hattâ üçten fazla kulüb teşkil edilmesine taraf- tarım. Ancak, bütün kulübler- de, sporun her şubesine ehem- miyet vermeli ve bu kulübler arasında, her sahada rekabet olmalıdır. Atletizm, denizcilik, atıcılık ve saireye ehemmiyet vermemiz de İlâzımdır. Yeni teşkil edilecek kulüb- lerin isim ve forma mes'ele- sine gelince, bunlar doğrudan doğruya Partinin tensip ede- ceği şekilde olmalıdır: Kulüb- lerin binaları ve çalışmalarının tayini, bilâhare düşünülecek mes'elelerdir. Fakat her kulü- bün noksansız binası ve çalış- ma yeri bulunması lâzımdır. ve kudreti iliraf ediyordu. Fa- kat Ali, bu kadar alçalmış mı idi?. Babası devam etti: — Moskoflar, Mora Rumla- rına istiklâl vermiye çalışıyor- larmış, İşleri, güçleri nedir zaten? Osmanlı toprağında durmadan, dinlenmeden fesat çıkarmak değil mi?. Şimdi de İstanbul'u, — İzmir'i, — Sakız'ı, Sısam'ı, Girid ve Kıbrıs'ı ayak- landırmak - istiyorlarmış.. Bu sebeble, bir çoklarının bu gü- zel kızın arkasına düşebilece- ğini hesaplamışlar, ona yar- dıma başlamışlar.. Diyorlar ki: Ali'nin, uzak denizlere açılıp gitmesinin, — izini, maksadını belli etmemesinin sebebi de bu imiş. Zeliha sap-sarı kesilmişti. Kalbinin duracağından korku- Almanya Yoni - tekliflerde bulunacak Londra, 10 (Radyo)—Yarın akşam üzeri Lord Halifaks, hariciye dairesinde Almanya- nın Londra sefirini kabul ede- cektir. Von Ribentrop Almanya'nın yeni tekliflerini Lord Halifaks'a verecektir. Paris, 10 (Radyo) — Tan gazetesi bir Başmakalesinde, Von Ribentrop'un yeni teklif- lerinden bahsederek: * Almanya'nın Londra sefiri ayni teklifleri M. Eden'e de yapmış idi. Fakat bu teklifle- rin kabulü kolay değildir. Çünkü garbi Avrupa sulhuna Alman'larca sade Fransa-Rusya misakı değil, fakat Uluslar sosyete de manidir. Alman- ya'nın böyle bir teklifi - İngil- tere'de muvafık bir zemin bu- lamıyacaktır. Bir harb ihti- malinde Fransa ve Rusya'nın birbirine yardımını da menc muktedir. olamıyacaktır. De- mektedir. Ribentrop Kralı gene Hitler usulile selâmladı Londra, 10 (A.A) — İngiliz sarayında yapılan kabul res- mine iştirak edenler Alman sefiri M. Fon Ribentrop ile diğer sefaret erkânının avuç- ları krala müteveccih olarak sağ kollarını uzatmak suretile kralı faşist usulü selâmladıkla- rını bildirmektedirler. Alman sefirinin itimadnamesini tak- dim ettiği zamanda kralı bu Suretle — selâmladığı - tahattür edilmektedir. Bazı gazeteler bu selâm tarzının Saint Janes sarayının âdabına — muhalif — olduğunu ileri sürerek sefirin bu hare- ketini tedkit etmektedirler. Belgrad'da Yirmi milyon dinar dolandırdılar Belgrap 10 (Radyo) — Hü- kümete âid mütekaidler teşki- lâtı tasarruf sandığında yapılan 20 milyon dinarlık dolandırı- cılık maznunlarının muhake- melerine başlanmıştır. Yalnız avukatlardan elli kişi vardı ve bunlar, maznunların - vekilleri idi. Müşterek talimler Belgrad, 10 (Radyo) — Yu- goslavya'daki Sokol teşkilâtı ile Bulgaristan'daki Jimnane teşkilâtı mensuplarının, birlik- te askeri talimler yapmaları kararlaştırılmıştır. bastırdı. Fakat babası, bunun farkına varmamıştı. — Fakat baba, biraz karışıklık - görüyorum ben.. Evet, Moskof gâvuru böyle bir iş karıştırmak ister ve tesadüf; Ali'de sefere çık- mış bulunabilir.. Bunları birbi- rine' karıştırmak ve Ali'yi, Yunan'lı kızın, Moskof'un oyun- cağı gibi göstermek te nere- den çıkıyor?.. Herkesin bildiği şudur: Ali. bu denizlerde başka bir rüzgârın estiğini .istemez. Böyle şeye kafa sallıyamaz. Para ile kendisini satmaz. Kendi adından fazla şöhret te istemez. Ali, değme babayiği- tin erişemiyeceği kahramanlar- dandır babal. Osman reis başı ile de tas- bu işte Sayfa 3 B 'Komünist aleyhtarlığı.. —4 ee —— Paris, 10 (Radyo) — M Daryo'nun riyasetinde bulunaı halk partisi Kıs Velodrom'un da toplanmış ve komünistlil aleyhinde kararlar vermiştir, Hükümet bu içtimamn açil yerde yapılmasına müsaadı vermemiştir. Birçok hatibler bu - içtima da komünistlik aleyhinde nu tuklar irad. edilmiş ve İspan yadan dönen gönüllüler, İs panyada 33 bin Fransız gö nüllüsü bulunduğunu söyle mişlerdir. Bunlar İspanyollarır vahşetinden de bahsetmişler dir. Hükümet anarşistlere hâ: kim olamamaktadırlar, Yugoslavya- Bulgaristan Belgrad, 10 (Radyo) — Çe koslovakya'dan bildirildiğine göre, Yugoslavya - Bulgaristan arasındaki misaka Çekoslo- vakyada büyüh ehemmiyet ve- rilmektedir. İki ordunun teş- riki mesai etmeleri sayesinde Balkanlarla Avrupada sulhu tehdid eden bütün mes'eleler ortadan kalkmış, bu iki hükü- met, Avrupa'da barışın âmili olmuştur. . . Lil şehri Sular altındadır Paris, 10 ( Radyo ) — Ar- mantiye'den bildiriliyor: Lis nehrinin taşması yüzün- den Lil şehrinin bazı mahal- leleri su altında kalmıştır. 15 Ev ihtiyaten tahliye edil- miştir. — Fabrikalardan birisi tuğyan yüzünden tahliye edi miştir. Madenciler de iş göre- miyecek vaziyettedirler. Jorj Bone Ameri- ka'ya gidiyor. Paris, 10 (Radyo) — Fran- sa'nın yeni Amerika sefiri M. Jorj Bone bügün Havr'e ha- reket etmiştir. Vil Dö Frans vapurile Nevyork'a gidecektir. M. Jori Bone, dün Elize sarayına giderek cumur reisi tarafından kabul edilmiştir. Gazetelerin neşriyatı hilâfına olarak M. Jorj Bone harb borçları ve Fransa'ya mali yardım — mes'eleleri — halline memur edilmiştir. Motörsüz tayyare- lerle uçuş Belgrad 10 (Radyo) — Yu- göoslavya'da tayyareciliğin in- kişafını temin için motörsüz tayyarelerle uçmağa büyük bir ehemmiyet verilmektedir. Birçox yerlerde motörsüz tay- yare mektepleri açılmıştır. — Evet, evet, onda hiç şüphem yok. Buna ben de inanırım, herkes te iman etmiş. Esasen öyle olmasaydı, seni onunla nişanlamazdım da.. Fa- kat ne çare ki, ahval, vaziyet ve haberler hepsi onun aley- hinde.. Benim de fikrim, oraya doğru döndü. Sen ne kadar söylesen, ben ne kadar fikrimi oradan çevirmiye çalışsam, na- file, nafile, nafile!.. Düşün bir kere Zeliha: Ali Ragoza'ya gitmeden evel, hattâ bir eli kanda, bir eli ateşte olsa bizim liman önün: de bir volta vuramaz mıydı?. Bize, hiç olmazsa denizden bir Martı selâmı veremez miydi' Osman reis gittikçe hiddet- leniyordu..