26 Mart 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

26 Mart 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

| | | t b t | İ t k * H * v rare 4i sayta 6 namesi imzalandı — Başı T inci sahifede — yete erdirmekte ve yeni bir dostluk devri açıpaktadır. Bu seyahat sade Yugoslav- yayı değil bütün Balkan ve küçük itilâhi da alâkadar et- mektedir. ,, Bolgrad, 25 ( Radyo ) — İtalya Hariciye Nazırı Kont Ciano, refakatinde İtalya ha- riciye vekâleti daire müdürü ve memurları ile, Yugoşlavya- nin Roma elçisi olduğu halde huduttaki Rakek istasyonuna gelmiş ve hariciye memurları tarafından karşılanmıştır. Kont Ciano, bu istasyonda gazetecileri kabul ederek şu beyanatta bulunımuştur: * — Toprağınıza ilk ayak bastığım şu anda, böyle bir vazile ile memleketinize gel- diğimden sevinç duymakta- yım. Yugoslavyada kuvveden füle geçireceğimiz eserin, Bal- kanlar ve cihan barışı için faydalı olacağına eminim.., Kont Giano, hususi trenle buradan Belgrada hareket etmiş ve saat 9,30'da Bel- grada gelmiştir. İtalya Hariciye Nazırı Bel- grad istesyonunda Başvekil B. Stoyadinoviç, nazırlar, Tür: kiye elçisi Ali Haydar, Alman, Yunan ve Macar elçilerile Ar- navutluk işgüderi ve ellerin- de'bayraklar -taşıyan - İtalyan kolonisi tarafından karşılanmış ev bir kıt'a asker resmi selâmı ifa eylemiştir. Kont Ciano, trenden inince nazırların ve elçilerin ellerini sıkmış ve ikametine tahsis edilen köske gitmistir. İtalya Hariciye Nazırı, Prens Pol tarafından beyaz kartal nişanı ile taltif edilmiştir. Öğleden sönra saat 16 da Başvekâlet dairesinde ikinci bir konferans akdedilmiş ve bu içtimada Kont Cianoya re- fakat eden İtalyan hariciye memurları da hazır bulun- muştur. Yugoslavya Başvekili Bay Milân Stoyadinoviç, İtalya Ha- riciye Nazırı şerefine akşam mükellef bir ziyafet vermiş ve bu ziyafeti bir resmi kabul takip eylemir. Belgrad, 25 (Radyo) — Prav- danın Paris muhabiri, Fransa hariciye nezaretinin, İtalya ha- | | mışlar ve müteveffa B. Pasiç riciye nazırı Kont Cianonun Belgrad ziyareti münasebetile gazetelere bir tebliğ verdiğini ve endişeye mahal olmadığını bildirdiğini yazmaktadır. Fransa hükümetinin bu teb- Iğinde, Yugoslavyanın İtalya ile müzakerelerinde Fransayı daima haberdar ettiği, Yugos- lavvanın Uluslar sosyetesi ve küçük itilâf siyasetinin değiş- miyeceği bildirilmektedir. Jur gazetesi; İtalya- Yugos- lavya misakının akdini mütea- kıp, Belgradda bir resmi teb- liğ neşredileceğini ve bu mi- sakın, Fransa ve küçük itilâf birliğini zaafa uğratmadığının bildirileceğini yazmaktadır. Londra, 25 ( Radyo ) — Taymis gazetesi Kont Ciano- nun — Belgrad — seyahatinden bahsederek: *Bu seyahat, İngilterenin siyasetine tamamen uygundur ve son İngiliz - İtalyan itilâfının icabatındandır. Yugoslavya ile Hellunmın grlecmacı enlh ecas- Roma, 25 (A.A) — Gior nale Ditalia Belgraddaki İtal- yan - Yugoslav müzakerelerin- den bahsederek diyor ki: *“Biri siyasi, biri iktısadi imzalanan iki muahede İtalyan Yugoslav münasebatında yeni bir devir açmaktadır. — Şurar sını kaydetmek lüzumsuzdur ki İtalya - Yugoslav anlaşmasile açılan ve yalnız iki memleket münasebetlerine değil bütün Tuna havzasına ve Balkan- larda tatbik edilecek olan si- yaset Avrupanın bu mıntaka- sında her devlet için bir is- tikrar ve emniyet unsuru ola- caktır.,, Prağ, 24 (A.A) — B. Cia: nonun Bolgradı ziyareti Prağ- da hayretle karşılanmamıştır. Zira Yugoslavya cereyan eden müzakereler hakkında Çekos- lovakyaya muntazaman malü- mat vermiştir. Burada beyan edildiğine göre Çekoslovakya lalya; Yugoslavya münaseba: tının aldığı şekilden ancak memnun olabilir. Çünkü Pra- ğın Roma ile çok arzu ettiği teşriki mesaiye bazan imkân hasıl olmaması İtalya ile Yu- goslavya arasındaki münase- batın uzun müddet pek az memnuniyeti mucib bir şe- kilde -olmasından ve Çekas- lovakyanın da bunu hesaba katmak mecburiyetinde bulun- masından ileri gelmiştir. Çekoslovakya gazetes bu husustaki yazısında orta Av- rupadaki vaziyetin halen nok- taâi nazar yaklaşmasına Bay Şuşnig ve Daranyinin ihtiyatlı giyasetleri sayesinde her za- mankinden daha müsait oldu- ğganu bildirmektadir. Belgrad, 25 ( Radyo ) — İtalya Hariciye Nazırı Kont Ciano geç vakit matbuat mü- messillerini kabul ederek baş- bakan B. Milân Stoyadinovi- çin huzurile şu beyanatta bu- lunmuştur: — Bu akşam B. Milân Sto- yadinoviçle imzaladığımız iti- İâfname, bugünkü ahvale mu- tabık bir şekilde ve faşizm İtalyanın metodu dahilinde dostlük ve: iyi komşulak- mü: nasebatının idamesi ve sulhun muhafazası emrindedir. İki devlet; dostluk, sulh ve teşriki mesai için mutabık kal- ile B. Mussolini arasında mu- kaddema imzalanan itilâfname- yi teyit eylemişlerdir. Bu itilâlname, istikbal için iki devlet arasında bir esas teşkil eylemete ve emniyet üzerine müessis bulunmaktadır. Her iki komşu devlet, - ile- ride herhangi bir mesele hak- kında bu ruhla ihtilâflarını halledeceklerdir. B. Milân Stoyadinoviçe ta- ahhüdde bulundum ki, İtalya dahilinde bulunan Yugoslavya tebaasına kendi lisanlarını ko- nuşma serbestisi vereceğiz. İmzaladığımız itilâfname, Av- rupa için de yeni bir sulh yolu açmaktadır. Devletler, bizim mutabık kaldığımız gibi ihtilâflara meydan vermeden pekâlâ aralarında anlaşabilir- ler. Bu suretle herkes sulh içinde yaşıyabilir. Aramızda akdolunan — iti- lâfname, Avrupada hakiki sulh arzu edenler tarafından mut- İtalya-Yugoslavya itilâf-Italyan gemileri İspanya sularına vaklaştırılmıyor — Başı | nci sahifede — denbire kararmıştır. Bütün hükü.: metler hakikt bir endişe içindedir. B. Mussolini bir muvaf fakıyetsizliğin altında kalmasımı sevmez. Bunun içindir ki hariçte bu muvaf fakıyet- sizliğin aksülümeli büyük bir en- dişe ile beklenmektedir.,, Övr de şöyle yazıyor: “Romada mevcod fikir Mus solininin İspanyol siyasetini şiddet lendireceği, en kısa bir müddet içinde zebirli gazlar kullanacağı ve mutlak suretto bir muvaf fakıyet elde etmeğe — çalışacağı — merke« sindedir.,, Populaire gazetesi de İtalyanın İspanyadaki — müdahalesini dünya efkârı umumiyesi Önünde takbih edilmesini ve derhal kontrollar ya- pılmasanı istemektedir. Paris, 25 (A.A) Bay Delbosun Sir Klerk ve Bay Velezek ile yapmış olduğu görüşmeler hâkkında mutalea- lar serdeden salâhiyettar me- hafil, Fransanın şimdiye kadar bir uzlaştırma zihniyeti takip etmiş ve ademi müdahale iti- lâfının müteaddit defalar ihlâl edilmiş olmasına rağmen bü- yük bir sabır göstermiş oldu- ğunu hatırlatmaktadır. Paris, 25 (A.A) — Nevyork Herald Tribüne gazetesinin Avrupa nüshasına göre, dün Bay Delbos ile İngiliz - sefiri Sir Jorj Klerk arasında yapı- lan görüşme esnasında İtalya- nn İspanyadaki — gönüllüleri geri çekmekten imtinada de- vamı halinde bütün İspanyol Himanlarının Fransa ve İngi- tere tarafından abluka edil- mesi derpiş edilmiştir. Londra, 25 (A.A) — İtak: yanın ademi müdahale komi- tesinde gönüllüler meselesini müzakere etmekten imtina et- mesile tahaddüs eden vaziye- tin vahim olduğu noktasında bütün matbuat müttefiktir. Deyli Meyl gazetesi bu hü- susta şöyle yazıyor: *Grandinin beyanatı İspan- yaya açıkça müdahale yolun- daki engelleri kaldırmıştır.,, Nevs Charonicle diyor. ki: *“Geri kalan yegâne ümit Fransa ile İngilterenin'şiddetli müşterek bir harekete karâr vermelerindedir. , "Barselonda Gyolops adın- daki atölye gemisi, Valensi- yada bin ton hacmındal Shropshire ' kruvazorü, “Alica: İngiliz kabinesi toplandı Londra, 25 (Radyo) — İyi haber alan mehafile göre, dün toplanmış olan İngiliz kabinesi bilhassa İtalya-İngil- tere — münasebetlerini - tetkik etmiş ve vaziyeti temizlemek kararını vermiştir. Bu karar mucibince, Akdeniz meselesi halledilecektir. Amirallık dairesi teriibat aldı Londra, 24 (A.A) — İspan- ya vekayii dolayısile İngiltere amirallık dairesi — aşağıdaki terlibatı almıştır: AM UTT SADT nümune olmalıdır., Kont Cianonun bu beya- natı, gazete mümessilleri tara- fından alkışlanmıştır. Kont Ciano, bu sözleri söy- ledikten sonra, siyasi sebep- lerden İtalyada mevkuf ve mahküm bulunan Yugoslavya tebaasının, itilâfname dolayı- sile derhal serbest bırakıldık- larına dair - İtalya Başbakanı Bay Mussolininin bir telgra- tada hastahane gemisi Mamis, | Palmada Gipoy torpido muh- bi &HGirlğensle MASE ve Graftan muhripleri, Cebelüt- tarıkta Güen Elizabet ve 4 torpido muhribi, Taneada Devenshire kruvazörü ve Gar- land muhribi, Saint Jean De Luzda 4 törpido muhribi've Vigoda Brazil muhribi bulun- durulacaktır. İtalga matbuatının protes'osu Roma, 25 (A.A) — Messa- gero gazetesi İngiliz matbuatı tarafından İtalya aleyhinde bu son günler zarfında kullanılan lisanı protesto etmektedir. Bu gâzete diyor ki: *Bu lisan tahammülün hu- düdlarını geçmektedir. Eğer bu hâl devam ederse İngiltere İtalyanın iktısad? muhağâra- sından sonra bu kadar güç- İtalya ile iyi münasebetlerinin mevzubahs edilmesi tehlikesine maruz ka-- lanaktır. İtalya aleyhindeki bu hücum- ların muhtelif temaşüllerin na: şiri efkârı olan bütün gazete: ler tarafından müttefikan ya- pılması ba” tahrikâtin' siyasi ricalin telkinlerile yapılmakta olduğu hakkındaki şüpheleri muhik göstermektedir. lükle teessüs eden Yarm ve pazar günü öğle- den sonra Alsancak sahasında cağız. Beşiktaş takımı ilk maçını yarın saat 16 da Üçok tak- mımızla, pazar günü de ayni sahada Doğanspor takımı ile yapacaktır. Beşiktaşlılar bugün geleceklerdir.Dünkü sayımızda ki telgraftâ bir ifâde hatası olmuş ve takımın dün gele- ceği yazılmıştı. Beşiktaş takımı son vaziyeti ile Türkiyenin en kuvvetli ta- kımlarını yenmiş vaziyettedir. Bilhassa yeni içinde İstanbul şampiyonu ve Türki- ye birincisi Fenerbahçe ile yaptığı lik maçında ve hususi karşılaşmalarda çok iyi neti- celer almıştır. Meselâ lik ma:- çını 2-1 kaybetmiş, diğerlerin- de ya beraber kalmış veyahut ay- sezon ta galip olarak sahadan rılmıştır. Halbuki, geçen hafta milli küme temaslarına başlaması yüzünden Fenerbahçe ile yap- tığı son temasta oyunu 2-1 Bu akşamki program İstanbul radyosu 12,30 plâkla Türk musikisi, 12,50 havadis, 13,05-14 muh:- telif plâk neşriyâtı. 18,30 dans musikisi 19,30 spor musahabeleri Eş. ref Şefik tarafından, 20 Türk musiki heyeti, 20,30 Ömer Riza tarafından Arabça neşri- yat, 20,45 Vedia Riza ve ar- kadaşları tarafından Türk mu- sikisi ve halk şerkıları, saat ayarı, 21,15 studyo orkestrası, 22,15 ajans ve borsa haber- leri, 22,30 - 23 plâkla sololar ve opera, operet parçaları. Saatçinin davası Romada, garip bir dava görülmüş ve bu davanın da kahramanı bir saatçi olmuş- tur. Bu adam Amerikalıdır ve Romada misafirdir. Bir ak- şam kızını tiyatroya bırakmış ve işlerini bitirdikten sonra gelip kendisini alacağını söy- lemiştir. Amerikalı, işini bitirmiş, oturduğu otelin lokantasında yemek yimiş ve lokantanın sa- atini de gözünden hiç kaçır- mamıştır. Muayyen zamandan bir çeyrek saat evel tiyatroya gittiği vakit, tiyatronun müs- tahdeminin bile dağılmış ve kızının da ortada bulunmadı- ğımı görmüştür. Kız, bir kelime bile İtal- yanca bilmediği için kaybol- muş ve tam 24 saat sonra bir karakolda casus sanılarak ne- zaret altında tutulduğu halde bulunmuştur. Amerikalı, bu çok - sıkıntılı vaziyetten otelcinin yanlış sa- atinin mesul olduğunu iddia etmiştir. Yapılan tahkikatta, müşte- rileri hiçolmazsa bir gün da- ha fazla otelinde alıkoymak kazanmıştır. Beşiktaş takımı Pazar günü Türkiye şampiyo- nunu mağlüb etmekle milli küme takımları arasında en kuvvetli bir mevkide bulundu- ğunu göstermiş olmaktadır. Bu Beşik z temaslar her iki için çok mü- de yapacağı İzmir - takımı Vhîfmdir Milli — Başı 1 nci sahifede — Cahid, Akseki bankası direk- törü B. Hasan, Türkofis ikinci direktörü B. Rahmi toplan- tıda bulunmuşlardır. Vekâleti komiseri olarak bor- sa komiseri B. Şevki müzake- releri takib etmiştir. Toplantıya başlanırken ko- iniser Bi Şevki Tevkalâde iç: tima devresinin başlaması için kanunun aradığı ekseriyet te- min edilemediğinden alelâde içtimam —açıldığını bildirmiş ve bankanın idare meclisi re- isi B. Hamdi Akyürek riyaset yerini işgal etmiştir. B. H. Akyürek ruzname mucibince evvelâ idare mec- lisi ve mürakıp okunacağını söylemiş ve ban- kanın nmumi direktörü B. Atıf İnan mesai raporunu oku- mıya başlamıştır. Halkın kendi içinden çıkan bir bankanın kısa yıllarda muhbitte kazandığı büyük iti- barı ve rasyonel çalışma neti- cesi ortaya çıkan büyük bir eseri tebarüz ettiren bu rapo- run heyeti umumiyesi alkışlan- mıya değer. Nitekim idare meclisi raporundaki şu cüm- leler bankayı idare edenlerin çalışmalarındaki hedefi ortaya köyuyor: “Her zaman olduğu gibi son yılda da, küçük kredi ihtiyacında olanları, toprak işile uğraşan ve borç sadaka- tini şiar edinmiş olan müs- raporlarının için otelcinin saati bililtizam tahsılları birinci sırada müşteri Milli Küme maçları üçok, yarın Beşiktaş ile karşılaşacak Fenerbahçeyi mağlâp eden Beşiktaş pazar günü de Doğanspora karşı oynıyacak iki mühim temasa şahid ola- | İktısad | 4 26:3/937 Ha | ç Trrmreree Takımlarımıza gelince; Do- ğanspor takımı tam ahengini ve kuvvetini bulmuş bir ta- kımdır. Geçen hafta Üğçok ta- kımına karşı çok güzel oyna* mış, en ufak — bir tarafı bile aksamamıştır. Azami yapacağı tadilât müdafi İrfanın yerine daha tecrübeli ve daha güzel oynıyan Zihniyi ikame etmek olabilir. Üçokspor takımına gelince: Mezkür kulübün teknik komi: tesini teşkil edenler takım tef” tibinde çok titiz. davranmalır dırlar. Çünkü Üçok - takımi şimdiye kadar yaptığı temas- larda takımın fena tertip edilmesi yüzünden beklediğir miz güzel oyunu vermemiştir: Nitekim Yamanlarla yaptığI Mmaçta rakımın aksayan yerleri tesbit edilmesi lâzımgelirketi bu cihet ihmal edilmiş ve bü suretle Doğnnspora karşı fenâ vaziyette kalmıştır. Fikrimizce bu takım şöyle bir kadro il€ çıkmalıdır: Nejad, Ali, Ziya, Âdil, En ver, Cemil, İlyas, Said, Şük” Basri, Namık.. Cemill antrenör — arasındaki hâdis€ mutlaka izale dilmek ğerektif: Antrenör centilm&i bir hoct” dır.. Cemil de takımına faydal olabilecek bir elemandır. Şabi siyat ve hislerden tecerrüd ederek buna bir nihayet vef” melidir. 5 rü, bir müessesemizin muvaffakıyeti ve en kolay şekillerde muf mele yapmayı daima vazilt bildik., Gene raporun okunmaslı blânçonun heyeti umumiyey? arzından öğrendik ki bankâ nın 936 yılındaki kârı 9250? lira 60 kuruştur. Hissedarlâ? yüzde sekiz temettü dağı(')' ması mümkün olacaktır. Rapor, milli bankâcılık âle” minde Esnaf ve Ahali Bankâ” sının hissesine düşen muvâ fakıyeti ortaya koyması, diğe' bir bakımdan da mıntakamf da iş hacmının genişlemekt? olduğunu göstermesi itibaril' şayanı dikkattir. 4 Heyeti nmumiyenin tasvibi ne arzedilen rapor ve blânçâ alkışlarla ve tam bir ittifaklf kabul edilmiştir. Meclisi id/ reyi ibra eden bu karar üf? rine bankanın yenel direktö B. Atıf İnan, heyeti umumiy?| ye teşekkürlerini bildirmiş banka aleyhine ortaya ati mak istenilen bazı dedikod! lara tecssüfle işaret etmiştir: Güya bir pamuk işindef bankanın 200,000 liralık bf' zarar ettiği şeklinde ileri S? rülen iddialar, bankanın işten kârla çıktığını göstert” müsbet rakamlar önünde süf muştur. Heyeti umumiye B3f Atıfın bu husüstaki izahatif' alkışlarla karşılamıştır. Bundan sonra nizamnâiif mucibince idare meclisindf müstafi sayılan Bay Mehme” Akcenan, Bay Bahri CO ve Bay Şeralettin tekrar idâ meclisine seçilmişlerdir.