26 Mart 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

26 Mart 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Sayfaya ait küpürler

Fransız gazeteleri endişe içinde “Fransanın hayati yolları tehlikededir, gözlerimizi kapalı tutamayız,, diyorlar Fransızlara
 İtalya - Yugoslavya siyasi anlaşması imzalandı Kont Ciano, Başarılacak işlerin Orta Avrupa, Balkan memleketleri ve dünya...
 Beşseneliksulama plânı hazırlandı Bu iş için dokuz ecnebi mütehassıs getirtiliyor Ankara 25 (Telefon) — Nafia vekâleti...

ha Ispanyollar 1300 Ital- yan esir ettiklerini bildiriyorlar. Sene 19 — No. 6621 — Fiati her yerde 5 kuruş KŞA CUMA 26 Mart 1937 Kont Clano Belgrada vasıl oldu, çok hara- retle karşılandı. Telefon: 24240 (İdare) —24249 (Tahrir) — 24248 (Müdür) — 20113 (Klişe) Fransiz gazeteleri endişe içinde “Fransanın hayati yolları tehlikededir, gözlerimizi kapalı tutamayız,, diyorlar Fransızlara göre Italya, Ispanyada yerleşmek istiyor, gönüllüleri çekmezse İngiliz ve Fransız filoları Ispanya sahillerini abloka edecekmiş New York Herald Tribuna gaze! Avrupa nüsha- sına göre dün Fransız hariciye nazırı B. Delbos ile İngiliz sefiri Sir George Clerek, arasında yapılan görüşme €s- nasında İtalyanın o İspanyadaki gö- müllüleri geri çekmekten imtinada devamı halinde bütün İspanyol W- manlarınm Fransa ve İngiltere tara- fından aloka edilmesi © görüşülmüş- tür. Paris 25 (AA) — Petit Parisien şi, İtalyanın hattı hareketi kar- Fransa İle İngilterenin hisset- iyor ve diyor Paris 25 (A. Sila İtalya, İspany a ler temin etmek ve devâınlı bir. suret- te yerleşmek ister gibi görünüyor. Matin gazetesine göre «Şayed büzi mükavemetler Fransa ile İng müşterek bir v ahır! bir nümayiş sını düşüneceklerdir.» icho de Paris gazetesi diyor ki: «Va- a hükümetinin fikrine göre İtal- günden güne artan müdaha- artık tahı ül edilemiyecek» Fransanın hayati yolları tehlike- dedir. Yarın daha tehlikeli ihtilâtlara sebebiyet vermemek için dalma göz Londra 25 — zete diyor ki: mak lâzım geldiğidir.» lerimizi kapalı tutmuiyacağız.» Londra 25 — Times gazetesi Fran- sız siyasi rnahafilinin endişelerin! ya- zıyor ve diyor ki: «Fransa elindeki vasıtalarla bütün manliaları yenmek azmindedir. Ade- mi müdahale iflâs ederse Fransa İs- panyaya gönüllülerin serbestçe git- mesine ve mühimmat sevkine müsa- ade edecektir.» Fransız mahafili ne diyor? Paris 25 (A.A.) — Fransız hariciye İngilizlere göre gerginlik azalıyor Maamafih buhran henüz enüz bitmiş değildir italyan setiri B. Grdndlihin beyanalı üzürine Beğ gösteren gerginlik azalmaktadır. Gazeteler güçlüklerin (hafiflediğini İtalya ademi müdahale anlaşmasını bozmak, yahud kontrol plânına mu- halefet etmek niyetinde değildir. Bu sebeble rağmen vaziyette değişmiş birşey yoktur. Maamafih bir kısım gazeteler İngiliz - İtalyan buhranının sona ermiş olduğunu söylemek için vaktin erken ulduğunu yazıyorlar ve bütün me- selenin İspanya hududunda kontrolün iyi işlemesine bağlı olduğunu ilâve ediyorlar. Gazeteler içinde yegâne bedbin olanı Daily Heralddır. Bü ga- «Füliyata geçmek zamanı henüz gelmiş değildir. Belki de hiç gelmiyecektir. Fakat muhakkak olan birşey varsa hazırlıklı bulun İ | yazıyorlar. , B. Grandinin beyanatına nazırı B. Delbosun dün İngiliz sefiri Sir Clerk ve Alman sefiri B. Welezeok | ile yaptığı görüşmeler hakkında mü- talealar serdeden salâhiyettar maha- fil, Fransanın şimdiye kadar bir uz- laştırma zihniyeti takib etmiş ve ade- mi müdahale itilâfının, müleaddid defalar ihlâl edilmiş olmasına rağmen | büyük bir sabır göslermiş olduğunu hatırlatmaktadır. (Devamı 4 üncü sahifede) YARI Yeni tarihi tefrikamıza başlıyoruz. KUBİLÂY HAN Hayatı aşkı ve istilâları Yazan: İSKENDER FAHREDDİN Yepyeni dekorlar Yepyeni sahneler Karakurumdan Pekine, Pekin- den bütün dünyaya yâyılan Moğolların kurduğu büyük im- paratorluk sınırları içinde yaşı yan beyler, hanlar ve kabileler. Kubllâyın sarayında olup biten- ler.. Pekine akın eden Hint prehi- sesleri.. Sung imparatorluğunun parçalanması - Çin büyücüleri» nin isyanı. İlh. Yeni tefrikamızı yarın AKŞAM'da okuyacaksınız ! Zırhlı bir Moğol askeri Beşsenelik sulama plânı hazırlandı Bu iş için dokuz ecnebi mütehassıs getirtiliyor Ankara 25 (Telefon) — Nafia vekâ- leti birinci beş senelik sulama plânını hazırlamıştır. Bu plâna göre, önümüz- deki beş sene içinde Sulama işleri ba- şarılacak yerler dört mintakaya ayri- lacaktır. Birinci mıntaka Susurluk, Bakırçay, Gediz, Büyükmenderestir. İkinci mıntaka Malatya, Adana, ü- çüncü mıntaka Yeşilırmak, Kızılır mak, Sakarya, dördüncü mıntaka da Van, Erzurum, Elâziz havalisidir. Plânın tatbiki için merkez mntakâ- larda yapılacak teşkilâtla kullanıla” cak kadrolar hazırlanarak vekiller he- yetine verilmiştir. Beşini merkezde, dördü mıntakalarda çalışmak üzere dokuz ecnebi su mütehassısı getirti- lecektir. Mütehassıslardan İsviçreli B. Gorner umum müdürlük su işleri mü- şavirliğine tayin edilmiş ve nafla ve kâleti ile mütehassıs arasında beş sö nelik mukavele yapılmıştır. Muka- yele tasdik edilmek üzere vekiller he- yetine verilmiştir. Plân mucibince bu sene sarfedilecek 4 milyon 250 bin lira nafia vekâletinin 937 bütçesine kon- muştur, Sigorta primlerinin dövizleri hak- kında kararname hazırlanıyor Ankara 26 (Telefon) — Sigorta primlerinin dövizleri hakkındaki ka» rarnameye ek olarak Belgraddan bir mahallesi Belgrad 25 — İtalya hariciye nazırı | Kont Cianodün akşam saat 85 da Yugoslav hududunda Rakek istasyo- nuna vardığı zaman Yugoslav harici- ye nezareti umumi kâtibi, İtalya kon- #olosu ve bir çok gazeteciler tarafın- dan karşılanmıştır. Drava valisi kont Clanoyu hükümet ve halk namına s6 Jâmlamış ve iki memleket - arasında başlıyan yaklışmadan memnuniyet beyan ederek bunun hayırlı ve de vamlı olmasını temenni etmiştir. Kont Ciano, Draya valisinin bu te- menniyatına cevab verdikten sonra gazetecilere yüksek bir vazife ile Yu- goslavyaya gelmekten duyduğu s8 vinci kaydederek demiştir ki: — «Yugoslavya seyahatimin ve bu- rada geçireceğim günlerin iki mem- İtalya - Yugoslavya siyasi anlaşması imzalandı Kont Ciano, Başarılacak işlerin . Orta Avrupa, Balkan memleketleri ve dünya sulhü için faydalı olacağını söylüyor Fransız gazeteleri memnun değil Italyan * Yugoslav anlaşmasını lehte bir hareket saymiıyorlar Paris 25 — Oeuwvre gazetesi yazdığı bir makalede Kont Ci- anonun Belgrad O seyahatin- den bahsederek diyor ki: «Müstakbel Adriyatik pak- tının Küçük anlaşmaya, yahud Fransız - Yugoslav odostluğa- na mugayir olmadığı kanaa- tindeyiz. Şu şartla ki bu nokta imzayı müteakip diplomatik bir hareketle teyid edilsin. —... Hakikatte İtalyanın, bize hassaten taarruzkâr karşı ol duğu bir sırada, müttefiki olan Yugoslavya ile yakınlı ması, B. Benesin Belgrada se- yahati arifesinde pek lehte bir hareket değildir. Diğer taraf- tan bu, Balkanlarda Almanya - Italya kaoöstinin genişlemesi mahiyetinde tefsir edilebilir, zira Belgrad hükümeti bunu yapmak için Fransa ' tarafın. dan Küçük anlaşmaya teklif edilmiş olan karşılıklı yardım paktını reddetmiştir.» lekete faydalı olacağını ve başarılacak işin orla Avrupanın, Balkan memle- ketlerinin menfaatlerine ve dünya | sulhü davasına hizmet edeceğini umur yorum.» (Devamı 4 üncü sahifede) | KN