26 Mart 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

26 Mart 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

mm Şimdiye kadar 1300 Italyan esir edilmiş Italyan esirleri üzerinde gizli bir vesika bulunmuş Valencia 25 (A.A.) — Havas ajansı yekünu halihazırda 1,300 kişiye baliğ bulunmakta olup daha ziyade arta- cağı tahmin olunmaktadır. Bunlardan dördü zahit olmak üze- re, 290 1 Valenciaya götürülmüştür. Orada bir kışlanın mtihim bir kısmını işçal etmektedirler. Valenciada serbestçe gezmesine mü- Sande edilmiş olan yegâne esir, çavuş Giovanni Giznnellidir. Zira çavuş, hükümet saflarına Brihuegada kendi ihtiyarile geçmiştir. Gizli bir vesika Paris 25 (AA) — Le Pöpulaire, İspunyol harbiye nezareti tarafmdan Meşredilmiş ve İtalyan esirlerinin üze- rinde bulunmuş olan gizli bir vesi- kayı neşretmektedir. Menşei Roma, tarihi 19 ikincikânun olan ve Floransa, Napoli, Cagliari or- du kumandanları ile topçu umumi müdürlüğüne hitabeden bu vesikada şöyle denilmektedir: “İspanyada harekâtta bulunan Kıtas- tan ihtiyacat ve metalebatına göre, cüzütamlar teşkiliş Bundan sonra levazım itasma mütenllik talimat gelmektedir. Her tabura 30 makineli tüfenk ve 10 mitralyöz verilecektir. Vesikada 8 milyon kurşun ile 120 bin kumbaranın 21 ikincikânundan evvel Nâpolide vapurlara yükletilmesi Yazım gelmekte olduğu Wâve edilmek- tedir, Madrid 25 (A.A) — Müdafaa ko- mitesi, dün öğle vakti tebliğ etmiştir: Cumhuriyetçiler, geçenlerde yaptık- ları ve muvaffakıyetle neticelendir- dikleri taarruz sırasında elde edilmiş olan mevzileri tahkim etmişlerdir. Cumhuriyetçi kuvvetler, asilerin Jarama cephesindeki şiddetli bir ta- arruzlarını defetmişlerdir, Akdeniz ve Karadeniz boğazında memnu hava mıntakası Vekiller heyeti memnu hava mıntakasının hududunu tesbit ve kabul etti Ankara 25 (Telefon) — Montreux mukavelesi mucibince tesis edilen Ça- nakkale ve İstanbul boğazlarının ikinci memnu mumtakasına göre ayrı- &â bir hâva memnu mıntakast ihdası zaruri bulunduğu cihetle Çanakkale boğazı için Edremid körfezinde Ka- dirga burundan başlıyarak Çaltı köy - Bakaçlar - Çatalov - Kilisealani- 'Burmaköy - Çamderesini takiben Mal- tepe - Elmalı - Erdek - Satı üzerin- den Marmara adasının on kilometre şark ve şimalinden dolaşarak Rume- Ji sahilinde Gaziköye ve oradan Emir- Ali - » Doğancı deresini taki- ben Kırkapan - Baran - Şaban - Sa- ros körfezinde iki Tuzla gölleri ara- sında Dağlarla sırtına ve İmroz, Boz- burnuna ve kara sularımızı takiben Kadirga burnunda bitmek, İstanbul boğazı için de garb hudu- du Çatalca müstahkem. mevkii hava memnu muıntakası hududile birleşik olmak ve cenubda Çamurluhandan başlıyarak Sukulesi - Rumelihisarı - Anadoluhisarı - Polonez köyü - Hü- seyinli köyü - Akpınartepe Karadeniz sahilinde Alaçalı nahiyesinin 10 kilo- metre sârkındaki Rakethaneye ve oradan sahilin 10 kilometre açığın- dan garbe doğru geçerek Halâs bur- nunda Çatalca hava memnu munta- kasile birleşmek üzere tesbit olunan kısmın hava memnu mıntakası Olar Tâk kabul ve ilânı ve bunun seyrüse- feri havaf kararnamesine ithali Vekil- ler heyetince kararlaştırılmıştır. © Türklerin Belçika kralı Boyunlarına zincir) Brüksele döndü vuruluyor 25 Türk bu halde kamçılana kamçılana Halebe sevkedildi kuf bulunan Türklere pek fazla taz- yik yapılmaktadır. 25 Türk elleri ke- Jepçeli ve boğazları zincire vurulu olduğu halde süngü tehdidi ile ve 'kamçılana, kamçılana Halebe sevke- dilmişlerdir. Halk bu tüyler ürpertici facia karşısında çok müteessir olmuş- tur. Halep 25 (Husus!) — Son günlerde 200 den fazla mill ile $ Fransız zabiti Şamdan Reysülayne gönderilmiştir. Bu zabitlerin kumandasındaki asker- lerin hepsi ermeniğir. Lâzkiye 26 (Hususi) — Şapka aley- hinde halka nasihatler verilmesine Ingiltere, Fransa ve Belçika arasında anlaşma olmuş Brüksel 25 (A.A) — Kral Leopold, bu sabah saat 1130da Londradan avdet etmiştir. Londra 25 — Fransa, Belçika hak- kında yeni bir teklifte bulunmuştur. Bu teklif mucibince, Belçikadan kar- şılık beklemeksizin Belçikanın tama- miyetini tekeffül etmektedir. Bu tek- Mf kralın Londrada bulunduğu sırada yapılmıştır. beklenmektedir. Bu beyanname Brük- selde bir mebüsluk için yapılacak 46- çimde faşist reisi Degrelle karşı baş- vekil B. Van Zesland için büyük bir kuvvet teşkil edecektir. Milletler cemiyeti asamblesi 26 mayısta toplanacak Cenevre 25 (A.A.) — Milletler cemi- yeti asamblesi, Mısırı Milletler cemiye- - ine kabul için fevkalâde içtimaını 26 mayısta akdedecektir. yan yobazlara 100 altına kadar üc- devam ediliyor. Halk bu nasihatleri gü-| ret bile verildiği vakidir. Bu kadar lünç buluyor. Şimdi halkı bahaneler- çok para verilmesine sebeb de bu çir- Ismet Inönü Belgrada giderken Sofyada ida kalacak mı? Belgrad 25 — Sofya gazetelerine göre Türkiye Başvekili İsmet İnönü Belgrada gelirken Sofyaya da uğrr- yacaktır. İsmet İnönü 12 inel nisan gününü Solyada geçirecek, ertesi gü- nü Belgrada varacaktır. Kont Ciano Ankaraya mı geliyor? Paris 25 — Eelgraddan bilâirlidiği- ne göre Kont Çiano Belgradda üç gün kaldıktan sonra doğruca Anka- raya giderek Türkiye Hariciye vekili Dr. Tevfik Rüştü Arasın Milano ziya- retini iade edecektir, - » * . Ikinci beş senelik z Bm - sanayi plânı Demir ve çelik fabrika- larının temelleri atıldıktan sonra ilân edilecek Ankara 25 (Telefon) — Haber ai- dığıma göre Vekiller heyeti ikinci beş senelik sanayi plânmı tedkik et- meğe başlamıştır. Plân, Karabükte Kurulacak demir ve çelik fabrikaları- nın temelleri atıldiktan sonra ilân e dilecektir, Fabrikaların temel atma, merasimi 8 nisanda yapılacaktır. Başvekil B. İs- met İnönü tarafından yapılacak me- rasimde Büyük Millet meclisi reisi B. Abdülhalik Renda, vekiller ve mebus- lar, İngiliz sefiri, İstanbul ve Ankara gazetecileri hazır bulunacaklardır. Brasset şirketi müdürlerinden bir he- yet de merasimde - bulunmak üzere Londradan Ankaraya gelecek ve da- vetliler 2 nisanda hususi trenle bura- dan Karabüğe hareket edeceklerdir. Almanyadaki alacak Zahire ihracatçıları Ankaraya bir heyet gönderdiler Ankara 25 (Telefon) — İstanbul zahire ihracatçılarından üç kişilik bir heyet bu sabah buraya gelmiştir. He- yet, İktisad vekili ile temas edecektir, heyet âzasile görüştüm, diyorlar ki; — Merkez bankasının tediyatı kes- mesini İktisad vekilinden ricaya gel- dik» Dahiliye vekili Mardinden dün akşam Diyarbekire döndü Diyarbekir 25. (Hususi) — Refa- katlerinde umumi müfettiş B. Abidin Özmen, Orgeneral Kâzım Orbay, Korgeneral Galib Deniz olduğu halde Mardine giden dahiliye vekili ve parti genci sekreteri B. Şükrü Kaya bu akşam saat 18 de Diyanbekire dön- müşlerdir. B. Şükrü Kaya bugün de burada tedkiklerine devam etmşiler- dir. Kara bir gün Bugün Edi elini 24 üncü yıldönümüdür Bugün Eâimenin Bulgarlar tara- fından işgalinin yirmi dördüncü yıl dönümüne raslamaktadır. Edirneli ler her sene olduğu gibi bugün de bu kara günün elemli hatıralarını ve Edirnenin müdafaasi uğurunda can- larını vermiş olan aziz şehidlerimizi anacaklardır. Bu münasebetle, Edir- nede bütün halkın iştirakile Parti binası önünde bir toplantı yapılacak le camiye toplıyarak orada kendileri. | kin vazifeyi Kabul edecek adamı bul. | müteakiben Karaağaç ve Sarayiçin. ne yapta aleyhinde valzler verilmesi sgn ln çk | yn çi | ama Avam kamarasında bir müzakere İtalyanın İspanyaya yeniden asker göndermek üzere olduğu doğru değildir İngiliz hariciye müsteşarı çıkarılan şayiaların asılsız olduğunu söyledi Londra 26 (Akşam) — Avam Ka- | marasının paskalya yortuları yüzün- | den 16 nisana kadar tatili münasebe- İ tile Avam kâmarasında İspanya me- İ seleleri hakkında bir çok sualler 80- rTulmuştur. B. Mender İtalyayı İspanyada İn- giltere ile Fransanm münakalât hat- ları üzerinde üssülharekeler tesis et- mek istemekle itham etti. Düşes Piton İtalyanın Tadyo ile -Afrikada yapmakta bulunduğu pfo- pagandaları protesto etti. Sosyalist Flöçer, Musalininin. blöf- erine 'ehiesmniyet vermiyerek İngilte- renin Avrupa sulhünu müdafaa et- mesini taleb etti. En son söz alan B. | Loyd Core, İspanyada hakiki beynel- İ milel bir harbin cersyan etmesine mü- | saade etmiş olan Baldvin kabinesinin i siyasetini'şiddetle tenkid etti. İ Lord Kranbum hükümet namına | bu sual ve tenkidlere cevap vererek hükümetin İspanya hâdiseleri hak- | kında evvelce vermiş olduğu izahata | Mâve edecek bir şey olmadığını söyle« 6i, sonra Loyd Corcun O tenkidlerine işaret ederek Fransanın şayet İtalya İspanyadan askerlerini geri çekmiye- cek olursa vaziyetin vahim olacağını hiçbir zaman beyan etmemiş olduğunu fakat İtalya yeni sevkiyat yaparsa vaziyetin vahim olabileceğini söyle- miş olduğunu kaydetmişti. Lord Kranbum, İtalyanın İspanya» ya yeni kuvvetler göndermek üzöre bulunduğunu veya göndereceği hak- kında Loyd Core tarafından ileri sü- rülen ithamlara da cevap vererek İns giliz hükümetinin İtalyanın İspan- yaya iki fırka asker göndermek üzere bulunduğu veya göndereceği hakkın da hiç bir malümatı olmadığını söy- lemiş ve sözlerini şöyle bitirmiştir! * — Meseleyi Milletler cemiyetind aksettirmek münasib değildir. İngil- İ terenin rolü müteyakkız davranmak ve hâdiselerin inkişafını takib etmek- tir. Ispanya hududlarını kontrol biraz gecikecek Kontrola memur edilenler arasında bir de Türk bahriye albayı vardır Londra 25 (A.A) — Reuter ajan- $ından; Kontrolün idari vazifelerinin Kimlere tahsis olunacağı noktasında zuhur etmiş olan noktai nazar ihti- Yâfları, bu ayın 29 unda meriyet mev- kiine girmesi ümid edilen kontrol plâ- nının tatbikini geciktirmiştir. Bununla beraber her noktası tama- mile ikmal edilmiş olan plân, 15 güne kadar tatbik olunacaktır. Londra 25 (A.A) — Ademi müda- hale komitesi İspanyada kontrola memur edilen muavinleri tayin et miştir, Deniz kontrolü için: Kontr amiral Salza (Estonya), Cherbourge, bahriye albayı Meyer (Norveç), Breste, Meija (Letonya), Verdana, bahriye albayı Akkermann (Felemenk), - Lizbona, bahriye albayı Thiele (Danimarka), Madere, bahriye albayı Safyeddin (Türkiye), Cebelüttarıka, bahriye ak bay Tiyauiçe (Yugoslavya), Orana, bahriye albayı Doyle (İrlanda), Mar- silyaya Palerme'e henüz kimse tayin edilmemiştir. Buraya bir İsveçli tayin edilecektir, Kara kontrolü için: Aşağı Pireneye yüzbaşı Gullenram (İsveç), Yukarı Pireneye albay Wettre (Norveç), Yu karı Garonne'e albay Martola (PFin- landiya), Ariege'e Paul Reinharös (Letonya), Doğu Pireneye albay Öls (Felemenk), Cebelüttarık - İspanya arazisi hududuna B, Safyeddin. (Tür, kiye). İngiliz meclisinde hakkında bir müzakere Londra 25 (A.A.) — Avam kamara «nda paskalya * yortuları dolayısile yapılacak tatil - hakkındaki takririn müzakeresi esnasinda amele fırkasın- dan B. Henderson, son zamanlarda Adis Ababada vukua gelmiş olan ha- dlselere nazarı dikkati celbetmiş ve bu hadiseleri «katliâm» diye tavsif et- miştir, Hatib demiştir ki: «Bunu söylerken, kültürünü ve tarihi ananelerini büyük Britanyann daima ve büyük hayranlıkla takdir etmiş olduğu İtalyan milletine karşı fena bir niyetin tesiri altında bulun- Mmuyorulm., Maamafih bu hayranlık ve takdiri- miz, bu mezalimin tevlid etmiş oldu- ğu nefretin şiddetini eksiltmez.» Köy yangınları için tahkikat Ankara 25 (Telefon) — Ayın 21 in- de Uzunköprünün Harmanlı, Bala ban ve Turancı köylerinde çıkan yan- gınlar neticesinde 116 ev, ahır ve sa- manlık yanmıştır. Dahiliye vekâleti bu yangınların ayni günde çıkmasını calibi dikkat bulmuş, tahkikatın ge- nişletilmesini alâkadarlara emretmiş- tir, Küru üzüm Bzacati konipol. Ankara 25 (Telefon) — Çekirdeksiz kuru üzüm ihracatının kontrolu hak- Yanda bir nizamname hazırlanmıştır. çinde Vekiller Iskele resimleri Iktisad vekâleti tarifelerde mühim tenzilât yaptı Ankara 25 (Telefon) — İktisad ves 'kâleti, iskelesi olan bütün belediye ve Lusüsi idarelerden gönderilen tarife» leri tedkik ederek hepsini ayni bal4 koymuştur. Muhtelif maddeler üze rinde mururiye resimleri yüzde 25-79 derecesinde indirilmiştir, Bu tenzilât hayatın ucuzlatılmasi yolunda alınan yeni ve müessir biş tedbir sayılıyor. Tasdik edilmek üze re vekiller heyetine sevkolunan bu tü» rifeye göre, hububat ve sair toprak mahsullerile kıymeti az gıda, kömür ve sair maddelerin tonundan alınan resim 20 kuruşa, yaş, kuru sebze ve meyvalar, madenler, mayi mahru- kat, kıymeti yüksek gıda maddelerin- den ahnan resim ton başma 60, gayri mamul inşaat malzemesi tonundan 75, bilümum alât ve edevat, sanayide müstamel kimyevi maddeler, mamul eşyadan alınan resim ton başına 200 ince alât ve edevat, sanayide müsla» mel maddeler, ipekli mensucat ve sâr ir kıymetli eşyanın tonundan alınan resim de 500 kuruşa indirilmiştir. Ko- yunlardan âlmân iskele resmi de bir kuruşa, sığırlardan alınan resim 10 kuruşa indirilmiştir. Çivi fiatleri Ankara 25 (Telefon) — İktisad ve» kâleti çivi fiatlerini tesbit etmiştir. Pis