26 Mart 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

26 Mart 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

Dikkatleri: — —————— EĞLENCESİZ ISTANBUL İstanbulda eğlence olmadığından şikâyette hepimiz müttefikiz. Fakat eğlencenin ne olduğunu tarifde d8 acaba ittifak ediyor muyuz? Bahar mevsiminde kocaman bir kayığa bir zumacı oturtarak, aları tütsüliye tütsüliye bir Kâğıdhane sefası yap- mak ve kayıkta çiftetelli oynamak da bir eğlencedir. Eskiden böyle eğlen- celere çok şahid olurduk. Kâğıdhane- de çingene karılarını oynatma da belli başlı bir eğlence teşkil ederdi. İşte bunlardan başlıyarak, cazbandlı danslara, senfonik konserlere, operet- lere ve operalara varıncaya kadar tür- lü türlü eğlencelerden bahsedilebilir, Biz hangisinin yokluğuna iç çekiyo ruz? Galiba hepsinin. Bu yoksulluk içinde eldekilerin kıy- metini bilmek ve çıkan bir fırsattan istifade etmek pek tabii görünür. Ga- riptir ki, böyle de olmuyor. Geçen ge- ce, genç ve güzide musikişinaslardan Ömer Refik bir ,konser verdi. İyi bir konser dinlemek istiyenler için bu çok iyi br fırsattı. Nezih, temiz, yüksek bir zevk ve eğlence. Fakat bundan kaç kişi istifade etti? Eğlence yok di- ye şikâyet ederiz, sonra en yüksek ve bedil eğlencelere rağbet göstermeyiz. Tuhaf adamlarız vesselâm!. ÇöP DERDİ Çöp derdinden kurtulduk mu, kur- tulmadık mı? Gazeteler çöplerin eski- si gibi gene denize döküleceğini müj- delediler. Belediyenin çöp arabaları ise Şişli civarına süprüntü taşımak- ta devam ediyorlar. Ankaradan gele- cek emir henüz belediyeye tebliğ edii- mediği için eski kararda devam olu- nuyor dediler. Bunun böyle olmasını temenni et- memek elden gelmez. Eğer Sıhhiye Vekâleti çöplerin İstanbul için ciddi bir tehlike teşkil ettiğini görerek bu- na nihayet vermişse bütün İstanbul halkının minnettarlığını kazanacak- tar. Ümid ederiz ki, bu çekilen sıkıntı boşa gitmez. Belediye de bundan son- ra iyice düşünmeden ve bir bilene s0- rup öğrenmeden yeni icadlar yapma- İ ğa kalkmaz, ... GARİP BİR ÂDET Bizim gazetelerin çok eskiden beri yerleşmiş ve bir türlü unutulamamış bir âdeti çok gözüme batar. Biribirle- tinin adlarını anmaktan çekinirler, Meselâ bir sabah gazetesi «Akşam ga- zetelerinden biri» diye bahseder, Öte- kiler de bunun gibi «Sabah gazetele- rinden biriz derler. Daha nezaket gös“ terilmek istenirse «Arkadaşlarımızdan. biri» yahud «Bir mecmua» denir, Fa- Fat kabil değil bu gazete veya mec- muanın hangi gezete veya mecmua olduğu söylenmez. Acaba biribirlerine reklâm yapmaktan mı korkarlar? Her- halde bu garip âdete bir türlü akit- mız ermiyor!. Hapishaneler umum mü vekili geldi Hapishaneler umum müdür vekili B. Bedri muhtelif hapishanelerin va- ziyellerini tedkik etmek üzere Anados luds bir seyahate çıkmıştı. Bay Bedri dün de İstanbula gelmiştir. İstanbul hapishanesinde de tedkikat yaptık- tan sonra Ahkaraya gidecek ve tedki- kalı neticesini bir raporla vekâlete bil- direcektir, Hava tehlikesi Halka mahsus kurslara yakında başlanıyor Hava tehlikesine ikesine karşı alınacak ko- runma tedbirleri etrafında yeni kurs- lar açılacağını yazmıştık, Bu kurslara. devam edenlere gösterilmek üzere An- karadan vilâyete maskeler gönderi Maskeler kazalara dağıtılmağa baş- lanmıştır. Halka sid kurslara gelecek hafta başlanacaktır. Geçen gün vilâyette yapılan bir top- lantıla bütün halkın gaz tehlikesine karşı korunma çarelerini öğrenebil- mesi için her evden kadın ve erkek 0- Borsada vaziyet Sivas - Erzurum tahvillerine rağbet çok Anâdolu demriyolları tahvilâlının Ergani İstikrazı ve Sivas - Erzurum tahvillerile değiştirilmesine devam e- dilmektedir. Tahvilâtın bu suretle tebdili borsada hareket uyandırmıştar. değişiklikler Fakat fiatlerde mühim göze çarpmamakladır. Obligasyon 41,20, mümessil senedleri 43 liradan muamele görmüşlerdir. Bununla bö- raber bu flatler as da olsa normalin fevkinde addedilmektedir, Tahvilâtın değiştirilmeğe başlan- ması borsada daha ziyade Sivas Er- zurum tahvlileri üzerine hararetli mu- ameleler cereyarı etmesine sebep ol- muştur. Sivas Erzurum tahvilâtı 95 liradan muamele görmektedir. Erga- | ni tahvillerinin faiz ödenme müddeti gelmektedir. Nisanda tediyata başla nacağı cihetle bu tahviller piyasadan çekilmiş gibidir. Dün yüz liradan faz- la verenler olmuşsa.da Ergani tahvili bulamamışlardır. Dolayısile Merkez bankası da Anadolu tahvili karşılığı» ni Sivas - Erzurum tahvili ile yapmak» tadır, Sivas - Erzurum tahvillerinden dün borsada şimdiye kadar ender görü mek üzere 188,440 liralık alım, satım” olmuştur. Yukarıda bahsolunduğu gi- bi bu neticeyi tahvilâtm tebdili doğur- muştur. Türk borcu tahvilleri üzerine mua- mele azalmıştır. Bunun. sebeplerini diğer tahviller üzerine vaki taleplerde aramak icap etmektedir. Dün birinci Ünitürk 236, ikinci 120 üçüncü 21, yüzde altmış peşin ve va- deli Anadolu hisse senedleri 970, Ob- ligasyon 110, mümessil 1, Anadolu üçüncü 5 ve çimentodan da 30 tane satılmış ve alınmıştır. Bundan başka dün kambiyo borsasında muhtelif dö- vizlerden 13,000 sterlinlik slım, satım olmuştur. Yarım milyon lira isteniyor Eski Şark demiryolları memurlarının bir müracaalı Şark Demiryollarındaki Türk me- murların şirketten hakları olan tar minat için İzmir mebusu Mahmud Esad Bozkurt ve avukat Ali Şevkete vekâletname verdiklerini yazmıştık. Şimdiye kadar bu iki vekile vekâlet- name veren memur ve müstahdemle- rin adedi dokuz yüzdür. Bir taraftan da müracaatlar yapılmakta ve bunla- rın bini geçeceği anlaşılmaktadır. Bunun üzerine avukat Ali Şevket kondisine verilen vekâletnamelere İs- tinaden altıncı noterlikten bir ihtar- name tanzim ederek şirketi sermaye- darları mümessillerinden mürekkep heyeti umumiyede okunmak üzere şir- ket meclisi idare reisi B. Pol Paskal ile B. Davis'e vermiştir. Bu ihtamamede ecnebi tebaası me- murlara verilen tazminat emsal gös- terilerek bu semahatin Türk momur- lardan da esirgenmemesi şirketten ri- ca edilmektedir. Şirketin bu müracaati tedkik ede Tek cevabını vermesi için de muayyen bir mühlet verilmiştir. Noterlik vasıta sile yapılan ihtârnamenin müddeti şu günlerde tamam olacaktır. Şayed şirket bu isteği Yeddeder veya hiç cevap vermezse alâkadarlar mah- kemeye müracant ederek dava aça caklardır. Şirketten istenilen bu pa ranın yekünu yarım milyon liraya baliğ olmaktadır. . . Dahilde nakliyat Gümrük muayene ve kontrolünde güçlükleri kaldıracak bir talimat- name yapıldı Dahili ticaret eşyası nakliyatını ko- İaylaştırmak maksadile bir talimat- name hazırlanmıştır. 1 nisandan iti- baren tatbikine başlanacak olan bu talimatnameye gümrük muayene ve kontrollarında tesadüf edilen güçlük- lert ortadan kaldırılması bakımından büyük ehemmiyet veriliyor. Ecnebi limanlarına uğramadan yal- nız Türk limanları arasında nakledi- lecek eşya için iki beyanname hazırla- nacak ve bunlardan biri eşyayı taşıya” cak olan geminin süyarisine, diğeri de gümrük idaresine verilecektir. Mah- reç gümrük idaresince kuvvetli bir şüphe uyanmadıkça ticaret eşyası ambalajları açılmıyacak, dolayısile mal, bir takım lüzumsuz ve faldesiz kontroller yüzünden gümrük antre polarında bekletilmiyerek serbes bi- takılacaktır. Talimatnameye © aykırı hareket eden iş sahipleri, gemi sahip ve kaptanları cezalandırılacaklardır. Talimatname şimdilik yalnız Mar- mara havzası dışındaki Türk llmanla- rı arasında nakledilecek dahili ticaret eşyasına tatbik edilecektir. İleride, bir emirle Marmara havzası içindeki li- manlara da teşmili muhtemeldir. Gayri mübadiller Umumi kâtib dö- nünce kongre toplanacak Gayrimübadillere aid işleri takip et- mek üzere cemiyet namına B. Şahabın Şahab bilhassa son zamanlarda kıy- metini pek ziyade kaybeden bonoların kıymetlerini yükseltmek üzere hükü- metçe gayrimenkul satışlarında kabul edilmesini istiyecektir. B. Şahab gayrimübadillerin son 2â- manlarda maruz kaldıkları müşkülât etrafında cemiyetin elindeki dosyala- ra istinaden esaslı malümat ve vesika- lar toplamıştır. Bu evraka istinad ede- rek Maliye vekâletinin nazarı dikka- tini celbedecektir. B. Şahab Ankarada yapacağı teşeb- büsler üzerine hükümetin nokta na- zarını öğrendikten sonra şehrimize dönecektir. Bundan sonra gayrimüba- diller cemiyeti kongresinin fevkalâde bir toplantıya çağırılması muhtemel- dir. Kongrede vaziyet gayrimübadil- lere izah edilecektir. Çöpleri imha Belediye mavna tedarikine başladı Fırınlar yapılıncaya kadar çöplerin denize dökülmesi hakkında sıhhiye ve- vekâletince verilen karar henüz bele- diyeye tebliğ edilmemiştir. Ancak An- karadan gazetelere gelen haberler çok sarih ve kati mahiyette olduğundan belediye bu neşriyat üzerine vekâlete müracaat etmiş ve verilen kararın esü- sını sormuştur. İstanbulda çöplerin toplanma ve imha şartlarına dair verilen kararın tobliğ edilmek üzere olduğu bildiril- miştir. Belediye, çöp toplama ve imha Şartlarının (o değişeceğini (o gözünü- lerin deniz kenarlarından on mil açi- ğa dökülmesi için ilk iş olarak mav- nalar tedarik edilecektir. Şimdi kullanılın kamyonlar her muıntakada toplanan çöpleri çöp iske- lesindeki mavnalara dolduracaklardır. Evvelce İstanbulda muhtelif yerler- de yedi çöp iskelesi vardı. Yeniden kü- rulacak çöp iskeleleri mahfuz ve etra- fa koku, mikrop saçmıyacak bir halde olacak ve bütün şehirde üç iskele bu- lunacaktır. 600 seyyah geldi İçinde 600 seyyah bulunan Alman bandıralı ve iki bacalı Milmaükec va- puru, dün sabah Beruttan limanı- mıza gelmiş ve Bağaziçinde bir gezin- ti yaptıktan sonra Galata rıhtımına yanaşmıştır. Vapur dün akşam Pire- ye hareket Gl e Almanyada tahsilde bulunan * Türk talebe Şehrimizde almanca çıkan Turkişe- post gazetesine göre beşi kız olmak ü- zere şimdi Almanyada 158 Türk tale- besi tahsilde bulunmaktadır. Bay Amcaya göre.. İSTANBUL HAYAT! Beni kaça alırsın?... İrili ufaklı, yeşil, sarı tepelerin ara- İ sında yılan gibi kıvrılan dereciklerle çevrilmiş geniş bir bahçe, Başları be yaz taclı crik ağaçlarının, tepeleri yeşil tomurcuklu dut fidanlarının ak tında yemyeşil çimenden bir halı, Körpe çayırlar üzerinde minimini ço- cuklar koşuşuyorlar, yuvarlanıyorlar. Her ağaç altında bir masa ve kadınlı erkekli birer grup. Sarkı, kahkaha sesleri biribirine karışıyor. Ötede bo- ğuk bir gramofon sesine ayak uydur. muş çiftler dans ediyorlar. Şakakla- rından pudra ile bulanmış ter damla- ları sızan yaşlı, şişman bir kadın ba- gırıyor: — Fotografçı, heceey fotografçı Gel bakalım. Dans yaparken yalnız beni kaç kuruşa alırsın? sı da ilâve edilirse işte üç kişinin şöy- le bir ağaç altında iki saat dinlenme si için edilen masraf mühim bir ye- kün tutuyor. Bedava eğlence olmaz amma, bü derecesine de her zaman dayanılmaz sanırım. — CR. — a mm Belediye ile liman idaresi arasında ihtilâf Halicin temizlenmesi üzerine Haliç- ten çıkacak malzemenin kime aid ol- duğu hakkındaki belediye ile Liman idaresi arasındaki ihtilâf ile havuzlar idaresinin yeni inşa edeceği tersane münasebetile bazı arsalar yüzünden çıkan anlaşmamazlıkların halli için muhtelit bir komisyon teşkiline karar verlimiştir. kısa bir müd- det içinde işini bitirecektir. Çocuk esirgeme kurumu Bakırköy şubesi Çocuk esirgeme-kurumu Bakırköy şubesinin senelik kongresi yapılmış ve yeni idare heyeti seçilmiştir. Heye- te bay Rauf, bay Fevzi, bay Tahsin, bay Memduh, bey Nuri, bay İhsan ve bay Simonidis intihap olunmuşlardır. Ayrıca bu zat arasında yapılan in- tihapta riyasete bay Memduh kâtip- liğe bay Tahsin, muhasebeciliğe bay İhsan ve veznedarlığa da bay Nur seçilmişlerdir. a a lıyacakmış Bay Amca... Serie bakılır bi daş kazançlı bir işmiş .. . Dört beş ay sonra onun da ban- kada bir kasası... | et b yağ iş merak etim Sahife 3 inen me ! i eğilir va ay Li