26 Mart 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

26 Mart 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

Sahife 4 “Italya - Yugoslavya siyasi Fransız gazeteleri? anlaşması imzalandı (Baş tarafı 1 inci sahifede) Kont Ciano, Laybah istasyonunda Yugoslavya hükümet erkânı tarafın- dan selâmlanmış ve bu sabah saat do- kuzda Belgrada varmıştır. Şehir İtal- yan ve Yugoslav bayraklarile donan- mıştır. Halk bu ziyaretten çok mem- nundur. Anlaşmanın metni Belgrad 25 (A.A.) — İtalya hari- ciye nazırı Kont Ciano öğleden evvel Yugoslavya başvekili B. Stoyadinoviç ile uzun müddet İtalyan - Yugoslav paktı etrafında görüşmüşler ve öğle- den sonra müzakerelere tekrar başla” narak bir Anlaşma #mzalamışlardır. Naib prens Paul Cianoyu kabul ederek kendisini öğle yemeğine alı- koymuş ve yemekte başvekii B, Stoya- dinoviç te hazır bulunmuştur. İki memleket arasında - devamlı bir sulhün idamesi ve tarsini, ayni zamanda Avrupa sulhünün de mü- him bir şartı olduğuna kani bulunu- larak imzalanan sekiz maddeelik si- yasi anlaşmanın metni şudur: Madde 1 — İki yüksek akit taraf müşterek hudutlarına ve iki memleke- tin Adriyatikteki deniz hudutlarına riayet etmeyi taahhüt eder. Her iki ta- raftan birisi hiç bir sebebiyet vermediği halde bir veya bir çok devletlerin bir taarruzuna uğradığı takdirde diğer | taraf müleamızın İstifadesini mücib olacak her türlü hareketten istinkâf etmeyi taahhüt eyler. Madde 2 — Beynelmilel ihtilâtlar halinde ve yüksek akit taraflar müşte- rek menfaatlarının tehdid edildiği ve- ya edilebileceği hususunda mutabık kalırlarsa, bu menfaatları korumak için alacakları tedbirler üzerinde an- Jaşmayı taahhüt, ederler, Madde 3 — Yüksek akit taraflar, karşılıklı münasebetlerinde harbe, mil- li siyasetlerinin bir aleti olarak, mü- rücgat etmemek ve aralarında çıkabi- lecek bütün anlaşmamazlık veya ihti- lâfları sulh vasıtalariyle halleylemek hususundaki azimlerini yeniden te- dur ki, İtalya ve Yugoslavya iyi kom- şuluk siyasetini ele almak ve takib etmek azmindedir. Bu siyaset, yalnız aralarında her türlü ihtilâf sebepl ni ortadan kaldırmakla kalmıyacak fakat ayni zamanda iki memleketin kendi arâlarında her türlü ahvalde de sulhü muhafaza etmek hususundaki kati emellerini tahakkuk ettirecektir Yıkmak istediğimiz her türlü itimad- sızlıktır. Gerçekleştirmek İstediğimiz de iki memleket arasında devam bir dostluktur. Faşist hükümeti, İtalya ile Yugos- lavya arasında iyi ve emin münase- betlerin inkişafından bütün Avrupa- nr istifade edeceğine ve Yugoslavya İle İtalyanın Avrupa emniyeti mesele- sine en ameli ve en müsbet bir şekil- de hizmet etmiş olacaklarına Kaildir. Bu sabahki Ulus gazetesinin baş makalesi Ankara 26 (Hususi) — Bu sabahki Ulus gazetesi «Belgrad mülâktn başlığı altında şu baş makaleyi neş- retmektedir: İtalya dış bakanı Kont Clanonun Belgrad. seyahati yalnız iki komşu devlet arasındaki münasebetler değil, Şarki Akdeniz, Orta Avrupa ve Bal- kanlarda barış ve süikün durluğu ba- kımından mesud bir hadise teşkil eder. Belgradda imza olunacağını bil- diğimiz politika ve ekönomik iki an- laşmanın hiç bir sır ve şüphe eiheti olmadığını biliyoruz: «Kaydetmeye bile lüzum yoktur ki İtsiya lav yakınlığı ile Tuna harsasider ve Balkanlarda tatbik edilecek politika Avrupanın bu bölgesinde hiçbir dev- ete karşı bir çevirme maksadı gütme- mektedir. İlk hedef, herkesle iyi kom- | İşuluk münasebetleri kurmaktır.» Gior-| nale d'İtalianin bu hükümlerine Prağ ve Bükreş politika muhitlerinin işti- rak etmekte olduğunu gelen telgraf- lardan anlıyoruz. Aldığımız malüma- ta göre, Belgrad mülâkatı İngiliz basın âleminde dahi pek iyi akisler birakmıştır. yid ederler. Madde 4 — Yüksek akit taraflar, kendi topraklarında diğer akit tarafın mülki tamamiyetine veya müesses ni- zamına, karşı müteveccih veya (iki memleket arasındaki dostluk münase- betlerine zarar verecek hiç bir faali- yete müsaade etmemeyi veya böyle bir faaliyete yardımda bulunmamayı ta- ahhüt eylerler. : Madde 5 — Yüksek &kid taraflar, aralarında mevcud olan ekonomik münasebala, İki memleket arasında müesses dostluk münasebetlerine da- ha uygun yeni bir hamle vermek mak. gadile şimdiki ticari mübadelelerini takviye ve genişletmek ve keza daha vasi bir teşriki mesai şartlarını ted- kik etmek hususlarında mutabık kal- mışlardır. Bu bapta en kisa bir müd- det içinde hususi bir anlaşma yapıla” caktır. Madde 6 — Yüksek âklid taraflar, şurasını kararlâşlırmışlardır ki bu an-| Jaşmada hiçbir şey iki memleketin esasen aleni olan mevcud beynelmi- lel teahhüdlerine muhalif telâkki eğil miyecektir. Madde 7 — Bu anlaşma beş sene müddetle akdedilmiştir. Eğer inkıza- sından alti ay evvel feshedilmezse bi- rer sene müddetle kendiliğinden uza Yıp gidecektir. Madde 8 — Bu anlaşma tasdik olu- nacaktır. Meriyete, tasdiknamelerin tentisi günü girecektir. Bu teati Bel- gradda mümkün mertebe kısa bir za- manda vuku bulacaktır. İşbu anlaşma Belgradda 25 mart 1937 de iki nüsha olarak akdedilmiş ve yüksek âkid taraflardan her biri- re birer nüsha verilmiştir. Kont Cianonun beyanatı dan sonra Kont Ciano matbuata be- yanatta bulunarak bu anlaşmalardan faşist hükümetinin neler beklediğini anlatmış ve ezcümle demiştir ki: — Bu anlaşmalar İtalya ile Yugos- lavya arasında sulh ve emniyet de- Etyopya hadisesinin Şarki Akdeniz vaziyeti Üzerindeki menfi tesirleri ne kadar ağır olduğunu biliyoruz. Bu hal ne Balkanlı müttefiklerimiz, ne'de "Türkiye ile İtalya arasındaki menfaat tezadiarı veya politika anlaşmazlık- larından değil. Milletler cemiyeti va- sife ve mesuliyetlerinden doğmuş ol- duğu için, sebeb zail olduğu zarcan, kolaylıkla tasfiye edileceğine şüphe yoktu. Vaziyetin (o normalleşmesine centilmen agreman esas teşkil etti, Tabii münasebetlere dönmek baki- mından, mühim bir merhale de Milâ- no mülâkatı olmuştur. Hatırlardadır ki dış bakanımız Tevfik Rüştü Aras Milânoya gittiği zaman, Balkan an- tantı konseyinin de reisliğini yap- makta idi. İki vazife ve sıfattan İsti- fade eden Tevfik Rüştü Arasla, şefi- | nin diş politika davasını büyük sa- | lâhiyetle temsil eden Kont Ciano ara- sındâ Türkiye ve Balkanlarla İtalyan | münasebetlerine ald konuşma pek | samimi olmuştur. MÜâno mülâkatın- da, centilmen agraman'ın ehemmiye- tini takdir eden bu milletlerin, tabif temayülleri tezahür etti. Esasen Bal- kan antantı devletlerinden Türkiye ve Yunanistanla İtalya dostluk mua- hedeleriyle birbirlerine bağlı idiler. Müttefik Yugoslavya ile dostluğumu- zu yenilediğimiz İtalya münasebetle- rinin ayni surette tanzim edilmiş ol- duğunu görmek, bunun gerçekleşme- sine çalışan Türkiye için hususi bir sevinç seebbi olmuştur. Belgrad mü- lAkatının, Göringin Roma »iyeretinde Balkanlara aid meseleler könuşuldu- ğu hakkında heyecanlı haberler neş- | Teden bazı Fransiz gazeteleri neşri- yatı arifesine tesadüf etmiş olması da dikkat edilmesi lâzım gelen bir nok- tadır. İngiltere seyahati iyi karşılıyor Londra 25 (A.A.) — Gazeteler, Kont Clano'nun Belgrad seyahatini iyi bir surette karşılamakta ve bunun neti- cesinde imzalanacak muhedeler ile merkezi Avrupada sulhün takviye edi- Z “AKŞAM endişe içinde (Baş taraf! T inci sahifede) Ayni mahafil, Fransanın sabır ve müsamahasının hududu olduğu, bil hassa şimdi olduğu gibi Fransanm müstemlekeleri deniz münakalâtı teh- likede bulunduğu zaman Fransa bu hududu asla aşmıyacağım ehemmi- yelle kaydetmektedir. Diğer taraftan ayni mahafil, İngi- Uz imparatorluğu yolumun da garbi Akdenizde tehlikeye maruz bulundu- ğunu kaydetmekte ve Fransa ile İn- gilterenin İspanyaya girilecek yolları müessir surette kontrol altında bu- Tundurmak ve ecnebi müfrezelerin ye- niden İspanyada karaya çıkmalarına mani olmak için müşterek bir hattı hareket kabul etmeleri lâzım gelece- Elini ilâve eylemektedirler. Öğrenildiğine göre B. Delbos, Al- manyanın daha mutedil hareket et- mesi için İtalyanın üzerinde bir taz- yik icra etmesi hususunda B. Wele- zech nezdinde israrda bulunmuştur. B. Delbosun mülâkatları Paris 25 (A.A.) — B. İvon Delbosun dün öğleden sonra Sir George Cierek ve B. Von Welezeck ile yaptığı görüş- melere büyük bir ehemmiyet atfedil- mektedir, Zira, bu görüşmelerin mey- züunu evvelki gün B, Grandinin İs- panyada harp etmekle olan görüllü- lerin geri çağınır ni kabulden im- tina meselesi teşkil etmiştir. Salâhiyettar mahafil, B. Delbosün ber iki büyük elçiye vaziyetin vaha- metini anlatmış olduğunu beyan et- mektedir. B. Delbos, İtalyanın ödemi müdahale itilâfı ahkâmını ihlâl etmiş olduğu resmen biçbir surette teyid edilmemiş olduğunu ancak muhtelif menbalardan -alınan malümatın, 20 şubalian sonra İspanyaya İtalyan gö- nüllüleri gönderilmiş olduğunu tah- mine müssid bulunduğunu ve bil- hassa İtalyan ösirleri üzerinde bu- Yunan fotografilerin ve askeri -emir- namelerin bu ciheti teyid etmekte ol- duğunu beyan etmiştir İspanya sularındaki İngiliz gemileri Lonğra 25 (A.A.) — İspanya vaka- yili dolayısile İngiltere amirallık daij- resi, aşağıdaki tertibatı almıştır: Barcelonada Cyclops adındaki atöl- ye gemisi, Valenciada 1,000 ton hac- mindeki Sbhropshire o kruvazörü, Ali- cante'ta hastane gemisi Maime, Pal- mada Gipsy torbido muhribi, Carta- genede Aero ve Grafton muhribleri, Cebelüttarıkta Çucen Eaisabeth ve 4 torpido mulhıribi, Tancada Devons- hire, kruvazörü ve Garland muhribi, Saint Jean de Luzda 4 torpido muh- Hbi ve Vigoda Brazil muhribi bulun- durulacaktır. Berlin 25 — Doyçe Nahrihten bü- ronuri bir tebliğine göre ademi müdâ- hele komitesinin dünkü içtimamda Alman elçisi B. Fon Ribbentrop İtal- ya elçisi B. Grandi ile birlik davran- | mamıştır. Dük dö Vindeor şerefine bir ziyafet Viyana 25 (A.A.) — İngiliz elçisi B. Belley, Dük de Vindsor'un yakında Bankt - Wolfgang'a azimeti münase- betile Dükün şerefine bir siyafet ver- miştir. Ramis-Sirkeci hattında bir otobüs daha Evvelce Ramis ile Sultanahmed ara- #inde işlerken geçenlerde Râamisten Birkeciye işlemeğe başlıyan otobüsle- rin bu civar halkının ihtiyacına kâ- 1 gelmediği görülmüştür. Bilhassa tatil günleri şehir dışarısına gezmeğe giden yolcular durak yerlerinde saat- lerce otobüs beklemektedirler. Bunun için bu hatta bir otobüs daha ilâve edilmesi kararlaştırılmıştır. Bütün İstanbul halkı ve ükimllmaki muhterem müdavimirei hazırlanınız. Avrupa ve Amerikada en son kati tecrübeleri ikmal edilmiş bulunan CANLI FiLM Binlerce hava ve deniz tayyarelerinin, Ordusunun GUNAH Pek yakında Bu akşam Nöbetçi eczaneler Şişli: Asım, Taksim: Kürkçüyan, Firuzağada Ertuğrul, Kalyoncu- kullukta Zafiropulos, Beyoğlu: İs- tiklâl cadesinde Galatasaray, Tü- nelde Matkoviç, Golata: Okcumu sa cadesinde Yeniyol, Findıklıda Mustaja Nail, Kasımpaşa: Vasıj, Hasköy; .-Halıcroğlunda. Barbut, Eminönü: Mehmed Kâzım, Hey- beliada: Halk, Büyükada: Halk, Falih: Saraçhanede İbrahim Ha- Mi, Karagümrük: Mehmed Fuat, Bakırköy: Merkez, Sarıyer: Nuri, Tarabya, Yöniköy, Emirgön, Ru- melihisarındaki eczaneler, Aksa- ray: Yenikapıda Sarım, Beşiktaş: Nail, Kadıköy: İskele cadesinde Sotiryadis, Yeldeğirmeninde Üçler, Üsküdar: Selimiye, Fener: Balat- ta Merkez, Beyazıt: Cemil, Küçük- pazar: Yorgi, Samatya: Çula, Alemdar, Cağaloğlunda Abdülka- dir, Şehremini: Ahmed Hamdi. İstanbul Belediyesi Şehir Tiyatrosu Dram kısmı bu akşam hin saat 20,30 da KRAL LİR nm İl Son hafta. MUM yazan W. Shakespeare "Türkçesi: Seniha Bedri Göknil Operet kısmı bu akşam 8. 2030 da SAZ-CAZ Yazan: Ekrem Reşid. Müzik: Cemal Reşid HER YERDE ŞEN Bir ziyafeti musikiye.... 15,000 liraya satılık apartıman Kurtuluş tramvay caddesi Üze- rinde ve durak yerinde altışar odalı üç ve üçer odalı üç yani al- tı daireyi ve altında bir dükkânı muhtevi güneşli, havadar iyi bir apartıman on beş bin liraya satı- lıktır. (Akşam) ilân memurluğu- na müracaat. Telefon 24240 Gül i leri Gülhane hastanesinin 8 inci Tıbbi mü- sameresi bu ayın 26 ncı cuma günü saat 17,30 da yapılacağından arzu eden mes- lekdaşların teşrifleri vica olunur. Aydın - Eğridir hattı uzatılacak Karaman (Akşam) — Ispartanın Egridir ilçesinde kalan ve Aydın hattı adı verilen İzmir - Eğridir hattı uzatı- larak Eskişehir Konya hattına Kara- man da bağlanacaktır. Hazırlıklar baş- lamıştır. Bu akşam: İPEK sinemasında Aşk yüzünderi katlanılan laa - Ölüm tehlikelerini - En hissi - En canlı ve en hareketli, (harikulâde bir. mevzu içinde gösteren : KARANLIKTA UÇU Baş rollerde: MIRNA LOY - KARY GRANT Fransızca sözlü Paramount filmi Aynca : Paramount dünya havadisleri gazetesi » Yerlerinizi evvelden aldırın. Telefon: 44289 iştirakile vücüda getirilen heyecanlı, meraklı, KARTALLAR JAMES CAGNEY - MARGUERİTE LİNDSAY - PAT O'BRİEN Bugün: TÜR W'te STEFAN ZWEİG'in “KORKU, romanından muktebes GABY MORLA Y'ın parlak bir zaferi olacaktır. SAKARYA sinemasında ,lah Ataç tarafından Yarın matinelerden itibaren MİLLİ ve FERAH Ayrıca: Mevsimin şaheserler şaheseri: Sinemanın 3 hari birleşiyor. Meşhur rejisör «Ernst Lubitseh» in en büyük filmi İ .SEVİŞMEK ARZUSU IS MARLEN DİETRİCH | | GARY COOPER # birden tir, lâde yıldızı gös paraşütlerinin, Amerika filosunun ve neşeli bir film: (Fransızca) GECESİ TEŞEKKÜR Uzun müddettenberi müptelâ olduğu hastahktan kurtulamıyarak vefat eden annemiz bayan Ülkerin gerek cenaze- #inde, gerek şifahen ve mektupla taziye. de bulunanlara teşekkürler ederiz. Oğulları Operatör Doktor Muammer Keskinel Biş tabibi Memduh Keskinel Eminönü Helkevinden: 26/3/937 cu- ma günü gecesi saat 20,30 da Evimizin Cağaloğlundaki merkez salonunda Evi- miz Kitapsaray ve Yaym şubesi tarafın- dan tertip edilen (Kadın şairleri gecesi) programı aşağıya çıkarılmıştır. Bu için davetiye yoktur. Herkes gelebilir. Program: | - Türk edebiyatında ka- dın şairler: Turhan Tan, 2 : Yah» ya Saim, 3 - Şair Zerrin Taç hal Başar, 4 - Şür: Bedriye Yeğinsay, 5 - Divan gairi iki kadın: M. Halit Bayrı, 6 - Tanınmış kadın * şairlerinin eserleri: Muvaffak Benderli, Eminönü Halkevinden; Evimizde ter- öp edilen Felsefi ve İçtimai konferans- ların on beşincisi ve sonuncusu bugün saat 17,30 da Ziyaeddin: Fabri dan verilecektir. Mevzuu (Türki Feksefi, İlmi, Hukuki bilgilerin inkişafı tarihçesi ve şartları) dir. Davetiye yok- tur. Herkes gelebilir. Kadıköy Halkevinden: 26 mart 937 cuma akşamı saat 2i de evimiz salonun- da Dr. Bay Süheyl Ünver tarafından (Bundan otuz asır evvel rahi tedavi, Epidolf sıhhat mabedi) adlı bir konfe- rans verilecektir. Herkes gelebilir, Şehremini Halkevinden: Şehre, Halkevinde 27/3/937 cumartesi gi #ant 17 de muharrir ve öğretmen Nurul- okumak mevzulu bir konferans verilecektir. Herkes gele- 1400 kurup 2700 İrurup 6 AYLIK 750 » 1450 » 3AYLIK 400 » 800 » 150 » - Posta ittihadına dahil olmayan «cebi memleketler: Seneliği 3600, altı aylığı 1900, üç aylığı 1000 kuruştur. “Muharrem 19 — Ruzu Kasım 139 & İmsak Güze Öğle İkili Akşam Yatı K SAS 1127 553 922 1200 12 Va 412 5,54 1220 1550 1827 1959 İderehane: Babıâli civan A Acımusluk Sok. No 13