12 Mayıs 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

12 Mayıs 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

İ | | î ' | l Sayfa 2 Dayak ve terbiye Çok saydığım ve sevdiğim Doktör — Kümran — Örse M. Rauf İnan İnsan oğlunun keyfi hiddetle neşe arasında sallanan haroketleri in- tizamsız bir rekkasa benzer. Kâh bir yana vurur, kâh öbür yana.. Bu ” l Belediyeler ve elektrik.. ———a .0 a— rekkarnın noşo tarafına kayması en çok istediği olduğu zamandır. Hiddet | Belediyelerden tarafına da, isteğine, dileğine uymayan şeyler olduğu zaman vurur. kid- det iptidaf insam düşmanına, avına saldırmak için kuran bit zemberek |IteE kuvveti ikeca bugünün insanlığında da başkadır. Kırk garib çeşid de orte ya çıkar. Amma hepsi aymı yere dökülür: İnsan oğlu altında kaldığı, kendisini aciz zaaf ve içinde duyduğa za- mman birdenbire üstünlük şabikalarına fırlamak İçin sğınacak veya daha doğrusu sarılacak bir tek vasıta bulur: Hiddet öyle ya, suya düşen yıla- na sanılır. İşte dayak da o hiddetin işe, esere kalbolmuş çeklidir. Bir an için. de bulumduğu vaziyete hâkim olmak için aklı kendisine başka — bir yol göstermiyen her adamın imdadına yetişen ilk hazreti hızır hiddettir. Mübarek dayak; Havva süne ile beraber mi, yoksa Adem babanın yanında mı, kiminle bilmem cennetten çıkmış. Hem neden çıktığı da pek belli değil. Tarihçiler onun için birşey yazmıyorlar. Bilmem neden © güzel yerinden memnun olmamış da ta buralara kadar gelmiş. Cennet- ten çıkmış amma çu güzel dünyada da neler yapmamış neler, Derler ki: Doktor olmuş, hastalara çifa, delilere akıl vermeğe kalkmış, Hükim olmuş suçlaları doğru yola zetirmeğe — girişmiş. Nihayet ter. biyeci olmuş, çocukları da adam etmek azminde, Amma cennetten uzak. Taştıkça da birer birer elindeki hazırları kaçırmış. Şimdi hiçbir doktor- Tak iddiamı kalmamış, adalet dağıtmıya da artık pek niyeti yok. Oralar. dan da el ayak. çekmek - isliyor. Şa düoya yüzünde ona kala kala bir tek terbiyecilik diyarı kaldı. Dünya yüzünden bastalığı dayakla kaldıramıyan hekimler, adaletsizli- Hi ve kötülüğü dayakla kaldıramıyan adaletçiler ondan el etek çektiler, Çekmiyen bir biz kaldık. Doktorlar dayaktan daha iyi birşey buldular: İlâç. Hukukçular her ne kadar daha iyisini bulamadılarsa da nerede ise bulacaklar.. Terbiyeciler daha bulub bulmadıklarının farkında değiller.. İşte bir tek çocuğuyle başa çıkamayıb onu döven, daba doğrusu içinin hiddetini döken, yahud amcıl onun içyüzü ile söylemek istesek aciz içinde kabıb ne yapacağını bilmediği için, zekâsı kendisine yar olub yol gösteremediği için en kestirme yolu çocuğuna saldırmakta bulan ve bu- mu size söyliyorek hepinizi hem kendi üzerine, bem de temsil ettiği meslek üzerine güldüren öğretmen henüz bulamıyanlardan, gene bir sı- mifta 50-60-70 çocuğa baharlar kadar neşcli, şen ve ahenkli bir iş ve hayat birliği kuran öğretmen de kendi kendine bulanlardandır. Amma ne biri bulamadığının, ve de ötekisi bulduğunan farkında.. — tedbirdir. — Hari İyi havaya karşı sigortal Malüm ya, Avrupa ve Ame- yikada mahsulâtı kötü havaya, fırtına ve doluya, kuraklığa © karşı sigorta ettirirler. Ve bu müşkül sigorta çok güzel bir Fakat İngilterede Ruayal sigorta şirketi rekolte ve ağaçları iyi havaya -yanlış yııılğı:mıçlır.wteyid yıedeı)"iı ki: iyi havaya sigorta etmektedir. Bu tedbiri hiç de baş ve garip görmeyiniz. Ve bizce bu tedbir çok yerindedir. Ha- Ü valar iyi olduğu zaman, şehir halkı kırlara ve bahçelere çı- karlar, bu yüzden de mahsu- lât ve ağaçlara pek çok za- rarlar verirler. Çok pratik in- sanlar olan İngilizler, bu zarara karşı bir sigorta ihdas etmiş- lerdir. Bizde de tatbiki faydalı olacak bir usul! Tenasül bereketi! İngiliz kömür amelesinden Baçellor isminde bir amelenin zevcesi ikiz çocuk doğurmuştur. Olagan birşeyl Fakat bu | kadının 1937 senesi Nisanı — içinde bir ikiz daha doğurdu- ğunu haber verirsek, vaziyet değişir! © Çünkü 11 ayda dört çocuk, bir amele babayı şaşırtacak ' — bir tenasül bereketi olsa ge- rektir! Seyyahlar ve garip meraklar! Sunday Ekspres gazetesinin ğ neşrettiği bir yazıya göre Lon- — draya gelen seyyahlar - içinde l;ıiı daima en alt katında tutarmış, bir yangın çık- — Sonu 7 inci sahifede— mak için! Eğer yüksek bir katta oda tutarsa, yanında sağlam ve pençereden yere kadar inecek bir ip bulundu- rurmuş! Diğer bir Amerikalı da mikroplardan çok korkarmış. Ötel hizmetçilerinin gant giy- medikleri halde bu adamın eşyasına el sürmelerine imkân vermezmiş! Bavulları yere ko- narsa kıyamet koparmış. Ni- hayet bir doktor, bu adama ne kadar sıki tedbir ittihaz ederse etsin, eşyasını mikrop- tan kurtarmağa imkân olma- dığını ispat etmiş ve adamca- Eıı da bundan sonra bu garip orkudan kurtulmuştur. En ağır tabut! Amerikada Jak Egert ismin- de bir adam ölmüş ve bu adamın cenazesini hâmil ta- butu taşımak üzere tam bir düzüne adama ihtiyaç hasıl olmuştur. Sağlığında “Mesud Jak, is- mini taşıyan bu adamcağızın sıkleti tam 655 kilo imiş! Bugün doğacak çocuklar.. Bugün birçok semavi tesirler, birçok işler için gayri müsaid vaziyetler ihdas edecektir; gi zahalin müşareketi idare amirle- rini her zaman sinirlendirecektir; işler için gayri melhuz birçok müşküller çıkacaktır. Bugün doğacak çocuklar zeki ve müsteid olacaklar fakat ebe- veynleri ile araları hiçbir zaman oygün olmayacaktır; bu çocuklar ilk fırsatta sile ocağından ayrıla. çaklardır. Hayatta kâfi derecede muvaf fak olacaklardır. Fakat er veya geç vicdan astırabına —uğrı- yacaklardır. vakit kazanç vergisi alınacak.. ——— Belediyeler tarafından elek- trik tesisat ve tenviratından dolayı aranacak kazanç ver- gisi hakkında Maliye Vekâle- tinden vilâyete bir tamim gel- miştir. Bazı yerlerde bu gibi elektrik tesisat ve tenviratın- dan vergi aranıb aranımıyaca- ğgında tereddüd edildiği gö- rülmüştür. Kazanç vergisi ka- nununun birinci maddesinin A fiıkrası mucibince belediye- lere aid olub ticari gaye - ta- kib eden müesseseler vergi mevzuuna idhal edilmişlerdir. Elektrik fabrikası işletilmesi ve elektrik tesisatı vücude ge- tirilmesi, belediye kanununun 15 inci- maddesinde sayılan belediye vazifeleri meyanında zikredilmemiş olduğundan bu gibi teşebbüslerin belediyele- rin mecburi hizmetleri arasın- da bulunmadığı bildirilmiştir. Onun için belediyece yapıl- ması kanunen mecburi olmı- yan ve ticaret kanunu hüküm- lerine nazaran ticari muame- lelerden madud bulunan elek- trik fabrikası ve tesisatının, ticari gaye takib eden bele- diye müesseselerinden olması itibarile kanunun 6 ıncı mad- desinin üçüncü fıkrası muci- bince beyanname — usulünde vergiye tabi tutulması lâzımdır. Belediyelerce bazı dairelere verilecek elektrik ceryanından dolayı belediyelerin bu hare- ketlerinin taahhüd şeklinde sayılmıyarak diğer kârları me- yanında kazanç vergisine tabi tutulması icab edeceği de bil- dirilmiştir. Yeni nüfus teşkilâtı mı?. —— .. —— Beş mıntakada me- murlar bulunacağı söyleniyor İzmir balkına bir kolaylık olmak üzere Hazirandan iti- baren şehrimizde nülus işle- rinin ayrı ayrı mıntakalarda teşkilât yapılarak beş semt ve mıntakada görüleceği hakkın- da bazı rivayetler vardır. Bu şayialara göre, Tepecik, Al- sancak, Güzelyalı, Eşrefpaşa ve Karşıyakada nüfus memur- lukları teşkil edilecek ve bu teşkilât, ayrı binalarda çalışa- caktır. Halk, nüfus işleri için kendi mıntakalarındaki nüfus memurluklarına müracaatla iş- lerini süratle intaç - edebile- ceklerdir. Dün alâkadar ma- kamlardan tahkik ettik, henüz resmi kadro ve teşkilât emri gelmediği için yeni nüfus teş- kilâtının ne şekilde yapılaca- gımn bilinmediğini öğrendik. Nüfus kütüğü Defterler ciltlettiriliyor.. Nüfus müdürlüğünde nüfus kütük defterleri, çok eskimiş ve hırpalanmış - vaziyetteydi. Nüfus müdürlüğünün teşebbü- sile bu defterlerin yeniden ciltlettirilmesine başlanmıştır. ANADOLU Kr Ee tt 5 ADRERUELRİ Mühin"ı tedkikler _);upılıyor Balçova, Çeşme ve Malgaç suları Sıhhat Vekâleti sular mühendisi Bostanlı ve Halkapınar bataklıklarını gördü Sıhhat ve İçtimai Muavenet Vekâleti sular sıhhat mühen- disi Amerikalı profesör B. Rayt yanında Ankara - hifzissihha müdür muavini Dr. B. Kâmil olduğu halde evelki gün An- karadan şehrimize gelmiştir. Profesör ve müdür muavini, Sıihhat müdürü daktor Bay Cevdet Saraçoğlu ile birlikte Ağamemnun lıcasile Çeşme kaplıcalarında ve Urlanın İçme mevkiindeki şifalı su yerinde | tetkikler yapmışlar, dün akşam Halkapınar ve Bostanlı batak- lıklarını da gözden geçirmiş- lerdir. bir raporla Vekâlete - bildire- Balçovadaki Ağamemnun ılı- ! ceklerdir. cası suyunun demir borularla İnciraltına akıtılarak orada mo- dern otel vesaire inşası için bir proje mevcuddur. Müte- hassıslar - İnciraltı mevkiinde de tetkikler yapmışlar ve Ber- gamaya gitmişlerdir. Oradaki tetkiklerinden sonra İzmire dö- necek, yarın küçük Menderes havalisinde, Cellâd gölü ku- rutma tesisatını tetkik ederek, Torbalı ve Tireyi görecek- lerdir. Profesör B. Rayt ve doktor B. Kâmil Cuma günü Anka- raya dönecekler ve tetkiklerini İplik sıkıntısı meselesi Tedkikat yapıldı, heyet Adanaya gidiyor On beş gün zarfında İzmire faz: * 12 Mayıs 987 Doğansporlular döndü j 6 yaralı oyuncudan likisi hastaneye yatırıldı g—— İstanbulda Beşiktaş ve Fe- nerbahçe takımlarile iki maç yapmış olan Doğanspor takı- mı oyuncuları dün Bandırma ekspresile şehrimize gelmiş- lerdir. Doğanspor - oyuncula- rından Fethi ve Hakkı müsa- bakalar esnasında yaralanmış oldukları için hastaneye yatı- rılmışlardır. Diğer oyuncular: dan da altısı müsabakalarda yaralanmışlardır. Sümerbankın yaptıracağı inşaat * Sümerbank kanununun 15 ci maddesine bazı fıkralar eklen- mesine dair B. M. Meclisi ta- rafından kabul edilen kanun şehrimizdeki alâkadarlara bil- dirilmiştir. Yeni kanuna göre Sümer- bank ile buna bağlı veya bu Bankanın iştiraki olan fabrika, müessese ve şirketler inşaat ve esaslı tamirat işlerinde de artırma, eksiltme ve. ihale ka- nunu hükümlerine tabi de- — ğildir. Vilâyet büdçesi Vilâyet büdçesinin tab'ı, bu- — günlerde ikmal — edilecektir. Tabı işi ikmal edildikten son- ra büdçe tasdik edilmek üzere Dahiliye Vekâletine gönderi- ğ la miktarda iplik gelecektir İzmir havalisindeki dokuma- cılık sanayii — için lâzım olan pamuk ipliğini temin etmek ve dokumacıları sıkıntıdan kur- tarmak için tetkiklere devam edilmektedir. Beraberinde iki ecnebi ve iki Türk mütehassıs bulunduğu halde İstanbuldan şehrimize gelmiş olan İktisad Vekâleti başmüşaviri Fon Der Portenin, iplik ihtiyacım tetkik etmek ve alınacak tedbirleri tesbit etmek üzere şehrimize geldi- ğini dünkü sayımızda yazmış- tık. Başmüşavir, dün İzmir- deki dokumacılık sanayii mü- esseselerinde alâkadarlarla te- maslarda bulunmuştur. Haber aldığımıza göre pi- yasada 6, 8 ve 10 numara ipliklerden hiç kalmamış gi- bidir. 12 ve 14 numara ip- likler ise pek azdır. Dokuma sanayli müesseselerimizin en çok kullandıkları - iplikler 12 numaradır. Bilhassa - Denizli, Kadıköy, Sarayköy ve Bul- dan dokuma - tezgâhlarını iş- letenler bu çeşid ipliği bula- madıklarından şikâyet etmek- tedirler. Hariçten iplik getirme hak- kı kendisine verilmiş olan uyuşturucu maddeler - inhisa- rının elinde 120 balya kadar iplik bulunduğu veya — inhisa- rn bu miktarda iplik sipariş ettiği söylenmektedir. Fakat bu mikdar, hiç bir vakit ihtiyacı karşılıyamaz. İz- mir ve havalisinin bugünkü iplik ihtiyacı (1200) balyadır ve bu miktarın en fazlası 12 ve 20 numara iplik olmalıdır. Geçen gün de yazdığımız gibi Adanadaki iplik fabrikaları, İzmir sanayicilerine lâzım olan iplikler için verilen siparişleri yerine getirmemekte, İzmire iplik göndermemektedirler. Bu hal, iplik sıkıntısını âr- tırmıştır. Burada ihtiyacı tetkik eden Fon Der Portenin riya- l V gel söün GReRTD İ ei ee setindeki heyet, bugün Ada- naya gidecek ve Adana iplik fabrikalarının istihsalât vazi- | yetini tetkik edecektir. Memnuniyetle haber aldığı- mıza göre iplik sıkıntısı on, on beş gün içinde tamamen bertaraf edilecek ve piyasaya bol bit şekilde iplik arzoluna- caktır. İktisad Vekâleti, bu meseleyi kat'i şekilde intaç edecektir. İzmir-Karşıyaka Şosesi tamiratı İzmir-Karşıyaka yolunun in- şaatı, bu yolda işletilen silin- dir makinesi kazanının patla- ması yüzünden — muvakkaten inkıtaa uğramıştır. İnşa.ık bu hafta bitirilemezse, önümüz- deki hafta içinde herhalde intaç edilecektir. Fuarda zeytincilik köşesi Fuarda bir (Zeytincilik kö- şesi) vücude getirilmesi zira- atçilerimiz tarafından muvafık görülmüştür. Bu köşede Ege mıntakasının ve Türkiyenin zeytia istihsalât ve sarfiyatına ait grafik ve resimler buluna- caktır. Ankara-Izmir Havayolu postasi Cumaovasında 15 bin liraya bir tayyare hangarı yapılacak Ankara, İstanbul ve İzmir arasında bu ay içinde işlemeğe başlıyacak olan hava postaları için Cumaovası nahiyesi istas- yonu civarında büyük bir ha- va istasyonu tesis edileceğini yazmıştık. Bu hava istasyonu için ayrılan sahada yolcu tay- yarelerini alabilecek büyük- lükte bir de hangar inşa olu- nacaktır. Nafıa Vekâleti, bu hangara aid plânı göndermiş Küare aö eai LK el d AA lecektir. < Tarbalıda ziraat işleri Vilâyet ziraat müdürü ile ziraat mücadele — memurları dün Torbalı kazasına gitmiş” lerdir. Orada ziraat mücadele - işlerile meşgul dır. Sarayköyde Muhtelif çalışmalar Sarayköy, (Hususi) —Afyon- karahisarın Sinanpaşa nahiye müdürü A. Özlüal, nahiyemiz — müdürlüğüne tayin edilmiş ve işine başlamıştır. Eski nahiye — müdürü B. Niyazi de terfian Denizli vilâyeti Maliye daire: — sinde yeni bir. memuriyet al- mıştir. Vi Nahiyemizde bilhassa yol, okul ve imar işlerine fazla ehemmiyet verilmektedir. En kısa bir zamanda bu üç mühim işin de başarılmasına çalışıl- maktadır. Çocuk himaye heyetinin yardımları zikre şayandır. 43 çocuğa elbise yapılmış, mek- teplere yazıhane, sandalye ve kitap alınmıştır. Halktan bar zıları da mekteplere yazı tah> — taları vesaire alarak yardımda bulunmaktadır. ğ Temeli atılmış bulunan yeni okul binası, önümüzdeki ders. yılma kadar bitirilecektir. — — ve hava istasyonu yerinde bi hangarın inşası için keşif ya* pılnşuı ve”ı:po= ı?r:âer“t mesini bildirmişti. Bir fen he yeti, lâzım; tedkikleri yâ” parak keşif raporunu Vilâyetö vermiş ve Vilâyet te bu re Nafın Vekâletine -göl miştir. Haber aldığımıza gört , on beş bin z fazlaya mal olacaktır. Projt tasdik ve iade edilince hangf rın inşasına başlanacaktır.