3 Haziran 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

3 Haziran 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

Sayfa 6 İktısadi hareketlerimiz: - Satış kooperatifleri —— Kooperatif; işbirliği, müşterek çalışma demektir — Başı 3 ncü sahifede — Çinin sesi, parmaklarında dok- san dokuzlu riya âletinin şa- kırtısı işitilir. İşte evelkiler ve bunlar; tabiatile kooperatifi bir “bid- at,,; yeni teşkil edilmekte olan satış kooperatiflerini de ma- nasız birer varlık halinde -el- bette- tasvir edeceklerdir. Fakat iş yürüyor. Türkiye Cumhuriyeti hükümeti köylü- yü kalkındırmak ülküsü pe- D gindedir ve Atatürk devrinin | zimamdarları memleket — ve D millet hayrına hangi işi — tut- tularsa behemehal başardık- | ları için bu yüce ülküyü de D biç şüphesiz tahakkuk ettire- ceklerdir. j Ortaklar, Germencik, Er- beğli, Karapınar, —Umurlu, Köşk ve Ödemiş merkezle- rinde incir, Kemalpaşa, Ar- mudlu, Menemen, Urla, Kı- | nik, Turgudlü, Salihli, Ala- şehir merkezlerinde de üzüm tarim satış kooperatifleri te- şekkül etti, pek yakında Ma- nisa merkezinde de bir satış kooperatifi teşkili mukarrer: dir. Formalitelerinin — ikmali için uğraşılan bu kooperatil- lerin yapacakları işi umumi efkâr imuvacehesinde — ortak müstahsıllara arz ve izahı bir vazife biliriz: Cihan piyasalarının bugünkü şartları karşısında gerek üzüm ve gerek incir mahsulümüzün artık birçok mutavassıt ellere kazanç temin etmesine imkân kalmamıştır. Ucuzluk — esası; heriki mahsulümüzde de; ne- fislik esası kadar mühim ol- muştur. Artık müstahsılın mütema- diyen mütevassıta para öde- mesi imkânı kalmadı. Ne üzüm, ne de incir; artık üç, beş ele — taksim edilecek kadar para - kazanamıyor. Bu itibarla mah- sullerimizin parası münhasıran — Müstahsıla kalmak iktiza edi- — yor, Müstahsılın başka türlü kalkınmasına, — genişlemesine, ferahlamasına imkân kalma- , Miştir. Satiş kooperatifleri işte ilk hamlede ilk iş olarak “müte- . vassıtların kazancını müstahsıla — Mal edecektir.. Mahsul için pek aşikâr olan "bu hal; istihsal levazımı için de aynen böyledir. Bugün bağ- cının kükürdü, potasası, gök- taşı, sergi kâğıdı vesairesi üç, — beş elden geçmekte ve her elden geçtikçe biraz daha pa- — hbalılaşarak istihsal masraflarını en yüksek haddine kadar çı- — karmaktadır. — Satış kooperatifleri birliği — Öönümüzdeki yıldan itibaren bu malzemeyi de doğrudan — değruya kendisi getirterek ma- liyet fiatile ortaklarına dağıta- cak ve bu suretle istihsal Masraflarını en az haddine in- direcektir. Kooperatiflerin ya- pacağı ikinci mühim iş budur. Kooperatifler birliği; ortak- ların malin: işleterek cihan Tarına sevkedecek, ora- laki kazancı da ortaklarına “dağıtacaktır. Bu; üçüncü mü- him hizmettir. — İşi telhis edelim: Satış kooperatifleri; müstah- sılın malzemedeki zararını, sa- tıştaki zararını, işletmedeki za- ai imk. rârını, ihraçtaki zararını ve dış pazarlarda satıştaki zara- rını ortadan kaldırarak bütün bunlardan doğması pek tabii olan kârı; hakiki sahibi olan müstahsıla mal edecektir. Satış kooperatiflerinin hesap- ları ve işleri İktısad Vekâletile Ziraat Bankasının ve birlik | mülettişlerinin daimi müraka- besi altındadır. Hükümet; ko- operatifleri — hertürlü 'rüsum ve tekâliften muaf tutmak gibi çok yüksek bir şefkat eseri göstermiştir, kooperatiflere lâ- zım olan sermayeyi temin bü- yüklüğünde bulunmuştur, müs- tahsılın menfaati neyi istilzam ettiriyor, hepsini düşünmüş ve kooperatifleri kanadının altına almak gibi ancak bir babanın” öz evlâdına yapabileceğini yap- mıştır. Satış kooperatifleri bir nimettir ki faydasının derece- sini ortaklar gün geçtikçe bi- raz daha anlıyarak onlara dört elle sarılacaklardır. Kaliforniya -ki senede vasati iki yüz bin ton, yani Türkiye- mizden üç, üç buçuk misli fazla üzüm istihsal eder- kâmilen kooperatifleşmiştir. Orada ye- di bin, 12 bin, 15 bin ortaklı kredi ve satış kooperatifleri vardır. Müstahsıl hiçbir şey düşünmez. Malzemesini koo- öeratif temin eder, kredisini kooperatif verir, mahı koope- ratif alır, işler, yollar, satar ve müstahsil ortağına umumi bhesap gününde müfredatlı bir hesapla parasını öder, Münfe: rid üzümcülük, münferid incir- cilik artık yeryüzünden kalk mıştır. Bir elin sesi çıkmıyor. Bütün dünya üzümcüleri ve incircileri — kooperatifleştikleri için mahsulü ucuza mal edi- yorlar, ucuza satıyorlar ve çok sattıkları için yüksek para ka- zanıyorlar. Kooperatifler; necip müs- tahsılı boyun bükmekten kur- taracaklardır. Mahsullerimizin ve müstah- sılımızın kurtuluşu sadece ko- operatifleşmektedir. Bağcılar, incircileri. Hükü- metimizin uzattığı bu şefkat elini çok sıkı tutunuz. Sizi kurtaracak el budur. Hepiniz- de kooperatifçi ahlâkı, koo- perztifçi kaygusu teessüs etsin. Kooperatifçi ayretdiştir, kooperatifçi çalışkandır, koo- peratifçi hâkperesttir, koope- ratifçi hürdür, uşak değildir. Kooperatifçilik böyle olduğu içindir ki necip milletimizin ruhunaçok uygun gelir. | Devlet Demiryollarından: ödemiş Gezi Treni 6 Haziran 937 pazar günü İzmirden Ödemişe bir gezi treni yapılacaktır. Alsancaktan Ödemişe Hareket 6.45 ve Ödemiş- ten İzmire hareketi 18.00 olacaktır. Ücretlerde tenzilât vardır. İzmir İkinci Hukuk mahke- mesinden: Davacı Karataş Şevkiye so- kak 6 No.lu evde oturan Mu- harrem oğlu Nail tarafından karısı aynı ikametgâhta iken halen yeri belli olmıyan Malik kızı Dilber aleyhine açılan ihtar davasına mütedair dava arzuhal suretile davetiye vara- kası müddeaaleyhin ikametgâ- hının meçhuliyetine binaen mü- başir tarafından tebliğsiz ola. rak iade edilmiş ve zabıtaca yapılan tahkikat da bunu te- yit eylemiş olduğundan keyfi- yetin ilânen tebliğine ve mu- hakemenin 14-6-937 Pazartesi günü saat 10 a talikine karar verilerek dava arzuhal suretile davetiye varakası usulen mah- keme divanhanesine asılmış olduğundan müddeaaleyhin ta- yin olunan gün ve saatta mab- kemede bizzat hazır bulun- ması veya bir vekil gönder- BE Bir — tecrübe bazen insana birçok haki, katler öğretir Baş ve diş, ağrısı, Grip, yaz — mezlesi, romatizma. dan — kurtul. mak — istemse- niz? Derbal bir SEFALİN alınız. Fezanelerden ANADOLU a Cğ , KOZ KU NDU RALARI Büyük ve Küçükler için Sümer Bank YERLİ MALLAR PAZARLARI 8 Haziran 937 1 hazirandan 10 haziranakadar Izmir Komutanlığı ilânları devam edecek olan Beykoz aftası münasebetile —e İzmir Müstahkem Mevki satın alma komisyonundan: Anadolu gazetesinin 30/5/937 gün ve 7214 sayılı nushasile ilân edilen Eskişehirde yaptırılacak iki hangar inşaatının ke- #şif bedeli 361850 üç yüz altmış bir bin sekiz yüz elli lira 84 kuruş muvakkat teminat parası 18225 on sekiz bin iki yüz yirmi beş lira ve şârtname parası 18 lira 10 kuruş - olduğu tashihen ilân olunur. 1726 İzmir Mst. Mv. K. Sat Al. Ko. Rs. den: 1 — Ankara harp okulu ihtiyacı için (1680) ton yerli kok kömürünün 16/6/937 çarşamba günü saat 15 de ka- palı zarfla eksiltmesi Ankara levazım amirliği Sat. al. ko. da yapılacaktır. Kok kömürünün tutarı (45360) lira olup muvakkat teminat parası (3402) liradır. Şartnamesi (227) kuruş mukabilinde Ankara levazım amirliği sat. al. ko. nun- dan alınir. İsteklilerin ticaret odasında kayıtlı olmaları şart ol- makla beraber 2490 sayılı kanunun 2. ve 3, cü mad- delerinde ve şartnamelerinde yazılı vesikalarla bir- likte teminat ve teklif mektuplarını ihale saatinden en az bir saat evvel Ankara levazım amirliği sat. al, ko.nuna vermeleri. 30-3-8-11 — (1663) İzmir Müstahkem mevki satın alma komisyonundan: 1 — Maltepe piyade atışokulu için 20 ton koyun eti ve 55 ton sığır eti 10 Haziran 937 perşembe günü saat 16 da İstanbul Tophane satın alma komsyonunda ka- palı zarfla eksiltmesi yapılacaktır. 2 — Koyun etinin tahmin bedeli 7000 lira, sığır etinin 13750 liradır. Her ikisinin beraber ilk teminatı 1556 lira 25 kuruştur. 3 — Şartnamesi istanbul Tophane satın alma komisyonun- da görülebilir. 4 — İsteklilerin Ticaret odasında kayıtlı olmaları şart ol- makla beraber 2490 sayılı kanunun 2 ve 3 üncü maddelerinde ve şartnamesinde yazılı vesikalarla bir- likte teminat ve teklif mektuplarını en geç ihale sa- tiaden bir saat evvel İstanbul Tophane satın alma komisyonuna vermeleri. 25 30 3 8 1578 İzmir Müstahkem mevki satın alma komisyonundan: 1 — İdareleri İstanbul levazım ümirliğine hışıı müessesat için 281 ton koyun etinin 10 Haziran 937 perşembe ünü saat 15 te İstanbulda Tophanede satiın alma t:mııy onunda kapalı zarfla eksiltmesi yapılacaktır. 2 — Tahmin bedeli 126450 lira olup ilk teminat parası 75172 lira 50 kuruştur. 3 — Şartnamesi 632 kuruş mukabilinde Tophane sat. al. komisyonundan alınır. 4 — İsteklilerin Ticaret odasında kayıtlı olmaları şart ol- makla beraber 2490 sayılı kanunun 2 ve 3 üncü mad- delerinde ve şartnamelerinde yazılı vesikalarla birlikte teminat ve teklif mektuplarını ihale saatinden bir saat evvel İstanbul Tophane satın alma komisyonuna ver- meleri. 25 30 3 8 1580 İzmir Müstahkem Mevki satın alma Komisyonundan: 1 — İdareleri İstanbul Levazım amirliğine bağlı müessesat için 163 ton ııfır eti 10 Haziran 937 Perşembe günü saat 15,30 da İstanbul Topane Sat. Al. Komisyonun- da kapalı zarfla eksiltmesi yapılacaktır. l lik ve 12 lik ambalâj- larm ara: yınız. İZMİR: Sa- Baş ağrısından çok li ızfırag c:kıyordum. Sefalin, oldıktan - sonrane rahatım ! 2 — Tahmin bedeli 57050 lira olup ilk teminat parası 4102 lira 50 kuruştur. 3 — Şartnamesi 285 kuruş mukabilinde İstanbul Topane Sat. Al. Komisyonundan almır. 4 — İsteklilerin Ticaret odasında kayıtlı olmaları — sart ol- makla beraber 2490 sayılı kanunun 2 ve 3 üncü mad- delerinde ve şartnamelerinde yazılı vesikalarla birlikte teminat ve teklif mektuplarını ihale saatından en az bir saat evel Topane satın alma Koömisyonuna — ver- meleri. 25 30 ,3 1579 tış yeri TÜRK ec- za deposu Fırsattan istifade ediniz. beklerim, mesi âksi takdirde hakkında gıyap kararı ittihaz edileceği iskğü Balçova Ağa- Namile maruf ılıcaları 6-Haziran-937 pazar gününden itibaren muhterem müşterilerine kapıtlarını açmıştır. Asırlar var ki, şifabahş sularile bütün Türkiyenin hicra köşelerine kadar nam salmıştır. Bu şifabahş sağlık yurdü- nun muhterem müşterilerince malum olduğundan fazla iza- hatı zaid görür ve muhterem müşterilerimin MÜDÜRİYET tebliğ makamına kaim olmak üzere ilân olunur. . . Burnava beledi en: Belediyenin park içinde mevcud gazinosu üç sene müddetle icara verilecektir, Müzayedeye iştirâk için on lira elli kuruş depozito akçesi belediyeye yatırılacaktır. Müzayede 17/6/937 Perşembe günü saat 16 da yapılacaktır. Şartnameyi görmek istiyenlerin Burnava belediyesine müracaatları ilân olunur. BK 1735 Tei e g AA Ğ AUA CAĞA Ğ ödemiş inhisarlar müdürlü- wvee f ğünden: 937 mali senesi içinde Ödemiş, Tire, Bayındır - istasyonla- rile mahalleri inhisarlar ambarları ve Ödemiş ile Adagide ara- sında yapılacak mamul ve yaprak tütün, müskirat ve kırtasiye dolu boş sandık ve balyalarile ispirto bidonları nakliyatı açık eksiltmeye konulmuştur. Senelik muhammen nakliye ücreti 1034 muvakkat teminatı 77 liradır. Şartnameleri mahalleri in- hisarlar idaresinde görülebilir. İsteklilerin 15/6/937 günü saat 16 da müdüriyetimizdeki komisyona gelmeleri. —3 6 1729 e YA ST A a Birinci Sinıf Mutahassıs Sahlık arsa Güzelyalıda Recaizade ve Selâmet sokakları Dr. Demir Ali sizade ve köşebaşında dut 427.75 M.2 bir arsa ehven fiatle satılıktır. Talipler T. M. C. resmi ilân işleri bürosunda Naci İ Tokaya müracaatları. larıve elektrik tedavisi İzmir - Birinci beyler sokağı Elhamra Sineması arkasında Telefon : 3479 teşriflerini 1736