4 Haziran 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

4 Haziran 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

| Manisa Valisinin gazetemize beyanatı *Akdenizi busene Anka- D — Bu delaki Em ikta atı da Sayfa 4 raya cağl_ı_yacağız,, Manisanın imarı- yol ve mekteb inşaatı - Atatürk ve İnönü bulvarları Manisa hükümet konağı Manisa, $ (Hususi muhabi- mizden) — Manisa valisi Dr. , Lütfi Kırdar vilâyetin bazı kazalarını teftiş ederek dön: nüştür. Kendisini ziyaretle gö yüştüm. Vilâyetin muhtelif iş- leri hakkında aşağıdaki beya: natta bulundu. seyahatim evelce tesbit edilen program mucibince Turgutlu, Salihli, Demirci, Gördes ve Akhisara vukubuldu. Evvelâ şunu söyli- — yeyim ki bu kazalarda ve gü- zergâhta mahsul - vaziyeti çok memnuniyetbahştır ve rençber- lerimizin buüsene pamuk - ve tütün ekimine çok ehemmiyet werdiklerini ve canla başla çalışmakta olduklarını sevinçle - gördüm. — Size evvelâ yolların vaziye- tinden bahsedeyim. Turgutlu- — dün. SRRET Üâğı'ı;fış yaylâsına | doğru yapılmakta olan yolun sen sarp yerlerinden birini teş- kil eden (Allah deyene) kadar kısmı ikmal edilmiştir. Bu yolda köylümüz ve kayma- kam çok çalışmışlardır. Salihli-Borlu arasında yapıl- olan bir kısım esaslı ımirat ta üç gün evel bitmiş lunuyor. Bu yol üzerindeki izlidere köprüsünün inşa- bugün tamamlanmış olacaktır. — Borlu-Demirci arasında ema- eten yapılmakta olan bir kı- şose inşaatının açılma “resmi törenle yapıldı ve yol liş gidişe açıldı. Demirciden dette Gördes - Akhisar yo- Junu takip ettim. Bu yolun 'tekerlekli vesaitin gelip gitme- 'sine salih bir vaziyetle yapıl- ması için heriki kaza kayma- (kamına verilen direktiflerin aynen tatbik edildiğini ve alt- sim “Eşmış kilometre imtidadında olan Oyolun güzel bir surette açıldı- ğını müşahede ettim. Heriki “kaza kaymakamına bu husus- d mesailerinden dolayı te- şekkür ederim. — Akhisarla Manisa arasında çok-bozuk olan Akisar-Kapaklı ismının - taşları tamamen ha- irlanmıştır. Akhisar - Manisa sındaki köprü ve menfezler işaatı da bitirilmiştir. Şu bir iki ay içinde Akhisar-Manisa arası hiç anzasız bir surette edilmiş bulunacaktır. £ 1937 yılında üzerinde çalı- şılacak yollardan bir kısmı şunlardır: eni yıla girer girmez Ma- *Turgutlu ve Borlu - De- ci yyollarının. son kısımla- derhal eğıilı_meğe çıkara- dudunu da ikmal ederek bu- sene Akdenizi mutlaka Anka- raya - bağlıyacağız. Manisayı Menemene bağlamak ta 1937 yılı programımızın - içindedir. İki ay evel emancten inşasına başlattığımız - kısmı bitirdik. Mütebaki kısmın keşif evra- kını da hazırlattık. Yeni sene- ye girer girmez bu yolun son kısmını da eksiltmeye koya- cağız. Manisadan Balıkesir hudu- duna doğru Kırkağaç ile Ak- hisar arası ve Somadan Balı- kesir hududuna kadar olan kısım bozuktur. Kırkağaç - Ak- | hisar arasında bir kısım şose inşaatı bitmiştir. Soma ile Ba- hkesir hududu arasında da ça- lışılmaktadır. Gelecek - sene muhakkak surette Balıkesir ile irtibat temin edeceğiz. <3 geee Bu defaki teftişim esnasında verdiğimiz direktifler dairesinde köy yolları üzerinde çalışıldı- ğını ve iyi randıman alındı- ğını memnuniyetle gördüm. Mekteplerde: Vilâyetimizde yeni mekteb. ler inşasına da ehemmiycetle çalışılmaktadır. En büyük dü- şüncemiz, tahsil — çağındaki çocuklara yetecek kadar mek- teb binası yetiştirmektir. Me- sai arkadaşlarım bu hususta da çok iyi çalışıyorlar. Her kaza biribirile müsabaka eder- cesine mekteb yapıyor. Birkaç ay evel inşasına baş- lanılan Akhisar, Kula ve Tur- gudlu mekteplerini cumhuriyet bayramına kadar muhakkak yetiştireceğiz. Önümüzdeki cumhuriyet bayramında açma resmini yapacağımız mektep- lerin adedi kırkı bulmaktadır. Yalnız Akhisar kazasının on altı köy mektebini yetiştir- mekte olduğunu — söylersem aziz koylümüzün ve idare rü- esası arkadaşlarımın çalışma- ları hakkında bir fikir vere- bilirim. Vali Dr. B. Lütfi Kırdar, şehrin ve kazaların imar işleri hakkında da şu malümatı ver- miştir: — Akhisarın imar - plânımı tasdik ettirdik. Yeni plâna gö- cj re Akhisarda büyük inşaata başlanmış bulunuyor. — Akhi- sarda (65,000) lira keşifli mo- dern bir Halkevi binası ek- siltmeye konulmuştur. Gene Akhisar şehrinin son - sistem elektrik tesisatı da münaka- sadadır. Kırkağaçta modern elektrik tesisatı tamamlanmış- tır. İki aya kadar bu kasaba da çok mükemmel elektriğe ka- | | ANADOLU HS 81 lirasını çalmışlar Sahilpark gazinosunda otu- rtan ve fazla içerek sarhoş olan Ahmed oğlu Nihadın 81 lira parası çalınmış ve zabıta- ya vaki müracaat üzerine tah- kikata başlanmıştır. Garson Sami ve Hüseyin oğlu Rasim şüphe üzerine yakalanmışlardır. Kapı dışarı etmiş Kâğıdhane caddesinde otu- ran benzinci Ali, kiracısı amele Mustafa oğlu Hasanın - eşya- larını sokağa atmış ve Hasa- nın beş İirasının kayıb olma- sına sebebiyet vermiştir. Odunla dövmüş Kerestecilerde Hüseyin oğlu Mustafa, arkadaşı Hasan oğlu Abbası odun ile dövmüş ve yaralamıştır. Jiletle yaralamış Hacı Mevlüd sokağında otu- ran kumarbaz Mustafa, öte- denberi beraber yaşadığı İb- rahim kızı Emine ile kavga etmiş ve jiletle yanağını par- çalamıştır. Esrar taşıyormuş Cezaevinde bulunan - Mu- harrem oğlu Osmanın üzerinde esrar taşıdığı haber alınmış ve Aaraştırma yapılınca bir miktar esrar bulunmuş, mü- sadere edilmiştir. Beygir çarpmış Kahraman — oğlu Dursun, beygirle Mimar Kemaleddin caddesinden geçerken İsmail oğlu Süleymana çarpmıştır. 4 Haziran 977 Dün Madrid civarında çok kanlı bir muharebe oldu Cumhuriyetçilerin 2500 maktul bıraktılkarı söyleniyor. Barselonda komünistlerle anar- şistler bazı binaları işgal ettiler Barselon, 3 (Radyo) — Ye- ni hâdiseler çıkmıştır. Anar- şist yetçiler aleyhine hareketler yapmışlardır. Bu hareketlerin en mühimi Fiyerada birçok binalar komünist ve anarşist- ler tarafından cebren işgalidir. Salamanka, 3 (Radyo) — Neşrolunan yeni tebliğ: Hükümete mensup kuvvet- ler Madridin şimalinde Segov- ni - Leon mevkii arasında bü- yük bir taarruz yapmışlardır. Beynelmilel kuvvetler - tanklar ve topçu ateşi ve tayyarelerle takviye edilmiş ve ileri hare- kete geçmişlerdir. Hükümetçiler biraz - ilerle- mişler, fakat bilâhare çok şiddetli bir ateş ile geri püs- kürtülmüşlerdir. Hükümetçilerin zayiatı çok- tur. Hükümetçiler dört defa taarruzda bulunmuşlardır. Bu dört taarruzda da bü- yük zayiatla geri püskürtül- müşlerdir. Harb — sahasında 2500 maktul ve pek çok - ya- ralı vardır. Birçok tanklar tahrib edilmiştir. Elde edilen esirler de az değildir. Bu taarruz sıralarında bir hava muharebesi de olmuştur. isava eelin-- Mş&î;muay evel parke kab dırım olarak. inşasına başla: dığımız Atatürk ve İnönü bul- varlarının inşası bu ay içinde bitecektir. Manisada gördü- ğünüz çocuk bahçesini muh- telif teşekküllerin yardımile vücude getirdik. Bahçeye koy- durduğumuz mermer - kaide üzerinde Atatürk büstünü 19 Mayıs günü büyük merasimle açtık. Çocuk bahçesinden yal- nız çocuklar değil, aileler de istifade ediyorlar. Bahçenin bir kısmı ailelere, bir. kısmı çocuklara tahsis edilmiştir. Çocuk bahçesini vücude ge- tirmekle istirdattan beri ha- rabe manzarası arzeden büyük bir saha mamur bir hale geldi. Halkevi binasını genişleti- yoruz, yeni inşaat bir aya ka- dar ikmal edilmiş bulunacaktır, Yeni inşaattan sonra Halkevi çalışma — ihtiyacını tamamen temin etmiş olacaktır. Vücude getireceğimiz stad- yom yerinin istimlâk muamelesi tekemmül — etmiştir. Ankara stadyomunu yapan mühendis B. Vietti Viyoli tarafından ha- zırlanmakta bulunan — Detay plâfini ” bekliyoruz. “ Yüz elli bin liraya meydana getirece- ğimizi ümid ettiğimiz stadom- da busene 40,000 liralık inşa- at yapacağız. Kültür Bakanımız Manisada bir kız enstitüsü açılması hak- kındaki müracaatımızı iyi bir suretle karşıladılar. Kız ensti- tüsü binasını yetmiş bir bin kü- sur liraya ihale ettik. Ayni caddede bir adliye sarayı in- şası da mevzubahistir. 1937 büdçesinden havalesini bekli- yoruz. Asarıatika müzesinin tami- ratı bitmiştir. Asarın tasnili için Ankaradan — mütehassıs Mütehassı: gelince " Y avuı Yasli CUWETEK — MÜZeyi açacağız. Busene Manisada yapılacak inşaat meyanında bir de kü- tüphane vardır, yeri ve plânı hazırlanmıştır, yakında inşaata başlanacaktır. Gene bu sene Manisada yaptıracağımız otel ve sinema bina projelerinin hazırlanma- sını Güzel san'atler akademisi muallimlerinden mimar Bay Arif Hikmete verdik. Plân ve teferruatı yakında hazırlanacak ve bu iş de münakasaya ko- nulacaktır. Yapılmakta — olan büyük Memleket hastahanesinin in: şaatı tamamlanmış, yalnız sıh- hi tesisatı kalmıştır. Sıhhi te- sisat projesinin tasdikten gel- mesini bekliyoruz. Derhal mü: nakasaya koyacağız, Hastahane bahçe plânlarını hazırlamak üzere İstanbuldan bir bahçe mimarı - getirdik. Bahçe mimarının burada bu: lunmasından istifade ederek Manisada vücude - getireceği: miz büyük parklar hakkında da kendisile görüşmeler yap- tık. Parti binasının inşaatı ihale olunmuş ve müteahhid işe başlamıştır. Bütün bu in- şaatı Cumhuriyet bayramına kadar ikmal etmek - için icab eden tedbirleri almış bulunu- yoruz. Yapacağımız bütün iş- lerin tahsisatı mevcuttur. Manisada Hususi idare ile Belediye elektrik birliği teşkil ettiler, Tesisatı münakasaya konulmuştur. Azami bir sene sonra Manisa modern elektrik tesisatına kavuşmuş buluna- caktır. Atatürk devrinde başarıl- mıyacak iş tasavvur edemiyo- rum. Düşünün ki dünyanın en büyük milletine — mensubuz. Giriştiğimiz işlerde — muvaffak olmamamız için hiçbir. sebep ve komünistler cümhuri- | —< © a— — — Asi ve hükümetçi olarak 60 tayyarenin iştirak ettiği bu Londra, 3 (A.A.) — Havas Ajansı muhabirinden: Fransa hükümetinin Alman- ya ve İtalyayı ademi müdahale komitesine celbetmeğe medar olacak hernevi çareyi "kabule hazır olduğunu yarı resmi su- rette bildirmiş ve İspanyol li- manlarında emniyet mıntaka- ları ihdası meselesinde bir prensip itilâfı elde edilmiş ol- masına rağmen mühim - bir takım teknik müşkülât — ve bilhassa kollektif tenkil mese- lesi İspanyol sahillerinin kon- trolu işinin süratle - halledilme- sine mani olmaktadır. İngiltere hükümeti Fransa, İtalya ve Almanya hükümetle- rinden kontrolu icra eden fi- alabilecek usuller teklif etme- lerini istemek üzere Paris, Ro- »e Derline Dir. sualname göndermek — tasavvurundadır. Filoların tesanüdü — prensibi kontrola beynelmilel bir ma- hiyet izafe etmektedir. Filvaki bu prensip her gemide faali- yetini tahkika memur ccnebi müşahidler bulunmasını derpiş etmekte ve bu suretle İspan- yolları kontrol yapmakta olan gemilere taarruz etmek husu- sufda herhangi bir behaneden istifadeden mahrum kılmak- tadır. Fakat Amirallık dairesi İngiliz harp gemilerinde ecne- bi müşahidler — bulunmasını kabul etmemektedir. Birinci müşkül budur. TER MN B AEPLAE TT GEK CEAEEK MN Japonya kabinesi te. şekkül etti Tokyo, 3 (A.A.) — Prens Kono kabineyi kolayca teşkile muvaffak olmuştur. Geçen ka- binede Harbiye ve Bahriye Nazırları olan Giyama ve Yo- nai esasen bilâkaydüşart Baş- vekile muzaharet vadinde bu- lunuyorlardı. Seiyukai - partisi yeni kabinede - şimendiferler nazırlığına tayin edilen Naka- jima tarafından temsil edil- mektedir. Minseito partisi de kabineye münakalât nazırı ola- rak giren partinin reisi Nagai tarafından temsil ediliyor. Es- ki kabinede adliye nazırı olan Siyona bu yeni kabinede de mezkür nezareti muhafaza et- mektedir. Maliye nazırı Yukiye gelince, ekonomik mehafil bu- nun kabinede kalmasını iste- mişlerse de askeri mehafilin muhalefetile karşılaşmıştır. Bi- nacnaleyh onun yerine maliye nazır muavini olan Kaya gel- mektedir. Dahiliye - nezareti eski Hirota kabinesinde - ma- liye nazırlığını yapan Babaya verilmiştir. Bu zat ayni za- manda !imdiki başvekilin de loların emniyetini zâman (altına hava harbinde 15 kızıl tayya- re iskat edilmiştir, Almanya ve ltalyanın kon trola dönmeleri işi İspanyol denizlerinin ne suretle kontrol edileceği yeniden derpiş ediliyor İkinci müşkül emniyet mın- takaları meselesidir. Filhakika bazı kimseler kontrolu temin etmekte Frankistlere ve bilmu- kabele asilerin - ellerindeki li- manlarda demirlemiş olmala: rından istifade ederek hükü- metçilere haberler verebilecek- lerini ileri sürmektedirler. Bu büyük müşkül -olan bir üçüncü müşkül İspanyollar ta- rafından yapılması muhtemel bir taarruzu müştereken tenkil msselesinde mündemiçtir. İn- giliz - Nazırlarından — birçoğu böyle bir sistemin - İngiltereyi İspanyol ihtilâhna pek - fazla sürüklemesinden endişe etmek- tedir. Bu Nazırlar, dört milletin sıkı bir surette teşriki mesaid bulunmalarının Büyük Britan- yanın aleyhtâr olduğunu evel- ce ilân etmiş bulunduğu bir nevi dörtler misakı teşkil et- mesinden de endişe etmek- tedirler. Diğer - taraftan - İspanyada ihtilâf halinde bulunan iki ta- raftan birine veya diğerine sempatisi olan devletler kendi dostlarına karşı alınacak mu- kabelci bilmisil tedbirlerine iştiraki kabul etmiyeceklerdir. Akkâ Hapishanesindeki mahkümlar açlık grevi ilân ettiler. Kudüs, 3 (AA.) — Şimali Filistinde Akkâda mevkuf bu- lunan 90 kadar siyasi Arap mevkufu hükümetin kendilerini tahliye etmek hususundaki va- dini tutmadığından açlık gre- vi yapmağa- başlamışlardır. Bugünkü program İstanbul radyosu Gündüz neşriyatı: Saat 12,30 Plâkla Türk musikisi, 12,50 Havadis, 13.05 Muhtelif plâk neşriyatı, 14,00 Son.. Akşam- neşriyatı: Saat 18,30 Plâkla dans mu” sikisi, 19,30 Radyo fonik kö”* medi ( Bir avuç ateş ), 20, Türk musiki heyeti, 20.30 Ömer Rıza tarafından araptâ söylev, 20,45 Vedia Rıza V€ arkadaşları - tarafından - Tür! musikisi ve — halk - şarkılaf? (Saat ayarı), 21,15 Orkestra: — Saat 22,15 Ajans ve borsü —— haberleri ve ertesi günün : gramı, Plâkla - sololar, Opef”