23 Haziran 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

23 Haziran 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

ya- ın, fakat evelâ bizimdir Büyük Türk âlimi ;'çin yapılan ihtifal, fevkalâde parlak olmuştur İstanbul, 21 (A.A.) — Bü- yük Türk âlimi İbni Sinanın 900 üncü yıldönümü müna- sebetile Türk Tarih Kurumu tarafından Haziranın 21 inci pazartesi günü İstanbul Üni- versitesi konferans salonunda parlak bir tören yapılmıştır. Konferans salonu İstanbulda bulunan mebuslar, profesörler ve geniş bir münevver — kütle ile dolmuştu. Konferans salonunda Ata- türkün tablosile İbni Sinanın Tesmi ve genç Lir Türk san- atkârının eseri olan güzel bir büst göze çarpıyordu. Davetlilere Türk Tarih Ku- rumu tarafından İbni Sinanın güzel bir minyatürlü resmile bir rozet armağan edilmiştir. Törene, Türk Tarih Kuru- mu başkanı Bolu saylavı Ha. san Cemil Çambelin bir nut- ku ile başlandı. Hasan Ce- mil Çambel bu nutkunda Bü- yük Türk âliminin orta çağda şark ve garb ilim âlemine yaptığı büyük tesirleri icmal ettikten sonra bu Türk âlimi nin beşeriyete yaptığı cihan- şümul tesire işaret ederek Ulu Önder Atatürkün Türk'lüğü beşeriyet camiası için en ve- rimli, en ünlü ve en şerefli hizmetleri yapacak en yüksek seviyeye çıkarmayı Türk mil- letine hedef olarak gösterdiği- ni tebarüz ettirmiş ve Türk gençlerinin İbni Sina gibi dünya ilim âlemine rehber / olacak surette yetişerek Ata- türkün başına geçtiği ve ba- şardığı Türk inkılâbının ha- yarlı ve fedakâr birer unsuru olmalarını temenni etmiş ve sözünü törende hazır bülu- nanlara teşekkür ederek bitir- miştir. Bundan sonra Avrupa ve Amerika ilim müesseselerin- den gelen müteaddid tebrik- nameler okunmuş ve alkış- lanmıştir. Bunun üzerine Üniversite rektörü Cemil Bilselin, ilim- lerin hâmisi ve Türk inkılâ- binın yaratıcısı Atatürke — bü- tün ilim mensublarının tazim- lerinin arzına Türk Tarih Ku- — Tumunun tavassutu - hakkında yaptığı teklif büyük alkışlarla kabul edilmiştir. B. M. Meclisi başkanı Ab- — dülhalik Rendaya, Başvekil — General İsmet İnönüne, genel — kurmay başkanı Mareşal Fevzi — Çakmak ile şanlı Cumhuriyet ordusuna ve Kültür Bakanı Salfet Arıkana ve Sağlık Ba- kanı Dr. Refik Saydama ilim mensublarının hürmetlerini bil- dirmeğe karar verilmiştir. Bundan sonra Sıvas saylavı profesör Şemseddin Günaltay konferansında İbni Sinarın Türklüğünü, reddi gayri müm- kün ilmi delillerle tesbit etmiş ve büyük Türk âliminin ilmi hüviyetini parlak bir - surette tebarüz ettirmiştir. Prf. Dr. Neşet Ömer İrdelp, İbni Sinanın tıb sahasındaki mesleki hakkında yaptığı mü him tetkiklerin neticesini ve İbni Sinanın hekimlikte atmış | olduğu orijinal ve ileri adım- ları âlimane bir surette izah etmiş, Prf. Âkil Muhtar Öz- den de İbni Sinanın kanun adlı tıbbi eserinin ilmi kıyme- tini derin bir vukufla izah ettikten sonra büyük Türk âliminin bülün — tetkiklerine bilhassa fenni zihniyetin ne kadar hâkim olduğunu ilmi delillerle tebarüz ettirmiştir. Törene iştirak için İstanbula gelen Louvain üniversitesi pro- fesörü ve beynelmilel tıb ta- rihi cemiyeti müessisi ve fahri reisi - Tricot-Royer — âlimane konferansında Türk âlimi İbni Sinanın tıbbi eserlerile tetkik- lerinin altı asır müddet garb memleketlerinde — otoritesini nasıl muhafaza ettiğini ve bu eserlerin bu müddet zarfında tıb tedrisatına nasıl hâkim olduğunu müdellel ve etraflı bir surette ve büyük bir ilmi salâhiyetle izah etmiştir, İstirahat fasılasında konfe- rans salonunun yanındaki sa- londa İstanbul müzeleri ve kütüphanelerinde İbni Sinanın yazma eserlerinden, garbda basılmış kitaplarile buyük Türk İlığından milletler arasındaki dost âlimi hakkında şarkta ve garb- da yazılmış kitaplardan ve İbni Sinanın şark ve garb eserlerinde çıkmış olan resim- lerinden mürekkep olarak Türk Tarih Kurumunca tertib edil- miş olan sergi büyük bir alâka ile ziyaret edilmiş ve çok beğenilmiştir. Daha sonra konferanslara de- vam edilmiştir. Törene iştirak için İstanbula gelen beynel- milel tıb tarihi cemiyeti reisi profesör Dr. V. Gömoiu, İbni Sinanın garb tıb âleminde yaptığı hizmeileri gayet vakı fane ve büyük bir salâhiyetle rüz ettirmiştir. Gizli Cihangir M PU — Evet. — Pekâlâ.. Misafir harp — sefinelerinin büyük zabitlerini Timana götürecek olan hususi | tren 11,30 da buradan geçe- — cektir. Sizin zabitlerinizden birisi lokomotife çıkacak ve - makiniste durmasını emrede- cektir. —Vereceğiniz direktif Üzerine makinist küçük bir makine arızası dolayısile beş — dakika kadar durmak mecbu- — Tiyeti hasıl olduğunu ıöyliy'e- " cektir. Bu sırada, tren yerso- “mellerinin hepsini — uzaklaş- tıracak ve... Nakleden: F.ğmsoddln Benlioglu Başvekil ordu — erkânıhar- biye reisinin gözlerinin içine bakar. — Anladınız değil mi? Diye sordu. — Evet, — Kaza vaktinde ve tam olarak olacaktır. Yani esir istiyorum. Donanmaları ku- mandansız kalmalıdır. —- Başüstüne! Salonda derin bir süküt hasıl oldu. Hava erkânıharbiye reisi: — Bana verilecek başka bir emir yok mudur? ' 'a A ÇAU bdee ü ANADO! Kumarcılar Gazibulvarındaki Süt dam- lasının arka kısmındaki yan- gınlıkta zarla kumar oynıyan Şemseddin oğlu Kadri ile Şükrü ve Ali oğlu Cemal tu- tulmuşlardır. Domuz zannetmiş.. Değirmendere nahiyesinde Süleyman Şimşek adında bi- risi, gece tarlasında domuz beklerken, fundalıklar arasında bir gürültü duymuş ve derhal çiftesi ile buraya ateş etmiş- tir. Bu sırada bir feryad duy- muş, derhâl koştuğu zaman, domuz tarafından yapıldığını sandığı gürültünün oradan ge- çen Veysel olduğunu anlamış- tır. Veysel, sağ bacağından yaralandığından hastahaye kal- dırılmıstır. Bir vak'a daha.. Ödemişin Adagide nahiye- sinde de feci bir kaza olmuş- tur. Hep birlikte domuz avına çıkan 9 kişiden İsmail oğlu Süleymanın çiftesi birdenbire ateş almış, çikan kurşun Bi çakçı köyünden ve ava çıkmış bulunan Reşid oğlu Hüseyinin diz kapağına isabet etmiştir. Hüseyin derhal Ödemiş Mem- leket hastahanesine kaldırıl- mışsa da, fazla kan zayi etti- ğinden bir müddet sonra öl- Müştür. Bilhassa büyük Türk âlimi- nin muhtelif garb dillerine tercüme edilen eserlerinin yap- tığı büyük tesirleri izah etmiş, şimdiye kadar başka milletlere mal edilmiş olan bu büyük Türk âliminin Türklüğünü te- barüz ettirmeyi bir tarihçi sı- fatile vazife bildiğini temin etmiş ve: — İbni Sina hepimizindir. Fakat evvelâ sizindir. Dedikten sonra bügün Türk milletinin açtığı kapının ara- luğun göründüğünü ve bunun ebedi bir sulh vadettiğini te- barüz ettirmiş ve Türkiye için ve bilhassa bütün yeni Türk ruhunu yüksek şahsiyetinde temsil eden Büyük Önder Atatürk için saadetler diliye- rek kıymetli konferasına niha- yet vermiştir. Profesör İsmail Hakkı İzmir vakıfane konferasında büyük Türk âliminin filozofisini esas- h ve mukayeseli bir surette tebarüz ettirmiş, Dr. Perihan Çambel de orijinal ve alâka verici konferasında İbni Sina- nin kadın ve çocuk - hastalık- larına dair metodlarını en T T Ça T “_“,3 İspanya ihtilâlcileri, Sa- tander yolunu tuttular Ceymis Primo vapurunda 170 ki- şi ölmüş, 200 kişi yaralanmıştır Asiler Satander yolunu tuttular Bilbao, 22 (Radyo) — Ge- neral Davillanın taarruzu de- vam ve inkişaf etmektedir. Asi kuvvetler Barakaldo vç Bornoalenteyi işgal etmişler ve buradaki şimendilfer hattı- na sahib olmuşlardır. İki asi kıt'a doğrudan doğ- ruya Satandere, diğer bir kıt'a da Bilbao - Ordonya yoluna doğru ilerlemektedir. Asi kuvvetler Bilbaonun garbında 14 kilometre ilerle- mişlerdir. Şimdiye kadar alı- nan esir mikdarı 18,000 dir. Ganaim mikdarı da çok bü- yüktür. Resmi tebliğde neler var? Salamanka, 22 (Radyo) — Resmi tebliğ: Asi Aragon kuvvetleri bu- gün Milislerin Oeskaya - olan tazyiklerini — hafifletmek — için bir taarruz yapmışlardır. Bu taarruz sayesinde Cibilya mev- kü işgal edilmiştir. 40 tayyare bu taarruzu ko- laylaştırmıştır. Asi kuvvetler şimdi Lomaverdo Fovarda yo- lunu tazyik etmektedirler. Bu mevki elde edildiği takdirde OCeska üzerine yapılan tazyik kaldırılmış olacaktır. modern — üsüllerle muükayese ederek büyük. Türk âliminin 900 yıl önce bugünkü tababet ilminin temellerini attığını an- latmıştır. Rasathane direktörü profe- sör Fatin Gökmen konferan- da büyük Türk âliminin riya: ziye ve heyet ilimlerine yap- tığı ehemmiyetli hizmetleri ve attığı tohumları ilmi salâhiye- tile ve derin vukufile hulâsa etmiş ve en sonunda Türk Tarih Kurumu başkanı Hasan Cemil Çambel Bugün konfe- rans salonunun bir dershane olmaktan çıkarak bir mabed haline geldiğini ve burada Türklüğün ve bütün insanlığın büyüklerinden biri olan İbni Sinanın salâhiyettar âlimlerin ağzile tebcil edildiğini ve ilim tarihimizin bu müstesna günü bir kültür hâdisesi olarak kay- dedeceğini söyledikten sonra bu imkânı hazırlıyan profesör- lere ve bu törenin tatbikinde yakından müessir olan Üniver- sitemiz tıb tariki prolesörü Dr. Süheyl Ünvere ve bütün dinleyicilere Türk Tarih Ku- rumunun teşekkürlerini arzederek bu parlak törene nihayet ver- miştir. Diye sordu. Başvekil kısaca: — Hayırl!. Cevabını verdi. — Hazırlık . için ayrılmak istiyorum. — Pekâlâ.. Plânın — muval- fakıyetle tatbikini senin dira- yetinden bekliyorum! Başvekil, hava erkânı har- biye reisinin elini hararetle sıktı: — Marş, dedi, Ardenyanın istikbali ve şevketi — senin elindedir!. General, başvekilin kendisi- ni en büyük bir iş için en emin ve sadık ve kabiliyetli bir adam telâkki etmesinden artan bir cesaretle: — Verilen emir, plân dai- resinde ve azami bir mükem- meliyet ile Y"’L'“'%"' " Dedi. — Evet.. Ben de işlerin böyle olacağına eminim! General Mars salondakilerin hepsini selâmladı ve kapıya doğru metin adımlarla ilerledi. General Mars henüz genç, 35 yaşlarında idi. Uzun boylu sağlam ve güzel bir erkekti. Faal ve zinde bir adamdı. İlk olarak mekanik — tahsil et- miş, zeki ve faal olduğu için ilmi ve fenni araştırmalarda elde ettiği çok mühim neti- celerle heynelmilel ilim ve fen âleminde kâfi derecede — şöh- ret sahibi olmuştu. Bugünkü başvekil, çok eski bir arkada- şı idi; başvekilin siyasi haya- tının — iptidasından — bugüne kadar en sadık, en kuvvetli taraftarı ve yardımcısı olmuş- Ve nihayet, hava kuvvet: Satanderda yağmagerlik Sen Jan Dö Loz,22 (Radyo) — Bask Cumhurrecisi B. Agira ve Bask hükümeti erkânı Stan- dere vasıl olmuşlardır. Satanderde büyük bir izdi- ham vardır. Asayiş muhtel olmuş ve açlık başgöstermiştir. Bazı yiyecek mağazaları ko- münistler ve anarşistler tara- fiından yağma edilmişlerdir. İngiliz ve Fransız vapurları bu sabah Sen Jan Dö Lozdan Satandere hareket etmişlerdir. Bilbaada temizlik yapıyorlar Berlin, 22 (Radyo) — D. N, B. Ajansı bildiriyor: Bilbaoda dün asi kuvvet- ler temizlik ile meşgul olmuş- lardır. Şehir içinde hâlâ mukave- met — göstermek — istiyenlere tesadül edilmektedir. İki va- pur dolusu iaşe Yasajer lima- nndan Bilbaoya getirilmiştir. Bilbao bankalarında hiçbir para ve kıiymetli evrak bu- lunmamıştır. Bankalardaki nu- kud, Fransaya nakledilmiştir. Bask fevkalâde —mahkemesi erkânı da — 9,000,000 — peçeta ile Fransaya gitmişlerdir. Ceymis Primo vapuru sui- kasde uğradı Roma, 22 (Radyo) — Res- mi menabiden alınan bir ha- bere göre, suikasde uğramış olan Valânsiya harb sefinesi Ceymis Primo zırkhlısında ölen- lerin miktarı 160 tır. Mecruh miktarı 200 den fazladır. Se- fine kullanılamıyacak kadar harab olmuştur. Cumhuriyetçiler bir beyan- name neşrettiler.. Valânsiya, 22 (A.A.) — Bir kabine toplantısından sonra cumhuriyet hükümeti İspanyol milletine bir beyanname neş- rederek Bilbao hâdiselerinden milleti haberdar eylemiştir. Bu beyannamede deniliyor ki: Bilbao tahliye edilmiştir. Fakat Bask muhtar devleti mağlüb olmuş değildir. Son nefesine kadar mücadele et- mesini bilen bir millet bütün harp levazımını kurtararak ve süngüsüne dayanarak bütün sivil ahaliyi başka yere nak- lederek zamanında bir mahalli terketmesini bilen bir ordu, yeni bir kahramanlıkla mü- cadeleye devam için yeni hat- ları tesis etmek üzere Bilbao civarında tam bir nizam ve intizamla çekilen bir ordu, leri erkânıharbiyei umumiye reisi, yani Ardenya hüküme:- tinin harp kuvvetlerinin ruhu mevkiine getirilmişti. Maamafih; vatanına, vazile- sine ve başvekile karşı fevka- lâde merbut olmasına rağmen General Mars, güzel ve genç bir erkek olmaktan tabii geri kalamamıştır. Evet, General Mars, Ardenya kadınlarının hepsinin, bilhassa payitahttaki kibar kadınların gözdesi ol- maktan da kurtulamamıştır. İşte, Ardenya başvekili ta- rihin bu en güç ve çok mü- him işini bu generale tevdi etmiş bulunuyordu. Başvekil arkadaşlarına: — Şimdi, arkadaşlarımın da bu teşebbüs hakkında ne dü- şündüklerini veya söyliyecek vi K İ aelmadığını an 4i " çer | Belçikada Umumi af kîmuna; mesele oldu Brüksel, 22 (A.LA.) — Bu akşam Flander sabık maha- | ribler Brükselde toplanmakı tadırlar. Şarl Korva demirsa: lib cemiyeti erkânı da gel mektedirler. Bunların maksa: dı, aflı umumi — kanununun reddini temindir. Şarl Ko demrsal b heyeti kraldan mü> lâkat istiyecekler ve talebleri tervic — edilmediği — tekdirde sarayın muhitinden — ayrılmır yacaklardır. B. Van Zelând B. Ruzveltle baorçlar me- | selesini komuşacak Vaşington, 22 (Radyo) — | Alınan haberlere göre, Belçiktt Başvekili B. Van Zelând B: Ruzvelt tarafından yatında ka” bul edilecektir. İlk müzakerenin harb borç> larına aid olacağı tahmin edil mektedir. Londra mehafili Von Nöyrat seyahatinif | talikini iyi- karşılamad! Paris; 22 (Radyo) — Loftf dradan alınan bir habere görtr Baron Von Nöyratın Londrf seyahatinin taliki bir çok mü” him meselelerin — tesviyesi! müşkülleştirmiştir. — Bu Londrada olduğu kadar. PS riste de fena telâkki edilmi; tir. Bu hâdise, Almanyan'! İspanya sularında daha ciddi ve müşterek - tedbirler - ittihf zında ısrar edeceğini göste' | mektedir. | B. Mussolini Tayyare pilotlarına mâ' dalyalar vermiş.. — | Roma, 22 (Radyo) — Mussolini, son üç sene için? birincilik almış olan bült tayyare pitotlarını Venedik $? | rayında kabul etmiş ve kdl' lerini teşvik ederek, liylv'» madalyaları vermiştir. Y Avusturya-Alman)| Uzlaşması takviye ıdillî' Viyana, 22 (Rıdyo)—-w müzdeki 11 Temmuzda, A turya-Almanya- itilâfının nt lanması senei devriyesi ı’ sebetile iki devlet . ricali / sında yeniden temaslar Y';, lacaktır. Bu . mülâkatlardâ uzlaşma esasları - takviye- tevsi edilecektir. böyle bir millet mağlüb lemez. Yaşasın İspanya iuilgliwg şasın İspanyol milletinin g | riyeti, kahraman Bask Mi devleti için nihal zafere *” ileri.. lamak isterim. Dedi. Bu sözlere ki% cevap vermediğini görel —— vekil bu defa; rp" — Yoksa.... dedi, bt —— mi beğenmediniz mi?. Bahriye nazırı cevap- ! — Beğenmemek mGı-” değildir ve olamaz. Li hâdisenin b:ync!mil:l ne olacaktır? Çünkü. harikualâde bir ifade eder. Dedi. — Yani.. — Büyük - bir yapmıyacak mıdir? — Ben herşeyi dü her ihtimali tetkik ları hesapladıktan verdim. y e' Ya mukabelei - | 501 ! Ş £