27 Haziran 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

27 Haziran 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

Sayfa 4 Avam Kamarasında -Milletler Cemiyeti, ade- —mi müdahaleyi iki defa tasvib etmıştır keleri müdrik olduğu için, ademi mü- dahale sistemini müdafaa ediyor Londra, 26 (A.A.) — İtak yan ve Alman filolarının deniz kontrolundan çekilmesi üzerine hasıl olan gediği kapamak için Fransa ile İngilterenin devamlı temas halinde bulundukları si- yasi mehafilde teyid olunmak- tadır. Bu istişareler Alman ve İtal- yan filolarının çekilmesi üze- rine ortaya çıkan bütün mese- lelerin ve keza lspınyedıki ecnebi gönüllülerinin geri alın- masını istihdaf etmektedir. Gönüllülerin geri alınması işi son günlerin hâdiseleri netice- sinde Londranın nazarında fev- kalâde müstacel bir mahiyet almıştır. Londra;, 26 (A.A)— Avam kamarasında İspanyol mesele- sinden bahseden Eden, İspan: yada harb eden her iki tara- fin da yani Valânsiya ve Sa- lamanka hükümetlerinin mü- him miktarda harp levazımı, tayyare ve tank vesaire almış olduklarım — kaydederek de- miştir ki: — Her iki tarafa da harp levazımı verilmiş — olmasına rağmen ademi müdahale an- laşması sekiz ay müddetle işlemiş ve hatta Sovyet hü- kümeti bile bu anlaşmanın feshini istememiştir. Binaena- leyh Avam kamarası bu an- laşmanın feshile — nasıl bir vaziyet hâdis olacağını düşün- melidir. Bundan en ziyade mulazarrır. olacak bir taraf varsa o da Valâns hüküme- tidir. Çünkü bugün Franko ondan daha kuvvetlidir. Ve Valânsa gönderilen harp le- vozmmı müsadere hususunda Franko daha kolayca hareket edebilir. Diğer taraftan iki tarafa muharip hakları tanın- maz ise ademi müdahale an- laşması ortadan kaldırıldığı takdirde İspanyollara mühim- mat satacak olan her memle- ket kendi gemilerini İspanyol kara sularına kadar himaye etmek mecburiyetinde - kala- caktır. Eden, Leipzig kuruvazörü bâdisesi hakkında şunları söy- Temiştir: — Bu hâdise hakkında or: tada bir noktai nazar ihtilâfı vardır. Müşterek bir harekette İngıltere, hei holde zuhur edecek tehhl | bulunmak... Evvel beevvel hiç | bir. tahrikâtta bulunmaksızın alâkadarlardan birini mahküm etmek demektir. Bu ise doğru olamaz. Milletler Cemiyeti iki defa ademi müdahale komis- yonunun siyasetini tasvib ey- lemiştir. Ve Milletler Cemiyeti konseyinin şimdi mütaleasını da değiştirmesi muhtemel de- ğildir. Vakıa ademi müdahale siyasetinin idame edilememesi çok mühtemeldir. Fakat böyle bir ihtimali düşünmek istemem. Bunun için Fransa ile yapmak- ta olduğumuz noktaâi nazar teatilerinin neticesinde - kat'i bir hüküm vereceğim. Britan- ya siyaseti ademi müdahale tezini daima müdafaa edecek- tir. Çünkü aksi takdirde Av- rupanın maruz kalacağı tehli- keleri tamamile müdriktir. Fa- kat bununla herhangi bir kim- senin mutlak surette Avrupa sulhunu ihlâl etmek istediğini kasdetmiyorm. Berlin 26 (A.A.) — Havas Ajansının muhabiri bildiriyor: Siyasi mahfiller Chamber- lain ve Eden tarafından Avam kamarasında söylenen nutuk- ları müsait bir şekilde karşı- lamaktadırlar. Bu — mahfiller İngilterenin ademi müdaha- leye sadık kalmasını falihayir addetmekte, fakat İngiliz dev- let adamlarının her zamanki gibi Fransanın hassasiyetini korumak kaygısı ile Valânsi- ya lehinde yapılacak. bir mü- dahalenin ehemmiyetini takdir edememelerine teessüf etmek- tedirler. Bu mahliller ayni zamanda Sir Chamberlainin Almerianın bombardımanını tenkid etmek lüzüumunu hissetmiş olmasına da teessüf etmektedirler. Londra, 26 (A.A.) — Avam kamarasındaki harici siyaset hakkındaki müzakereler sıra- sında işçi lideri Atlee ademi müdahale siyasetinin akim kal- dığını söylemiş, hükümeti İs- panyol nasyonalistlerine taraf- girlik yapmakla tehdit etmiş ve Bilbaonun düşmesinden İn- giliz hükümeltini mesul tut- muştur. Atlee, Milletler cemiyetinin harekete geçmesini ve İspan- yanın silâh alabilmesini iste- Gizli Cihangir | Nakleden: F.îımuddin Bınlloglu masasının başına döndü, rad- yoyu açtı. Fakat radyodan hiçbir ses gelmedi. Hangi istasyon aran- miş ise hepsinden de sadece parazit gürültüsünden başka bir ses gelmedi. Bu sırada telefon zili çaldı. Başvekil —ahizeyi — telâşla aldı. Ahııeyı elınden bırıkırken — başvekil bir deli gibi: — Onları kabul edeceğim. Yarım saat sonra buraya ge- lecekler, iki dost ve müttefik devletin sefirleri.. Siz hiçbir şey bilmiyecek, hiçbir. şey duymamış — olacaksınız. Siz hemen çekiliniz. Geneal Mars ta hemen bulunmalıdır! Ordu, dananma: ve hava şefleri yan bir kapıdan acele gekilip, gittiler. Başvekil, aynı heyecan ve telâşla — masasınının — üstünü tanzim etti; kapının arkasına saplanmış olan kâğıd bıçağını çekip çıkardı; masadaki yerine koydu. Başvekil — soğukkanlılığını çabuk elde etti; eski sakin, H' ANADOLU Çalamadı Kemerde Bahçeler sokağın- da bahçıyan Ethemin evina bırsızlık yapmak için giren Veli kızı Şehriban yakalan- mıştır. Yaralamış Sürmeli sokakta umumi ka- dınlardan dostu Sakineyi çakı ile bacağından yaralıyan Hayri oğlu Şükrü tutulmuştur. Zehirlenmişler Çorakkapıda Tütüncü s0- kağında bir zehirlenme vak'ası olmuştur. Ahmed kızı Şefika ile kızı. 13 yaşlarında Nermin ve komşusu- Seniye, hep bir- Lkte bamya yemeği yemişler ve üçünde de zehirlenme alâ- imleri görüldüğünden hasta- neye kaldırılmışlardır. Bamya- nın kalaysız bir kapta pişiril- diği ve zehirlenmenin bundan ileri geldiği anlaşılmıştır. İkmal kursları Ortaokullarda riyaziye, tabi- iye, yabancı - dillerden ikmale kalan talebelere mahsus ol- mak özere Halkevinde 1 Tem- muzdan itibaren ikmal, kurs- lari açılacaktır. Bu gibilerin 30 Hazirana ka- dar Dumlupınar Baş öğretme- nine müracaatla — kayıdlarını yaptırmaları. sen miştir. ki: — İspanyol ihtilâlinin bida- yetindenberi eğer İngiltere ve Fransa azimkâr bir lisan kul- lanmış olsalardı bugün vazi- yet bin kere daha iyileşmiş olurdu. Müteakıben Lansbury, baş- hea devlet reisleri: arasında doğrudan doğrüya yapılacak konuşmalarla- elde - edilecek bir sulh' plânını teklif etmiştir. Bundan sonra Loyd Corç, adermi müdahale - siyasetinin şiddetle tenkidinde bulunmuş, Avrupanın bugün içinde bu- lunduğu — müşkülâtın - başlıca Almanyadan geldiğini - söyle- miş, hükümeti Alman topları ve İtalyan kıtaatı karşısında Baskları terketmiş — olmakla itham etmiş ve: - “İngiliz- hü- kümeti faşistlerin önünde bo- yun iğmiştir.., Eden cevab vererek şunu söylemiştir: — Bugün bizim ve dostla- rımızdan — birçoklarının — silâh vaziyetine binaen hayati İngi- liz menfaatleri mevzu bahsol- duğu anda ric'at edebileceği- mizi hiç zannetmiyorum. — Fa- kat hükümet bir ihtilâf. çıka- racak olan hiç bir tedbire te- vessül etmemelidir. yarı müstehzi ve hâkim vazi- yetini- takındı. Şimdi nerede ise iki dev- et sefiri gelecekler ve hiç şüphesiz radyonun — verdiği mahud haber üzerine malümat ve izahat istiyeceklerdi. Bütün cihanın artık öğren- diğine şüphe olmıyan bu hâ> ise hakkında sefirlere ne gibi izahat verecek, ne diye- cekti? Büu akla sığmaz beyanatı yapan; berhalde bir maksadla çalışan bir kuvvet demekti. Bu fevkalâde gizli işi bulmak ta bu. kuvvet ve: kudrete de- Kldi. Şu halde?.. Bu kuvvet suikaşdı cihana ilân ederken dâha. bitçok tedbirler de itti- haz etmemiş miydi? Olsa, olsa... Yeni dostluğu bozmaktan istifade uman bir SArATO YA LA MEREEME miş ve kuvvetli bir lisanla de- Manisa kooperatifi Bir kaç güne kadar yeni kanun hükümlerine uymuş bulımacaktır 23/Haziran/1937 - tarihinde Manisa Halkevinde toplanan *Manisa Bağcılar kooperatifi, umum? heyeli; İktısad — Vekâ- letinden yeni kanuna - uymak kararlarını tasdik için ricada bulunmağa karar- vermiştir. Manisa bağcılar kooperatifinin bu ricasının; kanuna uyguün olduğu için, Vekâletçe bir kaç güne kadar is'af edilmesi kuv- vetle muhtemeldir. Koopera. tifin 696 artağından büyük bir kısmının iştirak ettiği bu fevkalâde toplantıda - İktısad Vekâtetini Manisa. valisi B. Lütfi Kırdar temsil etmiştir. Resmimizde; toplantiya iştirak Kaza Tramvay ve kamyon çarpışması Dün öğle üzeri Karataşta Bahribaba patkı önünde bir tramvayla bir kamyön çarpış- mıştır. Kaza zararsız geçmiş'ir. Vatman B. Ahmedin idaresin- deki 9 numaralı tramvay ara- bası, Karantinaya giderken yan tarafta ilerliyen va- ayni istikamete dağru. giden 299 numaralı kamyona arka tara- fından çarpmıştır. Kamyon şo- förü yolun sağ tarafının bo- zuk olmasi yüzünden arkâdan gelen tramvay arabasını da görmediğinden, kamyonu sola, almiş ve bu süretle tramvayın önüne düşmüştür. — Vatman, fren yapmışn da çarpışmağa mani - olamamıştır. Tramvay arabasının ön feneri ile cam- ları parçalanmış ve ön tarafı da kısmen hasara — uğramıştır. Hâdise hakkında zabitaca za- bit tutulmuş- ve yetişen — mü- hendis, — tramvay - arabasının frenini tedkik ederek raporunu vermiştir. Tramvaylar yarım saat kadar teahhurla yollarına devam etmişlerdir. Müsademe esnasında tramvayda bulunan yolcular, epey telâşa düşmüş- kuvvet veya teşekkülün mev- cudiyetini ileri sürmek ve bu fikirde ısrar etmek mümkün olurdu. Başvekil, bu fikri çok mu- vafık buldu; öyle ki, denize düşenin yılana bile sarılması gibi bu.teze - sarıldı! Metin olmak, daima üstte kalmak, herhalde en güzel bir kurtuluş yolu idi. Bu başvekil birçok defalar, en büyük ve müşkül meselelerden, vak'alardan bu sayede kurtulmuştu. Eğer, iki yeni dost devletim sefirleri, kendi istihbaratlarına istinad ederek bu suikasdın ciddi bir haber olduğunda 1s- rar edecek olurlarsa... Başve- kil' çok- memnun - kalacaktı. Çünkü bu takdirde kendisi taarruza — geçecek, — müttefik deyletleri ahde - vefâsızlık - ile- Manisada kooperatif için valinin huzurile yapılan son toplantı intibalarından eden ortaklardan bir kısmile Manisa valisi, İktısad Vekâ- letinden ve İzmir üzüm kuru- mundan — kooperatif — işlerini tanzime memur edilen zevat, Ziraat bankası Manisa müdürü ve keoperatif idare meclisi azası görünmektedir. Kooperatifin intibak kararı Vekâletçe tasdik edilir edil- mez ortak adedi iki bini ge- çecektir. Manisa bağcılar kooperati: finin çok geniş olan bugünkü faaliyet sahasının üçe - taksi- mile Saruhanlı ve Çobanisada birer yeni satış kooperatili kurulması muhtemeldir. Denizli Bu sene demiryoluna kavuşacak! Denizli vilâyet merkezi, şi- mendifer hattına 18 kilometre uzakta bulunmaktadir. Denizli sakinleri, demiryoluna olan bu uzaklıktan şikâyet ettikleri | | iâin Nâha Vekâleti geçen sene | oncalı istasyonu - civarından Denizliye hat döşenmesini ve demiryolunun, Denizli şehri içinden. geçmesini kararlaştır- mıştı. Halkın dileği, bu sene husul bulacaktır. Nafıa Vekâ- letinin, yakında —demiryolunu Denizli içinden geçirmek üzere tesisat yaptırmağa başlıyacağı memnuniyetle haber alınmıştır. Mesud bir akid Karşıyaka Belediye sandık emini B. Hilminin kerimesi Bayan Melâhatla Ticaret Oda- sı memurlarından ve - eski gazeteçi arkadaşlardan Bay Nejad . Büğüttlenin akidleri; Karşıyaka - belediye - evlenme dairesinde icra- kılınmış - ve her iki- tarafın - aileleri efradı, dostları hazır bulunmuştur, Genç çifti samimiyetle teb- rik eder, saadetlerini - özyü- itham edecekti! Başvekil' bunları düşünür- ken salanun kapısı açıldı. Bu sırada telefon zili de - çaldı. Ve iki devlet sefirleri içeri girdiler. Resmi kıyafetle gel miş olmalarından mühim - bir karar verdikleri anlaşılıyordu. En büyük -yani en soğuk- resmi biren selâm, verdiler. Başvekil, telefon ağzında ve kulağında olduğu halde dost devletler sefirlerine elile iki koltuk - gösterdi. Başvekil telefonda “Evet... eveti,, diye cevab — veriyordu. Bu, fırsattan - istifade ederek sefirleri iyice tetkik — etti. Se firlerde — hiçbir. fevkalâdelik göze çarpmıyordu. Yalmız' çok ciddi; ve-çok, resmi idiler. Bâşvekil telefona: — Yeni bir- Kaber olursa 27 Haziran 997 Halkın dilekleri İşçiler Fabrikadaki vaziyetten şikâyet ediyorlar Yün Mensucat, Şirketinin, Halkapınardaki şayak fabrika- sında çalışan bazı işçiler dün idarehanemize geldiler ve mü- essesenin, mesai saatleri etra- fında bazı temennilerde , ve * şikâyetlörde Bulündulüri Bu işçi vatandağların ifade- anlıyoruz Ki; fabrika işçilerim çalışma- saat- sinden idaresi, Vlerimi iş kanununun tasrih ettiği hadde inditmek Mürebutiyetine de iken bilâkis günde 11,5 i mecburiyeli gibi ydana çıkar.nış- tır. İşçiler şimdi günde 9 saat çalışmaktadırlar. Bu. hesabca haftalık mesai, 54. saat — tut> maktadır. Fabrika, son bir iki gün içinde işçilere başvu- rarak, bu: çalışmaya 2,5. saat daha ilâvesi için muvafakat» lerini istemiştir. İşçiler diyor* lar ki: — Bu hususta bizden tah- riri muvafakatname - isteniyor: Vermiyenlerin de işlerinden uzaklaştırılacağı bildiriliyor. Bu iddia doğru ise, yaprr lan muamele haksız ve kanun: suzdur. Binaenaleyh ya bizzat müessese tarafından tashihi veya; İktısad Vekâleti İş büro” sunca tedkik ve tashih ettiril mesi dâzımdır. İş. kanunu, iş' çiye ve iş verenlere karşılıkl! hak tevzi etmek gayesini gü" der, Bunun aksi olamaz; Burada susuzluk Bucadan aldığımız bir mek* tupta Bucada susuzluğun ba$ gösterdiği ve bu yüzden Çaı' defalar içecek su bile bulu” | namadığı yazılmakla beraber: — Suyumuz kesildiği zamafi- şikâyet ediyoruz. Bu. şikây&t üzerine su birkaç gün geliyof ve gene arkası kesiliyor. Deniyor. Bu işin herhalde bu-l" czgını umarız. İstasyonda kurutulan çeşme Basmane istasyonu — için! elli senedenberi mevcud. ol ve bütün halk- ile yolculari? istifade- ottikleri umumi istasyon memurluğunun emril? kapatılmıştır. Kaç defadır bU çeşmenin kapatılmasından baamıza - şikâyet edilmiştir Halkın mübim Bir - ihti karşısında bu çeşmenin hi’ açılmamasını hayretle ka! lerdir. rekten dileriz. mamak mümkün değildir: ', banâ hemen, getiriniz! Diyerek ahizeyi elinden raktı ve selirlere: * — Küsura bakmamaniz! iet ca ederim. Çünkü bırdenı;l kesilemiyecek derecede y kalâde bir muhavere ile gül. idim, Dedi. Furnamya- hükümeti — Bay başvekil; sebebimizi - biliyorsunuz" Dedi. Başvekil, hiçbir şey j)tlf memekle beraber sefir? J: katle baktı. Sefir sözüt” vam ederek: 1 ',*:; — Yarım saat eve da meçhul bir merker Vakl garib bir beyanat VC'd' bü bqınıt bir sözdel [y f gibi - görünmektedir. — Sı-ı'_ Ş