27 Haziran 1937 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

27 Haziran 1937 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

ULUS ADIMIZ, ANDIMIZDIR 5 HER YERDE KURUŞ 18 inci Yd No. 5716 PAZAR 27 Haziran 1937 Tel: Başmuharrir 1063 Yazı İşleri Müd. 1062 Soldan sağa: General Alpdoğan Başbakanımıza geçidler ve köprüler hakkında izahat veriyor. — Telle kurulan bir köprü — Başbakan Kızıldağ'ın eteğinde (Başbakanımızın Tunceli seyahatine aid diğer resimler 8 inci safyada) Atatürk | Tunceli'de ileri Basbakanm;z Istanbulda I. Inönü B.Menemencioğlu da hazır bulunduğu halde Suriye başbakanı B.Cemil Mürdüm'le görüştü İstanbul, 26 (Telefonla) — Başba- kanımız İsmet İnönü, ailesi erkâniyle, beraberinde İç işler bakanı ve C. H. P. Genel sekreteri Şükrü Kaya olduğu halde bu sabah saat 9.40 da hususi tren- le Ankaradan şehrimize gelmişlerdir. Başbakanımız istasyonda, biraz ön- ce ekspresle gelmiş olan dış işler bakan vekili B. Numan Menemencioğlu, İstan- bul valisi B. Muhiddin Üstündağ, Cum. liği Genel Sekreteri, Hususi Kalem Müdürü ve yaverleri, Ordu mü- fettişlerinden orgeneral Ali Said, mer - kez kun danı General İhsan, vilüyet iye muavinleri, emniyet direktö. Tü, üniversite rektörü, mali müetseseler direktörleri, birçok zatlar ve kalabalık bir halk kütlesi tarafından karşılanmış- lardır. Alkışlar arasında trenden inen baş- bakan, kendisini karşılamağa gelenlere iltifat buyurduktan sonra ailesi erkâniy- le birlikte Akay idaresinin Kadıköy va- puruna binerek Heybeliadadaki köşkle- rine gitmişlerdir. Saat tam yarımda dış işler bakan ve- kili B. Numan Mencmencioğlu Perapa. las oteline uğrıyarak Suriye başbakanı B. Cemil Mürdüm'le buluştu ve — ikisi birden Heybeliye giderek başbakanımız tarafından kabul edildiler. Başbakanımız kendilerini yemeğe alıkoydular, Yemek- ten sonra İnönü, B. Numan Menemenci- oğlu da hazır olduğu halde, Suriye baş- bakanı ile saat dört buçuğa kadar ko « » Sonra B. Cemil Mürdüm gene B. Numan Menemencioğlu ile - birlikte şehre döndü ve akşam saat 6.30 da, fransız büyük elçisi B. Ponso'nun elçi- likte akşam yemeğini yemeğe gitti. B. Cemil Mürdümün söyledikleri B. Cemil Mürdüm Heybeli'den dön. dükten sonra bana şunları söyledi: nuştul. “— Bugünkü görüşmelerden mem - nunum. Yarın başbakanımızla tekrar gö- rüşmekliğim ihtimali vardır. Pazartesi günü memleketime dönmek üzere İstan. buldan hareket ediyorum. Yarın Fran « sanın Suriye fevkalâde komiseri Kont dö Martel İstanbula gelecek ve başba » kanınız tarafından kabul edilecektir.,, Üniversite dört yaşını bitirirken Rektör B. Cemil Bilsel'in gazetemize beyanatı &... İleri hamle bugünkü şekilde devam ettiği tak- dirde Üniversitemiz dünyanın sayılı üniversite- lerinden biri haline girecektir.) İstanbul üniversitesi rektörü B. Cemil Bilsel beni bugün üniversite- de kabul ederek üniversitenin vaziyeti, yapılgıış ve yapılacak işler ve diğer muhtelif meseleler hakkında şu be, kundu: “— Üniversite bu yıl ikinci teş- rin sonunda dördüncü yaşını biti- recektir. Fakat 1933 birinci ders yılımın müessir şartları, kitab, va- sıta, doçent, asistan, mütercim noksanlığı, profesör eksil ni profesörlerin kısmen gelmiş ol- maları), profesörlerin talebeye, talebenin profesörlerine ve yeni tedris tarzına karşı acemilikleri bilhassa ilk ders yılının başından sonuna kadar üniversitenin iç ve dışında devam eden ve bu büyük reformdan memnun olmıyanların mütekabil tesirleriyle izah edile- bilen münakaşalar, ders saatleri ve devam mecburiyeti aleyhinde tezahürler göz önünde bulunduru- lacak olursa, “üniversite bu yıl ü- çüncü ders yılını bitirecektir” de denilebilir. Üniversitede esasir çalışma üçüneli ders yılında başladı. Profesör kadrosu, kitab ve diğer tedris vasıtaları bu yıl (Somnu 4. üncü sayfada) yanatı vermek lütfunda bu- Üniversite rekötrü B. Cemil Bilsel Satte 965 kilometre Nevyork, 26 (A.A.) — Nevyork Post gazetesine göre, donanmaya mensub yeni tek satıhlı bir avcı tayyaresi yas pılan tecrübeler esnasında saatte va. satf 836 kilometrelik bir süratle uç- muş ve bu sürat bazen 965 kilometreye kadar çıkmıştır. Istanbula döndüler İstanbul, 26 (Telefonla) — Birkaç gündenberi Yalovada balunan Büyük Önderimiz A. tatürk, bu sabah Ertuğrul yatı ile Yalovadan Dolmabahçeye avdet buyurmuşlardır. Bazı ücretli Memurlar için Kararname Ücretleri büdeclerin masraf — terti- bindeki tahsisattan verilen ve kadro. ları İcra Vekilleri Heyeti karariyle tatbik edilmekte bulunan dairelere ye- niden atınacak ücretli memurlar hak. ı (Sonu 4. üncü sayfada) hareketi başladı Kuvvetlerimiz âsilerin bütün köylerini işgal ettiler Elâziz, (Hususi surette giden arkadaşımız telgrafla bildiriyor) — Âsileri sıkı bir çember içine almış olan kıtalarımızın leri başladı. Bu çemberi gittikçe daraltan kuvvetlerimiz âsilerin bütün köy- lerini işgal etmişlerdir. Kuvvetle- rimizin ilerlemesi karşısında ma- ğara ve şeleklere saklanan âsiler araştırılmakta ve ele geçenler El- azize getirtilerek adliyeye teslim edilmektedir. Kaçanların takibi devam etmektedir. Kutu deresinin bir kolunda bulun. duğu haber alınan seşkiya ile yapılan (Sonu 4. üncü sayfada) I Bugün: At koşularının sonuncusu ı Koşuları seyredenler arasında sıksık rastladığımız simalardan birkaçı (Bugünkü koşular hakkındaki yazı 5 inci sayfamızdadır) Benzin kumpanyalarının haksız talepleri karşısında Vilâyet takibat yapacak Petrol ve müştakatında fiat tenziline dair olan kanunların tatbiki dolayısiyle Ankara vilâyeti benzin kumpanyalarından ikisi hakkın- da takibat icrasına karar vermiştir. Kanunun meriyete konulmasın- dan önce benzinin tenekesi Anka- rada 450 ve şişesi 130 kuruşa satıl- makta idi. Ankara belediyesi, ka- nunun tarifleri dairesinde yaptığı hesab üzerine teneke fiatını 318,75 ve şişe ifatını da 91,15 kuruş ola- rak tesbit etmiştir. Halbuki kumpanyalar maliyet fiat- larını, masraflarını ve sairelerini ileri sürerek tenekeyi 342,50 ve şişeyi 95 kus ruşa satmak istemektedirler. Bunlardan ikisi belediyeye - telgraf çekerek, şifahi müracaatlarını yazı ile de tevsik etmişlerdir. 'Tenekede 23,75 ve şişede 3,85 kuruş fiat tezyidini haklı gösterecek bir se. beb mevcud olmadığını ve kanun tat- ( Sonu 4. üncü saytada ) Valimiz B. Nevzad Tandoğan ileri hareket- Türk - İrak görüş birliği Bağdad'da çıkarılan resmi tebliğ Bağdad, 26 (A.A.) — Anadolu A. jansının hususi muhabiri bildiriyor: Türkiye Hariciye Vekili Dr. Tev. fik Rüştü Arasın Bağdada vaki olan resmi ziyareti münasebetiyle Irak hü- kümeti aşağıdaki resmi tebliği neşret Miştir Türkiye Cumhuriyetinin muhterem Hariciye Vekili Ekselans Tevfik Rüş. tü Aras ve beraberlerindeki muhterem heyetin Bağdadı ziyaretleri Irak'ta bü. yük bir memnuniyetle karşılanmış ve derin bir tesir uyandırmıştır. Üç gün devam eden bu ziyaret 6 nasında Ekselans Tevfik Rüştü —Aras Kıral Hazretleri tarafından kabul buyu: rulmuş ve Reisülvüzera Ekselans Elk seyidi Hikmet Süleymman ve Hariciye Veziri Ekselans Elseyyidi Naci Elasil ile müteaddid mülakatlarda bulunmuş. tur. Gayet samim? bir ruh içinde cere. yan eden bu mülâkatlarda iki taraf, 'Türkiye . Irak münasebetlerinin derin ve pürüzsüz bir muhaleset dairesinde cereyan ve bu yolda gittikçe daha ziya- de inkişaf ettiğini görmekle büyük bir memnüniyet duymuşlardır. (Sonu 4. üncü sayfada) TÜRK HAVA KURUMU Orta Anadolu yer| ürünü kongresi açılıyor Üretmenlerimizin istihsal maddele. rinden hava kurumuna vermekte olduk ları yüzde ikinin daha düzenli - topla. nabilmesi ve çeşidlerinin tesbiti esas. ları Üzerinde kararlar almak için Afyot Ankara, Çanl Eskişehir, Kayseri, Kırşehir, Konya, Kütahya, Niğde ve Yozgad vilyetleriyle kazalarından 8e. on altı buçukta Türk Hava $ y çilen delegelerin iştirakiyle yarın saat — Kurumu — merkez binasında bir kongre toplana. — caktır. Kongreyi Ankara vali ve beles diye reisi B. Nevzad Tandoğan bir nu. tukla açacaktır.