25 Haziran 1937 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

25 Haziran 1937 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

1'3—qşbakan Istanbula gitti ULUS ADIMIZ, ANDIMIZDIR B.Ş.Kayave Gl.Kâzım özalp da İstanbula hareket ettiler Iç bakanımız, Dr. Aras'la buluşmak üzere Sovyetler birliğine gidecek Başbakanımız İsmet Iİnönü dün akşam saat 19.30 da hususi trenle İstan. Bula gitmişlerdir. İç Bakanı ve Parti Genel kendilerine refakat etmektedirler. Başbakanımız Kamutay Başkanı B, Abdülhalik Rnda ile vekiller, Sekreteri B. Şükrü Kaya da meb. uslar, generaller ve büyük hükümet memurlarımızla halk tarafından çok sa. mimi tezahürlerle uğurlanmışlardır. Haber aldığımıza göre, İç Bakanımız İstanbulda bir kaç gün kaldıktan sonra, Sovyet Rusyaya hareket edecekler ve orada Dış Bakanımız Dr. Ara- sa mülâki olarak birlikte döneceklerdir. Saat 20 de hareket eden trene bağlanan hususi bir vagonlâ Milli Müda. Faa Bakanımız General Kâzım Özalp da İstanbula hareket etmişlerdir. Dış İşleri Bakan Vekili Numan Menemencioğlu bu akşamki Anadolu eks- presiyle İstanbula hareket etmiştir. IZ].ma nya ile tıcaıctımızl Serlin çimiz B. Hamdi Arpag B. Hamdi Arpag'ın Söyledikleri İki günder bulun- makta olan Berlin büyük elçimiz B. Hamdi Arpag dün akşam Berline git- mek Üzere İstanbula hareket etmiştir. B. Hamdi Arpag İstanbulda birkaç gün kalacak ve Almanya ile yapılacak ticaret ve klü relerinde beri şehrimizde ag anlaşmaları müzake- hükümetimizi temsil edecek heyetle beraber Berline gidecektir. Dün kendisini ziyaret eden bir mu- harririmize sayın büyük elçi söylemiştir yunları “— Hükümetimizin daveti üzerine 2 gün evel Ankaraya geldim. Bu akşım Ber. gitmek Üzere İstanbula dönüyo- İstanbulda birkaç gün kalacak ve Büyük € tazimlerimi ( Sonu 3, yfada ) Ankara Halkevınde Tunceli'deki harekât Üç hava filosu Tunceline gitti Elâziz, 25 (Hususi surette Tunceli'ni gezen arkadaşımız- dan) — Bugün üç tayyare fi- losu Tünceli'ne hareket etti. Askeri faaliyetlerin yeni bir safhaya intikal ettiği anlaşıl- maktadır. Kuvvetle sanıldı na göre, âsilerin döküntüleri nin teslim alınması gayet ya- kındır. Öğrendiğime — göre, tahrikâtçı Ali Şir Şarki Der. sim'e geçmek istemiş, fakat bu teşebbüsünde muvaffak ©- lamamıştır. Şakiler çok müş- kül bir vaziyettedirler. Çünkü hem yiyecekleri, hem de cep haneleri bitmiş! Seyid Pıza da ümidsiz bir vaziyete düs- müş olmakla beraber ininde saklanmağa devam ediyor. İmar idare heyeti ilk toplantısını dün yaptı Ankara şehri imar müdürlüğü, evel. ce de yazmış olduğumuz gibi, 31 ma. yıs 1937 tarihli ve 3196 numaralı nunla Ankara belediyesine kanun hükümlerine göre vekiller heye. ka- bağlanmış tince seçilmesi lâzım gelen idare he yeti teşkil olunmuş ve dün, ilk defa o. larak, Ankara vâli ve belediye reisi B. Nevzad Tondoğanın reisliği altında top- lanmıştır, 5 HLR YERDE KURUŞ 18 inci Yıl No, 5715 CUMARTESİ > Haziran 1937 Tel: Başmuharrir 1063 Yazı İşleri Müd. 1062 Benzin ve petrol fiatı tesbit edildi Kamyon tarifelerinin ucuzlaması Ankara'da bazı yiyeceklerin ucuza satılmasına yol açacak Benzin ve petrol dündenberi ucuzlamıştır. Valimiz ucuzlıyacağını söylemiştir. Biz Ankarada ,alınmış olan sonra petrol ve benzin ihtikârının bahis mevzuu dahi taksilerin de tedbirlerden olmıyacağmnı biliyoruz. Haber verildiğine göre taksilerin açılışı 35 kuruştan 26 ku- ruşa ve kilometreler onbeş kuruştan oniki kuruşa inecektir. Dr. T. Rüştü Aras İdare heyetine seçilen zatlar iç ba. Bagdaddan kanlık adına mahal (Sant 7. inci seytakta) İbnisina ihtifali Hatipler, büyük dâhinin hayatını ve ilim âlemindeki yerini anlattılar Büyük türk filozof ve hakimi İbnisina'nın ölümünün 900 üncü yıl- dönümünü kutlamak üzere Ankara tarih, edebiyat komitesi ta- rafından hazırlanan ihtifale 17,5 da türk salonunda başlanıldı. Büyük bir kalabalık karşısında Dil, tarih, edebiyat komitesi baş- kanı Enver Behnan Şapolyo ihtifa- li bir kısa sözle açtıktan sonra İb- nisina'nın hal tercümesini anlattı: İbnisinanın hayatı - Mensub olmakla iftihar ve gurur m büyük milletimin, kültür ta- iklükler ve büyüklerle dolu- lardan biri de İbnisinadır. İh- linın ağustos ayında Buha- ur. Sino oğlu Abdullah a- babası Belh'li idi. Sonra- Buharaya gelip h Efşene köyünde dre adlı bir kızla evlendi. Bu izdivaç- n (Hüseyin Ali İbnisina) geldi. İbnisinanın soyadının aslı (sma) veya (sana) dır. dünyaya Babası ilk müslüman türk devletlerinin reislerinden biri olan Sâman oğullarından Nuhun zamanında Buharaya gelmişti. İbnisina beş yaşın- i. Burada Sinaya birçok öğretmenler tuttu. Bun- lar ona mantık, riyaziye, arabça ve 3- ler. Daha sonra tabiiye ve ilâhiyat ile uğraştı. Bunlardan soönra tibba merak sardı. İbnisina durmadan okuyor, hayatı kitablar içinde geçiyor- du. Sâman oğlu Nuhun bir hastalığını tedavi ederek saraya intisab etti da zengin bir kütüphane buldu. Okuma- ğa başladı. Fakat kütüphane yandı. Bu- nu İbnisina yaktı, dediler. P yoktur. Gazneli Mahmud bütün âlimle- da iken babası Buharaya git cemfceyi Bura- (Sonu 7. inci sayfada) Cebeci Merhez Hastanesi İç Has- talıklar Mütehassısı Doktor Binbaşı Zeki Hakkı Pemir'le Devlet azâsından B. Nuri Kayaalp'ın herime. si ve Korgeneral Salih Onurtak'ın ye. Şurâsı ğ#eni Bayan Süzanın düğünleri eveli gece Ankara Palasta yapılmıştır. Töreni Başbakanımız ve Bayan İsmet Inönü, Adliye, Milli Müdafaa, İç, Kültür ve Sihat Bakanlarımız şe. reflendirmişlerdir. Generaller, bakan. lrklar ileri gelenleri, doktorun meslek- idareler umum mü. A yrıldı gdad, 25 (A.A.) — işler bıık.ını Dr. Tevfik Rüştü sabah Bağdaddan ayrılmı: » Tevfik Rüştü Aras halk kütlesinin samimi tezal uı]tn ara. sında Irak devlet adamları tarafından Aras daşları ve seçkin bir kalabalık, Anka. ranın çok sevdiği kıymetli doktorun bu mesud gününü kutlamak için An. kara Palas salonlarını doldurmuştu. Resmimiz, genç evlileri ve yakın. larını Başbakanımızın yanlarında gös. Ulus ailesi; ki ihtısas ve kıymetiyle olduğu kadar kibarlığı ve dürüstlüğü ile istisnasız bütün memleketin sevgi ve saygısını kazanmış olan doktorunu kutlamayı termektedir. mesleğinde- bir zevk ve vazife sayar, Dün belediye reisliği; şehrimiz- deki benzincileri toplamış ve ken- dilerine kanunun yürürlüğe gir- diğini bildirerek şu fiatları tesbit etmiş; bunların üstünde satış ya- panların cezalandırılacağını teb- liğ etmiştir: Büyük teneke petrol 375 kuruştan toptan 258, perakende 2686 ze, büyük te- neke benzin 450 den toptan 318,75, pe- rakende 32 küçük teneke petrol 105 den topt: perakende 80 ne lit- lan 17,40 a, beş litrelik şi. 87 ye inmiştir. İki taraflı tesir: Petrol ve benzinin ucuzlamasının te- sirlerini ayrı ve biribirinden çok hâdise olarak gözden geçirmek re benzin 26 farkla iki lâzımdır. Ucuz petrol karanlıkta olan köy, Ucuz enerji arayan küçük sanat sa- hibi Ucuz benzini de üretim ve yoğaltım pazarları arasında ağır nakliyenin doğur- lrlığı dolayısiyle — fazla para ödeyen, motörlü nakil vasıtalarının duğu hay tarifelerinin kazancından yüksek — oldu. şehirli istemektedir. Ankara halkı için işin bu ikinci kışe mı, Üzerinde durulmaya değer bir husu. ğunu hissdee: siyet taşıyor Yiyece imizin ve içeceklerimiz nerelerden ve ne vasıtalarla — gel 123 etrafına mektedir: Ankara bir müstehlik pazardır. bin nüfuslu Ankarayı, şehrii çevrelenen köyler besleyen Kars peynirinden Uzunköprü üzümüne kadar Türkiyenin bütün mahsullerini bu rada bulabi iniz. Ankaranın ne kadar çeşidli yiyecek ve içecek istediğine aid bin bir misal vardır: nüfus nisbetine gö re en fazla domuzeti şehrimizde kesilir. Ankaralı Antepten çok Ântep fıstığı yet. Kara yolu: Demiryollarımız vilâyetlerimizin a« rasını, en kısa ve döğru yollardan biri- birine bağlayıncaya kadar kara yolu kıy« metini hiç kaybetmiyecektir. Hattâ bir. çok memleketler, bilhassa petrol ve bene zini dışardan âlmıyan memleketler, dee (Sonu 7. inci sayfada) Çanakkale'de Deniz kazası Bir ispanyol gemisi, bir italyan vapuruna çarptı ve batırdı İstanbul, 25 (Telefonla) — Çanak- kalede bir ispanyol gemisi bir italyan va puruna çarpmış ve italyan — vapurunu batırmıştır. İspanyol vapuru, diğer ge- yoluna devam etmiş ve kaza mahallinden uzak- laşmıştır. İtalyan vapurunun yalnız kap Teknesi su r. Vapurda bulunan — 16 yolcu tayfa kurtarılmıştır. İspanyol vas ilecektir. minin battığını gördüğü halde tan köşkü görünmektedir. altınd ile 27 puru tevkif İspanyol vapuru yakalandı Telefonla) — Son dam alümata göre — italyan a sebeb olanı itbe boludan kaçmak t« ve ki sorguya çek terken y akkında