25 Haziran 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

25 Haziran 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Sayfaya ait küpürler

Akdenizin garbinde vahim hadiseler çıkmasından korkuluyor Almanya Akdenize yeniden iki zırhlı, birçok kruvazörler gönderdi
 Hariciye vekili Tevfik Rüştü Aras diyor ki: “Siyasetimiz müsbettir, başka milletlerin nifakından doğacak menfaate dayanan her
 Suriye Başvekili ve Ham:ıyn nazırı geldiler B. Cemil Mürdüm İsmet İnönü ile görüşmek için şehrimizde kaldı Buriye başvekili
 “Türk -İrak dostluğu sulh mesnedıdır,, bir Bağdadda verilen ziyafette iki hariciye vekilinin çok samimi nutukları Bağdad 24—

Yeni Fransız kabi- Almanyanın Ispan- nesi salı günü pro- vE ya sahillerini abloka etmesinden korku- gramını Mecliste luyor. okuyacak. Slime Sene 19 — No, 6712 — Fiyati her yerde 8 kuruş Akdenizin garbinde vahim hadisele CUMA 25 Haziran 1937 çıkmasından korkuluyor Almanya Akdenize yeniden iki zırhlı, birçok kruvazörler gönderdi Ingiltere ve Fransanın münakale yollarını müdafaa için ciddi tedbirler almaları muhtemel Londra 24 (Akşam) — Almanya ve İtalya, Leipzig hadisesi üzerine kon- trol komitesinden çekildiklerini res- men bildirmişlerdir. Almanya, komi- teden çekilmekle hadisenin kapan- mış olduğunu, başka bir harekette bulunmıyacağını da bildirmiştir. Almanyanın bu teminatı gerginli- ğin azalmasına yardım etmiştir. Maa- mafih endişe devam etmektedir. Ak manya Akdenize yeniden birçok ge- miler göndermektedir. Alman gazete- lerinin yazdıklarından anlaşıldığına göre Alman gemilerinden birine yeni bir taarruz olursa Almanya, Valensi- ya hükümetine karşı harekete geçe- cektir. Böyle bir hareketin vahim ne- ticeler vermesi ihtimali vardır. Almanyanın İspanyaya yeniden fa7- la mikdarda gönüllü göndermesinden korkulüyor. Diğer taraftan Almanya ile Çekoslovakya arasındaki gergin- liğin daha hâd bir mahiyet almasın- dan endişe ediliyor. Akdenize hareket eden gemiler Berlin 24 (A.A.) — Admiral Graf Spee zırhlısı, Alman menafiini mü- dafan etmek üzere dün akşam Ispan- yol sularına hareket etmiştir. Lagos (Portekiz) 24 (A.A.) — Ad-- Mmiral Seheer adındaki Alman zırhlısı ile Nürenberg ve Karlsruhe adındaki | Alman donanması kumandanı amiral Reader Alman kruvağörleri ve üç torpito muh- ribi ve gaz gemisi, Lagos limanına gel- miştir. Buradan Akdenize geçecekler- dir, Almanyada şiddet taraftarları vaziyete kâkim olmuşlar Paris 24 (A A.) — Pertinax Echode Paris gazetesinde diyor ki: «Berlindeki Fransa ve İngiltere se- firleri, B. Von Neuratha Almanya hü- kümeti tarafından icrası derpiş edil- mekte olan hareketin ciddi netayici- nin ne olabileceğini izah etmişlerdir. Amerika sefirinin de ayni veçhile ha- reket etmiş olduğunu zannediyoruz. B. Von Neurathın iltizam etmekte olduğu nisbeten mütedil siyasetin Al- man kabinesi tarafından son akdedi- len celsede bertaraf edilmiş olduğu intibaı gittikçe kuvvetlenmektedir. Ahval ve vukuatın İngiltere ile Fran- sayı Akdenizdeki münakalelerini mü- dafaa için ciddi tedbirler almağa ic- bar edecek bir şekle girmesinden kor- kulmaktadır. Journal'ın Berlin muhabirinden: «İstihbaratımıza göre, Alman harb gemilerinin İspanyanın şark sahille- rini abloka etmeleri mutasavverdir. Ve bu gemilerin daha şimdiden Cart- hagene ve Alicante açıklarına torpil dökmüş oldukları söylenmektedir.» İspanyol tayyarelerine verilen emir Paris 24 (A.A.) — Barselonda gene- ral Pozas'ın gazetecilere yaptığı beya- nata nazaran Det Tiobergat açıkla- rında bir İngiliz gemisini tevkif ede- rek içinde muayene yapmak istiyen (Devamı 4 üncü sahifede) “Türk - Irak dostluğu sulh di Bağdadda verilen ziyafette iki hariciye vekilinin çök samimi nutukları Bağdad M— Türk Hariciye | Vekili - şerefine * evvelki - akşam (8 verilen ziyafette 4 Irak Hariciye Veziri Naci Elâ- sil söylediği nu- tukta dat ve kafdeş Türk .Cümhuriyetinin Hariciye Vekili- ne samimi su rette hoş geldi- niz dedix'en son. ra İki aş evvel "Türkiyeyi ziyare- inde geçirdiği tatlı zamandan bahsetmiş ve Türkiye- nin sulh ve refahı umumi uğrundaki mesaisini hatırlatmıştır. Irak Harici- ye Veziri bundan sonra demiştir ki: / «Tarihi ve coğrafi âmlllerin pek ta- bii olarak vücude getirdiği Türk -Irak dostluğu hissiyatını taşıyan, ve ayni zamanda necib Türk milletinin yük- sek meziyetlerini takdir etmiş Irak, her zaman Türkiyenin refah ve saadetini temenni etmiş ve 'Türkiye- rin tealisini görmekle sevinmiştir. Bu türlü mütekabil samimi duygu- larından gıdasını almış olduğu içindir ki, Türk - Irak dostluğu hemen bizzat ve kendi kendine neşvürüma bülmüş ve her zaman böyle kalacağı kanan tını vermiştir, Kendi hayır ve saadeti- Irak Haricye veziri Naci Elâsil olan | ni, umumiyetle insaniyetin, ve husu- sile etrafındaki komşu ve kardeş mil- letlerin hayır ve saadetile tevem ol- duğu kanaatını taşıyan ve imkânmın yettiği kadar mesaisini bu kanaat uğ- Tunda sarf etmeye dalma hahişker kalmış olan memleketimiz muhterem Türkiye cumhuriyetinin o beynelmi- lel hayattaki mümtaz eserlerile bu hu- susta umumi sahalarda ve bilhassa yalın şark sahalarındaki mesaisini derin bir takdir ve memnuniyetle kar- şılamış, ve karşılıyacaktır.» Irak Hariciye Veziri nutkuna niha- yet verirken: «Türkiyenin Ulu rehbe- ri ve Türkiye milletinin yüksek ve muhalled bir şulei dehâsı olan Ata- türk hazretlerinin şerefine, kardeş 'Türk milleti netibesinin daima müte- zayid görmek istediğimiz teali ve re- fahına, kendilerine karşı derin bir hürmet taşıdığım Başvekil İsmet İn- önü hazretleri ile zatı devletleri ve ekselâns Celâl Bayarla diğer muhte- reme rüfekamızın sıhhat ve saadetine içmekle büyük bir şeref ve saadet his- sediyorum.» demiştir. Hariciye Vekili doktor Tevfik Rüş- ti Aras verdiği cevapta samimi dost- luk ve kardeşlik hislerile dolu nutka teşekkür ettikten sonra demiştir ki: «Söylediğiniz gibi menşeini asil duy- gulardan ve esaslı menfaatlerden alân Irak - Türkiye dostluğu iki milletin salim görüşleri ve duyguları, milletle. rimizin mukadderatını ellerinde fue (Devamı 4 üncü sahifede) bir | Suriye Başvekili ve Hariciye nazırı geldiler B. Cemil Mürdüm İsmet İnönü ile görüşmek için şehrimizde kaldı Suriye başvekili B. Cemil Mürdüm ve hariciye nazırı B. Sadullah Ca- biri, bu sabahki ekspersle oParisten şehrimize gelmişlerdir. Vali muavini B. Hudai başvekille hariciye nazırını Sirkeci istasyonunda karşılamıştır. Gerek başvekli, gerek hariciye na- arı kendilerini karşılıyan gazetecile- rin muhtelif suallerine karşı bir'şey söylememişlerdir. > Başvekil doğruca Perapalas oteline giderek istirahate çekilmiş, hariciye nazırı ise bu sabah- ki Toros ekspresile Suriyeye gitmiş- tir. Bir iki gün şehrimizde kalacak olan Suriye © başvekili, o Başbakanımız İsmet İnönü ile görüşecektir. Yemen veliahdı memleketimize geliyor Ankara 24 (Telefonla) —- Yemen veliahdinin memleketimizi ziyaret edeceği alâkadar makamlara resmen bildirilmiştir. Bu ziyaretin ağustos ayı içinde olması muhtemeldir. Veba Salgii özüiğindkN kapatı- an hudud mıntakası açıldı Ankara 24 (Telefonla) — Resülayin ve civarındaki aşiretlerin bazılarında veba vakaları görülmesi üzerine hu- dudun o kısmı kapatılmıştı. Alınan sıhhi tedbirler sayesinde hastalığın tamamen önüne geçilmiş olduğundan kötulan sıhhi tekayyüdatın kaldırı!- ması ve hududun o kısmının fekrar niL Telefon: 24240 (İdare) —24249 (Tahrir) — 24248 (Müdür) Rüş — 20113 (Klişe) r, Hariciye vekili Tevfik tü Aras diyor ki: mi müsbettir, başka milletlerin nifakından doğacak menfaate dayanan her siyasetin menfi gileğeme rn Hariciye vekilimiz, Bağdada gitmek için Halepten geçerken Havas muhâ- birine şu beyanatta bulunmuştur: — Hükümetimizin dostluğunu gö- türmek ve bizi biribirine bazlıyan bağ- ları daha ziyade kuvvetlendirmek için evvelâ Bağdad ile Tahrana, sonra da ikametinden bilistifade Irak hükümetile . iktisadi bazı müzakerelerde bulunacaktır. Tunceli islahatı B. Tevfik Rüştü Aras, Tunceli ha- rekâtı hakkında sorulan suallere ce- vap vererek demiştir ki: — Orada isyan denecek birşey yoktur. Cahil bir halkın oturduğu bu havalinin de, memleketin diğer kısım. ları gibi garp medeniyetinden istifade etmesi için bir islahat programı tatbik etmek istedik, bu siyaset, muhalefe- te uğradı. Bu, diğer mümasilleri gibi süratle bastırılataktır. Arap birliği meselesi B. Tevfik Rüştü Aras Arap birliği hakkında sorulan suale de su cevabı vermiştir; — Bizi, Arap birliğine düşman ol- makla itham etmişlerdi. Biz, birlik taraftarıyız. Arap milliyetperverliğine de hürmetimiz vardır, siyaselimiz müs B. Tevfik Rüştü Aras ve B. Celâl Bayar bettir, Zira islâm Alemile iyi münase- betler idame etmek istiyoruz. Başka (Devamı 4 üncü sahifede) Vaniköyünde acıklı bir aile faciası oldu İki nişanlı tabancaların muayene ederlerken namluda kalmış bir kurşun B. Necdeti öldürdü Dün akşam saat 16 buçukta Boğa- siçinde Vaniköyünde feci bir vaka olmuş ve iki aileyi derin bir mateme garketmiştir. Tahkikatımıza göre fa- cia şöyle olmustur: B. Necdet iki hafta evvel Vanikö- yünde iskele yanındaki yalıda oturan B. Ahmedin kızı bayan Suatle nişan- lanmıştı. Bayan Sust kadınlar ara- sında eskrim şampiyonudur ve Ber- lin olimpiyadına iştirak etmiş ve kuv- vetli rakibler arasında Kardöfindle Dün B. Necdet 2,47 vapurile Vâni- köyünde nişanlısının evine gelmiştir. B. Necdet nişanlısının kendisine aldığı yeni tabancayı gös- termiş, bayan Suat te: — Benim de bir tabancam var di- yerek kendi. tabancasını konsoldan çıkarmıştır. İki genç, tabancanın şar- jörlerihi çıkararak tetiklerini çekme-