25 Haziran 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

25 Haziran 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

i Sahife 2 Ispanya işinde İngiltere ile Almanya karşı karşıya B, Eden tahammllün de bir haddi olduğun Alman sefirine söyıdi, İngiliz filosu Valensiyaya gitti Maamafih vaziyetteki gerginlik hafifledi, Almanyanın bir harekette bulunacağı tahmin edilmiyor Londra 25 — Alman hariciye na- man harp gemileri adedinin ancak sırımıtı verdiği teminata rağmen Al- | Alman ticarelini ve menaflini himaye man filosunun Akdenizde İspanyol sa- hillerinde toplanması, İspanyaya karşı endişesini tahammülün de bir haddi olduğunu söylemiş, ve İspanya işinde İngiltere- nin Fransa ile beraber hareket et- mekte olduğunu hatırlatmıştır. Bu mülâkattan sonra Berline giden Von Ribbentrop derhal B. Hitler tarafın- dan kabul edilmiş ve B. Edenin söz- lerini ve ingiiterenin (düşüncelerini anlatmıştır. Gerginlik biraz zail oldu Paris 25 — Siyasi vaziyette gergin- Mik hatiflemiştir. edebilecek miktarda bulunmasıdır. Bundan başka B. Edenin İtalyanla- rın İspanyaya yeni kuvvetler gönder- diklerini Avam kamarasında tekzib etmesi ve Almanyanın herhangi bir harekette bulunacağını zannetmedi- Bini söylemesi bü salâhın Amillerin- dendir. a B. Edenin beyanatı Londra 26 — B. Eden Avam kama- rasında mebus Bakere cevap verir- ken, ademi müdahale komitesinin İtalyan askerlerinin Malagaya çık- tıkları haberini | teyid edici hiç bir melümat almadığını, Malaga civarın- da karakol gezen İngiliz harp gemi- lerinin böyle bir ihraç bareketini amirallığa. bildirmediklerini söylemiş, parlâmentonun, Akdenizde Alman harp gemilerinin faaliyeti hakkında gazeteler tarafından verilen haber- leri âzam! ihtiyatla karşılamaları lânmgeldiğini ve İngiliz amiralığı- nın ön bu hususta hiç bir haber al- madığını söylemiştir. Tuncelinde dehaletler devam ediyor Henüz teslim olmıyan yalnız iki sergerde ile 300 kadar şaki kaldı Elâziz 24 — Kutuderesine sığınan şeki döküntüleri birer birer teslim ölüyorlar. Burada ancak 300 kadar şaki kalmıştır. Bunların teslimi de bir gün meselesidir. Başlarında 6 ser- gerde vardır ki bunlar da Abbas Uşa- ği relsi Seyit Rıza, Haydaran reisi Ka- mer, Deneman reisi Cebrail, Yusuf- han reisi Kamer, Bahtiyar reisi Şa- hindir. Son günlerde Kamer, Cebratl, ülğer Kamer ve Şahin tevkif edilmiş- lerdir. Bunlar Elâzize getirildiler, Mevkuf sergerdeler yaptıklarından dolayı nedamet o gösteriyorlar. Şaki- lerden Seyit Rızanın küçük oğlu Hü- seyin ağır surette yaralanmıştır. Elâziz 24 — Bugün kıtalarımız, haydutların sığındıkları bütün yer- leri tamamen almışlardır. Haydutla- rm elebaşısı Seyid Riza ile bir kaç avenesi bir iki mağaraya gizlenmiş- lerdir. İlerliyen askerlerimiz yol ve köprü inşaat faaliyeti devam et- mektedir. Dağlar, kayalar parçala- narak şöseler açılıyor, köprüler, bi- 'nalar kuruluyor. Her tarfta vaziyet ve hayat nor- maldir. Tuncelinde mühacir iskân edilecek Ankara 24 (Telefonla) —, Haber aldığımıza göre hükümet Tuneelinde muhacir iskânı için bir program ha- sırlamağa başlamıştır. Söşlendiğine göre Romanya ve Bulgaristandan ge- lecek senelerde getirilmesi kararlaş- tınlan muhacirlerin bir kısmının bu havaliye iskân edilmeleri Spike. dir. Tincirlikuyuda bir motosiklet faciası Jak isminde biri motosikletini son hızla sürerken bir ağaca çarparak feci surette öldü Dün öğleden sonra saat 17 ile 18 sularında Maslak yolunda bir moto- #iklet faciası olmuş, Hasköylü Jak is- minde biri yüz kilometre hızla sürdü- gü motörünü bir ağaca çarplırarak feci surette ölmüştür. Yapılan tahkikata göre Jak öğleden sonra saat on yediye doğru arkadaşı Aşutu motörüine alarak gezmek mak- sadile Teksimden Zincirlikuyu öle Maslak ârasma kadar gelmişler, dö- nüşle Aşüıt su terazisi yanında apdest bozmak üzere motörden inmiştir. Arkadaşını burakan Jak bu sefer yalnız olarak mobörle Şişliye kadar gitmiş ve arkadaşını almak için son hizla tekrar geri dönerken Zincirliku- yuda Vasfinin gazinosu önüne geldi- Bi zaman tezla süratten iradesini kay- bederek bütün huzlle asfalt yolun sağ tarafındaki bir ağaca toslamış ve âke- binde yolun kenarındaki hendeğe bey- ni parçalanmış bir halde ölü olarak yuvarlanmışlr, Vaka mahalline derhal yetişen jan- darma'ar Jakı kafatası parçalanarak DER ziyette yassılanmış ve kafasının sağ kısmı içeri çökmüş, başı bir tarafa, ayakları diğer tarafa kıvrık, sağ ba- cağı kalçaya. doğru çevrilmiş bir hal- de bulmuşlardır. Motosikletin çarptığı ağaçta bere- ler ve bu arada Jakın beyin parçala- Tile kanlar müşahede edilmiştir. Yapılan kısa bir tahkikattan sonra kazazedenin hüviyeti tespit edilmiş, ve bunun aslen Hasköylü olup Tak- simde motosiklet tanir etmek ve ki- raya vermekle geçinen Jak isminde hir Musevi olduğu anlaşılmıştır. Tah- kikat devam ediyor. Amerikada yardım tahsisatı Vaşington 24 (AA) — Âyan mec- Msi, 1997 - 1938 senesi için bir mliyar beş yüz milyon dolar yardımı tahsisa- tına müteallik Roosevelt projesini ka- bul etmiştir. Ayan meclisinde tasarruf taraftar. ları, bu projeye şiddetle hücum etmiş- lerdir. Hattâ bu hücumlara demok- yatların lideri B, Robinson da iştirak . ve projeyi tadil ettirmeğe teşeb- Ee ni gizi AKŞAM : Ankarada bir .. ... nümune köyü Sincanköyü yeni baştan inşa edilecek Ankara 24 (Telefonla) — Trenle Ankaraya girerken ilk tesadüf edilen Ankara köylerinden biri olan Sincan köyündeki evlerin tamamen istimlâk edilerek burada modern bir Nümune köyü yapılması kararlaştırılmış ve Projeleri hazırlanın Burada yapılacak yüz evin inşasi- na derhal başlanacak ve inşaat bit- tikten sonra buraya evleri istimlâk edilen Sincanlılarla hariçten getirile- cek muhacirler iskân edilecektir. Çok güzel yapılacak olan bu köy trenle Ankaraya girerken rastlanan ilk güzel manzarayı teşkil edecektir. Kaymakamlar arasında değişiklik yapıl Ankara 24 (Telefonla) — Şarkla yeniden ihdas edilen beş kazanın kaymakamları bugünlerde tayin edi- Jecektir. Bu münasebetle kaymakam- lar arasında bazı değişiklikler yapıla- caktır. Dahiliye vekâleti bu hususta bir liste hazırlamaktadır. Kont de Martel Pazar günü semplon ekspresile geliyor Pariste bulunan Suriye Fransız fev- kalâde komiseri Kont de Martel önü- müzdeki pazar günü Semplon ekspre- sile İstanbula geliyor. Kont de Martel birkaç gün Pera- 'palasta kalacak, sonra Ankaraya gi- decektir. Fransız fevkalâde komiseri, Ankarada hükümet ricalimizle temas için iki tiç gün kaldıktan sonra Toros ekspresile Suriyeye hâreket edecek- tir. Radyolar ucuzluyor Bir ağustostan itibaren fiatler yüzde 25 inecek Ankara 24 (Telefonla) — Telsiz kanununun 1 ağustostan İtibaren meriyete gireceğini bildirmiştim, Bu kanunun meclis encümenlerinde mü- zakeresi sırasında nafia vekâleti rad- yolardan eski şirket tarafından âlın- makta olani yüzde 25 aidatın indiri- leceğini temin etmişti. Bu teminatın ne zamandan İtiba- ren tatbik edileceği hakkında P. T.'T. umum müdürü bana dedi ki: 4— Radyoların gümrük resmlle be- raber tahakkuk ettirilen maliyet fiat- leri üzerinden hâlen alınmakla olan yüzde 25 resim kanunun meriyet mev- kline gireceği bir ağustos tarihinden Itibaren alınmıyacaktır.» Bu suretle bir ağustostan itibaren radyo ücretleri kendiliğinden yüzde 25 nisbetinde ucuzlamış olacaktır. Dört aylık dış ticaretimiz Geçen seneye nazaran daha fazla ihracat yaptık Ankara 24 (AA) — Bu yılın ikin- cikânün şubat, mart nisan ayları için- deki dış ticaretimiz etrafında bize ve- rilen malümala göre, bu dört ay zar- fında, memleketimize yapılan ithalât, 1986 nın ayni ayları içindeki ithalâta nazaran 1,868,465 lira bir artış ile 29,255,222 liraya, ihracat ise 1936 nın Ayni ayları ihracatına nazaran 15 milyon 889,609 lira bir artış ile 44 mli- yon 508,770 liraya varmış bulunmak- tadır. 1937 nin bu ilk dört ayına. aid itha- lât ve ihracat kıymetleri arasındaki fark ise, ihracat lehinde olmak üzere 16,263,495 liradır. İthalâtımızm umumi 40,69 sını teşkil etmekte olan 12 mil- yon 568,246 lira ve ihracatımızın umu- Mi kıymetinin de 50,16 sını teşkil eden 22,327,846 lira ile Almanya dış Üca- retimizde birinci derecede gelmekte- dir, Birleşik Amerika ise umumi #thalât kıymetinin 18,42 sini teşkil eden 3 #nilyon 926,168 ra ve umumi ihracat kıymetinin 1081 ini teşkil etmekte olan 4,587,205 lira ile de ikinci dere- yeli Evla — e — Dün Geceki ve Bu Sabahki 'Teleraflar Ghautemps kabi salı günü Paris 24 (AA.) — Yeni kabine toplanarak mecliste okuyacağı prog- ramını hazır bine programını salı günü okuyacak- tir. Çünkü yeni maliye nazırı B. Bonnet sncak Pazartesi günü Ameri- kadan gelecektir. Program bir defa B. Bonnet tarafından da görülecektir. Yeni kabinenin Blum kabinesinin Programına daha mutedil bir şekilde devam edeceği anlaşılıyor. Bu kabi- nenin de mali işleri kararnamelerle halletmek ; için salâhiyet. istiyeceği, fakat bu salâhiyetin daha ölçülü bir tarzda olacağı zanediliyor. Kabinenin mecliste mühim bir ek- seriyet alacağı ve âyan ile mebusan arasında kabineye verilecek salâhiyet, meselesinden çıkan ihtilâfın iyi bir şekilde halledileceği umuluyor. Parlâmento mahafilinde vaziyet Paris 24 (A.A.) — Mebusan meclisi koridorlarında önümüzdeki salı günü Chautemps kabinesinin sempati ile Petrol ve benzin Kanunun sureti dün vilâyete bildirildi Petrol ve benzinin gümrük ve istih- Jâk resimlerinin indirilmesine dair o- Jan kanun bugün Resmi gazele ile | neşredileceği için kanunun bir sureti ! dün vilâyete tebliğ edilmiştir. Kamunun esaslarına göre, 31 mayıs 930 tarihli kanuna bağlı cedvelde ya- #ılı B. 695 pozisyonuna aid 1320 kuruş resmi de 6-iraya indirilmiş- Bundan başka dahili istihlâk vergi- si kanununa müzeyyel 2448 sayılı ka- nun da, tadil edilmiştir. Bu tadile gö- re 28/5/935 tarihli ve 2448 numaralı kanunun birinci maddesinin B fıkta- s1 250 kuruşa indirlimiştir. Bu suretle indirilecek resimler ve vergiler göz önünde tutularak ihtikâ- ra mâni tedbirler alınacaktır. Kanunun hemen tatbiki için dün vilâyet makamından kazalara, bele- diyelere ve sair alâkadarlara tebligat yapılmıştır. Şimdi bir şişe benzin 125 kuruştari satılıyor. Bu kanunla ben- zinin 80-85 kuruşa inmesi Yzım gel- mektedir. Mamafih fiatlerin kaça ine- ceği bugün belli olacaktır. Aile faciası (Baş tarafı birinci sahifede) canın namlusunda kalan bir kurşun ateş almış ve bayan Suadin önünde oturmakta olan B. Necdetin gözünün alt kapağından girerek beynini par- çalamış ve talihsiz delikanlıyı ölü olarak yere sermiştir. Bayan Suat, nişanlısının feci bir te- sadüf neticesinde kanlar içinde yere serildiğini görünce bayılmış, etraftan koşulmuş, doktor celbedilmiş, fakat beynine saplanan kurşun neticesinde derhal ölmüş olan bedbaht genci kur- tarmak kabil olamamıştır. Faciayı haber alan Çengelköy zabıtası ve Üs- küdar adliyesi tahkikata vaziyet et- miştir. Zavallı Necdetin cesedi imda- dı sıhhi otomobili ile kaldırılmıştır. Bugün Morga nakledilerek fethi meyit ameliyesi yapılacaktır. Kara bir ta- hin neticesi olan bu facia #ki aileyi derin bir yeis ve felâkete boğmuştur. Ankarada İbni Sinâ ihtifali Ankara 24 (Telefonla) — Ankara Halkevinde cuma günü İbni Sinânın 900 üncü yıldönümü münasebetile bir ihtifal yapılacaktır. Ankara klüpleri bir toplantı yaparak spor işlerini görüşecekler Ankara 24 (Telefonla) — Ankara spor kitipleri idarecileri bugünlerde umumi bir toplantı yaparak mıntaka spor işleri hakkında görüşeceklerdir. Bu toplantı, mıntakanin spor işle yu lfyıkile tanzim edemediği düşün- mağa başlamıştır. Ka- | , C. 695 pozisyonuna aid 12,65 | nesi programını okuyacak Kabine, Blum kabinesinin programına daha mutedil bir şekilde devam edecek | kasşılanacağı intibaı v İ ODün akşam, sol cenah aları des alistlerden B. Lussy ta- an verilmiş takriri kabul gt- miştir, Bu takrir «1938 mayısında in- tihap edilmiş halkçılar cephesine İs- tinad etmeğe ve bu cephenin progra» , (| ramını takib eylemeğe azmetmiş bu- lunan her hükümete müzaheret edile meğe karar verildiğinden» bahsedil- mektedir, :l Âyan meclisinde kabine buhranı nın sürate . halledilmiş olmasından. dolayı memnuniyet izhar edilmektes dir. Gi B. Chautemps, âyan meclisinde bü- yük bir teveccühe mazhardır. B. Da- ladiermin mili müdafaa ve B. Delbo- | sun hariciye nazırlığında ibka edil | miş olmaları ve bilhassa B. Bonnetnin maliye nazırlığına getirilmiş olması | umumiyetle tasvib edilmektedir. Hü- lâsa, son günlerin gerginliği zati ok müştur. Bir Italyan gazetesinin İngiltereye hücumu İ İngiltere hükümeti l protestoda bulundu Eondra 24 (AA) — Hariciye nazı- r: B. Eden, 17 haziranda bir Milâno gazetesinin İngiliz matbuatı aleyhine de yaptığı şiddetli hücumlari Roma“ daki İngiliz büyük elçisinin İtalya hükümeti nezdinde proleslo ettiğini Avam kamarasında iştir, i Lehistarida ihtilâf İ Varşova 24 (A.A) — Kabine Pik İ sudskinin mezarının Wavel kilisesin- den gümüş çanlar kulesine nakli me- selesinde, general Skladkoroki ile baş peskopos Prens Adam Sapicha arasında zuhur eden ihtilâfta generâ» Yin takib ettiği hatlı hareketi tasvib etmiştir. Hükümet mahafili, baş peskoposul hatlı hareketihin Românya krali Karojun yakında Lehistana yapacağı | ziyaretle münasebettar olduğuna da“ İ Ar olan haberleri tekzib etmektedir. İ Hükümet ile baş peskopos arasın« daki ihtilâfn Lehistanm baş rahibi Monsenyör Hlondun ve hattâ Vatica- nın tavassutile halledilmesi için mes sai sarfedilmekledir. Monsenyör Sapicha, çok cidalci biz şahsiyet olarak tanınmıştır. 5 Kanlı bir grev. Trinidat adasında çarpış- malar oldu, ölen ve yaralanan vâr Londra 24 (A.A.) — Port ot İspain« den (Cenubi Amerika sahillerine ya» kın 'Trinidat adasında) gelen habers lere göre, grev bütün şeker fabrikalar rma sirayet etmiştir, Son karışıklık» lar esnasında 14 kişi ölmüş ve 44 kiş de yaralanmıştır. Fakat öyle zanne: yor ki, grevciler verdikleri yaralılde rn sayısını gizli tutuyorlar, Ajax kruvazörü bir bahri müfrez4 karaya çıkarmıştır. Diğer bir harp gös, misi de pek yakında Port of Spain4 gelecektir. Çekoslovakyada bütün gençlik askeri terbiye götecek Prag 24 (A.A) — Mebusan meclişf ordu encümeni bütün gençliğin umye mi askeri terbiyesi hakkındaki hüküe met lâyihasını kabul etmiştir, Almanyada manevralar Berlin 24 (A.A.) — Resmi gazetede çıkan bir emimame 28 Hazirandan $ Temuza kadar Oldenburg, Bremeti, Paderborn mıntakaları üzerinden Hol İanda hududuna kadar tayyerelerin uçması yasak edilmiştir. nevralarla alâkadar olduğu tahmin diliyo Bis a 25 Haziran 19$7 reza ei m