16 Temmuz 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

16 Temmuz 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

'rk;Fransız ' ticaret 14 Haziranda Ankarada im- lanan — yeni — Türk - Fransız et ve kliring anlaşının esas- ti şehrimizdeki -alâkadarlara dirilmiştir.. Bu anlaşmaya töre iki memleket arasında icari mübadeleler iki ana yol | ikip edecektir: |1 — Hususi takas, — Umumi Kiiring. - Fransaya idhal olunan mal- ir grubuna giren herhangi Cürk malı, yeni muamelelerde ususi takas - mevzuu olabile- | Grer ee ST SAAT eş köşe çehre: Ekseriya | siknik bünyelerin çehresidir. alkan şeklinde çehre: Atletik bünyelere çok yaraşır. Uzun eyzi ve kısa beyzi çehreler, S lerde çok tesadüf edil- Kıfının şekli de şayanı dik- karakterlere alâmet sayı- ük kafa: Mikrosefal. Su kafa: Hidrosefal, Uzun kala: — Doliğosefal Kule kafa: Ber M Meselâ hiçbir. zaman bir li fal, bir atletik vücut inde duramaz, atletik bün- yakışan ya küçük kafa, yuvarlak kaladır. Bir kafanın altında mutlaka ik bünye vardır. Bu ha- © ve hikemi farikalar bize in ruhi bünyesi hakkında- bir. hüküm verdirebilir. riyazi bir kat'iyet iddia nemekle beraber bünye ve kter davasında elimizde nan umumi kâideler bun- Ferdin ruhi bünyesine ge- Bunu da ikiye ayırmak; bi- ine zekâ bünyesi, diğerine noral ve affekt bünyesi de- nek icabeder. bünyelerini hem iç dış tezahüratla tanımak dır. Ekseriya astenik ve ik vücut yapısı içinde bir alın, parlak gözler, bir omuz, uzun beyzi kalkan biçimi bir çehre. an harici tezahüratını ca ve pisikolojik testlere Ç edebiliriz. İdrak, muha- ne, mukayese, hafıza, ha- ta, tedai, tasnif, karar kabi- iyetlerini ölçmek ve bunların ve derecelerini bularak “ve zeki adamı azami ir sıhhatle tayin ve teşhis tmek pek kabildir. Moral - ve; affektivite bün- te daima iyi ve kuvvetli dir Mütehassısa ihtiyac gösle- n güç bünye farkları bun- | bünyeler ta küçük yaş- an kırk beş yaşına kadar çok man mütehassısları bile al- atan çok değiğik safhalar raz ederler. 1 ında çok müsaid ümid- er beslediğimiz birçok genç- , çocukların muayyen bir âdeta bunadığını gör- çok zaman hayret için- kalırız. Fakat çok dikkatli mütehassıs asla bu işte az. Çocuğu beşikte mü- altına alır. | ve affekt bünyeleri- bizim mevzuumuz - içine ' sınıfları şunlardır. — Sizoit bünye. — — Devam edecek — | - eade — “bir muahedesi ti memleket arasındaki ticari muamele- e hususi takas ve umumi kliring esastır ceği gibi bundan evelki an- laşmada — kliring hesapların- daki bakayenin yalnız mah- dud mallarla ödenebileceği kaydı mevcud olmasına mu- kabil yeni anlaşmada Fran- saya idhali kabil mallar gru- buna giren bilcümle Türk mallarının bu hesapların öden- mesinde kullanılabileceği esa- sı konmuştur. Bu esasın, bir — taraftan — piyasamızdan Fransaya ihracatı ve netice olarak Fransadan mübayaalı kolaylaştırmasını, diğer taral- tan da mevcud hesab bakiye- sinin sör'atle arttırılmasını te- min edeceği tabiidir. Bundan başka gülyağı mübayaası mu- kabilinde muayyen — Fransız parfomeri maddelerinin husu- si takas yoluyla memleketi- mize idhali esas vazedilmiştir. Gerek genel, gerek hususi takas yolu ile olsun bütün Türk ihracatı bedellerinin yüz- de 35i serbest döviz. olarak Cumhuriyet Merkez Bankası emrine âmade tutulacaktır. Anlaşmanın müddeti bir sene- dir. İki ay evel feshedilme- diği takdirde yeniden senelik devrelerle kendiliğinden uza- yacaktır. Anlaşma, tarihinden girecektir. Eski anlaşmanın müddeti temmuza kadar - uzatıl: mıştır. 1 temmuz 937 itibaren meriyete Şark “Misakı İçin Samo Prava gazetesi ne yazıyor Belgrad, 15 (A.A.) — Sa- mo Prava gazetesi yazıyor: “Moskovada B. Litvinofla ayni masaya oturmadan evel Türkiyenin kıymetli ve muk- tedir Hariciye Vekili B. Rüş- tü Azas Tahranda yakın şark için büyük ehemmiyeti olan olan geniş mesaisini bitirmiştir. Saadabad paktı üşenmek bil- mez bir surette sulh işini takibden fariğ olmıyan Türk cumhuriyetinin — müdafaasını temin edecek bir şaheserdir. Bu pakt mevcud vaziyet- lere riayet ettirecek teşkilâtlı bir sulh manasını tazammun ediyor. Bu münasebetle Ata- türkle Şahinşah arasında teati edilen — telgraflar bu paktın ebemmiyeti hususunda tam bir anlayış mevcud olduğunu göstermektedir. ,, Sicilyada Yapılacak manevralar Roma, 15 (Radyo) — Sicil- yada yapılacak olan büyük İtalyan manevraları hazırlıkları devam etmektedir. Bu manevralar, General Ga- banın kumandasında yapıla- caktır. General Gaba; hazırlıklara bilfil riyaset etmektedir. Bu manevralara Marmarika, Sirt ve Vesiri ve Koloritana fırka- ları iştirak edecektir. Bundan büğkü' iki ikolordu 'da “mevki alacaktır. Bu manevra, hem taarruz, hem de düşmana mukavemet esasları üzerinde yapılacaktır. Zırhlı fiırkalar da manevra- larda ilk defa olarak yer ala- caklardır. Bu fırkalar, seri zıirhli arabalarla yol açmak ğdı.hçııhmdıün. ANADOLU. s Ingilterenin bulduğu yeni|Mütekabil ilânı harp, da- tarzıhal plânı —-. İspanyol limanlarına ecnebi za- bitler ikame edilmesi isteniliyor Tondra S (K AY AĞE T mi müdahale hakkında Bri- tanya hükümeti — tarafından hazırlanmış olan mütevassıt tarzıhal plânı bugün Hariciye Nezareti tarafından neşrolun- muştur: 1 — İspanyayı ziyaret ge- milerde müşahidler bulunma- sını icab ettiren bir kontrol sisteminin muhafazası, 2 — Devriye kollarının il- gası ile İspanyol limanlarına muhtelif devletlere mensub zabitler ikamesi, 3 — İspanya kara hudud- larındaki — kontrolun - derhal iadesi. 4 — İspanyada her iki ta- raf için bazı şerait tahtında denizde muhariblik haklarının tanınması. Evvelâ, muharibler tarafın: dan harb kaçağı telâkki edi- len eşyanın listesi ademi mü- dahale komitesi tarafından tanzim edilmiş olan kaçak eşya İistesinin ayni olmalıdır. Saniyen, muharibler içlerin: de müşahidler bulunan gemi- lerle ademi müdahale kamite- sinin tayyarelerine serbest yol vereceklerdir. Salisen, muharibler İspan- yaya gitmiyen ve fakat bazı yerlerde İspanya sahillerine yakın geçmeye mecbur - olan gemilerin serbesti hareketle- rine mani olmıyacaklardır. $ — Neşrolunan plân ko- mitenin her iki muharib İs- panyol partisinden bazı İspan- yol tayyare — meydanlarında müşahid bulundurulmasına mü- saade etmek keyfiyetinin ted- kik etmekte olduğunu kaydey- lemektedirler. 6 — İspanyada bulunan ec- nebi gönüllülerin geri çekil- mesi meselesinde yeni plân ademi müdahale komitesine bütün ecnebi muhariblerin İs- panyadan geri alınmasına dair ittifakla bir karar ittihaz edil- mesini tavsiye etmektedir. Bu muharipler arasında si- lâh ve mühimmat fabrikala- rında çalışan ve 18-1936 ta- rihinden evel bu bhizmete gir- miş olduklarını isbat edemi- yenler de dahildir. İngiltere notası bu plânın aşağıdaki sırayı takib ederek tatbik edilmesi lâzımgeleceğini de ilâve etmektedir. 1 — İspanyol limanlarına biran evel ecnebi zabitler ika- mesi ve devriye kollarının geri çekilmesi, 2 — Ecnebi gönüllülerin geri alınmaları keyfiyetini tan- zim ile meşgul olarak bir ko- misyon teşkil edilmesi. 3 — Muharib hakkının ta:- nınması keyfiyeti. Ademi müdahale ecnebi gönüllülerin geri çe- kilmesi hakkındaki - itilâfların memnuniyeti mucib bir suret- rette tatbik edildiği ve geri alınma keyfiyetinin müsbet bir şekilde icra olunduğunu tesbit ettikten sonra fili sahaya ge- çecektir. Paris, 15 (A.A.) — Gaze- teler İngiliz plânını muhtelif surette tefisir ediyorlar. Eko Dö Paris muharib hak: larının tanınmasına Fransada olduğu gibi İngilterede de komitesi lareeine itirazlar yükseleceğini muhte- mel görüyor. Matin gazetesi ademi mü- dahale komitesinin yarın ya- pacağı toplantının. — müsbet hiç bir şeye yaramıyacağını, çünkü delegelerin İngiliz tek. lifini etrafiyle tetkike vakit bulamadıklarını yazıyor. Petit Parisien, İngiliz tekli- finin Avrupa sulhunu — tarsin yolunda çok mühim bir siyasi teşebbüs olduğunu ve bu tek- liflerin harhalde muvazenenin idamesini istihdaf eylediğini kaydetmektedir. Londra, 15 (A.A.) — Mat. buat; İspanya işleri hakkındaki İngiliz tekliflerine uzun maka- leler tahsis etmektedir. Times gazetesi; Almanya ile İtalyanın İspanyadaki gö- nüllülerin geri çekilmesi hak- kındaki mükerrer beyanatla- rına rağmen henüz son sözle- rini söylememiş — olduklarını yazdıktan sonra İngiliz tekli- finde muharip haklarının de- nizlerde tanınmasına konulan taahhüdatın kontrol sistemin- deki bazı boşlukların doldu- rulmasile telâfi edildiğin kay- deylemektedir. Daili Telgrafın mütalcasına göre, İngiliz teklifleri herhalde büyük bir dikkatle ve dostane bir fikirle derpiş olunacaktır. Zira herkes şu hususta müt: tefiktir ki, bu teklifler etraflıca düşünülmüş ve ameli bir dü- şünce ile tanzim olunmuştur. BORSA Üzüm satışları Ç. Alıcı Ü , el 189 Esnaf Ban. 11875 15 46 Alyoti bira. 12 13 50 13 M. J. Taran. 16 16 $ Vitel n V| 253 — Yekün 449737,5 Eski satış 449990,5 U. satış Zahire satışları Ç. Cinsi Wi SA K. & 578 Buğday S 625 6 50 1017 Kilo Yapak 59 5y Maliye Vekâletin- den: 16 Temmoz 977 kika meselesidir —Başı 1 inci sahifede — Londra, 15 (Radyo) — japon Damey ajansı Hankeodan bildiri. yot: Birinci Çin ordusu Hankee: Pekin kattı üzerinde toplanmakta- dır. Burada bu hat üserinde siper- ler kazmakta maktadır. Binlerce kamyon, asker - vo harb levammını — bu hatta sevket- mektedir. Bu hazırlıklıklar, Mareçal ve tahkimal yap- ne geldiğini göstermektedir. Diğer taraftan Ajans Roytere Şanghaydan bildirildiğine göre, Çin- jepon gerginliği benüz vebametini mahafaza etmektedir. japonlar Çi- min japon —metalibatına tamamen böyün — eğmesini — istemektedirler. Tokyo hükümeti aynı zamanda Londra ve Vaşlagtonun — tavassut teşebbüslerini de kat'i surette red- detmiştir. japonyada çok esaslı harb ha- zırlıkları vardır. Fenktaya ve Mok- ten-Fekin şimendiler hattı üzerin- de mühim japon ve Mançuri kuv. vetleri tahşid - edilmektedir. Bu kuvvetin 500,000 - kişi olduğu söy- Tenmektedir. Nankin, 15 (Radyo) — Ja- ponyanın Nankin sefiri Bay Kavago — bayanatta — bulun: muş ve: — Çin-Japon ihtilâfı çok kolay bir şekilde halloluna- bilir.'Yani 29.0mcu Çin kol: ordusunun evelki gün imzala- nan protokolu tasdik etmesile mümkündür. Bu protokol Lo- kaçio hâdiselerinde Çinlilerin mesuliyetini ve Japon metali- batını tasdik etmektedir. Demiştir. Londra, 15 ( Radyo ) Royter Ajansının Tiyen-Çin- den aldığı bir habere göre, Çinin bu kısmında Çin ve Japon askerleri. arasında bir müsademe olmüştur. Tangko limanına iki Japon muhribi vasıl olmuştur. Meng-Hung Kimanında iki Mançuri gam- boti vardır. Berlin, 15 (Radyo)— Baron Von Nörat bugün hariciye dairesinde —Japon ve — Çin sefirlerini kabul etmiştir. Her iki şark devleti - sefirleri, — şi- mali Çindeki vaziyet üzerine izahat vermişlerdir. Londra, 15 (A.A.) — Nan- kinden alınan bir habere göre Çindeki İngiliz büyük elçisi 2459 sayılı tayyare resmi kanununun 5 inci maddesinde zikredilen kkıymetli evrakın bazı bayiler tarafından üzerinde yazılı kıymetten fazla bedel mukabilinde satılmakta olduğu cereyan eden muhaberelerden anlaşılmaktadır. Kiymetli evra- kın kıymetini kanun tayin ve tesbit etmiş olduğundan bayi- lerin bu evrakı fazla bedelle satmaları kendilerinin gayri meşru bir menlaat temin ederek vatandaşların kanuni miktarından fazla resim ödemelerini intaç edeceğinden bn hal hiçbir su- retle tecviz edilemez. Kıymetli evrakın kanunen tayin edilmiş olan kıymetlerinden fazlaya satılmaması ve hilâfına hareket edecek bayiler hak- kında Türk ceza kanununun muaddel 526 ıncı maddesine tev- fikan takibatta bulunulacağı alâkadarların malümu olmak üzere ilân olunur. 16 18 2374 Devlet demiryollarından; 1 — 40 yaşından yukarı olmamak ve işletme merkezlerin- den öğrenilecek şartlarımızı haiz olmak şartile yüksek tahsil görmüşlerden stajyer hareket caktır. müfettişi —alına- İstekliler kendilerine lâzım olan izahat ve tafsilâtı al- mak için Ankara Haydarpaşa veya İzmir İşletme mü: dürlüklerimizden birine müracaat etmelidirler. İlk alınacaklara 130 lira maaş verilecek ve iki sene staj müddetinin hitamında müfettişliğe liyakatı tasdik edilenlerin maaşları 151 liraya çıkarılacaktır. İmtihanda ve staj müddetinde temayüz edenlerden lisan bilenlerden lüzumu kadar bir sene müddetle Avrupaya gönderilecektir. $ — Spn müracaat 5/8/937 dir. 16 21 27 2378 Peitahihodan bir harb gemi- sile Nankine hareket etmiştir. Tokyo, 15 (AA.) — Ja- ponya devlet bankası avans ve esham üzerine faiz mikta- rını azaltmıştır. Bundan gaye harb sanayii- nin genişletilmesi ve muhte- mel fevkalâde istikrazlar için icab eden krediyi temin et- mektir. Vaşington, 15 (Radyo) — Gin-Japon ihtilâfının hâd bir devreye girmiş — olmasından dolayı, Amerika Hariciye Na- zırı B. Kordel Hul, — istirahat için aldığı mezuniyeti istimal- den sarfınazar eylemiştir. Paris, 15 (Radyo) — Son haberlere göre, gerek Japonya ve gerekse Çin, seferber bir halde bulunuyorlar. Çin ordusunun, umumi va ani bir taarruz hazırladığı söy- niyor. Japonun, şimali Çinde yüz bin kişilik bir kuvvet bulun- duruyorlar. Hükümet, Aaskeri nakliyat için birçok posta vapurlarını müsadere etmiştir. Mütekabil — ilânıharb, daki- kadan dakiya bekleniyor. 'Tokyo, 15 (Radyo) — Çin- Japon — münasebatının, — son derece nazik ve tehlikeli bir vaziyete girmiş olmasından dolayı Japonya, Şimali Çine mütemadiyen asker sevketme- ğe başlamıştır. Japonya Harbiye Nazırı, erkânıharbiyei umumiye reisile uzun müddet — konuştuktan sonra şimali Çine başlıyan askeri sevkiyat sürat kesbet- mişiir. * Japonya, Çine verdiği bir notada, Pekin ve havalisinde ilân edifen örfi idarenin kal- dırılmasını, Pekin - Tiyençin şimendifer — hattının — tekrar açılmasını ve Japon esirlerinin derhal serbest - bırakılmasını istemektedir. Bundan başka, Hopey ve Saharın istiklâli ve 29ncu or- dunun lTâğvı taleb olunuyor. llngil(eruıın Nankin - sefiri, İngiltere Hariciye Nezaretinin hususi bir. mektubunu hami- len Londradan Nankine mü- teveccihen hareket etmiştir. Japonlar, bu sabah (Fen Kitay) a giden yedi yüz Çin askeri, Japon müfrezelerinin baskınına uğramıştır. Ölenler çoktur. Tokyo, 15 (Radyo) — Üt milyon azası olan eski muhâ” ribler cemiyeti, bu sabah nöş” rettiği bir beyannamede, muhariblerin harb için hazır lanmalarını bildirmiştir. Mülâyim kemeri geri verdi Pazar günü bir maç daha yapılacak İstanbul, 15 (Hususi) — Amerikalhı boğa ile Mülâyim peblivan — arasındaki ktnıîd meselesi bir-türlü halledile” memiştir. Amerikalı, yenilmt” diğini iddia eylemekte ve N lâyim taratından alınan kem” rini geri istemektedir. ö Bu vaziyet karşısında Mülâ yim pehlivan kemeri alâ$ di teslim etmiş ve günü ikinci bir maç yıpı!”ı; Sını istemiştir. -Amerikalı ?? maçı kabul eder ve Y“"'ı" kemer Mülâyime |