22 Temmuz 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

22 Temmuz 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

Dedikodu Biliyor musunuz, sizin için Bay Tuğrul ne diyor? — Söylemiye akıliyonum. Takin ukulasanalıyım. Onun, hakkımında |ŞOSE mşaatı meler söylediğini sizin İuvmııııt Tâzım. Siz vaktile Sıvastan Anııımnnlye giderken... İrfan Hazar Olar şey değil; vallahi yeni duyuyorum —- Yeni mi? Demin dostunur etti: “Doğrudur; o yapar; ondan herşey beklenir... Hasanla beraberdik. Can ciğer saatlerce beraber - Fakat, şimdi konuştuk. Bay Hasan da bu meseleyi tasdik dedi. — Bilmezsiniz, dünya ne kadar değişti! Sökedeki üçyüz seksen li- zalık borcun üstüne nasıl oturduğunuzu gene dostunuz. Hasan — söyledi. “Allah Allah, ne dalaveracıdır. o!,, dedi. — Hoşgeldin Hasan! iyice çekiştirmişsiniz. Fakat, Nasilain? İki sast önce Tuğrufla birlikte beni bu havadisleri nereden aldımız Allah aşkı- na? Sivas, Söke ve İzmirdeki dalaveralarıma kendim de hayran kaldım. Elini sıktığınız, yanına geldiğiniz, kendisile bir kardeş gibi konuştuğunuz bana nasıl ve no sebeble... — Çildırdın mı rica ederim. Şer fim üzerine temin ederim ki, ben Tağralau on beş gündenberi görmedim. Hasanla da demin senin yanında konuştum. Tekrar şerefim üzerine temin ederim ki böyle şeylerden... Bir cemiyetin tereddisini muhtelif iptilâlardan meselâ koksin, etrar, içki, fahuş, tefecilik vesaire naml için için hazırlıyorsa, bu tereddinin ruhi ve en acı taralını da, boş vakitlerin kapkara ve zalim eserleri olan dedikoduculuk, şanu bucu çekiştirmek, bire bin ilâve ederek söy- lenen şeyleri başkasına yetiştrmek, skandal yapmak, yersiz aleyhte — bu: Tunmak gibi hastalıklar teşkil ediyor. Yazılarından tek — satırı okumadan bir mubarrisi şiddetlice tenkid eden münevver ne kadar hazin bir mevkide ise, ancak yüzünü bir defa gördüğü ve manevi şahsiyetini biç tanımadığı insanlar hakkında da nadlarda bulunmak bir adam için rimizi baklı olarak incitebilmek d! Deniz aygırı ucuzluyor Vakıa, karilerimizin içinde | bir kişinin dahi deniz aygırı | satın almağa niyeti yoktur. Fakat bir dünya haberi olduğu için bu yazıyı dercediyoruz: Londrada bir vahşi hayvan- lar borsası vardır. Burada as- lanlar, kaplanlar, filler, deniz aygırları ve daha bunlara ben- zer birçok vahşi hayvanlar sa- tılmaktadır. Bu borsada en pahalı hay- van deniz aygırıdır! Takriben bir milyon kadar franga alımp satılır. Son zamanlarda aslan ve kaplan fatleri yükselmiştir; bunun sebebi avcıların bu za- manlarda Afrikaya gitmemekte olmalarıdır. Fakat deniz ay- gırları ucuzlamıştır. Bunun da sebebi, Avrupanın büyük bir şehrindeki hayvanat bahçesin- de bir dişi aygırın yavrulama- sının temin edilmiş olmasıdır! Kırlangıç yetiştiriliyor! İtalyada Ostie yakınında bir un'i kırlangıç yetiştirme istas- yonu vücuda getirilmiştir. Bu istasyonda binlerce kır- langıç yumurtası kuluçka ma- kinelerinde yavru halini almak- tadır. Bu yavrular üç bafta içinde uçacak hale gelmek- “tedir. İtalyanlar bu kuşları, sivri- sineklerle mücadele için yetiş- tirmektedirler. Bir. kırlangıç, bir günde mühim miktarda sinek ve sivrisinek avlamak- tadır. İntihar Arz üzerinde en kolay ve en çok intihar vak'aları Japon- yada olur. Bu memlekette in- san hayatının hiç kıymeti ol- - madığı son zamanlarda inti- harların pek fazlalaşması hükü- metin nazarıdikkatini celbetmiş ve bu husüsta tahkikat yapıl- masını bir komisyona vermiştir. Komisyon tahkikatını yap- j casının kadar kötüdür. Hiç olmazsa biribi- tine kavuşsak!.. *İntihar”edenler ekseriyetle 16 ve 30 yaşında olanlar ara- sındadır. Ve... En fazla inti- har yağmurlu günlerde olmak- tadır. demiştir. İmza toplamak merakı İmza toplamak merakı bir çok kimselerde vardır; fakat bu merak, hemen herkesten ziyade İngiliz kralımn - kızı ve Veliahdı Prenses Elizabette vardır. Bu küçük Prenses şimdiye kadar birçok mühim kimsele- rin imzalarını toplamıştır, fa- kat Prensesin asıl işine yarıyan babasının taç giyme merasimi olmuştur. Çünkü bu merasim dolayısile Londraya pek çok hükümdar ve hükümet adamı gelmiştir. Fransız millf kütüphanesi Şüphe yoktur ki Fransız milli kütüphanesi cihanın en mühim ve kıymetli kütüphane- lerinden biridir. Bu kütüphane eski dairesinden yeni yapılan binaya nakledilmiştir. Kütüphanede, pek çoğu bu- lunmaz eserlerden mürektep olmak üzere 3,500,000 - kitap vardır. Bu nakil keyfiyeti, mevcu- diyeti unutulmuş ve kataloğ- lara girmemiş birçok kıymetli eserlerin de meydana çıkma- sına sebeb olmuştur. Talâk sebebleri Rodolf Konfman Viyanada dilber Edvig Esserin desti iz: divacını istediği zaman bu dilberin başka bir sevgilisi vardı. Fakat, Edvigin müra- caat ettiği bir müneecim, iki âşıktan ancak - Rodolf ile ev- lenmesi lâzımgeldi bildir: miştir. Rodolf ile Edvig evlendik- ten sonra tam sekiz sene me- sut yaşamışlardır. Fakat son zamanlarda dilber yıldız ko- sanda değil 14 Ni: iduğunu öğrenmiş Güzelyalı Beledıye, masra- fın yarısını istiyor.. Bundan 7-8 sene evel, Göz- tepeden Güzelyalıya kadar olan şose belediye tarafından boz- durulmuş ve parke olarak ye- niden yaptırılmıştı. Belediye, bu yol masrafının nısfım yolun iki tarafında evleri bulunan halktan istemektedir. Ev sa- hipleri, bu yolun yeniden ya- pılmadığını, mevcud yolun ta- mir edildiğini söyliyerek Şü- rayi Devlete müracaat etmiş- lerdir. Belediye reisi Dr. Behçet Uz, bu mesele hakkında bir arkadaşımıza şunları — söyle- miştir: *— Belediyemizcc bundan evel Göztepe Tramvay cadde- sine yepyeni döşenen parke kaldırımdar — dolayı belediye vergi ve resimleri kanununun 41 inci maddesi hükmüne göre masarıfı inşaiyenin nısfı o cad- dede bulunan binaların cephe- lerine nisbetle tarh ve tevzi olunmuş ve usulüne göre de alâkadarlarına kanuni - tebli- ğatta bulunulmuştur. Muayyen olan taksit müd- detleri zarfında bu mükellefi- yetlerini ifa etmiyenler hak- kında kanuni takibata girişil- miş ve bu paraların tahsili emval kanununun hükümleri dairesinde tahsiline olunmuştur. Yapılan bu mua- mele, belediye vergi ve resim- leri kanununun neşrettiğiniz 41 inci maddesine tamamen mutabık bulunmaktadır., Öğrendiğimize göre bele- diye, bu yol üzerinde evleri bulunan ve hisselerine düşen parayı veremiyecek — vaziyette bulunanlara - kolaylık olmak üzere, alacağını taksite bağla: mağı kararlaştırmıştır. Feci bir kaza Dört yaşındaki Emi- ne ağır yaralandı Cumaovasının Yeniköy mın- takasında Büyücek köyünde bir kaza olmuştur. Tütün tar- lasında çalışan Hüseyin oğlu Mehmedin, çardakta oynıyan dört yaşındaki kızı Emineyi aynı köy halkından Halil İb- rahim oğlu Mehmed, çifte tü- feğile ağır surette yaralamış- tır. Eminecik, Mehmedin lâhı kurcaladığı sırada karşı- sında duruyormuş. Ateş alan çifteden fışkıran saçma ve kurşunlarla yaralanan yavru- cuk, İzmir Memleket hasta- nesinde tedavi altına alınmış- tır. Çocuğun hayatı tehlikede görülüyor. B. Seyfeddin Kut Vali muavini B. Cavid Ün- ver bir ay İi İstanbula gittiğinden vilâyet Hukuk İş- leri Müdürü B. Seyfeddin Kut dünden itibaren Vali Muavin- liği vazifesini vekâleten ifaya başlamıştır. SITERAMDAMET YURR SAA AN S ve hemen müneccim başısına müracaat etmiştir. Müneccim başı da 4 Nisan gününde an: cak sadakatsiz zevçler doğa- bileceğini bildirmiş, bunun üze- rine Edvig kocası aleylhine talâk davası açmış ve kazan- mıştır. tevessül si- Çımento fıat!erının ucuzlaması lâzım — .— — | Hükümetin kararı ” ve eski fıatle satış' Vilâyet bu"mühim'mesele üzerin- de tahkikat yapmağa başladı Çimento fiatlerinin ucuzla- tılması hakkındaki Vekiller Heyeti kararı, dünden itiba- ren meriyete girmiştir. Bu ka- rarâ göre, çimentonun beher tonunun 17,5 liradan yani torbasının 102,5 kuruştan sa- tılması lâzımdır. Şimdiye ka- dar bir ton çimento 115 ku- ruştan — satılmakta idi. İnşaat ve imar işlerinde ucuzluk te- mini maksadile hükümet, çi- mento fiatlerini ucuzlattırmışlır. Dünden itibaren piyasadaki çimentoların yeni tesbit edilen fialler üzerinden satılması lâ- zımdır. Fakat dün yaptığımız tetkikata göre, hiçbir çimento tüccarı, bu fiatten satış yap- mamış ve eski fiat üzerinden satışa devam dmıshr Buna sebeb olarak ta ellerindeki çimentonun yüksek fiatle satın alınmış olduğunu - gösteriyor- larmış. Hükümetin, ucuzluk - temini maksadile verdiği bir kararı tatbikte — kat'iyyen tereddüd etmemek lâzımdır. Demir pi- yasası yükselince ellerinde de- mir bulunan tüccarlar nasıl bu fiat yüksekliğinden istifade etmişlerdi. Çimento tacirleri- nin vaziyetleri zaten düşünül- müş ve zarar etmemeleri için tedbir alınmıştır. Onun - için çimento fiatinin indirilmeme- sinde ısrar etmek, bir nevi ihtikâr yapmaktır. Vilâyetçe bu mesele üzerinde tedkikat ve tahkikata başlandığı mem- vniyetle haber alınmışıır Kocaderede öldürülen yörük kadını ae » ae aa — Katil Halil, dün ıfadesını değiştirdi —— ee . “Ben katil değilim, onu âşıkı Sü- leyman öldürmüş,, dedi Narlıdere -köyü civarında Tırazlı aşiretinin- çadırlarda oturduğu Kocadere mevkiinde metresi Fatmayı öldüren yörük Halilin, Eşrefpaşada jandarma- lar tarafından yakalandığını dünkü sayımızda yazmıştık. Halil, yakalandıktan sonra su- çunu itiraf etmiş, bir seneden- beri beraber yaşadığı metresi Fatmanın, bazı erkeklerle gö- rüştüğünü, son zamanda yö- rük Süleymanın çadırına kaç- tığı için intikam almak mak- sadile sopa ve taşla başını ezmek suüretile onu öldürdü- ğünü itiraf etmişti. Müddeiumumilikçe, Yörük Halilin işlediği tüyler ürpertici cinayet hakkında yapılmakta olan tahkikat, dün ikmal edil- miş ve kendisi, bu tahkikat evrakile birlikte sorgu hâkim- liğine verilmiştir. Suçlu Halil, gerek jandarma ve gerek müddeiumumilikçe yapılan tahkikat esnasında ci- nayeti nâasıl işlediği hakkında tafsilât verdiği halde dün sor- gu hâkimliğinde ifadesini de- Ziştirmiş, cinayette hiçbir alâ- kası bulunmadığını, metresi Fatmayı öldürenlerin Süleyman ile kardeşi Halil İbrahim ol- duklarını söylemiştir. Halil: — Bu iki kardeş Fatmayı öldürmüşler. Benim birşeyden haberim yoktu, yanıma gel- diler: — Fatma seni görmek isti- yor haydi çadıra gidelim, de- diler, birlikte giderken kur- nazlıkla üzerimdeki biçağı da aldılar. Çadıra yaklaşınca: — Fatma, çadırın içinde seni bekliyor, git, görüş. Dediler ve oradan savuştu- lar. Gidip baktım, başı taşla ezilmiş ve Fatma öldürülmüştü, Bana bir oyun ettiklerini ve beni katil diye yakalattıracak- larını anladım. Korkarak ora- dan kaçtım, Eşrefpaşaya git- tim, orada beni jandarmalar yakaladılar. Ben suçsuzum. Fatmanın katilleri Süleymanla kardeşi Halil İbrahimdir. Demiştir. Sorgu hâkimliği, bu inkâ- 18 Temmaci 981 | 1,200,000 kilo tü tün olacak Çekoslovakya tütün — rejifi tarafından — Türkiye menşe tütünlerin mübayaası için ma! dud firmalar davet edili suretile yapılan münakasa sene de açılmıştır. Münakf ya davet edilen firmalari listesi veı münakasa — şartlâ? Türkofis İzmir şubesine miştir. Bu firmalar bırıcl) yapılacak teklifleri Çek rvlv kabul etmiyecektir. Münaktf şartnamesinin esas noktali” hulâsaten — şunlardır: 4 Ahnacak — tütün Anıd’ menşeli 1,200,000 bin kil, Teklifler nüsha olarak iki zarf içinde 2 Eylnllğ tarihine kadar Çek rejii yapılıcakiıy Teklif sahibl! kat'i olacak V| taahhüdü tazammun ededöj tir. Her firma, 4 Eylül tarihine kadar Çekoslot” rejisinin Hodonin kasab daki — imalâthanelerine balya nümune — gönderi lerdir. Teklifle beraber b banka teminat mektubu V lecektir. Teklif mektublart Eylâl 937 tarihinde saat İ Pragda Çekoslova rejisi resinde açılacaktır, Kızını satant bir kıbti — Kuşadası kazasının GÜ çanlı köyünde kıbti Yaşafı yaşındaki kızı Saniyeyi F yin oğlu Mümin adında bi | para ile satmış ve kı '. kirlettirmiştir. Hâdise dıı , Yaşar ve Mümin tutü tevkif edilmişlerdir. ş:' Ağırceza mahkemesinde / kufen muhakeme edilecek!” B. Hakkı V' rına rağmen Halil hakkında tevkif kararı vermiştir. Kinderhaymlar Çocuklara hayat ve sıhhat kazandıracak Vilâyetçe zayıf ve cıhz ço- cuklar için Bozdağda ve Ali- ağa nahiyesindeki plâjda açı- lacak kinderhaymlar için ha- zırlığa devam edilmektedir. Bozdağ kampı cuma günü açılacaktır. Aliağa kinderhaymı için karyolalar henüz hazır- lanmamıştır. Bu yüzden plâj- daki kampın açılmasının bir kaç gün gecikmesi muhte- meldir. Ferid Eczacıbaşı Şifa eczanesir: sahibi Bay Süleyman : Ferid “ Bezücibaşı; Berlinde mühendis kimyager doktorasını alan ve şehrimizin iftikar edeceği gençlerden oğlu Nejad Eczacıbaşıya — mülâki olmak üzere dün Almanyaya hareket etmiştir. Baba ve oğul, İzmirde ec- zacılık için, tesis etmeği dü- şündükleri bir fabrika üzerin: de Almanya, Fransa ve İngil- terede tedkikler yaparak gele- ceklerdir. -Muvaffakıyetlerini dileriz. Karşıyaka stadı Belediye fen heyeti dün Karşıyakaya giderek yeni ya- pılacak olan stad sahasinı ted- kik etmişlerdir. Stadın pro- jeleri hazırlandığından, derhal faaliyete geçilecektir. — Kooperatiller — bir! müdürü oluynf Üzüm ve incir sarış ratifleri umum — müdürl B. İsmail Hakkı Veralin " | tekarrür ettiğini haber Hakkı Veral hakk! tayin emrinin bugünlerd mesi bekleniyor. İzmir - Çeşm' arasında Otobüs ücretleri P yece tesbit edi İzmir - Çeşme arasın! büs işleten mücssese hipleri, dün belediye © Behçet Uzu ziyaret benzinin ucuzlamasile ücretlerinde yapılan tan zarar etmekte 016 bildirmişlerdir. Yapılan tedkikat de, Çeşmeye kadar e& ye” bit edilen 75 — kuruf yart | ücretinin hlkıkll!’l:. I' İ mediği ve - hafta günlğyindc nkoblllw'ıl' yolcu ile gidip ge laşılmıştır. Belediy?” , çülerin zarar görmet| gpıt 4 dan vermemek V€ İin ucuz — seyahatini W 4| 'î'îw yeni bir şekil Buna göre, cum zar günleri Ç!l“’e lenler fazla olduğ nl"k' ler 75 kuruş " wcua' günlerde de kuruştan, yıxıl 95 kuruştan caktır. Bu teklif tarafından m