27 Temmuz 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

27 Temmuz 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

2? Temmuz 937 SA Milisler, yeniden mukabi taarruza geçtiler nltilâlciler de cu nnti ae ma günkü muharebede yirmi dör tank ele geçirdiklerini iddia ediyorlar Madrid, 26 (Radyo) — Bor- et cephesinde, cumhuriyetçi- ler mukabil bir taarruz yap- Mişlardtr. Göğüs göğüse vuku lan bir muharebeden sonra Sumhuriyetçiler ricate icbar edilmişlerdir. ; Cuma günkü muharebede 'hşiıâlcilu, 24 tank ele geçir Mişlerdir. Sön taarruzun Başladığı 6 temmuzdan — bugüne — kadar Cütihuriyetçilerin otuz bin ya- Tâli Ve ölü vördikleri tahmin Olünüyor. İhilâlciler yeni muvattfa- kıyetler kazanmışlar Salamanka, 26 (Radyo) — ’îülil:iler. Aragon cebhesin” bugün yeniden 6 köy işgal Etnişlerdir. İleri harekât de- Vam ediyor. Cumhuriyetçiler, birçok ölü, Mühimmat ve top bırakarak m . Mühimmat dolu vapurlar Mârsilya, 26 (Radyo)— Bir mı Rüs ve bir kismı da hyol olmak üzere burada n nakliye gemileri, Cum- iyetçi İspanya limanlarına eket için hrsat kolluyorlar. Bu. vapurlar, mühimmatla döludür. Vil Rubles Londraya gitti Lizbon, 26 (Radyo)— Sabık Katolik partisi lideri Jil Rub- Frankomun tensibile Lond- Taya gitmiştir. N Jil Rubles, hususi bir heyete Tiyaset etmektedir. Mumailey- bin, İngiltere Başvekili târa: fitdan kabal edileceği söyle- hiyor. Müsadere edilen vapürlar Londra, 26 (A.A.) — Ek- Serisi Bilbaoda müseccel olub Valânsiya hükümeti tarafından tekâlifi harbiye olarak zaptına rar verilmiş olan birçok' İs- Panyol gemileri sâhiplerinin bi üzerine İngiliz kanununa tevfikan muhtelif İngiliz liman- larında tevkif edilmiştir. Bu gemilerin sahipleri Bil- Onun — zaptındanberi İspan- Yol memurlarile konsolostan İmtina etmektedirler. Bu gemiler bahri ihtilâfı Tüyet eden hususi bir mah- eme olan Amirallık divanı ANADOLU Günlük siyasal gazete hip ve Dbaşyazgamı Hüydar Rüşdü ÖKTEM | Umumi neşriyat ve yamı işleri Müdürü; Hamdi, Nüzhot Çançar ni Te Böyler. Gi C. Halk Purtisi Ti ı,ı:î. Telgraf: İzmir — ANADÖOLÜ Teleföb; 2716 — Posta kutusu 405 Hi ABÖNE ŞERAITİ 1200, alt aylığı T0Ü, üç Veği ylığı 500 kuruştür. Yabancı memleketler için venelik | abone ücreti 27 liradır —.. tarafından ittihaz — edilecek olan karardan evel bulunduk- ları limanlardan ayrılmıyacak- lardır. Balıkçı kayıkların araştırmaları Cebelüttarık, 26 (A.A.) — Asilere ait olan müsellâh ba- hkçı gemileri bir. Sovyet va- purunda araştırma yapmışlar ve mütcakıben bu — vapuru Osutaya | götürmüşlerdir. Harp devam ediyor Madrid, 25 (A.A.) — Ha- vas Ajahsı muhabirinden: Brunete ve civarında muha- rebe devam etmiştir. Fecir vakti asiler şiddetli bir taarruz icra etmişlerdir. Cumhuriyet- çiler hafif surette hatlarını tas- hih mecburiyetinde kalmışlar- dır. Halihazırda muharebenin vukua gelmekte olduğu yeni mevzilerde harp şiddetle de- vam etmektedir. Resmi mehafil Brunetenin akıbeti hakkında hiçbir tebliğ vermemiştir. Maamafih bu ka- sabanın tamamile terkedilmiş olduğu intibat mevcuttur, Ademi müdahale komitesi tâli kömisyonu toplandı bondra, 26 (Radyo) — Ademi müdâhale komitesi tâli ko- misyonu bugün toplanmıştır. Lord Pilmut, 26 devlete bir muhtıra — vererek İngiliz plânının muhteviyatıni - bildirmiş ve Perşembe gününe kadar her devletin bu husustaki fikrini bil- dirmesini istemiştir. toplanacaktır. Ademi müdahale komitesi, Cüma günü Başvekilimiz yerli mallar ser- gisini açacaklar. İstanbul, 26 (Hususi) — Baş vekilimiz İsmet İnönü, yarın (bügün) Galatasaray yerli mallar sergisini açacak ve bu mü- nasebetle bir söylev verecektir. Istanbulda kin yüzünden çı- . kan cinayet İstanbül, 26 (Hususi) — Tahtakalede, sandalcı Feyzi adında bir şahıs, kin yüzünden arkadaşı Süleymanı öldürmüştür. Katil derhal yakalanmıştır. K_ıül Ve maktul, 19 yaşlarındadır. Vittorio Veneo zırhlısı denize indirildi Yapılan merasimde, İtalya Kral ve Kraliçesi de hazır bulundular Tiriyeste, 25 (A.A.) — Bll ğ yük harbten sonra inşa edil- miş ilk İtalyan zırhlısi - olan Vittorio Veneto zırhlısı dün Kral, Kraliçe, birçok prensler ve büyük bir halk kütlesi hış- zır olduğu halde denize indi- rilmiştir. Hacmi istiabisi 35,000 ton olan bu zırhlının uzunluğu 230 metredir. Zırhlıda 281 ve 152 milimetrelik toplar, tay- yarc topları ve mitralyözler Vardir. Zırhlıda tayyareleri ha- vaya fırlatacak — bir de man- cinik vardir. Dişli çarklarla mücehhez 4 makine grübu zıahlıya büyük bir sürat temin etmektedir. Triyeste, 26 (A.LA) — İste- fani Ajansı bildiriyor: Kral ve kraliçe dün 35 bin tönluk Vittorid Vene zirhlısı- nin denize indirilmesinde ha- zir bnlunmuşlardır. Trıbünleri dolduran elli bin kişi arasın- da prensler, senato, meclis ve hökümet mümessilleri ve yük- sösyeteye mensüb — kimseler bülünüyordu. Düçenin arzüsü üzerine ge- minin isim analığı San Marco tezgâhları amelesinden birinin milerin en büyüğü denize in- dirilmiştir. Kraliçe halkın müteheyyiç tezahüratı arasında geminin vaftiz anasiım öpmüştür. Maarif Vekili -— Ankaraya döndü İstanbul, 26 (Hususi) — Ma- arif Vekili B. Saffet Arıkan, bugün Ankaraya dömüştür. Bağdad şehremini İstanbula geldi.. İstanbul, 26 (Hususi) — Bağ- dad şehremini bugün buraya gelmiştir. Belediye, misafir şehremi- nine mükellef bir ziyafet ver- miştir. Bir hükümet daha Sösyeteden çekildi Nevyerk, 26 (Radyo) — Sansalvador cumhuriyeti, bu- günden itibaren Uluslar Sos- yetesinden çekilmeğe karar vermiştir. B. Ruzvetin anası Venedikten Salzburga geldi Viyana, 26 (Radyo) Amerika Cumhurreisi B. Ruz- veltin anası Sara, Venedikten Salzburga vası| olmuştur. Ken- karisinn — verilmiş | ve bü sü- retle yapı rüdenDeri YAPINSI disi, bürada birkaç gün ika- - amcet ektir. İnanma terbiyesine dair Kitabsıza karşı omuz silken, telâkkim, bir fikre sahib iman- sıza karşı daima müdhiş bir hiddet ve asabiyetle şahlan- mıştır. Bir insanı Allahla, din- le, <“inansın, inanmasın: baş- başa bırakabilirsiniz ve bunun, dünya ve cemiyetle hiç bir alâkası olmadığından zarar vermesi ihtimali de yoktur. Fakat bir şeye, bir kıymete, bir fikre, bir hâdise veya ideale iman etmiyen insanın mütelevvin, elestiki, her kaba akabilen ve her aktığı kabın şekline uyan varlığı, başlıba- şınaâ bir zarardır. Böyle bir elestikiyet ve ucuzca intibak keyfiyetine, bazı lâkırdı mad- rabazları derhal “zekâ, dam- gası vürabilirler. Fakat biz peşsinen işaret etmiş olalım ki, bu; içtimat olgünlük ve ahlâk- tan o ferde düşmüş çamurlu ve pis bir hissedir ve bunun zekâ ile değil, doğrudan doğ- rüya karakterle, fikir, ahlâk terbiye ile — münasebeti vardir. ve Karnı aç olduğu için 10 kuruş çalan bir adam için, cemiyet kanunlarında bir af ve müsamaha var mıdır? Ha- yırl. Şu halde hem kendisi, hem de camia aleykine iman- sız dolaşan ve kötülüğü -karnı, aç olduğu için 10 kuruş çal- mak mecburiyetinde kalan in- sandan - çok fazla olan bir insanı, müsamaha ile nasıl karşılarsınız? Bazıları vardır ki, hayat ve fikir seviyeleri, onları daima başkalarının peşinde sürükle- mek iztırarında — birakmıştır. Yandi oönlâr, idare edilen in- sanlardır ve idareciler, tama- mile başkalarıdır. Bunlar, bi- zim mevzuumuz haricindedir- ler. Biz asıl, başkalarına mür- şid ve idareci olması icab eden sözde kıymet veya kıymetlile- rin, kendi fikri seciyelerindeki gerilik ve tekâmülsüzlüğü an- latmak - istiyoruz. İnanmak, bir şeye iman et- mek gibi insan rüşdünü ve olgunluğunu isbat eden bir meziyelin yoksullüğüu, bazan bu gibi zümreler arasında öyle şayanı dikkat, öyle iğrenç te- zahürler gösteriyor ki, hayret etmemek mümkün değildir. Şüphesiz, her şahış büyük idealler taşıyamaz ve yarâta- maz. Fakat herkesin, velevki küçük mikyasta olsun, mubak- kak bir ideali vardır ve olma- lıdır. İşte, buna giden yolun asıl adı “inanmak,, tır. İnanmıyanın diğer bir mari- feti de, ayni bulaşıcı hassayı başkalarına aşılamak isteme- sidir. İnanmak zor, inanmamak ist ekseriya çok kolay olduğu için, imansızların arkasına ta- kılanlar da çok olur ve iman sahibi olanlar, ekseriya çok az arkadaş ve insanla davalarını başarırlar. Kosköca tarih de bumu teyid eden binlerce hâ- dise ile doludur. Fakat yuka- rıda da işâret ettiğimiz veçhile, cemiyet bu gibilere karşı mü- sainlâha gösteremer. Vazifemiz, imansızı yakasından tutub iha- nanlarin yoluna getirmektir. ():'M Rahmi Gekçe a SAĞ Iki kamyon arasındaki — yarışın son — Başı T inci sahifede — istiyen, — kamyona binen yolcu Hüseyin, Hasan ve Me- nemenin Kadıövacık köyünden elli yaşında Süleyman oğlu Ali de bulünüyormuş. Kamyon, Alaçatıdan Urlaya kadar hâdisesiz gelmiş Urla-İzmir şosesi üzerinde ile- rilemeğe başlamıştır. Aliağa çiftliği önünden geçerken şo- för Kâmıl, kamyonu fevkalâde hızla sürüyordu. Çünkü o sıra- da arkadan yetişen Urla 1 numarah Kamyon yolcu ve eşya yüklü olduğu hâalde öne geçmek istemiş ve korne çal- mıştır. Ba kamyonu şoför B. Celâl idare ediyormüş. Öndeki kamyon kaçar ve arkadaki öne geçmek isterken iki kamyon da — şoförlerinin tedbirsizliği yüzünden fevka- lâde süratle yol almağa baş- lamışlardı. Tam o sırada ön- deki 22 numaralı kamyonun önüne bir köprü — çıkmıştır. Şoför Kâmil, fevkâlâde hızlı giden kamyonu, kendisi de nasıl olduğunu anlıyamıyarak köprünün korkuluğuna çarp- tırmış ve korkuluk — parçalar- miştir. Şoför Kâümil, kamyonu de- reye düşürmemek için süratini kesmemiş ve kamyon bir ham- lede köprünün karşı tarafına geçerek sağ taraftaki hendeğe dalmiş, şöförün seri bir hare- ketile hendekten yolun ortasına fırlâmiş ve şoför, bu defâ da sol taraftan kamyonun denize kitmesine mani olmak için birdenbire frenlere basmış, kamyon takla atarak yana devrilmiş ve içindekiler, dev- rilen kamyonun içinde biribiri üzerine düşerek ve camlarla tahtâlara çarparak yaralanmış- lardır. Şoför Kâmilin yâninda oturan karısi Bn. Hediyenin başı, kamyonun tahta kısmile toprak arasina sikişmiş ve ezilmiştir. Şoför Kâmil de sağ şakağı üzerinden ağırca yara- lanmıştır. Kamyonda bulunan yolculardan Menemenli Süley- man oğlu Ali derhal ölmüştür. Hasan, Hüseyin ve şoför muavinleri Şükrü ve Said de muhtelif yerlerinden yaralan- mışlarsa da yarâları tehlikeli değildir. — Yaralılar, — derhal başka kamyonla İzmir mem- leket hastanesine tedavi al- tına alhnmişlardır. Ölen Menemenli Alinin vü- cudünün harici kısmında hiç- bir yara ve bere izi yoktur. Cesedi, dün memleket hasta- nesine getirilmiş ve müddei- umumi muavini Bay Cevad zpayın önünde otopsi ya- pilmiştir. Otöpsi neticesinde kaza esnasında sademe tesirile nezfi dimağiden öldüğü anla- şılmıştır. Hâdise tahkikatına müddei- umumi muavini B. Kemal Ber- karda tarafından — elkonmuş- tur. Hâdise yerinde kısmen parçalanmış olan kamyonun makine aksamı, belediye ve makine mühendisleri -tarafın- tedkik edilmiş ve kazanın, dikkatsizlik ve tedbirsizlik ne- ticesi ileri geldiği — anlaşıl- miştir. Makinenin rolmanı köpmuş vaziyette bülunmuşsa da bunun, kazayı müteakıb, kendisini me- suliyetten — kurtarmak - istiyen şöför tarafından yapılmış - ol- ması muhtemel görülüyor. Bir ve muharririmiz, dün memleket hâstanesinde tedavi altında bulunan şoför B. Kâmille gö- rüşmüş ve kazanın - sebebini sormuştur. Şoför Kâmil de- miştir ki: — Köprüye 25 metre kala otomobilin rolmanı çıktı, kam- — yon, gelişigüzel yol almağa — başladı. İçindekiler canlarını — bana emanet etmişlerdi. Ön- ların hayatını kurtarmak için kamyonu kendim devirdim. Olan bana ve karım Hediyeye oldu. 4 Kaza geçiren bu kamyonun arkasından Urla 1 numarali kamyon yolcu yüklü olduğu halde yol alıyordu. Şoför Ce- lâl, korna çalarak öne geç mek istemiş, fakat şoför Kâ- mil, yolu açmamış ve idare- sindeki Torbalı 22 numaralı — kamyonunu son - süratle meğe başlamıştır. K Öndeki kamyon takla ata: rak kaza geçirince on beş metre gerideki kamyo.. da yük bir tehlike çeçirmiş ve şoför Celâl, idâresindeki kam- yonu, önde takla âtârak çalanan kamyona çarptırn mak için acele bir manı ile yolün solunâ ve — < doğru sürmüş, kumlara s Tamıştır. Bu süretle - kâ yolcuları, feci bir akib kurtulmuşlardır. Hâdise tahkikatina edilecektir. Bu karara neden lüzum gördüler?. Londra, 26 (Radyo) — giliz ticarat gemilerinde | şan bütün zabitlerin, bundan sonra harp gemileri zabi nin kurslarını takib etmel tekarrür eylemiştir. B. Mussolini tayya Roma, 26 (Radyo) — ya Başvekili B. Mussolini yare bazı vilâyetleri — tel sonra bugün Romaya d müştür. İngiliz Filosu Akdenizde manevral yapacak.. Malta, 26 (Radyo) — terenin Akdeniz filosu, tosun sonlarında Mısırla tin sulan arasında manevr: yapacaktır. Bu filo, yirmi p harb gemisinden mürel Romanyada Darı bu sene çak Bükreş, 26 (Radyo) — mahsulü, bu sene çok Kabine, yaptığı son bir lantıda, darı ihracatinı meı meğe karar vermiştir. — — Alâkadarlar. buğday rek tesinin fazla olduğunu etmektedirler. TAKVİM Rumi - 1353 Aral Temmuz 12 | Cemlaz Temmuz YA