3 Ağustos 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

3 Ağustos 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

MFEY y a © L UU Çin-Japan harbi, gittikceManisada ehemmiyet kesbediyor —Başı 1 inci sahifede — mektedir. K Tokyo, 1 (A.A.) — Şimali Çin ihtilâfi dolayısile ihtiyar edilen masrafları karşılamak üzere hükümet meclise 300 milyon yenlik bir munzam büdce daha tevdi etmeği der- piş etmektedir. Şanghay, 1 (AA) — Pe- kin-Tiençinin cenubi garbisin- de pek mühim bazı askeri bareketler yapılacağı anlaşıl- maktadır. Çin mahfilleri başka çare olmadığım beyan ederek böyük hazırlıklar yapıldığını saklamamaktadır. Resmi mahliller bu hususta ketum davranmaktadırlar. Vaşington, 1 (A A,) — Çin sefiri Hariciye Nazırı Hulu ziyaret etmiştir. Sefir, mülâ- kattan sonra gazetecilere Çin hüsümetinin — Japonya ile bir harbi göze alarak Chahar ve * Hopey eyaletlerinde — Japon istiâsına mukavemet etmeğe karar vermiş olduğunu beyan etmiştir. Tokyo, 1 (AA) — Ayan meclisinde şimali Çindeki as- keri vaziyet hakkında izahat veren Harbiye Nazırı Japon tayyare kuvvetlerinin şimdiye kadar muhasemata iştirak et- mediklerini beyan, fakat mer- kezi Çin hükümet kuvvetleri- nin şımdiye kadâr - cenubi Hopeide 130 bin kişiyi bulun- duğunu ehemmiyetle <gaydet- imiştir. Çinliler bilhassa Hung Hay demiryolu boyunca ve bu hat- tın cenubunda hazırlıklar yap- maktadırlar. Nazır vekayiin neticesini ta- yin etmek mümkün olmadığımı, ” fakat Çinlilerin hattı hareket- lerinin ihtilâfı vahim bir şekle sokacağını ilâve etmiştir. Harbiye Nezareti makâmatı en vahim hâdiselere karşı ha- zır bulunmaktadırlar. * Tokyo, 1 (ALA.) —Tiençin- den bildirildiğine göre, Japon keşif tayyareleri 20 askeri tre- nin Pekin - Tanku hattının ce- nubunda kâin bir noktaya doğru gitmekte — olduğunu ve trenin Tiençin - Pekin hattın- dan yükari doğru - gitmekte olduğunu görmüşlerdir. Japon tayyareleri Çinlilerin ateşine maruz — kalarak — trenlerden dördünü bombardıman etmiş- ler ve Pasitimg Fu istasyonu- nu yakmışlardır. Bu tayyareler iki hat boyunca bir çok yar- dimci tayyare meydanları?tve Lunghay demiryolu boyunda da mühim hareket üsleri mev- cut olduğunu görmüşlerdir. Tiençin, 1 (A.A.) — Çin kıt'alarının Tangku ile Tien- çin arasında Mukden ekspre- sini yoldan çıkarmış oldukları Japon erkânı harbiyesi — tara- fından bildirilmektedir. 6 kişi ölmüş ve 60 kişi yaralarımıştır. Bunlar meyanında ecnebiler de vardır. Resmen verilen malümata göre, İtalya konsolosu Çin mi- Tislerine ü Şark istasyonuna hareket eden lı'_lııpon kıt'alarının İtalyan im: tiyaz mmtakasından geçmele- » TFini protesto etmiştir. bi imtiyaz mıntakasın- da yiyecek azalmaktadır. Hu- bubat fiatleri iki misline çık- ÜD LAĞ etmişlerdir. Japonlar, Fransız imtiyaz mıntakasile — yedi kilometre ileride bulunan Fransız tersa- nesi arasındaki telefon - telle- rini ve yolları kesmişlerdir. Tiençin, 1 (A.A.) — Japon- lar beynelmilel köprüden geç- melerine mani olunduğu için Fransız imtiyaz mıntakasiyle Fransız tersanesi arasındaki muvasalayı kestiklerini bildir- mektedirler. Konsoloslarla Tiençindeki ecnebi kıt'aları kumandanları- nın - Fransız. makamlarından beynelmilel köprünün muha- fazasını ve ecnebi imtiyaz mıntakalarının himayesini iste- miş oldukları tasrih edilmek- tedir. Japon kıt'alarının kumandanı general Katsuki Fransız kon: solosuna muhasemata başlan- dığı takdirde beynelmilel köp- rüye dokunulmıyacağını evelce vadetinişti. nghay, 1 (A.A.) — Ray- lvrŞı.Rjînııy bîldşıiyor:) $ Yarı resmi mahfiller şimale doğru yürüyen Çin merkezi hü- kümet kıtaatının Tsintien Luli- hoya eriştiklerini ve bu suretle geniş mikyasta muharebe teh: likelerini tekrar - ihdas ettik- lerini bildiriyorlar. Japonlar dün Tiençinin do- ğu merkez — garları - arasında Çinlilerle meskün kalabalık ma- halleleri bombardıman etmiş- lerdir. Bir Çin harbinde 2,000 Çinli öldüğü bildirilmekte ise de bu rakam mübalâğalı görün- mektedir. Şanghay, 2 (Radyo) — Çin hükümeti; Sangsu eyaletinde umumi bir seferberlik — ilân etmiştir. Paoningto şimalinde mühim Çin kuvvetleri toplan- maktadır. anghay, 2 (Radyo) — Va- ıiyîting ığn d(eRr:cz )vılıunel kesbetmesi üzerine yirmi bin- den fazla Japon memleketle- rine hareket etmişlerdir. Trenlerde büyük bir teha- cüm göze çarpmaktadır. Şantung valisi ve kuman- danı Nankine gitmiştir. Mare- şal Şan-Kay-Şekten direktif alacaktır. Japonlar, Çintaoya mühim — kuvvetler - toplamış- lardır. Japon - tayyareleri, Çin te- cemmü noktalarını ve Paoning- toyu müessir surette bombar:- dıman etmişlerdir. Tokyo, 2 (AA.) — Tebliğ: Hopeide askeri — harekât sahasında vaziyet 1 Ağustos- takinin aymdır. Alınan malü- mattan — anlaşıldığına — göre Çan-Kay-Şekin merkezi ordu: suna mesup birkaç teşekkül- ler geçen Temmuzun otuzunda Yung Ting Hoda eukua gelmiş olan muharebede 29 ncu Çin Ordusunun yanpında harbe işti- rak etmişlerdir. Şanghay, 2 (AA.)3 — Bir Japon zırhlı treni Çin hükümeti nin ileri karakollarına hücum etmişse de geri püskürtülmüş- tür. İyi haber alan Çin mahfel- leri bu havalide pek yakında mühim askeri hareketler yapı- yapılacağı kanaatindedirler. r'von Delbos istirahat edecek Paris, 2 (Radyo) — Hari- ciye Nazırı B. Delbos, irkaç gün istirahat edeceği ! Nazırlığını vekâ- ANADOLU büyük bir kal- kınnEı faaliyeti_ var bitmiştir. Şimdi hastanenin | rontken, ameliyat odaları te- sisatile uğraşılmaktadır. Bir kaç ay sonra hastanenin etra- fında bulunan bazı evler yı- kılacak arsalar ve tarlalar istim- Tâk edilecek, akli hastalıklar hastanesile bu hastane arasın- da doğum evi gibi bazı sıhhi | müesseseler meydana getirile- cek ve bu suretle burada, yani yüzlerce dönümlük bir saha üzerinde bir (sıhat mahâllesi) kurulmuş bulunacaktır. Şimdiki belediye binası yı- kılacak caddenin öbür tara- fında bir belediye binası ya- pılacak ve şimdiki belediye binası sahasında Atatürkün bir heykeli kurulacaktır. Akhisar yolunun — şimdiki “Memleket hastanesinin bulun- duüğü — kismin karşısında bir (Kitabsaray) n — projesi ta- mamlandı. Yakında inşasına baslanacaktır. Şehrin en mutena caddele- rinde hususi inşaat ta göze çarpacak derecede başlamak üzeredir. Zirat asayiş: Memleketin kayıtsız şartsız her tarafında müzmin bir dert halini alan bu mesele Mani- sada ehemmiyetle ele alınmış bulunmaktadır. Eskiden Ma- nisanın Sultan yaylası ile di- ğer tepelerde kiraz ağaçları gibi meyvalı ağaçlarla mevva- sız birçok ağaç şehre müs- tesna bir güzellik vermekte idi. Harbler, dikkatsizlik bu ağaçların mahvine sebeb ol- muştu. Şimdi alınan ciddi ted- birlerle buralarda Manisalılar geniş mikyasta ağaç yetiştir- meğe başlamışlardır. Elektrik ve su: Manisanın bu çok mühim iki derdidir. Epey zamanndır burada herkes meşgul etmek- tedir. Manisa gibi zengin ve büyük bir vilâyet merkezi ka- ranlıkta yaşıyor. Son yapılan su tesisatına rağmen suzluktan kıvranıyor" Esaslı bir tesisatla şehrin elektrik tesisatı işi bir hafta evel ihale edilmiştir. On ay sonra Manisanın bütün ve hertürlü ihtiyaçlarına kurşılık verebilecek elektrik tesisatı bit- miş bulunacaktır. Son yapılan - su tesisatı ile şehrin su ihtiyacının tamamile temin edilmiş olmadığı artık tamamile anlaşılmıştır. Demek ki Manisa yeni mem- ba suları aramağa mecburdur. Bu cihete de büyük bir ehem- miyet verilmiştir. Yakında Ma- nisanın geniş mikyasta su ih- tiyacının izale edilmiş olaca- ğına şüphe yoktur. Bu güzel işlerin tılsımı nedir?. Yazın müthiş bir toz tufanı, kışın geçilmez bir çamur der- yasından bir törlü kurtulamı- yan, sonsuz arrulara rağmen bir türlü medeni ve asri bir hayatın tam manasile tecelli- sine mazhar olamıyan sevimli Manisanın bu acıklı haline Manisalılarla beraber gelen, ge- çen de acırdı, ağlardı. Hatta bazı Manisalılar, Ma- nisanın en eski ailelerinden bazıları Manisayı terkederek Karşıyakaya, İzmire taşınmak: taydılar ve yalnız yazın malla- rının, işlerinin başlarına gel mek yolunu tutmuşlardı. inşa işlerile geniş mikyasta başlanan diğer imar ve inşa işleri Manisanın içtimai ve sıhhi hayatı üzerinde çok mü- him bir tahavvül busule getir- miştir. Şimdi bilâkis, hatta o elim yangındanberi ötede beride barınmış bulunan bir çok Ma- nisahılar tekrar yerlerine dön- meğe hazırlanıyoılar. Bu muvaffakıyetin tılsımını bulmak - için fazla yorulmıya lüzum yoktur. Yeni vali doktor Lütfi Kır- darda temiz, yüksek bir mem- leket ve millet dugu ve kaygısı vardır. O, Türkiye cumhuriye- tinde harikalar yaratan Ata- türk ruhunun, İsmet İnönünün akıllara hayret veren - (yapıcı- hk) kudretinin mihrakından ilham almıştır. Buraya vali ol- duğu gündenberi Manisa şeh- rinin çırpınmakta bulunduğu zavallılığa Jlâyık olmadığına tamamiyle kanaat getirmiştir. Manisa halkının, her Türk şehri, kasabalı ve köylüsü gibi asil bir ruh taşıdığını, mezbele- Hkte değil, en şirin, en bedi, en güzel şehirlerde, yerlerde yaşamaya lâyık bir kabiliyette olduğunu Lütfi Kırdar pekâlâ biliyordu. O halde Manisa ne- den bu derece ihmal edilmişti? O, bu zihniyetin, bu vaziye- tin âmillerini, sebeplerini der- hal ve birer birer tahlil etmiştir. Ve ondan sonra da, Manisa- da resmi ve hususi ne kadar teşekkül var ise hepsini birer birer — yoklamıştır. — Onların enerjisini deşmiştir. Onların ruhunu kazanmıştır. Onlar da valilerinin etrafında tek bir varlık halinde toplanmıştır. Ve işte bu kadar.. Hemen — cümhuüriyetin - tılı- sımlı varlığı, yaratıcı küdreti harekete geçmiştir. Valiyi tebrik edenler olu- yor. O, gıpta verici bir sükün ve Vekarla derhal cevab ve- riyor. — Manisa, Manisalılar, millet ve onun partisi ve hü- kümeti çalışıyor, rejim çalışı- yor. Bu, pek tabii bir haldir. Ve şübhe yok ki herşeye mu- valfak olunacaktır. Bu yaratıcı hareketi husule getiren değerli vali filvaki herkesin — muhabbetini pek seri bir surette kazanmıştır ve şimdi geceli gündüzlü bir- çok güzel ve iyi işlerin tam bir. intizam ile ve çabukça bitme- leri için koşmakta, didinmek- te ve uğraşmaktadır. Vasitasızlıktan, parasızlıktan şikâyet ederek bir köşeye çekilen, oturdukları yerde yo- sunlanan paslanan bazı ida- recilerimize Lütfi Kırdar ne iyi, ne canlı bir misal olmak- tadır. #D * Ormanlara dikkat! Yangın ve kat'iyata karşı tedbirler Bazı yerlerde orman yan- gınları vukubulmaktadır. Dün Ziraat Vekâletinden - vilâyete gelen bir tamimde memleket için mühim birer servet olan ormanlarımızın, yangın ve kat- | iyal suretile tahribine mani olmak için ki - tedbirler de yenildiler — Başı J inci sahifede — Fazıl, Firuz, Ercümend, Necdet, Sami.. Bu mühim maçın hakemi Abi: din Daver; Erzümend Ekrem, Ne- dim idi. 25 dakikalık ilk devre... Bera- bere bitti. Fakat oyun ©o kadar zevkli oldu ki, rengürenk formala: rile uskalar geçen, yerlerde yavar- Tanan — futbolcuların ba halleri tri. bünlerden yükselen kahkahalarla karşılanıyordu. İkinci devrede matbuat takımı Gulatasaraya bir gol attı ve müda- faaya çekildi. Hakem Abidin Da- ver beraberliği temin için müteka- id Gulatasaray fatbolcuları ile bir- Tikte çalışıyor, maçı uzatıyor, fakat bir türlü buna muvaffak olamıyor: du, Bir aralık halkım arzusu üze- rine penaltı verdi. Fakat matbunt kalesinde Zamora ketilen Namık, büyük bir meharetle gole mani ol. du. Şiddetle alkışlandı. Hakem de artık neticenin değişmiyeceğine ka- nast gelirerek maçı bitirdi. İbtiyarlar nefos nelese sahayı terkederlerken, gençler de en mü: him emüsabaka için çıkıyorlardı. Admira ve Galatasaraylılar hal. kı selâmladılar, Oyun seri başladı. Birinci devrenin ilk mafında bir gol çıkaran - Avneturyalılar, ikinci mafında da bir gol yediler ve 11 berabere kaldılar. gel daba çıkararak 4-) galibiyetle sahadan ayrıldılar. Bundan sonra - atletizm ve gü- reş müsabakalarında derece alan- lara Millt Müdafan Vekili General Kâzim Özalp tarafından mudalya- lar verildi. Binlerce halk, gecenin — saat sekizinde aoçe içinde staddan ay- rilirken, Galatasaraya —uzun ömür- ler temenni ediyorlardı. Belgrad maçı: Belgrad, 2 (Hususi) —Dün, milli takımımız ilk maçını Yu- göslavya milli takımı ile yaptı ve 3-1 mağlüp oldu. Belgradlılar sporcularımıza karşı büyük bir alâka göster- mişlerdir. Stada yüz bin se- yirci gelmiştir. Saray mareşalı kralı, hariciye nezareti kalemi mahsus müdürü de - başvekil namına hazır bulunmuşlardır. Merasimden sonra saat 17,30 da oyuna başlanmıştır. Bu maça bizim takımımız şu kad- ro ile çıkmıştır: Cihat, Faruk, Hüsnü, Re- şat, Hasan, Rıza, Rebiü, Fik- ret, Rasih, Sait, Niyazi. Birinci devre çak seri oy: nanmış, sahıya yabancı olan takım 1-0 mağlüb olmuştur. İkinci devrede daha dür: gün bir oyun çıkaran milli takımımız, — Rasihin — ayağile bir gol kaydetmiş, fakat iki gol daha yiyerek sahâdan 3-1 mağlüb olarak ayrılmıştır. İkinci devre çok sert geç miştir. Üç Yugoslav oyuncusu ve bizden de Niyazi sakatla: narak sahadan ayrılmışlardır. Niyazinin yaraları haliftir. Belgred, 2 (Radyo) — Bu- gün Yugoslav ve Türk milli takımları — arasında — yapılan ikinci dostluk müsabakası da 1-3 Yügoslav takımın gali- biyetile neticelemiştir.Havanın bir gün eveldenberi yagmurlu devam etmesi yüzünden seyir- ci azdı. Hakem yine birinci maçı idare etimiş olan hakemdi. Milli takım şu kadro ile sahâda yer almıştı: Hüsam Faruk Reşad Hasan Hikmet Rebiü Fikret. Yaşar Rıza Vasıf Rasim Sporcularımız dün| — Alaçatı Aydında zeytinci” — ——— iTM yoruz. Fakat 7 inci müsabakasın 3 Ağustos 997 , Daoktor isti »or Alaçatıdan bir kariimiz 9 zıyor: Alaçatının en büyük doktorsuzluktur. Bundan sene evel buraya gelerek leşen ve serbest olarak $ şan Dr. B. Mustafanın bizler için elim bir ziya Fakirlere yardımlarımı miyen merhum, her halkın sıhhatini korumağa | hşır, bir çok defalar vizite V reti bile almazdı. Şimdi ise zavallı Alaf” hekimsizdir. Bir hastalık kuunda merkezden doktar betmek ise, en aşağı 6-7 raya mal olmaktadır. nizle aâkadarların dik celbederiz. yon kilo zeytin tanesi alın! Bu yıl mahsulü ise bir Mt? | tahmin olunmaktadır. BU mahsul — yılı olmadığı 4 idarenin imara verdiği ©W miyet ve aşılanan delici g bu yıl mahsul — vermelef? iyi neticeyi temin etmiştir Aydın — vakıflar — idar€ meşrutiyette ' Karapını ç dönümlük bir incir büfi,| vardı. Şimdi ise, Ortak Kuyucağa kadar demiry0 '« iki yakasında en verimli ” 4| yerlerde , her biri 4 ilâ dekar büyüklüğünde 409 kar incir bahçesine lunmaktadır. Bu bahçe yıllk icara - verilinek idare olunmaktadır. ” ve mülhak bahçelerden | 40 bin İira icar alını Zeytin ve incirlerde? gi Aydın evkaf idaresinif 5| tarla ve portakallıklar * V dır. Bunlar da daireyt * rer gelir kaynağıdır. Aydın ga: Temmuzun 27 nci g? itibaren (Aydın) adın lük bir gazete çI başlanmıştır. Aydın & gi kendi matbaasında ” pi tadır. Şimdi Aydında günlük Aydın, di iki defa çıkan (Yeni mak üzere iki gazett etmektedir. M Tütün reko İstanbul, 2 (Husu birimizden)— Bu se©5 tütün rekoltesinin kilo olacağı tahmiü # Yugoslav takım 8Ü ( oyuncularımız. şaşıf” birinci dakikada 1W oldu. Bu sırada liğinden Fikretin mişti, Fikret © yerine Ankaralı Bundan — sonrâ müddet mütevaziP otuzuncu dakiki hâdise çıkmak kemin müdahalesi' p gi ve biraz sonra —» üçüncü golü de İkinci devrede takımı çok gül'l bir. gol çllî'a" arın akşam - edeceklerdir. Bi sporcular !0"“?'* n verilmiştir. İstanbul, 2 birimizden ) takımile Viyi kımı arasında |