10 Ağustos 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

10 Ağustos 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

| | KST Madrid cephesinde YA ABERL[ eT ANADOLU lardan harekât durdu Asilere mensub tayyareler, dün Karta_ıen limanını bombardıman ettiler. Katalonya harbe girmiyor Salamanka, 9 ( Radyo ) — | | lânsiyada, (Negrin) kabinesi aleyhine bir takım cereyanlar | Madridin * cenubunda büküm süren cehennemi sıcaklar, or- talığı meflüç bir hale - sok- muştur, askeri harekât ta bu yüzden akâmete uğramış bu- lunmaktadır. Cebelüttarık, 9 (Radyo) — İhtilâlcilere Mmensup - tayyare filoları, bugün (Kartajen) lima- ninı bombardıman - etmişler- dir. Cumhuriyetçi İspanya do- nâanması bu limnndı bulun- maktadır. Paris, 9 (Radyo)— Cumhu- riyetçi İspanya Başvekili B. Negrin, bugün Barselona gel- miş ve Katalonya hükümeti reisi B. Kompani ile müza- kerelerde bulunmuştur. Söylendiğine göre, Kata- lonya hükümeti reisi, Kata- lonyanın, artık tamamen bita- raf ve müstakil olduğunu ve bu münasebetle harbe iştirak edemiyeceğini — söylemiş ve Cumhuriyetçi İspanya Başve- kili B. Negrinin metalibatını reddeylemiştir. Salamanka, 9 (Radyo) — İhtilâlciler tarafından esir edi- len iki gönüllü Fransızın kur- şuna dizildiklerine dair çıkan haberler yalandır. Salamanka, 9 (Radyo) — İhtilâlciler, Aragon cephesinde temizlikle iştigal etmektedir. General Kas ilyanın kuman- dasındaki kuvvetler ilerlemiş- lerdir. İleri karakoöllar, (Santakroç) dağlarında milislerden 800 ki- Şinin — cesetlerine — rastlamış- lardır. Bilbao, 9 (Radyo) — Atel- ka adındaki İspanyol posta Vapuru, ihtilâlcilere mensub harb gemileri tarafından yaka- lanarak Bilbaoya gönderilmiştir. İhtilâlcilere mensub tayya- reler, Standeri -bombardı- Man — etmişlerdir. — Buradaki Tabitan, ailelerini Fransaya öndermişlerdir. Cenevre, 9 (Radya) — Bey- Relmilel — kızılhaç — teşkilâtı; Madridde 'bulunan * dört bin kadınla ufak çocuklara yardım i'Çlıı 80 bin İsviçre frangi aYyırmıştır. Berlin, 9 (Radyo) — Alman ANADOLU | Günlük siyasal gazete Sabip ve Dbaşyazganı Haydar Rüşdü ÖKTEM Ünmi neğşriyat ve yam işleri * Hamdi Nüzbet Çançar İzmir İkinci Beyler sokağı C. Halk Partisi binası içinde TTelgur İzmir — ANADOLU “lefon : 2776 « Posta kutusu 405 Tn ABONE ŞERATTİ li 1200, altı ıylıgı 700, üç Va OARS00 K “bancı ım-wuuer için senelik abone ücreti 27 Tiradır Hor yerde _5 kuruştur Kta Geçmiş Düllalar 25 kuluştur İstihbarat Ajansına göre, Va- w başlamıştır. Bu cereyanların | başında, sabık Başvekil (Lar- go Kabalyero) bulunmaktadır. Atatürk Yatkulübü şeretflen- dirdiler. İstanbul, 9 ( Hususi ) - Atatürk, dün akşam Yatku- lübü teşrif etmişler ve ora- da toplanan çocuklarla ya kından meşgul olmuşlar, on- lara iltifatta bulunmuşlardır. Küçük san'atları himaye edeceğiz.. İstanbul, 9 (Hususi) — Kü- çük san'atları himaye için, memleketimizin muhtelif yer- lerinde kooperatifler kurula- caktır. Hükümet bu hususta kat'i kararını vermiştir. Fatihte bir cinayet İstanbul, 9 (Hususi) — Fa- tihte, Malatyalı Mehmed adın- da birisi, evine bakmadığın- dan dolayı kayınbiraderi Ab- dülvehap tarafından öldürül- müştür. Temmuz içinde Habeşistanda ölen İtalyanlar.. Roma, 9 (Radyo) — İtalya- nin neşrettiği resmi bir teb- liğde; Temmuz ayı aartında Habeşistanda yapılan zabıta bareketlerinde iki İtalyan za- bitile dört neferin öldürüldüğü bildirilmektedir. Bundan başka, hastalık neti- cesinde 4 zabit, 26 nefer ve 7 siyah gömlekli ölmüşlür. Pariste Ötomobil tarifesi Pâris, 9 (Radyo) — Taksi otomobilleri için tanzim olu- nan yeni tarife, şolör ve oto- mobil sahiplerinin itirazını mu- Gib olmuştur. Bu mesele, yarın (bugün) toplanacak — olan ka- binede mevzubahs olacaktır. Çarkof kanalı Genişletilecek ve seyrü- sefere müsait bir hale konacak Bükreş, 9 (Radyo) — Ro: manya ile Rusya arasındaki (Çarköf ) kanalının genişletil- mesi ve seyrüselere müsait bir hale konması için iki memle- ket arasında bazı teşebbüsler olmuştur. İtalyan donanması Roma, 9 (Radyo) — (Litor: yo) adındaki 35 bin tonluk iki dritnot, bu ayın 22 sinde denize indirilecektir. Yeni dritnovt, 235 metre uzunluğundadır. (Litoryo) ve (Vitoryo Ve- neto) dritnotlarının tamamen ikmalinden sonra İtalya do- nanması; birinci sınıf 6 drit- not, on bin tondan yukarı 19 kruvazör, beş bin tondan yu- karı 15 kruvazör, 100 destro- yer ve 98 tahtelbahirden iba- ret olacaktır. M İtalyan İmektep gemileri İstanbulu başka bir za- man ziyaret edecekler. İstanbul, 9 (Hususi) — Bu- gün limanımıza gelmeleri mu- karrer olan İtalyan mektep ge- mileri, seyahat programını da- ralttıklarından, limanımıza uğ- ramaları, başka bir zamana bırakılmıştır. Yeni vali ve kaymakamlar Ankara, 9 (Hususi)— Dahi: liye Vekili B. Ş. Kaya, bugün buraya gelmiştir. B. Şükrü Kaya yeni vali kaymakamların — tayinile bizzat meşgul olacaktır. Egeli gençler Orman çiftliğinde bir balo verecekler İstanbul, 9 (Hususi)— Egeli göençler, bu ayın 14 ünde İk- tısad Vekilimiz B. Celâl Ba- yarın himayesinde Orman çilt- ve liğinde bir balo tertib edecek- lerdir. Gazetecilerimiz Tayyare ile gezdirilecek İstanbul, 9 (Hususi) — Dev- let bava yolları idaresi, önü- müzdeki Pazar günü Ankara ve İstanbul gazetecilerini tay- yâre ile gezdirmeğe vermiştir. Londrada büyük hava ma.- karar - |Jnevraları başladı.. Londra, 9 (Radyo) — Dört yüz harb tayyaresinin iştirakile yapılması mukarrer olan ma- nevralar, bugün saat 18 de başlamıştır. Manevralar, iki gün devam edecektir. Hükümet, herhangi bir ha- disenin önüne geçmek üzere manevra sahalarını ilân eyle- miştir. Başından ağır Yaralamış Karşıyakada Şemikler kö- yünde Yusuf oğlu Zibni ile Şaban oğlu Ali arasında kav- ga çıkmış, Ali çapa ile Zih- niyi başından ağır surette ya- ralamıştır. —Yaralı -hastaneye kaldırılmış ve hâdiseden sonra kaçan Alı takibedilerek tutul- muşlur. Kuru incir İlk mahsulü 8. Süleyman Güdücü yetiştirmiştir Erbeyli kooperatifine men- sup 199 numralı ortak bay Süleyman Güdücü, yedi incir koopratifi içinde, kooperatife ilk kuru incir teslim eden or: tak olmuştür. Bay Süleyman Ömerbeyli halkındandır. DRA İkileşti Dünyamızın üstünden sağa fırlatıldıkça Çin topraklarinı, sola atıldıkça İspanyayı bulan bir mekik, hiç durmadan işle- meğe başladı. Bu iki başlı hâdiseyi, bir üçüncüsü olan İtalya - Habeş harbi ile bera- ber biraz daha sık eleyip du- rursak, hakikatte içtimai bir mezheb kavgası ile sermayeyi ve kalabalığı önüne takmış bir militarizmin çehresini gö- rürüz. İspanyadaki hâdise, haki- katte, İspanyol idaresine de- mokrat veya milli bir dikta- tora şekli vermek — istiyen iki akidenin — çarpışması — değil, doğrudan doğruya, gayri mu- ayyen bir zaman sönra dünya üstünde çarpışacak iki büyük mezhebin ekzersis yapmasıdır. Sosyalizm, bir cebhe ittihadı yaparak sağ kutba karşı bü- tün enerjisini kullanıyor. —Di- ğer taraf ise, diktatora ve para kuvveti ile ayni kuvvette bir cebhe kurmağa çalışıyor. İspanyadaki — galibiyet veya mağlübiyetin neş'e veya ıstı- rab ve yeşini, on iki saatten evel Moskova, Paris, Roma ve Berlin sokaklarında göre- ceğiz. Her iki tarafın, kendi mem- leketleri hesabına söyledikleri şeylere kulak asmamak lâzım- dir. Bürada kaynıyan — küzan, Nuhun çorbası ve bizim &ski aşüre gibi binbir çeşidi ihtiva ediyor. Uzak Şarktaki Japon - Çin hâdisesi ise, Japon militariz- minin, havanın bulanık, herke- sin mütereddid ve korkak ol- masından cür'et alarak yap- makta bulunduğu bir yutma ekzersisidir. Büyük bir açlık ve iştah ile, fakat çok muaz- zam bir lokma üzerinde du- ran buağız, dünya efkârı umu- miyesine; marifetini gizlemek için neler söylemiyor?. İtalya da Habeşistanı ayni (samimi ve makul) iddialarla yutmuştu. Ben, Çinin, bilfarz yutulsa bile içine gireceği Japon mi- desine pek pahalıya mal ola: cağı kanaatinde ısrar ediye- rum. Sayfa 3 Adliye Vekilimizin mü- him beyanatı — —.. .— — Başı 1 inci sahifede — — Türk Geza kanununda yeni değişiklikler yapılması düşünülüyor mu? — Türk ceza kanununda zaten çok yakın bir mazide esaslı — değişiklikler — yaptık. Yalnız, bu ceza kanununda milli bir ceza kanununa inti- kali, takib ettiğimiz yolun tabii bir neticesi olarak gö- rüyoruz. Bunun içindir ki, 33 senesindenberi tutulmağa baş- lanmış olan istatistikler, alel- umum adli harekâtı olduğu kadar adliyenin ceza kısmın- daki temevvücatı da vazıh bir şekilde göstermektedir. Bu is- tatistiklerin vereceği kanaatlere göre tedricen milli bir ceza hâanununa intikal etmeği ve memleketi — intikal ettirmeği adliyenin vazifesi cülesinden addediyoruz. İstatistik malü- matı haylı birikmiş olmakla beraber kat'i karar vermek için kâfi derecede geniş de- ğildir. Bugün elimizde gerek umumi ceza (kanunnnun ve gerek hususi kanunlardaki cezai hükümlerin her çeşit cürüm için hapishaneye gön- derdiği adamların yekünu, cü- rümlerin saikleri ayrı ayrı tes- bit edilmiştir. Yakın bir zamanda Büyük Millet Meclisine bir ceza ka- nunu İâyihası verecek deği yakın bir zamanda mesaisi birkaç sene sürecek olan bir ceza komisyonu teşkil edece- ğiz ki, bu komisyon, adliye- deki bütün istatistikleri tetkik etsin ve milli bir ceza kanunu hazırlasın. Size bir misal ve- reyim: Temyiz mahkemesinin yalnız bir dairesine gelen 7000 işten 5000i örman davalarına aiddir. Tütün kaçakçılığına aid davalar, diğerlerinin hepsin- den fazladır. Bazı hükümler var ki, onlara vüs'at vermek, bazılarını daraltmak lâzımge- liyor. Elimizdeki istatistiklere göre cinâyetin sebeplerini, ci- nayet mıntakalarını tetkik et- mek, şahisların en çok - nete- lerde ve niçin cinayet işledik- lerini araştırmak lâzımdır. Bu suretle alınacak — tedbirlerin Gözlerimiz, biri Avrupanın, |mıntakavi mi, yoksa umumi şe- diğeri Asyanın en uç ve en ötelerinde yanan iki ateşi kim- bilir. daha ne kadar zaman hayretle seyredecektir?. Dünkü Habeş, harekâtında, Milletler cemiyeti bir sünepe gibi hırıldayıp durmuştu. . Gene ayni müessese, Man- çuko ve Şimali Çin harekel- lerinde derin derin horlamıştı. Bugün de Ademi müdahale kömitesi, Milletler cemiyetine şaheser nazireler — yaratmak:- tadır. Ve gene, Çin - Japon hâdi- sesi de belki ayni âkıbete uğ- rıyacaktır. Şu halde, birşeyler yapmak, kendi kendini korumak ve kurtarmak — kuvvetinin ancak ve ancak milletlerin kendi bünyesinde, kendi — varlıkla- rında bulunduğunu tekrar ka- bul edelim. * Millî—ş;s_elerimiz İçin yüz milyon lira sart olunacak İstanbul, 9 (Hususi)— Milli şoseler için 15 sene içinde yüz milyon İira sarfile yirmi iki bin kilometrelik şose ya- pılması takarrür eylemiştir. kilde mi olması lâzimgeldiğini tesbit etmeli ve kararlaştırma- hıdır. Bir de şimdiden karar verdiğimiz bir mesele vardır: Meşhud cürümler kanununun bhem sahasını, hem de tatbika- tını genişletmek. Malümdur. ki, bu kanun, yalnız belediye hudutları da- hilinde ve muayyen suçlar için tatbik edilmektedir. Bu kanunu, zabıta hududu dahiline teşmil etmek ve bu kanunun çerçevesine girmiyen #ğir cezayı müstelzem suçları da kanunun çerçivesi dahiline almak istiyoruz. Çünkü bu ka- nunun tatbiki sayesinde suçlar çok azalmıştır. Külhanbeylik iki sene sonra memleketimiz- de görülmez olacak ve bir zaman gelecek külhanbeylik sevdasında — olanlar, vaktile yaptıkları hareketlerden hicap duyacaklardır. Meşhut cürümler kanunun- dan çok memnuünuz. — Halkın, zabıtanın ve hattâ avukatla- rin da çok memnun oldükla: rını kendilerinden birçok vesi- lelerle duydum. İdare adam- ları da memnundurlar. Onun içindir ki, bu kanunun her kı- sınıdaki sahasını genişletme istiyoruz. : Vekil, bundan sonra evlen: ğ me ve boşanma vak'alarında kolaylık meselesi hakkında bazı gazetelerdeki — anketler münasebetile 'demiştir ki: — — Evlenme hakkında ka: nüna herhangi bir kayıd koy- : mak değil, evlenme muame- lelerini teshil etmek için ka- yıtları kaldırmak istiyoruz, Bo- şanmağa gelince, bunun içii . mevcud kayıtları yerinde bu- — luyoruz. — Evlilik, iki kişinin — kurduğu bir akid değil, mem- leketin büyük ve hissesi olan — © bir iştir. Bir kız bir erkekle evlenmekle )ılmz ikisi birleş. miş olmaz, âmmenin hissesi olan büyük bir müessese ku- rulmuş olur. Bu müessesenin kolayca yıkılmamasile devlet, millet ve efkârıumumiye ehem- miyetle alâkadardır. Sayın Vekil, İzmir havali- sindeki tedkikleri hakkında da şu sözleri söylemiştir: — Ödemiş, Tire, Bayındır, Torbalı, Berğama, Menemen — ve Çandarlıyı | lülerle görüştüm. Çalışkanlığın — biraz daha artımış olduğunu memnuniyetle gördüm. İçinde bulundukları vaziyetten bu mın- taka halkının memnun - oldu- ğunu yalnız hissetmek değil, elimle tutar gibi maddileşmiş | buldum, idare adamlarile hâlk — arasındaki ahengin biraz daha artmış olduğunu gördüm. Bu azim, bu çalışma ve bu ahenk ile devam ederse, içtimai ve iktısadi geviyemizin basamak- larından daima emin olarak yükselebiliriz. — İzmirden bu kanaatle ayrıl iyorum. Ödemişin Gölcük yaylı da bir ay istirahat eden liye Vekilimiz. B. Şükrü Sa- racoğlu, dün İzmir vapuru ile İstanbula gitmiş ve resmi me- — | rasimle teşyi edilmiştir. Adliye Vekilimiz, Gölcükte bir müddet istirahatten sonra enerji ve neş'e ile dolu ola- rak vazifesi başına dönerken vilâyetin muhtelif kısımlarında mübim tedkikler yapmıştır. Ödemiş, Tire, Bayındır ve Torbalı kazalarındaki tedkik- lerinden — sonra - refakatinde Vali B. Fazlı Güleç, Müddei- umumi B. Asım Tuncay ve vilâyet daimi encmeni azasın- dan avukat B. Ekrem Oran olduğu halde Pazar günü oto- mobille Bergamaya — gitmiş, — Bergamada yeni inşa edilen hapishane binasını görmüş, — halkla yakından temaslarda bulunmuştur. Sayın Adliye Vekilimiz, Ber- — gama hapishane binasının iç taksimat duvarlarının çok ka- — ln ve koridorunun fazla geniş — Sonu 5 inci sahifede — TAKVİM Rumi - 1353 | Arabi- 1356 Temmuz 28 Cem, ahar 2 Ağustos 10 Evkat Ezan Vasat Evkat Ezan Vi İĞüneş 935 dolakşam 12 İ9, öğle — 4,S1 12,20 yatsı — 1,51 21 21) — di B AS ıb,ııııu.ı, 9. dolaştım, köy- — ©