19 Ağustos 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

19 Ağustos 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

— ministi doktor | “ geçinmeyi kabul etmek ANADOLU e . Boşanma meselemiz M Boşanmuların zorlağuna olan iti Tojik sebeblere — istinad ettiriyoruz. demek, demeklir. Aile, üessesesidir amıma, herşeyden evel onu — teşkil edenlerin muvaf fakıyeti ve iyi geçinmeleri anlaşmaları çartile.. Yoksa, kendi derinliğinde için için bir bozgun ateşi yanan, havası kokmuş ve ağırlaşmış bir aile müecssesesi, cemiyetin malı değildir, çünkü cemiyete biçbir faydası yoktur, bilükis kendi erkânını biç durmadan zehirliyen bir karanlık, bir ışıkaz bodraum katıdır. İzdi. vaçta şart, ahenktir, hei de hor bakımdan ahenk.. Ruhlarının arasına hâdiseler, mesaleler, münaferetler, kin ve infial. ler oturub saplanmış bir kadınla erkeği, ayni hayatı beraberce yaşamak ve bir ömür boyu karşı karşıya bulundurmağa mahbküm etmek, haki. katte bir iyilik olınasa gerektir. Oradan saadetin rubu çoktan uçub gil- miştir. ve böyle bir ailede gerek doğmuş, gerekse doğacak çocuk, en daha ziyade reel ve psiko: zoraki bir cemiyet ; fkh şeyleri iktisab eder, muvazenesiz, mütereddi, mariz, asabi bir in- n olur. Aşk ve heyecandan doğmuş bir çocukla yekdiğerinden nefret eden ve gizli kaprislerle dolu çiftlerin birleşmesinden doğan ço: cük arasında büyük rohi ve Çiziki farklar vardır. Bunu söyliyen fen: vin ta kendisidir. Binaenaleyh, bu gibi müemeseleri yaşatmaktansa, yıkmak daha doğ. rudür: O sevişemiyen, anlaşamıyan ve manevi bağlarımı büsbütün kopar- muş olan çifti serbest bırakmak, belki onlara yeni bir istikbal ve saa- det hazırlamak demektir. Bugün hakikaten geçinemiyen bir silenin dağılması, cemiyet için ne diye teblike olabilir? Bilâkia yeni yavalar kurarak aradıkları gil'tler, çocuk da yapmak ayrıldıkları takdirde, ayrı ayrı başka — izdi sandeti b istemezler. Y ağn koşa cemiyet aleyhine bir v.ılıı Halbuki ayrılıb da başka birer yava kurunca, çocuk yapmakta ııııılılııd etmezler. Bu da cemiyet Fakat bütün hine bir vakıa. bunlara ilâveton diyeceğiz ki, ailenin saadet ve selâ- “meti, herşeyden evel, iki tarafıa iyi düşünmesi ve iyi bir. çilt olmağa Ilyıııı kesbetmesi ile tahakkuk eyler. Sandetin temeli, başlangıçta atı- . O takdirde, bugün münakaşa mevzuu Ükargtepiiğz Almanyada feminizm! — Almanyanın en maruf fe- n Frauttur; bu “zatın dosyalarına göre, Al- — manyada erkek işi ile meşgul tam 12 milyon kadın vardır, Bu, bütün Almanya nüfusunun te biri demektir. nlar arasında 7000 avu- , 6200 dişçi, 53 baytar, büyük veya küçük sa- ü mütehassısı vardır. Almanyada dikkate şayan bir huıu.ı'yıt vardır. Çocuklu kadını, iş yerlerinde gör- :ŞE mümkün değildir. Alman Jıdııhrı nihayet 25 yaşına — kadar erkek işlerinde çalış- maktadırlar. İngiliz zihniyeti Bay Con Smit adında bir İngiliz, Avustralyaya — doğru g cek üzere yola çıktığı vakit kendisini 15,000 İngiliz lirasına sigorla ettirmiş ve bir kazaya uğradığı takdirde bu paranın zevcesine verilmesini de vasi- yet etmiştir. Vapur yolda batmış ve bü- tün mürettebatı, yolcuları bo- gulmüştur. Yalnız bir kişi kur- tolmuş ve kaderin cilvesi ola- rak ta bu bır kişi, bizim Bay Con Sit olmuştur. — Bay Con Simit karaya ayak — basar basmaz Londradaki ka- — yanbiraderine şu telgrafı çek- miştir: “Kazadan kurtulan — yalnız benim. Vaziyeti refikama mü- — nasip bir İisanla fazla müte- essir olmıyacak -şekilde anla- tınız.,, Garib bir sergil X Almanyada — Frankfurtta halen bir açık tiyatro sergisi k faal haldedir ve Eylüle kadar — sürecektir. Bu sergiye Çinden, Japon- — yadan, Hollandadan, İspanya- _Aıı. Fransa, İsviçre ve lcılyı- DA Li aei SELEĞNĞ, n bir boşanma meselesi ile Zevk buhranıl! Holivudda, şüphe yoktur ki cihaniın en şımarık — insanları vardır; bünların da kismi aza- mıinin dişi ve erkek yıldızlar olduğuna şüphe yoktur. Bu şımarık insanların bir zevk buhranı geçirdiklerini kabul etmek lâzımdır. Çünkü bunlar şimdi “kurbağa, ipti- lâsına düşmüşlerdir. Her yıldız birçok kurbağa beslemekte ve bir misafir geldiği vakit te kurbağaları yanş — ettirerek eğlenmektedir. Vah zavallıya vah! Bundan bir iki hafta evel Pariste bir otomobil kazası olmuştur. Kazada Andra Zero adında bir adam ölmüştür. Bu adamcağızın ölümü cidden acıklıdır; Zero öldüğü vakit henüz iki günlük evli idi ve evlenmek için de tam on yedi sene nişanlı durmuş, bugünü beklemişti. Kabahat 17 sene beklediği kadında mıdir, yoksa isminin Zero (sıfır) olmasında mıdır?. Yaman bir usul! Nevyorkta bir lokanta var: dir; bü lokantanın yemek fiatleri çok pahalı olmakla beraber, her lokantadan fazla iş yapmaktadır. Bunun sebebi şudur: Müş- teri, yemek listesinin bir ke- narında şu cümleyi okur: “Yemeği —afiyetle yedikten ve bedelini verdikten sonra size istikbaliniz bildirilecektir. Hakikaten, yemeği yiyen ve parayı veren müşteri bir çingene, bir zenci, bir Çinli ve bir Hindli bir de Avrupalıdan mürekkep bir heyetin önüne varmaktadır. Bunlardan birisi müşterinin falına bakmakta diğeri remil dökmekte üçü cüsü kahve telvesile, dördün- cüsü ele, beşincisi de yıldız- lara bakmakla istikbali haber K—0 ” Yenı Kız Enstitüsü —— - 6. ——— Vekâletten 36,000 lira geldi.. İzmir Kız Enstitüsü için Va- sıf Çınar bulvarı üzerinde inşa edilecek olan büyük sahanın temizlenmesi, pılması ve arsa etrafına duvar çevrilmesi için Kültür Bakan- lığından 36,000 liralık havale gelmiştir. Bu para ile bu sene Ensti- tü binasının inşasına da baş- lahabilecektir. Enstitü binası- nin inşa edileceği sahanın sür'atle temizlettirilmesine tesviyesine başlanmıştır. tesviyesinin yâ- ve Saylavlarımız Denizli Saylavı Bay Mazhar Müfid ve Niğde Saylavı Bay Rasim Ferid Mersinden şehri- mize gelmişler İstanbula grçınışleıdır Ortaokul ihtiyacı ve |Yeni Ortaokul şube. leri açlacak Yarından itibaren Ortaokul- larla liselerde talebe namzedi kayıt ve kabulüne başlana- caktır. Bu yıl Ortaokul ihtiyacı, geçen yıllara fazladır. Kültür nazaran — daha müsaid, büyük binalar kirala- mak için araştırmalar yapmak- tadır. İlkokulların geçen sete- ki mezunlarının miktarına gö- re, bu yıl 25 - 30 İlkokul birinci sınıf şubesi açılacaktır. Yani 1500 - 2000 talebe, bu sene Ortaokullara yeniden girecektir. Geçen ders yılında İlkokallardan mezun - talebe- nin busene semtlerine göre hangi Ortaokullara müracaat edecekleri kararlaştırılmıştır. - Karataş Ortaokuluna: Mü- dafaai hukuk, Hâkimiyetimil- | liye, İnönü, Necatibey, Dua- tepe, Halidbey, Tınaztepe, Zafer, Ülkü, Dumlupınar, Sa- karya, İstiklâl, Yusuf Rıza İlk: okulları talebesi, Tikilik Ortaokuluna: Top- altı, İnkılâb, İsmetpaşa, Olti, Misakımilli , — Yıldırımkemal, Vali Kâzımpaşa, Şehitfadıl İlkokulları talebeleri, Lisenin Orta kısmına: Şe- bitfethi, Alsancak ve Gazi İlk- okulu talebeleri, Burnava Ortaokuluna: Bur- navadaki İlkokul talebeleri, Karşıyaka Ortaokuluna: Kar- şıyaka ve Menemen İlkokul- larından mezun talebeler, Buca Ortaokuluna: Tepe- köy ve Seydiköy ile Buca İlk- okulları mezunları kayıt ve kabul edileceklerdir. Kız talebe, doğrudan doğ- ruya Kız lisesine ve Karşıya: ka Öğretmen okulunun orta kısmına kaydedileceklerdir. - Tuzladaki tetftiş İnhisar idare inin iki müfet- tişi tarafından tuzlada eski müdür B. Sezai zamanına ait muhtelif işler -üzerinde yapıl- makta olan teftişler sona er- mek üzeredir. Şimdiye kadar yapılan tedkikat ve tahkikat neticesinde suç teşkil edecek bir muameleye tesadüf edile- medığı lııber ılınmııuı'. EMıR HABERLERİ | Fuar yarın akşam merasimle açılacak Iktısad Vekilimiz mühim | bir nutuk söyliyecek ——--—.— Belediye reisi nutkunda fuarın na- sıl tekâmül ettiğini izah edecekti a— tan güzel bir köylü kızı gö- rünmektedir. Atatürkün — kıy- metli bir büstü de, yüksek bir sütun üzerine yerleştirilmiştir. Enternasyonal huarı onsekizde) büyük merasimle açılacaktır. Hazır- lanan brograma göre, fuarın onursal başkanı Başbakanı- İzmir yarın saat Bu sene fuarda eğlence pa- direktörlüğü, | Ortaokul ittihaz etmek üzere | mız İsmet İnönü adına fuarı İktısad Vekili B. Celâl Ba- yar açacaktır. Evvelâ Belediye ve Fuar komitesi reisi B. Dr. Behçet Uz tarafından bir nutuk irad Paraşüt kulesi edilecek, fuarın nasıl hazır- | landığı ve şimdiye kadar ge- | çirdiği safhalar, İzmir iktısadi hayatına temin ettiği faydalar İhakkında malümat verilecektir. Sonra İktisad Vekilimiz Bay Celâl Bayar, çok değerli bir nutuk irad edecek ve makasla, fuar kapısındaki kurdeleyi ke- secek, içeri girecek, kendi- sini diğer davetliler, takib edecektir. Fuar paviyonları gezildikten sonra — gazinoda davetlilere bir ziyafet verile- cektir. Nutuklar, fuarın Lozan kapısı önünde irad olunacaklır. Davetlilerin duracakları yer- ler şimdiden tesbit edilmiştir. Lozan kapısının sol tarafı hü- kümet erkânına ve Büyük Millet Meclisi azasına, sağ tarafı da gazetecilere ve diğer davetlilere — mahsustur. Fuar yarın akşam açılacağı — için fuar sahasında görülmemiş de- recede hümmalı - bir faaliyet vardır. Vilâyet ve ticaret oda- ları paviyonları ile Manisa vilâyeti, Türkiye ticaret oda- ları, İş Bankası paviyonları ta- mamlanmıştır. Mehmet Ruşen, Şark sanayi firmaları ve diğer bazı mühim ticarethanelerin birleşerek yaptıkları büyük paviyon da güzel bir eserdir. İnbisarlar paviyonunun - şekli değiştirilmiş ve ön kısmıra şarap imalini ve tütün istih- salini gösteren relyefler yapıl- mıştır. Manisa vilâyeti pavi- yonu da çok güzeldir. Paviyo- nun ön tarafında büyük mik- yuuqbîı üzüm salkımını tu- viyonları çoktur, açık hava ti yatrosunda operet tropları tem- siller vereceklerdir. Yolların inşaatı tamamlan- miştir. Fuar sahasının etrafın: daki bütün yollar, parke dö- şenmiştir. Bu suretle fuar sa- hası, toz topraktan — kurtarıl- mıştır. Patinaj yerinin ve yeni havuzun inşaatı da bitmiştir. Bu sene fuara İngiltere, Sovyet —Rusya, ' Yugoslavya, Yunanistan, Suriye ve - İalya hükümetleri resmen iştirak et mektedirler. Bugün İstanbuldan gelecek olan Karadeniz vapuru, İtan- buldan ekspozanlarla fuar zi- yaretçilerini getirecektir. münasebetile şimdiden gelenler pek çoktur. Oteller epey kalabalıklaşmıştır. F ziyaretçi geldiği takdir- de otel halinde kullanılmak için bazı mekteplerin kullanıl: ması hususunda teşebbüslerde bulunulmuştur. İzmire — fuar İzmir vilâyeti ve Ticaret Odası paviyonları, fevkalâde zengin bir şekilde hazırlan- mıştır. - Vilâyet — paviyonunda türizm — için ayrılan zengin köşe, İzmir mıntakası ile Tür- kiyedeki muhtelif asaratika hakkında ziyaretçilere tam bir malümat vermektedir. Hara: belerin, birçok maketleri de yaptırılmıştır. Ticaret Odası paviyonunda Ege mintakasının — mühtelif mahsullerinin istihsal ve ihraç miktarları hakkında grafik ve istatistikler, istihsalâtımıza aid çok güzel resimler vardır. Sümerbank — paviyonu da tadil edilmiştir. Yeni kurulan fabrikalarımızın — dokudukları muhtelif kumaş ne basmalar da fuarda teşhir edilecektir. Fuarın arka kısmında mi- mar Bay Necmeddin Emre tarafından inşa edilen hayva- nâtı vahşiye paviyonu, fuarın bir hususiyetini teşkil etmek- tedir. Fuar münasebetile İzmirde muhim spor temasları ve gü- reşler yapılaçaktır, zengin bir program hazırlanmıştır. Paraşüt sporu, Türkiyede ilk defa İzmirde ve fuarla be- raber başlıyacaktır; paraşüt kulesinin inşaatı bitmiştir. Bugün bazı tecrübeler yapı- | lacaktır. Paraşüt sporuna alış- mak - istiyen gençlerimizden birçoğu, şimdiden bu spora başlamak için istical etmekte- dirler. İzmirliler, iktısadi bayram için fevkalâde bir şekilde ha- zırlanmaktadırlar. Yarın, fuar şerefine bütün şehir donana- cak ve bayram günlerinden birini yaşıyacaktır. 19 Ağastos ”î_ Pamukları- mız ve Japonya Kontenjı;ı.'ı. ve tah- did yoktur.. Pamuk mahsulümüzün Ja ponyaya sevk ve ihracındı Kontenjan usulünün tatbik edil diği zannolunuyordu. Ankara dan şehrimiz Türkofisine gelen bir yazıda, pamuklarımızın Ja: ponyaya ithalinin tahdide tâbi olmadığı ve kontenjan usulü haricinde ithal edileceği bildi- rilmiştir. Sabıkalı Cid- deli Hüseyin Ağırcezada mah. küm edilmiştir.. Hükümetin manevi şahsiye- tini ve polis memurlarını tah: kir etmekle maznun sabıka- hlardan Ciddeli Hüseyinin şeh- rimiz Ağırceza mahkemesinde cereyan etmekte olan muha- kemesi sona ermiş ve söyle- diği sözlerle yalmız polis me- murlarını kasdettiği anlaşıldı- ğgından altı gün hapsine 16 lira ağır para cezasına mah- kümiyetine karar verilmiştir. Fakat Hüseyinin, evelce Asli- yeceza mahkemesinde bir sene oniki gün hapsine dair verilen mahkümiyet kararı knl'iycşi kesbettiği için son mahkümi yeti de ilâve edilmiş ve bir sene onsekiz gün hapsine kar rar verilmiştir. Misket şarabı İnhisar 400 bin kilo yaşüzüm aldı — İnhisarlar idaresi tarafından şaraplık yaş üzüm — mübayas” . sına devam edilmektedir. Şim” diye kadar Burnava ve hava lisinden misket ve çekırdekli’ı olmak üzere 400,000 kilo şa" raplık üzüm satın alınmıştır: Bu üzümler, İnhisar idaresinit imalâthanesinde tasir edilerek derhal şarap yapılmaktadır: 1 Bu sene İnhisar idaresi tarâ” fından misket iiıüıılerinddf: yeni ve çok nefis bir nevi” şarap imal edilecektir. İzmir - Karaburu!' vapur seferleri Vapur Çeşmealtına dâ uğrıyacak Pazar — günleri İzmirden Karaburuna hareket eden Liman İşletme müdü” | lüğüne aid (Uşak) vapurunu? | mmet ve avdette Uılııııu . üzel bir mesire yeri ealh mevkiüne u; kararlaştırılmıştır. Bu temiz bir plâjda ve İtoylllu' geli ağaçlar ılhııı:lı giınl ' gün — geçirmek | seferlerden (i M ceklerdir. Halkın IIM şünülerek vapur ücretleri tesbit edilmiştir. Merinos filimleri Bursa ve havalisinde mik him miktarda yetiştirilen Me rinos - koyunlarının uf!l'_" yaşayışlarını gösteren sesli W filim, Ziraat Vekâletindet lâyete gelmişlir. Bu filim şehrimizdeki sin: ka parasız gösterilecek ıp* sonra Manisaya gönderi! oradada halkın istifa sunulacaktır. : İ 40 kuruş çalmış | | | Tilkilik caddesinde b—g Hasan oğlu Mustafanın 4 meçesinden 40 — kuruş Abdurrahman — oğlu Pay